2008 Lotus Elise

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Lotus pozostał wierny swoim zasadom, odświeżając model Elise na rok 2008, a oprócz dodania kilku atrakcyjnych opcji wizualnych, udało mu się również poprawić układ napędowy.

Kiedy Lotus zaprezentował model Elise w 1996 roku, świat był zaskoczony lekką konstrukcją samochodu. Jego podwozie ważyło zaledwie 68 kg. To był najlżejszy sportowy samochód na świecie, a ta korona pozostawała na głowie brytyjskiego auta przez wiele lat. Gdy producent wprowadził drugą generację Elise w 2001 roku, samochód zyskał większą popularność dzięki ulepszonym funkcjom i nowemu wyglądowi. Jednak w 2008 roku producent uznał, że dodatkowa zmiana wizerunku Elise zwiększy sprzedaż. W rezultacie samochód został zmodernizowany; oprócz mocniejszych silników pochodzących od Toyoty, które zastąpiły silniki Rovera, poprawiono również wnętrze oraz zewnętrzny design.

Przód auta charakteryzował się szeroką kratką w dolnej części zderzaka, flankowaną przez parę wlotów, w które wkomponowano światła przeciwmgielne. Reflektory miały dwa klosze, a kierunkowskazy znajdowały się pod tymi samymi opływowymi, łezkowatymi soczewkami. Dodatkowo, światła parkingowe zdobiły górną część zderzaka, tuż pod głęboko rzeźbioną pokrywą silnika z dwoma otworami wentylacyjnymi. Warto wspomnieć, że każdy wlot i każdy otwór wentylacyjny w tym samochodzie były funkcjonalne; żaden z nich nie był tylko dla efektu.

Elise zawsze była niskoprofilowym samochodem sportowym z pochyłą szybą oraz stałym łukiem bezpieczeństwa za kokpitem, a model z 2008 roku podążał tą samą linią. Składany daszek lub sztywny, izolowany dach były dostępne jako standard lub opcja, w zależności od rynku i wersji. Częściowe wloty boczne w kształcie litery C, które łapały powietrze i kierowały je do silnika, również stanowiły część uroku tego sportowego auta. Z tyłu, okrągłe tylne światła zamocowane na tylnym panelu były wyposażone w diody LED, a nazwa producenta była napisana wyższymi literami niż wcześniej. Pod zderzakiem, Lotus zamontował podwójny wydech pod dyfuzorem.

Lotus stworzył Elise jako prawdziwy samochód sportowy, który mógł służyć właścicielom również w codziennym użytkowaniu. Nie oznaczało to jednak, że był on mocno wyposażony. Wnętrze było skromne, z niewieloma udogodnieniami. Mimo to, na rok 2008 producent rozważał zamontowanie ulepszonego systemu audio, który mógłby odtwarzać muzykę z odtwarzacza MP3 lub iPoda oraz klimatyzacji, która dobrze sprawdzała się, gdy sztywny dach był na miejscu. Fotele sportowe, wyposażone w wyprofilowane miejsca, były wąskie i dzielone smukłym środkowym panelem, co sprawiało, że pasażerowie musieli ocierać się łokciami. Na szczęście z tyłu znajdował się schowek na drobne przedmioty. Co do bagażnika, Lotus zainstalował go za silnikiem umiejscowionym w środkowej części samochodu.

Pod maską, Lotus stopniowo porzucał wcześniej używane silniki Rovera z serii K, zastępując je jednostkami 1ZZ i ich doładowaną wersją 2ZZ produkcji Toyoty. Europejczycy otrzymali model Elise S z silnikiem o mocy 136 PS, natomiast w USA model podstawowy miał silnik o mocy 192 PS. Dla tych, którzy chcieli więcej, dostępna była wersja doładowana o mocy 220 PS.

Lotus powraca z nowym modelem Elise, który ma szansę na dalszy wzrost sprzedaży tego producenta sportowych samochodów z Hethel. Utrata silnika serii K tymczasowo stworzyła lukę w ofercie Lotusa, a jego zniknięcie z gamy nie było dobrą wiadomością dla miłośników prawdziwych sportowych aut na całym świecie. Wyzwanie 'uzupełnienia luki’ zostało teraz spektakularnie podjęte dzięki wprowadzeniu nowego Lotusa Elise S – sportowego auta, które przyspiesza od 0 do 60 mph w mniej niż 6 sekund, dostępnego w niesamowitej cenie poniżej 24 tysięcy funtów 'na drodze’. Lotus wmontował w niego zaawansowany silnik Toyota o pojemności 1.8 litra i mocy 134 KM z regulacją czasowania zaworów, który doskonale współgra z fenomenalnymi właściwościami jezdnymi Lotusa Elise. To nowe auto klasy podstawowej przyspiesza od 0 do 60 mph w zaledwie 5.8 sekund (0-100 km/h w 6.1 sekundy) i osiąga maksymalną prędkość 127 mph (205 km/h), o ile pozwalają na to przepisy! Jako nowy model podstawowy, Lotus Elise S może nie być najszybszym ani najszybciej przyspieszającym modelem w gamie, ale jego przyspieszenie, osiągi i prowadzenie są liderami w swojej klasie cenowej, co zaskakuje w obliczu kosztów i rzeczywistych walorów inżynieryjnych w nowym pojeździe – które inne auto za mniej niż 24,000 funtów może osiągnąć 60 mph w mniej niż 6.0 sekund? Dla porównania, Mazda MX-5 2.0-litrowa osiąga tę samą prędkość w 7.9 sekund. Dodajmy do tego jeden z najniższych wskaźników deprecjacji jakiegokolwiek auta na rynku, a zakup nowego Lotusa Elise S staje się jedną z najbardziej rozsądnych propozycji na rynku. Lotus Elise S jest zbudowany na rewolucyjnej i nagradzanej ramie z ekstrudowanego i klejonego aluminium, z lekką stalową tylną ramą pomocniczą. Sama rama waży zaledwie 68 kg i ma sztywność na poziomie 9,500 Nm na stopień. Projekt nadwozia pozostał niezmieniony od klasycznego Lotusa Elise R o mocy 190 KM – dlaczego zmieniać nagradzany aerodynamikę i elegancki projekt Lotusa tylko dla samego zmieniania?

Standardowa specyfikacja auta również zachwyca, ponieważ nic nie zostało usunięte, aby podważyć rzeczywistą wartość pieniężną, jaką oferuje nowa 'petarda’ od Lotusa. Pełna lista opcji Lotusa Elise jest również dostępna w modelu Elise S, z wyjątkiem ograniczonego mechanizmu różnicowego, co zapewnia łatwość personalizacji nowego auta do indywidualnych wymagań i preferencji klienta.

Doświadczenie z jazdy

Jak to możliwe, że zaledwie 134 KM (100 kW, 136 PS) oferuje tak fenomenalne osiągi? Przede wszystkim maksymalna moc osiągana jest przy prawie maksymalnych obrotach silnika wynoszących 6,200 rpm, a maksymalny moment obrotowy (szanowane 172 Nm, 127 lb.ft) osiągany jest przy 4,200 rpm. To zapewnia dobre połączenie przyspieszenia w średnim zakresie, ale także zachęca kierowcę do kręcenia silnikiem do maksymalnych dozwolonych obrotów 6,800 rpm. Jasna czerwona dioda LED „światło zmiany biegu” informuje kierowcę, kiedy zmienić bieg, a punkt świecenia „czerwonej linii” jest zmienny i zależny od wybranego biegu. Jazda każdym modelem Lotusa Elise to niezrównane doświadczenie – a Lotus Elise S nie jest wyjątkiem. Niewiele samochodów może dorównać delikatności i precyzji kierownicy, przepustnicy i hamulców. Tylko Lotus ma stosunkowo miękkie sprężyny i mocne tłumienie, które zapewniają doskonałe kontrolowanie nadwozia i naprawdę ekscytującą jazdę. I tylko Lotus może osiągnąć takie osiągi przy minimalnym wpływie na środowisko pod względem emisji i zużycia paliwa.

Wszystko sprowadza się do niskiej wagi

Ważąc zaledwie 860 kg, Lotus Elise S jest nie tylko jednym z najlżejszych w pełni homologowanych samochodów sportowych na świecie, ale także jednym z najlżejszych samochodów w ogóle! Niska waga przynosi korzyści w zakresie przyspieszenia, wpływu na środowisko, prowadzenia, komfortu jazdy i hamowania. Hamulce pochodzą z zacisków AP Racing z przodu i zacisków Brembo z tyłu, połączonych z wentylowanymi i nawiercanymi tarczami żeliwnymi o średnicy 282 mm – nigdy nie można powiedzieć, że Elise ma za słabe hamulce!

Zaawansowany system ABS zawiera system zapobiegający blokowaniu kół, który jest bardzo dyskretny i większość kierowców nawet nie zauważy, że tam jest – chyba że będzie potrzebny, a nawet wtedy system pozostaje subtelnie schowany. System ABS jest połączony z lekkim zespołem pedałów ze stalowymi ramionami pedałowymi i ekstrudowanymi aluminiowymi podkładkami. Jednostka ta ma również elektroniczną (drive-by-wire) przepustnicę, która zapewnia szybką, płynna i bardziej liniową reakcję silnika.

Mike Kimberley, dyrektor generalny Group Lotus plc, wyjaśnia: „Wprowadzenie naszego nowego Lotusa Elise S jest dobrą wiadomością dla miłośników prawdziwych sportowych aut na wszystkich rynkach. Propozycja wartości, jaką oferuje to auto, jest bezkonkurencyjna i przywraca wspaniałą gamę Lotusa Elise do serca głównego rynku sportowych samochodów. Mamy teraz Lotusa Elise, który może skusić obecnych lub przyszłych kierowców MX-5 lub MG, aby porzucili te zdecydowanie bardziej kosmetyczne oferty. Mają teraz szansę powrócić do samochodu, który jest esencją tego, czym, naszym zdaniem, powinno być prawdziwe sportowe auto!”.

#####################

Największą nowością z gamy modeli Lotusa na rok 2008 jest wprowadzenie Lotus Elise SC z doładowaniem, wersją 220 PS wielokrotnie nagradzanego roadstera, łatwo rozpoznawalnego dzięki nowemu tylnemu spoilerowi i unikalnemu nowemu designowi aluminiowych kół.

Mimo papierowej podobieństwa do Exige S, to nie jest jedynie wymiana silnika – to całkowicie nowa instalacja z doładowaniem, stosowana w silniku 1.8-litrowym 2-ZZ VVTL-i obecnego modelu Elise.

Supercharger zaprojektowany przez Lotusa, produkowany przez Magnuson, wykorzystuje mniejszy pakiet wirników Eaton (jednostka M45) niż obecny Exige S i jest połączony z kolektorem dolotowym jako część odlewu jednoczęściowego. W połączeniu z brakiem intercoolera i powiązanymi z nim rurkami, ta zintegrowana jednostka doładowania/kollectora dolotowego przyczynia się do redukcji wagi silnika o 8 kg w porównaniu do Exige S.

Dalszą korzyścią zrezygnowania z intercoolera w aplikacji Lotus Elise SC jest możliwość pakowania doładowania dla Elise oraz poprawiona widoczność z tyłu, gdy jest przyjęta do Exige S, gdzie widok w lusterku wstecznym jest zasłonięty przez obecną instalację intercoolera. Lotus Elise SC został zaprojektowany tak, aby miał inne charakterystyki jazdy niż Exige S. W zgodzie ze swoją rolą jako niezwykle szybkiego samochodu drogowego, a nie ekstremalnej maszyny torowej, reakcja przepustnicy jest bardzo progresywna, ale również bezpośrednia, co skutkuje wyważonym, wyrafinowanym doświadczeniem z jazdy.

Jednak, jak można się spodziewać od samochodu o mocy 220 PS i wadze zaledwie 903 kg, osiągi Lotusa Elise SC są elektryzujące – 0-60 mph w 4.4 sekundy / 0-100 km/h w 4.6 sekundy (szacunkowo); 0-100 mph / 160 km/h w 10.7 sekundy (szacunkowo); maksymalna prędkość 150 mph / 240 km/h (szacunkowo). Chociaż dla porządku, Exige S pozostaje szybszym samochodem na torze, dzięki lepszemu pakietowi aerodynamicznemu, który generuje 42 kg siły docisku przy 100 mph (160 km/h). Zużycie paliwa Lotusa Elise SC jest imponujące, przy szacunkowej wartości 9.1 litrów / 100 km (31.0 mpg).

1.8L 5MT (122 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1796 Cm3
Moc89 Kw @ 5600 Rpm
121 Hp @ 5600 Rpm
119 Bhp @ 5600 Rpm
Moment obrotowy124 Lb-Ft @ 3500 Rpm
168 Nm @ 3500 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna124 Mph (200 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h5.7 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony175/55 R16 || 225/45 R17
Długość149 In (3785 Mm)
Szerokość67.6 In (1717 Mm)
Wysokość43.9 In (1115 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)57.3/59.3 In (1
Rozstaw osi90.5 In (2299 Mm)
Prześwit5.1 In (130 Mm)
Pojemność bagażnika3.95 Cuft (112 L)
Aerodynamika (Cd)0.41
Masa własna1565 Lbs (710 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita2116 Lbs (960 Kg)
Spalanie miasto24.2 Mpg Us (9.7 L/100Km)
Spalanie trasa38.6 Mpg Us (6.1 L/100Km)
Średnie spalanie31.8 Mpg Us (7.4 L/100Km)
Emisja CO2170 G/Km

1.8L R 6MT (192 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1796 Cm3
Moc141 Kw @ 7800 Rpm
192 Hp @ 7800 Rpm
189 Bhp @ 7800 Rpm
Moment obrotowy133 Lb-Ft @ 6800 Rpm
180 Nm @ 6800 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika10.6 Galony (40.1 L)
Prędkość maksymalna138 Mph (222 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h5.4 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów6-biegowa manualnana
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony175/55 R16 || 225/45 R17
Długość149 In (3785 Mm)
Szerokość67.6 In (1717 Mm)
Wysokość43.9 In (1115 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)57.3/59.3 In (1
Rozstaw osi90.5 In (2299 Mm)
Prześwit5.1 In (130 Mm)
Pojemność bagażnika3.95 Cuft (112 L)
Aerodynamika (Cd)0.41
Masa własna1896 Lbs (860 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita2447 Lbs (1110 Kg)
Spalanie miasto20.2 Mpg Us (11.6 L/100Km)
Spalanie trasa37.9 Mpg Us (6.2 L/100Km)
Średnie spalanie28.6 Mpg Us (8.2 L/100Km)
Emisja CO2196 G/Km

1.8L S 5MT (136 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1794 Cm3
Moc100 Kw @ 6200 Rpm
136 Hp @ 6200 Rpm
134 Bhp @ 6200 Rpm
Moment obrotowy127 Lb-Ft @ 4200 Rpm
172 Nm @ 4200 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika10.6 Galony (40.1 L)
Prędkość maksymalna129 Mph (208 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h6.1 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony175/55 R16 || 225/45 R17
Długość149 In (3785 Mm)
Szerokość67.6 In (1717 Mm)
Wysokość43.9 In (1115 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)57.3/59.3 In (1
Rozstaw osi90.5 In (2299 Mm)
Prześwit5.1 In (130 Mm)
Pojemność bagażnika3.95 Cuft (112 L)
Aerodynamika (Cd)0.41
Masa własna1896 Lbs (860 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita2447 Lbs (1110 Kg)
Spalanie miasto22.1 Mpg Us (10.6 L/100Km)
Spalanie trasa40.5 Mpg Us (5.8 L/100Km)
Średnie spalanie30.9 Mpg Us (7.6 L/100Km)
Emisja CO2179 G/Km

1.8L SC 6MT (218 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1796 Cm3
Moc160 Kw @ 8000 Rpm
218 Hp @ 8000 Rpm
215 Bhp @ 8000 Rpm
Moment obrotowy156 Lb-Ft @ 5000 Rpm
212 Nm @ 5000 Rpm
Układ paliwowyDoładowany Wtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika10.6 Galony (40.1 L)
Prędkość maksymalna145 Mph (233 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h4.6 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów6-biegowa manualnana
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony175/55 R16 || 225/45 R17
Długość149 In (3785 Mm)
Szerokość67.6 In (1717 Mm)
Wysokość43.9 In (1115 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)57.3/59.3 In (1
Rozstaw osi90.5 In (2299 Mm)
Prześwit5.1 In (130 Mm)
Pojemność bagażnika3.95 Cuft (112 L)
Aerodynamika (Cd)0.41
Masa własna1918 Lbs (870 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita2469 Lbs (1120 Kg)
Spalanie miasto19.9 Mpg Us (11.8 L/100Km)
Spalanie trasa36.7 Mpg Us (6.4 L/100Km)
Średnie spalanie27.6 Mpg Us (8.5 L/100Km)
Emisja CO2199 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.