2008 Ford Escape

Druga generacja modelu Escape została zaprezentowana na Los Angeles Auto Show w 2007 roku, kiedy już zaczynały się zarysowywać ciemne chmury światowego kryzysu finansowego.

Ford wiedział, że nadchodzi kryzys, jednak zdecydował się na wprowadzenie pojazdu na rynek, zamiast czekać na rozwój sytuacji. Na szczęście dla amerykańskiego producenta samochodów, drugą generację Escape zbudowano na tej samej platformie CD2, co poprzednik, co pozwoliło obniżyć koszty rozwoju. Dodatkowo platforma ta była opracowywana wspólnie z Mazdą, co również przyczyniło się do niższych kosztów produkcji. Co więcej, klienci już zmienili swoje zainteresowania, preferując SUV-y zamiast kombi i pojazdów wielofunkcyjnych.

Nowy Escape z 2008 roku miał podobną sylwetkę do swojego poprzednika, wyposażony w przedni zderzak z dużymi światłami, które przypominały te z popularnego modelu F-150. Miał głębszą wewnętrzną stronę i mniejsze, umieszczone w rogach kierunkowskazy. Ponadto, chromowany grill z trzema pionowymi i jednym poziomym pasem miał na celu wzbudzenie wrażenia poważnego pojazdu terenowego, mimo że nie był to twardy off-roader. Mimo zaokrąglonych krawędzi, Escape nie wyglądał, jakby miał być używany tylko na asfaltowych drogach. Na koniec, z tyłu, światła tylne zajmowały mały fragment środkowej sekcji klapy bagażnika, co umożliwiało szerokie otwarcie.

Wnętrze pojazdu miało niemal pionowy kokpit, podczas gdy zestaw wskaźników wyglądał bardziej jak w samochodzie osobowym. Dodatkowo, na centralnej konsoli Ford oferował system nawigacji satelitarnej. Wszystkie wersje wyposażeniowe miały elektryczne szyby i zamki, regulowane elektrycznie lusterka oraz, dla komfortu kierowcy, elektroniczne wspomaganie kierownicy dostosowujące się do prędkości, co było nowością dla marki z niebieskim owalem.

Pod maską Ford zainstalował szereg silników benzynowych, które współpracowały z pięciobiegową skrzynią ręczną lub czterobiegową automatyczną. Dodatkowo producent oferował również wersję hybrydową.

Ford Escape, najlepiej sprzedający się kompaktowy SUV w Ameryce, zyskał całkowicie nowy wygląd zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz w 2008 roku. Escape teraz robi mocne wrażenie dzięki śmielszej, surowszej linii nadwozia, która ma wyraźne podobieństwo do Forda Explorera i Forda Expedition. Nowe wnętrze ustawia nowe standardy dla małych pojazdów użytkowych, oferując bardziej luksusowe wykończenia, innowacyjne opcje przechowywania oraz poprawiony komfort i ciszę. Dodatkowo poprawki w podwoziu zapewniają imponującą efektywność paliwową oraz zwinną dynamikę jazdy, która zaprzecza surowemu wyglądowi Escape.

„Ford Escape 2008 oferuje możliwości i styl tradycyjnego SUV-a wraz z zaletami konstrukcji crossover – bazując na udanej formule, która sprawiła, że Escape stał się ulubionym małym pojazdem użytkowym Amerykanów przez sześć lat,” mówi Cisco Codina, wiceprezydent grupy ds. marketingu, sprzedaży i serwisu w Ameryce Północnej. „Nowy Escape oferuje bardziej wyrafinowaną jazdę, zdolność do poruszania się w każdych warunkach, imponującą efektywność paliwową, możliwość holowania do 3,500 funtów oraz bardziej komfortowe wnętrze, które jest cichsze i bardziej wszechstronne.”

Połączenie tradycyjnych możliwości SUV-a z konstrukcją crossover sprawiło, że pierwotny Escape odniósł błyskawiczny sukces. Od momentu wprowadzenia jako model z 2001 roku sprzedano ponad milion egzemplarzy Escape – więcej niż jakikolwiek inny mały pojazd użytkowy czy crossover. Sześć lat później Escape wciąż prowadzi sprzedaż w segmencie małych SUV-ów, co jest niezwykłym osiągnięciem, biorąc pod uwagę, że segment ten niemal podwoił się, z 800,000 sprzedanych sztuk w 2000 roku do prognozowanych 1,5 miliona w 2006 roku.

Śmielszy, twardszy design zewnętrzny

„Celem od początku było sprawienie, aby Escape wyglądał jeszcze mocniej i surowiej od swojego poprzednika,” mówi Doyle Letson, główny projektant Forda Escape 2008. „Podnieśliśmy linię boczną, aby nadać sylwetce nowoczesne proporcje blachy do szkła. Następnie uformowaliśmy powierzchnie, aby uzyskać bardziej 'twardy’ wygląd Forda, który teraz odpowiada możliwościom Escape.”

Wysoka linia boczna jest dodatkowo podkreślona nowymi, czarnymi słupkami B, zintegrowanymi stopniami oraz dostępnymi 17-calowymi kołami, a także usunięciem kolorowych zderzaków z pierwotnego Escape.

Aby zintegrować wyższą linię boczną, podniesiono również maskę, która teraz posiada unikalny projekt „odwróconego zagięcia”, przyciągający wzrok do szczegółowej powierzchni. Nowy przedni zderzak ma reflektory, które kierują się ku przednim narożnikom pojazdu do krótkich lamp bocznych. Nowe reflektory otaczają dramatyczną nową kratkę chłodnicy.

Wyrafinowane i ekologiczne wnętrze

Uważa się, że Ford Escape 2008 jest pierwszym amerykańskim samochodem, który wykorzystuje materiały do obicia siedzeń wykonane w 100% z surowców poprzemysłowych, dostarczanych przez firmę InterfaceFABRIC, Inc. InterfaceFABRIC szacuje, że wykorzystanie przez Forda materiałów poprzemysłowych zamiast surowych włókien mogłoby zaoszczędzić około 600,000 galonów wody, około 1,8 miliona funtów ekwiwalentu dwutlenku węgla oraz równowartość ponad 7 milionów kilowatogodzin energii elektrycznej rocznie.

Escape prezentuje również pierwsze zastosowanie przez Forda wyświetlacza „na górze deski rozdzielczej”, umieszczonego na wysokości oczu, który pokazuje temperaturę otoczenia, funkcje radia i odczyty klimatyzacji. To proste, efektywne rozwiązanie gromadzi wiele informacji o pojeździe w jednym miejscu, co ułatwia dostępność podczas jazdy.

Dodatkowo, poprawie komfortu użytkowania sprzyja czysty, uporządkowany środkowy panel. Zamiast tradycyjnego „cegły” do kontroli radia i temperatury, Escape oferuje pokrętła i przyciski, które „przechodzą” przez środkowy panel. Deska rozdzielcza mieści sterowanie audio i klimatyzacją, standardowy gniazdo audio MP3/iPod oraz sterowanie dostępnymi podgrzewanymi siedzeniami i systemem nawigacji w desce rozdzielczej.

Wnętrze Escape’a charakteryzuje się także pierwszym zastosowaniem nowego, charakterystycznego oświetlenia wnętrza Ice Blue. Chłodne niebieskie światło zastępuje tradycyjny zielony na desce rozdzielczej, środkowym panelu, przyciskach na kierownicy oraz włącznikach zamków i okien. Ice Blue emituje chłodne, jasne światło, które jest przyjemne dla oczu podczas nocnej jazdy i poprawia ogólne wrażenie wnętrza.

Środkowy panel Escape’a jest na tyle duży, że można w nim zmieścić laptopa, a także oferuje trzy poziomy miejsca do przechowywania. Dodatkowo, środkowy panel ma dwa wyjmowane pojemniki z innowacyjnymi punktami mocowania, co pozwala na zawieszenie pojemników po stronie pasażera i z tyłu panelu dla dodatkowej przestrzeni na przechowywanie.

Wyrafinowane, ciche wnętrze

Inżynierowie wprowadzili szereg zmian w Escape 2008, aby zredukować poziom hałasu, wibracji i szorstkości we wnętrzu pojazdu.

Ford Escape 2008 jest jednym z pierwszych pojazdów Ford Motor Company, które wykorzystują elektryczne wspomaganie kierownicy (EPAS) wrażliwe na prędkość, zaawansowany system, który pomaga w korekcji nierówności drogi i poprawia ogólne odczucia z kierowania.

Tradycyjne systemy wspomagania kierownicy wykorzystują hydrauliczne zębatki napędzane silnikiem, co odbiera moc i efektywność silnika. Nowy system EPAS w Escape 2008 wykorzystuje silnik elektryczny zamiast napędu akcesoriów silnika. Ten nowy system pomaga poprawić efektywność paliwową i eliminuje hałasy hydrauliczne typowe dla tradycyjnych systemów wspomagania kierownicy.

Dodatkowo, nowe wgłębienia w panelu dachowym pojazdu zaprojektowano w celu poprawy przepływu powietrza nad górną częścią pojazdu, a poziome żeberka w dachu wzmacniają także strukturę nadwozia i pomagają zredukować hałas bumu w kabinie. Nowa akustyczna lamina umieszczona pomiędzy dwoma panelami szklanymi w szybie przedniej oraz akustyczny podsufitka również pomagają zmniejszyć hałas wiatru. Nowe wykładziny wnętrza, które są o 50% grubsze, dodatkowo poprawiają izolację od hałasu drogi i wiatru.

W porównaniu do poprzedniego modelu, Escape 2008 jest o 12% cichszy na autostradzie (30,8 sone do 27 son w tunelu aerodynamicznym przy prędkości 80 mph) i o 20% cichszy w silnych bocznych wiatrach.

Standardowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa i efektywne jednostki napędowe

Pod względem bezpieczeństwa, Ford Escape 2008 oferuje jeden z najbardziej zaawansowanych pakietów w segmencie małych SUV-ów. Escape standardowo wyposażony jest w poduszki powietrzne Safety Canopy™, które zapewniają ochronę głowy i szyi pasażerów w pierwszym i drugim rzędzie, a także w standardowe poduszki powietrzne boczne, które aktywują się z górnej części przednich siedzeń, chroniąc górną i dolną część ciała kierowcy i pasażera. Dodatkowo, modele Escape z silnikiem I-4 i V-6 wyposażone są w ekskluzywny system Forda AdvanceTrac® z RSC® (kontrola stabilności nad rolką).

Standardowy silnik w Escape 2008 to 2.3-litrowy, 16-zaworowy Duratec 23 I-4, który generuje 153 KM przy 5800 obr./min oraz 152 lb-ft momentu obrotowego przy 4250 obr./min, współpracujący z pięcio-biegową skrzynią manualną lub cztero-biegową automatyczną. Dostępny silnik 3.0-litrowy, 24-zaworowy V-6 Duratec 30 generuje 200 KM przy 6000 obr./min oraz 193 lb-ft momentu obrotowego przy 4850 obr./min. Z cztero-biegową automatyczną skrzynią biegów, Escape z silnikiem V-6 może holować do 3,500 funtów.

Ford Escape Hybrid wciąż pozostaje „pełnym” hybrydą. Oznacza to, że w przeciwieństwie do innych „łagodnych” hybryd, Escape Hybrid może poruszać się na 100% energii elektrycznej do prędkości około 25 mph, maksymalizując efektywność paliwową w warunkach miejskich.

Przy niskich prędkościach moc dostarczana jest przez elektryczny silnik AC z magnesem trwałym o mocy 70 kw przy 5000 obr./min i maksymalnym napięciu 330V. Gdy potrzebna jest dodatkowa moc, do działania nawiązuje silnik Atkinsona 2.3-litrowy DOHC 16-zaworowy, oferujący 133 KM przy 6000 obr./min i 124 lb-ft momentu obrotowego przy 4250 obr./min. Ostatecznie generuje to 155 KM z czasami przyspieszenia 0-60 porównywalnymi do silnika V-6 o mocy 200 KM oraz zwiększa efektywność paliwową podczas jazdy w mieście o prawie 75%. Hybrydy Escape są wyposażone w automatyczną skrzynię biegów o płynnej zmianie przełożeń, sterowaną elektronicznie (CVT).

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.