Mazda wprowadziła udoskonaloną wersję drugiej generacji modelu Tribute w 2008 roku, zyskując napęd hybrydowy.
Samochód nie był już całkowicie nową generacją, ponieważ oparty był na tej samej platformie CD2, jednak wprowadzono znaczące zmiany. Ostatecznie japoński producent uzyskał zgodę od Forda na sprzedaż wersji hybrydowej, która wcześniej była dostępna jedynie dla jego „krewnych”: modelu Escape oraz Mercury Mariner.
Mazda już wcześniej próbowała stworzyć własny język designu, a w przypadku niektórych pojazdów, udało jej się to osiągnąć z sukcesem. Niestety, Tribute musiał trzymać się głównych elementów designu, ponieważ SUV był montowany na tych samych liniach produkcyjnych co jego „brat” z Forda i Mercury. Kiedy w 2008 roku wprowadzono wersję hybrydową na rok modelowy 2009, producent wprowadził tylko minimalne zmiany, aby obniżyć koszty produkcji.
Na zewnątrz, model Tribute z 2009 roku zachował tę samą karoserię co pojazd z 2008 roku, który zaprezentowano w 2007 roku na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Montrealu. Na zewnątrz pojazdu pojawił się jedynie subtelny znak, informujący, że jest to wersja elektryczna, umieszczony na tylnej klapie. Tam Mazda umieściła słowo „Hybrid” pod nazwą modelu, co było jedyną widoczną różnicą.
Wewnątrz, producent zachował ten sam układ, co w wersji niehybrydowej. Jednak dodano wyświetlacz LCD na centralnym panelu, pokazujący status systemu hybrydowego. Dodatkowo informował on, kiedy akumulator był ładowany i kiedy wspomagał napęd samochodu.
Hybrydowy układ napędowy składał się z 2,5-litrowego silnika czterocylindrowego, pracującego w cyklu Atkinsona, wspomaganego przez elektryczny silnik o mocy 94 koni mechanicznych. Jego akumulator umieszczono pod tylną podłogą i wykonano go z ogniw niklowo-metalowych. Niestety, efektywność paliwowa nie była zbyt imponująca w porównaniu z jego tylko benzynowymi „braćmi”.
Tribute
Całkowicie przebudowany zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz na rok 2008, Mazda Tribute robi mocne wrażenie dzięki odważnej, wytrzymałej sylwetce oraz eleganckiemu, komfortowemu wnętrzu. Oferując bardziej tradycyjny styl SUV-a w porównaniu do innych modelów Mazdy, CX-7 i CX-9, model 2009 Tribute dopełnia rodzinę crossoverów Mazdy opartych na nadwoziu unibody, czyniąc go doskonałym wyborem dla nabywców poszukujących tradycyjnego, wszechstronnego stylu.
Nowości lub ulepszenia na rok 2009:
Nowy silnik 2.5L iVTC z 4 cylindrami, o mocy 171 koni mechanicznych i 171 lb-ft momentu obrotowego
Udoskonalony silnik V6 3.0L z mocą 240 KM i 223 lb-ft momentu obrotowego
Nowa 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów
Trzy nowe kolory nadwozia – Biały Zamsz, Świetlisty Srebrny i Sportowy Niebieski
Radio satelitarne w wersji Grand Touring
Sterowanie audio na kierownicy w wersji Touring i Grand Touring
Przebudowane przednie i tylne siedzenia
Elektrochromatyczne lusterko wsteczne (Grand Touring)
Może być otwierany/zamykany jednym przyciskiem panoramą (Grand Touring)
System tankowania bez korka Easy Fuel
Automatyczne włączanie/wyłączanie świateł
Tribute HEV
Tribute Hybrid Electric Vehicle to „pełny” hybrydowy pojazd, który może poruszać się wyłącznie na energii elektrycznej do około 25 mph – maksymalizując oszczędność paliwa w mieście i czyniąc go jednym z najmniej zanieczyszczających pojazdów dostępnych na rynku.
Wyposażony w standardowy napęd na przednie koła lub opcjonalny elektroniczny napęd na cztery koła, Tribute HEV występuje w dwóch wersjach wyposażeniowych: Touring lub Grand Touring. Odzwierciedlając cechy stylistyczne, które dzieli z wersją na benzynę, Tribute HEV oferuje odważny, wytrzymały wygląd wzbogacony 16-calowymi felgami aluminiowymi oraz nowymi przednimi i tylnymi zderzakami, maską, klapą bagażnika, listwą boczną, elektrycznymi lusterkami bocznymi, reflektorami, lampami tylnymi oraz standardowymi światłami przeciwmgielnymi.
Najważniejsze cechy modelu 2009 Tribute HEV to:
Nowy silnik benzynowy 2.5-litrowy czterocylindrowy z cyklem Atkinsona, zapewniający lepszą efektywność i produkujący 153 KM przy 6000 obr/min. Przy prędkościach powyżej 25 mph, gdy wymagana jest maksymalna przyspieszenie, silnik elektryczny o mocy 70 kW (równoważnej 94 KM) również dostarcza dodatkowego wsparcia do kół napędowych.
Generator-silnik ładuje akumulatory, uruchamia silnik i pomaga regulować sposób, w jaki dwa źródła napędu łączą się w przekładni.
Specjalna elektronicznie sterowana, bezstopniowa skrzynia biegów (eCVT) łączy źródła energii ze spalania wewnętrznego i energii elektrycznej, napędzając pojazd.
Akumulator niklowo-metalowo-wodorkowy o napięciu 330 V, umieszczony i uszczelniony na tylnej podłodze, przechowuje energię elektryczną.
Elektroniczny kontroler systemu pojazdu zarządza funkcjami ładowania, wspomagania jazdy i uruchamiania silnika. Urządzenie to wyłącza silnik podczas toczenia i na światłach, aby oszczędzać paliwo. Również podczas hamowania przekształca silnik trakcyjny w generator, aby pomóc w ładowaniu akumulatorów.
Dwie dostępne wersje wyposażeniowe – Touring i Grand Touring
Cztery opcje kolorystyczne nadwozia – Monterey Gray, Kiwi Green, Brilliant Silver i Blue Spark
Nowości lub ulepszenia na rok 2009: