Wprowadzony w 2008 roku jako miejski premium hatchback, MiTo zawdzięcza swoją nazwę miastom Mediolan i Turyn, a jego celem było zaimponowanie klientom eleganckim stylem opartym na zwykłej platformie dzielonej z Fiatem Grand Punto i Opel/Vauxhall Corsa.
Kiedy Fiat i GM postanowili połączyć siły, opracowali nową platformę nazwaną GM Fiat Small platform. W przeciwieństwie do amerykańskiego producenta, który nie miał luksusowej marki w Europie, Fiat miał Alfa Romeo. Dlatego zdecydował się stworzyć elegancki miejski samochód, a efektem tego był MiTo. Choć cena była wysoka jak na małe pojazdy, był to przystępny hatchback premium, który oferował więcej luksusowych elementów niż większość innych samochodów w tym segmencie. W trakcie dziesięcioletniej produkcji Alfa Romeo sprzedała około 300 000 egzemplarzy MiTo. Nie był to oszałamiający sukces, ale przynajmniej przyniósł jakiś zysk firmie.
Z przodu, MiTo miało przednią część, która przypominała sportowego i drogiego 8C Competizione oraz Spider. Jego reflektory miały trójkątny kształt i były osadzone wzdłuż przednich błotników, otoczone chromowanymi wykończeniami. Koncepcja tri-lobo, w której wysoki trójkątny herb Alfa Romeo był flankowany poziomymi żebrami, wyglądała podobnie do innych produktów włoskiego producenta premium, w tym sportowego sedana 159. Na koniec, maska miała V-kształtny wypukły element, który zaczynał się od dolnej części herbu Alfa Romeo i sięgał do podstaw słupków A.
Alfa Romeo wyprodukowała MiTo wyłącznie w wersji trzydrzwiowej, w przeciwieństwie do Grande, które było dostępne również w konfiguracji trzydrzwiowej. Lekko powiększone przednie i tylne błotniki nadawały samochodowi sportowy wygląd, a chromowane klamki wyglądały elegancko. Alfa Romeo ozdobiła dolną część linii okien chromowanym wykończeniem, tworząc unikalny, luksusowy wizerunek pojazdu. Na koniec, z tyłu, producent zamontował okrągłe tylne światła umieszczone w narożnikach z chromowanym otoczeniem. Na dolnej części zderzaka, MiTo miało chromowane końcówki wydechu.
Wewnątrz, większość samochodów w tym segmencie miała tapicerkę materiałową i nie oferowała skórzanych siedzeń. MiTo oferowało skórzane wnętrze, co sprawiało, że wyglądało bardziej wyjątkowo. Kierowca miał przed sobą kompaktowy zestaw wskaźników z dużymi tarczami dla prędkościomierza i obrotomierza oraz małymi wskaźnikami temperatury płynu chłodzącego i poziomu paliwa. Dodatkowo, producent dodał mały monochromatyczny wyświetlacz na desce rozdzielczej. Wysokie fotele przednie zapewniały dobre wsparcie boczne, a z tyłu Alfa Romeo zamontowała kanapę profilowaną dla dwóch osób. MiTo było dostępne w trzech wersjach: Turismo, Lusso i Veloce.
Pod maską, Alfa Romeo zamontowała wybór silników turbo diesel i benzynowych, które przesyłały moc na przednie koła za pośrednictwem pięciobiegowej lub sześciobiegowej skrzyni manualnej lub sześciobiegowej automatycznej, w zależności od opcji silnika. Moc wahała się od 85 PS (84 hp) do 135 PS (133 hp) i była przesyłana na przednie koła.
Nowe Alfa Romeo MiTo, czerpiące inspirację z zachwycającego modelu Alfa Romeo 8C Competizione i dostępne tylko jako 3-drzwiowy hatchback, zostało zaprojektowane, aby odpowiadać opisowi najbardziej sportowego kompaktowego samochodu na rynku.
Z każdej perspektywy, Alfa Romeo MiTo łączy swoje sportowe osiągi z typowym stylem i wyrafinowaniem Alfa Romeo, tworząc kompaktowy samochód, który wyraża witalność i emocje marki.
Z przodu, nowy model w ofercie jest w pełni reprezentatywny dla Alfa Romeo. Natychmiast rozpoznawalna, tarczowa atrapa chłodnicy wskazuje na dziedzictwo Alfa Romeo MiTo, a kształt maski i reflektorów oddaje hołd modelowi Alfa 8C Competizione.
STYLOWY I KOMFORTOWY
Wewnątrz Alfa Romeo MiTo widać, że sportowa tematyka została zachowana.
Wnętrze z kombinacją precyzyjnych materiałów, eleganckiego tapicerowania i wysokiej jakości wykonania, połączone z drobnymi wykończeniami, tworzy przytulne i przyjazne środowisko.
Prosto zaprojektowana satynowo-chromowana centralna konsola, w której znajduje się radio RDS i odtwarzacz CD zgodny z MP3, w połączeniu z czterema nawiewami, dotykowym kokpitem i osłoną wskaźników kierowcy, tworzy wnętrze wysokiej jakości, które uzupełniają różne kolory deski rozdzielczej i pasujące tapicerki foteli.
W zależności od poziomu wyposażenia, kierowca może wybierać kolor deski rozdzielczej: Sprint Black, Sprint Red, Competizione Blue, Competizione Red lub Black.
Kolor wykończenia jest rozszerzony na panele drzwi kierowcy i pasażera oraz pasujące tkaniny siedzeń.
Elementy sterujące systemem ogrzewania i wentylacji są umieszczone przed dźwignią zmiany biegów na centralnej konsoli. We wszystkich wersjach Alfa Romeo MiTo standardem jest manualna klimatyzacja, a opcjonalnie można wybrać automatyczną klimatyzację dwustrefową.
Za kierownicą, kierowca korzysta z regulowanej kierownicy. Wersje Lusso i Veloce są wyposażone w skórzaną kierownicę, dźwignię zmiany biegów oraz uchwyt hamulca ręcznego.
Trzystopniowy przełącznik DNA znajduje się obok dźwigni zmiany biegów. Kierowca jest informowany, która funkcja została wybrana, dzięki cyfrowemu oznaczeniu na desce rozdzielczej obok wskaźnika czasu, temperatury zewnętrznej i ciśnienia turbin.
Niektóre modele mają chromowane listwy progowe, dywaniki i przedni podłokietnik, co dodaje eleganckiego akcentu, a opcjonalne chromowane pedały sportowe podkreślają sportowe dziedzictwo Alfa Romeo MiTo.
Pochylane i przesuwane przednie fotele ułatwiają dostęp do tylnych pasażerów, a w przeciwieństwie do niektórych konkurentów, z tylnych siedzeń komfortowo korzystają dwie osoby dorosłe, mając wystarczająco dużo miejsca na głowę, nogi i łokcie.
Radio i system Hi-Fi
Młodsza grupa odbiorców przyciągnięta stylowym i nowoczesnym wyglądem Alfa Romeo MiTo poważnie podchodzi do rozrywki w samochodzie. Z tego powodu, nowe Alfa Romeo MiTo jest wyposażone w zaawansowane radio RDS z odtwarzaczem CD i plikami MP3 oraz dwoma poziomami systemu dźwiękowego.
Pierwszy system dźwiękowy składa się z sześciu głośników (dwa średniotonowe o mocy 40W, dwa pełnozakresowe 40W i dwa wysokotonowe 30W), natomiast wyższy poziom ma osiem głośników (cztery subwoofery o mocy 40 W oraz cztery głośniki 30W).
Co istotne, po raz pierwszy w swoim segmencie, Alfa Romeo MiTo jest dostępne z podwójnym tunerem antenowym, który zapewnia do 80% lepszy odbiór sygnału.
Sterowanie radiem, odtwarzaczem CD i MP3 jest wbudowane w design deski rozdzielczej i zostało zaprojektowane w sposób przyjazny dla użytkownika, co ułatwia dostęp kierowcy oraz pasażerowi siedzącemu z przodu.
W modelach Lusso i Veloce, system dźwiękowy można obsługiwać za pomocą przycisków na kierownicy.
Radio ma funkcje RDS (System Danych Radiowych), TA (wiadomości o ruchu drogowym) oraz PTY (kod używany przez stacje radiowe do wskazywania rodzaju granej muzyki, aby odbiornik mógł automatycznie wybierać preferowany przez słuchacza gatunek muzyki).
Za każdym razem, gdy radio jest włączane, ustawienia głośności pozostają takie same, jak przy wyłączeniu, a inne urządzenie automatycznie koryguje nierównowagę dźwięku na podstawie prędkości drogowej. Klient może również wybierać spośród siedmiu pasm equalizacji dla osobistego ustawienia parametrów dźwięku.
Dodatkowo, radio Alfa Romeo MiTo może być podłączone zarówno do systemu Blue&Me™, który jest standardem w wersjach Veloce i opcjonalnie w pozostałych modelach, jak i do opcjonalnego systemu Bose® Sound System.
WSZYSTKIE WSPÓŁCZESNE UDOGODNIENIA – Linia Alfa Romeo MiTo
Cała linia Alfa Romeo MiTo jest doskonale wyposażona i w niektórych obszarach wiodąca w klasie. Włączenie systemu DNA Alfa Romeo, tylnych świateł LED oraz najwyższej oceny bezpieczeństwa Euro NCAP wzmacnia atrakcyjne ceny MiTo i doskonałą wartość.
TURISMO
Lista standardowego wyposażenia jest długa i wszechstronna, zawiera zaawansowaną funkcję DNA Alfa oraz system Q2 i elektryczne wspomaganie kierownicy. Dodatkowo, ten model wyposażony jest w Vehicle Dynamic Control – połączenie ABS, regulacji poślizgu i asystenta hamowania – oraz Hill Holder jako standard.
Inne funkcje bezpieczeństwa obejmują poduszki powietrzne dla kierowcy, pasażera, boczne z przodu, w oknach oraz poduszkę kolanową kierowcy, a także szybko reagujące tylne światła LED i system zapobiegania pożarom. Poduszkę powietrzną pasażera z przodu można również dezaktywować.
Tylne światła LED uzupełniają wysoko regulowane światła „follow-me-home” z titanium gray, elektrycznie regulowane oraz podgrzewane lusterka w kolorze nadwozia i zderzaki.
Wszystkie wersje Alfa Romeo MiTo Turismo są wyposażone w koła 16″ z unikalnymi wzorami i oponami 195/55.
W kabinie, kierowca i pasażerowie korzystają z manualnej klimatyzacji, elektrycznego systemu obsługi okien oraz radia RDS z odtwarzaczem CD i MP3. Istnieje również system „auto-close” wspierający immobilizer i system alarmowy Alfa.
Kierowcy mogą wybierać dwa różne kolory wnętrza. Deska rozdzielcza Sprint Black jest uzupełniona czarną/szaro tkaniną, a deska rozdzielcza Sprint Red z kombinacją czarnej/czerwonej tkaniny.
LUSSO
Z zewnątrz, wersje Lusso można odróżnić od Turismo po ich lampach przeciwmgielnych, chromowanych obramowaniach reflektorów, chromowanych oknach i chromowanych rurach wydechowych. Alfa Romeo MiTo Lusso wyróżnia się również 16-calowymi felgami aluminiowymi.
Przechodząc przez chromowane listwy progowe, wnętrze modeli Lusso oferuje wybór trzech różnych kombinacji kolorów.
Deski rozdzielcze Competizione Blue, Czerwone lub Czarne mogą być uzupełnione pięcioma różnymi kolorami tkanin foteli. Wszystkie modele Lusso mają regulację lędźwiową po stronie kierowcy.
Skórzana kierownica z pilotem do audio, skórzana gałka zmiany biegów oraz dywaniki dopełniają całość.
VELOCE
Najbardziej zaawansowane wersje Alfa Romeo MiTo Veloce są wyposażone w 17-calowe felgi aluminiowe – podobne do tych, które pojawiają się w zachwycającym modelu Alfa 8C Competizione – oraz w satynowe obramowania reflektorów i lusterka.
Ta wersja ma tylny spojler i sportowy zderzak tylny z dyfuzorem. Wersje Veloce wyróżniają się również czerwonymi malowanymi zaciskami hamulcowymi.
Wnętrze kokpitu wersji Veloce ma te same opcje deski rozdzielczej co wersja Lusso, ale z ulepszoną sportową tkaniną Veloce, przednim podłokietnikiem ze schowkiem i sportowymi wskaźnikami z białym podświetleniem.
Wszystkie modele Veloce są wyposażone w system głośnomówiący Blue&Me z rozpoznawaniem głosu oraz odtwarzacz multimedialny z portem USB.
SATYSFAKCJA Z JAZDY
Z długą historią tworzenia zabawnych, skoncentrowanych na kierowcy małych samochodów, Alfa Romeo stworzyła sportowy kompakt, który z pewnością przypadnie do gustu zarówno obecnym, jak i przyszłym miłośnikom marki.
Na drodze, Alfa Romeo MiTo oferuje przyjemne, zabawne, komfortowe i bezpieczne doświadczenie jazdy.
Jego zdolność do dostarczania tak wysokich poziomów prowadzenia i wyrafinowania wynika z wyboru pięciu dobrze dopasowanych silników, wprowadzenia innowacyjnego systemu DNA Alfa Romeo (Dynamic, Normal, All Weather), pięciobiegowych i sześciobiegowych skrzyń biegów oraz nowo opracowanej konstrukcji zawieszenia i innowacyjnego układu zawieszenia.
DNA
Do tej pory żaden inny kompaktowy samochód nie skorzystał z zaawansowanej technologii jazdy DNA, czerpiącej inspirację z wyścigów i supersamochodów.
Znajdujący się obok dźwigni zmiany biegów, przełącznik o trzech pozycjach zmienia zachowanie dynamiki pojazdu, a system działa na silniku, układzie kierowniczym, zawieszeniu i skrzyni biegów. Stwarza to trzy różne tryby zachowania pojazdu, oparte na stylu jazdy najlepiej dopasowanym do sytuacji, terenu lub życzeń kierowcy.
Dzięki możliwości wyboru ustawień Dynamic, Normal i All Weather za pomocą jednego przełącznika, kierowca może łatwo przełączać się między trybami jazdy.
Idealny do jazdy po mieście, tryb Normal zapewnia optymalne dostrojenie silnika do zwinności w mieście. Jednak przełączając dźwignię DNA na ustawienie Dynamic, kierowca może cieszyć się sportowymi doznaniami. Wspomaganie kierownicy jest zmniejszone, co daje sportowe odczucie podczas prowadzenia, a zawieszenie staje się sztywniejsze, co poprawia prowadzenie, a intruzja systemów Vehicle Dynamic Control i Anti Slip Regulation jest mniejsza.
Gdy tryb Dynamic jest wybrany w wersjach 120KM JDTM i 155KM Alfa Romeo MiTo, kierowcy mogą korzystać z funkcji over-boost, co zwiększa przyjemność z jazdy.
Słabe, niskotarciowe warunki pogodowe – luźne nawierzchnie, wilgoć czy śnieg – mogą skłonić kierowcę do przełączenia na tryb All Weather.
Po wybraniu funkcji All Weather, system kontroli trakcji zwiększa swoją wrażliwość, co minimalizuje ryzyko utraty kontroli w trudnych warunkach.
JAZDA I MANEWR – ZAWIESZENIE
Kluczowym elementem sportowych właściwości jezdnych Alfa Romeo MiTo jest układ zawieszenia.
Zastosowano dwie sprawdzone konfiguracje – układ MacPherson z przodu oraz pół-niezależny z belką skrętną z tyłu.
W szczególności, wprowadzono kilka kluczowych elementów, aby nadać podwoziu Alfa Romeo MiTo ekskluzywne odczucie.
Aby podkreślić szybkość reakcji, stabilność i kontrolę, nawet w ekstremalnych warunkach, szerokość toru MiTo jest jedną z najszerszych w segmencie – 1483 mm z przodu i 1475 mm z tyłu.
Felgi są również szerokie w porównaniu do rozmiaru opon, aby zoptymalizować ich osiągi. Sztywne sprężyny z przodu i z tyłu zapewniają sportowy, a jednocześnie elastyczny komfort jazdy, a belka skrętna charakteryzuje się wysoką sztywnością skrętną, co pozwala jej także działać jako stabilizator, zapewniając optymalną wydajność w zakrętach i pomagając maksymalizować szybkość reakcji.
Jednak najbardziej charakterystyczną cechą zawieszenia Alfa Romeo MiTo jest to, że przednie i tylne amortyzatory są wyposażone w sprężyny coilover, które działają równolegle z główną sprężyną podczas ruchu rozciągającego, mając na celu zmniejszenie przechyłów i zwiększenie reakcji podwozia. Specjalne teleskopowe hydrauliczne amortyzatory o podwójnym działaniu są standardem we wszystkich wersjach.
SILNIKI
Trzy silniki benzynowe – 1.4 16V (95KM), 1.4 TB (120KM) i 1.4TB (155KM) – oraz dwa silniki diesla – 1.3 JTDM (90KM) i 1.6 JTDM (120KM) – będą dostępne od momentu uruchomienia.
Cztery jednostki są połączone z 6-biegową manualną skrzynią biegów, aby zapewnić dynamiczne, responsywne doznania podczas jazdy, a pozostały silnik (1.4 120KM) jest sparowany z równie imponującą 5-biegową skrzynią.
Nowy, 1.4 turbo doładowany silnik benzynowy, znany z wysokich osiągów, z odpowiednią reakcją na gaz, niskim zużyciem paliwa, trwałością i niezawodnością, napędza dwa z pięciu modeli w gamie benzynowej, oferując dwie różne moc.
1.4 16V 95KM
Podstawowy – silnik benzynowy o normalnym doładowaniu może być wybierany w każdej z trzech wersji, oferując żywe i chętne osiągi.
Osiągający 95KM przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 129Nm przy 4500 obr./min, silnik 1.4 16V jest w stanie przyspieszyć Alfę Romeo MiTo od 0 do 100 km/h w 11.2 sekundy, osiągając prędkość maksymalną 180 km/h.
Idealny partner do swobodnej jazdy po mieście, ten silnik benzynowy jest połączony z 6-biegową manualną skrzynią biegów, co sprawia, że dłuższe podróże autostradowe są bardziej ekonomiczne i relaksujące.
Oficjalne dane zużycia paliwa wskazują, że w warunkach miejskich Alfa Romeo MiTo 1.4 16V pokonuje 36.7mpg, podczas gdy dłuższe trasy spychają ten wynik do 58.9mpg. Kombinowane zużycie to 47.9mpg.
Emisje CO2 wynoszą 138g/km, co klasyfikuje Alfa Romeo MiTo 1.4 16V do kategorii C.
1.4 TB 120KM Turbopetrol
Nowością w gamie Alfa Romeo, dostępny w każdej wersji, jest silnik 1.4 turbo doładowany, który zapewnia lepszą elastyczność jazdy i żywe osiągi.
Reagujący i satysfakcjonujący w prowadzeniu, nowy silnik 1.4 TB zyskuje dzięki niskiej bezwładności turbiny, co umożliwia uzyskanie maksymalnej wydajności już przy pierwszym naciśnięciu pedału, bez irytującego opóźnienia typowego dla tego typu silników.
Kontrola przepustnicy dla tej jednostki (i wersji 155KM) odbywa się elektronicznie, bez jakiegokolwiek mechanicznego połączenia, co pozwala kierowcy na uzyskanie pożądanej reakcji od silnika z najwyższą efektywnością energetyczną.
Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 8.8 sekundy, a na piątym biegu można osiągnąć prędkość maksymalną 198 km/h – imponujące wyniki, które wcześniej były kojarzone z większymi silnikami.
Silnik 1.4 TB rozwija moc maksymalną 120KM przy 5000 obr./min, ale co ważniejsze, generuje imponujący moment obrotowy 206Nm już przy 1750 obr./min.
W rezultacie, te cechy pomagają Alfie Romeo MiTo osiągnąć 34.9mpg w mieście i 56.5mpg w cyklu pozamiejskim, z łącznym wynikiem 46.3mpg.
Emisje CO2 wynoszą 145g/km, co klasyfikuje Alfa Romeo MiTo 1.4 TB 120KM do kategorii C.
1.4 TB 155KM Turbopetrol
Dostępny tylko w wersjach Lusso i Veloce, nowy silnik 1.4TB 155KM to najmocniejszy silnik benzynowy w gamie Alfa Romeo MiTo, osiągający maksymalną moc przy 5500 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 230 Nm przy 3000 obr./min.
Najszybszy z modeli wprowadzonych do sprzedaży, ta wersja przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 8.0 sekund i osiąga prędkość maksymalną 215 km/h.
Pomimo wzrostu mocy i osiągów, zużycie paliwa pozostaje konkurencyjnie niskie.
W mieście kierowcy mogą uzyskać 33.2mpg, podczas gdy na autostradzie wyniki te wynoszą odpowiednio 53.3mpg i 43.5mpg.
Ocena CO2 wynosząca 153g/km klasyfikuje Alfa Romeo MiTo 1.4TB 155KM do kategorii D.
1.3 JTDM 90KM
Najnowsza generacja silników JTDM to przełomowa technologia Diesla, a Alfa Romeo wprowadza tę wiedzę do segmentu kompaktowych samochodów sportowych.
Dostępny w całej gamie Alfa Romeo MiTo, ten wybór silnika zapewnia wszystkie korzyści związane z niższym zużyciem paliwa i bardzo niskimi emisjami oraz imponującym niskim momentem obrotowym – 200Nm przy 2000obr./min – dla komfortowego stylu jazdy z minimalnymi zmianami biegów i maksymalną mocą 90KM przy 4000obr./min. Oficjalne wyniki zużycia paliwa pokazują, że nawet w cyklu miejskim, nowa Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDM osiąga 47.1mpg, podczas gdy jej wynik w cyklu łącznym wynosi imponujące 62.8mpg.
1.6 JTDM 120KM
Reprezentujący wiodącą w klasie technologię Diesla, ten silnik 1.6 JTDM 120KM gotowy na normę Euro 5 generuje ogromny moment obrotowy 320Nm już przy 1750obr./min.
Dzięki temu silnik doskonale nadaje się dla kierowców oczekujących efektywnej kombinacji niskich kosztów eksploatacji z użyteczną mocą i elastycznością, by zapewnić prawdziwą satysfakcję z jazdy.
Nowy system wtrysku Alfa Romeo z silnikami turbo o zmiennej geometrii nowej generacji, wraz z najnowocześniejszymi technologiami oczyszczania spalin – blisko połączonym filtrem cząstek stałych i systemem EGR (recyrkulacja spalin) – poprawia kontrolę temperatury i przepływu spalin, jednocześnie zapewniając niższe emisje i niskie zużycie paliwa.