W 2009 roku Lamborghini zaprezentowało najpotężniejszy pojazd w swojej ofercie do tamtego momentu, Murcielago LP670-4 SV, ale światowy kryzys finansowy częściowo zniweczył te plany.
Włoski producent zamierzał wyprodukować 300 sztuk modelu LP 670-4 SuperVeloce, ale gospodarka światowa legła w gruzach, a przemysł motoryzacyjny otrzymał poważny cios. Oczywiście, Lamborghini również ucierpiało, ale w inny sposób niż inni. Udało mu się przetrwać, ale na skutek kryzysu zostało osłabione. Wytworzono zaledwie 186 egzemplarzy, zanim Murcielago zniknęło z taśm produkcyjnych, aby zrobić miejsce dla swojego następcy, modelu Aventador.
Jak wiele innych wersji SV stworzonych wcześniej dla różnych modeli, takich jak Miura SV czy Diablo SV, Murcielago SV dzieliło wiele części z wersją standardową. Mimo to, producent wymienił niektóre z nich, aby zaoszczędzić około 100 kg (220 funtów) w porównaniu z oryginałem. Czarny spoiler z włókna węglowego z przodu, a także skrzydło i dyfuzor z tyłu, były specyficzne dla tej wersji. Dodatkowo, zestaw bocznych wlotów powietrza umieszczonych za drzwiami w stylu nożycowym podkreślał agresywny wygląd superauta.
Wnętrze pojazdu zostało starannie zaprojektowane, a logo SV umieszczono w obszarze obrotomierza, aby kierowca nigdy nie zapomniał, czym jedzie. Deska rozdzielcza pokryta Alcantarą eliminowała wszelkie refleksy, co pomagało kierowcy skupić się na drodze. Dodatkowe wykończenia z włókna węglowego zamontowano na konsoli centralnej, panelach drzwiowych, desce rozdzielczej i kierownicy.
Umieszczony za kokpitem, w pozycji podłużnej (stąd oznaczenie LP), silnik o mocy 670 PS (661 hp) był sam w sobie dziełem sztuki. System smarowania z suchą miską olejową oraz wysokowydajne procesory dla każdego banku cylindrów sprawiały, że potężne V12 osiągało obroty do 8,000 rpm. Jego moment obrotowy wynoszący 660 Nm (487 lb-ft) był przekazywany na tylne koła za pośrednictwem zautomatyzowanej, jedno-sprzęgłowej, sześciobiegowej skrzyni biegów. Producent oferował również wersję z manualną skrzynią biegów jako opcję bez dodatkowych kosztów. Obie wersje przekazywały moc na wszystkie koła, stąd oznaczenie -4 w nazwie modelu. Z standardowym skrzydłem z tyłu, pojazd mógł osiągnąć prędkość do 337 kph (209 mph), co zapewniało większy docisk i wyższy opór powietrza. Opcjonalne mniejsze skrzydło pozwalało zwiększyć tę wartość do 347 kph (213 mph).
Lamborghini Murciélago to jeden z najbardziej niezwykłych supersamochodów sportowych w historii. Automobili Lamborghini poszerzyło swoją ofertę o nowy, wyjątkowo purystyczny i jeszcze bardziej ekstremalny model – Lamborghini Murciélago LP670-4 SuperVeloce, który jest mocniejszy, lżejszy i szybszy niż Murciélago LP640. Dzięki zwiększonej mocy 6,5-litrowego silnika V12 do 670 KM oraz redukcji wagi o 100 kg, Lamborghini Murciélago LP670-4 SuperVeloce może pochwalić się stosunkiem mocy do wagi wynoszącym 2,3 kg na KM. To pozwala mu przyspieszyć od 0 do 100 km/h w oszałamiające 3,2 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną wynoszącą około 342 km/h. Wyraziste detale w designie zapewniają, że każdy z 350 egzemplarzy limitowanej edycji już od pierwszego spojrzenia oddaje swój pełny potencjał.
Dzięki doskonałej wydajności, precyzyjnej dokładności i wysokiej stabilności przy dużych prędkościach, Lamborghini Murciélago LP 670-4 SuperVeloce to ostateczny samochód sportowy dla zaawansowanych kierowców. Supersamochód został gruntownie przeprojektowany, otrzymując nowy przód, tył, innowacyjną pokrywę silnika oraz dwa zestawy aerodynamiczne z małym lub dużym spojlerem. Wnętrze wykończone Alcantarą i włóknem węglowym zapewnia minimalistyczne podejście.
Aby osiągnąć znaczną redukcję wagi o 100 kg, Lamborghini Murciélago LP670-4 SuperVeloce zostało gruntownie przemyślane i zmodernizowane w niemal każdym aspekcie – od podwozia, przez silnik i skrzynię biegów, aż po wnętrze. Wzrost mocy silnika z 640 do 670 KM jest wynikiem optymalizacji czasu otwarcia zaworów oraz modyfikacji układu dolotowego. Znacząco zmodyfikowana aerodynamika z wyraźnie zwiększonym dociskiem przynosi znaczną poprawę stabilności pojazdu przy bardzo wysokich prędkościach. Przy małym standardowym spojlerze prędkość maksymalna wynosi 342 km/h, natomiast duży spojler „Aeropack Wing” i dodatkowy docisk pozwalają na osiągnięcie prędkości maksymalnej 337 km/h.
„Nowe Lamborghini Murciélago LP670-4 SuperVeloce to systematyczna kontynuacja naszej filozofii marki. Jest bardziej ekstremalne i bezkompromisowe niż jakikolwiek inny samochód,” mówi Stephan Winkelmann, Prezydent i CEO Automobili Lamborghini. „Jako nowy model topowy w bardzo udanej serii Murciélago, SuperVeloce pokazuje nie tylko doskonałą dynamikę jazdy, ale jest także kolejnym dowodem na nasze technologiczne umiejętności. Klienci mogą liczyć na absolutnie niezrównane doświadczenie z jazdy.”
Design i aerodynamika
Murciélago to ikona marki Lamborghini – maszyna sportowa o groźnym charakterze i brutalnej mocy. Jego unikalny design emanuje doskonałą formą skoncentrowanej zmysłowości. Szeroka, niska sylwetka z przesuniętą do przodu strefą szklanych elementów i długim, napiętym tyłem – gra między miękkimi konturami podstawowej formy a ostrymi krawędziami jest doskonałym wyrazem języka designu Lamborghini. W całej swojej charakterystyce Murciélago nie ma sobie równych na rynku samochodów sportowych.
Ale nawet taki charakter można jeszcze bardziej udoskonalić – nowe Lamborghini Murciélago LP 670-4 SV to szczyt ekstremalności i purystyczności w ofercie. Już na pierwszy rzut oka widać liście przodu, który został całkowicie przeprojektowany – przesunięty do przodu, wykończony matowym czarnym lakierem, włóknowy spojler jest połączony z przodem za pomocą dwóch pionowych elementów. Duże wloty powietrza dla przednich hamulców są bardziej wyeksponowane. Nowe błotniki przednie mają dodatkowe wloty powietrza do wentylacji hamulców. Wlot powietrza dla chłodnicy oleju, znajdujący się w obszarze siedziska kierowcy, jest pomalowany na matowoczarno, by współgrać z progami.
Zmiany są również wyraźnie widoczne wokół potężnej komory silnika Lamborghini Murciélago LP670-4 SuperVeloce. Silnik dwunastocylindrowy został prezentowany jako majstersztyk inżynieryjny pod przezroczystą pokrywą silnika, która ma zupełnie nową architekturę. Sześciokątne płyty polimerowe wykonane z przezroczystego policarbonatu są umieszczone na trzech poziomach w obrębie ramy z włókna węglowego. Warstwy otwarte są w kierunku tyłu, odgrywając kluczową rolę w termodynamice silnika o wysokich osiągach.
Imponujący tył SuperVeloce zdominowany jest przez szlachetną, płaską i niezwykle szeroką rurę wydechową, a na spodzie znajduje się dwupoziomowy dyfuzor wykonany w całości z włókna węglowego. Zestawy tylnych świateł sygnalizują swoje sygnały w charakterystycznym kształcie Y, który od zawsze jest stałym elementem designu Lamborghini od czasu Murciélago LP 640, Reventón i Gallardo LP560-4. Panel między światłami wykonany jest z włókna węglowego, podczas gdy duża siatka wlotowa poniżej rozciąga się na pełną szerokość tyłu. Wykonana z grubej aluminiowej konstrukcji, sześciokątna siatka jest cięta laserowo, a powłoka teflonowa zapewnia odpowiednią ochronę przed ciepłem.
Aerodynamika Lamborghini Murciélago LP670-4 SuperVeloce została całkowicie przekształcona. Oprócz powiększonego przedniego spojlera i podwójnego dyfuzora tylnego, nowy stały spojler z tyłu odgrywa również ważną rolę. Klienci mogą wybierać pomiędzy dwoma wersjami; mały spojler tylni zapewnia lepszy docisk przy dużych prędkościach. Opcjonalnie, Lamborghini Murciélago LP670-4 SV może być dostarczane z „Aeropack Wing” – dużym, stałym spojlerem z włókna węglowego zamontowanym na dwóch stelażach z włókna węglowego. Nowa konfiguracja aerodynamiczna znacząco zwiększa stabilność kierunkową przy najwyższych prędkościach. Docisk przy maksymalnej prędkości Lamborghini Murciélago LP670-4 SuperVeloce z Aeropack jest stanowczo zwiększony.
Karoseria i konstrukcja lekkiej wagi
Dzięki konstrukcji Murciélago LP 670-4 SuperVeloce Lamborghini dowodzi swojego doświadczenia w produkcji materiałów lekkich oraz w pracy z technologicznym włóknem węglowym. Struktura supersamochodu to kompozytowa budowa z ekstremalnie sztywnych komponentów węglowych oraz stalowej ramy rurowej – podobnie jak w samochodzie wyścigowym. Tunel skrzyni biegów i podłoga są wykonane z włókna węglowego, przymocowane do stalowej ramy za pomocą nitów i wysokowytrzymałych klejów. Dach i zewnętrzne panele drzwi wykonane są z blachy stalowej, podczas gdy pozostała część zewnętrznej powłoki jest z materiału kompozytowego z włókna węglowego.
Dla Lamborghini Murciélago LP670-4 SuperVeloce inżynierowie w Sant’Agata Bolognese przeliczali ramę i wybrali nową, super wytrzymałą stal sekcyjną. To osiągnęło dwa cele – z jednej strony zwiększono sztywność skrętną podwozia o 12 procent, co poprawiło precyzję prowadzenia, a z drugiej strony udało się zredukować wagę o 20 kg, co miało istotny wpływ na zmniejszenie całkowitej wagi pojazdu. A systematyczne podejście do projektowania lekkiej konstrukcji kontynuuje się w całej karoserii. Przednie błotniki, boczne panele tylne oraz obudowa trzeciego światła hamulca są wykonane z zmodyfikowanego materiału z włókna węglowego. W połączeniu z usunięciem napędu dla ruchomego spojlera, przynosi to dalszą redukcję wagi o 13 kg.
Do 33 kg redukcji wagi z podwozia i zewnętrznych komponentów, dodaje się 34 kg z wnętrza oraz ponad 33 kg usuniętych z silnika i układu napędowego.
Jednostka napędowa i skrzynia biegów
Długosilnikowy silnik V12 o pojemności 6,5 litra dostarcza piekielną moc dla niezrównanego doświadczenia z jazdy. Z mocą 670 KM silnik w Lamborghini Murciélago LP670-4 SuperVeloce jest o 30 KM mocniejszy niż w Murciélago LP 640. Dwunastocylindrowy silnik przesyła swoją potężną moc 660 Nm na wał korbowy przy 6 500 obr./min; maksymalna moc osiągana jest przy 8 000 obr./min, przy średniej prędkości tłoków wynoszącej 23,7 metra na sekundę – wskaźnik prawie porównywalny z silnikami wyścigowymi.
V12 jest chętny do dostarczania swojej mocy – przynosi swoje groźne osiągi z natychmiastowością i precyzją, gwarantując zapierające dech w piersiach osiągi – już po 3,2 sekundach SuperVeloce osiąga 100 km/h.
Blok silnika i głowice V12, ustawione pod idealnym kątem cylindrów 60 stopni, wykonane są z aluminium. Cztery wały rozrządu napędzane łańcuchem są sterowane zmiennie, a kolektor dolotowy działa w trzech etapach – obie technologie dodają jeszcze większego pędu do bezlitosnej siły popychającej. Aby zwiększyć osiągi Lamborghini Murciélago LP670-4 SV, zmodyfikowano układ dolotowy, zoptymalizowano układ zaworowy oraz, co najważniejsze, zwiększono skok zaworów.
Elektronika sterująca V12 została opracowana wewnętrznie przez Lamborghini – każdy bank cylindrów ma własny wysokowydajny procesor. Gdy silnik potrzebuje więcej powietrza chłodzącego, z tylnego słupa wyłaniają się wloty powietrza: gdy nie są używane, leżą na równi z nadwoziem. Suchy system smarowania umożliwia zamontowanie V12 bardzo nisko, co korzystnie wpływa na dynamikę prowadzenia: zapewnia to także dostawę oleju w ekstremalnych warunkach jazdy. Z 12 litrami oleju w obiegu, chłodnica oleju znajduje się po lewej stronie pojazdu i jest chłodzona przez powietrze przepływające przez otwór w progu.
Redukcja wagi o ponad 26 kg w obszarze silnika wynika przede wszystkim z nowego, całkowicie nowego układu wydechowego. Tłumik został zaprojektowany na nowo, a nawet potężna rura wydechowa SuperVeloce wykonana z nowych materiałów jest lżejsza niż w Murciélago LP 640. Ale przede wszystkim nowy układ wydechowy zapewnia akustyczne doznania, które z pewnością dorównują osiągom – od ciężkiego grzmotu burzy, przez trąbienie potężnych słoni, po ryk wściekłego lwa, Lamborghini Murciélago LP670-4 SuperVeloce wykonuje wielką operę dla 12 cylindrów, 48 zaworów i 8 000 obrotów.
Lamborghini Murciélago LP670-4 SV standardowo wyposażone jest w sekwencyjną, zautomatyzowaną skrzynię biegów e.gear, która stosuje elektro-hydraulikę do szybkiej i płynnej zmiany biegów. Wyświetlacz kokpitu informuje kierowcę o aktualnie włączonym biegu. Dodatkowo dostępny jest specjalny tryb „Corsa” oraz tryb „Niskiej przyczepności”.
Jako opcja bez dodatkowych kosztów, SuperVeloce jest dostępne z sześciobiegową skrzynią manualną. Jego krótka metalowa dźwignia zmiany biegów działa w otwartym układzie klasycznej włoskiej elegancji. W obu wariantach nowa lekka sprzęgło przyczynia się do programu redukcji wagi.
Napęd na wszystkie koła i podwozie
Lamborghini Murciélago LP670-4 SuperVeloce przekazuje swoją ekstremalną moc na drogę z dużą niezawodnością – zapewnioną przez stały napęd na wszystkie koła. Zanim tylne koła zaczynają się obracać, sprzęgło cierne przekazuje do 35% siły napędowej za pomocą dodatkowego wału do przednich kół. Przednie i tylne dyferencjały o ograniczonym poślizgu ustawione są na 25 i 45 procent. Dzięki czterem napędzanym kołom i przyczepności, Murciélago przynosi decydującą przewagę nad sportowymi samochodami z napędem na tylne koła, jeśli chodzi o przyspieszanie z zakrętu – i to zawsze przy maksymalnej stabilności. Oś tylna dźwiga 58 procent całkowitej wagi – stosunek rozkładu, który jest bardzo korzystny dla przyczepności.
Eksplozjogenna dynamika, mocny skręt i ekstremalne prędkości – Lamborghini Murciélago LP670-4 SuperVeloce to supersportowy samochód pełen agresywnej mocy, ale w żadnym wypadku nie jest to samochód o złym charakterze. Jego układ kierowniczy wymaga bardzo małej pomocy, dając kierowcy pełną kontrolę nad samochodem. Ci, którzy odważą się zmierzyć z bestią, szybko zostaną nagrodzeni bliskimi kontaktami i zaufaniem – w miarę wzrostu prędkości, Murciélago ujawnia swoje mocne strony, odsłaniając charakter bez ukrytych niespodzianek i zachowanie, które zawsze można przewidzieć.
Murciélago jest wyposażone w zawieszenie podwójne wahaczowe z przodu i z tyłu. Amortyzatory sprężynowe – dwa na każdym z tylnych kół i jeden na każdym z przednich – kontrolują obciążenia przenoszone z drogi. Standardowy system podnoszenia umożliwia zwiększenie przedniej części pojazdu o 45 mm, by unikać przeszkód, takich jak wjazdy do garażu. SuperVeloce wyposażone jest w ekskluzywne koła ze stopów „Ares”, które mają pięć podwójnych ramion. Przednie koła mają opony 245/35 ZR 18, podczas gdy tylne sportowe 335/30 ZR 18. Standardowo montowane są opony o wysokiej przyczepności Pirelli P Zero Corsa.
Cztery hamulce kontrolowane przez zaawansowany system ABS są zdolne do potężnej siły hamowania, gdy zajdzie taka potrzeba. Ceramiczne hamulce węglowe (CCB) są wentylowane przez powietrze chłodzące przepływające przez powiększone kanały w nadwoziu, podczas gdy otwory w przednich błotnikach zapewniają dodatkową wentylację dla Lamborghini Murciélago LP670-4 SV. Ceramika hamulcowa jest wyjątkowo lekka, odporna na zjawisko wypalenia i zdolna do ekstremalnej wydajności operacyjnej.
Wnętrze i wyposażenie
Nawet wejście do Lamborghini Murciélago SV to doświadczenie tak indywidualne, jak sam pojazd. Drzwi otwierające się w górę – rozwiązanie opracowane przez Lamborghini na początku lat siedemdziesiątych dla Countach – są zwalniane za pomocą małych zatrzasków, a następnie szeroko się otwierają, odsłaniając panoramę ekskluzywnego wnętrza Lamborghini Murciélago LP670-4 SuperVeloce. Dominującymi materiałami są Alcantara i włókno węglowe, co sprawia, że wnętrze jest zarówno wysokiej jakości, jak i sportowe.
Fotele sportowe przykręcone są ze standardem i zapewniają wyjątkową sztywność w okolicach bioder i ramion. Fotele są wykonane z lekkiego i wysokiej jakości włókna węglowego i gwarantują kierowcy doskonałe wsparcie nawet w najbardziej ekstremalnych sytuacjach za kierownicą. Standardowe fotele Murciélago są również dostępne na SuperVeloce w opcji bez dodatkowych kosztów.
Nie tylko fotele są wykończone czarną Alcantarą; kokpit i podsufitka również są wykończone tym wysokiej jakości, lekkim materiałem. Y-kształtne perforacje na fotelach i podsufitce dodają dodatkowej finezji, a wpleciony materiał w tym samym kolorze, co lakier zewnętrzny. Lamborghini Murciélago LP670-4 SuperVeloce może być dostarczane z wykończeniami lakierniczymi Giallo Orion, Arancio Atlas, Bianco Isis, Grigio Telesto i Nero Aldebaran, a także Bianco Canopus (biel matowa) i Nero Nemesis (czern matowa) jako opcja.
Oczywiście wnętrze również przyczynia się do redukcji wagi. Panele drzwi są pokryte włóknem węglowym, podobnie jak szeroki tunel centralny. Zastosowanie Alcantary zamiast skóry to kolejny sposób na oszczędność wagi, podobnie jak wybór sportowych foteli i rezygnacja z systemu radio-nawigacyjnego (jeśli jest potrzebny, jest dostępny jako opcja). Na końcu dnia, muzyka w Murciélago pochodzi z komory silnika. W sumie zmiany w wnętrzu przyczyniają się do redukcji masy o ponad 34 kg.
Ale w kwestii jakości wykonania, która charakteryzuje wszystkie supersamochody Lamborghini, nie oszczędzano na niczym. Rzemieślnicy w Sant’Agata Bolognese są mistrzami swojego fachu, a trzyletnia gwarancja świadczy o absolutnej pewności co do jakości produktu.
Dane techniczne – Lamborghini Murciélago LP670-4 SuperVeloce