Koreański producent samochodów zaprezentował drugą generację modelu Sorento w 2009 roku, wprowadzając nowoczesny design dla swojego flagowego pojazdu typu Crossover Utility Vehicle.
Kia przestała być kojarzona z producentami małych pojazdów. Sorento było jednym z nich, ale być może tym najważniejszym. Oprócz poprawionego wyglądu, nowy model chwalił się również lepszymi silnikami pod względem wydajności paliwowej i osiągów, a także wyższą jakością wnętrza.
Dzięki kierownictwu Petera Schreyera w dziale projektowania, koreański producent zaczął wyglądać bardziej atrakcyjnie dla swoich klientów. Sorento stało się pojazdem bardziej luksusowym niż jego poprzednik, który był bardziej przeciętny. Z przodu, osłona chłodnicy przyjęła nowy design „Tiger-nose” z charakterystycznymi, obniżonymi górnymi i środkowymi sekcjam. Reflektory miały kanciasty, ostry kształt z unoszącymi się bocznymi krawędziami. W dolnej części zderzaka, lampy przeciwmgielne umieszczone były w dużych grupach po bokach dolnej, trapezoidalnej osłony chłodnicy. Z profilu, postawa SUV-a była podkreślona przez poszerzone nadkola oraz unoszącą się, rzeźbioną linię biegnącą od drzwi. Na koniec, z tyłu klapa bagażnika była lekko pochylona do przodu, a lampy tylne były dzielone między nią a tylne błotniki.
Wewnątrz, producent samochodów oferował wystarczająco dużo miejsca dla maksymalnie siedmiu osób, w zależności od wybranych opcji. Deska rozdzielcza Sorento wyposażona była w przyrządy w formie binokularów, z centralnie umieszczonym prędkościomierzem, po lewej stronie flankowanym przez obrotomierz, a po prawej przez kilka wskaźników. Dodatkowo, wyświetlacz LCD pokazywał dane z komputera pokładowego. Jako opcja, Sorento oferowało panoramiczny szklany dach, cechę, którą można spotkać głównie w pojazdach premium.
Pod karoserią, samochód korzystał z nowej platformy technicznej. W zależności od rynku, Sorento było dostępne z silnikami benzynowymi lub turbosprężarkowymi, w połączeniu z manualnymi lub automatycznymi skrzyniami biegów. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, Sorento z 2009 roku opierało się na konstrukcji unibody, a nie na ramie.
Kia Sorento
Nowa Kia Sorento, dłuższa i niższa, wprowadza elegancki styl oraz futurystyczne akcenty do świata miejskich SUV-ów. Dzięki dłuższemu przedniemu zwisowi, wyrazistemu profilu, wyraźnie zdefiniowanej linii dachu oraz podkreślonym objętościom nadkoli, nowa Kia Sorento wygląda niezwykle nowocześnie i sportowo.
Nowa Kia Sorento o długości 4,7 metra przenosi design pojazdów w tej klasie na nowy poziom elegancji.
W ramach strategii Kia dotyczącej poszerzenia bazy rynkowej, nowa Kia Sorento będzie produkowana z czterema silnikami – różne jednostki będą dostępne w różnych regionach świata, aby jak najlepiej odpowiadały lokalnym potrzebom, z emisją CO2 wynoszącą zaledwie 173 g/km.
Oryginalna Kia Sorento była pojazdem przełomowym, który wprowadził koreańską markę na zupełnie nowy segment rynku motoryzacyjnego na całym świecie. Wprowadzona w 2002 roku, stała się ogromnym krokiem dla Kia, stawiając czoła wielu uznanym markom SUV i rozpoczynając proces zmiany publicznego postrzegania Kia jako „producenta małych samochodów”.
Obecnie, pod kierownictwem głównego projektanta Kia, Petera Schreyer’a, zespół projektowy Kia dążył do stworzenia futurystycznego stylu z odważnym poczuciem mocy i dynamizmu, aby po raz kolejny wyróżnić większe SUV Kia na tle potencjalnych konkurentów, włączając w to nowe DNA designu Kia.
„Dynamiczny design nowej Kia Sorento przyjmuje proste, liniowe kształty, tworząc mocny, a jednocześnie wyrafinowany wygląd. Sportowa i przyciągająca uwagę, nowa Kia Sorento reprezentuje nowy typ pojazdu,” skomentował Peter Schreyer, główny projektant Kia Motors Corporation.
Odważne przednie nadwozie obejmuje nową 'charakterystyczną kratkę’, która płynnie łączy się z czterema reflektorami w czarnym obramowaniu. Wznosząca się linia górna profilu oraz dynamiczne wykończenie poniżej dachu, a także unikalny trapezoidalny słupek C, nadają nowej Sorento wyjątkowy wygląd. Rozszerzenie tylnej szyby do zewnętrznych krawędzi prostego tylniego klapy sugeruje przestronność wnętrza, a duże tylne lampy podkreślają sportowy charakter.
Podczas opracowywania nowej Sorento, inżynierowie Kia porzucili konstrukcję z ramą na rzecz nowego, jednostkowego (monocoque) nadwozia, które pomieści do siedmiu pasażerów. Opierając się na tych nowych fundamentach, skoncentrowali się na ośmiu kluczowych obszarach – liderującej wydajności, zwiększonej oszczędności paliwa, zmniejszonych emisjach, poprawionym prowadzeniu na drodze, większej radości z jazdy, większej przestronności i komforcie, zwiększonej ogólnej bezpieczeństwie oraz wprowadzeniu nowych technologii.
Oryginalna Kia Sorento zdobyła szerokie uznanie mediów i społeczeństwa za innowacyjny styl, trwałość, możliwości terenowe oraz stosunek jakości do ceny. Od 2002 roku przyciągnęła tysiące klientów, którzy wcześniej nie rozważali zakupu Kia i osiągnęła globalną sprzedaż prawie 900 000 egzemplarzy.
„Z nową Sorento stworzyliśmy całkowicie nowego, siedmiomiejscowego SUV-a, który wkrótce zostanie uznany za 'fascynującego uniwersalnego’ z znacznie szerszą grupą docelową,” skomentował Hyoung-Keun Lee, starszy wiceprezydent i COO działu międzynarodowego. „Pomimo obecnych niepewności gospodarczych, jesteśmy pewni, że nowa Kia Sorento znacznie zwiększy udział Kia w rynku SUV-ów, osiągając roczną globalną sprzedaż na poziomie 140 000 sztuk od 2010 roku.”
Nowa, dłuższa karoseria zaprojektowana dla nowej Kia Sorento, z przestawionymi słupkami A i deską rozdzielczą (przesuniętą do przodu) oraz wydłużoną tylną klapą (przesuniętą do tyłu), zapewnia, że wnętrze jest znacznie bardziej przestronne niż w obecnym modelu. Rzeczywista i postrzegana jakość wnętrza jest znacznie wyższa, a dostępne nowoczesne funkcje będą obejmować: bezkluczykowy dostęp, przycisk uruchamiania silnika, kamerę bezpieczeństwa podczas cofania, wbudowaną nawigację satelitarną oraz panoramiczny szklany dach.
Styl wnętrza nowej Kia Sorento odzwierciedla poczucie mocy i dynamiki stworzone przez zewnętrzny wygląd. Kia jest przekonana, że zarówno obecni właściciele Sorento, jak i nowi klienci będą równie zachwyceni przestronnością wnętrza, płynniejszym designem deski rozdzielczej, wysoką jakością wykonania, dyskretnymi akcentami wykończeniowymi oraz dostępnością licznych nowoczesnych funkcji.
Gruba, trójramienna kierownica staje się wyrazistą cechą Kia, a przez nią kierowca może zobaczyć kolejny element rozwijającego się DNA designu Kia – zegary w kształcie 'trzech cylindrów’. Podobnie jak w zestawie, który znajduje się w najnowszej wersji modelu Magentis oraz w niedawno wprowadzonym modelu Kia Soul, zestaw nowej Kia Sorento ma klarowną i precyzyjną grafikę.
W zależności od modelu, nowa Kia Sorento będzie wyposażona w system audio z sześcioma, ośmioma lub dziesięcioma głośnikami, z łącznością MP3 i iPod, oraz wbudowanym lub zewnętrznym wzmacniaczem i nowym systemem nawigacji satelitarnej z 6,5-calowym ekranem. Zdalne sterowanie systemem audio jest umieszczone na kierownicy.
Dłuższa karoseria zaprojektowana dla nowej Kia Sorento zapewnia, że powiększone wnętrze jest znacznie bardziej przestronne niż obecny model, z miejscem dla nawet siedmiu osób. Wysokość wnętrza zwiększyła się o 64 mm (do 906 mm), a przestrzeń na nogi wzrosła o 102 mm (do 795 mm). Pojemność bagażnika w nowej Sorento jest jedną z najlepszych w swojej klasie, ponieważ pojemność bagażowa wzrosła o 15 procent, dzięki przesunięciu tylnej klapy o prawie 70 mm.
Podczas procesu projektowania i inżynieryjnego tworzenia nowej Sorento, zespół badawczo-rozwojowy Kia priorytetowo potraktował osiągnięcie znacznej poprawy w zakresie komfortu jazdy oraz minimalizację hałasu, wibracji i szorstkości (NVH). Doskonałym fundamentem do stworzenia pojazdu o dobrych parametrach NVH jest sztywna konstrukcja nadwozia, a nowa Kia Sorento charakteryzuje się znacznie wyższym odsetkiem (70,4 procenta) stali o wysokiej wytrzymałości w porównaniu do poprzedniego modelu (40,0 procenta).
Całkowicie nowa Kia Sorento będzie produkowana z maksymalnie czterema różnymi silnikami, aby sprostać potrzebom kierowców w każdym regionie świata.
Na rynek koreański Kia oferuje nową Kia Sorento z trzema silnikami, w tym wersją silnika V6 o pojemności 2,7 litra zasilającego niskokosztowym LPG (gazem płynnym), który nosi nazwę 'Mu LPI’. Jednostka ta generuje 165 ps i 244 Nm – obniżone wartości są wynikiem zastosowania LPG, które zawiera 25% mniej 'energii zgromadzonej’. Nowa Kia Sorento będzie również dostępna na rynku koreańskim z czterocylindrowym silnikiem benzynowym Theta II o pojemności 2,4 litra, który generuje 175 ps i 225 Nm, oraz nowym czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym R2.2.
Całkowicie nowa rodzina silników wysokoprężnych 'R’ dowodzi, że możliwości inżynieryjne Kia są rzeczywiście na światowym poziomie. Silnik 2.2 litra znacznie przewyższa większość jednostek czterocylindrowych i wiele jednostek V6 konkurencyjnych marek, spełniając normy emisji Euro 5 dzięki trzeciej generacji systemu wtrysku paliwa. R2.2 generuje maksymalnie 197 ps i 435 Nm.
Nabywcy nowej Kia Sorento będą mieli do wyboru szeroki wachlarz skrzyń biegów i napędów – w zależności od modelu. Oferowane będą pięcio- i sześciobiegowe skrzynie ręczne oraz automatyczne. Obie sześciobiegowe skrzynie są nowe lub zaktualizowane.
Całkowicie nowa sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów Kia to standardowy 'konwerter momentu obrotowego’, ale zawiera unikalny 'płaski’ konwerter momentu, co pozwala na skrócenie jednostki o 54 mm, posiada 62 mniej części (w porównaniu do pięciobiegowej), waży o 12 kg mniej i zwiększa oszczędność paliwa o maksymalnie 12 procent w porównaniu do tradycyjnej automatycznej skrzyni biegów.
Nabywcy nowej Kia Sorento mogą wybierać spośród dwóch zaawansowanych układów napędowych, aby jak najlepiej dopasować możliwości jazdy na drogach i w terenie do swojego stylu życia. Układ napędowy 2WD oferuje mniejszą wagę i lepszą oszczędność paliwa, podczas gdy układ napędowy 4WD będzie idealny dla nabywców, którzy często stają przed trudnymi warunkami drogowymi, ciągną przyczepy (o wadze do 2500 kg, w zależności od modelu) lub jeżdżą w terenie.
Przyczepność jest również zwiększona dzięki dostępnej HAC (Kontrola Asystenta Startu na Wzgórzu), która zapobiega cofaniu się pojazdu oraz DBC (Kontrola Hamulca na Stoku), która ogranicza prędkość pojazdu do zaledwie 5 mph na stromych zjazdach.
Dla nowej Kia Sorento, celem inżynierów zajmujących się zawieszeniem było nieco przesunąć kierunkowość prowadzenia, aby poprawić doświadczenie jazdy na drodze, w zakresie jakości jazdy oraz 'odczucia’ kierowania – jednocześnie zachowując większość zdolności off-roadowych poprzedniego modelu. Zawieszenie zostało obniżone o 10 mm, a dzięki nowej konstrukcji jednostkowej (monocoque) środek ciężkości został obniżony o 54 mm.
Zawieszenie z przodu typu MacPherson i tylne zawieszenie wielowahaczowe zostały 'przeniesione’ z poprzedniego modelu, ale z istotnymi ulepszeniami. Kierowanie jest teraz bardziej bezpośrednie, wymagające mniej obrotów kierownicy od skrajnego do skrajnego.
Aby osiągnąć maksymalną siłę hamowania, wszystkie modele nowej Kia Sorento są wyposażone w system hamulcowy ze wszystkimi tarczami. W standardzie lub jako opcja dostępne są systemy ABS i EBD (dystrybucja siły hamowania).
Nowa Kia Sorento oferuje nabywcom szereg nowoczesnych systemów bezpieczeństwa i wyposażenia jako standard lub jako opcje – w zależności od rynku. Technologie aktywnego bezpieczeństwa, które można zdefiniować, obejmują ESC, HAC, DBC, TPMS (System Monitorowania Ciśnienia w Oponach) i RPAS (System Asystenta Parkowania Tyłem), plus kilka systemów zwiększających wydajność hamowania w ekstremalnych warunkach.
Cofanie jest znacznie bezpieczniejsze dzięki nowej kamerze bezpieczeństwa Kia zamontowanej na tylnej klapie. Ta kamera wyposażona jest w szerokokątny obiektyw o kącie 130 stopni i przesyła obrazy na 3,5-calowy wyświetlacz LCD umieszczony w lusterku wstecznym kabiny, gdy włączony jest bieg wsteczny.
Nowa struktura nadwozia Kia Sorento zapewnia zwiększoną odporność na uderzenia. Stosując znacznie wyższy odsetek (70,4 procenta) stali o wysokiej wytrzymałości nowy pojazd osiąga doskonałą sztywność i wytrzymałość. Szczególną uwagę zwrócono na obszary słupków B, gdzie wbudowano strefę ochrony przed przewróceniem oraz znacznie mocniejszą stal (60 kg) w użyciu w progach bocznych.