2008 Tesla Roadster

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Pierwsza generacja Tesli Roadster była pojazdem, który zapoczątkował rewolucję samochodów elektrycznych w 2008 roku i wyznaczył kierunek, w jaki powinny być produkowane udane samochody z napędem elektrycznym.

W 1886 roku Karl Benz stworzył pierwszy pojazd wyposażony w silnik spalinowy, a zaledwie dwa lata później Andreas Flocken wprowadził na rynek pierwszy samochód elektryczny. Wkrótce zaczęła się rywalizacja między tymi dwoma koncepcjami. Jednak nie trwało to długo, a pojazdy z silnikiem spalinowym zdominowały rynek na początku XX wieku. Mimo że były głośniejsze, miały nieprzyjemny zapach i wymagały wiele uwagi w utrzymaniu, miały przewagę, ponieważ mogły zabrać swoje źródło energii na długie podróże. W międzyczasie elektryczność nie była dostępna wszędzie. W rezultacie niewielu producentów zdecydowało się na inwestowanie w samochody z napędem elektrycznym aż do ostatnich dekad wieku. Tesla zaprezentowała Roadstera w 2008 roku, a jego sukces był ogromny, pomimo kryzysu finansowego, który nastąpił później. Część jego sukcesu wynikała z wyglądu i osiągów. Samochód zbudowany był na podwoziu od Lotusa, napędzany silnikiem elektrycznym i zasilany przez 6831 baterii Li-Ion.

Z przodu Roadster miał długi nos i duże reflektory, co nadawało mu agresywny wygląd. Jego trapezoidalny wlot powietrza umieszczony w dolnej części zderzaka miał siatkowy wzór, co sprawiało, że pojazd wyglądał jeszcze bardziej sportowo. Dodatkowo producent umieścił kilka otworów wentylacyjnych na masce, aby pomóc w chłodzeniu podzespołów elektronicznych pod nią. Innym nietypowym elementem pojazdu był pojedynczy wycieraczkowy zamontowany na środku.

W profilu nadwozie w stylu targa 2008 Tesla Roadster przyciągało klientów szukających sportowego, małego samochodu. Co więcej, aluminiowe felgi oraz widoczne duże tarcze hamulcowe za nimi podkreślały sportowy charakter pojazdu. W odróżnieniu od pojazdów z silnikiem umieszczonym z tyłu, Roadster nie miał wlotów powietrza na bokach, ponieważ ich nie potrzebował. Demontowany dach był rozciągnięty pomiędzy górną krawędzią przedniej szyby a bezpieczeństwem za kokpitem. Jednak Tesla musiała dodać kilka detali wpływających na aerodynamikę, takich jak progi boczne z otworami wentylacyjnymi w przedniej części i lusterka drzwiowe. Z tyłu producent zamontował parę tylnych świateł z trzema oddzielnymi lampami, które nadawały pojazdowi charakterystyczny wygląd.

Wewnątrz, podobnie jak Lotus Elise, 2008 Tesla Roadster prezentował minimalistyczny design z czystą deską rozdzielczą oraz instrumentarium w kształcie podwójnej kopuły przed kierowcą. W przeciwieństwie do swojego brytyjskiego odpowiednika, amerykański elektryczny roadster miał bardziej atrakcyjne wnętrze, wyposażone w sportowe fotele obite skórą oraz unikalny środkowy panel, który mieścił kilka przycisków do różnych systemów elektronicznych. Dodatkowo Tesla umieściła klasyczny wybierak biegów do trybów jazdy. Po lewej stronie kierowcy, nad gałką od świateł, znajdował się wyświetlacz monitorujący stan baterii oraz tryby ładowania.

2008 Tesla Roadster był nowym rozdziałem w historii motoryzacji. Mimo że nie był pierwszym samochodem elektrycznym na rynku, okazał się najbardziej udanym dzięki swoim imponującym osiągom. Silnik o mocy 252 PS (248 hp) napędzał tylne koła i przyspieszał samochód od 0 do 60 mph (0-97 kph) w zaledwie 3,8 sekundy. W 2008 roku ten czas był porównywalny z większością supersamochodów na rynku, a niektóre nawet przewyższał.

Tesla Roadster – Specyfikacje

Typ: 2-miejscowy, kabriolet, napęd na tylne koła
Napęd: Silnik elektryczny z 2-biegową manualną skrzynią biegów z elektrycznym sterowaniem i wbudowanym dyferencjałem
Silnik: Elektryczny silnik trójfazowy, 4-biegunowy, moc szczytowa 248 KM (185 kW), maksymalne obroty 13 000 rpm, regeneracyjne „hamowanie silnikiem”
Podwozie: Wzmocnione tłoczone aluminium z zawieszeniem typu wishbone na 4 koła
Hamulce: Hamulce tarczowe na 4 koła z systemem ABS
Przyspieszenie 0-60 mph: poniżej 4 sekund
Maksymalna prędkość: 125 mph
Zasięg: ~220 mil (na podstawie cyklu miejskiego/autostradowego EPA)
Żywotność akumulatora: Użyteczny akumulator, 100 000 mil
System magazynowania energii: Niestandardowy akumulator litowo-jonowy sterowany mikroprocesorem
Czas ładowania: ~3,5 godziny
Zawieszenie

Przód: niezależne; górne i dolne wahacze; współosiowe sprężyny śrubowe/kolumny teleskopowe; stabilizator
Tył: niezależne; górne i dolne wahacze; współosiowe sprężyny śrubowe/kolumny teleskopowe
Koła

Typ: Wykonane z lekkiego stopu
przód: 5.5J x 16
tył: 7.5J x 17
Opony

Typ: Yokohama Neova AD07 LTS
przód: 175/55 R16
tył: 225/45 R17
Wymiary Tesla Roadster (w calach / mm)

Długość całkowita: 155.4 / 3946
Szerokość całkowita – wliczając lusterka: 73.7 / 1873
Wysokość całkowita (przy wadze własnej): 44.4 / 1127
Rozstaw osi: 92.6 / 2352
Szerokość toru – przód: 57.6 / 1464
Szerokość toru – tył: 59.0 / 1499
Waga własna: ~2690 funtów
Miejsce na nogi (w calach/mm): 42.0 / 1067
Miejsce na głowę z przodu (w calach/mm): 36.7 / 932
Miejsce na ramiona z przodu (w calach/mm): 26.0 / 660
Tesla Roadster (2008)
Tesla Roadster z 2008 roku
Standardowe elementy wnętrza Tesla Roadster

Podgrzewane sportowe fotele z regulowanym wsparciem lędźwiowym
Trójramienna kierownica obita skórą
Gładkie skórzane fotele i wykończenie w kolorze czarnym, ciemnoszarym, jasnoszarym lub beżowym
System audio Blaupunkt z odtwarzaczem CD, interfejsem iPod i odtwarzaniem MP3
Tempomat
Uniwersalny nadajnik Homelink do obsługi zgodnych systemów oświetlenia/bram oraz zabezpieczeń w domu
Elektryczne szyby i zamki
Klimatyzacja
Jedno składane uchwyty na kubki
Standardowe cechy zewnętrzne Tesla Roadster

Podwójnie izolowany czarny dach
Własne reflektory halogenowe niskiego i wysokiego zakrzywienia
LED-owe światła tylne
Wykonane z jednego kawałka siedmioramienne koła w srebrnym wykończeniu: 16″ z przodu, 17″ z tyłu
Zablokowane nakrętki kół
Napompowywacz/opona uszczelniająca
Grzałka ESS do ładowania w niskich temperaturach do -20 stopni Celsjusza
System ładowania w domu z wbudowanymi funkcjami bezpieczeństwa do pełnego naładowania w 3,5 godziny
Standardowe cechy bezpieczeństwa i zabezpieczenia Tesla Roadster

Czteroczęściowy, czterokanałowy system ABS
Kontrola trakcji
System monitorowania ciśnienia opon
Strefy zgniotu z przodu i z tyłu
Poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu
Sztywny cel bezpieczeństwa dla pasażerów
Belki boczne
Napinacze pasów bezpieczeństwa
Wbudowane zagłówki
System przeciwdziałania kradzieży pojazdu i immobilizer silnika
PIN dla bezpieczeństwa podczas obsługi pojazdu
Tryb dla valet, aby ograniczyć prędkość, przyspieszenie i zasięg
Opcje i akcesoria fabrycznie montowane Tesla Roadster

AC induction 1AT (248 KM)

ParametrWartość
Cylindry375 Volt Ac Induction Air-Cooled Elektryczny Motor With Variable Frequency Drive
Moc185 Kw @ 4500-8500 Rpm
248 Hp @ 4500-8500 Rpm
248 Bhp @ 4500-8500 Rpm
Moment obrotowy276 Lb-Ft @ 0-4500 Rpm
374 Nm @ 0-4500 Rpm
Układ paliwowyAc Induction
PaliwoElektryczny
Prędkość maksymalna130 Mph (209 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h4 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegówSingle Speed
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony175/55 R16 (Front) - 225/45 R17 (Rear)
Długość155.4 In (3947 Mm)
Szerokość72.9 In (1852 Mm)
Wysokość44.3 In (1125 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)57.7/59 In (1
Rozstaw osi92.6 In (2352 Mm)
Masa własna2723 Lbs (1235 Kg)

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.