2009 Jaguar XKR

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Był czas na odświeżenie drugiej generacji modelu XKR, a Jaguar włożył sporo wysiłku w jego rozwój, zwłaszcza w celu wprowadzenia zupełnie nowego silnika z doładowaniem o pojemności pięciu litrów pod maskę.

Po tym, jak Tata Motors kupiło Jaguar-Land Rover, brytyjski producent samochodów zaczął pozbywać się wszystkich zbędnych elementów, które Ford zmusił go do produkcji. W ten sposób X-Type trafił na listę do likwidacji, co skutkowało obniżeniem kosztów eksploatacji fabryki Jaguara. Nowy silnik był znacznie bardziej zaawansowany technologicznie niż poprzednia jednostka 4.2-litrowa. Nowy właściciel wiedział jednak, że oprócz aktualizacji inżynieryjnych, samochód potrzebuje świeżych pomysłów w dziale wzornictwa, mimo że poprawienie wyglądu auta było wyzwaniem. Mimo to, udało się, a co więcej, wnętrze zostało również ulepszone.

Zazwyczaj, gdy producent samochodów wprowadzał lifting, zaczynał od pracy nad frontem, aby uczynić go bardziej rozpoznawalnym w porównaniu do poprzednika. Jaguar wziął to pod uwagę, ale nie wyglądało na to, aby jego dział projektowy poświęcał dodatkowe godziny na ten aspekt XKR. Mimo to, model z roku 2009 zyskał nowy zderzak, który miał pionowe wloty po bokach wentylujące przednie tarcze. Dodatkowo, producent zainstalował spoiler wzdłużny pod zderzakiem, aby obniżyć efekt przyziemny.

Z profilu, chromowane wykończenia wokół okien nadawały modelowi GT Jaguara bardziej luksusowy wygląd. Te detale podkreślały niską sylwetkę kabiny. Britański producent kontynuował również pomysł wprowadzony przez Prodrive w modelu XKR-S z 2008 roku, instalując głębsze progi boczne. Jednak największe ulepszenia pojazdu miały miejsce z tyłu. Tam producent zamontował spoiler w stylu „duck-tail” na klapie bagażnika. Co więcej, światła tylne wyposażono w technologię LED, co nadawało samochodowi czystszy, nowocześniejszy wygląd. Ostatnim, ale nie mniej ważnym elementem, był czterorurowy system wydechowy ładnie wkomponowany pod tylnym zderzakiem.

W środku klienci mogli wybierać pomiędzy okleiną z Rich Oak, Burr Walnut, a wykończeniem w ciemnym aluminium, aby dopasować je do skórzanej tapicerki. Mimo że samochód nadal wykorzystywał części pochodzące od Forda, miał zupełnie inny charakter. Jego zestaw wskaźników wyglądał bardziej przejrzyście. Jednak największą różnicą w porównaniu do poprzednika był nowy wybierak biegów dla automatycznej skrzyni biegów. Zamiast dźwigni, znajdował się okrągły pokrętło na centralnej konsoli. Wznosił się, gdy silnik był uruchomiony, a klienci mogli wybrać tryb jazdy, obracając je w lewo lub w prawo. Z przodu znajdował się przycisk do uruchamiania silnika, a za nim elektroniczna hamulca ręcznego.

Jednak najważniejszym ulepszeniem było to, co kryło się pod maską samochodu. Nowy silnik aluminiowy o pojemności 5.0 litrów miał bezpośredni wtrysk paliwa oraz nową sprężarkę twin-vortex. Ponadto, zmienne ustawienie wałka rozrządu oraz duży intercooler pomogły jednostce V8 dostarczyć 510 PS (517 km) do nowej sześciobiegowej automatycznej skrzyni biegów. Ale to nie wszystko. XKR był wyposażony w aktywne różnicowe z systemem wielotarczowym, sterowanym komputerowo, co pomagało samochodowi wysyłać najwięcej mocy do koła z najlepszą przyczepnością.

Nowy Jaguar XKR to wyrafinowany grand tourer z sercem prawdziwego samochodu sportowego, łączący bezwysiłkowe osiągi wysokiej klasy z nowoczesnymi silnikami V8 oraz nowym poziomem zaawansowanych technologii, intuicyjnej obsługi i doskonale wykonanych, luksusowych wnętrz Jaguar. Oferta obejmuje modele XK z silnikiem wolnossącym oraz doładowany Jaguar XKR, dostępne w wersji 2+2 coupe lub kabriolet.

Nowe silniki AJ-V8 Gen III o pojemności 5.0 litra z bezpośrednim wtryskiem oferują znaczne poprawy w zakresie mocy i momentu obrotowego, przy jednoczesnym zachowaniu efektywności paliwowej i niskich emisji. W obu aspektach, każdy model z nowej serii XK, mimo dużych zysków wydajności i elastyczności, jest porównywalny z poprzednikami.

Imponująca efektywność paliwowa tych potężnych samochodów wynika z połączenia najniższej w swojej klasie masy oraz nowych silników AJ-V8 Gen III. Oprócz wewnętrznych zalet lekkiej konstrukcji silników, te zaawansowane jednostki napędowe wykonane w całości z aluminium mają szereg cech, które zapewniają wysoką efektywność w dostarczaniu mocy, w tym wtrysk bezpośredni sterowany pistoletem (SGDI), który poprawia osiągi i efektywność, oraz podwójnie niezależne zmienne czasowanie wałków rozrządu (DIVCT), które korzysta z wydajności oraz redukuje emisje.

Osiągi na nowym poziomie

W wolnossącej wersji, nowy silnik AJ-V8 Gen III o pojemności 5.0 litra wydobywa 385KM (SAE) i 380lb ft (515Nm) momentu obrotowego – odpowiednio o 26 i 23 procent więcej niż jego poprzednik o pojemności 4.2 litra. Doładowana wersja Jaguara XKR o pojemności 5.0 litra generuje ogromne 510KM (510bhp SAE) i 461lb ft (625Nm) momentu obrotowego – poprawy wynoszące odpowiednio 23 i 12 procent w porównaniu do doładowanego silnika 4.2 litra.

Na drodze, przy maksymalnej prędkości kontrolowanej elektronicznie na poziomie 155mph (250kph), zyski w mocy i momencie obrotowym w połączeniu z lekką konstrukcją aluminiową XK znacząco poprawiają czasy przyspieszenia. Dla wolnossącego XK, przyspieszenie z 0 do 60mph skraca się do 5.2 sekundy z 5.9 sekundy (a z 0 do 100kph z 6.2 do 5.5 sekundy); dla doładowanego Jaguara XKR, przyspieszenie z 0 do 60mph skraca się do 4.6 sekundy z 4.9 (a z 0 do 100kph do 4.8 sekundy z 5.2).

Doładowany Jaguar XKR jest także imponująco wydajny, z łączną efektywnością paliwową wynoszącą 23.0mpg oraz współczynnikiem CO2 wynoszącym 292g/km – to poprawa w porównaniu do poprzedniego Jaguara XKR – oraz o 16 i 17 procent lepsze wyniki w porównaniu do odpowiednich danych dla BMW M6.

Kluczowe jest jednak to, że wolnossący XK nadal przewyższa swoich najbliższych rywali pod względem efektywności paliwowej i wskaźników CO2, osiągając średnie zużycie wynoszące 25.2mpg oraz poziom CO2 wynoszący 264g/km – o siedem procent lepsze niż odpowiednie dane dla Mercedesa-Benz SL500, dzięki jego oszczędnemu silnikowi i znacząco niższej masie: 1660kg w porównaniu do 1845kg SL500.

Wygląd zewnętrzny

Widoczne zmiany w nowym XK i XKR odzwierciedlają istotne zmiany pod względem technologicznym. Starannie przeprojektowane nadwozia przyjmują uwodzicielskie, eleganckie linie definiujące nowy język designu Jaguara i interpretują je w pięknym samochodzie sportowym 2+2, którego kształt jest jeszcze bardziej napięty, potężny i atletyczny. Nowa rodzina XK, przywołując istotę wydajności, długo zanim ruszy, jest wyraźnie ‘nowoczesnym’ sportowym Jaguarem: całkowicie współczesnym, precyzyjnie rzeźbionym, efektywnie zapakowanym i dokładnie dopracowanym.

Zmiany zewnętrzne dla wolnossących modeli XK i doładowanego Jaguara XKR podkreślają charakterystyczny i celowy nowy design przedniego końca, nowe tylne lampy LED oraz nowy dolny zderzak tylny. Nowe zespoły tylnych lamp LED z lampami przeciwmgielnymi oraz podwójnymi lampami wstecznymi (zamiast wcześniejszych jednostkowych lamp) nadają każdemu nowemu XK unikalny ‘nocny sygnaturę’, a technologia LED została także włączona w zintegrowanej lampie bocznej i lampach podejściowych w nowych lusterkach zewnętrznych. Każdy nowy XK ma również zmodyfikowane boczne wloty mocy w kolorze nadwozia.

Poza wspólnymi zmianami, subtelne różnice w detalach oddzielają każdy z trzech modeli w nowej serii XK. Wszystkie modele mają celowe cechy zderzaka przedniego z eleganckimi, chromowanymi wstawkami oraz dodatkowymi chromowanymi detalami na górnym grillu. Jaguar XKR odznacza się również chromowanym dolnym grillem, który w XK i XK Portfolio jest wykończony na czarno. Wszystkie modele mają teraz chromowane detale na oknach i tylnym ostrzy, a dodatkowo Jaguar XKR ma nowy dolny zderzak tylny w kolorze nadwozia oraz zmodyfikowany design rury wydechowej, co dodatkowo podkreśla jego sportowe osiągi.

Wygląd wnętrza

Współczesny, sportowy luksus, wyjątkowa jakość rzemiosła oraz znana uwaga Jaguara na szczegóły to kluczowe cechy wzbogaconych wnętrz nowej serii XK. Kabina jest czysta, elegancka i przestronna, a jednocześnie w pełni harmonijna z sportowym charakterem zmodyfikowanego nadwozia.

Luksusowy charakter nowego XK i XKR jest jednak zagwarantowany, niezależnie od wyboru stylu nadwozia – coupe z twardym dachem lub kabrioletu z dachem materiałowym. Oba korzystają z inherentnej siły lekkiej aluminium konstrukcji Jaguara, co oznacza, że są najlżejszymi konstrukcjami w swojej klasie, a jednocześnie ich nadwozia mają najwyższą sztywność torsyjną. Ta wyjątkowa sztywność, niezależnie od tego czy z dachem stałym, czy nie, zapewnia komfort bez trzeszczenia i stukania, nawet na trudnych nawierzchniach.

Na dodatek, potrójnie podszewkowany dach materiałowy kabrioletu zapewnia poziom dopasowania i stabilności, nawet przy bardzo dużych prędkościach, co minimalizuje hałas wiatru i inne odgłosy drogowe oraz ma luksusowe wykończenie wnętrza, które jest praktycznie nieodróżnialne od stałego dachu. Dodatkowo modele XK Portfolio i XKR mają luksusowe podsufitki z Jaguar Suedecloth jako standard.

Składany dach można podnieść lub opuścić za naciśnięciem przycisku w mniej niż 18 sekund. A gdy jest opuszczony, dach kabrioletu chowa się całkowicie w nadwoziu za tylnymi siedzeniami, pod gładkim pokryciem, które zachowuje eleganckie, sportowe linie samochodu. System ochrony przed przewróceniem, który pozostaje ukryty, chyba że będzie potrzebny, natychmiast się aktywuje, zapewniając pasażerom najwyższy poziom ochrony w przypadku zdarzenia.

Dla zarówno coupé, jak i kabrioletu, najnowsze ulepszenia funkcji prezentowane są przez JaguarDrive Selector™, który jest elegancko zapakowany w centralnej konsoli. Powitanie w samochodzie jest dodatkowo wzbogacone nowymi, jasnymi wstawkami na progach. Wiele innych zmian podkreśla wysoki poziom rzemiosła Jaguara z nowymi, przypominającymi klejnot dotykami. Trójramienna kierownica ma teraz dolny ramionka pokryty skórą oraz charakterystyczny emblemat Jaguara „growler”. Instrumenty nowego Jaguara XKR dodatkowo podkreślają jego sportowy charakter za pomocą czerwonych wskaźników, podczas gdy wszystkie modele przyjmują nową białą iluminację dla swoich instrumentów.

Nowe podgrzewane i chłodzone przednie siedzenia są standardowym wyposażeniem w nowym XK Portfolio oraz w XKR z opcjonalnym wnętrzem R Performance (w zależności od rynku), i są dostępne jako opcja w XK. XK ma 10-kierunkową regulację siedzeń zarówno dla kierowcy, jak i pasażera, z funkcją podgrzewania i pamięci jako standard – podczas gdy siedzenia Jaguara XKR mają podobne funkcje, ale z unikalnym stylem siedzeń R. Modele XK Portfolio i XKR z opcjonalnym wnętrzem R Performance mają 16-kierunkowo regulowane siedzenia z podgrzewaniem i pamięcią, regulowanymi bocznymi bolstami i nowymi chłodzonymi siedzeniami jako standard.

Obudowy drzwi są jeszcze bardziej luksusowo wykonane niż wcześniej, z przeszyciami w kształcie siodła i nową warstwą międzywarstwową, aby nadać delikatniejsze wykończenie górnej części obudowy. Skórzane uchwyty drzwi wprowadzają również podwójne przeszycia i miękką warstwę międzywarstwową. W każdym drzwiach zmodyfikowany pakiet przycisków do siedzeń teraz zawiera jednoczęściowe chromowane przyciski „highlight”.

Oferowany jest szeroki wybór opcji kolorystycznych wnętrza, w tym nowa kombinacja dla XK Portfolio i XKR z siedzeniami w odcieniu kości słoniowej z górnym wykończeniem w odcieniu ostrygowym oraz wykładziną w odcieniu ostrygowym. Skórzane wykończenie Bond grain jest standardem w nowym wnętrzu XK, a jeszcze wyższej jakości skóra z miękkim ziarnem z kontrastowym przeszyciem jest standardem w XK Portfolio i w nowym R Performance Jaguar XKR.

Prawdziwe fornir z drewna pozostaje ważnym elementem rzemiosła Jaguara i teraz obejmuje nową opcję forniru Rich Oak obok klasycznego forniru Burr Walnut dla wszystkich trzech modeli. Nowe XK Portfolio oferuje także wybór forniru Ebony, podczas gdy Jaguar XKR oferuje swoją unikalną alternatywę w postaci Dark Oak. Dostępny jest także fornir z aluminium Knurled na XK i XK Portfolio, podczas gdy Dark Mesh Aluminium jest dostępny na XKR.

Przemysłowa architektura lekkiego nadwozia

Globalnie uznawana za jeden z kluczowych elementów inteligentnego wykorzystania zaawansowanych technologii przez Jaguara, przemysłowa architektura lekkiego nadwozia XK buduje cały korpus nadwozia (wewnętrzną strukturę podwozia i zewnętrzne panele nadwozia) z kombinacji wytłaczanych, odlewanych i wyciskanych komponentów aluminiowych. Te są łączone razem za pomocą technik pierwotnie opracowanych w przemyśle lotniczym, które zostały przystosowane przez Jaguara do użytku motoryzacyjnego.

Wynikiem jest nadwozie o głębokości jakości sięgającej najwyższej integralności strukturalnej. Jest ono także najlżejszym nadwoziem w swojej klasie o znaczącej przewadze oraz najbardziej sztywnym torsyjnie. Ta ogólna siła, sztywność i lekkość podpierają wiele aspektów doskonałości XK, od oszczędnych osiągów po inherentne bezpieczeństwo, trwałość i wyrafinowanie – a także jego precyzyjną dynamikę podwozia.

Najbardziej zaawansowane silniki Jaguara V8 w historii

Od momentu wprowadzenia pierwszego XK w 1948 roku, pokolenia potężnych, a zarazem wyrafinowanych silników odegrały kluczową rolę w ustanawianiu unikalnego charakteru i dziedzictwa samochodów Jaguara. Teraz, nowe silniki V8 o pojemności 5.0 litra z bezpośrednim wtryskiem kontynuują tę tradycję, dostarczając zwiększoną moc i moment obrotowy przy jednoczesnym zmniejszeniu emisji i imponującej efektywności paliwowej. Dostępne w dwóch wersjach – doładowanej 510KM oraz wolnossącej 385KM – nowe silniki AJ-V8 Gen III są przykładem reputacji Jaguara w zakresie innowacji i doskonałości inżynieryjnej.

Wyniki są wyraźne. Osiągi zwiększyły się o 29 procent i 23 procent (87 i 94KM) w silnikach wolnossących i doładowanych, odpowiednio, jednak oba spełniają unijne normy emisji EU5 i amerykańskie normy ULEV2. Pomimo znacznych wzrostów mocy, oba mają lepsze wyniki emisji i porównywalną efektywność paliwową do poprzednich jednostek 4.2 litra.

Obydwa nowe silniki paliwowe AJ-V8 Gen III są nowoczesne w każdym aspekcie. Funkcje techniczne zostały zaprojektowane, aby zapewnić bezprecedensową efektywność, wyrafinowanie, moc i moment obrotowy, za które Jaguar jest znany, w połączeniu z możliwie najniższymi emisjami. Charakterystyki momentu obrotowego oraz reakcji przepustnicy są na światowym poziomie, podczas gdy doładowana wersja jest jednym z najbardziej ekonomicznych silników V8 o pojemności 5.0 litra dostępnych na rynku.

Lekki, solidny i bardzo mocny

Nowe silniki AJ-V8 zbudowane są wokół sztywnej, całkowicie nowej, aluminiowej podstawy z odlewkami żeliwnymi oraz krzyżowo mocowanymi pokrywami głównych łożysk, co redukuje hałas, wibracje i szumy. Bloki są wytwarzane w die-casting, co zapewnia lepsze wykończenie i większą dokładność wymiarową. Silniki używają głowic aluminiowych, z czterema zaworami na cylinder oraz wałkami korbowymi z odlewu żeliwnego ze spheroidalnego grafitu i kutymi stalowymi korbowodami. Po raz pierwszy głowice cylindrów są specyfikowane z drugim (recyklingowym) stopem aluminium, co redukuje wpływ na środowisko przy produkcji nowego silnika.

Nowe silniki benzynowe o pojemności 5.0 litra z bezpośrednim wtryskiem mają mniejszą objętość niż poprzednie. Całkowita długość silnika została zmniejszona o 24 mm przez przemieszczenie pompy olejowej w architekturze silnika. To zmniejszenie długości – wydaje się niewielką ilością – poprawia pakowanie w komorze silnika wspierając zwiększone osiągi komory bezpieczeństwa, zapewniając jednocześnie, że całkowita masa silnika praktycznie się nie zmienia.

Nowa sprężarka optymalizuje moc

Do silnika Jaguara XKR o mocy 510KM zamontowana jest sprężarka szóstej generacji, typu twin vortex. Jest to kompaktowa jednostka typu Roots, która tłoczy powietrze przez podwójne intercoolery, które z kolei są chłodzone wodą przez własny układ chłodzenia. Wysoka konstrukcja wirnika poprawia efektywność termodynamiczną sprężarki o 16 procent w porównaniu do swojego poprzednika. Ponadto poprawia ona jakość dźwięku do takiego stopnia, że obecnie jednostka jest prawie niesłyszalna (co czyni odgłos pracy sprężarki przeszłością). Intercoolery obniżają temperaturę sprężonego powietrza, optymalizując tym samym moc i efektywność.

Nowy wlot powietrza został radykalnie przeprojektowany w porównaniu do poprzedniego V8. Ścieżka powietrza dolotowego to bezpośrednie zasilanie do wlotu sprężarki z centralnie umieszczonej przepustnicy. Powietrze dostarczane jest przez podwójne skrzynki powietrzne, które redukują straty przepływu i zwiększają efektywność.

Mechanicznie nowa sprężarka i jej intercoolery są efektywnie zapakowane w ‘V’ silnika, aby zapewnić niższą wysokość całego silnika, wspierając wymagania bezpieczeństwa pieszych.

Bezpośredni wtrysk – moc z oszczędnością

Jedną z kluczowych cech nowych silników benzynowych jest umieszczony centralnie, wielotworowy, kierowany strumieniem system wtrysku paliwa, który dostarcza paliwo pod ciśnieniem do 150 barów bezpośrednio do cylindra. W znacznym stopniu przyczynia się to do poprawy reakcji silnika przy niskich prędkościach. Ułożenie wtryskiwaczy zapewnia precyzyjne dostarczenie paliwa do centrum komory spalania, maksymalizując mieszanie powietrza z paliwem i poprawiając kontrolę spalania. Paliwo jest dostarczane przez podwójne, wysokociśnieniowe pompy paliwa, które są napędzane przez wałek pomocniczy w nowym bloku silnika.

Efekty chłodzenia ładunku dzięki bezpośredniemu systemowi wtrysku pozwoliły na zwiększenie współczynnika sprężania wolnossącego silnika do 11.5:1, co dodatkowo optymalizuje efektywność silnika. Silnik doładowany również korzysta z podwyższenia współczynnika sprężania do 9.5:1 z 9.0:1 w poprzednim 4.2-litrowym.

W fazie rozgrzewania silnika system spalania wykorzystuje wiele strategii wtrysku, aby dostarczać 50 procent więcej ciepła, co pozwala na szybkie nagrzewanie katalizatora i redukcję emisji.

Moment obrotowy regulowany zmiennym czasowaniem wałka rozrządu poprawia efektywność

Nowy rodzaj systemu zmiennego czasowania wałków rozrządu (VCT) wprowadza kolejną nową technologię. Cztery jednostki VCT są aktywowane przez dodatnie i ujemne momenty obrotowe generowane podczas otwierania i zamykania zaworów dolotowych i wylotowych, zamiast przez ciśnienie oleju. Dzięki temu rozmiar pompy oleju był w stanie zostać zmniejszony, co pozwoliło zaoszczędzić energię i poprawić zużycie paliwa.

Jednostki VCT działają niezależnie na wszystkich czterech wałkach rozrządu z 62 stopniami władzy na wałkach dolotowych i 50 stopniami na wałkach wydechowych. Czasowanie jest optymalizowane przez jednostkę sterującą silnikiem w odniesieniu do momentu obrotowego, mocy i efektywności w każdym punkcie zakresu prędkości silnika.

Nowe jednostki VCT są w stanie zareagować nawet trzy razy szybciej niż w poprzednich silnikach Jaguara, z częstotliwością działania przekraczającą 150 stopni na sekundę. To zapewnia bardziej natychmiastową reakcję silnika na żądanie mocy ze strony kierowcy.

Wolnossący silnik jest także wyposażony w przełączanie profilu wałka rozrządu (CPS) na wałku dolotowym. W zależności od warunków pracy silnika i wymagań kierowcy, CPS przełącza między profilem idealnym do jazdy przy niskich prędkościach oraz innym, który zwiększa skok zaworów dla wysokiej wydajności.

Hydraulicznie napędzane tłoki przełączają się między profilami na trójłopatkowym wałku, zmieniając zarówno skok, jak i czas trwania. Profil wałka wybranego dla niższych prędkości silnika ma czas trwania 214° i podnosi zawory o 5.5mm. To optymalizuje prędkość gazu dla poprawy momentu obrotowego przy niskich prędkościach i redukuje tarcie wałków rozrządu dla lepszej efektywności paliwowej. Dla jazdy przy dużych prędkościach CPS przełącza na wałek z czasem trwania 250° i skokiem zaworów wynoszącym 10.5mm, co pozwala na większy przepływ powietrza dla dużej mocy. Przełączanie aktywowane jest przy 2800 rpm w wysokim obciążeniu, osiągając 4500 rpm w lekkich warunkach obciążeniowych.

Zmienny kolektor dolotowy optymalizuje moment obrotowy w całym zakresie obrotów

Nowy zmienny kolektor dolotowy (VIM) w wolnossącym silniku potrafi zmieniać długość swoich ośmiu kanałów dolotowych, aby optymalizować moc i moment obrotowy w całym zakresie obrotów. Aktywowane próżniowo siłowniki otwierają zawory, aby wybrać dłuższy, 680mm kanał dolotowy przy niskich obrotach, zwiększając zarówno przepływ powietrza, jak i moment obrotowy. W miarę wzrostu obrotów powyżej 4700 rpm, siłowniki wybierają krótszą, 350 mm trasę, pozwalając na większą objętość powietrza dostającego się do silnika, aby zoptymalizować moc. Pozycja siłownika jest monitorowana przez jednostkę sterującą silnikiem, aby poprawić moment obrotowy w całym zakresie prędkości silnika.

Odwrócone chłodzenie zwiększa efektywność

Każdy komponent w obu silnikach V8 został zoptymalizowany pod kątem efektywności, wydajności, momentu obrotowego i niezawodności. Wprowadzono innowacyjny projekt systemu chłodzenia odwróconego, który dostarcza poprawę termodynamiczną i tarcia. System chłodzenia odwróconego przepompowuje płyn chłodzący przez głowice cylindrów, zanim przepłynie przez blok i wróci do chłodnicy. Wynikiem jest chłodniejsza głowica cylindrów, co pozwala na bardziej optymalne, wolne od stuków, czasy zapłonu.

Ponadto 22kW wymiennik ciepła olej-woda, umiejscowiony na rdzeniu silnika, przenosi ciepło z płynu chłodzącego do oleju smarowego podczas rozgrzewania, przyspieszając osiągnięcie temperatury roboczej oleju o 14 procent szybciej niż system chłodzenia używany w silniku V8 o pojemności 4.2 litra. To poprawia zużycie paliwa w kluczowym okresie rozgrzewania silnika o około jeden procent – znów niewielka ilość, ale część pakietu efektywności.

Redukcja tarcia – coś za nic

Minimalizacja wewnętrznego tarcia jest kluczowa dla poprawy efektywności paliwowej i emisji CO2, dlatego była to kluczowa dążenie przy projektowaniu silników. W rezultacie nowe silniki AJ-V8 Gen III Jaguara osiągają nowy rekord w klasie, ustanawiając nowy standard przemysłowy dla efektywności układu korbowego.

Wszystkie łożyska silnika zostały zaprojektowane z myślą o zredukowanym tarciu bez kompromisów w zakresie niezawodności. Powłoka Diamond-Like Carbon (DLC) została zastosowana w celu zredukowania tarcia na dźwigienkach pompy paliwa, a stały film smarujący został użyty do pokrycia tłoków. Nowy olej silnikowy ma niższą lepkość, co przyczynia się do wydłużenia

okresów międzyobsługowych z 10 000 mil do 15 000 mil (lub 12 miesięcy). Oba silniki V8 są teraz wyposażone w elektroniczny wskaźnik poziomu oleju dla większego spokoju ducha.

Unikalna jakość dźwięku Jaguara

Jakość dźwięku jest kluczową cechą wszystkich Jaguarów i jest to jeden z aspektów, które klienci z przyjemnością doceniają. Mając to na uwadze, inżynierowie Jaguara podkreślili akustyczne reakcje w kabinie, aby dodatkowo wzmocnić przyjemność z jazdy.

„Ścieżka dźwiękowa” wydechu XK została wzmocniona, aby zapewnić głębszy i mocniejszy charakter, który odpowiada wzrostowi momentu obrotowego przy niskich obrotach nowego silnika. Przy wyższych prędkościach obrotowych system akustyczny zasysania powietrza łączy się z systemem wydechowym, aby zapewnić większą unikalną jakość dźwięku Jaguara.

Oprócz w pełni aktywnego systemu wydechowego, w którym zawory otwierają się, aby zapewnić bardziej satysfakcjonujący dźwięk, nowy XKR został zaprojektowany, aby zapewnić system akustyczny, który poprawia jakość dźwięku V8, często nieobecną w silnikach doładowanych. Pulsacje ciśnienia kolektora ssącego są przesyłane do filtra akustycznego na tylnej części silnika, który jest strojony, aby zapewnić drapieżne sportowe „crescendo” przy dużych obrotach. Filtr jest kontrolowany przez system zarządzania silnikiem, który pozwala na wejście dźwięku do kabiny tylko w odpowiednich warunkach jazdy.

Nowy system akustyczny w połączeniu z w pełni aktywnym systemem wydechowym zapewnia najbardziej ekscytujące wrażenia dźwiękowe, jakie kiedykolwiek dostarczono w Jaguarze.

Ulepszona sześciobiegowa skrzynia biegów obsługująca dodatkową moc

Każda skrzynia biegów jest kluczowym czynnikiem w dostarczeniu pożądanych osiągów, integrując się z silnikiem, aby zoptymalizować emisje i zużycie paliwa. Uznawana skrzynia biegów ZF 6HP28 z elektroniczną kontrolą oferuje niezrównane połączenie kontroli kierowcy z niemal niewyczuwalnymi zmianami biegów. Dzięki kontroli za pomocą manetek zamontowanych na kole kierownicy lub pełnego trybu automatycznego poprzez JaguarDrive Selector™, nowa seria XK dostarcza ekscytujących osiągów. Doładowany silnik V8 z mocą 510KM i momentem obrotowym 625Nm przekazuje moc za pośrednictwem ulepszonej wersji ZF 6HP28, w której dodano dodatkowe tarcze sprzęgła i ulepszony konwerter momentu obrotowego, aby pomieścić dodatkową moc.

Skrzynia biegów ma w pełni adaptacyjny system zmiany biegów, który zapewnia płynne zmiany biegów i równoważy osiągi i efektywność w każdej chwili. Ciągle dostosowuje się również do stylu jazdy, który może się różnić od sportowego do bardziej ekonomicznego. Jaguar Sequential Shift™ nie doświadcza przerwy w momencie obrotowym, co skutkuje płynniejszym i mocniejszym stylem zmiany biegu oraz niemal natychmiastową zmianą od momentu, w którym kierowca dotyka manetki, do zakończenia zmiany biegu.

Wysokie poziomy momentu obrotowego generowane przez nowe silniki umożliwiają działanie funkcji blokady konwertera momentu obrotowego skrzyni biegów przy niskich prędkościach, bez poślizgu. Takie podejście przynosi dodatkowe korzyści w zakresie zużycia paliwa, przyczyniając się do oficjalnej łącznej efektywności paliwowej wynoszącej 23.0mpg (12.3 l/100km) w Jaguara XKR. Zaawansowany projekt skrzyni biegów obejmuje także tłumik torsyjny, aby pochłonąć impulsy wybuchowe z silnika, co skutkuje dalszym wygładzeniem napędu. Skrzynia biegów jest zaprojektowana tak, aby była bezobsługowa z płynem „napełnionym na całe życie”.

Aktywna kontrola dyferencjału dla optymalnej przyczepności w Jaguarze XKR

Kolejnym przełomem dla Jaguara jest nowa Aktywna Kontrola Dyferencjału (ADC), będąca ostatnim etapem napędu doładowanego V8. Zaprojektowana, aby poprawić przyczepność i stabilność dynamiczną, elektronicznie kontrolowany dyferencjał ciągle dostosowuje się do wymagań kierowcy oraz ilości przyczepności dostępnej na każdym pojedynczym kole.

Obsługiwany przez wewnętrzny silnik elektryczny i mechanizm ‘kulowy i rampowy’, dyferencjał zawiera sprzęgło wielotarczowe, które przenosi lub „wektoryzuje” moment obrotowy do koła z najlepszą przyczepnością, maksymalizując tym samym przyczepność pojazdu. Zespół sprzęgła wielotarczowego zaprojektowano, aby zapobiegał nadmiernemu poślizgowi dyferencjału, ale zasadniczo różni się od konwencjonalnego systemu kontroli przyczepności, który używa hamulców do przeciwdziałania poślizgowi dyferencjału, po jego wystąpieniu.

Nowy JaguarDrive Selector™ kończy pakiet

Po raz pierwszy nowa seria XK wprowadza innowacyjny JaguarDrive Selector™ jako swoje interfejs do sterowania skrzynią biegów. Po raz pierwszy zaprezentowany w sedan Jaguar XF, JaguarDrive Selector™ zawiera pokrętło przesuwne, które unosi się w dłoń kierowcy po uruchomieniu pojazdu, aby zapewnić intuicyjne, ergonomiczne sterowanie skrzynią biegów z eleganckiego i efektywnego w użyciu interfejsu.

Selector jest w rzeczywistości czymś więcej niż jedynie dyskretnym, ale całkowicie praktycznym rozwiązaniem do wyboru trybu automatycznego. Nadaje również samochodowi mocne „uścisk dłoni” kierowcy – wsiadając do XK, przycisk uruchamiania z przodu JaguarDrive Selector™ pulsuje na czerwono, jak puls serca; naciśnij ten przycisk, aby uruchomić silnik, a odlew aluminiowy JaguarDrive Selector™ unosi się w twojej dłoni.

Z tego miejsca, funkcje automatycznej skrzyni biegów są wybierane po prostu przez obracanie kontrolera palcami. Na przykład wybór z trybu jazdy na tryb jazdy sportowej osiągany jest prostym naciśnięciem i obracaniem. Powrót z S do D, kontrola obrotowa działa z pomocą sprężyny, co eliminuje potrzebę pociągania za selector. Nie może być prościej. A gdy silnik jest zatrzymany, JaguarDrive Selector™ automatycznie wraca do swojej pozycji parkingowej.

Bezpieczeństwo

Oprócz ukrytej automatycznej ochrony przed przewróceniem kabrioletu, każdy samochód z nowej serii XK posiada system podnoszenia maski Jaguara dla pieszych (nie zamontowany w samochodach na rynek federalny). W przypadku kolizji z pieszym, system podnosi maskę o 170mm w zaledwie 30 milisekund, aby zapewnić wolną przestrzeń między powierzchnią maski a twardymi punktami pod spodem, w celu zredukowania ciężkości obrażeń – szczególnie tych dotyczących głowy – przy jednoczesnym zachowaniu niskiej linii maski nowego XK. System zderzaków absorbujących energię także pomaga zminimalizować obrażenia dolnych nóg pieszych.

Wspomaganie hamowania awaryjnego Jaguara jest standardowe w nowym XK, a zaawansowane wspomaganie hamowania awaryjnego zamontowane jest w wszystkich modelach z Adaptacyjnym Tempomatem (ACC). Zaawansowane wspomaganie hamowania awaryjnego wykorzystuje radar ACC do obliczenia odległości oraz prędkości zbliżającego się pojazdu i wstępnie ładowuje ciśnienie w linii hamulcowej, aby zminimalizować prędkość uderzenia, jeśli przewidywana jest kolizja – z głośnym ostrzeżeniem dla kierowcy.

Każdy model w nowej serii XK zawiera poduszki powietrzne przednie, boczne i na klatkę piersiową, które zawierają nową technologię, która redukuje obciążenie ciała pasażera, gdy poduszka przednia jest uruchomiona. System technologii ochrony adaptacyjnej Jaguara sprawdza zajętość miejsca i użycie pasa, pozycję siedzenia oraz kierunek i intensywność ewentualnego uderzenia, a także wykorzystuje wszystkie te informacje, aby określić odpowiedni poziom uruchamiania poduszki powietrznej w przypadku zdarzenia. Dodatkowo system ochrony głowy Jaguara Protec może zminimalizować ryzyko urazu kręgosłupa szyjnego w przypadku uderzenia z tyłu.

Wyposażenie

Nowa seria XK wprowadza pięć nowych wzorów kół aluminiowych, z których niektóre zastępują wcześniejsze wzory, inne to całkowicie nowe opcje. Łącznie liczba opcji kół aluminiowych w nowej serii XK wynosi siedem.

Standardowa specyfikacja kół jest zależna od rynku i modelu, ale dla większości rynków zaczyna się od siedmiopromieniowych kół Venus o średnicy 18 cali w modelach XK. Nowe koło Caravela o średnicy 19 cali z 10 promieniami w kształcie „V” jest teraz standardowe w XK Portfolio i opcjonalne w XK.

W zależności od rynku, całkowicie nowe koło Artura o średnicy 19 cali z 10 promieniami jest dostępne w wykończeniu malowanym lub chromowanym oraz w rodzajach konwencjonalnych lub run-flat, a te koła Artura są oferowane jako opcje w XK, XK Portfolio i (w wersji run-flat) także w XKR. Kolejne nowe koło, o średnicy 19 cali, wzór Tamana, staje się standardowym wyposażeniem Jaguara XKR w większości rynków poza Wielką Brytanią (gdzie wymagane są koła o średnicy 20 cali) i jest unikalne dla tego modelu.

Nowe koło zapasowe o średnicy 19 cali wprowadzono jako standardowe wyposażenie dla Jaguara XKR, podczas gdy system Instant Mobility, oszczędzający wagę i miejsce, nadal zastępuje koło zapasowe w innych modelach na europejskich rynkach, gdzie montowane są standardowo koła o średnicy 18 cali.

Charakterystyczne koła o średnicy 20 cali pozostają bardzo sportową opcją w nowej serii XK – podkreślając sportową dynamikę samochodów i ich zdecydowany, muskularny wygląd. Nowe wzory obejmują dwa 20-calowe koła: podwójne pięciopromieniowe Kalimnos będą standardowe w XKR na rynku brytyjskim, a opcjonalne w pozostałych modelach XK na innych rynkach. Podwójne siedmiopromieniowe wzory R Performance Nevis są unikalną opcją dla Jaguara XKR, a także nową dodatkową opcją w zakresie kół.

Dzięki niedawnemu wprowadzeniu nowych opcji Claret, Spectrum Blue i Kyanite Blue, zapierająca dech w piersiach gama kolorów nadwozia dla nowego XK, XK Portfolio i XKR została rozszerzona do 15; z czego dwa – Salsa i Kyanite Blue – zarezerwowane są wyłącznie dla Jaguara XKR.

W prawdziwie nowoczesnym stylu Jaguara, wiele istotnych i intuicyjnych technologii jest kontrolowanych przez czytelny i elegancki siedmiocalowy ekran dotykowy na konsoli centralnej – standardowo we wszystkich modelach. Ekran dotykowy zapewnia dostęp i kontrolę dla systemów klimatyzacji i audio, dla systemu nawigacji satelitarnej, dla łączności bluetooth oraz dla przenośnego interfejsu audio Jaguara – które są wszystkie standardowym wyposażeniem. System nawigacji satelitarnej oferuje mapowanie DVD, wprowadzenie kodu pocztowego oraz kanał komunikatów o ruchu drogowym. Przenośny interfejs audio oferuje łączność z iPodem oraz podłączenie innych nośników przez port USB do systemu audio w samochodzie, z pełną kontrolą przez ekran dotykowy.

Opcje systemu audio dla nowej serii XK obejmują jedno- lub wielopłytowe zmieniarki CD oraz albo Jaguar Premium Sound, albo najwyższa opcja, system wysokiej klasy Bowers & Wilkins. Opcja Bowers & Wilkins to system o mocy 525 watów z dźwiękiem przestrzennym Dolby® ProLogic® II, stereofonią trzykanałową z unikalnym wzmacniaczem, głośnikami średniotonowymi Kevlar o wysokiej mocy i niskiej zniekształceniach oraz specjalnie zaprojektowanymi aluminiowymi głośnikami wysokotonowymi.

5.0 V8 6A (510 KM)

ParametrWartość
CylindryV8
Pojemność5000 Cm3
Moc375.1 Kw @ 6000-6500 Rpm
510 Hp @ 6000-6500 Rpm
503 Bhp @ 6000-6500 Rpm
Moment obrotowy461 Lb-Ft @ 2500-5500 Rpm
625 Nm @ 2500-5500 Rpm
Układ paliwowyDoładowany Wtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna155 Mph (249 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h4.8 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów6-biegowa Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Długość188.7 In (4793 Mm)
Szerokość79.8 In (2027 Mm)
Wysokość52 In (1321 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)61.4/62.8 In (1
Rozstaw osi108.3 In (2751 Mm)
Prześwit3.9 In (99 Mm)
Pojemność bagażnika11.7 Cuft (331 L)
Aerodynamika (Cd)0.33
Masa własna3968 Lbs (1800 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita4817 Lbs (2185 Kg)
Spalanie miasto12.4 Mpg Us (19 L/100Km)
Spalanie trasa27 Mpg Us (8.7 L/100Km)
Średnie spalanie19 Mpg Us (12.4 L/100Km)
Emisja CO2292 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.