2008 Alfa Romeo Spider

Alfa Romeo oczarowało swoich fanów w 2006 roku, gdy zaprezentowało produkcyjną wersję modelu 8C Competizione, a następnie w 2008 roku na targach motoryzacyjnych w Genewie, ujawniając wersję kabriolet 8C Spider.

Włoski producent samochodów ma długą i chwalebną historię w motorsporcie, w tym model 8C z 1931 roku, który cztery razy z rzędu wygrał słynne 24 godziny Le Mans w latach 1931-1934. Nie były to jedyne powody, dla których włoski producent postanowił wskrzesić ten chwalebny, zapomniany model. Uznał, że nadeszła odpowiednia chwila, by poprawić wizerunek marki w rynku, który zaczął koncentrować się bardziej na zwykłych pojazdach. A Alfa Romeo nigdy nie była zwykła. Włoski producent polegał na platformie opracowanej przez Maserati oraz silniku dostarczonym przez Ferrari. Niestety, globalny kryzys finansowy wpłynął na zaplanowaną sprzedaż na poziomie 500 sztuk, w efekcie czego wyprodukowano jedynie 329 jednostek modelu 8C Spider.

Z przodu każdy zapalony entuzjasta Alfa Romeo mógł dostrzec podobieństwo między 8C Spider a modelem 33 Stradale zaprojektowanym przez Franco Scaglione w latach 60-tych. Rozmieszczenie trzech reflektorów, osłoniętych przezroczystą soczewką w kształcie trójkąta, było takie samo jak w modelu 8C Competizione. Pomiędzy nimi producent umieścił klasyczną kratkę w kształcie trójłba, gdzie pionowy trójkąt był otoczony szerokimi wlotami, które mieściły lampy przeciwmgielne. Na dolnej części zderzaka, producent dodał spoiler.

Profil 8C Spider ujawniał płynne, organiczne kształty nadwozia. Na przednich błotnikach producent umieścił otwór wentylacyjny za nadkolami. Powyżej niego, zespół projektowy stworzył zstępującą linię, która biegła przez drzwi w kierunku tylnych błotników. Linia talii samochodu wznosiła się powyżej tylnych błotników, przypominając stylizację butelki Coca-Coli z epoki muscle carów lat 60-tych. Po odsunięciu dachu, samochód odsłonił bezpieczne łuki schowane za zagłówkami. Za kabiną, krótki tył pojazdu miał mały spoiler w kształcie kaczki. Na końcu, z tyłu, para okrągłych świateł tylnych ozdabiała tylny zderzak, podczas gdy poniżej, po bokach, dwie pary rur wydechowych prześwitywały przez dyfuzor.

Wewnątrz kabiny, Alfa Romeo zainstalowała zestaw foteli z włókna węglowego wyprodukowanych przez Sparco, pokrytych skórą dostarczoną przez włoskiego producenta mebli Poltrona Frau. Kierowca miał przed sobą przyrządy w kształcie podwójnej górki, wypełnione dwoma dużymi wskaźnikami prędkościomierza i obrotomierza, które flankowały monochromatyczny (czerwono-biały) wyświetlacz LCD, pokazujący dodatkowe dane z pokładowego komputera samochodu. Na centralnej konsoli producent zainstalował aluminiowe wykończenia, kontrolki HVAC i system audio. Zestaw przycisków do sterowania automatyczną skrzynią biegów znajdował się na środkowej konsoli.

Jednak najważniejszą częścią pojazdu był silnik, który znajdował się pod maską, gdzie Alfa Romeo zainstalowała silnik F136 dostarczony przez Ferrari. Ten 90-stopniowy silnik V8 z naturalnym doładowaniem dostarczał 80% swojego maksymalnego momentu obrotowego przy około 2000 obrotów na minutę. Dzięki temu kabriolet przyspieszał od zera do 100 km/h (0-62 mph) w mniej niż pięć sekund, osiągając maksymalną prędkość 290 km/h (180 mph).

Alfa Romeo 8C Spider zadebiutował na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2008 roku. Podobnie jak Alfa Romeo 8C Competizione, Gran Turismo, które zdobyło światowe uznanie, nowa „odkrycie” będzie produkowane w limitowanej edycji wynoszącej 500 sztuk.

Opracowany przez Centro Stile Alfa Romeo, nowy samochód podkreśla doskonałość marki w tym sektorze, co potwierdza status niektórych Spiderów jako jednych z najpiękniejszych samochodów w historii motoryzacji. Wśród nich znajdziemy Giuliettę Spider z lat 50. czy legendarnego Duetto, który zyskał sławę dzięki filmowi „Absolwent” z 1967 roku z młodym Dustinem Hoffmanem. Dziś to Alfa Romeo 8C Spider zajmuje centralne miejsce, przenosząc w przyszłość wartości technologii i emocji, które są częścią dziedzictwa Alfa Romeo.

Oczywiście nowy pojazd dziedziczy wszystkie zwycięskie cechy wersji Coupè. Zaczynając od dwóch „sportowych siedzeń” i fascynujących linii nadwozia, które charakteryzują się rzeźbiarską i starannie zaprojektowaną karoserią, „ubierają” motoryzacyjną i mechaniczną doskonałość modelu.

W szczegółach wyraźna dynamika pojazdu jest podkreślona przez poziomą szczelinę „wbudowaną” w maskę na poziomie kół. Oversize’owe koła i potężne „mięśnie” tylnego błotnika akcentują osobowość i siłę modelu, nie umniejszając elegancji tych płynnych linii. Wręcz przeciwnie, podkreślają one formalne piękno unikalnych cech zewnętrznych: „kropla łez” światła przeciwmgielnego umieszczonego jak cenny klejnot w przednim błotniku, przednie światła LED, będące syntezą technologii i racjonalności, oraz niezbędny uchwyt drzwi.

Ponadto z przodu znajdziemy charakterystyczne stylizacje Alfa Romeo, z nową interpretacją „wąsów” i tarczy. Nie zapominając, że ta innowacyjna linia wyprzedza elementy i proporcje przyszłych samochodów Alfa Romeo, zawsze w pełnym poszanowaniu historycznego dziedzictwa marki.

Warto podkreślić, że aby osiągnąć tak wysokie poziomy efektywności aerodynamicznej, w Alfa Romeo 8C Spider zastosowano rozwiązania, które nie ograniczają się tylko do projektowania formy. Wszystkie powierzchnie i profile słupków oraz okien, razem z formą i położeniem lusterek wstecznych, zostały zoptymalizowane przy użyciu modeli komputerowych oraz testów w tunelach aerodynamicznych i w rzeczywistych warunkach. W rezultacie powietrze przepływa wokół pojazdu, podążając swoją naturalną ścieżką, niezakłócone przez zakręty i nierówności. Efektem końcowym jest ujemny współczynnik siły nośnej (LC), który, podobnie jak w samochodach wyścigowych, przyczynia się do stabilności przy dużych prędkościach.

Ciekawostką tego pojazdu jest składany dach z elektro-hydraulicznym systemem automatycznego sterowania (sterowanym za pomocą przycisku na desce rozdzielczej). Składany dach Alfa Romeo 8C Spider składa się z dwóch nakładających się arkuszy: zewnętrzny wykonany jest z wielowłóknistego materiału, który wytrzymuje działanie warunków atmosferycznych, podczas gdy wnętrze ma wysokie właściwości dźwiękoszczelne. Dodatkowo, dach dostępny jest w różnych kolorach i został perfekcyjnie dopracowany pod względem estetycznym, aerodynamicznym i akustycznym. Został także udoskonalony pod względem funkcjonalnym, z specjalnie opracowanymi taśmami filmowymi, które umożliwiają szybsze i bezpieczniejsze wyjaśnienie działania.

Wnętrze Alfa Romeo 8C Spider gwarantuje wyszukane otoczenie, dzięki dużemu użyciu materiałów kompozytowych w desce rozdzielczej i wewnętrznych panelach, a także zastosowaniu anatomicznych foteli, produkowanych z włókien węglowych, które można dostosować do fizycznych cech kierowcy (jak dotąd funkcja dostępna tylko w samochodach wyścigowych). Ponadto, aby maksymalnie spersonalizować wnętrze, klient może wybierać spośród różnych środowisk i rozwiązań estetycznych. Wszystko wyróżnia się szczególną dbałością o detale oraz rzemieślniczą jakością: od kontrastowych szwów, koloru i ekskluzywnych zestawień. Fotele kubełkowe są tapicerowane skórą Frau flower (ekskluzywnym i innowacyjnym wykończeniem splotu, w którym skóra jest połączona z naturalnym włóknem, tworząc efekt dużego oddziaływania wizualnego).

Podobnie jak w przypadku wnętrza, równie dużo uwagi poświęcono realizacji elementów zewnętrznych: od felg aluminiowych po zaciski hamulcowe, każdy detal można wybrać zgodnie z własnym stylem, ponieważ każdy Alfa Romeo 8C Spider może wyglądać jedynie jak sam. Niezwykły samochód stworzony na miarę osobowości właściciela. Unikalny i niepowtarzalny Alfa Romeo 8C Spider zapowiada przyjemność ze sportowej jazdy z pełnym poszanowaniem dziedzictwa marki.

Jak w najlepszej tradycji Alfa Romeo, pod tym pięknym „strojem” kryje się to, co najlepsze w dziedzinie mechaniki i napędu. Po pierwsze, Alfa Romeo 8C Spider ma sztywną i lekką strukturę (kompaktowa rama wykonana jest ze stali, aby maksymalnie ograniczyć skręcanie i zapewnić precyzyjny i pewny styl jazdy, podczas gdy nadwozie wykonane jest z włókna węglowego). To wybór motywowany potrzebą zredukowania wagi, ale także optymalizacji środka ciężkości dla zwinności i prowadzenia w trudniejszych warunkach.

W ramach zaawansowanej technologii Alfa Romeo 8C Spider przyjmuje nowy silnik „8 cylindrów połączony z 6-biegową skrzynią biegów o kącie 90°” o pojemności 4691 cm3, zaprojektowany z jednym konkretnym celem: zapewnienie niezwykłych osiągów bez rezygnacji z płynności zmiany biegów czy łatwości obsługi w dowolnym kontekście jazdy. W ten sposób powstaje potężny i progresywny napęd z maksymalną mocą 450 CV przy 7000 obr./min i maksymalnym momentem obrotowym 7500 obr./min. Silnik został połączony z automatyczną skrzynią biegów o 6 biegach (z komputerowym wyborem biegów za pomocą dźwigni znajdujących się za kierownicą) oraz z samoblokującym się dyferencjałem.

Jak w legendarnych samochodach Formuły 1 z lat 50., Alfa Romeo 8C Spider charakteryzuje się konstrukcją Transaxle, która gwarantuje najlepszą równowagę w podziale masy. Napęd znajduje się z tyłu, a skrzynia biegów za nią wzdłuż dyferencjału i jednostki hydraulicznej. Konstrukcja Transaxle przewiduje ścisłe połączenie między silnikiem a skrzynią biegów, która jest wyposażona w samoblokujący się dyferencjał. Oba zespoły są połączone elementem rurowym, w którym obraca się wał napędowy: w ten sposób obciążenie jest optymalnie rozdystrybuowane pomiędzy przednim a tylnym zawieszeniem.

Tyle mocy można powierzyć tylko doskonałemu systemowi hamulcowemu: Alfa Romeo 8C Spider wyposażony jest w hamulce węglowo-ceramiczne Brembo (CCM) o średnicy 380 mm z przodu i 360 mm z tyłu. To rozwiązanie gwarantuje silny efekt hamowania nawet w najbardziej intensywnych warunkach. Wyraźna redukcja wagi w porównaniu do tradycyjnego układu zmniejsza masy niesione przez pojazd, co poprawia osiągi dynamiczne i komfort jazdy. Ponadto, monoblokowe zaciski gwarantują maksymalną sztywność i minimalną deformację, biorąc pod uwagę wysokie obciążenia generowane przez ciśnienie tłoków na okładzinach hamulcowych.

Zatem Alfa Romeo 8C Spider „deklaruje się być Alfą” przez cały czas, potwierdzając kontrolę i przyjemność z jazdy bez kompromisów. Od zawsze komfort zmiany biegów i osiągi dynamiczne to cechy typowe dla samochodów Alfa Romeo: w tym przypadku stały się prawdziwymi atutami. Dzięki na przykład zawieszeniom, które przewidują zawieszenie typu wishbone z mocowaniami i słupkami z kutego aluminium, działającymi jako dodatkowe wzmocnienie dla kontroli ustawienia.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.