Honda rozpoczęła nowy rozdział dla europejskiej wersji modelu Accord, prezentując ósmą generację tego auta na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2008 roku.
Podczas gdy inni producenci samochodów zaczęli borykać się z problemami spowodowanymi światowym kryzysem finansowym, który powoli rozpoczął się pod koniec 2007 roku, Honda wprowadziła na rynek europejski ósmą generację Accorda. Japoński producent dokładnie zbadał profile swoich klientów i zrozumiał, że potrzebują bardziej komfortowego pojazdu. Oczekiwania obejmowały również lepsze systemy informacyjne, więcej udogodnień i większy komfort. W efekcie, Honda Accord z 2008 roku był wyposażony w wystarczającą ilość funkcji, aby móc konkurować z samochodami z segmentu premium. Producent określił ten model jako pojazd „pre-premium”, z odpowiednimi udogodnieniami, aby nawiązać do segmentu wyższej klasy, ale w cenie odpowiedniej dla masowego segmentu średniej wielkości. Jedynym problemem była ograniczona gama silników, mimo że te, które były dostępne, były wystarczające dla większości klientów. Niestety, światowy kryzys finansowy mocno uderzył w Europę, co doprowadziło do zniknięcia niektórych marek i zmusiło Hondę do wycofania modelu Accord z rynku europejskiego po kilku latach, ponieważ nie opłacało się przystosowywać go do normy Euro 6, która miała wejść w życie w 2014 roku.
Z przodu samochód starał się nawiązywać do wyglądu wściekłego samuraja. Jego kanciaste i nachylone do wnętrza reflektory były otoczone szeroką osłoną chłodnicy z trzema szczelinami w kształcie litery V. Emblemat marki zajmował centralne miejsce i jednocześnie maskował radar dla zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa. Na dolnej części, owinięty plastikowy zderzak sportował szeroki dolny wlot powietrza w kształcie odwróconego prostokąta. Po bokach znajdowały się otwory dla dostępnych lamp przeciwmgielnych. Dzięki powiększonym nadkolom, samochód miał szerszą postawę.
Z profilu, Honda Accord z 2008 roku prezentował muskularny, ale elegancki wygląd. Producent oferował samochód z standardowymi felgami aluminiowymi w całej gamie oraz kilkoma subtelnymi ulepszeniami aerodynamicznymi, takimi jak profilowane progi. Chromowane klamki drzwiowe były standardem i przypominały kształtem sztylet, podobnie jak w europejskiej wersji Hondy Civic hatchback. Wznosząca się linia okien podkreślała bryłę samochodu, której styl przypominał układ kabiny umiejscowionej z tyłu. Z tyłu producent kontynuował pomysł jednorurowego lub dwururoowego układu wydechowego, z rurami umieszczonymi po bokach, w zależności od wersji silnikowej.
Wewnątrz, średniej wielkości sedan zapewniał wystarczająco miejsca dla pasażerów z przodu, oferując wygodne i umiarkowanie wyprofilowane fotele. Pomiędzy nimi znajdował się środkowy tunel, w którym umieszczono dźwignię zmiany biegów (lub wybierak), przyciski do podgrzewania foteli oraz hamulec ręczny. Element w kształcie łuku wznosił się, łącząc się z centralnym panelem, gdzie w Hondzie Accord Sedan z 2008 roku znajdował się radioodtwarzacz lub jednostka infotainment, w zależności od wersji. Jednak wyświetlacz kolorowy był umieszczony wyżej, zintegrowany z górną częścią deski rozdzielczej i nie był ekranem dotykowym. Zamiast tego można było nim sterować za pomocą pokrętła lub poleceń głosowych. Przed kierowcą znajdował się obszerny panel instrumentów z dużymi wskaźnikami prędkościomierza i obrotomierza oraz wyświetlaczem LCD zintegrowanym w środkowej części pierwszego z nich. Z tyłu, kanapa zapewniała wystarczającą przestrzeń dla dwóch dorosłych, podczas gdy pasażer na środkowym siedzeniu musiał zmagać się z wysokim tunelami środkowym, który przebiegał przez cały pojazd, mimo że samochód nie był dostępny z napędem na cztery koła.
Pod maską, Honda zainstalowała wybór trzech silników benzynowych lub turbodiesel o normie Euro 5 o mocy od 150 do 201 KM. Były one sparowane z sześciobiegową skrzynią manualną lub pięciobiegową automatyczną. Podobnie jak jego poprzednicy, Honda Accord z 2008 roku opierał się na platformie z niezależnym zawieszeniem w każdej osi.
Nowy sedan i kombi Honda Accord skierowane są wprost na rywalizację z ustalonymi premium konkurentami w segmencie D. Oferują sportowy wygląd, większą elegancję oraz unikalny zestaw systemów bezpieczeństwa, a także doskonałe zdolności dynamiczne i silne osiągi ekologiczne dzięki silnikom spełniającym normy Euro 5.
Znacznie szersza i nieco niższa bryła nadwozia przyjmuje bardziej emocjonalny, sportowy charakter. 'Ostra’ linia nadwozia z wyraźnymi, muskularnymi nadkolami podkreśla szerszy rozstaw kół, nadając Accordowi wyrazistą, mocną sylwetkę z solidnym, stabilnym uczuciem. Charakterystyczny przód i bardziej płynne linie tworzą napiętą, bardziej atletyczną formę.
Ewolucja w porównaniu do poprzedniej generacji Accorda jest jeszcze bardziej zauważalna w przypadku wersji Tourer, gdzie większy nacisk na funkcjonalność załadunkową przekształcił się w bardziej dynamiczny wyraz zaawansowanej technologii, zachowując jednocześnie wysoki stopień wszechstronności i praktyczności.
Trzy nowoczesne silniki o jednych z najniższych emisji w swoim segmencie
Nowa gama silników jest jedną z pierwszych, które oferują kompletny zestaw jednostek napędowych, które spełniają nadchodzące regulacje dotyczące emisji Euro 5, które mają wejść w życie dopiero we wrześniu 2009 roku. Te wyjątkowe osiągi ekologiczne nie zostały osiągnięte kosztem przyjemności z jazdy, a większa oszczędność paliwa idzie w parze z lepszymi osiągami i elastycznością.
Debiutuje drugi generacja silnika diesla Hondy, który buduje na znakomitych cechach nagradzanej jednostki i-CTDi, podnosząc poprzeczkę w dziedzinie silników wysokoprężnych. Jego zaawansowana technologia i ogólne osiągi umiejscawiają go w czołówce rozwoju silników diesla i potwierdzają twierdzenie Accorda o oferowaniu jednej z najsilniejszych kombinacji osiągów dynamicznych i odpowiedzialności ekologicznej na rynku.
Podobnie jak jego poprzednik, nowy silnik i-DTEC jest kompaktowy, lekki, wyrafinowany i cichy w pracy. Zastosowano w nim najnowszą technologię wtrysku paliwa piezoelektrycznego w wielu etapach, bardziej efektywną recyrkulację spalin oraz filtr cząstek stałych, co prowadzi do znacznego zmniejszenia emisji. Jednocześnie zarówno moc, jak i moment obrotowy zostały zwiększone, co zapewnia sportowe doznania podczas jazdy.
Moc wzrosła o 10 PS, osiągając 150 PS/110 kW przy 4,000 rpm, podczas gdy maksymalny moment obrotowy wynosi teraz 350 Nm przy 2,000 rpm. Poprawiona elastyczność silnika przekłada się na czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h wynoszący 9.6 sekundy, a średnie zużycie paliwa wynosi tylko 5.6 l/100 km. Emisja CO2 wynosi zaledwie 148 g/km.
Silnik 2.0-litra i-VTEC oferuje podobne osiągi do swojego poprzednika – 156 PS przy 6,300 rpm – ale buduje na swojej wiodącej w klasie efektywności paliwowej. Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi teraz 7.2 l/100 km w porównaniu do 7.7 l/100 km w poprzednim Accodzie.
Kluczowe zmiany technologiczne obejmują zwiększenie średnicy zaworów dolotowych, dalszą optymalizację skoku i czasu otwarcia zaworów oraz zwiększenie przepływu powietrza dolotowego i wydechowego.
Silnik 2.4-litra jest bardziej wydajny, osiągając 201 PS przy 7,000 rpm i maksymalny moment obrotowy wynoszący 234 Nm przy 4,500 rpm – w porównaniu do 190 PS i 223 Nm. Jego nieskrępowana wydajność jest tym bardziej imponująca, biorąc pod uwagę poprawioną efektywność paliwową – teraz wynosi ona 8.8 l/100 km.
Za tymi danymi kryje się zwiększony współczynnik sprężania z 10.5 do 11.0:1, większe średnice zaworów, zmodyfikowane czasy otwarcia zaworów oraz obniżone ciśnienia w układzie wydechowym.
6-biegowa manualna/5-biegowa automatyczna
Wszystkie trzy silniki są połączone z 6-biegową skrzynią manualną, podczas gdy oba silniki benzynowe mają opcję 5-biegowej skrzyni automatycznej.
Modele ręczne wyposażone są w 'Wskaźnik Zmiany Biegów’ (Shift Indicator Light), który pojawia się w centralnej części obrotomierza. Wyświetlane są 'DO GÓRY’ lub 'W DÓŁ’, aby poinformować kierowcę o optymalnym momencie zmiany biegu; testy Hondy wykazały oszczędności paliwa sięgające 5 procent tylko dzięki przestrzeganiu tych wskazówek.
5-biegowa automatyczna skrzynia biegów ma teraz prostą dźwignię 'P R N D S’: używanie łopatek na kierownicy w trybie S zapewnia sekwencyjny tryb zmiany biegów, umożliwiający manualną zmianę biegów i ich utrzymanie.
Zwinne, bezpieczne prowadzenie
Entuzjastyczni kierowcy docenią większą zwrotność nowego Hondy Accord. Obniżony środek ciężkości, szerszy rozstaw kół oraz zupełnie nowa przednia podwójna resor i tylne zawieszenie wielowahaczowe z regulowanymi damperami, a także większa sztywność nadwozia sprawiają, że Accord bardziej chętnie reaguje na polecenia kierowcy. Prowadzenie jest bardziej responsywne i budzi większą pewność siebie, a przechyły nadwozia zostały znacznie zredukowane.
Wszyscy modele standardowo są wyposażone w elektryczne wspomaganie kierownicy o zmiennej sile, a nowy system osiowy posiada silnik bezszczotkowy o dużej mocy i niskiej bezwładności, który zapewnia doskonałe odczucie sterowania przy większych prędkościach, co daje poczucie stabilności i pewności. Przyjęto również szybszy współczynnik przełożenia kierownicy, aby dostosować się do bardziej zwrotnej charakterystyki podwozia Accorda.
Kompleksowy pakiet bezpieczeństwa
Uzupełniając arsenał funkcji pasywnych bezpieczeństwa, nowy Accord oferuje znakomitą gamę systemów dynamicznych zapewniających jeszcze większe bezpieczeństwo. VSA (Vehicle Stability Assist) jest standardem w całej gamie i ma na celu pomóc kierowcy w utrzymaniu kontroli podczas pokonywania zakrętów, przyspieszania i nagłych manewrów poprzez zastosowanie hamulców na prawej lub lewej stronie kół w razie potrzeby oraz modulowanie momentu obrotowego silnika w razie potrzeby.
Motion Adaptive EPS
Nowy Honda Accord ma również innowacyjny system, w którym wykorzystuje się możliwości zarówno VSA, jak i elektrycznego wspomagania kierownicy. Nazywa się to Motion Adaptive EPS i wykrywa niestabilność na śliskich nawierzchniach zarówno podczas jazdy w zakręcie, jak i przy hamowaniu, a automatycznie inicjuje sygnały kierownicze mające na celu skłonienie kierowcy do kierowania w odpowiednim kierunku.
Wkład jest ledwo zauważalny, a kontrola nad kierownicą pozostaje zawsze w rękach kierowcy. Jednak ten wspierający moment kierownicy wystarcza, aby skłonić kierowcę do działania intuicyjnie, a reakcja kierowcy jest wystarczająca, aby przywrócić stabilność lub skrócić odległość hamowania, co pozwala na utrzymanie kontroli.
ADAS opcjonalne w całej gamie
Opcjonalnie dostępny w wersji Executive w modelach 2.2 i-DTEC i 2.4 i-VTEC jest zaawansowany system asysty kierowcy Honda (ADAS), zestaw trzech przełomowych technologii, które podnoszą bezpieczeństwo na nowy poziom. Pierwsza z nich to system wspomagania utrzymania pasa ruchu (LKAS), który wykorzystuje kamerę do wykrywania odchyleń samochodu od pasa ruchu i zapewnia moment kierowniczy w razie potrzeby, co zmniejsza obciążenie podczas jazdy po autostradzie, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo.
Adaptacyjny tempomat (ACC) wykorzystuje radar fal milimetrowych, aby utrzymać stałą odległość od pojazdu bezpośrednio przed nim, co umożliwia bardziej zrelaksowaną, mniej męczącą jazdę; a system hamulcowy zapobiegający kolizjom (CMBS) monitoruje odległość i prędkość zamknięcia pomiędzy Accordem a pojazdem bezpośrednio przed nim, ostrzegając kierowcę, gdy prawdopodobna jest kolizja i pomagając zmniejszyć skutki, gdy kolizja staje się nieunikniona.
Te systemy uzupełniają pasywne funkcje bezpieczeństwa Accorda, w tym napinacze pasów bezpieczeństwa przednich siedzeń i ograniczniki obciążenia, poduszki powietrzne dwuetapowe z przodu, poduszki boczne kierowcy i pasażera z przodu, pełnowymiarowe poduszki powietrzne kurtynowe oraz mocowania ISOFIX i punkty mocowania do bezpiecznego przymocowania fotelików dziecięcych we wszystkich modelach. Są również aktywne zagłówki przednich siedzeń, które uruchamiają się, gdy pasażer jest wpychany w siedzenie w przypadku uderzenia z tyłu, powodując aktywację sztywnej płyty, która łączy się z zagłówkiem, popychając go do przodu w celu wsparcia głowy.
Zaawansowana struktura nadwozia (ACE)
Stopniowo wprowadzana w całej gamie Honda, zaawansowana struktura nadwozia Accord zapewnia znacznie zwiększoną ochronę pasażerów w różnych rzeczywistych warunkach wypadkowych.
Poligonowy główny szkielet z przodu ma na celu zapobieganie deformacji kabiny poprzez rozpraszanie sił przez wiele głównych dróg nośnych – z dala od komory pasażerskiej. Jest to szczególnie ważne w przypadku kolizji czołowych pomiędzy pojazdami o różnej wysokości, wadze czy konstrukcji ramy.
Aby osiągnąć najwyższy poziom bezpieczeństwa przy uderzeniach bocznych, inżynierowie Hondy zwiększyli boczną sekcję ramy i wybrali różne specyfikacje materiałowe, aby zapewnić pożądany poziom sztywności i wytrzymałości w krytycznych obszarach, bez dodawania zbędnej wagi.
Nowy Honda Accord zawiera również wiele cech projektowych związanych z ochroną pieszych, które są już znane z ostatnich modeli Hondy, w tym osłony przegubów wycieraczek zaprojektowane do złamania się przy uderzeniu, absorbujące energię uchwyty przednich błotników, zawiasy maski oraz niezakłóconą przestrzeń pod maską, co pozwala na większą deformację.
Premium wnętrze z starannie dobranymi materiałami i doskonałym wykonaniem
Sportowy charakter kokpitu odzwierciedla projekt deski rozdzielczej, cechujący się silnym poczuciem osobistej przestrzeni zarówno dla kierowcy, jak i pasażera z przodu. Charakterystyczne srebrne wykończenie zewnętrzne wkomponowuje się we wnętrze deski rozdzielczej od obu stron, po czym przechodzi w kierunku konsoli centralnej. Stylowe i bardzo wspierające przednie siedzenia mają większe boki, a nowa konstrukcja wewnętrzna ma na celu zredukowanie wibracji.
Czarne wnętrze z srebrnymi akcentami, sportowa kierownica z trzema ramionami posiada pełny zestaw przycisków – w tym audio, tempomat i kontrolę telefonu komórkowego. Można ją w pełni dostosować, zarówno pod względem odległości, jak i nachylenia, z dodatkowym 10 stopniowym kątem regulacji w porównaniu z poprzednim Accordem.
Nowy Honda Accord posiada 'floating’ podświetlane wskaźniki, a w centralnej części tarczy prędkościomierza znajduje się wyświetlacz LCD z wieloma informacjami – sterowanie przyciskami umiejscowionymi na kierownicy umożliwia kierowcy przeglądanie różnych ekranów informacji.
Nową funkcją jest przypomnienie o serwisie, które informuje kierowcę o pozostałej odległości lub dniach do wymaganej obsługi, z powiększonym symbolem ostrzegawczym pojawiającym się, gdy termin zbliża się do realizacji.
Przestrzeń do przechowywania obejmuje dwa boczne kieszenie w konsoli centralnej; zamykaną przestrzeń do przechowywania z boku kierownicy; duże kieszenie w przednich drzwiach, które mogą pomieścić butelki i mapy; uchwyty na butelki w tylnych drzwiach oraz dużą skrzynkę w konsoli centralnej. Zamiast składanej kieszeni, duży schowek ma teraz niezależną pokrywę i jest podzielony na miejsce na pudełko chusteczek oraz miejsce na podręcznik. Pokrywa skrzynki konsoli centralnej pełni również funkcję podłokietnika i można ją przesunąć o 89 mm. W konsoli centralnej znajdują się dwa uchwyty na kubki, podczas gdy pasażerowie tylnych siedzeń mają dostęp do kolejnych dwóch umiejscowionych w centralnym podłokietniku, które ujawniają się po jego złożeniu.
Kompletny dostęp do wyposażenia
Obszerna specyfikacja Accorda obejmuje elektrycznie otwierane okna we wszystkich drzwiach, z automatycznym podnoszeniem i opuszczaniem z detekcją przeszkód; automatyczne światła i wycieraczki w modelach Sport i Executive; automatyczną klimatyzację dual-zone, a w modelach wyższej klasy wentylacje dla tylnych siedzeń z doprowadzeniem do skrzynki w konsoli centralnej, co umożliwia schłodzenie lub podgrzanie napojów.
Modele podstawowe są wyposażone w radio/odtwarzacz CD z wbudowanym wzmacniaczem 30W w 4 kanały i sześcioma głośnikami. Modele wyższej klasy mają system audio premium z 6-częściowym odtwarzaczem CD zlokalizowanym w konsoli centralnej, oddzielnym wzmacniaczem wysokiej mocy dającym 45W na 8 kanałów oraz co najmniej 10 głośnikami.
Można teraz odtwarzać iPody piątej generacji i późniejsze za pośrednictwem złącza USB znajdującego się w skrzynce do przechowywania w konsoli centralnej, gdzie znajdują się również złącze AUX oraz gniazdo zasilania.
Zaawansowany system nawigacji satelitarnej – standard w wersji Executive i opcjonalny w innych modelach – może pochwalić się teraz 8-calowym ekranem, RDS, rozpoznawaniem głosu w pięciu językach (angielski, francuski, niemiecki, włoski i hiszpański) i obejmuje większość krajów europejskich, w tym po raz pierwszy Polskę, Słowację, Węgry i Czechy.
Ładowność
Przy pojemności 467 litrów (VDA) ładowność bagażnika sedana jest najlepsza w swojej klasie w porównaniu z innymi premium konkurentami. Wysokość załadunku bagażnika wynosi również wygodne 678 mm, co jest o 80 mm mniej. Dodatkową funkcjonalność zapewniają widoczne i łatwo dostępne uchwyty do zwalniania tylnych siedzeń, umieszczone tuż w obrębie górnej krawędzi otwarcia bagażnika.
Mimo dynamicznego stylu, pojemność bagażnika Tourera wynosząca 395 litrów (VDA) z wszystkimi siedzeniami na miejscu jest jedną z najlepszych w kategorii sportowych kombi. W praktyce wystarcza to na swobodne pomieszczenie czterech torb golfowych 46-calowych lub czterech dużych walizek. Większe ładunki można przewozić po złożeniu tylnych siedzeń, a w tej konfiguracji Tourer może pomieścić rower górski bez potrzeby demontażu kół.
Aby otworzyć obszar ładunkowy Tourera, tylne siedzenia można łatwo złożyć w jednym ruchu, tworząc niemal płaską przestrzeń ładunkową z gładkimi, czystymi bokami.
W tylnej części obszaru ładunkowego znajduje się przestrzeń do przechowywania pod podłogą o głębokości 250 mm, co dodaje 53 litry do ogólnej przestrzeni ładunkowej Accorda Tourera. Po obu stronach znajdują się dwa mniejsze schowki, do których dostęp uzyskuje się za pomocą własnych pokryw.
Wysoko praktyczna, składana osłona bagażnika wyposażona jest w dużą, łatwą do uchwycenia rączkę oraz duże prowadnice po obu stronach obszaru ładunkowego, do których może być szybko i łatwo włożona.