W 2008 roku Dacia poszerzyła swoją ofertę, wprowadzając swój pierwszy hatchback w historii, Sandero, samochód oparty na tej samej platformie co model Logan, który był popularny w tamtym czasie.
Po przejęciu przez francuskiego producenta Renault, rumuński producent Dacia nieustannie się rozwijał. W 2004 roku zaprezentował model Logan, który całkowicie odmienił dawną komunistyczną markę motoryzacyjną z Rumunii. Po wprowadzeniu kilku innych wersji opartych na tej samej platformie, takich jak MCV (długoogonowa wersja kombi), Van i Pickup, Dacia stworzyła Sandero. Choć dzielił on podzespoły i elementy wnętrza z Loganem, miał inną sylwetkę nadwozia. Co więcej, skierowany był do innego rodzaju klientów, którzy byli skłonni zapłacić trochę więcej za bardziej stylowy pojazd, mimo że jego design nie był stworzony, by zdobywać nagrody w konkursach piękności. Przynajmniej nie był nudny.
Przednia część Sandero była zdominowana przez kratkę z trzema żebrami, w której centralne miejsce zajmowała emblemat marki. Jego opływowe reflektory były zaprojektowane wyłącznie dla tego modelu, nie dzielone z żadnym innym autem z oferty Dacii. Niżej, na zderzaku, producent umieścił trapezoidalny otwór wentylacyjny, który uzupełniał obszar chłodzenia. Klienci mogli również opcjonalnie zamówić parę okrągłych lamp przeciwmgielnych.
Profil samochodu ujawniał jego młodzieżowy charakter. Hatchbackowy kształt i różne detale sprawiały, że wyglądał świeżo. Ponadto, w zależności od rynku, standardowo wyposażony był w klamki i lusterka w kolorze nadwozia. Dacia sprzedawała Sandero z 2008 roku w kilku wersjach. Najniższe miały stalowe felgi z plastikowymi pokrywami, podczas gdy wyższe warianty były wyposażone w felgi ze stopów lekkich. Dacia nie chciała, aby Sandero wyglądał zbyt sportowo, więc nie dodawała niepotrzebnych aerodynamicznych elementów, takich jak profilowane progi czy masywny spoiler dachowy. Z drugiej strony, panele drzwi były zaokrąglone i miały czarne ramki dla okien. Na końcu, szeroka tylna klapa była flankowana przez zestaw lamp tylnych, umieszczonych wysoko ponad tylnym zderzakiem.
Dacia była znana jako pojazd przyjazny dla budżetu, ale to prowadziło również do wnętrz o przeciętnym wyglądzie, niezależnie od wersji pojazdu. Wszystkie wersje były wyposażone w tę samą twardoplastikową deskę rozdzielczą. Przed kierowcą znajdował się analogowy panel instrumentów z małym wyświetlaczem LCD pomiędzy dużym obrotomierzem a prędkościomierzem. Dodatkowo, producent umieścił kilka kontrolek ostrzegawczych nad monochromatycznym wyświetlaczem. Na centralnej konsoli Dacia umieściła radio, a poniżej znajdowały się przyciski do szyb przednich. Niżej, Sandero miało pokrętła do wentylacji lub klimatyzacji, jeśli była zamontowana. Wysokie fotele z przodu były pokryte materiałem, niezależnie od wersji samochodu. Z tyłu, kanapa mogła pomieścić do trzech pasażerów podczas krótkich przejazdów, ale osoba siedząca na środku nie miała wystarczająco miejsca na nogi.
Pod maską Dacia zainstalowała wybór silników benzynowych i turbodiesel, które były sparowane z pięciobiegową lub sześciobiegową skrzynią manualną. W wybranych rynkach samochód był również dostępny z czterobiegową automatyczną skrzynią biegów. Moc trafiała tylko na przednie koła.
Po wprowadzeniu modeli Logan, Logan MCV, Logan Van i Logan Pickup, Dacia kontynuuje rozszerzanie swojej oferty o przestronny, pięciodrzwiowy hatchback: Sandero. Nowość ta jest produkowana w Pitesti w Rumunii i czerpie z podstawowych cech, które stały się znakiem rozpoznawczym gamy Dacia, a mianowicie z przestronności wnętrza, dużej ładowności i solidnej konstrukcji. Dacia Sandero będzie stopniowo dostępna w większości europejskich rynków począwszy od czerwca 2008 roku i, podobnie jak inne modele Dacia, zapewni wyjątkowy stosunek wyposażenia do ceny z trzyletnią gwarancją na 100 000 km w większości krajów europejskich.
Dacia Sandero wyróżnia się jako nowoczesny hatchback o atrakcyjnej stylistyce, która emanuje zarówno dynamizmem, jak i solidnością. Z przodu znajdują się nowoczesne, wyraziste reflektory oraz grill i zderzak, które harmonijnie łączą się z nadwoziem. Linię boczną tworzy „uniesiona fala”, co podkreśla wrażenie solidności, zwłaszcza dzięki szerokim listwom ochronnym (w zależności od wersji). Tylna stylizacja wzmacnia poczucie przestronności i solidności pojazdu.
Ta sama determinacja, aby przyciągnąć klientów i pokazać jakość, jest widoczna także w wnętrzu samochodu. Nowa deska rozdzielcza została zaprojektowana tak, aby była zarówno nowoczesna, jak i funkcjonalna, a także istnieje możliwość łączenia różnych kolorów i wykończeń w kilku obszarach (w zależności od wersji). Design paneli drzwiowych również przyczynia się do nowoczesnego odczucia wnętrza dzięki eleganckim uchwytom i dekoracyjnym listwom (w zależności od wersji). Aby podkreślić ulepszenie gamy, Dacia Sandero dostępna jest z trzema wykończeniami deski rozdzielczej i dopasowanymi tapicerkami. Szczególną uwagę zwrócono na stworzenie przejrzystego, praktycznego otoczenia do jazdy, z łatwymi do odczytania instrumentami i kontrolkami, które są w zasięgu ręki.
Wydajność i komfort podróżowania
Dacia Sandero zbudowana jest na tej samej platformie B0 co Logan, która charakteryzuje się przednim zawieszeniem typu MacPherson z wahaczami. Niektóre wersje są wyposażone w przedni stabilizator, co zapewnia doskonałe trzymanie się drogi podczas pokonywania zakrętów. Tylne zawieszenie Dacia Sandero również pochodzi z platformy B0 i składa się z belki skrętnej z sprężynami śrubowymi oraz pionowo zamontowanymi, wydłużonymi amortyzatorami. Pakiet zawieszenia został specjalnie zaprojektowany dla Dacia Sandero, obejmując stawy przednich wahaczy i tylną część, które zostały skonstruowane w celu zapewnienia precyzyjnego prowadzenia i dobrego trzymania się drogi na ostrych zakrętach. Podobnie jak inne modele Dacia, Sandero ma wysoki prześwit (155 mm), co oznacza, że poradzi sobie z różnymi rodzajami dróg, zarówno w mieście, jak i poza nim, co dodatkowo zwiększa jego wszechstronność. Nowy samochód korzysta również z ochrony podwozia, co pozwala mu łatwo pokonywać nieutwardzone nawierzchnie.
Wiele wersji jest wyposażonych w wspomaganie kierownicy, aby zapewnić bezpieczne, precyzyjne prowadzenie i przyjemność z jazdy godną pojazdu segmentu B. Wersja podstawowa nie ma wspomagania kierownicy, aby utrzymać cenę na rozsądnym poziomie. Nieco wyższy przełożenie kierownicy w porównaniu do Clio II oraz prace nad mocowaniem piasty i kątem pochylenia skutkują zmniejszeniem wysiłku potrzebnego do obrócenia kierownicy.
Wybrane wersje wyposażono w regulowane na wysokość i w odcinku lędźwiowym siedzenie kierowcy, co umożliwia znalezienie idealnej pozycji do prowadzenia, podczas gdy kierowca może się wygodniej ustawić przy wysoko regulowanej kierownicy (w zależności od wersji) oraz ergonomicznie umieszczonych przyciskach na kierownicy.
Ostatnia, ale nie mniej ważna sprawa, to szczególna uwaga poświęcona komfortowi termicznemu, aby zaspokoić specjalne potrzeby klientów w różnych klimatach i krajach. Ułożenie kanałów wentylacyjnych zaprojektowano tak, aby zapewnić szybki wzrost temperatury po uruchomieniu, zarówno w ekstremalnych upałach, jak i zimnie.
Szeroka gama silników
Dacia Sandero dostępna jest z dwoma silnikami benzynowymi (1.4l 75 KM i 1.6l 90 KM) oraz dwoma silnikami diesla (1.5 dCi 70 KM i 1.5 dCi 85 KM), które już udowodniły swoją wartość w wielu innych pojazdach rodziny Renault i aktywnie przyczyniły się do sukcesu gamy Dacia.
Silniki benzynowe 1.4 i 1.6 idealnie wpisują się w wartości dotyczące kosztów, solidności i łatwości w utrzymaniu, które promuje marka Dacia, a oba są znane z dostępności wysokiego momentu obrotowego przy niskich prędkościach obrotowych silnika oraz w szerokim zakresie obrotów.
Wzorcowy silnik 1.5 dCi uznawany jest za jeden z najbardziej wydajnych silników diesla na świecie. Jego zaawansowana technologia obejmuje drugą generację bezpośredniego wtrysku paliwa common rail, która zapewnia wysoką wydajność i bardzo niskie zużycie paliwa. Silnik 1.5 dCi dostępny jest w wersji 70 KM, a także w bardziej dynamicznej wersji 85 KM, która zadebiutowała we wrześniu 2007 roku w Dacia Logan i Dacia Logan MCV. Niskie emisje CO2 na poziomie 120 g zapewniają atrakcyjny ślad ekologiczny silników 1.5 dCi w Dacia Sandero.
Przestronność kabiny i ładowność godne wyższego segmentu
Chociaż cena Dacia Sandero plasuje go w segmencie małych samochodów, jego przestronność wewnętrzna i zewnętrzna w rzeczywistości bardziej odpowiadają wymiarom pojazdu z wyższego segmentu kompaktowego. Jego wyjątkowy stosunek przestrzeni wewnętrznej do ceny możliwy jest dzięki długości (4,02 m), szerokości (1,75 m) i rozstawowi osi (2,59 m).
Tylna kanapa komfortowo pomieści do trzech dorosłych pasażerów, którzy korzystają z 878 mm miejsca na głowę, 145 mm miejsca na kolana i 1425 mm miejsca na łokcie, a na wszystkich trzech miejscach można zamontować fotelik dziecięcy. Oprócz przestronnych wymiarów tyłu, dostęp do tylnych siedzeń jest jeszcze łatwiejszy dzięki temu, że tylne drzwi otwierają się pod kątem do 67°.
Pojemność bagażnika wynosząca 320 litrów również nie ma sobie równych w tej cenie i kompaktowych wymiarach, a jego praktyczny, modułowy układ wzbogacony jest o składane tylne siedzenia, które oferują dzielenie 60/40 (w zależności od wersji). Po złożeniu kanapy łączna pojemność ładunkowa wzrasta do 1200 litrów, co sprawia, że Dacia Sandero wyróżnia się jako kompaktowy, ale niezwykle przestronny hatchback, który komfortowo może pomieścić pięciu dorosłych.
Bezpieczeństwo: nieodłączny aspekt
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo Dacia Sandero, nowość ta korzysta z uznanej wiedzy Grupy Renault w tej dziedzinie.
W kwestii bezpieczeństwa aktywnego szczególną uwagę poświęcono systemowi hamulcowemu Dacia Sandero, który oferuje komfort, skuteczność i progresywną siłę hamowania, które są zgodne z poziomem oczekiwanym od samochodu segmentu B w Europie. Dacia Sandero może być również wyposażona w najnowszej generacji system ABS Bosch 8.1, który zawiera EBD (Elektroniczna Dystrybucja Siły Hamowania) oraz, po raz pierwszy w gamie Dacia, EBA (Asystent Hamowania Awaryjnego).
Dacia Sandero jest także wyposażona w liczne systemy pasywnego bezpieczeństwa, w tym w materiały takie jak stal o wysokim limicie elastyczności (HEL), co zapewnia zwiększoną odporność kabiny poprzez minimalizację deformacji, szczególnie w przypadku zderzeń czołowych. Połączenie ramy kierownicy z magnezu i składanej kolumny kierowniczej przyczynia się do rozpraszania energii kinetycznej w przypadku kolizji, podczas gdy struktura plastra miodu deski rozdzielczej z polipropylenu zmniejsza ryzyko urazu kolan. Oprócz używanych materiałów, zakrzywiony kształt dolnej części osłony pasuje do kształtu piszczeli, aby rozproszyć siłę uderzenia, gdy piszczele mają kontakt z deską rozdzielczą. Ostatnia, lecz nie mniej ważna rzecz, to dodatkowa ochrona nóg i kostek dzięki podkładkom pod stopy zarówno po stronie pasażera, jak i kierowcy.
Dacia Sandero jest wyposażona w trójpunktowe pasy bezpieczeństwa. Pasy bezpieczeństwa przednie zawierają kalibrowane ograniczniki obciążenia dla lepszej ochrony klatki piersiowej. W zależności od wersji, te trójpunktowe pasy są regulowane na wysokość, aby zoptymalizować unieruchomienie ciała w przypadku kolizji. System mocowania może być również wzbogacony o pirotechniczne napinacze dla pasów przednich. Dacia Sandero korzysta także z mocowań ISOFIX do fotelików dziecięcych w zewnętrznych tylnych siedzeniach.