Po rozwodzie z Daimlerem, amerykański producent samochodów Chrysler zaprezentował drugą generację średniej wielkości SUV-a Liberty, a zmiany były ogromne.
Grupa Chryslera znajdowała się w poważnych kłopotach finansowych, pomimo zastrzyku kapitału od Cerberus Capital Management, ale próbowała przetrwać oraz odnaleźć się na rynku, wykorzystując te same platformy dla różnych marek i modeli. Druga generacja Liberty była jednym z pojazdów korzystających z tej technologii, dzieląc podzespoły z Dodge Nitro, chociaż oferowała lepsze możliwości off-roadowe w porównaniu do swojego kuzyna. Niestety, problemy finansowe znalazły odzwierciedlenie w cenie samochodu. Podstawowa wersja była o 30% droższa niż Jeep Liberty z 2001 roku. To nie mogło uszczęśliwić klientów, co zresztą przełożyło się na wolną sprzedaż. W ciągu siedmioletniego okresu produkcji, ledwie przekroczyła 400,000 sztuk. Warto jednak zauważyć, że średniej wielkości SUV również odczuł skutki kryzysu finansowego w latach 2008-2012. Jeep próbował stworzyć pożądany pojazd dla tych, którzy potrzebowali SUV-a wystarczająco mocnego, aby ciągnąć przyczepę o wadze 5,000 funtów (2,268 kg), być komfortowym w trasie, a jednocześnie radzić sobie w terenie. W końcu, miał certyfikat od Jeepa na trudne szlaki.
Jedną z najbardziej znaczących ulepszeń zauważono z przodu samochodu, gdzie okrągłe światła zostały zastąpione kanciastymi, które integrują także światła przeciwmgielne. Pas przedni przypominał ten, który Jeep umieścił w modelu Commander. Lampy kierunkowskazów były umieszczone nad zderzakiem, w poziomej pozycji, podobnie jak w pierwszej generacji Liberty, modelu KJ.
Mimo że zachował kanciastą stylistykę swojego poprzednika, Liberty KK z 2005 roku miał dłuższy rozstaw osi i ogólną długość niż Liberty KJ. Posiadał trapezoidalne nadkola ozdobione plastikowymi nakładkami, co nadawało SUV-owi bardziej muskularny wygląd. Chwyty do drzwi miały nadal duże przyciski otwierające, które można było używać w rękawicach. W zależności od wersji, Jeep oferował pojazd z czarnymi lub kolorowymi gumowymi paskami bocznymi, które były skuteczne przeciwko wózkom na zakupy. Ale były też kilka nowości w Jeepie Liberty z 2005 roku. Jedną z nich była klapa bagażnika otwierająca się do góry, z niezależnym mechanizmem otwierania tylnej szyby, a drugą była opcjonalna płócienna dachówka sky-slider, która mogła się otworzyć, aby wpuścić więcej świeżego powietrza do wnętrza.
W środku klienci mogli cieszyć się parą kubełkowych foteli z przodu oraz dzieloną (60/40) kanapą z tyłu. Dzięki dłuższemu rozstawowi osi, pasażerowie z tyłu mieli więcej miejsca na nogi. Z przodu, dwukolorowa deska rozdzielcza i elegancki wygląd sprawiały, że właściciele byli zadowoleni. Na centralnej konsoli, producent zainstalował jednostkę infotainment z ekranem dotykowym, odtwarzaczem DVD oraz systemem nawigacji satelitarnej z kontrolą ruchu w czasie rzeczywistym. Pomiędzy przednimi pasażerami znajdowała się konsola centralna z selektorem biegów, hamulcem ręcznym oraz wysokim podłokietnikiem z miejscem na drobiazgi.
Pod maską, Jeep zainstalował standardowy silnik V6 o pojemności 3.7 litra dla rynku amerykańskiego, podczas gdy w innych krajach sprzedawano go z silnikiem CRD o pojemności 2.8 litra. Oprócz sześciobiegowej skrzyni ręcznej, Liberty z 2005 roku był również dostępny z czterobiegową automatyczną skrzynią biegów w wersji z silnikiem benzynowym lub pięciobiegową automatyczną dla turbodiesla. Oferowano także dwubiegową skrzynię rozdzielczą.
Całkowicie nowy Jeep® Cherokee pozostaje wierny swojej legendarnej dziedzictwu 4×4, jednocześnie oferując klientom więcej luksusu i udogodnień podczas jazdy po drogach. Nowy Cherokee przyjmuje surowy design Jeepa, a po raz pierwszy wyposażony jest w nowy system pełnoekranowego napędu na cztery koła Selec-Trac® II jako standard.
„Całkowicie nowy Jeep Cherokee to idealny pojazd 4×4 do codziennego użytku”, powiedział Michael Manley, wiceprezydent – sprzedaż międzynarodowa, marketing i rozwój biznesu, Chrysler LLC. „Połączyliśmy sprawdzoną zdolność 4×4 Jeepa w średniej wielkości Cherokee z całkowicie nowym designem wnętrza, który oferuje unikalne funkcje i technologie, sprawiające, że jazda Cherokee jest równie przyjemna w miejskim otoczeniu, jak w dżungli.”
Nowy Cherokee zadebiutuje w Wielkiej Brytanii w maju 2008 roku, oferując wybór między skrzynią manualną a automatyczną oraz jedną wersję wyposażeniową – Jeep Cherokee Limited.
Wewnątrz, całkowicie nowy Jeep Cherokee Limited będzie wyposażony w pakiet Luxury Leather Package, który zawiera wygodne siedzenia pokryte skórą z francuskim ściegiem. Rękojeść dla pasażerów, pokrywa schowka konsoli oraz panele wykończeniowe przednich drzwi również zostały pokryte skórą, całe w francuskim ściegu. Rączka hamulca ręcznego i dźwignia zmiany biegów mają ekskluzywne wykończenie skórą, a podświetlane stalowe listwy progowe witają pasażerów, a dywaniki podłogowe są wzbogacone o premium maty – wszystko to standardowo.
Oprócz nowego designu wnętrza, udogodnienia, innowacje oraz przestrzeń bagażowa i przechowalnicza wciąż się poprawiają. Wyjątkową nowością jest opcjonalny pełnootwierany dach Sky Slider™, który zapewnia klientom Cherokee doświadczenie jazdy na świeżym powietrzu. Wycieraczki z czujnikiem deszczu, okna z automatycznym otwieraniem i zamykaniem, a także pamięć foteli, radia i lusterek są dodawane do rosnącej listy dostępnych funkcji i opcji.
Standardowe wyposażenie obejmuje teraz automatyczny system regulacji temperatury, kolumnę kierowniczą z możliwością pochylenia, luksusową kierownicę obszytą skórą, składane lusterka elektryczne z ogrzewaniem, elektryczne okna z funkcją jednego dotyku po stronie kierowcy, lampy przeciwmgielne oraz 17-calowe alufelgi.
Klasyczny Design Jeepa
Zewnętrzny design całkowicie nowego Jeepa Cherokee czerpie inspirację bezpośrednio z legendarnego 65-letniego dziedzictwa marki Jeep. Znajome cechy, takie jak klapa typu clamshell, siedmioprzetłokowa atrapa chłodnicy, trapezoidalne otwory na koła i surowy wygląd nadają pojazdowi klasyczny styl Jeepa.
Standardowo w całej gamie znajduje się charakterystyczna siedmioprzetłokowa atrapa chłodnicy. Moduł przedni, który rozciąga się przez pojazd, łączy w sobie atrapę chłodnicy i system reflektorów w jednej jednostce. Struktura została zaprojektowana, aby spełniać standardy bezpieczeństwa dla pieszych oraz inne normy zderzeniowe na wszystkich rynkach. Moduły lamp przednich zawierają halogenowe reflektory i standardowe lampy przeciwmgielne. Przedni zderzak jest w kolorze nadwozia we wszystkich pojazdach.
Z boku pojazdu, głębokie sekcje nadwozia i wysoka linia okien nadają mocny, wytrzymały wygląd. Ustawienie kół w narożnikach i dramatycznie trapezoidalne łuki kół poprawiają profil boczny pojazdu. Łuki kół są teraz malowane w kolorze nadwozia we wszystkich modelach Cherokee. Jasnochromowane listwy boczne podkreślają model Limited. Nazwa Cherokee jest wyraźnie wytłoczona na listwach bocznych. Wlot powietrza w kolorze nadwozia z siedmioma otworami znajduje się na boku wydłużonej klapy pojazdu, gdzie spotyka się ona z błotnikiem, drzwiami i słupkiem A. Koło zapasowe zostało umieszczone pod pojazdem, co pozwala na zwiększenie przestrzeni wewnętrznej.
Wyjątkowy dach Sky Slider z pełnym otwarciem
Całkowicie nowy Jeep Cherokee oferuje doświadczenie jazdy na świeżym powietrzu dzięki dachowi Sky Slider z pełnym otwarciem. Dach Sky Slider można umieszczać w kilku pozycjach, w tym całkowitej przodu, całkowitej z tyłu lub częściowo otwarte w dowolnej pozycji pośredniej za pomocą wygodnego przełącznika z jednym dotknięciem.
Dach Sky Slider wykonany jest z wzmocnionej tkaniny akrylowej, podobnej do dachu kabrioletu, która jest odporna na warunki atmosferyczne i nieprzemakalna. Górna część dachu osiada w uszczelce, co pomaga zminimalizować hałas wiatru. Dach wykorzystuje oprogramowanie zapobiegające przycięciu, które zapobiega ruchowi dachu w przypadku wykrycia obiektu na jego drodze. Dach Sky Slider to opcjonalna funkcja.
Funkcjonalna przestrzeń wnętrza z dodatkowymi udogodnieniami
Wnętrze całkowicie nowego Jeepa Cherokee oferuje proste, funkcjonalne wzornictwo oraz zapewnia klientom dużą przestrzeń do przechowywania i organizacji.
„Nowe wnętrze Cherokee zostało zaprojektowane, aby oferować ekstremalne możliwości naszym klientom”, powiedział Thomas Hausch, wiceprezydent – sprzedaż międzynarodowa, Chrysler. „Cherokee oferuje miejsca dla pięciu osób, które można przekształcić w funkcjonalną przestrzeń ładunkową, składając tylne i przednie siedzenia pasażera. System multimedialny MyGIG™ z nawigacją (opcjonalnie), wycieraczki z czujnikiem deszczu oraz pamięć foteli to tylko kilka przykładów udogodnień dostępnych w całkowicie nowym Cherokee.”
Standardowe tylne siedzenia dzielone 60/40 oraz składane przednie siedzenie pasażera są idealne do załadunku i transportu. Tylne siedzenia posiadają również możliwość odchylenia dla lepszego komfortu pasażerów. Siedzenia przednie i tylne mają szerokie wkładki i mocne wyprofilowanie zaprojektowane tak, aby zapewnić pasażerom bezpieczeństwo. Siedzenia mają wysokie, kwadratowe oparcia, a dolna poduszka została wydłużona, aby lepiej wspierać uda. Skórzane, podgrzewane siedzenia są standardem w modelu Limited.
Kierownica z czterema ramionami zapewnia całkowicie nowemu Jeepowi Cherokee imponującą wagę i komfort. Standardowo występuje kierownica pokryta skórą z zamontowanym na niej elektronicznym centrum informacji o pojeździe (EVIC) na przedniej części oraz z łatwo dostępnymi kontrolkami audio na tylniej stronie kierownicy. Pochyla się teraz na wszystkich modelach.
Nowe, dwu-tonowe wykończenie deski rozdzielczej nadaje pojazdowi wrażenie przestronności. Jeep Cherokee wyposażony jest w czterogaużowy zestaw wskaźników z wyraźnymi, czarnymi grafikami na białym tle, pomarańczowymi wskaźnikami oraz zintegrowanym centrum informacji o pojeździe.
Centrum sterowania schludnie mieści kontrolki klimatyzacji, kratki wentylacyjne, radio i panel przełączników. Po raz pierwszy Cherokee będzie dostępny z opcjonalnym systemem multimedialnym MyGIG i ośmioma głośnikami premium oraz subwooferem. Standardowo we wszystkich modelach Cherokee znajduje się całkowicie nowy automatyczny system kontroli temperatury z filtrem powietrza w kabinie.
W centrum sterowania znajduje się również otwarta kieszeń z gumową matą, idealna na telefony komórkowe, przenośne urządzenia PDA lub monety. Mała zamknięta komora po lewej stronie kierownicy zapewnia dodatkowe miejsce na przechowywanie dla kierowcy.
Systemy audio i nawigacyjne
Jeep Cherokee jest dostępny z różnorodnymi systemami audio i oferuje innowacyjny system multimedialny MyGIG, który posiada wbudowaną nawigację, systemy audio, rozrywkowe i komunikacyjne jako opcję dodatkową. MyGIG pozwala klientom używać ekranu dotykowego lub komend głosowych do sterowania funkcjami i zawiera 20-gigabajtowy twardy dysk, na którym można przechowywać muzykę i zdjęcia. Zintegrowany jukebox muzyczny wspiera zarządzanie plikami muzycznymi Gracenote, aby automatycznie dodać informacje o utworach, wykonawcy i albumie do plików muzycznych. Na twardym dysku zarezerwowano miejsce na około 1 600 utworów – ponad 100 godzin muzyki. System zawiera również funkcję nagrywania notatek głosowych.
System rozpoznawania komend głosowych rozpoznaje ponad 100 000 słów. System nawigacyjny oferuje widok w 2D i 3D ptasiej perspektywy dróg oraz wiele alternatywnych tras. Mapy i wskazówki są wyświetlane na motorowym, składanym 6,5-calowym wyświetlaczu TFT w kolorze. Ekran TFT wykorzystuje matrycę aktywną, umożliwiającą oglądanie z kątami do 180 stopni – idealne dla środka deski rozdzielczej.
Wszystkie jednostki radiowe dostępne w Cherokee oferują gniazdo audio 3,5 mm do łatwego podłączenia odtwarzacza MP3. System dźwięku premium Infinity® oferuje łącznie dziewięć głośników, w tym jeden subwoofer 6,5-calowy. Zawiera również ośmiokanałowy wzmacniacz o mocy 368 watów.
Przestrzeń bagażowa i użyteczność
W tylnej przestrzeni ładunkowej Jeepa Cherokee znajduje się kilka funkcji przechowywania i wygody.
Lewa i prawa panele wykończeniowe mają pętle do przytwierdzania towarów do powierzchni ładunkowej. Lewy panel wykończenia zawiera ukrytą komorę do przechowywania podnośnika i narzędzi.
System podłogi ładunkowej ma odwracalną pokrywę dywanową. Podwójne zatrzaski z obu stron uwalniają dostęp do wodoodpornej skrzynki przechowującej o głębokości 10 centymetrów pod pokrywą – idealne na brudne buty.
Ekonomiczny i mocny silnik 2.8L CRD
Jeep Cherokee jest także dostępny z nowym silnikiem diesla 2.8-litrowym DOHC 16-zaworowym z turbosprężarką common-rail. Dzięki zmiennej geometrii turbiny (VGT) i szybkiemu reakcjami na gaz, ten silnik pozwala Cherokee na osiągnięcie najlepszej w swojej klasie wartości momentu obrotowego wynoszącego 460 Nm (339 lb.-ft.) przy 2 000 obr./min z pięciobiegową automatyczną skrzynią biegów oraz najlepszej w swojej klasie zdolności holowniczej wynoszącej do 2 800 kilogramów i zasięgu do 450 mil. Maksymalna moc wynosi 130 kW (177 hp DIN) przy 3 800 obr./min.
Nowy silnik 2.8-litrowy CRD zapewnia również oszczędność wagi na poziomie około 6%, zwiększa żywotność paska rozrządu (obecna trwałość wynosi 140 000 kilometrów) i zawiera wtryskiwacze Piezo oraz system paliwowy 2000-barowy, aby poprawić prędkość i kontrolę systemu paliwowego.
Wykonany z żeliwnego wałka korbowego obecnie ma osiem przeciwwag w porównaniu do poprzedniego wałka, który miał cztery. Strukturalny olejowy pan wpływa na redukcję hałasu, wibracji i twardości w nowym silniku.
VGT ma teraz elektronicznie sterowany aktor w przeciwieństwie do pneumatycznego aktora w poprzednim silniku. To zapewnia poprawioną wydajność przy zimnym rozruchu i pozwala na szybsze obroty turbiny z biegu jałowego, minimalizując opóźnienie turbiny i dostarczając dobrą moc przy niskich i wysokich obrotach.
Całkowicie nowy system napędu na cztery koła
Całkowicie nowy system Selec-Trac II pełnoekranowego napędu na cztery koła jest standardowy we wszystkich modelach Jeep Cherokee. System Selec-Trac II to aktywny system na żądanie, który przewiduje i zapobiega poślizgowi kół zanim się on wydarzy. Jest idealny do szerokiego zakresu ustawień drogowych, w tym suchych nawierzchni, które zwykle nie są dostosowane do konwencjonalnych systemów napędu na cztery koła półautomatycznych.
Ten luksusowy system oferuje tryb 4WD Auto, który jest idealny do jazdy na pełen etat. Podczas jazdy w trybie 4WD Auto, system używa czujników pojazdu do dostosowywania i kierowania momentem obrotowym między przednimi a tylnymi osiami, w zależności od rzeczywistych warunków jazdy, co zapewnia pojazdowi responsywne osiągi trakcyjne.
Dla dodatkowej zdolności podczas pokonywania stromych zboczy, trudnego terenu lub ekstremalnie śliskich nawierzchni, skrzynia rozdzielcza zawiera tryb 4WD Low. Ten drugi bieg mnoży moment obrotowy silnika 2,72 razy i blokuje pakiet sprzęgła dla maksymalnej trakcji.
Przełączanie elektryczne pomiędzy 2WD, 4WD Auto i 4WD Low odbywa się za pomocą przełącznika zamontowanego w konsoli. Przycisk pushpin jest używany do przełączania na tryb Neutral.
System Jeepa do zjazdów ze wzgórza
Ten sam system do zjazdów ze wzgórza skonstruowany przez Jeepa wprowadzony w nowym Jeepie Grand Cherokee jest teraz dostępny w całkowicie nowym Cherokee (tylko z automatyczną skrzynią biegów). System został zaprojektowany, aby naśladować kontrolę zjazdu i elastyczność zapewnianą przez ultra-niskie przełożenie napędu w Jeepie Wrangler Rubicon z jego przekaźnikiem o przełożeniu 4:1 i sześciobiegową manualną skrzynią biegów. To przełożenie zapewnia sześć biegów kontrolowanego zjazdu.
Działający w pozycji 4WD Low, system do zjazdów ze wzgórza zapewnia pomoc podczas zjazdu z kontrolowaną prędkością z większą precyzją i płynnością niż po prostu używanie hamulców. Dzięki elektronicznej kontroli hamulców, system do zjazdów ze wzgórza wspomaga redukcję biegów i hamowanie silnika, które zapewnia tradycyjny mechaniczny napęd niskiego zakresu. W przeciwieństwie do większości konkurentów, nowy Jeep Cherokee z systemem do zjazdów ze wzgórza oferuje niezwykle płynne przejścia między biegami i pozwala kierowcy używać przepustnicy i hamulców bez wyłączania systemu, z płynnym i kontrolowanym powrotem do ustawionej prędkości po zwolnieniu przepustnicy lub hamulców przez kierowcę.
System do zjazdów ze wzgórza został zaprojektowany, aby zapewniać jak najsmoothniejsze przejścia, nawet z pełnego zatrzymania na niezwykle stromych i śliskich nawierzchniach.