Oprócz wersji sedan, Honda Accord z 2008 roku była dostępna w Stanach Zjednoczonych w wersji coupe, przyciągając klientów, którzy pragnęli sportowego wyglądu połączonego z udokumentowaną niezawodnością.
Kiedy Honda wprowadziła pierwszą generację Accorda w 1976 roku, produkowano go tylko jako trzydrzwiowy hatchback. Czterodrzwiowy sedan pojawił się później i zwiększył sprzedaż tego modelu. Z czasem producent skupił się na wersjach rodzinnych, całkowicie rezygnując z hatchbacka. Następnie japoński producent zauważył, że klienci zainteresowani Civic Coupe mogą być również zainteresowani większym samochodem coupe opartym na modelu Accord. W końcu pojazd średniej wielkości był dostępny z większymi jednostkami napędowymi, podczas gdy jego mniejszy odpowiednik musiał radzić sobie tylko z silnikami o czterech cylindrach. W konsekwencji ósma generacja Accorda na rynek północnoamerykański została również zbudowana w wersji dwudrzwiowej. To był doskonały pomysł. Niestety, z powodu kryzysu finansowego, który rozpoczął się w 2007 roku, sprzedaż tego modelu nie spełniła oczekiwań producenta.
Honda rozpoczęła sprzedaż modelu Accord Coupe w 2008 roku pod koniec września 2007, a klienci byli oczarowani wyglądem przodu pojazdu. Choć przypominał on ten sam koncept designu co jego sedanowy odpowiednik, to jednak różnił się. Jego prostokątne reflektory były węższe, podobnie jak heksagonalna, spłaszczona krata, na której umieszczono logo. Na dolnej części zderzaka producent umieścił drugi prostokątny wlot powietrza z okrągłymi lampami przeciwmgielnymi po bokach.
Z profilu, nisko osadzona karoseria ukazywała inny kształt niż czterodrzwiowy sedan. Szyba czołowa była bardziej nachylona niż w sedanie, a za nią znajdował się łukowaty dach, który kończył się nachyloną tylną szybą. Krótki tył był ozdobiony małym spojlerem dla pojazdów z silnikiem V6. Honda rozważała również stworzenie rzeźbionych drzwi, na których wycięto dwie wznoszące się linie — jedną na górze, a drugą na dole. Wszystkie wersje były wyposażone w felgi aluminiowe o średnicy 17 lub 18 cali, w zależności od wersji. Z tyłu, podwójny wydech zarezerwowano dla wersji V6.
Wnętrze było praktycznie identyczne jak w wersji sedan, z centralnie umieszczonym kolorowym wyświetlaczem nad centralnym panelem systemu multimedialnego. Kierowcy mogli uzyskać do niego dostęp za pomocą skomplikowanego okrągłego pokrętła, które można było poruszać w czterech kierunkach, aby wybierać różne menu. W przeciwieństwie do czterodrzwiowego odpowiednika, coupe miało parę wzmocnionych foteli przednich, które obiecywały lepsze wsparcie boczne dla pasażerów. Z tyłu, dzięki długiemu rozstawowi osi, przestrzeń na nogi nie była problemem. Jednak nachylona linia dachu miała swoje konsekwencje i przestrzeń nad głową mogła być niewystarczająca dla wyższych osób.
Linia silnikowa była identyczna jak ta oferowana dla sedana. W przeciwieństwie do swojego odpowiednika, Honda Accord Coupe z 2008 roku była również dostępna z silnikiem V6 połączonym z sześciobiegową skrzynią manualną, co zapewniało bardziej emocjonujące doznania z jazdy. Dzięki podwójnemu zawieszeniu wahaczowemu z przodu i nowoczesnemu zawieszeniu wielowahaczowemu z tyłu, Accord Coupe okazał się odpowiednim towarzyszem długich podróży, zachowując charakterystykę pojazdu GT z wystarczającą mocą i doskonałą niezawodnością.
Całkowicie nowa Honda Accord 2008 kieruje światem transportu na głównych rynkach w kierunku bardziej wyrafinowanej, dynamicznej i eleganckiej estetyki, oferując szerszą gamę innowacyjnych technologii zaprojektowanych w celu osiągnięcia większej mocy, lepszej efektywności i zwiększonego bezpieczeństwa we wszystkich modelach sedanów i coupe.
Całkowicie przeprojektowana na rok 2008, z większymi wymiarami, które zapewniają bardziej przestronne wnętrze, stylizacja sedana wyraża potężną obecność poprzez ostre i mocne linie charakterystyczne. Coupe zyskała jeszcze bardziej indywidualny charakter dzięki agresywnej sylwetce i unikalnym proporcjom, które nadają jej muskularny, sportowy wygląd.
„Całkowicie nowa Honda Accord stała się bardziej zaawansowana i wyrafinowana dzięki nowemu poziomowi inżynieryjnej finezji,” powiedział John Mendel, wiceprezydent wykonawczy American Honda Motor Co., Inc. „Jako flagowy model marki Honda, Accord został zaprojektowany, aby przekraczać oczekiwania dzięki technologiom premium, bardziej przestronnemu wnętrzu i zwiększonej mocy, zachowując jednocześnie charakter, który sprawia, że prowadzenie tego pojazdu to czysta przyjemność oraz innowacyjne odczucie, które zawsze wyróżniało Accorda.”
Dostępny silnik 3.5-litra i-VTEC V-6 generuje 268 koni mechanicznych – to najwięcej, co kiedykolwiek osiągnięto w modelu Accord – wprowadzając nową generację technologii oszczędzania paliwa o zmiennej liczbie cylindrów (Variable Cylinder Management™ – VCM®) oraz uzyskując ocenę Pojazdu o Częściowych Zero Emisjach (PZEV). System VCM działa w trybie sześciocylindrowym dla mocy oraz w trybach czterocylindrowym i trzycylindrowym dla efektywności, uzyskując ocenę wydajności paliwowej EPA w mieście/na autostradzie wynoszącą 19/29 mil na galon (Accord Sedan V-6).
Nowością w Accodzie jest także struktura nadwozia Advanced Compatibility Engineering™ (ACE™), która poprawia kompatybilność przy zderzeniach czołowych z pojazdami o różnych rozmiarach i wysokościach zderzaków. Dodatkowe wyposażenie bezpieczeństwa standardowe dla wszystkich modeli Accorda obejmuje System Pomocy w Stabilności Pojazdu™ (VSA®), znany także jako Elektroniczna Kontrola Stabilności; boczne poduszki powietrzne kurtynowe; poduszki powietrzne z podwójną komorą z systemem detekcji pozycji pasażera (OPDS), aktywne zagłówki przednich siedzeń, hamulce antyblokujące i inne.
Accord dostępny jest w wersjach nadwozia sedan i coupe z silnikami 2.4-litra czterocylindrowym oraz 3.5-litra V-6. Dostępne skrzynie biegów to 5-biegowa manualna (standard w wszystkich silnikach czterocylindrowych), 5-biegowa automatyczna (standard w modelach sedan V-6, dostępna dla wszystkich silników czterocylindrowych i coupe V-6), oraz 6-biegowa skrzynia manualna (wyłącznie dla Accorda Coupe EX-L V-6 6MT).
Poziomy wyposażenia sedana obejmują dobrze wyposażony Accord Sedan LX i dodatkowo wyposażony LX-P (silnik 177 koni mechanicznych czterocylindrowy), przez dobrze wyposażony Accord Sedan EX (silnik 190 koni mechanicznych czterocylindrowy lub 268 koni mechanicznych V-6), aż do premium i wyrafinowanego Accord Sedan EX-L (silnik 190 koni mechanicznych czterocylindrowy lub 268 koni mechanicznych V-6). Poziomy wyposażenia coupe obejmują dobrze wyposażony Accord Coupe LX-S (silnik 190 koni mechanicznych czterocylindrowy), przez dobrze wyposażony Accord Coupe EX (silnik 190 koni mechanicznych czterocylindrowy) do premium i wyrafinowanego Accord Coupe EX-L (silnik 190 koni mechanicznych czterocylindrowy lub 268 koni mechanicznych V-6).
Wnętrze
Wnętrze Accorda charakteryzuje się wysoką jakością, prostym, nowoczesnym i przestronnym designem. Większa całkowita objętość wnętrza Accorda Sedan wynosząca 120.0 stóp sześciennych (+3.3 stóp sześciennych w porównaniu do 2007) przesuwa klasyfikację EPA z segmentu sedanów średniej wielkości do segmentu dużych sedanów. Dodatkowa przestrzeń ma na celu zapewnienie „równego” komfortu siedzenia dla pasażerów z przodu i z tyłu. Przestronność w tylnej części wynosząca 37.2 cale (+0.4 cale) zbliża się do imponującej przestronności drugiego rzędu w SUV-ie Honda Pilot (37.4 cale). Szerokość wnętrza (+1.5 cala) pozwala na oddalenie przednich foteli, co umożliwia szerszy środkowy konsolę, która zazwyczaj kojarzy się z najlepszymi luksusowymi pojazdami.
Wnętrze Accorda zaprojektowano z myślą o dynamicznej, intuicyjnej i ekskluzywnej obecności, zaczynając od łatwego w odczycie wyświetlacza informacji w każdym pojeździe. Zastosowane podejście do stylizacji strefowej oddziela instrumenty związane z obsługą (górne) od instrumentów informacyjnych (dolne). W nocy, kontrolki są jeszcze bardziej rozróżniane kolorystycznie, aby odróżnić sterowanie klimatyzacją (zielony aquamarine) od sterowania audio (biały). Klasycznie zaprojektowane wskaźniki dla prędkościomierza i obrotomierza są idealnie okrągłe (zamiast być przycięte od dołu). Sterowanie audio na kierownicy jest standardowe w każdym Accorcie. Uwagę zwrócono na symetrię zewnętrzną i wewnętrzną pojazdu – w tym linie widzenia związane z wysokością deski rozdzielczej oraz wizualną obecność maski dla kierowcy.
Przeprojektowane przednie fotele są większe i oferują znaczną boczną podporę, aby uzupełnić sportowy charakter Accorda. Składana, zamykana tylna kanapa zwiększa wszechstronność przewozu bagażu; sedan zawiera zamykaną przejściówkę.
Dostępne są trzy imponujące systemy audio – wszystkie z możliwością odtwarzania MP3/Windows Media® Audio (WMA) i gniazdem wejściowym. Standardowy system oferuje 160 watów, odtwarzacz CD na jeden krążek i sześć głośników. System danych radiowych (RDS) wyświetla informacje nadawane przez stacje radiowe, które często obejmują litery wywoławcze, typ stacji i informacje o programach.
Accord Sedan EX i Coupe LX-S mają w standardzie odtwarzacz CD na 6 krążków w desce rozdzielczej. Premium system audio, który jest standardem w modelach Accord EX Coupe i Sedan EX-L, ma odtwarzacz CD na sześć krążków, 270 watów całkowitej mocy i siedem głośników, w tym 8-calowy subwoofer. Radio satelitarne XM® jest standardowym wyposażeniem we wszystkich modelach Accord EX-L.
Najnowsza generacja systemu nawigacji Honda z obsługą głosową (dostępna w EX-L) korzysta z 8-calowego ekranu i pokrętła interfejsu do wprowadzania danych przez użytkownika. Funkcje obejmują przewodnik Zagat Survey™ dla restauracji, życia nocnego, hoteli i atrakcji. Modele z nawigacją zawierają także Bluetooth® HandsFreeLink®.
Na zewnątrz
Accord Sedan, mający na celu przekazanie prestiżowej obecności, przyjmuje tradycyjną sylwetkę w stylu trzech skrzyń, która podkreśla zarówno dynamiczną, jak i atletyczną sylwetkę, z elegancją klasycznego sedana. Wymiary Accorda Sedan to ogólna długość wynosząca 194.1 cali (modele czterocylindrowe, modele V-6 dodają 0.2 cala dla dolnej części spojlera) – o 3.0 cale dłuższa niż model z 2007 roku. Szerokość wynosi 72.7 cala, czyli o 1.1 cala więcej, a wysokość 58.1 cala, co daje 0.9 cala więcej. Mimo że rozmiar jest większy we wszystkich wymiarach, sztywność skrętna pojazdu wzrosła o 20 procent w wyniku zaawansowanej konstrukcji nadwozia, w której zastosowano 48 procent stali o wysokiej wytrzymałości – najwięcej stali o wysokiej wytrzymałości w historii Accorda. Znaczną korzyścią z zaawansowanej konstrukcji nadwozia jest to, że całkowita waga pojazdu wzrosła jedynie o około 5 procent pomimo większych rozmiarów, większej sztywności i dodatkowych funkcji.
Stylizacja Accorda Coupe radykalnie odchodzi od sedana, prezentując unikalny agresywny wizerunek. Jego długa maska, smukły dach i muskularne linie sugerują moc i zwiększoną zwrotność w porównaniu do sedana. Wymiary Accorda Coupe to długość wynosząca 190.9 cali, co oznacza, że jest o 3.2 cala dłuższa niż model z 2007 roku, szerokość wynosi 72.8 cala, czyli o 1.2 cala więcej, a wysokość 56.4 cala to wzrost o 0.6 (LX-S) do 0.7 cala (EX, EX-L). W porównaniu do Accorda Sedan z 2008 roku, Accord Coupe jest o 3.2 cala krótszy, 1.7 cala niższy i szerszy o 0.1 cala.
Podwozie
Zainspirowane osiągami podwozie z podwójnym wahaczem z przodu i wielowahaczowe z tyłu zostały zaprojektowane, aby zapewnić światowej klasy dynamikę podwozia. Rozstaw osi Accorda Sedan wynoszący 110.2 cala jest dłuższy o 2.3 cala w porównaniu do modelu z 2007 roku, podczas gdy rozstaw kół z przodu/tyłu wynosi 62.2 cala i jest o 1.1 i 1.0 cala szerszy, odpowiednio. Rozstaw osi Accorda Coupe wynosi 107.9 cala i jest dłuższy o 2.8 cala w porównaniu do modelu z 2007 roku (rozstaw kół identyczny jak w sedanie). Ostatecznie, projekt zawieszenia z szerszymi rozmiarami opon, standardowym ABS i standardowym Systemem Pomocy w Stabilności Pojazdu ma na celu zwiększenie pewności kierowcy oraz wydajności prowadzenia.
Accord Sedan 2008 w standardzie wyposażony jest w stalowe koła o średnicy 16 cali z osłonami kół lub aluminiowe koła 16- lub 17-calowe, w zależności od modelu. (Accord Coupe ma standardowo aluminiowe koła 17-calowe, z 18-calowymi dostępnymi w modelu Coupe V-6). 17-calowe koła są pierwsze w czterocylindrowym Accorcie, a dostępne 18-calowe koła coupe są największe w historii samochodów Honda.
Układ napędowy
Wszystkie silniki Accorda 2008 oferują zwiększoną moc we wszystkich opcjach, zapewniając wysoką efektywność paliwową i niską emisję. Te jednostki napędowe reprezentują najpotężniejsze i najnowocześniejsze technologie w historii Accorda, a także projektują doskonałą wydajność paliwową w rzeczywistych warunkach. Wszystkie silniki wymagają jedynie standardowego paliwa bezołowiowego. Najważniejsze cechy układów napędowych obejmują:
Silnik 2.4-litra, DOHC, i-VTEC 4-cylindrowy (Sedan LX, LX-P)
177 koni mechanicznych przy 6500 obr./min, 161 lb-ft momentu przy 4300 obr./min
5-biegowa automatyczna skrzynia biegów lub 5-biegowa manualna
Szacowana wydajność paliwowa EPA wynosząca 21/31 mpg w mieście/na autostradzie (Sedan, automatyczna)
Emisja PZEV lub ULEV-2
Accord Sedan EX, EX-L; Coupe LX-S, EX, EX-L obejmuje:
Wysokoprzepływowy system wydechowy z regulowanym tłumikiem
190 koni mechanicznych przy 7000 obr./min, 162 lb-ft momentu przy 4400 obr./min
Silnik 3.5-litra, SOHC, i-VTEC V-6 (Sedan EX V-6, EX-L V-6; Coupe EX-L V-6: 5AT)
268 koni mechanicznych przy 6200 obr./min, 248 lb-ft momentu przy 5000 obr./min
5-biegowa automatyczna skrzynia biegów
VCM dla zwiększonej efektywności paliwowej
Szacowana wydajność paliwowa EPA wynosząca 19/29 mpg w mieście/na autostradzie (Sedan)
Emisja PZEV lub ULEV-2
Silnik 3.5-litra, SOHC, VTEC V-6 (Coupe EX-L V-6: 6MT)
268 koni mechanicznych przy 6200 obr./min, 248 lb-ft momentu przy 5000 obr./min
6-biegowa skrzynia manualna
VTEC zapewnia dwa profile wałka rozrządu dolotowego dla zwiększenia momentu w niskim i średnim zakresie
Szacowana wydajność paliwowa EPA wynosząca 17/25 mpg w mieście/na autostradzie
Emisja ULEV-2
Bezpieczeństwo
Dzięki kompleksowemu i ewoluującemu podejściu do bezpieczeństwa pojazdów, Honda dąży do zapewnienia wysokiego poziomu ochrony pasażerów i pieszych we wszystkich swoich samochodach i ciężarówkach, niezależnie od rozmiaru lub ceny, a także zwiększonej kompatybilności z innymi pojazdami w ramach inicjatywy Bezpieczeństwo dla Wszystkich, wprowadzonej w 2003 roku. Zgodnie z inicjatywą Bezpieczeństwo dla Wszystkich, każdy Accord 2008 integruje zaawansowaną technologię bezpieczeństwa, która obejmuje strukturę nadwozia ACE; boczne poduszki powietrzne kurtynowe; poduszki powietrzne z podwójną komorą po stronie kierowcy i przedniego pasażera z systemem detekcji pozycji pasażera (OPDS); oraz poduszki powietrzne o podwójnym etapie, podwójnego progu dla kierowcy i przedniego pasażera (SRS).
Dodatkowo, Accord ma aktywne zagłówki przednich siedzeń, które mają na celu zmniejszenie ciężkości obrażeń szyi w przypadku kolizji tylnych. Standardowe aktywne funkcje bezpieczeństwa obejmują VSA, czterokrotny system hamulców tarczowych z ABS z systemem wspomagania hamowania i elektronicznym rozdziałem siły hamowania (EBD), automatyczne napinacze pasów bezpieczeństwa z przodu z systemem ograniczników obciążenia oraz projekt bezpieczeństwa pieszych z przodu pojazdu. Przypomnienia o pasach bezpieczeństwa po stronie pasażera i światła dzienne są również standardowym wyposażeniem.
Historia