Audi wprowadziło odświeżoną wersję drugiej generacji modelu A3 w 2008 roku, a zmiany te objęły także pięciodrzwiową wersję, znaną również jako Sportback.
Niemiecki producent samochodów spróbował swoich sił z modelem A3 w 1996 roku, kiedy to go wprowadzono, bazując na tej samej platformie co Golf. Niektórzy krytycy twierdzili, że to tylko droższa wersja Golfa, co w wielu aspektach okazało się prawdą. Jednak wraz z drugą generacją tego hatchbacka, niektóre cechy i układy napędowe jeszcze bardziej odróżniły te niemieckie modele. Dodatkowo, wersja premium nie była dostępna jako kombi.
Druga generacja A3 była oferowana w trzech wersjach nadwozia: trzydrzwiowej, pięciodrzwiowej oraz kabriolecie z miękkim dachem. Z przodu miała charakterystyczny grill „single-frame”, wprowadzony przez model A8, który zyskał wielu zwolenników. Obecny był również przeprojektowany przedni zderzak. Wersja pięciodrzwiowa była nieco dłuższa od trzydrzwiowego odpowiednika, chociaż nie zyskała na rozstawie osi. Producent powiększył tylny zwis, aby pomieścić drzwi tylne i jednocześnie zapewnić przyzwoity bagażnik.
Wewnątrz wersja pięciodrzwiowa otrzymała zaktualizowaną deskę rozdzielczą, rezygnując z starego czerwonego wyświetlacza TFT umieszczonego pomiędzy głównymi wskaźnikami. Zamiast tego zyskała nowy wyświetlacz LCD, który wyświetlał więcej informacji w przystępny sposób. Ponadto, na środkowym panelu Audi oferowało opcjonalny ekran dotykowy do systemu infotainment. Dzięki pięciodrzwiowej budowie, Sportback umożliwiał łatwiejszy dostęp do pojazdu dla pasażerów siedzących z tyłu.
Pod maską znalazły się silniki o pojemności od 1,2 litra do 3,2-litrowego jednostki V6. W zależności od silnika i poziomu wyposażenia, A3 był wyposażony w skrzynie manualne lub DSG (ze sprzęgłem podwójnym).
Audi kontynuuje rozwój sportowego wizerunku modelu A3 oraz Audi A3 Sportback. Wysokiej technologii komponenty, takie jak siedmiobiegowa skrzynia biegów S tronic z podwójnym sprzęgłem oraz system kontroli amortyzacji Audi magnetic ride, jeszcze bardziej zwiększają przyjemność z jazdy. S3 Sportback, rozwijający moc 195 kW (265 KM), kończy gamę jako nowy model topowy. Dzięki wyraźnie zaktualizowanej stylistyce, ten luksusowy kompakt staje się jeszcze bardziej elegancki. Dostawy mają rozpocząć się latem. Pomimo poprawionego wyposażenia, Audi dostosuje ceny jedynie nieznacznie.
Audi A3 to model, który odnosi sukcesy – i to już od ponad dekady. Pierwsza generacja zadebiutowała w 1996 roku; od razu otworzyła własny segment rynku, dotyczący luksusowych, kompaktowych pojazdów dla wymagających klientów. W 2003 roku Audi wprowadziło drugą generację A3 w wersji trzydrzwiowej; rok później dołączyła pięciodrzwiowa wersja Sportback. Na przestrzeni lat model ten cieszył się znakomitym sukcesem – w 2007 roku wyprodukowano 230 849 pojazdów, co oznaczało czwarty rok z rzędu z rekordową sprzedażą. Pod koniec 2008 roku z taśmy produkcyjnej zjechał milionowy egzemplarz drugiej generacji A3. Audi kontynuuje więc intensyfikację swojej pozycji na rynku.
Nadwozia A3 oraz Audi A3 Sportback wyraźnie ukazują liczne szczegóły smukłego, sportowego profilu. Pokrywa silnika oraz błotniki zostały bardziej wyraziste, natomiast zderzaki i jednolita kratka chłodnicy przeszły subtelne ulepszenia. Elegancka listwa – „skrzydło” – podkreśla wysoką jakość techniczną nowych reflektorów. Światła do jazdy dziennej są standardem; w przypadku opcjonalnych reflektorów bi-xenonowych zastosowano siedem diod LED. Na bokach, zewnętrzne lusterka zintegrowane z lampkami kierunkowskazów, zmodyfikowane klamki drzwi i mocne koła uwydatniają najważniejsze cechy. Koła w sportowej wersji Ambition mają średnicę 17 cali i zostały wykonane z odlewanego aluminium.
Modyfikacje zderzaka i lamp nadają tyłowi jeszcze bardziej wyrazisty wygląd. W Audi A3 Sportback innowacyjne prowadnice świetlne tworzą płaską koronę, generującą niezwykły efekt optyczny w ciemności. W trzydrzwiowym A3 klapa bagażnika została wyposażona w nową krawędź świetlną. Zmiany w designie wydłużyły A3 o 25 milimetrów do 4.24 metra, a Audi A3 Sportback (4.29 metra) urosło o sześć milimetrów – jego sportowe proporcje pozostają zatem praktycznie niezmienione. Cztery nowe kolory uzupełniają paletę barw.
Wnętrze wita pasażerów atmosferą sportowej elegancji i najwyższej jakości. Wloty powietrza, włącznik świateł oraz konsola środkowa zostały wzbogacone o subtelne chromowane listwy; przełączniki i kontrolki pod systemem audio zostały przeprojektowane. Wskaźniki mają czarne tarcze i czerwone wskazówki. Wyświetlacz zmiany biegów w systemie informacyjnym kierowcy pomaga osiągnąć efektywny styl jazdy. W wyższych liniach wyposażenia Ambiente i Ambition zamontowano wyświetlacz informacyjny z wysokiej rozdzielczości, z białymi literami. Paleta okładzin foteli obejmuje aż Fine Nappa skórę dla sportowych siedzeń. Nowe, standardowe warianty wykończenia w perłowym, mikrometalicznym i drewnie Vavona są dostępne, podczas gdy jako opcje oferowane są wstawki z aluminium Medial i orzecha włoskiego.
Z pojemnością od 350 do 1080 litrów, Audi A3 oferuje największy bagażnik w swojej klasie, a Audi A3 Sportback aż 370 do 1100 litrów. Te wartości są o kilka litrów mniejsze w modelach z napędem quattro z powodu specjalnej tylnej osi. Szczególnie praktycznym rozwiązaniem w wersjach z napędem na przednie koła jest odwracalna podłoga bagażnika, która może służyć jako taca na wilgotne przedmioty. Dostępne są również belki dachowe i panoramiczny dach przesuwany w wszechstronnym Audi A3 Sportback.
Osiem mocnych i wydajnych silników
Jak dotąd, Audi wyposaży A3 i Audi A3 Sportback w osiem silników. Sześć z nich to czterocylindrowe silniki z bezpośrednim wtryskiem i turbosprężarką. Ich skróty, TFSI i TDI, symbolizują połączone atuty technologii silnikowej Audi – oznaczają wydajność i moc ciągnącą, dynamikę, płynność pracy i efektywność.
Oferta silników benzynowych jest szeroka. Silnik 1.6 ma moc 75 kW (102 KM), model 1.4 TFSI 92 kW (125 KM), model 1.8 TFSI 118 kW (160 KM), a 2.0 TFSI osiąga 147 kW (200 KM), podczas gdy 3.2 generuje moc 184 kW (250 KM) z sześciu cylindrów. Trzy silniki wysokoprężne także są mocne. Silnik 1.9 TDI ma moc 77 kW (105 KM), a 2.0 TDI oferuje 103 kW (140 KM) lub 125 kW (170 KM) w zależności od specyfikacji. W dwóch przeprojektowanych silnikach o pojemności dwóch litrów TDI zastosowano nowy system wtrysku common rail, który zapewnia bardzo kulturalną pracę.
Wszystkie silniki łączą mocny charakter z wysoką efektywnością. Silnik wysokoprężny o mocy 77 kW (105 KM) jest także zastosowany w Audi A3 1.9 TDI e, który zużywa jedynie 4.5 litra oleju napędowego na 100 kilometrów dzięki specjalnemu dostrojeniu. Silniki 1.8 TFSI i 2.0 TFSI zostały zoptymalizowane pod kątem oporów. Większość wartości zużycia paliwa dla silników została znacznie redukowana, nawet o 15 procent.
Wysokiej technologii rozwiązania od Audi: nowe przekładnie
Oferta przekładni została niedawno rozszerzona. Pięć z ośmiu silników standardowo wyposażono w sześciobiegowe skrzynie manualne; silniki 1.6 oraz 1.9 TDI mają pięciobiegową skrzynię, natomiast model 3.2 standardowo wyposażono w skrzynię S tronic z podwójnym sprzęgłem, która teraz jest dostępna jako opcja dla wszystkich silników. To wysokotecnologiczne rozwiązanie zmienia biegi wyjątkowo szybko i komfortowo – w trybie automatycznym lub manualnym, kontrolowane przez łopatki zmiany biegów na kierownicy (standard w przypadku mocy 103 kW/140 KM), zgodnie z życzeniem kierowcy.
W wersji sześciocylindrowej, system S tronic jest wyposażony w sześć biegów, jak wcześniej. Silniki 1.6, 1.4 TFSI oraz 1.8 TFSI pracują z nowo opracowaną siedmiobiegową skrzynią S tronic. Ich dwa sprzęgła nie mają oddzielnego zasilania oleju – to kolejny innowacyjny pomysł, który jeszcze bardziej zwiększa już wysoką efektywność. Sześć z siedmiu biegów jest krótkich i sportowych, podczas gdy siódmy zmniejsza obroty silnika i zużycie paliwa dzięki długiemu przełożeniu.
Audi rozszerzyło również ofertę quattro – wyjątkową cechę w klasie premium kompakt. System napędu na cztery koła jest teraz dostępny dla pięciu silników – 1.8 TFSI, 2.0 TFSI, 3.2 (standard) oraz dwóch silników 2.0 TDI. Centralne, hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe zostało intensywnie rozwinięte – teraz reaguje jeszcze szybciej, gdy moc silnika musi być redistribuowana między osiami. Wysoki poziom wysiłku przekłada się na dalszy wzrost stabilności, trakcji i przyjemności z jazdy.
Precyzja i harmonia: dynamiczne zawieszenie
Standardowe dynamiczne zawieszenie łączy bezpieczeństwo, sportowość i komfort, zapewniając bezpośrednią precyzję i harmonijny charakter. Tylna osie czterowahadłowa oraz niezwykle efektywne elektryczne wspomaganie kierownicy to skomplikowane technologie. Opcjonalne zawieszenie sportowe (standard w Ambition) obniża nadwozie o 15 milimetrów. Opcjonalna szyba czołowa z akustycznym szkleniem (standard w Ambiente) zapewnia dodatkowy komfort i lepszą akustykę.
Na krętych drogach Audi A3 oraz Audi A3 Sportback potrafią przewyższyć konkurencję dzięki opcjonalnemu, wysokotecnologicznemu rozwiązaniu – systemowi adaptacyjnej kontroli amortyzacji, Audi magnetic ride. Kierowca może przełączać między programami „Normal” i „Sport”. Płyn magneto-reologiczny, który krąży w amortyzatorach, zmienia swoje właściwości przepływu w milisekundach po nałożeniu napięcia; charakterystyki systemu tłumienia zmieniają się – od komfortowych do sportowych. Elektroniczny system sterowania dostępny jest od Audi dla silników benzynowych o mocy od 118 kW (160 KM) oraz dla dwóch silników 2.0 TDI.
Kwestią charakteru jest linia wyposażenia
Audi A3 oraz Audi A3 Sportback zostały również znacząco wzbogacone pod względem wyposażenia. Dostępne są trzy linie. Attraction – z systemem radiowym „chorus”, w tym cztery głośniki – to wariant pełen charakteru. Dynamiczna linia Ambition wyposażona jest w takie elementy jak sportowe siedzenia, sportowe zawieszenie i 17-calowe koła, podczas gdy luksusowa Ambiente standardowo ma czujnik światła i deszczu, system tempomatu, pakiet oświetlenia wnętrza oraz nową szybę z akustycznym szkleniem, obok innych funkcji.
Linia S line, która zawiera pakiet zewnętrzny i pakiet sportowy, luksusowa linia Audi exclusive oraz wyspecjalizowane opcje z gamy Audi exclusive są dostępne opcjonalnie dla wyraźnych indywidualistów.
W zakresie infotainment, klienci mogą wybierać spośród nowoczesnych rozwiązań, od dwóch systemów nawigacyjnych po system dźwiękowy Bose i złącze iPoda (od gamy Audi exclusive quattro GmbH). Liczne dodatki dokumentują wysoki standard technologiczny serii modeli A3, w tym dwustrefowy deluxe automatyczny system klimatyzacji i adaptacyjne oświetlenie, dynamiczny system świateł skrętnych.