2009 Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde

2009 Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde

Przejdź do galerii zdjęć2009 Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde

Alfa Romeo wprowadziło część swojego DNA do zwyczajnej platformy Fiata Grande Punto, a efektem tej pracy był kompaktowy model 2009 MiTo Quadrifoglio Verde (cztery koniczynki).

Choć ta nietypowa nazwa może nic nie znaczyć dla szerokiej publiczności, ma ogromne znaczenie dla fanów Alfa Romeo, zwanych „alfistami”. Emblemat z czterema koniczynkami początkowo zdobił cztery wyścigowe auta prowadzone przez Giulio Masettiego, Ugo Sivocciego, Antoniego Ascariego i Enzo Ferrariego. Tak, to ten sam Ferrari, który później stworzył wspaniałą markę supercarów. Ten znak był używany w wielu sportowych modelach budowanych przez Alfa Romeo i reprezentował najsilniejszą wersję danego modelu w ofercie producenta. MiTo Quadrifoglio Verde nie był wyjątkiem, ponieważ włoscy inżynierowie zdołali stworzyć mocnego hatchbacka dla mas. W tym celu wzięli mały silnik, doładowali go turbosprężarką i umieścili w komorze silnikowej MiTo. Ale to była tylko część transformacji.

Wygląd zewnętrzny samochodu został radykalnie poprawiony. Z przodu, tri-lobowa (trzy wloty) atrapa karoserii miała centralnie umieszczony znak Alfa, a na dole znajdowały się dwa poziome wloty powietrza. W tym miejscu producent wprowadził okrągłe lampy przeciwmgielne, a powyżej umieścił lampy Xenon w trójkątnych reflektorach.

Z profilu MiTo QV przyciągało wzrok powiększonymi przednimi i tylnymi błotnikami. Dodatkowo, Alfa Romeo zainstalowała aerodynamicznie profilowane progi boczne. W procesie produkcji dodano także zestaw 17-calowych kół o unikalnym wzorze dla tej wersji. Z tyłu, aby ukończyć sportowy wygląd tego supermini, producent zamontował spojler dachowy, a na dolnej części, pod zderzakiem, umieścił podwójny wydech z chromowanymi końcówkami. Podobnie jak jego nie-QV odpowiednik, ta znacznie mocniejsza wersja MiTo była dostępna wyłącznie jako trzydrzwiowy hatchback.

Jednak Alfa Romeo nie chciała pozostawić wnętrza bez wpływu detali inspirowanych wyścigami. W efekcie, deska rozdzielcza oraz panele drzwiowe zostały ozdobione elementami z włókna węglowego. Najbardziej rzucającym się w oczy elementem były jednak sportowe siedzenia z wbudowanymi zagłówkami. Posiadały one mocno wyprofilowane miejsca, które miały na celu utrzymanie pasażerów w miejscu podczas szybkich zakrętów. Alfa Romeo oferowała również opcję tapicerki z mieszanki Alcantary i skóry. Przed kierowcą znajdował się ten sam przyrząd w stylu binokli, wypełniony dużymi wskazówkami prędkościomierza i obrotomierza. Pomiędzy nimi producent zainstalował wyświetlacz TFT, który pokazywał dane z pokładowego komputera samochodu. Na konsoli centralnej kierowcy znajdowali dźwignię zmiany biegów oraz przycisk systemu DNA, który kontrolował zawieszenie, hamulce i zarządzanie silnikiem. Z tyłu, poza tapicerką, nie dokonano żadnych zmian.

Pod maską Alfa Romeo zamontowała silnik turbo o pojemności 1,4 litra, który wcześniej był używany w wersji 150 PS (144 KM). Z tej czterocylindrowej jednostki inżynierowie Alfa Romeo wycisnęli 170 PS (168 KM), które były przesyłane na przednie koła za pośrednictwem sześciobiegowej skrzyni manualnej. Zawieszenie adaptacyjne zostało wykonane przez Magneti Marelli, co zamieniło ten mały, zwykły pojazd w prawdziwego mistrza zakrętów.

Premiera świata Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde z silnikiem 1.4 MultiAir TBi o mocy 170 KM miała miejsce podczas Targów Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2009 roku. Ten ekskluzywny model przywraca legendarny symbol, który przez lata pojawiał się na niektórych z najmocniejszych samochodów Alfa Romeo. Zawsze kojarzony z dziedzictwem, wyścigami i zwycięstwami, „Quadrifoglio Verde” (czterolistna koniczyna) obecnie reprezentuje nowy rodzaj sportowości, który łączy maksymalną przyjemność z jazdy z lepszymi właściwościami ekologicznymi.

Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde to auto z najsilniejszym silnikiem MultiAir o mocy 170 KM oraz innowacyjnymi rozwiązaniami, które podkreślają istniejące cechy modelu: stabilność, zwinność, bezpieczeństwo aktywne i komfort jazdy są wzmocnione przez silnik z jednym z najwyższych współczynników mocy na świecie oraz podwozie z cechami dotąd nieosiągalnymi w autach tej klasy.

Najważniejszą cechą tego silnika jest znakomity stosunek masy do mocy, który od zawsze był kluczowym czynnikiem sukcesu Alfa Romeo na drogach i torach wyścigowych. Wiodący w klasie stosunek 6,7 kg/KM jest o prawie 10 procent lepszy niż już doskonała wydajność aktualnego silnika 155 KM 1.4 TBi. Z mocą 124 KM/litr, ten silnik jest również jednym z liderów na świecie pod względem specyficznej mocy. W rzeczywistości jest to najwyższa wartość kiedykolwiek zarejestrowana dla samochodu Alfa, potwierdzająca doskonałe dziedzictwo inżynieryjne Alfa Romeo MiTo.

Jest to szczególnie ważna wartość, ponieważ dowodzi skuteczności downsizingu, mającego na celu produkcję nowoczesnych silników, które zapewniają lepsze osiągi przy jednoczesnym znacznym zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji. W rzeczy samej, to właśnie w tym ostatnim obszarze znajdują się najbardziej zaskakujące dowody osiągniętego poziomu technicznego: 4,8 l/100 km i 139 g/km CO2 (w cyklu pozamiejskim) są bliższe temu, czego można by się spodziewać od samochodu ekologicznego, niż od kompaktowego auta sportowego, które przyspiesza od 0 do 100 km/h w nieco ponad 7 sekund.

Na podstawie tych wyjątkowych cech mocy i nieosiągalnego stosunku wydajności do zużycia, Alfa Romeo postanowiła nadać sportowy i technologiczny charakter modelowi Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde z wysokiej jakości wykończeniem, dbałością o szczegóły oraz bogatym wyposażeniem. Przykładem są 17-calowe koła wykończone satynowym tytanem (oparte na supersamochodzie Alfa Romeo 8C Competizione). Ten sam kolor zastosowano do ram reflektorów i lusterek, natomiast ciemne wykończenie parabol reflektorów osiągnięto dzięki nowej technologii sublimacji metalu. Wnętrze również ma wyrafinowany, sportowy charakter dzięki całkowicie czarnemu otoczeniu, które zapewnia brak odblasków i rozproszenia podczas jazdy. Technologiczny aspekt tego samochodu dodatkowo podkreśla sportowa tapicerka foteli, nowoczesny zestaw wskaźników oraz białe oświetlenie deski rozdzielczej.

Należy również podkreślić, że Alfa Romeo opracowała innowacyjną modyfikację podwozia, aby jeszcze bardziej uwydatnić dynamiczne cechy modelu Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde.

Dynamik zawieszenia

Wyścigi samochodowe zawsze były poligonem doświadczalnym nowych technologii, które znalazły swoje miejsce z najsłynniejszych torów wyścigowych w standardowych samochodach drogowych. Przykładem tego przejścia między tymi, wydawałoby się, bardzo różnymi światami jest dynamik zawieszenia. Ten system, który aktywnie i nieprzerwanie kontroluje elektroniczne amortyzatory, został opracowany poprzez połączenie testów drogowych Alfa Romeo z najnowszymi technikami inżynieryjnymi firmy Magneti Marelli.

Dzięki doświadczeniu zdobytemu na torze wyścigowym, system pozwala Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde osiągać jeszcze lepsze wyniki pod względem zwinności i prowadzenia, zapewniając wyjątkowe właściwości jazdy i niezrównane bezpieczeństwo. Kierowca zyskuje trzy korzyści z systemu Dynamik zawieszenia: komfort, bezpieczeństwo i zwinność. Przede wszystkim elektroniczne amortyzatory dostosowują się do warunków drogowych i kontrolują wszystkie ruchy auta. Gwarantuje to maksymalny komfort i zapewnia pełne wchłonięcie nierówności nawierzchni. Ponadto system Dynamik zawieszenia w zawsze zapewnia maksymalną przyczepność i bezpieczeństwo, aktywnie reagując na wszystkie warunki drogowe. Wreszcie, ponieważ przechył i pochylanie są bardziej ograniczone we wszystkich warunkach, zapewnia to lepszą stabilność i pokonywanie zakrętów, co dodatkowo zwiększa niewątpliwą zwinność Alfa Romeo MiTo.

Zawieszenie doskonale współpracuje z trzema różnymi strategiami sterowania systemu Alfa DNA. W trybie „Normal” zwinność łączy się z wyższym poziomem komfortu, podczas gdy w trybie „All Weather” funkcje bezpieczeństwa są wzmocnione poprzez ciągłą interakcję między systemem stabilizacji Vehicle Dynamic Control, układem kierowniczym i zawieszeniem. W końcu, w trybie „Dynamic”, MiTo staje się prawdziwym samochodem sportowym, trzymającym się drogi i odpowiednim na każdy teren: nie jest przypadkiem, że system ten został opracowany na historycznym torze testowym Balocco i na zakrętach Nurburgring. Dzięki ciężkiej pracy Alfa Romeo i Magneti Marelli, samochód jest responsywny i niezawodny w momencie skrętu kierownicą lub dociśnięcia pedału gazu.

Innowacyjny system Dynamik zawieszenia składa się z czterech elektronicznie kontrolowanych amortyzatorów, pięciu czujników przyspieszenia, jednostki sterującej oraz interfejsu z systemem Alfa DNA dla różnych ustawień oraz z innymi systemami elektronicznymi pojazdu.

Jego główną cechą jest aktywne i ciągłe kontrolowanie reakcji amortyzatorów, które adaptują się do ruchu pojazdu, warunków drogowych oraz stylu jazdy. Podsumowując, system Dynamik zawieszenia lepiej chroni pasażerów przed nierównościami nawierzchni dzięki skutecznemu filtrowaniu oraz optymalizuje komfort, rozpoznając przeszkody (takie jak wybój czy dziura) i dostosowując zachowanie zawieszenia odpowiednio. System ten zapewnia również lepsze pokonywanie zakrętów poprzez zmianę rozkładu tłumienia czterech amortyzatorów, poprawiając prowadzenie i stabilność dzięki zaawansowanej kontroli dynamicznej bocznej. Co więcej, system Dynamik zawieszenia zarządza kontrolą dynamiczną podłużną, dostosowując ruch podwozia podczas przyspieszania, hamowania i zmiany biegów oraz integrując się w sposób idealny z systemami Vehicle Dynamic Control, układem kierowniczym i hamulcowym.

Nowa sześciobiegowa skrzynia biegów C635

Technologiczne cechy Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde są dodatkowo wzmacniane przez nowej generacji skrzynię biegów C635. Opracowana przez FPT i produkowana w fabryce Verrone we Włoszech, ta przełomowa jednostka mechaniczna jest pierwszym wynikiem filozofii projektowania mającej na celu poprawę komfortu jazdy, poziomu zużycia i elastyczności produkcji.

Jeśli chodzi o komfort jazdy, nowa skrzynia biegów zapewnia czyste i szybkie zmiany z bardzo krótkimi ruchami selekcyjnymi, równomiernymi siłami aktywacji, bez hałasu i drgań. Nowoczesne techniki projektowania i budowy pomagają znacząco zredukować poziom zużycia dzięki mniejszym tarciom i najlepszym możliwym przełożeniom.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.