Pod koniec 2008 roku Audi podniosło poprzeczkę, wprowadzając wersję R8 z silnikiem V10, stawiając czoła rynkowi, który zmagał się z odbudową po światowym kryzysie finansowym.
Kiedy Audi, niemiecki producent samochodów, zaprezentowało R8 z silnikiem V8 o pojemności 4.2 litra, wielu było zaskoczonych jego śmiałością. Niedługo później okazało się, że ten supercar o mocy 420 KM (414 PS) był raczej sportowym autem do codziennej jazdy, które mogło konkurować z Porsche, a nie z Ferrari. Dodatkowo automatyczna skrzynia biegów była krytykowana za wolne reakcje i psucie radości z prowadzenia R8 na pełnej mocy. Ale potem, w grudniu 2008 roku, model z czterema pierścieniami na masce otrzymał dodatkowe dwa cylindry z tyłu, zwiększoną pojemność silnika i ponad sto dodatkowych koni, co wyraźnie wprowadziło go do strefy supercarów. Nawet jeśli nie mógł pokonać Ferrari w jego własnej grze, z pewnością znajdował się w tej samej lidze pod względem osiągów.
Wersja V10 R8 musiała wyglądać inaczej niż jej słabszy odpowiednik, więc Audi nieco zmieniło przód pojazdu. Choć nadal miała takie same światła LED z perłowymi dziennymi światłami, miała inne boczne wloty powietrza. Zamiast trzech poziomych szczelin, V10 miała tylko dwie przed siatkowanymi kratkami za nimi. Z przodu natomiast, główny trójkątny grill wyglądał podobnie.
Z profilu, odznaki V10 na przednich błotnikach były główną różnicą między tymi dwiema wersjami tego samego supercara z silnikiem umieszczonym centralnie. Koła również były inne. R8 V10 z 2009 roku oparta była na standardowych 19-calowych felgach, o cal większych niż w wersji V8. Jednak czysty wygląd nadwozia, który wszyscy klienci uwielbiali, zachował swój kształt. Z tyłu Audi wymieniło zderzak, aby pomieścić dwa owalne rury, które zastąpiły czterorurowy układ wydechowy w wersji z mniejszym silnikiem. Na koniec, jako ostatni szczegół, wloty powietrza po bokach tylnej części nadwozia miały dwie szczeliny, nawiązujące do przednich wlotów.
Klienci znaleźli wnętrze wykończone skórą z sportowymi siedzeniami oddzielonymi wysokim panelem centralnym. Audi zamontowało tam parę uchwytów na kubki, hamulec ręczny oraz dźwignię zmiany biegów. W centralnym panelu producent zainstalował system infotainment z kolorowym ekranem zawierającym nawigację, a przed kierowcą znajdowała się tablica przyrządów z czterema wskaźnikami oraz dodatkowym wyświetlaczem TFT pośrodku dla komputera pokładowego.
Za kabiną umieszczono nowo opracowany silnik V10 o pojemności 5.2 litra, stworzony we współpracy z Lamborghini. Jednostka napędowa była podobna do tej z pierwszej generacji Lamborghini Gallardo i dostarczała 525 PS (518 KM) oraz 530 Nm (391 lb-ft) momentu obrotowego. Moc przekazywana była na wszystkie koła za pomocą manualnej sześciobiegowej skrzyni biegów lub sześciobiegowej automatycznej. Mimo to klienci preferowali wersję manualną, która zapewniała lepsze wrażenia podczas prowadzenia niż wolna automatyczna skrzynia z pojedynczym sprzęgłem.
Audi R8 5.2 FSI quattro: zapierająca dech w piersiach wydajność
- Nowy silnik o pojemności 5,2 litra i dziesięciu cylindrach generuje 525 KM
- Przyspieszenie do 100 km/h w 3,9 sekundy, prędkość maksymalna 316 km/h
- Samochód sportowy o wysokich osiągach i wyjątkowym designie
Ingolstadt – Audi wprowadza na rynek kolejną wersję swojego flagowego modelu. R8 od początku ustawiło markę w czołówce luksusowych samochodów sportowych – teraz pojawia się wersja R8 V10. Jego silnik V10 o pojemności 5,2 litra generuje 386 kW (525 KM) oraz 530 Nm momentu obrotowego, co zapewnia zapierające dech w piersiach osiągi. Dzięki zaawansowanej technologii Audi, takiej jak napęd na wszystkie koła quattro, lekkiej aluminiowej konstrukcji, innowacyjnym reflektorom LED i wyróżniającemu się designowi, R8 V10 zdobywa przewagę nad konkurencją.
R8 V10 jest wynikiem kumulacji wiedzy, jaką Audi zdobyło dzięki licznym zwycięstwom w Le Mans. Jego silnik wolnossący łączy technologię wyścigową, taką jak suche smarowanie, z bezpośrednim wtryskiem paliwa FSI. Dziesięc cylindrów to idealna synteza imponującej wydajności, ogromnej mocy i niskiej wagi. Od 2009 roku silnik ten również udowodni swój potencjał na torach wyścigowych – w nowym samochodzie wyścigowym R8, który Audi rozwija dla zespołów klientów zgodnie z przepisami GT3.
Silnik V10 w produkcyjnym samochodzie sportowym będzie niemal identyczny w budowie jak ten w wersji wyścigowej. Jego pojemność wynosi 5,204 cc, przy 6,500 obr./min dostarcza 530 Nm momentu obrotowego, a przy 8,000 obr./min moc osiąga 386 kW (525 KM).
Specyficzna moc wynosi 100,9 KM na każdy litr pojemności – a każdy KM musi napędzać zaledwie 3,09 kilograma wagi, ponieważ Audi R8 V10 w wersji z sześciobiegową manualną skrzynią biegów waży zaledwie 1,620 kilogramów. Silnik odpowiada za 258 z tych kilogramów – to tylko 31 kilogramów więcej niż w wersji V8.
Audi R8 5.2 FSI quattro przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,9 sekundy. W wersji z sekwencyjną skrzynią biegów R tronic osiąga 200 km/h w kolejne 8,1 sekundy. Nawet wtedy jego moc napędowa jest nadal imponująca: wystarcza, by osiągnąć prędkość maksymalną 316 km/h. Ogromna siła, spontaniczność i przyspieszenie, plus dźwięk silnika – wszystkie te wrażenia składają się na zapierające dech w piersiach doświadczenie sportowego samochodu. V10 gra koncert z basowymi tonami i potężnymi wysokimi dźwiękami, które rosną w grandiozowe fortissimo przy zwiększaniu obrotów silnika. To sonorne przyspieszenie osiąga swój limit dopiero przy 8,700 obr./min.
Silnik 5.2-litrowy wykorzystuje bezpośredni wtrysk według zasady FSI opracowanej przez Audi. System wspólnej szyny wtryskowej wtryskuje paliwo do komór spalania pod ciśnieniem do 120 barów. Bezpośredni wtrysk zmniejsza podatność na detonację i zapewnia pewną ilość chłodzenia poprzez parowanie paliwa, co z kolei wspiera wysoką kompresję wynoszącą 12,5:1. Przyczynia się to do doskonałych osiągów i poprawia ekonomiczność paliwową. R8 V10 z R tronic zużywa średnio 13,7 litra na 100 km.
Dla maksymalnej dynamiki: silnik o niskim środku ciężkości
Techniczne udoskonalenia dziesięc cylindrowego silnika obejmują suche smarowanie, które pozwala na niskie umiejscowienie silnika w podwoziu. Szeroki kąt cylindrów wynoszący 90 stopni również sprzyja niskiemu środkowi ciężkości. Blok silnika jest odlewem ze stopu aluminium o wysokiej wytrzymałości, wytwarzanym w skomplikowanym procesie. Łączniki wykonane są ze stali kutej, a tłoki z aluminium. Cztery wałki rozrządu napędzane są łańcuchem i każdy z nich można regulować w zakresie 42 stopni. To zapewnia dużą swobodę w kontrolowaniu czasowania zaworów. W połączeniu z prostymi, zoptymalizowanymi przepustnicami kolektora dolotowego, poprawia to napełnienie w całym zakresie prędkości.
R8 5.2 FSI quattro ma sześciobiegową skrzynię biegów. Precyzyjna i płynna manualna skrzynia biegów jest standardowym wyposażeniem. Sekwencyjna R tronic jest dostępna jako opcja. Wyposażenie w wysoką technologię oferuje autentyczne odczucie wyścigowe – z przełącznikami przy kierownicy i krótkimi czasami zmiany biegów, które zazwyczaj wynoszą mniej niż jedną dziesiątą sekundy. Gdy kierowca włącza program Launch Control przyciskiem, R8 V10 rusza z impetem przyspieszenia z elektronicznie kontrolowanym poślizgiem opon – zarówno z R tronic, jak i z manualną skrzynią biegów.
Ważnym czynnikiem, który przyczynia się do przewagi w przyczepności i bezpieczeństwie jazdy Audi R8 V10 nad konkurencją, jest napęd na wszystkie koła quattro – to zaawansowana technologia szczególnie dla sportowego samochodu o wysokich osiągach. Cztery napędzane koła oferują lepszą przyczepność niż dwa. Umożliwiają kierowcy wcześniejsze przyspieszenie przy wyjeżdżaniu z zakrętu. Korzyść dotyczy nie tylko przyczepności, ale także dynamiki poprzecznej i stabilności.
44 do 56 procent – idealny rozkład obciążenia osi
Podwozie Audi R8 oferuje zarówno dynamiczną wydajność, jak i zdumiewający poziom komfortu na długich dystansach. Ten sportowy samochód o wysokich osiągach z entuzjazmem reaguje na każdą komendę kierownicy, osiąga boczne przyspieszenie do 1,2 g i radzi sobie w każdej sytuacji z doskonałym bezpieczeństwem jazdy. Jego konstrukcja z silnikiem umieszczonym w środku zapewnia idealny rozkład obciążenia osi 44 do 56 procent.
Zawieszenie kół na podwójnych aluminiowych wahaczach z przodu i z tyłu – klasyczna technologia wyścigowa – jest zoptymalizowane pod kątem neutralnych cech samosterowności. Jeszcze bardziej niż w ośmiocylindrowym R8, ta konfiguracja jest zaprojektowana do maksymalnej wydajności. 19-calowe koła wyposażone w system monitorowania ciśnienia w oponach są standardowym wyposażeniem. Ich 10-ramienna konstrukcja Y jest zarezerwowana wyłącznie dla R8 V10. Rozmiary opon to 235/35 z przodu i 295/30 z tyłu.
Samochód standardowo wyposażony jest w wysokiej klasy technologię amortyzacji: system zawieszenia Audi magnetic ride dostosowuje charakterystykę zawieszenia w milisekundach do rodzaju nawierzchni drogi i stylu jazdy. Zawieszone w oleju amortyzatorów są mikroskopijne cząsteczki magnetyczne, które przy podaniu napięcia reorganizują się, aby spowolnić przepływ oleju przez zawory.
W R8 V10 hamowanie zapewnia niezwykle mocny system hamulcowy – osiem tłoków hamulcowych z przodu i cztery z tyłu chwytają wentylowane i perforowane tarcze hamulcowe, które zapewniają swobodny transfer ciepła. Tarcze hamulcowe na przedniej osi mają średnicę 380 milimetrów, a tylne 356 milimetrów.
R8 5.2 FSI quattro jest opcjonalnie dostępne z ceramicznym systemem hamulcowym, którego tarcze są wykonane z kompozytowego materiału zawierającego wysokowytrzymałe włókna węglowe i odporny na ścieranie węglik krzemu. Są szczególnie lekkie: ich łączna waga jest o dziewięć kilogramów lżejsza od wagi odpowiednich tarcz stalowych. Ceramiczne hamulce z łatwością radzą sobie z ostrzejszymi wymaganiami wyścigów, nie korodują i mają typowy okres eksploatacji wynoszący 300,000 kilometrów. Ich zaciski pomalowane są na ciemnoszary kolor i ozdobione napisem „Audi ceramic”.
Typowe dla Audi: wyraziste linie i elegancko zakrzywiony dach
Szeroka, pełna sylwetka R8 5.2 FSI quattro zdaje się obejmować drogę. Silne proporcje i wyraźne nadkola podkreślają jego potencjał. Precyzyjny styl linii i elegancka krzywizna dachu to typowe cechy Audi. Ciągła kontur optycznie łączy przód, nadkola, boki i tył. Kabina znajduje się z przodu, wizualnie wyrażając koncepcję silnika umieszczonego w środku. Pionowe wloty powietrza (sideblades) po bokach również wskazują na położenie silnika. Masywna aluminiowa klapka wlewu paliwa jest osadzona równo w prawym sideblade.
Design Audi R8 już zaimponował ekspertom, co potwierdza podwójne zwycięstwo w „World Car of the Year Awards 2008”. W dziesięcylindrowej wersji stylizacja została jeszcze bardziej zaostrzona.
Przednie wloty powietrza, które dostarczają powietrze do chłodnicy, oraz dolna krawędź przedniego zderzaka pomalowane są na wysoki połysk na czarno. Liczba poprzecznych wzmocnień została zredukowana z czterech do dwóch. Łopatki grilla w jednym słupku mają efektowną chromowaną wykończenie.
Bardzo wyróżniającym się elementem R8 V10 są reflektory LED jako standardowe wyposażenie. Audi jest pierwszym na świecie producentem samochodów, który stosuje diody LED jako światła drogowe, mijania, dzienne i kierunkowskazy. Każdy reflektor integruje 54 takie nowoczesne źródła światła. Z temperaturą barwową wynoszącą 6,000 Kelvinów, światło LED przypomina światło dzienne, które mniej męczy oczy podczas jazdy nocą. Dalsze zalety LED to doskonałe oświetlenie, niskie zużycie energii i praktycznie nieograniczona żywotność.
Specjalne detale wyróżniają także nadwozie R8 V10. Jego sideblades są bardziej wyraziste niż w wersji ośmiocylindrowej. Słupki boczne są bardziej wyraziste i szersze, a kratki wydechowe przy tylnych oknach mają matowe aluminium. Przez duże tylne okno widać wyraźnie dziesięcylindrowy silnik w jego technicznej doskonałości.
W ruchu ten sportowy samochód Audi generuje siłę docisku, która utrzymuje go w stałym kontakcie z drogą – dzięki tylnemu spojlerowi, który automatycznie wysuwa się przy 100 km/h, oraz całkowicie zamkniętemu podwoziu, które kończy się wyraźnie wznoszącym się dyfuzorem. Dominującym kolorem z tyłu jest wysoki połysk czarny, łącznie z lampami LED. Wyloty powietrza na tylnej części również mają tylko dwa poprzeczne wzmocnienia, a układ wydechowy kończy się dwoma dużymi owalnymi końcówkami.
Audi wyznacza standardy – w wadze nadwozia i sztywności
Nadwozie samochodu sportowego musi być szczególnie lekkie i sztywne. Audi spełnia te wymagania dzięki technologii Audi Space Frame (ASF) oraz zaawansowanej konstrukcji aluminiowej. Karoseria R8 V10, która zawiera ramę silnika wykonaną z ultra-lekkiego magnezu, waży tylko 210 kilogramów, a jakość jej lekkiej konstrukcji – stosunek wagi do sztywności skrętnej – jest najlepsza w segmencie samochodów sportowych. Nadwozie składa się z profili aluminiowych, blach aluminiowych i bardzo skomplikowanych odlewów wzmacniających, które są połączone 99 metrami spawów, 782 nitami oraz 308 specjalnymi śrubami.
Wnętrze R8 V10 zapewnia wyjątkową atmosferę wyścigową na poziomie luksusowym. Jego dominującym elementem jest tzw. monoposto – szeroki łuk, który zawiera kierownicę i kokpit. Jak zawsze w Audi, jakość wykonania jest najwyższa. Powierzchnie deski rozdzielczej i drzwi pokryte są wykwintnymi materiałami i ozdobione precyzyjnie szytymi dekoracyjnymi szwami. Istnieje wiele rozwiązań dostosowawczych: Audi oferuje skórę w szerokim zakresie kolorów, pakiety z wykończeniem węglowym i fortepianowym lub zestaw bagażowy na miarę. quattro GmbH, która opracowała i produkuje R8 V10, również oferuje rozwiązania dla nietypowych wymagań.
Duża użyteczność codzienna Audi R8 V10 opiera się częściowo na jej przestronnym wnętrzu, możliwym dzięki długiemu rozstawowi osi wynoszącemu 2,65 metra. Kierowcy i pasażerowie o różnym wzroście zawsze znajdą idealną pozycję siedzącą. Widoczność również jest zaskakująco dobra. Smukłe słupki zawiasowe optymalizują pole widzenia w kierunku ukośnym do przodu. Dodatkową zaletą ułatwiającą codzienne użytkowanie jest przestrzeń bagażowa: pod przednią maską mieści się 100 litrów, a kolejne 90 litrów można schować za siedzeniami. Jest również miejsce na dwie torby golfowe.
Audi R8 5.2 FSI quattro łączy swoją kolosalną wydajność z bogatym wyposażeniem standardowym. Wśród jego wyróżniających się cech znajdują się podgrzewane pokrowce siedzeń z Fine Nappa leather, system informacji dla kierowcy, system nawigacji plus oraz system audio Bang & Olufsen razem z luksusową automatyczną klimatyzacją i systemem alarmowym. Wskazówki i gałka zmiany biegów ozdobione są czerwonymi pierścieniami; podnóżki i przełączniki R tronic mają aluminiowe wykończenie.
Lista opcji obejmuje inne atrakcyjne funkcje – takie jak zaawansowany system parkowania Audi zintegrowany z kamerą cofania czy liczne opcje dostosowania Audi exclusive. Różnorodne pakiety skórzane nadają luksusowy wygląd, podczas gdy kubełkowe siedzenia z programu Audi exclusive wprowadzają mocno skoncentrowaną atmosferę wyścigową do R8 V10.