Audi rozpoczęło produkcję i sprzedaż pięciodrzwiowego fastbacka Audi A5 Sportback we wrześniu 2009 roku na wybrane rynki, a w pozostałych krajach wprowadzono go w kolejnych latach.
Po tym, jak Mercedes-Benz przywrócił czterodrzwiowe coupe wraz z wprowadzeniem modelu CLS w 2004 roku, inni producenci samochodów podjęli nowy trend. Po marce z trzema gwiazdkami, Volkswagen wprowadził model Passat CC w 2008 roku, a Audi dołączyło rok później z modelem A5 Sportback z 2009 roku. Choć nie był to dokładnie czterodrzwiowy coupe, oferował alternatywę, która przyciągnęła wielu klientów. W końcu miał sylwetkę typową dla fastbacka, a klienci nie zwracali uwagi na to, czy samochód miał dwa, cztery, czy pięć drzwi, o ile spełniał funkcję transportu czteroosobowej rodziny w sportowo wyglądającym pojeździe, który zapewniał rozsądne koszty eksploatacji. Dodatkowo dostępny był w szerokim wyborze silników i skrzyń biegów, co czyniło go lepszą alternatywą dla modelu A4 Sedan, z którym dzielił platformę.
Audi nie musiało projektować całego samochodu od podstaw. Wzięło przednią część z coupa i dostosowało ją do modelu A5 Sportback z 2009 roku. Posiadał szeroki, odwrócony trapezoidalny grill, w którym znajdowały się pary reflektorów ksenonowych, każdy z 13 diodami LED do świateł dziennych. Dolny zderzak wyglądał nieco inaczej w zależności od wersji i opcji. Bez względu na to, był też dostępny z parą lamp przeciwmgielnych zintegrowanych z bocznymi wlotami, które flankują główny grill.
Pierwszym czterodrzwiowym coupe w historii motoryzacji był model Rover P5 Mark II z 1962 roku. Po tym, większość producentów przeszła na bardziej konwencjonalne kształty, ale ten pomysł nie przyjął się. Było to zbyt wcześnie. W 2004 roku Mercedes-Benz wprowadził model CLS i ożywił tę koncepcję. Audi postanowiło to poprawić, tworząc A5 Sportback z 2009 roku jako czterodrzwiowe coupe z tylną klapą. Niska sylwetka, opadający tył i okna boczne bez ramki zdobyły serca i portfele klientów. Aby zwiększyć widoczność, producent dodał trzecie okno między tylnymi drzwiami a klapą, podkreślając sportowy wygląd samochodu. Dodatkowo, dzięki szerokiemu otwarciu, załadunek i rozładunek bagażnika był dziecinnie prosty.
Wnętrze Audi A5 Sportback z 2009 roku przypominało to z Audi A5 Coupe z 2007 roku z przodu. Posiadało tę samą tablicę rozdzielczą z dużymi wskaźnikami prędkościomierza i obrotomierza, które flankowały wyświetlacz LCD dla komputera pokładowego. Jednak największą zaletą była przestrzeń dla pasażerów z tyłu. Wersja dwudrzwiowa często była krytykowana za ciasne tylne siedzenia. Ten problem rozwiązano w wersji Sportback. Dzięki czterodrzwiowej budowie, wsiadanie i wysiadanie były łatwe. Choć tunel napędowy ograniczał miejsce na nogi dla pasażera na środkowym siedzeniu, wciąż było wystarczająco dużo przestrzeni, aby pomieścić dwie osoby na dzielonej kanapie (60/40).
Pod maską Audi zainstalowało szeroki wybór silników benzynowych lub turbodiesel. Połączone były one z manualnymi, automatycznymi lub skrzynią CVT. Te pierwsze dwie przesyłały moc na przednie koła lub na wszystkie cztery dla wersji quattro, podczas gdy ostatnia była napędem tylko na przednie koła. Producent oferował nawet zawieszenie adaptacyjne.
Audi prezentuje nowy koncept pojazdu – Audi A5 Sportback. Model pięciodrzwiowy z długim, opływowym tyłem łączy w sobie najlepsze cechy różnych typów pojazdów: emocjonalność i elegancję coupe, komfort sedana oraz praktyczność kombi. Sportback dołącza do rodziny modeli Audi A5 jako trzeci członek obok Audi A5 Coupé i Cabriolet.
Audi A5 Sportback zadebiutuje w salonach dealerskich Audi we wrześniu 2009 roku, charakteryzując się emocjonującym designem, wysoką codzienną praktycznością, sportowym charakterem oraz silnikami zarówno efektywnymi, jak i mocnymi. Sprzedaż już się rozpoczęła, a ceny zaczynają się od 33,650 euro. W 2010 roku pojawi się kolejny model w specjalnej cenie, który uczyni Audi A5 Sportback modelem podstawowym w serii A5.
Audi, wynalazca modelu Avant, wyznacza nowe trendy w designie dzięki Audi A5 Sportback. Pięciodrzwiowe coupe zdefiniowane jest przez eleganckie linie. Jest o 36 milimetrów (1.42 cala) niższe od Audi A4 Sedan; z krótkim przednim zwisem, długim rozstawem osi, szerokim rozstawem kół oraz czterema bezramkowymi drzwiami z smukłymi liniami okien, stanowi idealny przykład sportowej elegancji.
Wnętrze jest przestronne, oferując bezkompromisowy komfort dla wszystkich czterech pasażerów. Duża klapa bagażnika jest harmonijnie zintegrowana z długim, zwężającym się tyłem oraz płaskimi słupkami C; spoiler podkreśla napięty charakter. Pojemność bagażnika wynosi 480 litrów (16.95 stóp sześciennych), co prawie dorównuje pojemności Audi A4 Avant i zwiększa się do 980 litrów (34.61 stóp sześciennych) po złożeniu tylnych siedzeń.
Audi A5 Sportback kontynuuje konsekwentną drogę innowacyjnych technologii Audi w zakresie napędu. Wszystkie silniki to wysokoefektywne modele z bezpośrednim wtryskiem – TDI dla wyrafinowanych diesli, FSI dla silników benzynowych – które spełniają normę emisji Euro 5.
Wszystkie modele są wyposażone w system odzyskiwania energii, który pozyskuje energię podczas hamowania i zwalniania oraz tymczasowo przechowuje ją w akumulatorze.
Audi oferuje początkowo trzy silniki benzynowe oraz trzy TDI, a do połowy 2010 roku pojawią się kolejne trzy silniki. Silniki benzynowe – dwulitrowy TFSI o mocy 132 kW (180 hp) lub 155 kW (211 hp) oraz 3.2-litrowy V6 o mocy 195 kW (265 hp) – są wyposażone w system Audi valvelift dla zmiennej kontroli skoku zaworów. Inteligentna technologia zwiększa wydajność, jednocześnie redukując zużycie paliwa.
Silnik 2.0 TDI generuje 125 kW (170 hp) i zużywa średnio oszczędne 5.2 litra paliwa na 100 km (45.23 US mpg). Jest sprzężony z systemem start-stop, który dodatkowo zwiększa efektywność paliwową w ruchu miejskim. Silnik 2.7 TDI o mocy 140 kW (190 hp) oferuje jeszcze więcej mocy. 3.0 TDI, który również ma S tronic, generuje imponujące 176 kW (240 hp).
Podobnie jak trzy silniki benzynowe, najpotężniejszy silnik wysokoprężny przekazuje moc na stały napęd na wszystkie koła quattro. Dwa najpotężniejsze silniki są opcjonalnie dostępne z nowo opracowanym sportowym dyferencjałem, który zmienia sposób rozdziału mocy między tylnymi kołami, co zapewnia jeszcze większą dynamikę, przyjemność z jazdy oraz bezpieczeństwo. Dwa modele TDI z napędem na przednią oś – 2.0 TDI i 2.7 TDI – oraz 2.0 TFSI (132 kW / 180 hp) korzystają z kolejnej innowacji Audi: program stabilizacji ESP z elektroniczną blokadą dyferencjału zwiększa zwrotność oraz zapobiega podsterowności.
Perfekcyjnym uzupełnieniem jest system Audi drive select, który pozwala kierowcy swobodnie zmieniać charakterystykę reakcji na pedał gazu, punkty zmiany biegów w siedmiobiegowej skrzyni S tronic oraz wspomaganie w systemie kierowniczym servotronic, które jest standardowe (od mocy 140 kW (190 hp) wzwyż). System oferowany jest jako modułowy pakiet z przynajmniej jedną z trzech opcji: dyferencjałem sportowym, adaptacyjną kontrolą amortyzatorów lub dynamicznym układem kierowniczym ze zmiennym wspomaganiem.
Design
Dzięki Audi A5 Sportback, Audi po raz kolejny potwierdziło swoją pozycję lidera w projektowaniu samochodów. Pięciodrzwiowe coupe charakteryzuje się emocjonalnym i nowoczesnym stylem, który fascynuje swoją mocną elegancją i sportowymi proporcjami. Ma długość 4,71 metra (15,45 stopy) i szerokość 1,85 metra (6,07 stopy), ale tylko 1,39 metra (4,56 stopy) wysokości – o 36 milimetrów (1,42 cala) krótsze od A4 Sedan, na przykład. Dzięki długiemu rozstawowi osi wynoszącemu 2,81 metra (9,22 stopy), krótkim zwisom i szerokiemu rozstawowi kół (1,59 metra (5,22 stopy) z przodu, 1,58 metra (5,18 stopy) z tyłu), Audi A5 Sportback prezentuje się potężnie na drodze.
Przód samochodu zaznaczony jest poziomymi liniami. Poziome belki wybijają się w przodzie w jedynej ramie grilla, która jest otoczona wąskim paskiem anodowanego aluminium. Dwa boczne krawędzie podkreślają obecność jednolitego grilla i rozciągają się nad maską w potężny kontur V.
Szerokie reflektory są jak techniczne dzieła sztuki. Klemka pokryta chromem – „skrzydło” – oddziela poszczególne komory lamp i nadaje im niepowtarzalny wygląd. Charakterystyczne dla Audi, światła do jazdy dziennej są standardem – tak samo jak reflektory przeciwmgielne, które są umieszczone w bocznych wlotach powietrza i otoczone eleganckim pierścieniem z chromu.
Audi stosuje elipsoidalne reflektory halogenowe w modelach z silnikiem poniżej 140 kW (190 hp). Jednostki xenon plus, standardowe w pozostałych modelach, są tutaj dostępne jako opcja. W tych reflektorach światła do jazdy dziennej są dostarczane przez diody LED umieszczone w łukowatej linii. Diody LED wyróżniają się swoim charakterystycznym wyglądem i wyjątkowo niskim zużyciem energii. Dynamiczny system oświetlenia zakrętowego, znany jako światło adaptacyjne, jest opcjonalnie dostępny dla wszystkich modeli.
Sportowy charakter Audi A5 Sportback jest również natychmiast widoczny z boku. Duże koła – 17-calowe są standardowe, dostępne są także rozmiary do 20 cali – są otoczone potężną karoserią z smukłym paskiem okiennym. Słup C biegnie tyłem w długiej, eleganckiej fali. Słupek integruje wąskie trzecie okno boczne z wznoszącym się końcem – hołd dla Audi 100 Coupé S z 1969 roku.
Typowe dla Audi: proporcja szkła do blachy
Proporcja szkła do powierzchni blachy wynosi między jedną trzecią a dwie trzecie, co jest charakterystyczną proporcją Audi. Ostre krawędzie w blachach również są typowe dla tej marki. Oznaczają krawędzie napiętych, mięśniowych, wypukłych/wklęsłych powierzchni i dzielą profil – elegancko zakrzywiona linia ramienia biegnie poniżej okna; dynamiczna linia nad progami drzwi. Zewnętrzne lusterka z diodami LED kierunkowskazów dodają jeszcze więcej finezji.
Poziome linie również podkreślają szerokość z tyłu. Spoiler na dużej klapie bagażnika ma kontrastowy wygląd. Z wyjątkiem 2.0 TDI, rury wydechowe systemu wydechowego biegną oddzielnie po lewej i prawej stronie. Wszystkie modele mają proste rury, nawet z silnikami TDI. Rury te są zatem wizualnym sygnałem niskiej emisji – w końcu filtry cząstek stałych są od dawna standardem w modelach Audi.
Dwuczęściowe tylne światła zwężają się do wewnątrz; jeśli są wyposażone w reflektory xenon plus, diody LED tworzą charakterystyczny pierścieniowy wzór świetlny. Trzecie światło hamowania jest zintegrowane w konturze pojazdu jako wąski pasek na górnej krawędzi tylnej szyby. 24 indywidualne diody emitujące światło produkują tutaj jednorodne światło, a nie punkty świetlne. Dzięki tej nowej technologii Audi po raz kolejny podkreśla swoją wiodącą rolę w świecie technologii LED.
Nabywcy Audi A5 Sportback mogą wybierać spośród palety 15 kolorów lakieru. Kolory jednolite to Ibis White, Brilliant Black i Brilliant Red. Wykończenia efektowe noszą nazwy Ice Silver, Amethyst Gray, Dakar Beige, Sphere Blue, Condor Gray, Aruba Blue, Lava Gray, Phantom Black, Garnet Red, Deep Green, Deep Sea Blue i Meteor Gray.
Dla wielu klientów Audi design jest istotnym czynnikiem, a często głównym czynnikiem decydującym o zakupie. Na pewno tak będzie również w przypadku Audi A5 Sportback. Oczekuje się, że przyszli nabywcy będą nieco młodsi niż klienci Audi A4 Sedan i Avant. Cieszą się wysokim standardem życia, są zorientowani na sport, prestiż i styl życia oraz często prowadzą własną działalność w zawodach kreatywnych. Są entuzjastami technologii i cenią nowe inteligentne koncepcje.
Segment premium średniej wielkości w Europie jest stabilny – pełne emocji nowe modele, takie jak Audi A5 Sportback, mają bardzo dobre perspektywy. Audi planuje sprzedaż znacznej większości objętości w Europie Zachodniej, a jedna trzecia całkowitej sprzedaży ma pozostać w Niemczech. Wielka Brytania ma być drugim co do wielkości rynkiem sprzedaży, za nią Francja, Włochy i Hiszpania.
Nadwozie
Podstawą cech charakteryzujących Audi A5 Sportback jest wysoka sztywność nadwozia, która stanowi podstawę precyzyjnego, sportowego prowadzenia, doskonałego komfortu jazdy, wysokiego bezpieczeństwa przy zderzeniach oraz spokoju w środku. Oscylacje i drgania są praktycznie niedostrzegalne dla kierowcy i pasażerów – również te przekazywane przez kierownicę i siedzenia, które stanowią interfejs pojazdu.
Audi korzysta z szerokiego wachlarza nowoczesnych technologii do budowy nadwozia. Wśród nich znajdują się blachy stalowe formowane na gorąco, z których większość wytwarzana jest w zakładzie w Ingolstadt, gdzie produkowane jest Audi A5 Sportback. Dopasowane blachy ze stali boronowej są podgrzewane do 950 stopni Celsjusza w piecu ciągłym i natychmiast hartowane oraz formowane w die w chłodnej wodzie.
Dzięki temu uzyskują niezwykle wysoką wytrzymałość na rozciąganie. Z tego materiału można by zawiesić sześć samochodów Audi A5 Sportback ważących w sumie dziesięć ton na pasku o grubości dwóch milimetrów (0.08 cala) i szerokości 30 milimetrów (1.18 cala). Stal formowana na gorąco jest bardzo lekka i wywiera istotny wpływ na równowagę masy. Audi A5 Sportback 2.0 TFSI waży zaledwie 1,500 kilogramów (3,307 lb).
Konsekwentne zastosowanie lekkiej konstrukcji: aluminiowe przednie błotniki
Stal formowana na gorąco jest używana w progach bocznych, członach podłużnych, centralnej konsoli, słupkach B i przednich poprzeczkach. Audi korzysta z idealnego materiału w każdym obszarze. Przednie błotniki Audi A5 Sportback są wykonane z aluminium, co również redukuje wagę i przyczynia się do precyzyjnego rozkładu obciążenia osi.
Technologie łączenia również podkreślają nowoczesny charakter struktury nadwozia. Klej strukturalny zwiększa wytrzymałość w wielu obszarach. Innowacyjne spawanie laserowe stosowane jest w progach i drzwiach.
Obszar poniżej klapy bagażnika oraz niewidoczny styk między bokiem samochodu a dachem są połączone z najwyższą precyzją za pomocą lutowania plasmatronowego.
W odróżnieniu od wielu pojazdów konkurencji, Audi A5 Sportback nie wymaga nałożenia warstwy na dachu. Tutaj widoczny jest wyspecjalizowany charakter Audi i podejście do jakości, uzupełnione dokładnymi połączeniami w całym nadwoziu.
Pięciodrzwiowe coupe gładko przemyka przez wiatr. Współczynnik oporu wynosi 0.29 dla modeli czterocylindrowych; powierzchnia czołowa wynosi 2.18 metra kwadratowego (23.47 stóp kwadratowych). Staranna regulacja w tunelu aerodynamicznym, która obejmuje panelowaną aerodynamiczną podwozie, należy do optymalizacji przepływu powietrza.
Audi A5 Sportback chroni swoich pasażerów dzięki nowoczesnej technologii. Poduszki powietrzne pełno wymiarowe są gotowe na wypadek zderzenia czołowego. Czujnik raportuje pozycję siedzenia do jednostki sterującej, aby mogła ona adaptacyjnie uruchomić pasy i poduszki powietrzne – co zapewnia najlepszą możliwą ochronę pasażerów w każdym rodzaju zderzenia.
Poduszki powietrzne boczne, optymalnie umiejscowione w przednich siedzeniach, oraz system dużych poduszek powietrznych chronią w razie uderzenia bocznego. Integralny, specjalnie opracowany system zagłówków jest gotowy w przednim siedzeniu w przypadku zderzenia tylnego. Ta technologia zapewnia, że zagłówki pewnie podtrzymują głowę już na początku procesu zderzenia, co pomaga zmniejszyć ryzyko urazów kręgosłupa szyjnego.
Wnętrze i bagażnik
Dzięki długiemu rozstawowi osi, Audi A5 Sportback ma przestronne wnętrze, w którym pasażerowie zajmujący wszystkie cztery miejsca będą cieszyć się dużą ilością miejsca. Audi A5 Sportback oferuje znacznie lepszą przestrzeń na nogi i ramiona niż Audi A5 Coupé, jego wymiary są jedynie kilka milimetrów krótsze niż A4 Sedan.
Długie drzwi otwierają się szeroko, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie, a samochód ma wyjątkowy, charakterystyczny dla coupe akcent: Wszystkie cztery okna boczne są bezramkowe.
Audi A5 Sportback zaprojektowano jako czteroosobowy. W porównaniu do A4, tylne siedzenia są umieszczone nieco niżej i nieco dalej do przodu. Standardem jest podłokietnik, a jako opcje dostępne są dwa dodatkowe uchwyty na kubki. Przednie siedzenia są sportowo niskie i modelowane dla idealnej ergonomii; można je precyzyjnie regulować i oferują doskonałe wsparcie. Audi oferuje szeroką gamę opcji, w tym sportowe fotele z dużymi bocznymi podparciami, wysuwane podparcia ud oraz czterostopniowe elektryczne wsparcie lędźwiowe oprócz w pełni elektrycznie regulowanych foteli z opcjonalną funkcją pamięci. Największy komfort oferują klimatyzowane fotele komfortowe, w których małe wentylatory z automatyczną funkcją ogrzewania zapewniają, że kierowca i pasażerowie nie pocą się ani nie marzną.
Istnieje także kolejna opcja, która okazała się bardzo przyjemna w długich trasach: przesuwany centralny podłokietnik z przedziałem na drobiazgi i gniazdami zasilającymi. Dostępny jest także opcjonalny pakiet przechowywania z dodatkowymi siatkami i przegródkami pod przednimi siedzeniami.
Również typowe dla Audi jest bogaty wybór pokryć dla całej gamy siedzeń. Obejmuje on standardową tkaninę Arcade, kombinacje skóry i Alcantary oraz finezyjną skórę Valcona. Paleta kolorów obejmuje czarny, jasny szary, srebrny księżycowy, cynamonowy i kardamonowy beż w różnych kombinacjach.
Podsufitka dostępna jest w kolorze czarnym, srebrnym gwiazdowym i lnianym beżowym; dywan w kolorze czarnym, szarym kwarcu i beżowym kolendrze. Wstawki są standardowo w Micrometallic platinum; aluminium oraz trzy rodzaje drewna – ciemne orzechowe, jasne jesionowe i średnio-brązowe wawrzynowe, drewno z Chile – są dostępne jako opcje.
Wysokiej jakości materiały: luksusowe wnętrze
Wnętrze Audi A5 Sportback to prawdziwa uczta dla zmysłów. Eleganckie akcenty, doskonała ergonomia, materiały najwyższej jakości i bezkompromisowe rzemiosło tworzą harmonijną całość. Kroplowe chromowane ramki otaczają dwa duże wskaźniki i wskaźniki pomocnicze. Wysoko zamontowany, centralny monitor pokładowy jest standardem, podobnie jak trzyramienna skórzana kierownica sportowa.
Płynne linie wizualnie łączą kokpit z wykończeniem drzwi; centralna konsola jest nachylona w kierunku kierowcy. Zawsze jest wyposażona w wygodny i genialny system MMI. Dzięki intuicyjnemu, łatwemu w użyciu systemowi menu, dużym przyciskom i centralnemu pokrętłu na środkowym tunelu, jest to najlepsze rozwiązanie na rynku. Na tunelu jest dużo miejsca. Zamiast konwencjonalnej mechanicznej ręcznej skrzyni biegów, Audi zastosowało system elektromotoryczny, który ogranicza się do jednego małego przycisku. Przycisk kontrolny dla systemu wsparcia podczas rozruchu również znajduje się tutaj.
Bagażnik to kolejny z mocnych punktów Audi A5 Sportback. Długa klapa z elektrycznym zamkiem otwiera się, aby zapewnić dostęp do dużego, bardzo użytecznego bagażnika z płaskimi ścianami wyłożonymi materiałami w tym samym kolorze co wykończenie wnętrza. Szerokość przejścia wynosi dokładnie jeden metr (39.37 cala), a niski próg załadunkowy jest chroniony paskiem ze stali nierdzewnej. W swojej standardowej konfiguracji bagażnik ma pojemność 480 litrów (16.95 stóp sześciennych). Jeśli złożysz tylne oparcia siedzeń – co jest proste – zwiększa się to do 980 litrów (34.61 stóp sześciennych).
Wśród praktycznych detali znajdują się standardowe haki do zawieszania toreb na zakupy i zaczepy do mocowania większych ładunków. Stała pokrywa chroni długi bagażnik od ciekawskich spojrzeń. Audi wymyśliło sprytne rozwiązanie, aby nie sprawiało kłopotu podczas załadunku: pokrywa jest podzielona na dwie części. Krótsza część zaczepia się bocznie w zamontowaniach zintegrowanych z wykończeniem bagażnika; dłuższa zaczepia się do klapy. Gdy klapa jest otwierana, pokrywa unosi się z nią i idealnie pasuje do krótszej części, gdy klapa jest zamknięta.
Audi oferuje całą gamę dodatkowych rozwiązań jako opcje. Jednym z nich jest otwór ładunkowy między tylnymi oparciami siedzeń, który zawiera również zintegrowaną, wyjmowaną torbę na narty i deski snowboardowe. Opcjonalna matą odwracalną przeznaczona jest do transportu brudnych obiektów – jedna strona jest z weluru, druga jest gumowana. Pakiet bagażnika obejmuje 12V gniazdo, siatkę do przechowywania, pas mocujący, dodatkowe haki na torby i siatkę bagażową.
Przy opcjonalnym demontowanym haku holowniczym, Audi A5 Sportback może ciągnąć ładunki o wadze do 2.1 tony (hamowane, osiem procent nachylenia). Dostępne akcesoria obejmują boks dachowy, narciarski i bagażowy, a także uchwyty na rowery i kajaki.
Silniki
Audi również konsekwentnie korzysta z nowoczesnych technologii w przypadku silników. Audi A5 Sportback będzie dostępne z trzema silnikami TDI i trzema FSI w momencie wprowadzenia na rynek, a trzy dodatkowe silniki zostaną wprowadzone do połowy 2010 roku. Wszystkie silniki pokazują, że efektywność i dynamiczna moc nie są wykluczającymi się, ale raczej uzupełniają się wzajemnie. Sukces Audi w motorze sportowym potwierdza siłę tej filozofii: samochody wyścigowe R8 FSI i R10 TDI odnotowały osiem zwycięstw w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, najbardziej wymagającym wyścigu torowym na świecie.
Na drodze, TDI Audi są liderami technologii efektywności od momentu wprowadzenia na rynek 20 lat temu. Żaden inny silnik nie może dorównać stosunkowi mocy do niskiego zużycia paliwa oferowanemu przez turbodoładowany silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
Silnik 2.0 TDI w Audi A5 Sportback stawia standardy. Czterocylindrowa jednostka zużywa średnio 5.2 litra paliwa na 100 km (45.23 US mpg), co odpowiada emisji CO2 wynoszącej 137 gramów na km (220.48 g/mile). Mimo to jest mocnym silnikiem, generującym 125 kW (170 hp) i 350 Nm (258.15 lb-ft) momentu obrotowego z zaledwie 1,968 centymetrów sześciennych pojemności. Audi A5 Sportback przyspiesza od zera do 100 km/h (62.14 mph) w 8.7 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 228 km/h (141.67 mph).
Dwulitrowy diesel przekazuje moc na przednie koła za pomocą manualnej skrzyni biegów. Wkrótce dostępna będzie wersja z napędem quattro. W tym samym czasie pojawi się druga wersja 2.0 TDI, która produkuje 105 kW (143 hp) i 320 Nm (236.02 lb-ft) momentu obrotowego. Ten silnik będzie sprzężony z bezstopniową automatyczną skrzynią biegów multitronic.
Silnik 2.0 TDI to wysoko technologiczny diesel. Jego specjalnie zmodyfikowany układ napędu wentylatora, dwie osie przeciwwagi i owiewka redukują drgania. Podwójne wały rozrządu uruchamiają 16 zaworów w głowicy cylindra. Przełączane wirniki w kolektorze dolotowym dostosowują dopływ powietrza do panującego obciążenia i prędkości silnika. Wysoce nowoczesny kontroler zarządza pracą systemu wtrysku common rail, który wytwarza ciśnienia sięgające 1,800 bar – znacznie więcej niż waga samochodu na centymetr kwadratowy. Wysokie ciśnienie umożliwia niezwykle drobne rozpylanie paliwa i doskonałe przygotowanie mieszanki.
Precyzja: mikroskopijne objętości wtrysku
Wtryskiwacze mają osiemportowe dysze i działają na zasadzie piezo, w której setki małych ceramicznych płytek układa się jedna na drugiej. Po zastosowaniu napięcia elektrycznego zmieniają swoją strukturę krystaliczną – płytki lekko się rozszerzają, a ten ruch przekazywany jest na igły wtryskowe.
Wtryskiwacze zamykają się zaledwie w ciągu jednego do dwóch milisekund – w niektórych przypadkach po wtrysku mniej niż jednej tysięcznej grama paliwa. W 2.0 TDI odbywa się nawet pięć wtrysków w jednym cyklu roboczym. Zapewnia to delikatny wzrost ciśnienia w cylindrze oraz miękki proces spalania, co ma istotny wpływ na akustykę silnika.
Turbosprężarka również odgrywa rolę w tej harmonii. Jej regulowane łopatki po stronie wydechu umożliwiają harmonijne i zwinne rozwijanie momentu obrotowego. Gdy kierowca gwałtownie naciska na gaz przy niskich obrotach, łopatki są spłaszczane. Mniejszy przekrój wlotu zmusza spaliny do przepływania szybciej. Koło turbiny obraca się szybciej, zwiększa się objętość świeżego powietrza oraz szybko gromadzi się ciśnienie doładowania. Tłumik pulsacji redukuje drgania turbosprężarki.
Dzięki tej technologii i specjalnej geometrii tłoka, jednostki 2.0 TDI o mocy 125 kW (170 hp) osiągają wysokie obroty przy 5,400 rpm i charakteryzują się poprawioną termodynamiką w komorach spalania. Do 60 procent spalin może być recyrkulowane, co prowadzi do stosunkowo chłodnego i ubogiego w tlen procesu spalania, a więc niskiej emisji tlenków azotu.
System recyrkulacji spalin osiąga szczególnie skuteczne chłodzenie. Jak wszystkie silniki w modelu, Audi A5 Sportback 2.0 TDI spełnia normę Euro 5.
Nowoczesne technologie: jednostki V6 TDI
Dwie jednostki V6 TDI to również nowoczesne silniki wysokoprężne. Ich spokojny charakter, potężny moment obrotowy i kulturalne zachowanie reprezentują nowoczesną, inteligentną formę sportowości. Ich korpusy są wykonane z żeliwa grafitowego wermikularnego, wyspecjalizowanego rodzaju żeliwa, które jest szczególnie lekkie i mocne. Zestaw złożonych działań; optymalizacja jednostek napędowych poprawia efektywność, redukując wewnętrzne tarcie napędu wału korbowego. Jednostki V6 TDI charakteryzują się również zmienną geometrią turbosprężarki, systemem wtrysku common rail piezo oraz wysokowydajnym systemem recyrkulacji spalin.
Silnik o pojemności 2.7 litra generuje 140 kW (190 hp) i 400 Nm (295.02 lb-ft) momentu obrotowego między 1,400 a 3,250 rpm, przy zużyciu tylko 6.0 litrów paliwa na 100 km (39.20 US mpg) w europejskim cyklu jazdy. Jest to mniejsza z dwóch jednostek V6 TDI, ma pojemność 2,698 centymetrów sześciennych i jest połączona z napędem na przednią oś oraz manualną skrzynią biegów. Przyspiesza Audi A5 Sportback do prędkości autostradowej w ciągu 8.2 sekundy na drodze do maksymalnej prędkości 235 km/h (146.02 mph). Multitronic będzie dostępny jako opcja od jesieni.
Silnik o pojemności 2.967 cc generuje 176 kW (240 hp) i przekazuje 500 Nm (368.78 lb-ft) momentu obrotowego na wał korbowy między 1,500 a 3,000 rpm. Sprint od zera do 100 km/h (62.14 mph) trwa 6.1 sekundy. Maksymalna prędkość jest elektronicznie ograniczona do 247 km/h (153.48 mph). Średnie zużycie paliwa najlepszego diesla wynosi 6.6 litrów/100 km (35.64 US mpg). Siedmiobiegowa skrzynia S tronic przekazuje moc silnika do stałego napędu na wszystkie koła quattro. Model z manualną skrzynią biegów pojawi się na jesieni.
Nowoczesne technologie: silniki benzynowe
Silniki benzynowe w Audi A5 Sportback również korzystają z nowoczesnych technologii – bezpośrednie wtryskiwacze FSI, system Audi valvelift do zmiennej kontroli otwarcia zaworów i, w przypadku 2.0 TFSI, doładowanie. Kombinacja ta łączy charakter swobodnego obrotu z mocą pociągową i rozwiązuje odwieczny problem technologii turbo – wysokie temperatury i wynikającą z tego tendencję do detonacji.
Ponieważ bezpośrednio wtryskiwane paliwo chłodzi komorę spalania dzięki głębokiemu wirowaniu, Audi może zastosować wyższy współczynnik sprężania w TFSI, co poprawia efektywność. Pakiet ten przekonał do tej pory ponad 1.3 miliona nabywców, jak również ekspertów: Zaledwie kilka dni temu międzynarodowe jury dziennikarzy przyznało czterocylindrowej jednostce tytuł „Silnika Roku” w swojej klasie po raz piąty z rzędu.
Główne cechy silnika dwulitrowego to regulowana wałek rozrządu dolotowego oraz dwa wały przeciwwagi, które zapewniają niskowibracyjną pracę. Silnik 2.0 TFSI został rygorystycznie zoptymalizowany w kluczowych obszarach takich jak cylindry i tuleje łożyskowe dla minimalnego tarcia. Pompa olejowa działa pod kontrolą objętościową i przy dwóch prędkościach, co również redukuje zużycie.
Silnik 2.0 TFSI także pokazuje zaawansowany stan technologii Audi w zakresie wtrysku paliwa. Sześciopłatowe dysze doprowadzają paliwo do komór spalania pod ciśnieniem 150 bar – dodatkowe wsparcie efektywnego spalania zapewniają zawory wirujące ładunek. Turbosprężarka jest chłodzona wodą, a jej łopatki i wirniki zostały zoptymalizowane w celu poprawy wydajności przy rozruchu. Intercooler łączy również wysoką efektywność z niską wagą i małymi rozmiarami.
System Audi valvelift w dwulitrowym TFSI zapewnia, że otwarcie zaworów wydechowych jest przełączane w dwóch etapach w zależności od potrzeb. Redukuje to straty przepływu w komorze spalania oraz zapewnia optymalny przepływ spalin do turbosprężarki. Kierowca odczuwa ten efekt w postaci natychmiastowego rozwoju momentu obrotowego, zwiększonej wydajności oraz zmniejszonego zużycia paliwa.
Audi oferuje dwie wersje silnika 1,984 cc 2.0 TFSI. Mocniejsza z nich generuje 155 kW (211 hp) i 350 Nm (258.15 lb-ft) momentu obrotowego, przy czym ten ostatni dostępny jest w szerokim zakresie między 1,500 a 4,200 rpm. W połączeniu z siedmiobiegową skrzynią biegów S tronic i stałym napędem na wszystkie koła quattro, przyspiesza pięciodrzwiowe coupe do 100 km/h (62.14 mph) w 6.6 sekundy i może jechać do maksymalnej prędkości 241 km/h (149.75 mph). Średnie zużycie paliwa wynoszące 7.4 litra na 100 km (31.79 US mpg) świadczy o wysokiej efektywności. W ciągu roku wprowadzone zostaną trzy dodatkowe warianty: quattro z manualną skrzynią biegów oraz przedni napęd z multitronic lub sześciobiegową skrzynią manualną.
Druga wersja 2.0 TFSI jest przeznaczona wyłącznie do współpracy z przednim napędem i będzie sprzężona z manualną lub multitronic skrzynią biegów. W tej konfiguracji silnik dwulitrowy generuje 132 kW (180 hp) i 320 Nm (236.02 lb-ft) momentu obrotowego, dostępnego między 1,500 a 3,900 rpm. Kolejny mniejszy silnik TFSI – jednostka 1.8-litrowa o mocy 118 kW (160 hp), która napędza przednie koła za pomocą multitronic – planowany jest na początku 2010 roku. Audi wprowadzi także wersję manualną, również w 2010 roku, jako szczególnie tani model podstawowy.
Najsilniejszym silnikiem w Audi A5 Sportback jest 3.2-litrowy FSI – który również korzysta z AVS. W tym przypadku kontroler podnoszenia zaworów dotyczy zaworów dolotowych. System reguluje objętość powietrza dolotowego w szerokim zakresie. Zawór także może pozostać otwarty nawet przy częściowym obciążeniu, co zmniejsza straty na przepustnicy i poprawia efektywność. Silnik oddycha swobodnie – moc i moment obrotowy wzrastają, co z kolei pozwala na długą przełożenie, co dodatkowo redukuje zużycie.
Cechy V6 o pojemności 3,197 cc to kompaktowy rozmiar i niska waga. Jego blok silnika wykonany jest z stopu aluminium/sylikon. Całkowita masa pojazdu oraz rozkład obciążenia osi korzystają na tym. Inne nowoczesne rozwiązania to zmienny kolektor dolotowy, optymalizowane kontrolne łańcuchy dla wałów rozrządu oraz wysokowydajna pompa olejowa.
Sonorystyczny, wysoko kulturowany V6 generuje 195 kW (265 hp) i 330 Nm (243.4 lb-ft) momentu obrotowego, dostępnego między 3,000 a 5,000 rpm. W połączeniu z S tronic i napędem na wszystkie koła quattro, przyspiesza Audi A5 Sportback do 100 km/h (62.14 mph) w 6.6 sekundy na drodze do ograniczonej elektronicznie maksymalnej prędkości 250 km/h (155.34 mph). Średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 9.3 litra na 100 km (25.29 US mpg).
Odzyskiwanie energii: standardowy system odzyskiwania energii
Audi wykorzystuje nowe technologie z modułowej platformy efektywności w Audi A5 Sportback. Wszystkie modele wyposażone są w system odzyskiwania energii, który wykorzystuje energię kinetyczną podczas hamowania. Podczas zwalniania i hamowania alternator może przekształcać energię kinetyczną na energię elektryczną, która jest tymczasowo przechowywana w akumulatorze.
Gdy pięciodrzwiowe coupe ponownie przyspiesza, akumulator oddaje energię. To poprawia efektywność paliwową, zmniejszając obciążenie alternatora, który jest napędzany przez silnik. Ponadto wszystkie modele z manualną skrzynią biegów są wyposażone w wskaźnik zmiany biegów, który sugeruje kierowcy odpowiedni bieg dla optymalnej efektywności.
Audi A5 Sportback w połączeniu z każdym z trzech silników 2.0-litrowych i manualną skrzynią biegów standardowo wyposażony jest w nowy system start-stop od Audi. Gdy samochód zatrzyma się na światłach lub na skrzyżowaniu, dźwignia biegu jest w pozycji neutralnej, a stopa kierowcy została zdjęta z sprzęgła, jednostka sterująca systemu wyłącza silnik.
Na wzniesieniu lub zjeździe, system hamulcowy utrzymuje ciśnienie hamulca, chyba że nachylenie jest większe niż 10 procent. Potężny rozrusznik szybko i wygodnie uruchamia silnik, gdy kierowca całkowicie wciśnie sprzęgło. Podczas gdy kierowca wrzuca bieg, silnik przyspiesza; do momentu, gdy kierowca puści sprzęgło, osiągnął już prędkość obrotową na biegu jałowym.
Silna bateria: działa nawet w najgłębszej zimie
System start-stop działa z wyjątkowo mocną baterią, która nadal funkcjonuje nawet w bardzo niskich temperaturach. Tylko podczas początkowego okresu rozgrzewania silnika bateria pozostaje nieaktywna, aby szybciej podgrzać olej silnikowy, płyn chłodzący i wnętrze. Kierowca może w każdej chwili dezaktywować system start-stop naciskając przycisk.
W standardowym cyklu jazdy system start-stop redukuje zużycie o około 0.2 litra/100 km, co odpowiada około pięciu gramom CO2/km (8.05 g/mile). Zysk w efektywności jest znacznie większy w codziennej jeździe. Większość codziennych przejazdów nie przekracza dziesięciu kilometrów długości i odbywa się przez liczne światła. W tym scenariuszu system osiąga największy efekt.
Nowy system start-stop jest połączony z innym nowym rozwiązaniem z modułowej platformy efektywności – systemem informacyjnym dla kierowcy z programem efektywności. Posiada specjalny, szczególnie wyróżniający się wskaźnik zmiany biegów oraz na bieżąco analizuje przepływy energii w pojeździe. W razie potrzeby może również wyświetlać szczegółowe dane dotyczące zużycia energii dla takich urządzeń jak klimatyzacja czy ogrzewanie tylnej szyby, które mogą wynosić nawet litr więcej na 100 kilometrów. System udziela kierowcy wskazówek, jeśli to konieczne, na przykład, aby zamknąć okna podczas włączonej klimatyzacji.
Napęd
Audi oferuje wybór trzech różnych skrzyń biegów dla Audi A5 Sportback. Silniki 2.0 TFSI (132 kW i 155 kW / 180 hp i 211 hp), 2.0 TDI o mocy 125 kW (170 hp) oraz 2.7 TDI (140 kW / 190 hp) zjeżdżają z taśmy produkcyjnej z sześciobiegową skrzynią biegów o minimalnym tarciu wewnętrznym. Oferuje krótkie, elastyczne i precyzyjne przełożenia z typowym wyczuciem Audi. Wkrótce pojawią się również modele z 1.8 TFSI oraz 3.0 TDI z manualną skrzynią biegów.
Skrzynia biegów multitronic oferuje płynne działanie, wysoką efektywność i długie, oszczędne przełożenia. Multitronic oferuje tryb sportowy oraz ręczny tryb z ośmioma symulowanymi przełożeniami dla jeszcze większej przyjemności z jazdy. Modele multitronic pojawią się wkrótce po wprowadzeniu Audi A5 Sportback. Są to modele 2.0 TDI o mocy 105 kW (143 hp), 2.7 TDI oraz obie wersje 2.0 TFSI.