2009 BMW 5 Series

Pod koniec 2009 roku BMW wprowadziło na rynek niemiecki szóstą generację swojego sedana serii 5, model F10, a w 2010 roku również w innych krajach. Zmiany w porównaniu do poprzednika były ogromne.

W 2006 roku Jacek Fröhlich stworzył finalne kształty siódmej generacji serii 5, podczas gdy amerykański projektant Chris Bangle wciąż kierował działem stylizacji w firmie. Nowy model był jednak oceniany jako znacznie bardziej zaawansowany technologicznie w porównaniu do kontrowersyjnej piątej generacji E60. BMW nie chciało ryzykować oskarżeń o zbyt odważny design. Nowa generacja tego modelu powstała na tej samej platformie CLAR, której używa flagowy model producenta, seria 7. Ostateczny rezultat spotkał się z dużym uznaniem. Jednak Chris Bangle był już na drodze do odejścia, gdy samochód został zaprezentowany prasie.

Nowa seria 5 z 2009 roku, z gładkimi, opadającymi reflektorami, próbowała prezentować się sportowo. Pomiędzy nimi, zintegrowany z górną częścią zderzaka, BMW umieściło swoją słynną osłonę chłodnicy w kształcie nerki, z pionowymi żebrami ozdobionymi chromowaną ramką. Niżej, na zderzaku, producent umieścił zderzak z szerokim wlotem powietrza, który pomagał w chłodzeniu silnika. Dostępne lampy przeciwmgielne były zamontowane po zewnętrznej stronie i miały trójkątny kształt.

Z profilu, nisko osadzona kabina, długi rozstaw osi oraz gładkie, rzeźbione linie paneli drzwi sprawiały, że seria 5 z 2009 roku prezentowała się elegancko. Ponadto, w niektórych rynkach dostępna była wersja z przedłużonym rozstawem osi, sprzedawana jako luksusowy sedan. BMW zamontowało standardowe 17-calowe felgi aluminiowe w siódmej generacji serii 5, ale klienci mogli zamówić zestaw 18- lub 19-calowy, w zależności od wersji silnikowej. Z tyłu elegancki pojazd miał podwójne rury wydechowe.

Wnętrze pojazdu wyróżniało się elegancką kabiną. Wszystkie wersje były wyposażone w system infotainment, starannie zintegrowany z deską rozdzielczą na górze centralnej konsoli. Pomiędzy przednimi siedzeniami, na konsoli centralnej, BMW zainstalowało wybierak biegów lub dźwignię manualnej skrzyni biegów, w zależności od wyposażenia. Wszystkie wersje miały kilka przycisków, które kontrolowały tryby jazdy: Ekonomiczny, Normalny i Sportowy. Przed kierowcą znajdowała się analogowa deska rozdzielcza z wbudowanym wyświetlaczem LCD na dole, pokazującym dane z komputera pokładowego. Na górze centralnej konsoli BMW zainstalowało mały ekran w formacie 4:3 dla systemu infotainment lub szerszy ekran 19:6. Z tyłu było dużo miejsca dla dwóch dorosłych pasażerów, a także wystarczająco miejsca na nogi dla pasażera siedzącego pośrodku.

Pod maską BMW wprowadziło serię 5 F10 z szeroką gamą silników, zarówno benzynowych, jak i turbodiesel. W zależności od wersji, pierwszym wyborem była sześciobiegowa skrzynia manualna. Dostępna była również ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów od ZF, niezależnie od wersji silnikowej. Cała moc trafiała na tylne koła, dostępne były także wersje z napędem na wszystkie koła.

Światowa premiera nowego sedana BMW serii 5 to ucieleśnienie nowoczesnego designu i przyjemności z jazdy w segmencie luksusowych sedanów średniej wielkości. Dzięki sportowemu i eleganckiemu wyglądowi, charakterystycznym dla BMW dynamice jazdy oraz innowacyjnym funkcjom komfortu i bezpieczeństwa, szósta generacja tego luksusowego pojazdu doskonale odzwierciedla standardy, które wyznacza najbardziej udany na świecie producent samochodów premium.

Design: charyzmatyczny i sportowy.

Nowe BMW serii 5 wyróżnia się najdłuższym w swoim segmencie rozstawem osi, długą i smukłą maską oraz krótkimi zwisami, a także linią dachu przypominającą coupe. Ogólny estetyczny wygląd pojazdu osiągnięto dzięki zrównoważonym proporcjom. Elementy charakterystyczne dla BMW można znaleźć z przodu, gdzie lekko nachylona siatka chłodnicy, w stylowej i eleganckiej sylwetce bocznej oraz muskularnym tylnym końcu pojazdu.

Wnętrze łączy precyzyjną funkcjonalność z świeżą atmosferą, co tworzy doskonałą harmonię, niezaprzeczalny styl i wyraźną orientację na kierowcę.

Doświadczenie jazdy: wzorcowa dynamika i wyjątkowy komfort.

Zaawansowane technologie układu napędowego i zawieszenia łączą zwrotność w prowadzeniu z wysokim standardem komfortu jazdy dla pasażerów. W wersji wyposażonej w Pakiet Sport, nowe BMW serii 5 oferuje Adaptive Drive, który obejmuje kontrolę dynamiki jazdy, elektroniczną kontrolę amortyzatorów oraz aktywną stabilizację przechyłów. Opcjonalny Integral Active Steering wirtualnie wydłuża lub skraca rozstaw osi pojazdu, co poprawia stabilność przy dużych prędkościach oraz zwiększa zwinność przy niższych prędkościach.

Na starcie, nowe BMW serii 5 dostępne będzie z jednym silnikiem V-8 oraz jednym sześciocylindrowym w układzie rzędowym. Najwyższy model BMW 550i będzie wyposażony w silnik V-8 „reverse-flow” z podwójnym doładowaniem i bezpośrednim wtryskiem wysokociśnieniowym, osiągającym maksymalną moc 400 KM. Nowy silnik liniowy sześciocylindrowy w BMW 535i charakteryzuje się podwójną turbosprężarką, wtryskiem High Precision oraz po raz pierwszy technologią VALVETRONIC, która eliminuje przepustnicę. Zapewnia maksymalną moc 300 KM i moment obrotowy wynoszący 300 lb-ft. Modele 535i i 550i będą dostępne z 6-biegową skrzynią manualną, nową 8-biegową automatyczną skrzynią biegów lub nową „Sport Automatic” 8-biegową skrzynią.

Później zadebiutuje BMW 528i z silnikiem rzędowym o mocy 240 KM, wykonanego z lekkiego stopu magnezowo-aluminiowego oraz technologią VALVETRONIC, która zapewnia wysoką efektywność i nieporównywalną reakcję na gaz.

BMW EfficientDynamics: BMW serii 5 zwiększa przewagę.

Technologie BMW EfficientDynamics są stosowane w odpowiednich kombinacjach w każdym modelu, w tym takie funkcje jak regeneracja energii podczas hamowania, elektryczne wspomaganie kierownicy, wskaźnik zmiany biegów, aktywne klapy chłodzenia oraz zasilanie akcesoriów silnika na żądanie. Lekka konstrukcja materiałów jest inteligentnie wykorzystana do zrównoważenia pojazdu i obniżenia jego wagi. Na przykład, takie elementy jak drzwi, maska, przednie błotniki i zespoły zawieszenia wykonane są z aluminium.

Innowacyjne systemy wspomagania kierowcy.

Systemy wspomagania kierowcy w nowym BMW serii 5 obejmują całkowicie nowego Asystenta Parkowania, kamery Top View oraz ostrzeżenie o kolizji czołowej z automatycznym hamowaniem przy zamówieniu z Aktywnym Tempomatem oraz Stop & Go. Inne dostępne funkcje wspomagania kierowcy to ostrzeżenie o martwym polu, ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu, Head-Up Display oraz BMW Night Vision z wykrywaniem pieszych.

Wspólny rozwój i produkcja z BMW serii 7.

Światowa premiera nowego BMW serii 5 otwiera nowy rozdział w imponującej historii sukcesu. W ciągu pięciu generacji modeli łączna sprzedaż BMW serii 5 wynosi już ponad 5,5 miliona egzemplarzy. Nowy model bazuje na nowo opracowanej architekturze pojazdu, która jest również wykorzystywana w luksusowych sedanach BMW serii 7.

Wspólna produkcja BMW serii 5 i BMW serii 7 w zakładzie BMW w Dingolfing, a także szerokie zastosowanie wspólnych komponentów, zapewnia wysoce efektywną produkcję o najwyższych standardach jakości.

Eksterier: Dynamiczne proporcje w doskonałej równowadze.

Proporcje nowego BMW serii 5 definiowane są w archetypowym stylu BMW przez długi rozstaw osi i maskę, krótkie zwisy, tylną część nadwozia oraz linię dachu przypominającą coupe. Lekko klinowy kształt nadwozia nadaje mu sportowy i dynamiczny charakter. Nowa interpretacja charakterystycznego dla BMW kształtu Hofmeister kink na dole słupka C podkreśla dynamiczny wygląd samochodu z profilu.

Cała sylwetka jest doskonale zrównoważona, co wyraźnie wskazuje na prawie idealny rozkład masy między przodem a tyłem we wszystkich wersjach silnikowych. Z rozstawem osi wynoszącym 2,97 metra, czyli 116,9″, BMW serii 5 ma najdłuższy rozstaw osi w swoim segmencie, podczas gdy rzeźbiarska forma, znana z BMW, zapewnia płynny przepływ linii od przodu przez bok do tyłu, tworząc nadwozie, które wygląda jakby zostało uformowane z jednej formy.

Charyzmatyczny przód, elegancki bok, muskularny tył.

Ekspresyjny przód nowego BMW serii 5 przedstawia sportowy charakter samochodu. Pionowa siatka chłodnicy BMW – nawet z niektórych kątów wydaje się lekko pochylona do przodu – symbolizuje dynamiczny ruch sedana i, w połączeniu z mocno wyprofilowanymi nadkolami, nadaje przedniej części samochodu silną charyzmatyczną obecność.

W połączeniu z reflektorami BMW Adaptive Xenon (opcjonalnymi w modelu 528i), światła dzienne zawierają wyraźnie widoczne pierścienie LED, podczas gdy kierunkowskazy umieszczone daleko na zewnątrz składają się z dziesięciu jednostek LED. Na koniec, światło LED podkreśla górną krawędź każdego modułu reflektora.

Powyżej wyrazistej linii konturu biegnącej wzdłuż samochodu na wysokości uchwytów drzwi znajduje się lekko wyprofilowana powierzchnia barkowa, która, wspólnie z linią dachu przypominającą coupe oraz rozciągniętą powierzchnią okien, nadaje przeszklonej części kabiny pasażerskiej lekki i wydłużony wygląd, mimo jej rozmiaru. Niżej w nadwoziu, wklęsłe ukształtowanie tworzy żywe efekty światła i cienia, podkreślając sportowy charakter sedana. Większa krzywizna wokół tylnych nadkoli doskonale świadczy o typowym dla BMW napędzie na tylną oś.

Dynamiczne linie nadwozia są dodatkowo podkreślone przez wyraźnie zarysowany kontr-kąt na dole słupka C. Posiadając najmniejszy promień w tym miejscu kiedykolwiek widzianym w sedanach BMW, ta reinterpretacja charakterystycznego dla BMW kształtu Hofmeister podkreśla wydłużoną sylwetkę auta i nadaje kabinie pasażerskiej lekki i niski wygląd.

Linia konturu i linia progu podnoszą się dynamicznie równolegle do siebie, ta pierwsza rozciągając się od nadkola z przodu aż do tylnych świateł, tworząc elegancki i dynamiczny wygląd samochodu z boku. Rzeźbiarska forma typowa dla BMW ustanowiona w ten sposób sprawia, że boczne sekcje i tył dosłownie stapiają się ze sobą.

Linie konturu kontynuują się w kształcie tylnych zespołów świateł i ostatecznie łączą się powyżej tablicy rejestracyjnej. Z tylnej strony, nowe BMW serii 5 wyróżnia się także wklęsłą powierzchnią między linią konturu a nadkolami, nadając nadwoziu wyraźnie rozpoznawalną talię. Wyprofilowane nadkola oraz pozioma linia tyłu mocno podkreślają potężną sylwetkę sedana, a szeroki rozstaw kół i koła na równi z nadkolami tylko potęgują to wrażenie.

Tylnie zespoły świateł w kształcie litery L znowu odzwierciedlają typowy wygląd BMW i zapewniają niepowtarzalny design nocą. Trzy rzędy świateł LED tworzą efekt jednolicie świecących zespołów, typowy dla BMW. I nie tylko światła LED: również kierunkowskazy i światła hamowania są wykonane w technologii LED.

Nowoczesne wnętrze z wyraźną orientacją na kierowcę

Kokpit jest pochylony w stronę kierowcy pod kątem około 7°, a asymetrycznie zaprojektowana konsola centralna dodatkowo podkreśla tę wyraźną orientację na kierowcę. Poziome linie deski rozdzielczej akcentują poczucie przestrzeni.

Jak w każdym BMW, dobrze przemyślana ergonomia zapewnia optymalne użytkowanie elementów sterujących jazdą i innych funkcji. Wszystkie wyświetlacze, pokrętła i przyciski pełniące funkcje komfortu znajdują się w centralnym miejscu, dostępne dla kierowcy i pasażerów z przodu; natomiast elementy, które są tylko dla kierowcy, umieszczono po lewej stronie kierownicy, na kierownicy lub na przedniej konsolce. Kierownica posiada elektryczne ustawienie w pionie i w poziomie oraz możliwość odchylanego dla łatwiejszego wsiadania i wysiadania; oczywiście, zarówno przednie fotele standardowo oferują elektryczną regulację w 10 kierunkach, w tym wysokości zagłówka.

Pozycja siedzenia została poprawiona w porównaniu do poprzedniego modelu zarówno z przodu, jak i z tyłu, a przestrzeń na nogi w tylnych fotelach nowego BMW serii 5 zwiększyła się o 13 mm lub 0,5″. Pojemność bagażnika wynosi 520 litrów lub 18,2 stopy sześciennej, a opcjonalne składane oparcie tylnej kanapy zapewnia większą elastyczność w powiększaniu możliwości transportowych samochodu. Oprócz dzielonego w stosunku 40:60 tylniego oparcia kanapy, dostępna jest również możliwość przeładunku oraz dodatkowo opcjonalna torba narciarska dla większej wygody.

Deska rozdzielcza w technologii Black Panel.

Jak wiele aspektów nowego sedana BMW serii 5, jego zestaw wskaźników łączy tradycję BMW z nowoczesnymi, pięknymi wykonaniami. Cały zestaw wskaźników znajduje się w wysokiej rozdzielczości wyświetlaczu Black Panel, w którym cztery klasyczne okrągłe wskaźniki są najbardziej wyraziste; inne istotne wyświetlacze i odczyty dotyczące jazdy – w tym nawigacja, jeśli jest dostępna, funkcje monitorowania pojazdu, nadchodzące wymagania serwisowe i inne informacje – również pojawiają się tutaj w różnych (i zależnych od funkcji) formach graficznych. Ustawienia i elementy sterujące systemu klimatyzacji znajdują się w drugim wyświetlaczu Black Panel w ażurowej konsoli środkowej.

iDrive czwartej generacji: intuicyjny, potężny i szybki.

W nowym sedanie BMW serii 5 po raz pierwszy pojawia się sterownik iDrive czwartej generacji w dwóch wersjach: standardowa 7-calowa o rozdzielczości 800 x 480 pikseli lub opcjonalny system nawigacji w oszałamiającej wersji 10,2 cala o rozdzielczości 1280 x 480 pikseli, oferujący szerszy zakres funkcji i możliwości niż w nowym BMW serii 7. Wyświetlacze są transrefleksyjne, dzięki czemu światło słoneczne faktycznie poprawia obraz na ekranie.

Zestaw wskaźników współdziała w nowy sposób z wyświetlaczem sterującym iDrive oraz dostępnym Head-up Display. W zależności od wybranej funkcji, użytkownicy mogą wywoływać numery telefonów lub stacje radiowe za pomocą elementów sterujących na kierownicy. Wyświetlacz zestawu wskaźników wzbogaca również opcjonalny wyświetlacz nawigacji iDrive o realistyczne instrukcje kierunkowe, pomagając kierowcy w zmianie pasa ruchu lub pokonywaniu skomplikowanego skrzyżowania. Jeśli opcjonalny Head-up Display jest aktywowany, odpowiednie instrukcje pojawiają się tam.

Materiały i kolory: podkreślając elegancję.

Wybór kolorów i materiałów dodatkowo podkreśla wrażenie osobistego luksusu oraz interakcję linii i powierzchni w wnętrzu. Dla górnej części deski rozdzielczej o finezyjnej fakturze dostępne są dwie wersje kolorystyczne w zależności od wybranego koloru wnętrza. Skórzana tapicerka Dakota jest standardem w modelu 550i, a dostępna w sześciu schematach kolorystycznych, z czego trzy są nowe; luksusowa skóra Nappa BMW jest opcjonalna i dostępna w trzech schematach kolorystycznych.

Wykończenie wnętrza z ciemnego drewna Burl Ash jest standardem, pojawiającym się w dużych powierzchniach deski, drzwi i przedniej konsoli; Ash Anthracite (szary odcień) oraz inny charakterystyczny rodzaj drewna zwany Fineline Matte są opcjonalne.

Konsola centralna występuje w dwóch wariantach: w samochodach z manualną skrzynią biegów konsola jest podzielona na dwie sekcje, a czarna powierzchnia otaczająca dźwignię zmiany biegów oraz przyciski opcjonalnej Kontroli Dynamiki Jazdy są skierowane w stronę kierowcy. Uchwyt na klucze znajduje się pomiędzy dźwignią zmiany biegów a elementami sterującymi klimatyzacją.

W modelach z automatyczną skrzynią biegów przestrzeń pomiędzy elektroniczną dźwignią zmiany biegów a jednostką sterującą klimatyzacją oferuje wystarczająco dużo miejsca na dwa uchwyty na kubki oraz uchwyt na klucze. Dodatkowa komora na drobiazgi znajduje się za kontrolerem iDrive (gdzie w modelach z manualną skrzynią biegów znajduje się kolejny uchwyt na kubki).

Układ napędowy: Esencja BMW EfficientDynamics.

Nowe BMW serii 5 będzie oferowane w Stanach Zjednoczonych z wyborem trzech silników benzynowych. Przy wprowadzeniu nowego modelu, dostępne będą modele 535i i 550i. Modele 528i oraz xDrive AWD trzech modeli będą dostępne później w roku.

Model 550i napędzany jest przez oszałamiający silnik V-8 o pojemności 4.4 litra i mocy 400 KM z podwójnym doładowaniem. W porównaniu do wcześniejszego, naturalnie ssącego V-8, pojemność została zmniejszona z 4.8 do 4.4 litra i wyposażono go w podwójne turbosprężarki z wysokociśnieniowym wtryskiem. W kategoriach ilościowych nowy silnik dostarcza 400 KM w zakresie od 5500 do 6400 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 450 lb-ft, dostępny w szerokim zakresie od 1800 do 4500 obr./min. Oprócz dramatycznego przyspieszenia, które kierowcy odczują subiektywnie, dane obiektywne również robią wrażenie: przyspieszenie 0-60 mph szacuje się na zaledwie 5.0 sekundy (wstępne) i maksymalna prędkość w modelu wyposażonym w Pakiet Sport wynosi 150 mph. W modelach bez Pakietu Sport maksymalna prędkość jest ograniczona do 130 mph.

Dzięki swojej unikalnej konstrukcji „reverse-flow”, silnik V-8 modelu 550i jest w stanie osiągnąć wyższą moc bez odpowiednio wyższego zużycia paliwa. Pod względem technicznym, podejście to obejmuje kilka zupełnie nowych szczegółów projektowych. Po raz pierwszy, podwójne turbosprężarki oraz katalizatory oczyszczające spaliny umieszczono pomiędzy dwoma bankami cylindrów silnika V-8. W związku z tym wymagało to umieszczenia wałków rozrządu i zaworów w środku, aby skrócić drogę od cylindrów do turbosprężarek (napędzanych przez spaliny). Kluczową zaletą tego układu jest bardziej zwarty pakiet silnika. To jest odwrotność tradycyjnego układu V-8, otwierającego nową erę możliwości rozwoju silników V-8.

Najnowszy silnik benzynowy rzędowy szóstki BMW będzie napędem nowego sedana 535i. Charakteryzuje się on pojedynczą podwójną turbosprężarką i pojemnością 3,0 litra. Oprócz wysokociśnieniowego wtrysku bezpośredniego, nowy silnik jest pierwszym silnikiem rzędowym szóstki BMW, który jest wyposażony zarówno w doładowanie, jak i technologię wtrysku bezprzepustnicowego VALVETRONIC. Połączenie tych technologii BMW EfficientDynamics zapewnia poprawioną reakcję na gaz od biegu jałowego do czerwonego pola, zmniejszone zużycie paliwa i znacznie obniżone emisje. Nowy silnik ma moc 300 KM przy 5800 obr./min i moment obrotowy 300 lb-ft. Szczyt momentu obrotowego jest niezwykle łatwo dostępny: pełne 300 lb-ft jest dostępne w zakresie 1200 obr./min – 5000 obr./min.

W roli wspierającej: innowacyjna nowa 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów.

Wszystkie nowe modele BMW serii 5 będą wyposażone w 8-biegową automatyczną skrzynię biegów, która wprowadza płynne przełączanie biegów, sportowość i efektywność na nowy poziom doskonałości. W porównaniu do wzorcowej 6-biegowej automatycznej skrzyni biegów oferowanej w wcześniejszych modelach BMW, „wyższe” przełożenia 8-biegowej skrzyni znacznie przyczyniają się do obniżenia zużycia paliwa i emisji, a także do cichej pracy. A jej szerszy zakres przełożeń od najniższego do najwyższego biegu poprawia przyspieszenie i reakcję w całym zakresie prędkości jazdy.

Technicznie rzecz biorąc, atrybuty tej nowej automatycznej skrzyni biegów osiągnięto dzięki innowacyjnemu konceptowi, który dostarcza dwóch dodatkowych przełożeń (7 i 8) bez zwiększenia objętości lub wagi. W układzie, który nie był wcześniej stosowany w 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów, cztery zestawy planetarne i pięć pakietów sprzęgłowych są kontrolowane w sposób, który zapewnia, że w danym momencie nie więcej niż dwa z pięciu pakietów sprzęgłowych są w ruchu. Skromny wzrost liczby elementów mechanicznych pozwala nowej skrzyni biegów osiągnąć wyjątkowo wysoką sprawność: tzw. „sprawność przełożenia” jest wyższa niż 98% we wszystkich ośmiu biegach. W 6. biegu osiąga najwyższy poziom, ponieważ jest to jazda bezpośrednia, bez żadnych redukcji przełożenia. Połączenie tego z obniżonym tarciem oraz możliwością utrzymania „zablokowanego” momentu obrotowego przez większość czasu jazdy sprawia, że skrzynia biegów staje się integralną częścią ogólnej koncepcji efektywności nowego BMW serii 5.

Dwóch dodatkowych biegów oznacza potrójny postęp: szybsze zmiany biegów, większa gładkość, zwiększona efektywność.

Szerszy zakres przełożeń pozwala silnikowi pracować przy niższych prędkościach, głównie w „najwyższym” biegu, 8. Jednak nawet przy tym szerszym zakresie kroki między sąsiednimi biegami są zmniejszone; to z kolei oznacza silniejszy, płynniejszy przepływ mocy podczas przyspieszania.

Z tych samych powodów, szybsze zmiany biegów są dodatkową korzyścią, ponieważ tylko jeden pakiet sprzęgłowy jest rozłączany, aby zmienić bieg w górę lub w dół o jeden lub dwa biegi. Z drugiej strony, redukcja o więcej niż dwa biegi jest realizowana jako zmiana bezpośrednia. Na przykład, redukcja z 8. na 2. bieg odbywa się z tylko jednym rozłączeniem pakietu sprzęgłowego, a zatem następuje bez przechodzenia przez biegi pośrednie. W ten sposób w jednej chwili kierowca może cieszyć się cichą, efektywną jazdą na niskich obrotach 8. biegu, a w następnej chwili uzyskać maksymalne przyspieszenie.

Skrzynie manualne: Kontynuacja tradycji BMW

BMW pozostaje jedynym producentem, który oferuje manualne skrzynie biegów w konkurencyjnym zestawieniu BMW serii 5, podkreślając sportowy charakter samochodu oraz zaangażowanie BMW w entuzjastów jazdy.

Modele 535i i 550i będą oferowane z 6-biegową manualną skrzynią biegów w Stanach Zjednoczonych, zapewniając poziom zaangażowania kierowcy unikalny w tym segmencie.

Regeneracja energii hamowania: innowacja oszczędzająca energię.

Nowe BMW serii 5 kontynuuje wprowadzenie systemu regeneracji energii hamowania w modelach amerykańskich. Aby oszczędzać energię i zmniejszać zużycie paliwa przez pojazd w czasie, system ten zarządza czasami, w których alternator ładuje akumulator.

Konwencjonalnie alternator w samochodzie działa ciągle i zawsze ładowałby akumulator. W nowym BMW serii 5 ładowany jest tylko podczas hamowania lub zwalniania; w przeciwnym razie działa swobodnie i pobiera praktycznie żadnej energii z silnika. Używane jest elektronicznie sterowane sprzęgło, podobne do tego stosowanego w sprężarce klimatyzacji, do włączania i wyłączania alternatora.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.