Renault zaprezentował trzecią generację swojego kompaktowego modelu Mégane w 2008 roku, kontynuując sukces tego francuskiego hatchbacka.
W 2008 roku światowy kryzys finansowy już się rozpoczął, a kierownictwo Renault zdawało sobie sprawę, że nie jest to dobry moment na odkładanie nowych produktów. Dlatego, gdy rynek samochodowy znów zaczął rosnąć, mieli już w sprzedaży znany i przystępny pojazd.
Renault zmieniło cały koncept designu. Po kształcie w kształcie klina Mégane II, trzecia iteracja tego modelu charakteryzowała się zaokrąglonymi kształtami i krzywymi liniami. Z przodu miała osłonę z wyciągniętymi reflektorami na błotnikach oraz kratkę zamontowaną tylko w dolnej części przedniego zderzaka. Z boku, kierunkowskazy na lusterkach i klamki drzwi w kolorze nadwozia były standardowym wyposażeniem. Pochylona ku przodowi klapa bagażnika nadawała samochodowi sportowy charakter i integrowała część świateł tylnych.
W środku Renault zamontowało zakrzywioną deskę rozdzielczą pokrytą miękkim materiałem. W jej centralnej części znajdował się cyfrowy prędkościomierz, flanked by analogowy obrotomierz po lewej stronie oraz mały wyświetlacz LCD dla komputera pokładowego po prawej. Na panelu środkowym dodatkowa sekcja miała wyświetlacz dla systemu audio, pokazujący informacje o dzwoniącym lub inne istotne dane z radia lub odtwarzacza CD. Wnętrze Mégane pomieściło do pięciu dorosłych pasażerów, z dwoma prawie płaskimi siedzeniami z przodu oraz dzieloną kanapą z tyłu.
Renault oferowało Mégane z aż 14 rodzajami silników, w wersjach z manualnymi, automatycznymi lub bezstopniowymi skrzyniami biegów, w zależności od rynku.
Nowy Renault Mégane Hatch został zaprojektowany, aby zdobyć serca wymagającej klienteli, łącząc w sobie cechy stylu sportowego oraz pasji do motoryzacji.
Od samego początku dział projektowy Renault współpracował ściśle z inżynierami, aby wprowadzić sportowy wygląd i solidność do genotypu Mégane. Obie te cechy są widoczne w nowym modelu dzięki obszernym panelom karoseryjnym i łagodnym liniom. Efektem jest rodzinny hatchback o długości 4295 mm o wyraźnie dynamicznej sylwetce, z krótkimi zwisami przednim i tylnym, rozstawem osi wynoszącym 2640 mm, stromo opadającą linią dachu oraz szerokimi torami (28 mm z przodu i 33 mm z tyłu w porównaniu do Mégane II).
Jego zdecydowana osobowość od razu rzuca się w oczy dzięki zadziornemu wyglądowi przodu, z liniami przetłoczeń, które biegną od słupków przedniej szyby wzdłuż maski. Z kolei opływowe kształty reflektorów podkreślają płynne kontury wlotów powietrza, wzmacniając zdecydowany wyraz Renault Mégane.
Mocny charakter Renault Mégane jest również widoczny z tyłu, gdzie dwuczęściowe lampy nie tylko kontynuują linię charakterystyczną, ale także ułatwiają dostęp do bagażnika. Latynoski wpływ eleganckich, zmysłowych krzywizn Mégane jest szczególnie widoczny z boku. Proporcje boków są harmonijne i dynamiczne, a jednocześnie nieodparcie sugerują ruch naprzód oraz prawdziwą osobowość i obietnicę prawdziwej przyjemności z jazdy.
Renault Mégane Hatch i Renault Mégane Coupé od razu sprawiają wrażenie solidności i jakości. Patrząc z boku, linia charakterystyczna biegnie w tył od lekko wystających przednich błotników, podkreślając solidne ramiona auta. Szerokie tory (1546 mm z przodu/1547 mm z tyłu) zapewniają stabilne osadzenie zarówno Hatcha, jak i Coupé na drodze, a w przypadku tego drugiego, wrażenie stabilności jest wzmacniane przez niską wysokość zawieszenia (o 12 mm niższą) oraz stylizację tyłu. Proporcje obu modeli, forma ich linii pasa oraz duże drzwi wyrażają poczucie ochrony, co jest szczególnie widoczne w przypadku Coupé. Połączone z obszernymi proporcjami nadwozia, płynne linie optymalizują efekt wizualny, który powstaje w wyniku odbicia światła od karoserii, podczas gdy gama metalicznych lakierów obejmuje zupełnie nowy kolor Spray Blue dla wersji hatchback oraz błyszczący Cayenne Orange dla Coupé.
Szczególną uwagę zwrócono na zmniejszenie szczelin między różnymi panelami nadwozia (np. słupkami przedniej szyby, klapą wlewu paliwa) oraz przednimi i tylnymi zderzakami, które dyskretnie wbudowano czujniki zbliżeniowe parkingu. Linia dachu Renault Mégane zyskuje także na jakości dzięki zastosowaniu spawania laserowego, co eliminuje potrzebę przycinania dachu.
Wnętrze urządzone jest w sposób, który bazuje na płynnych, uporządkowanych formach. Wrażenie, że deska rozdzielcza jest zawieszona, podkreślają napięte poziome linie, które akcentują krzywiznę dekoracyjnej listwy. Wszystkie elementy sterujące zostały starannie umiejscowione, by były łatwo dostępne – blisko kierownicy lub na konsoli centralnej – co ma na celu maksymalne uwolnienie przestrzeni dla kabiny.
Dużą uwagę poświęcono także jakości oraz dopasowaniu materiałów użytych we wszystkich poziomach wyposażenia. Deska rozdzielcza korzysta z wykończenia, które jest nie tylko przyjemne w dotyku, ale także odporne na działanie promieni słonecznych. Wycieraczki są estetycznie schowane pod linią maski, co sprzyja osiągom akustycznym i aerodynamicznym.
Wnętrze zostało starannie zaprojektowane, aby tworzyć różne ambiencje w zależności od poziomu wyposażenia. Klienci mogą więc wybierać pomiędzy relaksującym, jasnym, eleganckim wykończeniem, które emanuje komfortem podróży, a ciemniejszą atmosferą o sportowym charakterze.
Kabiny wersji Hatch i Coupé dzielą tę samą innowacyjną deskę rozdzielczą, która posiada analogowy obrotomierz obok cyfrowego prędkościomierza, który jest nie tylko czytelny i łatwy do zinterpretowania, ale także daje kierowcom większą kontrolę wizualną nad prędkością pojazdu. Centralnie umiejscowiony prędkościomierz zawiera również wyświetlacz tempomatu/ogranicznika prędkości, wskaźnik poziomu paliwa, wyświetlacz temperatury oraz kontrolki otwartych drzwi i ciśnienia w oponach.
Jedną z innowacji Renault jest tempomat/ogranicznik prędkości, który dysponuje nowym interfejsem. Po włączeniu tej funkcji wybrana przez kierowcę prędkość jest wyświetlana na górze prędkościomierza, który otoczony jest sekwencją świateł w formie łuku wokół centralnego wyświetlacza. W trybie ogranicznika prędkości czerwony segment świeci, gdy prędkość rośnie, a wybrana prędkość miga, gdy zostanie przekroczona. Użycie kolorów jest nie tylko intuicyjne i funkcjonalne; przynosi także korzyści w zakresie czasu reakcji.
Kształt foteli oraz wybrane materiały umożliwiają pokonywanie długich odległości w całkowitym komforcie. Długość siedziska fotela przedniego wynosząca 485 mm (na linii środkowej) oraz gruba pianka użyta do ich produkcji zapewniają wyjątkowy komfort jazdy dla kierowcy i pasażera z przodu, podczas gdy szczególnie otulające fotele Mégane Coupé zostały zaprojektowane, aby solidnie trzymać pasażerów na miejscu. Intuicyjne elementy sterujące do regulacji foteli są łatwo dostępne, a kierowcy nie tracą czasu na modyfikowanie kątów oparcia i zagłówków, dostosowywanie wsparcia lędźwiowego, a nawet podnoszenie lub opuszczanie wysokości siedziska w zakresie 70 mm, co jest najlepszym osiągnięciem w tej klasie zarówno dla wersji Hatch, jak i Coupé. Renault Mégane wyposażony jest w regulowaną na wysokość i głębokość kierownicę (regulacja w zakresie do 45 mm). Szczególną uwagę zwrócono także na położenie pedałów. Pedał hamulca został przesunięty dodatkowo o 10 mm w stosunku do pedału gazu. Jest też szerszy o 30 mm, co ułatwia przemieszczanie prawej stopy z jednego na drugi podczas hamowania.
Wrażenie komfortu w podróży jest dodatkowo potęgowane przez przestronną kabinę, która może poszczycić się najlepszą w swojej klasie przestrzenią na łokcie z przodu (1476 mm) w przypadku Renault Mégane Hatch. Coupé ma takie same tylne siedzenie jak nowe Mégane Hatch, a dzięki wysokości nad głowami wynoszącej 830 mm, z łatwością pomieści trzech dorosłych pasażerów z tyłu, co czyni go idealnym do codziennego użytku, samotnych przejażdżek czy podróży z przyjaciółmi.
Renault Mégane Hatch i Renault Mégane Coupé mają również bogate wyposażenie wnętrza. Obie wersje mają praktyczne rozwiązania do przechowywania pod podłogą, które po raz pierwszy zadebiutowały w Mégane II, podczas gdy kieszenie w drzwiach przednich pomieszczą butelkę o pojemności jednego litra. Schowek w konsoli centralnej zawiera miejsce pod podłokietnikiem, a pasażerowie z tyłu mogą korzystać z otwartego, praktycznego, łatwo dostępnego schowka.
Obie wersje wyróżniają się również pojemnością bagażnika. Pojemność bagażnika hatchbacka wynosząca 405 dm3 VDA (w tym 33 dm3 pod podłogą) należy do najlepszych w segmencie, podczas gdy Renault Mégane Coupé zdobywa pierwsze miejsce w swojej klasie z wynikiem 377 dm3 VDA. Dużą wagę przyłożono także do komfortu akustycznego. Konstrukcja i jakość uszczelnienia drzwi oraz klapy bagażnika, zastosowanie wkładek we wnętrzu pustych elementów nadwozia, jednoczęściowe wygłuszenie kompozytowe oraz struktura piankowa deski rozdzielczej wszystkie przyczyniają się do minimalizacji hałasu przenikającego do kabiny. Dwumasowa sprężyna tłumiąca, która występuje we wszystkich jednostkach napędowych dostępnych dla Renault Mégane Hatch i Coupé (z wyjątkiem 1.6 16V 100, dCi 85 i dCi 90 DPF) oraz wały wyrównawcze silników wysokotmomentowych (dCi 150, dCi 160 i 2.0 16V) również odgrywają ważną rolę w tej dziedzinie.
W odpowiedzi na zapotrzebowanie klientów, Renault szczególnie zadbało o to, aby środowisko jazdy Mégane było praktyczne, z elementami sterującymi, które są ergonomicznie umiejscowione i intuicyjne. Obie wersje są również wyposażone w długą listę technologicznych rozwiązań i funkcji tradycyjnie kojarzonych z wyższym segmentem, mających na celu zredukowanie stresu podczas jazdy oraz zwiększenie komfortu podróżowania. Renault Mégane i Renault Mégane Coupé są wyposażone w system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania, podczas gdy ta sama karta zdalnie zamyka samochód, gdy kierowca oddala się od pojazdu. Drzwi można również automatycznie zablokować, naciskając przycisk znajdujący się na klamce drzwi kierowcy. Odblokowują się, gdy ręka osoby z kartą zbliża się do jednej z klamek lub aktywuje zamek bagażnika. W międzyczasie funkcja zdalnego oświetlenia umożliwia kierowcom znalezienie pojazdu dzięki specjalnemu przyciskowi na karcie, który włącza światła.
Inną funkcją komfortu, którą dzielą obie wersje Renault Mégane, jest hamulec ręczny, który automatycznie uruchamia się po wyłączeniu silnika i jest zwalniany za pomocą prostego naciśnięcia pedału przyspieszenia przy włączonym silniku. Ten system ułatwia ruszanie na wzniesieniu i można go uruchomić ręcznie dzięki przyciskowi znajdującemu się na konsoli centralnej.
Aby zapewnić optymalny komfort termiczny, Renault Mégane i Renault Mégane Coupé są standardowo wyposażone w klimatyzację, natomiast automatyczny system dwustrefowy – po raz pierwszy zaprezentowany w nowym Renault Laguna – jest dostępny dla niektórych wersji. System ten umożliwia kierowcy i pasażerowi z przodu niezależne wybieranie preferowanej temperatury. Pozwala także na wybór prędkości wentylatora dzięki funkcji „Soft-Auto-Fast”. W trybie „Auto” system automatycznie optymalizuje temperaturę, poziom hałasu oraz prędkość uruchamiania. Tryb „Soft” sprzyja cichszej atmosferze, szczególnie dla kierowcy i pasażera z przodu, podczas gdy tryb „Fast” szybko i skutecznie dostosowuje temperaturę całej kabiny.
W zależności od rynku, Renault Mégane Hatch i Coupé można zamówić z jednym z dwóch systemów nawigacji GPS: Carminat Bluetooth® CD (nawigacja 2D z 7-calowym wyświetlaczem kolorowym) lub Carminat Bluetooth® DVD (najwyższej klasy nawigacja 3D), systemem, który wcześniej był dostępny tylko w modelach z wyższej klasy. Oba systemy Carminat Bluetooth® CD i DVD zawierają nawigację GPS, radio-CD z możliwością odtwarzania MP3 oraz telefoniczne sterowanie bezprzewodowe Bluetooth®. Kontrola joysticka znajduje się w środkowej części konsoli centralnej i nie wymaga czasu na pełne opanowanie jego obsługi.
Nowością w Mégane, pierwszą zaprezentowaną w Renault Laguna, jest możliwość dostosowania menu w zależności od preferencji kierowcy, aby włączyć, wyłączyć lub dostosować parametry dotyczące niektórych funkcji, w tym głośności czujnika zbliżeniowego, używanego języka, a nawet aktywacji automatycznego czujnika świateł.
W odpowiedzi na zapotrzebowanie klientów Renault określiło dwie priorytetowe kwestie dla swojej nowej gamy systemów audio: wysoką jakość dźwięku i łączność. Renault Mégane Hatch i Coupé są dostępne z radiem „Classic” o mocy 60W z pojedynczym odtwarzaczem CD, możliwością odtwarzania mp3 oraz gniazdem RCA. Dla klientów, którzy szukają wyższej jakości doświadczenia dźwiękowego, Renault nawiązało współpracę ze specjalistą w dziedzinie przetwarzania dźwięku cyfrowego, firmą Arkamys. Ta współpraca zaowocowała opracowaniem systemu 3D Sound by Arkamys®, który jest unikalny na rynku motoryzacyjnym i ma stać się nowym standardem audio w podstawowej gamie Renault. Oprogramowanie do przetwarzania dźwięku, opracowane na miarę, wbudowane w radio, zapewnia zoptymalizowaną jakość dźwięku.
System 3D Sound by Arkamys® obejmuje:
Radio i osiem głośników,
Cyfrowe przetwarzanie dźwięku Arkamys®, które zapewnia dźwięk trójwymiarowy (spatializacja) oraz doskonałą reprodukcję dostosowaną do specyficznych właściwości i materiałów kabiny,
Łączna moc wyjściowa wynosząca 140W z zmniejszonym ryzykiem nasycenia i zniekształceń, które zazwyczaj towarzyszą słuchaniu przy wysokich głośnościach,
Zoptymalizowane odbieranie radia dzięki podwójnemu zestawowi anten.
Łączność również odgrywa kluczową rolę w Renault Mégane dzięki standardowemu gniazdu RCA/auxiliary znajdującemu się na konsoli centralnej, które umożliwia pasażerom cieszenie się osobistymi kolekcjami muzycznymi przechowywanymi na przenośnych odtwarzaczach. Opcja Plug & Music pozwala kierowcy przewijać funkcje przenośnych odtwarzaczy (klucz USB, iPod® itp.) za pomocą przycisków sterujących zamontowanych na kierownicy, a menu i listy odtwarzania wyświetlane są zdalnie na desce rozdzielczej.
Wydajność nowego podwozia Mégane została zaprojektowana tak, aby przewyższać osiągi swojego poprzednika i zapewniać wzorową przyczepność na drodze. Specyficzny kąt przechyłu, odnoszący się do kąta, pod jakim pojazd „przechyla się” podczas pokonywania zakrętów i tym samym odzwierciedlający jego zdolność do pokonywania zakrętów „płasko”, wynosi 0,42° w przypadku Renault Mégane Hatch przy przyspieszeniu bocznym wynoszącym 1 m/s², podczas gdy średnia w segmencie wynosi 0,45° (0,46° dla Mégane II). Ta sama wartość dla Mégane Coupé jest jeszcze lepsza i wynosi 0,38°.
Renault Mégane Hatch i Coupé dzielą to samo zawieszenie przednie typu McPherson połączone z nową podramą z rogami, która zawiera podwójne cylindryczne połączenie między podramą a nadwoziem, co zapewnia wyjątkową sztywność boczną, a w konsekwencji doskonałą precyzję kierowania. Średnica stabilizatora została zwiększona z 20 mm do 22,5 mm.
Zawieszenie tylne oparte jest na elastycznym belce o zaprogramowanym ugięciu, korzystającym z zamkniętej sekcji belki, która jest lżejsza od rozwiązania wielowahaczowego, a jednocześnie oferuje twardszą wydajność skrętną. Wybór sprężyn, których kalibracja wynosi 21 mm/100 DaN z przodu i 24,5 mm/100 DaN z tyłu, oraz prace nad amortyzatorami Mégane Hatch przyczyniły się do poprawy pionowej wydajności zawieszenia i zmniejszenia przechyłu nadwozia.
Dla zwiększenia wydajności i efektywności dostępne są cztery rozmiary opon (w zależności od silnika): 195/65 (na kołach 15″), 205/55 (na 16″), oraz 205/50 lub 225/45 (na 17″).
Oprócz dynamicznych właściwości podwozia, Renault Mégane Hatch i Coupé zapewniają najlepszą w swojej klasie siłę hamowania dzięki obszernym hamulcom. Połączenie wentylowanych tarcz hamulcowych o średnicy 280 mm z przodu i 260 mm z tyłu pozwala Renault Mégane zatrzymać się po wielokrotnym hamowaniu z prędkości 100 km/h w zaledwie 37 metrach, co jest jedną z najlepszych odległości hamowania w segmencie. Wersje napędzane silnikami TCe 180, dCi 150 i dCi 160 korzystają z większych tarcz hamulcowych z przodu (296 mm) dla jeszcze większej efektywności.
Elektryczne wspomaganie kierownicy w Mégane przeszło kompleksowe zmiany w porównaniu do Mégane II. Zastosowana technologia i kalibracja jednostki sterującej wspomagania kierownicy zapewniają precyzyjną i przyjemną jazdę.
Reakcja układu kierowniczego oraz precyzja zostały poprawione dzięki zastosowaniu nowej podramy z rogami oraz bi-materiałowych poduszek, co znacznie zwiększa poprzeczną sztywność przedniego i tylnego zawieszenia. Mniejszy współczynnik przekładni kierowniczej pozwala kierowcy na wybór linii zakrętów z większą precyzją.
W połączeniu z bardziej dynamiczną serwo-silnikiem, bardziej zaawansowana jednostka sterująca wspomagania oraz szybszy czujnik momentu obrotowego pozwoliły na szybszą reakcję na instrukcje kierowcy oraz zlikwidowały bezwładność i lepkość odczuwalne na kierownicy. Wreszcie, dokładniejsze sterowanie momentem serwo prowadzi do bardziej informacyjnego wzrostu wysiłku skręcania w zakręty i bardziej komfortowego odczucia podczas pokonywania zakrętów.
RANGE dCi
W zależności od rynku, nowa gama Renault Mégane oferuje szeroki asortyment silników wysokoprężnych, w tym dCi 85, dCi 90 DPF, dCi 105, dCi 110 DPF, dCi 130 z filtrem cząstek stałych lub bez, dCi 150 DPF z automatyczną skrzynią biegów oraz dCi 160 DPF ze skrzynią ręczną. Wszystkie te silniki wykorzystują najlepszą dostępną technologię, aby osiągnąć najlepszy w branży kompromis między osiągami a zużyciem paliwa.
EMISJE CO2 WYNOSZĄCE 118 I 120 G/KM DLA NOWYCH dCi 90 I dCi 110
Nie trzeba dodawać, że w gamie silników Mégane znajduje się 1,5-litrowa jednostka wysokoprężna, która była szeroko chwalona za swoje zużycie paliwa i przyjemność z jazdy. Ta jednostka o pojemności 1461 cm³ jest teraz dostępna w czterech wariantach mocy, ponieważ istniejące silniki o mocy 85 i 105 KM zostały uzupełnione o dwie nowe wersje: dCi 90 i dCi 110 z filtrem cząstek stałych. Wszystkie cztery wyróżniają się niskim poziomem emisji CO2 (118 g/km dla dCi 85 i dCi 90, 120 g/km dla dCi 105 i dCi 110).
Silniki dCi 90 i dCi 110 są zgodne z biodieslem B30 na niektórych rynkach i są wyposażone w filtr cząstek stałych w gotowości do przepisów Euro5. Regeneracja odbywa się bez zauważania przez kierowcę dzięki dodatkowemu wtryskiwaczowi umieszczonemu w układzie wydechowym. Ta technologia tzw. piątego wtryskiwacza, chroniona 30 patentami, przyczynia się do minimalizacji kosztów utrzymania.
Szeroko chwalona za swoją wydajność i akustykę, ta jednostka zapewnia dynamiczną, responsywną moc przy niskich obrotach dzięki zoptymalizowanemu spalaniu (pięć wtrysków na cykl) oraz specyficznemu zarządzaniu turbosprężarką. Silniki dCi 90 i dCi 110 oferują moment obrotowy wynoszący odpowiednio 200 Nm i 240 Nm przy 1750 obrotach na minutę. Posiadają również nową szynę powrotu paliwa oraz nową jednostkę sterującą dla poprawy wydajności spalania, a ciśnienie wtrysku zostało podniesione do 1650 bar. Łączne zużycie paliwa w cyklu mieszanym dla dCi 90 i dCi 110 w wersjach Renault Mégane Hatch wynosi odpowiednio 4,5 i 4,6 litra/100 km, co daje im jeden z najlepszych wskaźników wydajności/zużycia paliwa na rynku. W połączeniu z pięciobiegową manualną skrzynią biegów (JR5) w przypadku dCi 90 lub sześciobiegową skrzynią (TL4) w przypadku dCi 110, obie jednostki oferują znakomitą przyjemność z jazdy. Koszty eksploatacji i serwisowania silników dCi 90 i dCi 110 należą do najniższych w tej klasie. Interwały wymiany oleju wynoszą 30 000 km (lub co dwa lata), a czas życia filtra oleju to 60 000 km. Pasek rozrządu należy wymienić co 160 000 km, a filtr cząstek stałych objęty jest dożywotnią gwarancją (ponad 300 000 km).
dCi 160 Z MANUALNĄ SKRZYNIĄ I dCi 150 Z AUTOMATYCZNĄ SKRZYNIĄ DOŁĄCZĄ DO ASORTYMENTU W WIOŚNIE 2009
Renault Mégane Hatch i Coupé są dostępne z głośnym silnikiem o pojemności 1995 cm³ (M9R) opracowanym przez Renault-Nissan Alliance. W połączeniu z automatyczną skrzynią biegów o sześciu biegach z całkowicie adaptacyjną logiką (AJ0) lub manualną sześciobiegową skrzynią biegów, oferuje odpowiednio 150 KM i 160 KM. Wyposażony w katalityczny filtr cząstek stałych (regeneracja przez spalanie), który ma tę zaletę, że działa bez dodatków. Napędzany silnikiem dCi 150 z automatyczną transmisją (dostępność w zależności od rynku), Mégane oferuje doskonałą przyjemność z jazdy, łatwość obsługi i płynne, płynne zmiany biegów. Oprócz osiągów, cech akustycznych i ekologicznych, silniki dCi 150 i dCi 160 są jednymi z najbardziej wydajnych w swojej klasie i osiągają wyjątkowe moce wynoszące odpowiednio 150 KM (110 kW) przy 4000 obr./min i 160 KM (118 kW) przy 3750 obr./min. Ich maksymalny moment obrotowy wynosi odpowiednio 360 Nm i 380 Nm przy 2000 obr./min, a moment ten dostępny jest praktycznie przez cały zakres obrotów do 5000 obr./min.
Ich wtrysk paliwa z wspólną szyną o ciśnieniu 1600 bar, wtryskiwacze piezoelektryczne, zaawansowany projekt tłoków oraz zmienna geometria turbiny zapewniają wydajność, która przewyższa wszystkie czterocylindrowe silniki wysokoprężne. Wyposażone w dwa wały wyrównawcze w celu zwalczania wibracji i hałasu, zapewniają wyjątkową przyjemność z jazdy i komfort. Dzięki ultra-szybkim świecom zapłonowym, uruchamiają się natychmiast, nawet w bardzo zimnej pogodzie (minus 23°C).
GAMMA SILNIKÓW BENZYNOWYCH
W zależności od rynku, gamy Renault Mégane Hatch i Coupé oferują dwie kategorie silników benzynowych: klasyczne jednostki 1.6 16V i 2.0 16V, które są cenione za swoją elastyczność, oraz nowe silniki TCe 130 i TCe 180 (TCe = efektywność sterowania turbo). Te turbodoładowane jednostki benzynowe są ekonomiczne, z kosztami eksploatacji i konserwacji należącymi do najniższych na rynku. Oferują dynamiczne osiągi już od bardzo niskich obrotów, płynnie wznosząc się na wyższe obroty.
SILNIKI 1.6 16V O MOCY 100 I 110 KM ORAZ 2.0 16V O MOCY 140 KM
Oprócz znakomitej przyjemności z jazdy, te trzy jednostki oferują dynamikę i elastyczność przy niskich obrotach, żywotną reakcję przy wyższych obrotach silnika oraz wygłuszenie akustyczne w całym zakresie obrotów. Silnik 1.6 16V o mocy 100 KM (74 kW) jest silnikiem benzynowym wprowadzającym w nowym Mégane Hatch. W gamie Mégane dostępna jest również opcja biopaliwa w postaci silnika 1.6 16V o mocy 110 KM na etanol (w zależności od rynku), podczas gdy silnik LPG będzie dostępny od 2009 roku.
Nowy silnik 2.0 16V (1) (M4R) osiąga moc maksymalną wynoszącą 140 KM (103 kW) przy 6000 obr./min, maksymalny moment obrotowy wynoszący 195 Nm przy 3750 obr./min i działa poprzez bezstopniową skrzynię biegów CVT (Continuously Variable Transmission) opracowaną przez Renault-Nissan Alliance. Nowy Renault Mégane jest pierwszym modelem wykorzystującym tę nową skrzynię, która rezygnuje z konwencjonalnych zmian biegów na rzecz płynnej, bezstopniowej jazdy. Dzięki pracy inżynierów Alianse, CVT Renault należy do najlepszych w swojej kategorii pod względem płynności przyspieszenia.
NOWY SILNIK TCe 130
Najnowszy silnik benzynowy Renault to TCe 130 (H4Jt), który będzie dostępny dla Renault Mégane Hatch i Coupé od wiosny 2009 roku. Opracowany w ramach Renault-Nissan Alliance, jest doskonałym przykładem wiedzy zdobytej w dziedzinie downsizingu. Jest szczególnie oszczędny i przyjazny dla środowiska, z zużyciem paliwa wynoszącym 6,5 litra/100 km, co odpowiada emisji 156 g CO2/km (Mégane Hatch). Ten nowy silnik o pojemności 1397 cm³ łączy moc silnika 1.8-litrowego (130 KM/96 kW) z momentem obrotowym silnika 2.0-litrowego (190 Nm) i działa poprzez sześciobiegową manualną skrzynię biegów (TL4). W przypadku wersji Coupé przełożenia zostały skrócone dla jeszcze sportowszego stylu jazdy. Łańcuch rozrządu sprzyja komfortowi akustycznemu.
Silnik TCe 130 należy również do najlepszych w swojej klasie pod względem kosztów eksploatacji i serwisowania. Interwały wymiany oleju i filtra oleju wynoszą 30 000 km (lub co dwa lata), filtr powietrza i świece zapłonowe należy wymieniać co 60 000 km (lub co cztery lata), a ten sam interwał dla paska napędu akcesoriów wynosi 150 000 km (lub co sześć lat).
TCe 180
Silnik TCe 180 (132 kW) dostępny dla Renault Mégane Hatch i Coupé (w zależności od kraju) to nowa ewolucja jednostki benzynowej o pojemności 1998 cm³, która zapewnia niezrównaną przyjemność z jazdy i już spełnia normy emisji Euro5. Z momentem obrotowym wynoszącym 300 Nm przy 2250 obr./min, jest niezwykle responsywny i zapewnia doskonałe przyspieszenie już przy niskich obrotach dzięki połączeniu podwójnej turbosprężarki i ciągłej zmienności kąta wałka rozrządu w porcie dolotowym, co optymalizuje dopływ powietrza do komory spalania i pozwala wirnikowi szybciej osiągać prędkość. Turbosprężarka reaguje w momencie lekkości wciśnięcia pedału przyspieszenia już przy obrotach wynoszących 1200 obr./min. Silnik ten jest napędzany przez sześciobiegową manualną skrzynię biegów (PK4).
BEZPIECZEŃSTWO: PRIORYTET DLA RENAULT, OCZYWIŚCIE W NOWYM RENAULT MÉGANE
Mégane Hatch i Mégane Coupé wyposażone są w długą listę funkcji mających na celu pomoc kierowcom w przewidywaniu sytuacji ryzykownych. Wśród tych rozwiązań znajduje się system monitorowania ciśnienia w oponach, automatyczne włączanie świateł i wycieraczek oraz tempomat/ogranicznik prędkości. Oba modele są również dostępne z bi-xenonowymi reflektorami z wbudowanymi światłami do jazdy dziennej, które poprawiają widoczność boczną podczas jazdy nocą.
Standardowe aktywne systemy bezpieczeństwa w Renault Mégane Hatch i Coupé obejmują ABS, EBD oraz asystenta hamowania awaryjnego. W zależności od wersji, dostępne są również ESC (elektroniczna kontrola stabilności) oraz kontrola podsterowności CSV, które pomagają kierowcy w trudnych lub nagłych sytuacjach. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo bierne, zaprogramowana deformacja struktury Mégane Hatch i Mégane Coupé została zaprojektowana w celu absorpcji energii uderzenia w celu ochrony kabiny, a tym samym pasażerów. Zastosowane materiały – w tym stale o wysokiej, bardzo wysokiej i wyjątkowo wysokiej granicy plastyczności – zostały wybrane w celu pochłaniania i rozpraszania jak największej ilości energii kinetycznej. Kontrolowana deformacja zapewnia, że pasażerowie są narażeni na mniejsze siły hamujące, co w połączeniu z systemem Renault do podziału i ochrony (SRP3) gwarantuje niezwykle wysoki poziom zabezpieczenia.
System Renault do podziału i ochrony jest unikalny na rynku, uwzględniając zarówno siłę uderzenia, jak i budowę pasażerów. Składa się z podwójnych napinaczy (które zaciskają pasy bezpieczeństwa w okolicy klatki piersiowej i miednicy, ograniczając ruch ciała do przodu), ograniczników obciążenia (które zmniejszają ciśnienie wywierane przez pas na klatkę piersiową) oraz podwójnych adaptacyjnych poduszek powietrznych (które rozwijają się o odpowiednią ilość, aby pochłonąć energię uderzenia). Pakiet ten optymalizuje również ochronę przed zjawiskiem znanym jako „submarining”, w którym miednica ma tendencję do przesuwania się pod pasem bezpieczeństwa, co może prowadzić do poważnych obrażeń jamy brzusznej w przypadku kolizji. W przypadku Mégane Coupé, występuje to w postaci poduszki anty-submariningowej umieszczonej w siedzisku fotela przedniego, która działa razem z pasem bezpieczeństwa, napinaczem jednocześnie oraz ogranicznikiem obciążenia. Umiejscowienie napinaczy pasów bezpieczeństwa zostało ułatwione dzięki wyższej pozycji ich gniazd, co zapewnia łatwiejszy dostęp.
Uderzenia boczne są jedną z głównych przyczyn śmiertelnych obrażeń. Jednak szczegółowe prace w tym obszarze przyniosły bardzo pozytywne wyniki. Rzeczywiście, Renault Mégane Hatch i Coupé odziedziczyły te same podwójne czujniki uderzeń bocznych oraz podwójne poduszki powietrzne klatki piersiowej/miednicy, które po raz pierwszy zainstalowano w Laguna III. Te ostatnie są zaprojektowane w celu dostosowania obciążenia wywieranego na ciało poprzez wywieranie trzykrotnie większego ciśnienia na obszarze pachwiny, który jest bardziej narażony niż klatka piersiowa.
W międzyczasie, pręty mocujące nowych generacji zagłówków przesuwają się w obrębie samego zagłówka, a nie w górnej części oparcia fotela, aby zapewnić lepszą ochronę kręgów szyjnych w przypadku uderzenia z tyłu. Pręty już nie tworzą sztywnego elementu w fotelu, co pozwala plecom pasażera przesunąć się do 60 mm w zakrzywionym, bezramkowym oparciu po uderzeniu, co prowadzi do mniejszego ruchu głowy i klatki piersiowej.