Fiat dostrzegł rosnące zapotrzebowanie na crossover’y i nawiązał współpracę z Suzuki, aby stworzyć i wyprodukować model Sedici, który zadebiutował na rynku europejskim w 2005 roku, a następnie przeszedł facelifting w 2009 roku.
W związku z tym, że w Europie w 2009 roku wprowadzono normy emisji Euro 5, wszyscy producenci samochodów musieli dostosować się do nowych regulacji. Zmusiło to większość z nich do stworzenia nowych modeli lub modernizacji istniejących. Tak więc model Sedici z 2009 roku był w rzeczywistości mocno odświeżoną wersją już istniejącego pojazdu.
Oryginalny design, stworzony przez studio projektowe Giorgetto Giugiaro, sprawił, że Sedici zaskoczył swoją obecnością na rynku. Fiat nie miał solidnego doświadczenia w produkcji crossoverów (poza modelem Panda 4×4) i brakowało mu niezbędnych narzędzi do ich budowy. Dlatego też samochód produkowano na tych samych liniach montażowych co Suzuki SX4 na Węgrzech. Fiat był odpowiedzialny za dostarczenie silników, co sprawiło, że jego praca stała się trudniejsza, kiedy odświeżona wersja zaczęła nabierać kształtów. Jednak jak każdy inny model po faceliftingu, także i ten samochód zyskał zmieniony design.
Na przodzie, Sedici z 2009 roku sportowało przeprojektowaną osłonę chłodnicy, która przypominała tę z linii Bravo/Brava. Fiat próbował stworzyć charakterystyczny styl, co się udało. Reflektory w kształcie boomerangu, cofnięte w kierunku boków, nadawały pojazdowi sportowy wygląd. Z boku, w zależności od poziomu wyposażenia, Sedici miało plastikowe listwy na panelach drzwiowych i błotnikach.
Wnętrze pozostało tak przestronne jak wcześniej, ale włoski producent dodał do listy opcji system informacyjno-rozrywkowy z ekranem dotykowym, który zamontowano na centralnej konsoli. Fiat wprowadził także czteroelementowy układ wskaźników w desce rozdzielczej, z szerszym prędkościomierzem i obrotomierzem. Dodatkowo, pojazd wyposażony był w wyświetlacz LCD dla komputera pokładowego.
Pod maską Fiat zamontował wybór dwóch silników: 1,6-litrowy benzynowy oraz 2,0-litrowy turbo-diesla. Pierwszy dostępny był w wersji z napędem na przednie koła, natomiast drugi produkowany był wyłącznie jako model z napędem na wszystkie koła.
Fiat odnawia model Fiat Sedici, oferując nowoczesny styl oraz wybór silników: od teraz Fiat Sedici jest jeszcze bardziej przyjazny dla środowiska, dzięki dwóm nowym silnikom Euro 5 (silnik benzynowy 1.6 16v o mocy 120 KM oraz silnik diesla 2.0 16v Multijet o mocy 135 KM), co czyni go „najlepszym w swojej klasie” SUV-em pod względem emisji CO2.
Z nowym modelem Sedici, gama Fiata zyskuje na spójności i nowoczesności, dzięki stylizacji bardziej zgodnej z innymi modelami. Wygląd nowego modelu zawiera szereg detali, które od razu nawiązują do nowoczesnych crossoverów, oferując rozwiązania odporne na zmieniające się trendy, które mają przetrwać długo. Nowy zderzak, przypominający solidne „bull bary”, dodaje siły i charakteru projektowi, podczas gdy metalowe wykończenia wokół świateł przeciwmgłowych podkreślają praktyczną elegancję, która doskonale sprawdza się nawet w najbardziej prestiżowych centrach miast. Najbardziej charakterystyczną cechą nowego Fiat Sedici jest jego zdolność do płynnego przejścia z chaotycznego miejskiego ruchu na trudne trasy terenowe, po nierównym i śliskim terenie.
Spadkobierca już udanego modelu (sprzedano 80 000 egzemplarzy, z czego około 47 000 tylko we Włoszech, gdzie Fiat Sedici 4×4 jest najlepiej sprzedającym się pojazdem terenowym), odnowiony SUV Fiata jest zaprojektowany z myślą o klientach szukających wyjątkowości w postaci wysublimowanego samochodu o eleganckich liniach. Jednocześnie nowy Fiat Sedici jest idealny dla kierowców pragnących kompaktowego, zwinnego i bezpiecznego auta w miejskim ruchu. Nowy Fiat Sedici ma 411 centymetrów długości, 176 centymetrów szerokości, 162 centymetry wysokości (160,5 cm dla wersji 4×2) oraz 250 centymetrów rozstawu osi. Nowy model oferuje poprawione doznania z użytkowania, szczególnie dla miłośników natury i kierowców szukających przygód. To zasługa terenowego wyglądu auta oraz jego dostosowującego się, na żądanie systemu napędu na cztery koła, który pozwala na swobodne przełączanie między napędem 4×2 a 4×4, co dodatkowo zmniejsza zużycie paliwa w porównaniu z innymi pojazdami terenowymi w tej samej klasie.
Klient może wybierać spośród trzech wersji (Dynamic, Emotion i Experience), dwóch systemów napędowych (4×2 i 4×4), 8 kolorów nadwozia oraz dwóch nowych silników: 120-konny silnik benzynowy 1.6 16v oraz 135-konny silnik diesla 2.0 Multijet z DPF (filtr cząstek stałych) w standardzie. W porównaniu do silników wcześniejszego modelu, te nowe silniki dostarczają więcej mocy, a jednocześnie produkują znacznie mniej CO2. Mogą być łączone z pięcio- lub sześciobiegowymi skrzyniami biegów (a na niektórych rynkach, jak Niemcy, nawet z czterobiegową automatyczną, dostępną tylko w wersji 1.6 benzynowej 4×2).
W porównaniu z wcześniejszym silnikiem 120 KM 1.9 Multijet, nowy silnik 135 KM 2.0 16v Multijet charakteryzuje się lepszymi o 20% emisjami CO2 w wersji 4×4 (i 17% lepszymi w 4×2). W przypadku wersji 4×2 wartości dla cyklu mieszane wynoszą tylko 129 g/km CO2 i 4.9 l/100 km zużycia paliwa. (Wersja 4×4 osiąga 143 g/km CO2 i 5.5 l/100 km). W niektórych krajach, w tym we Włoszech, nowy Fiat Sedici korzysta nawet z dotacji państwowych na nowe pojazdy o obniżonych emisjach CO2. Te wartości umieszczają Fiata Sedici na szczycie swojej klasy i potwierdzają ciągłe zaangażowanie Fiata w łączenie „przyjemności z jazdy” z ochroną środowiska.
Oprócz znacznego zmniejszenia zużycia paliwa i emisji, Fiat Sedici 2.0 Multijet 135 KM dysponuje osiągami na szczycie swojej klasy: prędkość maksymalna wynosi 190 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa tylko 10.5 sekundy (dla wersji 4×4 wartości te wynoszą 180 km/h i 11.2 sekundy). Dodatkowo, elastyczność pojazdu została zwiększona dzięki momentowi obrotowemu wynoszącemu 320 N/m przy 1500 obr/min.