2009 Audi A5 Cabriolet

2009 Audi A5 Cabriolet

Przejdź do galerii zdjęć2009 Audi A5 Cabriolet

Dwa lata po wprowadzeniu pierwszej generacji modelu A5, Audi zaprezentowało wersję kabrioletu swojego kompaktowego coupé klasy premium, zwiększając atrakcyjność tej nazwy wśród swoich klientów i przyciągając nowych.

Audi nie spieszyło się z wprowadzeniem A5 Cabriolet do produkcji, ponieważ potrzebowało czasu na opracowanie samochodu, który mógłby z powodzeniem konkurować z innymi premium kabrioletami. Potrzebowali dachu, który mógłby zniknąć podczas jazdy i zrobić to w odpowiednim czasie. Co więcej, Walter de Silva, szef działu designu Audi, nie chciał zepsuć wyglądu „najpiękniejszego samochodu, jaki kiedykolwiek zaprojektowałem”, jak określił A5 Coupe z 2007 roku. Trudnym zadaniem było sprawienie, aby kabriolet wyglądał równie dobrze z dachem podniesionym jak i opuszczonym, a jednocześnie zapewniał pozostały komfort oraz wrażenia z jazdy, jakich oczekiwali klienci.

Z przodu, Audi A5 Cabriolet z 2009 roku dzieliło podzespoły z wersją coupe. Posiadało dużą, odwróconą trapezoidalną atrapę chłodnicy, flankowaną przez standardowe reflektory ksenonowe z diodami LED do jazdy dziennej. Na dolnej części zderzaka znajdowały się wloty powietrza, w których umieszczono reflektory przeciwmgielne, a spoiler dolny dopełniał sportowy, elegancki wygląd pojazdu.

Z profilu, samochód ujawniał swój kabrioletowy design z grubymi słupkami A, które pełniły również funkcję ochrony przed wywróceniem. Drzwi zostały zapożyczone z coupe, a ich frameless okna i chowane klamki dodawały uroku. Aby nadać samochodowi bardziej zwinny wygląd, producent dodał rzeźbioną, krzywą linię na dolnej części nadwozia. Audi A5 Cabriolet z 2009 roku nie miało widocznych łuków bezpieczeństwa za słupkami A. Te były ukryte za tylnymi siedzeniami i mogły się wysunąć w przypadku wypadku. Klienci mogli odkryć dach w 15 sekund, a przykryć go z powrotem w 17 sekund, nawet przy prędkości do 50 km/h, więc nie musieli się martwić, gdy nagle zaczynał padać deszcz. Co więcej, producent wykorzystał dach z trzech warstw materiału zamiast składanego twardego dachu, ponieważ zajmował mniej miejsca do przechowywania między tylnymi siedzeniami a bagażnikiem. Audi chciało, aby pojazd był wystarczająco praktyczny dla swoich klientów.

Wnętrze miało wzmocnione fotele z przodu, z możliwą tapicerką skórzaną oraz profilowaną kanapę dla dwóch osób z tyłu. Przed kierowcą znajdowały się te same wskaźniki, co w wersji coupe, z dużymi tarczami dla prędkościomierza i obrotomierza, flankowanymi przez wyświetlacz LCD do komputera pokładowego. Na szczycie centralnej konsoli umieszczono ekran systemu Audi MMI (Interfejs Człowiek-Maszyna), czyli systemu infotainment w prostych słowach. Można było nim sterować za pomocą pokrętła umieszczonego na konsoli centralnej, blisko przycisku otwierającego lub zamykającego dach. Z tyłu, miejsce na nogi było jeszcze bardziej ograniczone niż w A5 Coupe, co czyniło go mniej praktycznym dla dorosłych pasażerów. Jednak przestrzeń bagażowa była hojna, wynosząc 320 litrów przy opuszczonym dachu, co było imponujące jak na tę klasę. Przy podniesionym dachu, przestrzeń bagażowa zwiększała się o 60 litrów.

Kiedy Audi skróciło dach A5, musiało dodać więcej stali w dolnej części samochodu, aby zwiększyć sztywność. W rezultacie, pomimo wielowahaczowego zawieszenia z przodu i z tyłu, Audi A5 Cabriolet z 2009 roku był nieco wolniejszy niż jego kuzyn coupe w szybkim pokonywaniu zakrętów. Jednak mocne silniki, zarówno diesla, jak i benzynowe, poprawiły dynamiczne zachowanie pojazdu, choć nie przekształciły go w samochód sportowy. Był bardziej samochodem do jazdy po bulwarze.

Audi A5 Cabriolet

Dynamiczny, pewny siebie i oszałamiający – Audi A5 Cabriolet wywołuje emocje. Czteroosobowy kabriolet z materiałowym dachem łączy wyraźnie sportowy charakter z fascynacją jazdy na świeżym powietrzu, wyrafinowanym komfortem oraz doskonałą codzienną funkcjonalnością. Pięć efektywnych silników, zwrotna zawieszenie oraz szeroki wybór opcji premium czynią nowego Audi najbardziej atrakcyjnym kabrioletem w średniej klasie.

Wprowadzenie na rynek rozpocznie się w drugim kwartale 2009 roku. Ceny zaczynają się od 37 300 euro za podstawowy model 1.8 TFSI o mocy 118 kW (160 hp), który pojawi się nieco później.

Koroną nowej serii modeli jest Audi S5 Cabriolet. Litera „S” od zawsze oznacza najwyższą sportowość – dynamikę, osiągi i moc, ale również niezwykłą efektywność. S5 Cabriolet napędza nowo opracowany, doładowany silnik V6 o pojemności trzech litrów, który generuje 245 kW (333 hp) dla doskonałych osiągów.

Jak wszystkie kabriolety Audi, A5 ma również lekką tkaninę dachu, która nadaje mu dynamiczną elegancję. W pełni automatyczny dach otwiera się w zaledwie 15 sekund. Audi oferuje także opcjonalny dach akustyczny z warstwą izolacyjnej pianki, która niemal redukuje hałas wiatru do poziomu sedana.

Po otwarciu dach Audi A5 Cabriolet składa się tak efektywnie, że zajmuje bardzo mało miejsca w bagażniku – pozostawiając 320 litrów (11.30 stóp sześciennych) niewykorzystanej przestrzeni bagażowej, co stanowi wyraźnie najlepszą wartość w swojej klasie konkurencji. Komora na dach opuszcza się automatycznie po otwarciu dachu. Równie przydatne są składane tylne oparcia foteli oraz duży prześwit między bagażnikiem a wnętrzem, co zwiększa objętość bagażową do hojne 750 litrów (26.49 stóp sześciennych).

Wyposażenie wnętrza czteroosobowego kabrioletu dopełniają automatyczne przedłużacze pasów bezpieczeństwa dla przednich siedzeń oraz opcjonalne ogrzewanie na wysokości głowy. Specjalna powłoka na opcjonalnych skórzanych fotelach zmniejsza nagrzewanie słoneczne. Audi A5 Cabriolet oferuje wygodne miejsce dla czterech osób. Wyrafinowana atmosfera łączy się z doskonałą ergonomią, tworząc atmosferę sportowej elegancji. Wyjątkowo wytrzymałe stalowe elementy i selektywne wzmocnienia nadwozia zapewniają wysoką sztywność i bezpieczeństwo w razie wypadku.

Audi A5 Cabriolet jest dostępne z trzema silnikami benzynowymi i dwoma silnikami diesla o mocach od 132 kW (180 hp) do 195 kW (265 hp). Wszystkie pięć jednostek napędowych zasila system bezpośredniego wtrysku paliwa; cztery z nich korzystają z turbodoładowania. Dostępne układy napędowe obejmują sześciobiegową skrzynię manualną, bezstopniową przekładnię multitronic oraz nową, błyskawicznie działającą siedmiobiegową skrzynię S tronic. Oprócz napędu na przednie koła, Audi oferuje także stały napęd na wszystkie koła quattro dla silników o wyższej mocy. Innowacyjny sportowy dyferencjał, który zmienia rozkład mocy między tylnymi kołami, jest dostępny opcjonalnie dla jeszcze większej dynamiki i przyjemności z jazdy.

Fascynująca dynamika: Audi drive select

Idealnym uzupełnieniem tego pakietu technologii jest system dynamiki pojazdu Audi drive select, który umożliwia kierowcy wybór spośród trzech różnych map silnika, kontrolujących charakterystykę podawania paliwa, punkty zmiany biegów w siedmiobiegowej skrzyni S tronic lub multitronic oraz wspomaganie układu kierowniczego servotronic. Jeśli samochód jest wyposażony w interfejs MMI, dostępna jest czwarta, dowolnie programowalna mapa. Dodatkowe dostępne technologie obejmują adaptacyjne sterowanie amortyzatorami i dynamiczne układy kierownicze o zmiennym przełożeniu.

Nowe Audi A5 Cabriolet oferuje bogaty zestaw wyposażenia oprócz w pełni automatycznego dachu, w tym automatyczny system klimatyzacji i system audio CD. Wśród najciekawszych opcji znajdują się innowacyjne systemy wspomagające kierowcę oraz najnowsza generacja interfejsu MMI, która oferuje wiele atrakcyjnych funkcji nawigacyjnych i rozrywkowych.

Jako dynamiczny model kabriolet Audi S5 z nowej serii produkcyjnej, S5 Cabriolet zajmuje wyjątkową pozycję. Silnik TFSI o pojemności trzech litrów – V6 z mechaniczną sprężarką – rozwija 245 kW (333 hp) i 440 Nm (324.53 lb-ft) momentu obrotowego z imponującymi rezultatami: reaguje bardzo szybko na pedał przyspieszenia i zapewnia doskonałą wydajność jazdy. Napęd quattro, sportowe zawieszenie z 18-calowymi kołami i wiele szczególnych detali wyposażenia podkreślają sportowy charakter Audi S5 Cabriolet.

Design zewnętrzny

Kabriolety kupuje się sercem – mają one wyrażać osobowość swoich kierowców: ich niezależność, indywidualność i radość z życia. Design jest szczególnie ważnym czynnikiem w tej emocjonalnej decyzji, a Audi ponownie podkreśla swoje przywództwo w tej dziedzinie wraz z Audi A5 Cabriolet. Przyciąga młodych, wysoko wykształconych klientów z dobrymi dochodami i sportowym stylem życia.

Audi A5 Cabriolet łączy nowoczesny styl marki z fascynacją kabrioletu. O długości 4,63 metra (15,19 ft) i szerokości 1,85 metra (6,07 ft), ale wysokości zaledwie 1,38 metra (4,53 ft), czteroosobowy Audi otula najsportowsze proporcje w swojej klasie w klasycznej elegancji. Wydłużona maska, długa rozstaw osi wynosząca 2,75 metra (9,02 ft), ostre linie i muskularny kształt konturu ramion tworzą wyrazistą sylwetkę. Szeroki rozstaw kół wynoszący prawie 1,60 metra (5,25 ft) z przodu i z tyłu, duże koła, charakterystyczny przód, ekspresyjny tył i rzeźbione, zakrzywione powierzchnie współdziałają w harmonijną całość.

Styling przodu dominowany jest przez jednoczęściowy gril otoczony paskiem anodowanego aluminium. Pionowe listwy są malowane w kolorze szaro-skalnym; w dwóch najwyższych modelach V6 – 3.2 FSI i 3.0 TDI – mają błyszczący czarny kolor. Trzy wloty powietrza – środkowy pod grillem – podkreślają szerokość przodu.

Wykwintny design reflektorów czyni je jak dzieła sztuki technicznej. Plastikowa belka, pokryta chromem – „skrzydło” – dzieli poszczególne komory lamp. Wydajne światła dzienne reflektorów xenon plus składają się z ośmiu diod LED o wysokiej wydajności o mocy 1 W w kształcie sierpa. Halogenowe światła przeciwmgielne są standardem we wszystkich modelach, a Audi oferuje adaptacyjne dynamiczne reflektory jako opcję.

Linie, powierzchnie i krawędzie konturów – sportowa rzeźba

Dwie boczne linie sięgające poza maskę podkreślają obecność jednoczęściowego grilla. Aluminiowy detal nadaje blasku ramie przedniej szyby, a diody LED kierunkowskazów są zintegrowane w nowych lusterkach zewnętrznych. Jak w każdym Audi, boki oznaczone są napiętymi powierzchniami i dwoma refleksyjnymi krawędziami – dynamiczną linią ponad progami oraz linią tornada poniżej okna. Szerokie, muskularne ramiona, wyraźne nadkola i duże koła – standardowe koła 17-calowe – podkreślają moc Audi A5 Cabriolet.

Poziome linie i wyraźnie zabarwiony dyfuzor podkreślają szeroki, sportowy wygląd tyłu. Bagażnik ma niepozorny spojler. Diody LED w światłach tylnych tworzą charakterystyczny, okrągły wzór świetlny. Wszystkie modele mają podwójny system wydechowy, a w wersji z większym silnikiem znajduje się końcówka wydechowa z lewej i z prawej stronie. Nawet silniki TDI wyposażone są w proste rury – subtelna wskazówka o zerowej emisji cząstek stałych dzięki standardowemu filtrze cząstek stałych (DPF).

Audi A5 Cabriolet dostępne jest w 15 kolorach: Aruba Blue, efekt perłowy, Brilliant Red, Brilliant Black, Ice Silver, metaliczny, Garnet Red, efekt perłowy, Ibis White, Meteor Gray, efekt perłowy, Quartz Gray, metaliczny, Phantom Black, efekt perłowy, Sahara Silver, metaliczny, Sphere Blue, metaliczny i Deep Sea Blue, efekt perłowy. Nowe kolory to Amethyst Grey, metaliczny, Aurum Beige, metaliczny i Teak Brown, metaliczny.

Powłoka zewnętrzna dachu dostępna jest w czterech kolorach: niebieskim, brązowym, czerwonym i czarnym, które tworzą atrakcyjne kombinacje z kolorami lakierów.

Dach kabrioletu

Materiałowy dach z dużym, płaskim tylnym oknem idealnie wpisuje się w elegancki profil Audi A5 Cabriolet i harmonizuje znacznie lepiej niż składany dach stalowy. Jest również znacznie lżejszy, co redukuje ogólną wagę i obniża środek ciężkości. Metalowy dach przyniósłby dodatkowe wady, których Audi zdecydowanie odmawia – szerokie, widoczne szwy na dachu i tylnej części oraz ograniczona przestrzeń bagażowa.

Dach składa się z trzech warstw: pokrycia dachowego, poduszki amortyzującej i podsufitki. W opcjonalnym dachu akustycznym, który redukuje hałas wiatru niemal do poziomu sedana, warstwę tę zastępuje warstwa pianki o grubości do 15 mm (0,59 cala). Dach akustyczny wyposażony jest w diodę LED oświetlającą tylne siedzenie – funkcję, która zazwyczaj występuje tylko w luksusowych kabrioletach.

Wysokociśnieniowa pompa hydrauliczna i cztery cylindry robocze, które poruszają dach, są uruchamiane po naciśnięciu przycisku na konsoli środkowej lub na opcjonalnym kluczyku. Otwieranie dachu zajmuje 15 sekund, zamykanie 17 sekund. Oba działania można także wykonać podczas jazdy z prędkościami do 50 km/h (31,07 mph) – to ważne udogodnienie w ruchu miejskim lub na drogach wiejskich.

Duży bagażnik: 320 litrów (11,30 stóp sześciennych) przy otwartym dachu

Po otwarciu dach chowa się pod stałą osłoną, gdzie jest składany w niezwykle kompaktową formę. Jego komora składowa, wykonana z odpornej na zużycie tkaniny i ozdobiona aluminiowymi detalami, zajmuje zaledwie kilka centymetrów wysokości oraz 60 litrów (2,12 stóp sześciennych) przestrzeni bagażowej z 380 litrów (13,42 stóp sześciennych). Pozostałe 320 litrów (11,30 stóp sześciennych) przy otwartym dachu to zdecydowanie najlepsza wartość w swojej klasie. Rywale wyposażeni w składany stalowy dach oferują co najmniej 100 litrów (3,53 stopy sześcienne) mniej.

Wiele sprytnych rozwiązań zapewnia jeszcze większy komfort w Audi A5 Cabriolet. Kierowca nie musi nic robić przed otwarciem dachu – komora dachowa automatycznie opuszcza się do bagażnika. Jeśli nie ma wystarczająco dużo miejsca, czujnik sygnalizuje alarm i dach nie otworzy się. Główna blokada z funkcją jedno-dotykową sprawia, że niezwykle łatwo jest jednocześnie uruchomić cztery elektryczne szyby.

Tylne oparcia foteli, dzielone w proporcji 50:50, można łatwo zwolnić, uruchamiając dwa dźwignie w bagażniku. Naciśnięte sprężynami opadają automatycznie na siedziska. Standardowy prześwit ma 70 centymetrów (27,56 cala) szerokości i 30 centymetrów (11,81 cala) wysokości. Powierzchnia ładunkowa za oparciami przednich siedzeń ma długość 1,76 metra (5,77 stóp), co zapewnia całkowitą objętość bagażową 750 litrów (26,49 stóp sześciennych). Opcjonalna torba na narty; standardowo dostępne jest gniazdo 12V w bagażniku.

Tylna klapa bagażnika z elektrycznym zamkiem odsłania otwarcie wystarczająco duże, aby pomieścić dwie torby golfowe. Niski próg załadunkowy ułatwia załadunek i rozładunek. Standardowy deflektor wiatru, rozciągnięty nad tylnymi siedzeniami, można przechowywać w komorze na zapasowe koło, gdy nie jest używany, pod warunkiem, że opcjonalne kompaktowe koło zapasowe nie jest na pokładzie.

Nadwozie

Jak każde Audi, A5 Cabriolet ma niezwykle sztywne nadwozie. To główny powód jego precyzyjnego, sportowego prowadzenia, wysokiego komfortu jazdy oraz wysokiego bezpieczeństwa w razie kolizji. W otwartym A5 nie można odczuć żadnych drgań ani wibracji, nawet w kierownicy ani na siedzeniach – „punkty komfortu”.

W budowie nadwozia użyto kilku innowacyjnych technologii. Doskonałym przykładem są ultra-wytrzymałe stali, które Audi w dużej mierze wytwarza we własnym zakresie przy użyciu formowania na gorąco. Łącząc niską wagę z niezwykle wysoką wytrzymałością na rozciąganie, są używane w progach bocznych, długich członach, centralnym tunelu, słupkach B i kratownicach przednich.

Cała gama dodatkowych części wzmacniających rekompensuje brak solidnego dachu. W sekcji przedniej biegną ukośne belki od progów bocznych do ramy pomocniczej dla punktów mocowania zawieszenia. W sekcji tylnej podobne elementy są zintegrowane pod podłogą bagażnika. Progi boczne mają szczególnie grube ścianki. Hydroformowane rury wzmacniające słupki A od wewnątrz są wyjątkowo mocne i zdolne do przenoszenia wyjątkowo dużych obciążeń.

Innym ważnym elementem jest solidna aluminiowa rama z zintegrowaną ochroną przed przewróceniem, umieszczona pomiędzy kabiną a bagażnikiem. Gdy grozi przewróceniem, elektryczne siłowniki zwalniają aluminiowe wzmocnienia napięte mocnymi sprężynami, które błyskawicznie wyskakują za tylnymi zagłówkami i blokują się, zwiększając przestrzeń przeżycia pasażerów.

Poduszki powietrzne na głowę i klatkę piersiową montowane w siedzeniu, o objętości 18 litrów (0,64 stopy sześcienne), zapewniają ochronę w przypadku uderzenia bocznego; pełnowymiarowe poduszki powietrzne chronią kierowcę i pasażera z przodu w przypadku zderzenia czołowego. Ponieważ jednostka sterująca zna pozycję siedzenia, może adaptacyjnie uruchomić pasy i poduszki powietrzne, aby zapewnić jak najlepszą ochronę pasażerom dużym i małym w różnych rodzajach kolizji. W przypadku kolizji tylnych, integralny system zagłówków zapobiega ryzyku kontuzji szyi.

Przednie błotniki Audi A5 Cabriolet wykonane są z lekkiego aluminium, aby zmniejszyć wagę i zoptymalizować rozkład obciążenia osi. Wyszukane szczegóły, takie jak w pełni zamknięta podłoga, poprawiają przepływ powietrza, a tym samym akustykę oraz efektywność paliwową. Z zamkniętym dachem czteroosobowy ma współczynnik oporu powietrza 0,31 oraz powierzchnię czołową 2,17 m² (23,36 stóp kwadratowych).

Wnętrze

Dzięki długiemu rozstawowi osi wynoszącemu 2,75 metra (9,02 stopy), Audi A5 Cabriolet oferuje przestronność wnętrza; otwarty czteroosobowy ma dużo miejsca na dłuższe podróże. To samo dotyczy sportowo ukształtowanych tylnych siedzeń, które można opcjonalnie wyposażyć w konsolę środkową z uchwytem na napój z dwoma uchwytami i pokrywą, w tym komorą do przechowywania pod przednim siedzeniem pasażera.

Przednie siedzenia są sportowo niskie i ukształtowane dla doskonałej ergonomii, zapewniając idealną kontrolę i wsparcie. Elektryczne przedłużacze pasów bezpieczeństwa ułatwiają zapinanie pasów. Zintegrowane w słupkach B, poruszają się automatycznie do przodu po włączeniu zapłonu. Przedłużacz pasów wraca do pozycji gotowości, gdy zamek zostanie zaskoczony w klamrze.

Audi oferuje szeroki wybór opcjonalnych foteli dla specjalnych potrzeb – sportowych foteli z wysuwanymi podparciami ud oraz elektrycznym wsparciem lędźwiowym, w tym całkowicie elektryczną regulacją oraz ogrzewaniem, w tym ogrzewaniem tylnej kanapy jako osobna opcja. W wysokiej klasy fotelach komfortowych z klimatyzacją, małe wentylatory i automatyczna nagrzewnica zapewniają luksusowy komfort.

Kolejną luksusową funkcją zintegrowaną w klimatyzowanych fotelach komfortowych jest nowe ogrzewanie na wysokości szyi. Trzystopniowy wentylator dmucha ciepłe powietrze przez kanały w górnej części oparcia, ogrzewając tył głowy i szyję. Ogrzewanie na wysokości szyi, które jest także dostępne dla foteli sportowych, wydłuża sezon jazdy na świeżym powietrzu.

Inną szczególną cechą jest opcjonalne tapicerka skórzana: specjalna powłoka hamuje nagrzewanie się słońca, gdy Audi A5 Cabriolet stoi w słońcu z otwartym dachem. Funkcja odporności na nagrzewanie odbija promieniowanie podczerwone i w ten sposób obniża temperaturę powierzchni o nawet 20 stopni Celsjusza (68 stopni Fahrenheita).

Audi oferuje wybór kilku pokryć foteli dla całego zestawu siedzeń, od standardowej tkaniny Arcade po kombinację skóry z Alcantarą i wyjątkowo miękką wersję Fine Nappa. Dostępnych jest siedem kolorów: czarny, srebrny, jasnoszary, beżowy luxor, beżowy kardamonowy, cynamonowy i czerwony. Wstawki są standardowo dostępne w kolorze Micrometallic platinum; aluminium, orzech burlowy, jesion i laur są dostępne jako opcje. Podsufitka jest dostępna w trzech kolorach: czarnym, srebrnym gwiazdowym i beżowym lnianym.

Płynna elegancja – design wnętrza

Elegancja w płynnych liniach, doskonała ergonomia, wysokiej jakości materiały i bezkompromisowe rzemiosło charakteryzują wnętrze. Jak w każdym Audi, wnętrze jest ucztą dla zmysłów – dla uszu, nosa, palców i oczywiście dla oczu. Kształt kropli otaczający instrumenty stał się już nowoczesnym klasykiem. Centralny, wysoko umieszczony monitor pokładowy jest standardowym wyposażeniem. Rzeźbione kokpit jest skierowany w stronę kierowcy. Płynne linie łączą go z centralnym tunelem i wykończeniem drzwi.

Jeśli klient zamówił jeden z dwóch systemów nawigacyjnych, dostarczany jest z wyrafinowanym systemem operacyjnym MMI. Ze swoim intuicyjnym, łatwo zrozumiałym systemem menu, dużymi przyciskami i centralnym pokrętłem na środkowym tunelu, jest to najlepsze rozwiązanie na rynku.

Silniki

Audi konsekwentnie stosowało innowacyjne technologie także dla silników. Wszystkie pięć silników benzynowych i wysokoprężnych początkowo dostępnych w Audi A5 Cabriolet korzysta z technologii bezpośredniego wtrysku common rail. Stanowią one imponujący dowód, że efektywność i dynamika są sobie nawzajem komplementarne i współzależne. Audi od lat demonstruje moc tej filozofii w sporcie motoryzacyjnym. Na 24-godzinnych zawodach Le Mans, najtrudniejszym teście ze wszystkich, samochody wyścigowe Audi R8 i R10 TDI zdobyły osiem zwycięstw w ostatnich dziewięciu latach.

Najmocniejszym silnikiem benzynowym w Audi A5 Cabriolet jest 3.2 FSI. Zainstalowany w głowicy innowacyjny system Audi valvelift (AVS) – technologia, która zmienia wysokość zaworów dolotowych w dwóch etapach w zależności od obciążenia i prędkości obrotowej silnika. AVS poprawia wymianę gazów i dostosowuje objętość powietrza dolotowego w szerokim zakresie. Pedał gazu może być również otwarty na oścież, nawet przy częściowym obciążeniu, co redukuje straty na przepustnicy. Moment obrotowy i moc wzrastają, co umożliwia zastosowanie nieco dłuższych przełożeń, a zużycie paliwa poprawia się o nawet dziesięć procent.

Silnik V6 o pojemności 3 197 cm³ dostarcza 195 kW (265 hp) i 330 Nm (243.4 lb-ft) przy obrotach od 3 000 do 5 000 obr./min. Z napędem na przednie koła i multitronic, przyspiesza Audi A5 Cabriolet do 100 km/h (62,14 mph) w 6,9 sekundy, osiągając maksymalną prędkość 246 km/h (152,86 mph). Średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 8,6 litra na 100 km (27,35 mpg). Napęd quattro w połączeniu z nową siedmiobiegową skrzynią S tronic jest dostępny opcjonalnie.

Silnik 2.0 TFSI o pojemności 1 984 cm³ to również silnik nowoczesny. Czterocylindrowy silnik łączy bezpośredni wtrysk FSI z turbodoładowaniem i wieńczy tę kombinację systemem Audi valvelift. Tutaj AVS zarządza zmiennym otwarciem zaworów wydechowych, redukując straty w komorze spalania i zapewniając optymalny przepływ spalin do turbodoładowania. Efekty są takie same jak w silniku V6 – zwiększona moc i mniejsze zużycie paliwa. Inną kluczową cechą czterocylindrowego silnika są dwa wałki wyrównawcze, które mają duże znaczenie dla jego równowagi.

Dostępne są dwie wersje silnika 2.0 TFSI. W podstawowej wersji, która jest napędzana na przednie koła i wyposażona w multitronic, turbodoładowany czterocylindrowy silnik dostarcza 132 kW (180 hp) i 320 Nm (236,02 lb-ft), z maksymalnym momentem dostępnym w zakresie obrotów od 1 500 do 3 900 obr./min. Ta wersja przyspiesza do 100 km/h (62,14 mph) w 8,9 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 219 km/h (136,08 mph). Średnie zużycie paliwa wynosi doskonałe 7,4 l/100 km (31,79 mpg).

Mocniejsza wersja silnika 2.0 TFSI dostarcza imponujące 155 kW (211 hp) i 350 Nm (258,15 lb-ft) w jeszcze szerszym zakresie obrotów od 1 500 do 4 200 obr./min. Jest dostępna w trzech wersjach napędowych: z napędem quattro w połączeniu z siedmiobiegową przekładnią S tronic, oraz z napędem na przednie koła i albo multitronic, albo sześciobiegową skrzynią manualną. W tej drugiej wersji Audi A5 Cabriolet osiąga osiągi, które jeszcze kilka lat temu byłyby warte wersji sześciocylindrowej: przyspiesza do 100 km/h (62,14 mph) w 7,5 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 241 km/h (149,75 mph), co czyni średnie zużycie paliwa wynoszące zaledwie 6,8 l/100 km (34,59 mpg) jeszcze bardziej zdumiewającym.

TDI od Audi – najskuteczniejsza technologia efektywności na świecie

Silniki TDI, które oferują unikalne połączenie mocy i oszczędności paliwa, od swoją premierę w 1989 roku są wiodącymi technologiami efektywności na świecie. Dwa silniki diesla V6 w Audi A5 Cabriolet również stawiają standardy w swojej klasie. Ze swoim stonowanym charakterem, ogromnym momentem obrotowym i ciągłą gładkością pracy reprezentują nowoczesny, inteligentny rodzaj sportowości.

Oba silniki czterozaworowe, część nowoczesnej rodziny silników V od Audi, wyróżniają się lekkimi, ale wytrzymałymi korpusami wału korbowego. Szereg zaawansowanych środków znacząco redukuje tarcie wewnętrzne. Szybkie i dokładne, nawet w najdrobniejszych ilościach wtrysku, wtryskiwacze piezoelektryczne w systemach wtrysku common rail zapewniają „miękki” proces spalania, który korzystnie wpływa nie tylko na akustykę silnika, ale także na emisję zanieczyszczeń. Dzięki zaawansowanej recyrkulacji spalin, oba silniki V6 TDI spełniają normy Euro 5.

Silnik o pojemności 2 967 cm³ generuje 176 kW (240 hp) i przekazuje 500 Nm (368,78 lb-ft) momentu obrotowego na wał korbowy. Przyspieszenie od zera do 100 km/h (62,14 mph) trwa 6,4 sekundy. Maksymalna prędkość wynosi 247 km/h (153,48 mph). Ten silnik wysokoprężny, który napędza wszystkie cztery koła za pośrednictwem siedmiobiegowej przekładni S tronic, zużywa zaledwie 6,8 litra/100 km (34,59 mpg).

Drugi TDI w ofercie jest jeszcze bardziej oszczędny: jednostka 2.7 litra o mocy 140 kW (190 hp) i moment obrotowy wynoszący 400 Nm (295,02 lb-ft) w zakresie obrotów od 1 400 do 3 250 obr./min ma średnie zużycie paliwa wynoszące tylko 6,2 litra/100 km (37,94 mpg). Mniejszy z dwóch silników diesla, o pojemności 2 698 cm³, jest sparowany z napędem na przednie koła i manualną skrzynią biegów. Kluczowe dane: 0 – 100 km/h (62,14 mph) oraz maksymalna prędkość 230 km/h (142,92 mph).

Silnik wysokoprężny w wersji podstawowej to 125 kW (170 hp) 2.0 TDI. Jego średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 5,6 litra/100 km (42 US mpg) (wartość wstępna). Czterocylindrowy silnik o pojemności 1 968 cm³ łączy przyjemność z jazdy i wyrafinowanie z wysoką efektywnością.

Podwójne wałki rozrządu uruchamiają 16 zaworów w głowicy cylindrów. Wtryskiwacze common rail są zarządzane przez najnowocześniejsze sterowniki na rynku. Nowoczesne wtryskiwacze piezoelektryczne z ośmiootworowymi dyszami są również używane w 2.0 TDI. Drobna modulacja do pięciu wtrysków na cykl znacząco redukuje hałas. Pojedyncza pompa wysokociśnieniowa rozwija ciśnienie systemowe wynoszące 1 800 bar.

Napęd wentylatora również został akustycznie przebudowany; obudowa zawiera teraz więcej struktur wygłuszających. Dwa wałki wyrównawcze redukują wibracje generowane w napędzie wału korbowego.

Czterocylindrowy silnik obejmuje szereg specjalnych cech poprawiających wydajność. Turbosprężarka wykorzystuje regulowane łopatki do szybkiej generacji momentu obrotowego, a tłumik pulsacji redukuje wibracje. Silniki elektryczne kontrolują pozycję wirników w rurze dolotowej, aby dostosować przepływ powietrza do panującego obciążenia i prędkości.

Optymalizowana gospodarka powietrzem i zmodyfikowana geometria tłoków skutkują wysoką maksymalną prędkością silnika wynoszącą 5 000 obr./min i poprawioną termodynamiką w komorach spalania. Silnik 2.0 TDI może pracować przy wskaźniku recyrkulacji spalin sięgającym 60 procent, co prowadzi do chłodniejszego i bardziej chudego spalania oraz niższych poziomów tlenków azotu w surowych emisjach. Zespół EGR (recyrkulacja spalin) zapewnia wysoką wydajność chłodzenia.

Wyszukany 2.0 TDI generuje 125 kW (170 hp) i dostarcza 350 Nm (258,15 lb-ft) momentu obrotowego na wał korbowy w zakresie obrotów od 1 750 do 2 500 obr./min. To wystarcza, aby przyspieszyć Audi A5 Cabriolet do 100 km/h (62,14 mph) w 9,3 sekundy i osiągnąć maksymalną prędkość 222 km/h (137,94 mph).

Efektywność w ruchu miejskim: nowy system start-stop

Sportowa moc i wysokie zużycie paliwa w Audi nie są sprzeczne – wręcz przeciwnie: jedno wymaga drugiego. Marka z czterema pierścieniami także wykorzystała swoje nowe technologie z modularnego systemu efektywności w Audi A5 Cabriolet. Samochody wyposażone w sześciobiegową skrzynię manualną w połączeniu z jednym z dwóch silników 2.0 TFSI lub silnikiem 2.0 TDI mają nową, wydajną funkcję w standardzie: wysoce efektywny system start-stop.

Gdy Audi A5 Cabriolet zatrzymuje się na światłach lub skrzyżowaniu, dźwignia zmiany biegów znajduje się w pozycji neutralnej, a noga kierowcy jest zdjęta z sprzęgła, jednostka sterująca systemu wyłącza silnik. Na wyświetlaczu centralnym pojawia się komunikat. Na wzniesieniach lub zjazdach system automatycznie utrzymuje ciśnienie hamulcowe, chyba że nachylenie jest większe niż 10 procent.

Silnik uruchamia się ponownie, gdy kierowca naciska pedał sprzęgła do podłogi. Wyjątkowo mocny rozrusznik opracowany przez Audi wykonuje ten proces w około dwie dziesiąte sekundy; szybciej, ciszej i wygodniej niż konkurencja. Wał korbowy musi obrócić się maksymalnie o jedną czwartą obrotu, zanim dojdzie do pierwszego zapłonu. Gdy kierowca włącza bieg, silnik przyspiesza; kiedy kierowca zwalnia sprzęgło, osiąga prędkość obrotową na biegu jałowym.

Audi łączy swój system start-stop z szczególnie mocnymi akumulatorami, które działają nawet w bardzo niskich temperaturach zewnętrznych. Tylko podczas początkowego rozgrzewania silnika akumulator nie jest jeszcze aktywny, aby olej silnikowy i wnętrze mogły szybciej osiągnąć odpowiednią temperaturę. Kierowca może w każdej chwili dezaktywować system start-stop za pomocą przycisku.

System start-stop redukuje zużycie paliwa o około 0,2 litra/100 km, co odpowiada około pięciu gramom CO2/km (8.05 g/mile).

Asystent efektywnej jazdy: nowy system informacji o kierowcy

Nowy system start-stop ma standardowo inną nowoczesną technologię z modularnego systemu efektywności – system informacji o kierowcy z programem efektywności. Prezentuje wszystkie dane istotne dla efektywności paliwowej na centralnym wyświetlaczu. Jedną z jego podstawowych funkcji jest nowo zaprojektowany wskaźnik zmiany biegów. Używa różnych rozmiarów i kolorów, aby wyraźnie wskazać, kiedy warto zmienić bieg.

Nowy program efektywności nieustannie analizuje przepływy energii w samochodzie i pokazuje szczegółowe informacje o wpływie na zużycie większych odbiorników energii, takich jak klimatyzacja czy tylny defroster, które mogą powodować wzrost zużycia do jednego litra na 100 kilometrów. System daje kierowcy praktyczne wskazówki, jeśli to konieczne, takie jak zamknięcie okien, gdy działa klimatyzacja. Aktualne i średnie zużycie paliwa są wyświetlane po naciśnięciu przycisku, co pokazuje ich współzależność jednym spojrzeniem.

Nowy system informacji o kierowcy z programem efektywności wprowadza w życie inteligencję modularnego systemu efektywności Audi. To rozwiązanie, które sprawia przyjemność kierowcy i przypomina o jego odpowiedzialności: Około 30 procent zużycia paliwa w samochodzie zależy od stylu jazdy.

Odnowa energii: system odzyskiwania energii

Jak wiele modeli produkcyjnych Audi, Audi A5 Cabriolet jest wyposażone w system odzyskiwania energii, który wykorzystuje energię kinetyczną podczas hamowania. Alternator zwiększa swoje napięcie wtórne podczas jazdy na luzie i hamowania. Następnie jest w stanie przekształcić energię kinetyczną w energię elektryczną, która jest przechowywana w akumulatorze. Gdy kabriolet przyspiesza ponownie, akumulator wprowadza z powrotem energię, co redukuje obciążenie alternatora.

Układ napędowy

Audi wyposaża Audi A5 Cabriolet w trzy różne układy napędowe. Silnik 2.0 TFSI o mocy 155 kW (211 hp) oraz 2.7 TDI standardowo wyposażone są w sześciobiegową skrzynię manualną z krótkimi skokami, zapewniającą precyzyjną zmianę biegów. Wewnętrzne tarcie jest minimalne. Dwa silniki o pojemności dwóch litrów oraz 3.2 FSI mogą być wyposażone w bezstopniową automatyczną przekładnię multitronic. Łączy ona płynne działanie, wysoką efektywność i oszczędzające paliwo przełożenia. Kiedy czas jest istotny, multitronic oferuje tryb sportowy i tryb ręczny z ośmioma symulowanymi przełożeniami.

Audi oferuje siedmiobiegową przekładnię S tronic jako opcję dla mocniejszego z dwóch silników 2.0 TFSI oraz dla 3.2 FSI. Jest standardem w przypadku 3.0 TDI. Podobnie jak mechaniczna skrzynia biegów, S tronic wykorzystuje pary kół zębatych do tworzenia siedmiu przełożeń.

Innowacyjna, wysokotechnologiczna dwusprzęgłowa skrzynia biegów zmienia biegi w zaledwie ułamkach sekundy i tak płynnie, że kierowca ledwo to zauważy. Jej wysoka efektywność i długie przełożenie w siódmym biegu mają pozytywny wpływ na zużycie paliwa. Kierowcy mogą ustawić siedmiobiegową skrzynię S tronic na automatyczną zmianę biegów lub zdecydować samodzielnie, kiedy zmieniać biegi, w tym za pomocą łopatek zmiany biegów na kierownicy.

Nowa siedmiobiegowa skrzynia S tronic składa się z dwóch oddzielnych przekładni i integruje dwa sprzęgła wielodyskowe, które kontrolują różne biegi. Sprzęgło zewnętrzne kieruje moment obrotowy przez solidny wał do kół zębatych dla biegów nieparzystych 1, 3, 5 i 7.

Pusty wał obraca się wokół solidnego wału. Jest połączony ze sprzęgłem wewnętrznym i kontroluje koła zębate dla biegów parzystych 2, 4 i 6 oraz biegu wstecznego.

Obie struktury przekładni są nieprzerwanie aktywne, ale tylko jedna jest połączona z silnikiem w danym momencie. Na przykład, gdy kierowca przyspiesza na trzecim biegu, czwarty bieg jest już załączony w drugiej strukturze przekładni. Zmiana biegów następuje poprzez zmianę sprzęgieł. Moduł mechatroniczny, kompaktowa jednostka składająca się ze sterowników i hydraulicznych siłowników, kontroluje wszystkie operacje zmiany biegów i sprzęgieł z niezwykłą dokładnością, nawet podczas precyzyjnych manewrów.

Moc płynie z wału wyjściowego do centralnego dyferencjału stałego napędu na wszystkie koła quattro, który rozdziela ją w dwóch kierunkach. Normalnie 60 procent trafia do dyferencjału tylnego, a 40 procent do przedniego dyferencjału. Kiedy koło zaczyna się ślizgać, mechaniczny centralny dyferencjał natychmiast i automatycznie przekazuje większość mocy na oś z lepszą przyczepnością. Do 85 procent można przekazać do tyłu lub maksymalnie 65 procent do przodu. Siedmiobiegowa skrzynia S tronic i napęd quattro są standardem w modelu z najwyższym silnikiem diesla i są dostępne jako opcja dla dwóch najpotężniejszych modeli benzynowych.

Innowacja od Audi: quattro z dyferencjałem sportowym

Nowy dyferencjał sportowy na tylnej osi zapewnia jeszcze większą dynamikę. Najnowsza innowacja napędowa Audi podnosi przyjemność z jazdy na zupełnie nowy poziom w Audi A5 Cabriolet z napędem quattro dzięki ciągłemu rozdzielaniu mocy między tylnymi kołami.

Dzięki quattro z dyferencjałem sportowym, otwarty czteroosobowy pozostaje całkowicie neutralny w każdym rodzaju zakrętu, jakby jechał po torze. Przy skręcaniu lub przyspieszaniu w zakręcie większa część momentu obrotowego jest przesyłana do zewnętrznego tylnego koła, które dosłownie wprawia samochód w zakręt. System w ten sposób przewiduje i zapobiega wszelkim tendencjom do nadsterowności czy podsterowności, zapewniając jeszcze bardziej dynamiczne wrażenia z jazdy.

Dzięki niezwykle krótkiemu czasowi reakcji – poniżej 100 milisekund – dyferencjał sportowy działa jeszcze szybciej niż system stabilizacji ESP. Działa skutecznie zarówno podczas jazdy na luzie, jak i pod obciążeniem.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.