Po siedmiu latach na rynku, Highlander potrzebował zasłużonego nowego modelu, który Toyota zaprezentowała jako drugą generację tego udanego crossovera na targach motoryzacyjnych w Chicago w 2007 roku.
Japoński producent samochodów postawił sobie wysoką poprzeczkę, tworząc Highlandera, znanego również jako Kluger na rynkach japońskim i australijskim. Był to pierwszy w swojej klasie model, który oferował napęd hybrydowy, co pomogło zmniejszyć koszty eksploatacji. Dodatkowo, konstrukcja nadwozia sprawiała, że pojazd przypominał sedan, a nie SUV-a. Wraz z wprowadzeniem drugiej generacji, Toyota podniosła poprzeczkę i udoskonaliła pojazd w wielu obszarach. W przeciwieństwie do pierwszej generacji, która nie była dostępna od razu z trzema rzędami siedzeń, ta wersja już to oferowała.
Chociaż design nie był głównym atutem pojazdu, Highlander nadal zachwycał wielu klientów swoim prostym przodem, który charakteryzował się wyraźnymi reflektorami i trapezoidalnym grillem. W zależności od poziomu wyposażenia, grille były czarne lub srebrne. Na masce samochodu umieszczono wybrzuszoną sekcję, która wizualnie łączyła prominentny grill z dolną częścią szyby. W dolnej części zderzaka Highlander miał parę reflektorów, w których umieszczono światła przeciwmgielne.
Toyota zachowała koncepcję sportowego crossovera dla drugiej generacji Highlandera, projektując wyraziste nadkola. Standardowe w większości pięciu poziomów wyposażenia były sześcioramienne alu felgi, zależnie od wersji silnikowej. Chromowane wykończenia ozdabiały linię okien, a podobne błyszczące elementy były dostępne do dekoracji progów. Słupki B i C były przyciemnione, jak w Highlanderze z 2001 roku, a kolorowy słupek D z tyłu sprawiał, że samochód wydawał się większy niż w rzeczywistości. Z tyłu producent dodał wyraźne tylne światła zamontowane w rogach.
Jednak największe zmiany dostrzegalne były w wnętrzu. Design deski rozdzielczej był nieco bardziej skomplikowany niż wcześniej, ale wciąż zawierał ten sam zestaw wskaźników o binokularowym stylu. Centrum konsoli mieściło sterowanie systemem HVAC oraz jednostką multimedialną. Dodatkowo, producent dodał mały wyświetlacz informacyjny na górze głównego ekranu, pomiędzy centralnymi nawiewami, który pokazywał inne informacje dla kierowcy, takie jak otwarte lub zamknięte drzwi, czas i temperaturę zewnętrzną. Dzięki trzem rzędami siedzeń, Highlander mógł pomieścić aż siedem osób na pokładzie. Najbardziej tylny rząd był głównie odpowiedni dla dzieci z powodu ograniczonej przestrzeni na nogi.