Honda wprowadziła drugą generację swojego dużego SUV-a Pilot w 2008 roku na rok modelowy 2009, zaskakując klientów kanciastym designem pojazdu oraz przestronnością wnętrza.
Chociaż światowy kryzys finansowy wpłynął na sprzedaż, producenci samochodów zaczęli ograniczać swoje koszty. Z drugiej strony, Honda dostrzegła rosnące zapotrzebowanie na SUV-y i postanowiła wprowadzić nowy model, aby przyciągnąć klientów do swoich salonów. Poprzednia generacja tego modelu przypominała powiększoną wersję CR-V, jednak nowy model zyskał wyraźnie kanciasty wygląd. Dodatkowo, poprawiono wnętrze oraz układ napędowy pojazdu. Honda skonstruowała Pilota na tej samej platformie co Acura MDX, ale z miejscami dla siedmiu osób. Oferowano go w pięciu wersjach: LX, EX, EX-L, Touring i SE. Ostatnia wersja była dostępna tylko w roku modelowym 2015, zanim wprowadzono trzecią generację Pilota.
Honda stworzyła model Pilot 2009 z nietypowym przodem, który miał unoszący się grille, gdzie srebrna ozdoba wydawała się wisieć nad czarną siatką za nią. Prostokątne reflektory po bokach miały okrągłe lampy oraz kierunkowskazy umieszczone w rogach. Na dolnej części, japoński producent umieścił owiniętą plastikową osłonę z trapezoidalną ozdobą, która naśladowała kamienny osłon i była flankowana przez dostępne światła przeciwmgielne.
Kanciasty wygląd pojazdu był bardziej widoczny w profilu SUV-a. Szyba przednia o nachyleniu była jedynym elementem, który nie był pionowy. W przeciwieństwie do tego, płaskie panele boczne i okna tworzyły wizerunek pojazdu użytkowego, a nie rodzinnego SUV-a. Nawet uchwyty do drzwi wyglądały, jakby pochodziły z ciężarówki. Aby dodatkowo podkreślić surowy wygląd, Honda dodała poszerzone nadkola i nie zamontowała osłon bocznych, aby uwydatnić prześwit. Z tyłu, pionna klapa bagażnika miała niezależnie otwierane tylne okno, co pozwalało klientom łatwo załadować mniejsze przedmioty do bagażnika. Wszystkie wersje były standardowo wyposażone w hak holowniczy.
Wewnątrz, wysoka deska rozdzielcza nie przypominała innych modeli Hondy z tego samego okresu. Przed kierowcą znajdowało się trójwskazówkowe zestawienie instrumentów z dodatkowym wyświetlaczem dla komputera pokładowego. Na szczycie centralnej konsoli znajdował się drugi wyświetlacz dla systemu multimedialnego. Jednocześnie dostępna była jednostka nawigacji satelitarnej z ośmiocalowym ekranem dotykowym. Honda umieściła wybierak biegów obok kierownicy, zamontowany na centralnej konsoli, co było kolejnym nietypowym rozwiązaniem. Ci, którzy szukali doskonałych wrażeń dźwiękowych, mogli zdecydować się na audio o mocy 512 watów i dziesięciu głośnikach. Pilot był standardowo wyposażony w siedem miejsc w układzie 2-3-2. Przy złożonych środkowych i ostatnich rzędach, przestrzeń bagażowa osiągała oszałamiające 87,6 cu-ft (2,480 litrów).
Pod maską, Pilot miał tylko jedną opcję silnika, 3.5-litrowy V6, który generował 253 PS (250 hp) w połączeniu z pięciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Honda oferowała opcję napędu na przednie koła lub na cztery koła. Ta druga wersja mogła holować nawet do 4,500 funtów (2,041 kg).
Honda Pilot znajduje się w elitarnym gronie SUV-ów, które w ostatniej dekadzie przyczyniły się do rozwoju segmentu „krosowców”, oferując połączenie komfortu jazdy, przestronności wnętrza oraz ogólnej efektywności, której brakowało tradycyjnym SUV-om. Konstrukcja nadwozia Pilot oraz w pełni niezależne zawieszenie przyczyniły się do transformacji segmentu SUV, poprawiając jakość jazdy, zdobywając najwyższe oceny bezpieczeństwa w testach zderzeniowych, tworząc więcej przestrzeni wewnętrznej i zwiększając efektywność paliwową. Pierwsza wersja Pilota dostarczyła sprawdzony przepis na sukces, wprowadzając funkcje, które zostały później naśladowane przez konkurencję, takie jak standardowe trzecie rzędy siedzeń, bezproblemowy napęd na cztery koła oraz łatwo konfigurujące się wnętrze.
Druga generacja Honda Pilot stara się udoskonalić popularny wzór SUV-a Honda, dodając więcej surowego wyglądu SUV, większą precyzję na drodze oraz poprawiając funkcjonalność wnętrza. Zaprojektowany z myślą o koncepcji „inteligentnego pojazdu przygody”, który spełnia praktyczne potrzeby rodziny, osiemosobowy Pilot oferuje odważniejszy styl SUV, bardziej przemyślane i przestronne wnętrze oraz zaawansowane technologie dla bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i wygody.
Nadwozie
Honda Pilot jest zbudowana na platformie crossover SUV, która łączy zalety bezpieczeństwa, pakowania oraz prowadzenia typowe dla konstrukcji nadwozia opartej na samochodzie, zachowując jednocześnie wszechstronność, której oczekują konsumenci od SUV-ów. Wysoce sztywna platforma Pilota z izolowanymi przednim i tylnym subramami stanowi fundament wielu jego doskonałych cech, w tym znakomitej zwinności w prowadzeniu, wyjątkowego komfortu jazdy, światowej klasy osiągów w zakresie bezpieczeństwa i efektywności pakowania. Trwałość SUV-a Pilot wspierana jest przez pewne właściwości trakcyjne w deszczu i śniegu, średnie możliwości terenowe dzięki prześwitowi wynoszącemu 8,0 cala oraz maksymalnemu udźwigowi wynoszącemu 4500 funtów (modele 4WD).
W 2009 roku nadwozie Pilota włączyło do swojej konstrukcji zaawansowaną inżynierię kompatybilności (ACE®), co zwiększa bezpieczeństwo zderzeniowe z przodu w przypadku kolizji z pojazdami o różnych wysokościach zderzaków, a także wykorzystuje największą ilość stali o wysokiej wytrzymałości w jakimkolwiek produkcie motoryzacyjnym Hondy do tej pory. Odważniejszy kierunek stylistyczny przyjmuje czyste i funkcjonalne podejście z wyraźnymi, trójwymiarowymi liniami, które tworzą dynamiczny kształt z siłą i solidnością.
Wnętrze
Wnętrze Honda Pilot zostało zaprojektowane tak, aby zapewnić wygodne doświadczenie dla wszystkich pasażerów w stylu klasy biznes. W 2009 roku kluczowe obszary poprawy koncentrują się na zwiększeniu przestronności, przestrzeni na kolana, ogólnym komforcie oraz dostępności, jednocześnie utrzymując optymalną, średniej wielkości zewnętrzną bryłę SUV. Celem projektu wnętrza było stworzenie funkcjonalności na najwyższym poziomie, która wyróżniałaby go na tle konkurencji. Zewnętrzna długość 2.9 cala i szerokość 1.0 cala więcej przyczyniają się do dodatkowych 4.1 stóp sześciennych przestrzeni wewnątrz (EX-L), z czego znaczna część tej przestrzeni zwiększa praktyczność dla drugiego i trzeciego rzędu oraz bagażnika. Niektóre z najnowszych technologii i funkcji Hondy zyskały szczyt w nowej edycji Touring, która zawiera najnowszą wersję systemu nawigacji Honda Satellite-Linked Navigation System™, łączność Bluetooth® HandsFreeLink™ z telefonem komórkowym, dostępny system rozrywki DVD z dźwiękiem DTS, elektryczne otwieranie tylnej klapy i inne. Kamera tylna jest standardem w modelach Pilot EX-L i Pilot Touring.
Od strony stylistycznej, funkcjonalny, mocny i inteligentny motyw wzornictwa wyraża się przez masywnie wyglądający, szeroki środkowy panel, wykorzystujący czyste, wyraźne linie oraz połączenie bogato teksturowanych powierzchni. Panel instrumentów inteligentnie organizuje przełączniki w strefy dla audio, klimatyzacji i nawigacji (jeśli jest zainstalowana). Pokrętło interfejsu, podobne do tego używanego w Hondzie Accord, służy do sterowania systemem nawigacji w modelu Pilot Touring.
Podwozie
Jako crossover SUV, który łączy w sobie cechy samochodu z możliwościami pojazdu terenowego, Honda Pilot została zaprojektowana w celu zapewnienia pewnego, bezpiecznego i przyjemnego wrażenia z jazdy, z doskonałą izolacją niepożądanych hałasów, wibracji i sztywności (NVH), aby zapewnić wyjątkowy komfort w każdych warunkach jazdy. W pełni niezależna konstrukcja podwozia stanowi także fundament zdolności Pilota jako transportera osób oraz ładunków, a także pojazdu terenowego.
Honda Pilot zapewnia wyjątkowo szeroki rozstaw kół wynoszący 67,7 cala z przodu i 67,5 cala z tyłu, co zapewnia wysoki poziom stabilności prowadzenia i przestronności wnętrza. Komponenty podwozia zostały zaprojektowane w celu zapewnienia kontrolowanych ruchów nadwozia z wyważonymi i bezpiecznymi cechami jazdy i prowadzenia. Użycie w pełni izolowanych przednich i tylnych subram podwieszenia poprawia doskonałą kontrolę NVH Pilota, aby zapewnić jazdę cichą i bezpieczną.
Układ napędowy
Honda Pilot została zaprojektowana, aby zapewnić wygodne, pewne i przyjemne wrażenia z jazdy, z dużą mocą, aby sprostać możliwościom osiemosobowego SUV-a z możliwościami terenowymi i do 4500 funtów zdolności holowniczej (4WD). W 2009 roku inżynierowie Hondy skupiły się na efektywności paliwowej nowego Pilota i zastosowały najnowszą generację technologii Zarządzania Zmiennym Cylindrem w wszystkich modelach. Niskie emisje, szeroki krzywa momentu obrotowego oraz niskie wymagania konserwacyjne były również kluczowymi celami rozwojowymi.
Honda Pilot napędzana jest zaawansowanym silnikiem V-6 o pojemności 3,5 litra i 24 zaworach i-VTEC, połączonym z elektronicznie sterowaną 5-biegową automatyczną skrzynią biegów. Maksymalna moc silnika wynosi 250 koni mechanicznych przy 5700 rpm oraz 253 lb-ft momentu obrotowego przy 4800 rpm. Technologia „inteligentnego” ZmiennoZaworowego Sterowania i Podnoszenia (i-VTEC®) z Zarządzaniem Zmiennym Cylindrem (VCM) pozwala silnikowi V-6 pracować w trybie sześciocylindrowym dla mocy oraz w trybach czterocylindrowych i trzycylindrowych dla efektywności. Pilot spełnia rygorystyczne standardy emisji spalin Ultra Low Emissions Vehicle (ULEV-2) Kalifornii. W pełni automatyczny system napędu na cztery koła z Zmiennym Zarządzaniem Momentem (VTM-4) jest dostępny we wszystkich modelach i zapewnia bezproblemowe „decyzyjne” zastosowanie napędu na cztery koła w razie potrzeby.
Bezpieczeństwo
Honda konsekwentnie stawia sobie za cel dążenie do bezpieczeństwa pojazdów jako część swojej podstawowej strategii biznesowej. Firma dąży do zapewnienia wysokiego poziomu ochrony pasażerów oraz minimalizowania obrażeń pieszych we wszystkich swoich samochodach i ciężarówkach, stosując kompleksowe i rozwijające się podejście do bezpieczeństwa pojazdów. Proces ten przynosi korzyści wszystkim nowym pojazdom Hondy – niezależnie od ich rozmiaru czy ceny – a także zwiększa kompatybilność z innymi typami pojazdów w przypadku kolizji czołowych.
Honda Pilot 2009 stanowi przykład podejścia Hondy do bezpieczeństwa. Każdy Honda Pilot wyposażony jest w poduszki powietrzne boczne w kurtynach oraz poduszki powietrzne z podwójną komorą z przodu, a także system wykrywania pozycji pasażera (OPDS) oraz aktywne zagłówki siedzeń przednich, które mają na celu zmniejszenie ciężkości obrażeń szyi w przypadku kolizji z tyłu.
Zaawansowana struktura inżynierii kompatybilności (ACE®) z przodu pojazdu, która została dodana do Hondy Pilot po raz pierwszy, sprawia, że nowy Pilot jest niezwykle skuteczny w absorbowaniu energii podczas zderzenia czołowego i pomaga minimalizować potencjał sytuacji podjeżdżania lub nadjeżdżania, które mogą wystąpić podczas zderzeń czołowych lub w zderzeniach ukośnych z pojazdem wyraźnie większym lub mniejszym. System Stabilności Pojazdu (VSA®) oraz system ABS z wspomaganiem hamowania są standardowym wyposażeniem każdego Honda Pilot.