2009 BMW 5-Series Gran Turismo

2009 BMW 5-Series Gran Turismo

Przejdź do galerii zdjęć2009 BMW 5-Series Gran Turismo

BMW podjął nową strategię na rynku, wprowadzając na rynek niszowy model o nazwie 5 Series GT, który dzielił platformę z serią 7 (F01).

Niemiecki producent połączył cechy swojej flagowej limuzyny, serii 7, z crossoverem X6 Sport Activity Coupe. Efektem było pojazd, który próbował zaspokoić różne potrzeby, oferując wystarczający komfort dla czterech pasażerów oraz przyzwoitą przestrzeń bagażową. Co więcej, jego wyposażenie i udogodnienia były w pewnym sensie bogatsze niż te oferowane przez serię 7, a cena była niższa. To miała być komercyjna sukces, jednak światowy kryzys finansowy, który rozpoczął się pod koniec 2008 roku, pokrzyżował plany producenta. Z drugiej strony, 5 Series GT nie był zaprojektowany z myślą o zdobywaniu nagród za design, co również zauważyli potencjalni nabywcy.

Na przedniej części pojazdu znajdowały się duże, opadające reflektory z wyraźnymi kierunkowskazami umieszczonymi po zewnętrznych stronach. Między nimi szeroka atrapa chłodnicy wyglądała, jakby pochodziła z SUV-a. Próbowała ukryć wysokość przedniej części, która była wyższa niż w standardowej limuzynie. Na dolnej części zderzaka BMW zainstalował szeroką siatkową kratkę, otoczoną opcjonalnymi reflektorami przeciwmgielnymi.

Z profilu, długi rozstaw osi 5 Series Gran Turismo był zaledwie trzy milimetry (0,1 cala) krótszy niż w 7 Series z 2008 roku. Wysoka przednia część kończyła się nachyloną szybą, która przypominała tę z X6. Łukowaty dach opadał w dół i kończył się nagłym pionowym spadkiem za tylną szybą. Tam BMW zainstalował klapę bagażnika z systemem podwójnego otwierania. Naciśnij jeden przycisk, a tylko dolna, płaska część się otworzy, lub inny, a cała klapa podniesie się. Ten pomysł nie był nowy, ponieważ został już zastosowany w Skodzie Superb, ale okazał się praktyczny, więc BMW go wykorzystało. Ta funkcja nie była dostępna ani w serii 7, ani w X6. Kolejną unikalną cechą 5 Series GT były okna drzwiowe, które nie miały ramki, jak w prawdziwym GT czy samochodzie sportowym.

Wnętrze 5 Series GT oferowało wysoki poziom komfortu z wysoko umieszczonymi siedzeniami dla pasażerów z przodu, podczas gdy z tyłu BMW proponował fotele z funkcją pochylania, a nawet opcję dwóch osobnych siedzeń zamiast kanapy. Przed kierowcą znajdował się zaokrąglony zestaw wskaźników z dwoma dużymi tarczami dla prędkościomierza i obrotomierza, otoczonymi wskaźnikami poziomu paliwa i temperatury silnika. Na górze centralnej konsoli zamontowano szeroki wyświetlacz systemu multimedialnego, sterowany za pomocą pokrętła umieszczonego na konsoli środkowej pomiędzy przednimi pasażerami.

Pod maską producent zainstalował szeroki wybór silników, począwszy od dwulitrowego turbodiesla, aż po podwójnie doładowany V8 o pojemności 4,4 litra. Ten pierwszy był oferowany wyłącznie z napędem na tylną oś. Jednocześnie wszystkie inne wersje były dostępne z systemem AWD xDrive BMW. Moc trafiała na tylną oś lub na wszystkie cztery koła za pośrednictwem ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów ZF.

BMW po raz kolejny definiuje zupełnie nowy segment na rynku motoryzacyjnym. BMW 5-Series Gran Turismo łączy elegancję, przestronność, komfort i wszechstronność w naprawdę unikalnym stylu. Jako atrakcyjny, przyszłościowy rozwinięcie serii 5, BMW 5-Series Gran Turismo jest całkowicie bezkonkurencyjne na całym świecie w górnym segmencie średniej klasy, łącząc charakterystyczne cechy prestiżowego sedana, nowoczesnego, wszechstronnego pojazdu sportowego oraz klasycznego Gran Turismo w zupełnie nowym, niepowtarzalnym stylu.

Dzięki swojej konstrukcji nadwozia, BMW 5-Series Gran Turismo łączy proporcje typowe dla BMW, elegancko wydłużoną sylwetkę oraz linię dachu w stylu coupé, a także cztery drzwi bezramowe, tworząc jedną spójną i harmonijną całość. Frontalny widok samochodu emanuje potężną dynamiką dzięki wyraźnej obecności prostokątnej kratki chłodnicy BMW, dużym wlotom powietrza oraz podwójnym, okrągłym reflektorom pochylonym pod atrakcyjnym kątem. Po raz pierwszy funkcję dziennego światła zapewniają pierścienie korony z technologią LED. Tył pojazdu, charakteryzujący się wyraźnymi poziomymi liniami, ma ten charakterystyczny wygląd szerokości, mocy i muskułów, dodatkowo podkreślony przez L-kształtne klosze tylnych świateł z jednolitym oświetleniem LED.

Luksusowe wnętrze, które w przypadku auta o takiej sylwetce coupé jest zaskakująco przestronne i wszechstronne, daje zarówno kierowcy, jak i pasażerom spontaniczne poczucie komfortu i dobrego samopoczucia. To uczucie jest wzmocnione przez wygodne wejście do samochodu, lekko podwyższoną pozycję siedzenia, duże powierzchnie okienne, opcjonalny panoramiczny dach szklany, a także wyborne materiały i doskonałą jakość wykonania.

Elastycznie regulowane wnętrze BMW 5-Series Gran Turismo pozwala kierowcy i pasażerom dostosować przestronność wewnątrz pojazdu do ich indywidualnych potrzeb. W standardowej pozycji tylne siedzenia oferują pasażerom tę samą ilość miejsca na nogi co w BMW 7-Series, w połączeniu z podobną wysokością wnętrza jak w BMW X5. W tej konfiguracji pojemność bagażnika wynosi już 440 litrów (15,4 stopy sześciennej). Dzięki przegrodzie za tylnymi siedzeniami, kabina pasażerska i bagażowa są od siebie akustycznie i klimatycznie oddzielone, jak w sedanie. W razie potrzeby tylne siedzenia mogą być indywidualnie przesuwane do przodu o maksymalnie 100 milimetrów lub prawie 4 cale, przy zachowaniu takiej samej ilości miejsca na nogi, jak w sedanie serii 5, z jednoczesnym zwiększeniem pojemności bagażnika do 590 litrów (20,7 stóp sześciennych). A po złożeniu tylnych oparć siedzeń razem z przegrodą, przestrzeń bagażowa rośnie do maksymalnej pojemności 1,700 litrów (59,5 stóp sześciennych).

Oferująca unikalną funkcjonalność, dwuczęściowa klapa tylna w BMW 5-Series Gran Turismo zapewnia wyjątkową wszechstronność i maksymalny komfort przy ładowaniu bagażnika. Otwierając małą, przypominającą klapę sedana pokrywę bagażnika pod tylnym oknem, przy zamkniętej klapie, kierowca i pasażerowie mogą wygodnie załadować tylną część pojazdu bez powodowania nieprzyjemnych dźwięków, przeciągów czy zmian temperatury w kabinie pasażerskiej. Z kolei do ładowania dużych i nieporęcznych przedmiotów wystarczy otworzyć dużą klapę dla maksymalnej wygody.

Widoczna przestronność oraz inspirujący, nowoczesny design wnętrza współpracują ze sobą, aby zapewnić naprawdę luksusową atmosferę i najwyższy komfort podróży nowoczesnym Gran Turismo. Gładkie powierzchnie na przednich i tylnych panelach drzwi, które płynnie przechodzą w jedną całość, a także poziome rozmieszczenie deski rozdzielczej potęgują wrażenie wyjątkowej hojności. Komfort siedzenia, wysokość pod sufitem oraz swoboda ruchu łokci są na najwyższym poziomie, który można spotkać jedynie w klasie luksusowych pojazdów. Lekko podwyższona pozycja siedzenia, wyraźne, uporządkowane rozmieszczenie elementów sterujących, nowy system iDrive BMW z wyświetlaczem o przekątnej do 10,2 cala oraz kokpit w technologii Black Panel wszystko to przyczynia się do zapewnienia kierowcy maksymalnej dominacji w każdej chwili. Tylne siedzenia mogą być indywidualnie regulowane przód-tył i mają również możliwość indywidualnej regulacji kąta nachylenia oparcia. Aby sprostać najwyższym wymaganiom dotyczącym indywidualnego luksusu, w opcji dostępne są również dwa pojedyncze komfortowe siedzenia z tyłu.

BMW 5-Series Gran Turismo wchodzi na rynek z wyborem nie mniej niż trzech ultranowoczesnych jednostek napędowych, które przenoszą BMW EfficientDynamics do nowego segmentu w świecie motoryzacyjnym. BMW 530d Gran Turismo oferuje naprawdę unikalną, niezrównaną równowagę doświadczeń z jazdy i oszczędności paliwa z przeciętnym zużyciem paliwa w europejskim cyklu testowym wynoszącym zaledwie 6,5 litra/100 kilometrów, co odpowiada 43,5 mpg imp, oraz emisją CO2 wynoszącą 173 g/km. Dwa modele benzynowe również ustanawiają nowe standardy efektywności w swojej klasie silnikowej.

Jako osiągnięcie na światową skalę wprowadzające nowy i jeszcze bardziej efektywny zakres silników, BMW 535i Gran Turismo jest pierwszym silnikiem w układzie rzędowym z silnikiem benzynowym z TwinPower Turbo, High Precision Injection oraz VALVETRONIC, osiągającym maksymalną moc 225 kW/306 hp. Najsilniejszym silnikiem w ofercie jest silnik V8 TwinPower Turbo, który dostarcza maksymalną moc 300 kW/407 hp w BMW 550i Gran Turismo. Z kolei BMW 530d Gran Turismo korzysta z rzędowego silnika diesla o mocy 180 kW/245 hp najnowszej generacji z aluminiowym blokiem silnika i bezpośrednim wtryskiem paliwa common-rail. Wszystkie silniki spełniają standard emisji EU5.

Wszystkie warianty modelu standardowo wyposażone są w ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów, którą dotychczas można było podziwiać jedynie w luksusowym sedan BMW 760Li z dwunastocylindrowym silnikiem. Wyposażona w innowacyjną konfigurację zestawów przełożeniowych, unikalny poziom efektywności wewnętrznej oraz tę samą niską wagę i kompaktowe wymiary jak sześciobiegowa skrzynia automatyczna, ta nowoczesna skrzynia automatyczna łączy komfort zmiany biegów, dynamiczne osiągi i efektywność jazdy na najwyższym poziomie. Najnowocześniejsza technologia silników, innowacyjna ośmiobiegowa skrzynia automatyczna oraz szeroki zakres unikalnych technologii w kontekście BMW EfficientDynamics pozwalają BMW 5-Series Gran Turismo ustawić nowe standardy również pod względem ekonomii i zarządzania emisjami.

Nowoczesna, wymagająca technologia zawieszenia BMW 5-Series Gran Turismo została zaprojektowana zarówno z myślą o fascynujących osiągach podczas jazdy, jak i o doskonałym komforcie podróży. Przednia oś z podwójnymi wahaczami i tylną osią Integral-V, charakterystyczną dla BMW, wykonana jest głównie z aluminium. Standardowe wyposażenie obejmuje również pneumatyczne zawieszenie tylnej osi oraz hydrauliczne wspomaganie kierownicy z pompą wspomagającą działającą na żądanie. Integral Active Steering dostępne jest jako opcja, łącząc aktywne kierowanie przednich kół z tylnym kierowaniem dostosowującym się do warunków jazdy i bieżących potrzeb.

W standardzie dostępny jest Dynamic Drive Control, który wpływa nie tylko na dynamikę zmiany biegów, ale także na mapę sterowania pedałem gazu i wspomagania kierownicy. W połączeniu z opcjonalnym Adaptive Drive, amortyzatory z nieskończoną regulacją zarówno na skoku wchodzącym, jak i wychodzącym przyczyniają się do świetnej funkcji zawieszenia. Oprócz programów NORMAL, SPORT i SPORT+, kierowca ma również do wyboru tryb COMFORT, dostępny bezpośrednio z przycisku Dynamic Drive Control na konsoli centralnej. Dodatkowo należy zauważyć, że interwencja w systemie DSC Dynamic Stability Control jest ograniczona w ustawieniu SPORT+ oraz w trybie trakcji.

Optymalna konstrukcja nadwozia w połączeniu z odpowiednio skoordynowanymi i elektronicznie sterowanymi systemami pasywnego bezpieczeństwa zapewnia maksymalne bezpieczeństwo pasażerów w każdym momencie. Systemy te obejmują trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich siedzeniach, poduszki powietrzne czołowe i boczne oraz poduszki powietrzne chroniące głowę z boku, aktywowane w przypadku kolizji zagłówki z przodu, opony runflat oraz wskaźnik usterek opon. Standardowe wyposażenie obejmuje także światła przeciwmgielne oraz adaptacyjne światła hamowania, z bi-xenonowymi podwójnymi reflektorami z funkcją dziennego światła, a także adaptacyjne reflektory z regulacją rozkładu światła oraz oświetleniem zakrętowym dostępnym jako opcja.

BMW 5-Series Gran Turismo dostępne jest również opcjonalnie z pełnym zakresem funkcji od BMW ConnectedDrive, w tym z tempomatem z funkcją Stop & Go, asystentem świateł drogowych, ostrzeżeniem przed zmianą pasa, ostrzeżeniem o opuszczeniu pasa, informacjami o ograniczeniu prędkości, BMW Night Vision z detekcją pojedynczych osób, widokiem bocznym, widokiem z góry oraz kamerą cofania. Oprócz tych doskonałych funkcji, BMW ConnectedDrive oferuje także BMW Online, BMW Assist, BMW TeleServices oraz rozszerzoną funkcję awaryjnego połączenia, automatycznie określającą i przekazującą aktualną lokalizację pojazdu.

Szeroki zakres standardowego wyposażenia BMW 5-Series Gran Turismo obejmuje automatyczną klimatyzację, system audio, gniazdo AUX-In oraz Zintegrowaną Instrukcję Obsługi. Opcjonalne funkcje to czterostrefowa automatyczna klimatyzacja (standard w BMW 550i Gran Turismo), systemy telekomunikacyjne i nawigacyjne, port USB, 80 GB dysku twardego na dane nawigacyjne oraz prywatną kolekcję muzyki użytkownika, system audio wielokanałowy, podwójny tuner DAB, system rozrywki DVD z tyłu, Head-Up Display, panoramiczny dach szklany zoptymalizowany pod kątem kontroli hałasu i atrakcyjnego designu, a także elektrycznie obracany hak holowniczy.

Dane techniczne

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.