Zaledwie rok po wprowadzeniu na rynek linii GranTurismo w 2007 roku, Maserati zaprezentowało nową wersję tego eleganckiego coupe na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2008 roku, a nowa wersja oferowała większą moc pod maską.
Stworzenie prawdziwego następcy dla Maserati Coupe było wyzwaniem, szczególnie że Ferrari wykorzystało platformę tego modelu do produkcji California z 2008 roku. Ponadto, firma musiała opracować nowy pojazd w bardzo krótkim czasie. Zespoły projektowe i inżynieryjne pracowały ciężko i stworzyły GranTurismo zaledwie w dziewięć miesięcy. Jednakże, przyspieszenie tego procesu przyniosło pewne skróty, w tym wykorzystanie platformy wspólnej z modelem Quattroporte, który był już sprzedawany od 2003 roku. Mimo tych niedoskonałości, producent zaprezentował GranTurismo na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2007 roku. Na tym samym wydarzeniu, rok później, ujawniono GranTurismo S. Oferując większą moc i ulepszone zawieszenie, ta wersja naprawiła większość wad w wersji początkowej.
Między wersjami GranTurismo a GranTurismo S niemal nie było wizualnych różnic. Maserati chciało zachować elegancki wygląd nadwozia zaprojektowanego przez Jasona Castriota w studiu Pininfarina, ale potrzebowało drobnych zmian, aby wyglądało inaczej niż jego odpowiednik. Z przodu szeroka atrapa chłodnicy zdobiona była czarnymi pionowymi żebrami, mimo że emblemat Trident pozostał chromowany, jak w reszcie gamy Maserati.
Z boku GranTurismo S natychmiast rozpoznać można było po czerwonych zaciskach hamulcowych i perforowanych tarczach z przodu, umieszczonych za unikalnymi, wieloramiennymi felgami. Jego trzy chromowane wentylacje z błotników wyglądały podobnie. Kolejną drobną zmianą były aerodynamiczne progi boczne, które miały wyraźnie zaznaczoną linię od przodu do tyłu. Z tyłu było trudno odróżnić dwa modele, ponieważ oba miały czterorurowy system wydechowy z okrągłymi rurami elegancko wkomponowanymi w dolną część zderzaka. Jako ostatni akcent stylistyczny, z tyłu producent dodał niewielki spojler na klapie bagażnika.
Wnętrze, wykończone Alcantarą i skórą Poltrona Frau, było unikalne dla GranTurismo S. Dodatkowo, pasażer z boku miał przed sobą emblemat charakterystyczny dla tej wersji Maserati Gran Tourer. Pomiędzy fotelami przednimi z wysokim podparciem znajdowała się konsola centralna z nowym automatycznym wybierakiem biegów i dwoma uchwytami na kubki. Z kolei środkowa konsola miała ten sam system multimedialny, co standardowy GranTurismo. Inną unikalną cechą tej wersji w porównaniu do regularnej była czarna tło deski rozdzielczej zamiast srebrnego.
Ale prawdziwa magia działo się pod maską. Tam Maserati zamontowało nowy silnik V8 o pojemności 4,7 litra, ręcznie składany przez techników Ferrari w Maranello. Był on połączony z nową skrzynią biegów z elektroaktywatorem, zapewniającą szybsze zmiany biegów, zaprojektowaną przez specjalistów od transmisji Graziano dla słynnego Ferrari F430. Oprócz standardowego zawieszenia metalowego, Maserati oferowało również zawieszenie Skyhook z adaptacyjnymi amortyzatorami.
Rok po premierze GranTurismo, Maserati powróci na Międzynarodowy Salon Samochodowy w Genewie z kolejną światową premierą – Maserati GranTurismo S. To ostateczna manifestacja sportowych możliwości coupé Tridenta, skupiająca się na wydajności i przyjemności z jazdy.
W sercu nowego Maserati znajdują się dwie główne nowości: silnik V8 o mocy 440 KM oraz elektrohydrauliczna skrzynia biegów z szybkim przełączaniem MC-Shift, ułożona w układzie transaxle, typowym dla sportowych samochodów wysokiej wydajności, która reprezentuje technologiczne DNA wszystkich Maserati.
Maserati GranTurismo S korzysta z wysokowydajnego systemu hamulcowego opracowanego we współpracy z firmą Brembo, wprowadzonego po raz pierwszy w branży motoryzacyjnej w modelu Maserati Quattroporte Sport GT S. System ten posiada przednie tarcze hamulcowe wykonane w technologii podwójnego odlewania – z podwójnym odlewem żeliwa i aluminium, połączonymi z aluminiowymi monoblokowymi zaciskami hamulcowymi na 6 tłoczków, co zapewnia zoptymalizowaną wydajność hamowania.
Z zewnątrz Maserati GranTurismo S charakteryzuje się szeregiem estetycznych modyfikacji, które, mimo że są dyskretne, są niezwykle efektywne i sprawiają, że nadwozie wydaje się bardziej sportowe, nie rezygnując przy tym z elegancji linii mistrzowsko zaprojektowanych przez Pininfarinę.