2009 Porsche Boxster (987.2)

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

2009 Porsche Boxster (987.2)

Przejdź do galerii zdjęć2009 Porsche Boxster (987.2)

Porsche odniósł ogromny sukces z drugą generacją Boxstera, modelem 987, i wprowadził odświeżoną wersję w 2009 roku, znaną jako model 987.2, która przyniosła istotne ulepszenia.

Niemiecki producent zrezygnował z wcześniejszego silnika M96 o pojemności 2,7 litra, wprowadzając wersję 987.2 Boxstera w 2009 roku. Nowy silnik M97 był zupełnie nową konstrukcją. Ponadto, producent zaprezentował dwusprzęgłową skrzynię biegów, znaną również jako PDK, która znacznie ograniczyła czas zmiany biegów w porównaniu do wcześniejszej skrzyni Tiptronic S, opartej na systemie z przetwornikiem momentu obrotowego. Dodatkowo, oferowała ona siedem biegów w porównaniu do pięciu, które miała jej poprzedniczka. Oprócz tych dwóch głównych ulepszeń, producent zaktualizował stylizację pojazdu, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Niestety, kryzys finansowy, który rozpoczął się pod koniec 2008 roku, wpłynął na sprzedaż, a Porsche miało trudności, aby przetrwać te lata.

Podczas gdy dział techniczny skupiał się na opracowywaniu nowego silnika i skrzyni biegów, zespół projektowy pracował nad zewnętrznym wyglądem samochodu. Z przodu, pojazd otrzymał nowe diodowe światła dzienne z czterema żarówkami umieszczonymi w dolnej części zderzaka, nad bocznymi wlotami powietrza. Przeprojektowany zderzak zawierał trzeci środkowy wlot powietrza oraz dolny spojler, podkreślający sportowy charakter samochodu. Po raz pierwszy Porsche oferowało Boxstera z bi-xenonowymi reflektorami, przypominającymi potężne superauto Carrera GT.

Profil pojazdu zachował w dużej mierze agresywną sylwetkę, choć były pewne zmiany tutaj i tam. Na przykład, światła boczne zamontowane między zderzakiem a archiwami kół przednich były z diodami LED. Porsche dodało również nowy zestaw progów, który poprawił aerodynamikę Boxstera. Kolejną istotną zmianą były tylne światła, które zyskały nowy design z diodami LED i przejrzystymi obszarami dla lamp kierunkowskazów. Światła cofania umieszczono na dolnej części, w przeciwieństwie do górnej, jak w wersji 987.1 (przed faceliftingiem). Składane skrzydło za pokrywą bagażnika mogło być ręcznie rozkładane lub chowane przez kierowcę za pomocą przycisku. Dodatkowo, umożliwiało to ustawienie wysokości tego aerodynamicznego elementu. Jak wszystkie wcześniejsze Boxstery, 987.2 miały owalny wydech, który wystawał spod tylnego zderzaka.

W środku, materiały wysokiej jakości i poziom rzemiosła były już porównywalne z tym, co oferował Porsche 911. W roadsterze znajdowało się wiele przestrzeni do przechowywania, co było nietypowe. Producent umieścił jedną w konsoli środkowej, schowek z przodu pasażera oraz dwie inne, z klapkami, w drzwiach. Dodatkowo, dwa składane uchwyty na kubki znalazły swoje miejsce nad schowkiem. Dla pojazdów wyposażonych w dostępny pakiet Chrono, producent dodał chronometr na desce rozdzielczej. Na przednim panelu kierowcy znajdowały się te same owalne wskaźniki co wcześniej, gdzie obrotomierz był na czołowej pozycji, flankowany przez prędkościomierz po lewej i wskaźniki paliwa oraz temperatury po prawej stronie. Wszystkie z nich miały wyświetlacz u dołu dla dodatkowych informacji z pokładowego komputera, w tym licznik kilometrów.

Za kabiną Porsche zamontowało nowy silnik M97 o pojemności 2,9 litra, który dostarczał dziesięć więcej koni mechanicznych niż wcześniejsza jednostka 2,7-litrowa. Choć nie był to ogromny wzrost liczby, wystarczał, aby przyspieszyć samochód w czasie poniżej sześciu sekund od 0 do 100 km/h (0-62 mph) w drodze do maksymalnej prędkości 263 km/h (163 mph), gdy był wyposażony w standardową sześciobiegową skrzynię manualną.

W 1948 roku model 356 był pierwszym samochodem sportowym noszącym nazwisko Porsche, a w lipcu tego samego roku ten lekki roadster z silnikiem umieszczonym centralnie osiągnął swoje pierwsze zwycięstwo w motorsporcie. W 1953 roku zadebiutował Porsche 550 Spyder. Ten zwinny i lekki samochód wyścigowy był napędzany silnikiem typu 'boxer’, który przyniósł mu liczne międzynarodowe zwycięstwa.

Na przestrzeni 60 lat ewolucji motoryzacyjnej wiele się zmieniło. Jednak każdy Porsche Boxster wciąż opiera się na tych pierwszych zasadach: osiągi sportowe, lekka konstrukcja, zwrotność i czysta przyjemność z jazdy. Technologia stosowana przez Porsche mogła się rozwinąć, ale zdolność firmy do produkcji sportowego samochodu dwuosobowego z silnikiem umieszczonym centralnie, który jest niepowtarzalny na drodze, pozostaje.

Porsche zaprezentowało drugą generację mid-engined Porsche Boxster roadster na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Los Angeles w 2008 roku. Główną atrakcją nowej generacji są nowe silniki 'boxer’ typu flat-six, opracowane od podstaw z nowymi funkcjami technicznymi, które zapewniają nie tylko większą moc, ale także znaczącą oszczędność paliwa.

Dalsza poprawa zarówno wydajności paliwowej, jak i osiągów jest zapewniona przez Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK), nową skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem, która jest obecnie dostępna jako opcja zarówno w Porsche Boxster, jak i Boxster S.

Nowo opracowane silniki 'boxer’ dostarczają więcej mocy przy mniejszym zużyciu paliwa

Silnik Porsche Boxster o pojemności 2.9 litra rozwija moc 255 bhp (188 kW), co oznacza wzrost o 10 koni mechanicznych w porównaniu do wcześniejszego modelu 2.7-litrowego.

Jednostka napędowa 3.4-litrowego Porsche Boxster S teraz posiada wtrysk bezpośredni, oferując 310 bhp (228 kW), co oznacza wzrost o 15 bhp.

Imponujący stosunek mocy do masy nadaje obu modelom Porsche Boxster optymalne właściwości jezdne. Na przykład, z nową sześciobiegową skrzynią manualną, która jest standardowym wyposażeniem, Porsche Boxster przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5.9 sekundy. Z kolei Boxster S, wyposażony w skrzynię PDK i system Launch Control (w pakiecie Sport Chrono Plus), osiąga tę prędkość w 5.0 sekund.

W połączeniu z PDK, nowy silnik 2.9-litrowy zamontowany w Porsche Boxster wyraźnie przekracza granicę zużycia paliwa wynoszącą 30.0 mpg. Rzeczywisty wynik 31.0 mpg (9.1 litrów/100 km) jest o około 10 procent lepszy niż poprzedni model ze skrzynią automatyczną Tiptronic S. Zwiększając wydajność paliwową o jeszcze bardziej znaczące 15 procent do 30.1 mpg (9.4 litra/100 km), 3.4-litrowy Boxster S z PDK oferuje jeszcze większe oszczędności w porównaniu do swojego poprzednika z Tiptronic S.

Równocześnie z poprawą wydajności paliwowej, zmniejszyły się również emisje spalin silników. W zależności od modelu, emisje zostały zredukowane nawet o 16 procent. Porsche Boxster z sześciobiegową skrzynią manualną emituje 221 g/km CO2, a 214 g/km CO2 w wersji z PDK. Boxster S z manualem emituje 223 g/km CO2, a 221 g/km CO2 z PDK.

Znaczącym osiągnięciem jest to, że te zmiany przenoszą każdy model Porsche Boxster – zarówno manualny, jak i PDK – do klasy F w zakresie podatku od pojazdów i opodatkowania samochodów służbowych.

Wtrysk bezpośredni standardowy w silniku 3.4-litrowym S

Kierowca korzysta z dodatkowej zalety wtrysku bezpośredniego za każdym razem, gdy naciska pedał gazu: paliwo jest wtryskiwane ułamki sekundy przed spaleniem, co sprawia, że silniki reagują bardziej bezpośrednio i spontanicznie nawet na najmniejsze ruchy prawej nogi kierowcy. Dotyczy to nie tylko przyspieszania, ale także zwalniania, ponieważ prędkość obrotowa silnika spada szybciej i płynniej, ponieważ w kolektorze dolotowym nie pozostaje paliwo, które mogłoby przedłużyć proces spalania.

W zależności od obciążenia silnika i prędkości, paliwo wtryskiwane jest do komory spalania pod ciśnieniem 120 bar. Dużą zaletą jest to, że w odróżnieniu od konwencjonalnego wtrysku do kolektora dolotowego, wtrysk bezpośredni formuje mieszankę paliwowo-powietrzną bezpośrednio w komorze spalania. Lepiej to łączy powietrze z paliwem w cylindrze, co stanowi ważny warunek dla czystego i kompletnego spalania. Gwarantuje to 'jednorodne’ działanie jednostki napędowej z konsekwentnie zbilansowaną mieszanką paliwowo-powietrzną w komorze spalania w każdych warunkach.

Design podkreśla osiągi

Bezszwowe połączenie funkcji i designu zawsze było filozofią Porsche. Efektem tego jest konsekwentny design, który jest rozpoznawalny z każdej perspektywy. Stylistyka, która jest zarówno potężna, jak i wyrafinowana, a linie podkreślają jej sportowe osiągi.

Ewolucyjny styl następnej generacji Porsche Boxster ucieleśnia te zasady. Najnowsze modele są wyraźnie rozpoznawalne z zewnątrz dzięki nowo zaprojektowanym przodowi i tylnej części. Nowe halogenowe reflektory z wbudowanymi kierunkowskazami przypominają światła w Carrera GT, natomiast z tyłu nowe światła LED zwężają się na zewnątrz i są elegancko zintegrowane z przekształconą karoserią.

Długie światła LED w technologii przewodnika świetlnego dodają samochodowi charakterystycznego wyglądu, co jest dodatkowo podkreślone ich poziomym układem w zewnętrznych wlotach powietrza. Kolejnym wyróżnikiem są prostokątne lampy przeciwmgielne, które są standardowym wyposażeniem.

Po raz pierwszy Porsche Boxster dostępny jest z Pakietem Świateł, który zawiera reflektory bi-xenonowe, dynamiczne światła skrętne oraz LED-owe światła do jazdy dziennej. Zastępując lampy przeciwmgielne, te jednostki świetlne składają się z czterech diod LED umieszczonych obok siebie.

PDK: szybsza zmiana biegów, redukcja zużycia paliwa

Nowe modele Porsche Boxster są dostępne z Porsche-Doppelkupplungsgetriebe (PDK) wziętym bezpośrednio z motorsportu, zastępując wcześniejszą automatyczną skrzynię biegów Tiptronic S. Wyposażony w PDK, Porsche Boxster przyspiesza od 0 do 100 km/h o 0.1 sekundy szybciej niż z manualną sześciobiegową skrzynią.

Przyspieszanie jest szczególnie szybkie i dynamiczne dzięki opcjonalnemu Pakietowi Sport Chrono Plus z systemem Launch Control; umożliwia on maksymalne przyspieszenie z miejsca oraz strategię zmiany biegów na torze wyścigowym dla najszybszej możliwej zmiany biegów, stanowiąc ekskluzywny wyróżnik w modelach z PDK.

Dzięki Launch Control, odpowiednie modele przyspieszają z miejsca do 62 mph (100 km/h) o dodatkowe 0.2 sekundy szybciej.

Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK) – szczegóły

Następna generacja Porsche Boxster i Boxster S jest dostępna po raz pierwszy z nową Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK), co dosłownie oznacza podwójną skrzynię biegów Porsche. Oferując nie mniej niż siedem biegów do przodu, nowa skrzynia łączy komfort jazdy automatycznej skrzyni biegów z konwerterem momentu obrotowego z dynamiczną funkcjonalnością ręcznej zmiany biegów skrzyni biegów wyścigowej. PDK ma również funkcję automatycznej zmiany biegów oraz zastępuje wcześniej oferowaną automatyczną skrzynię biegów Porsche Tiptronic S. Dzięki zoptymalizowanym i adaptacyjnym programom zmiany biegów, PDK dodatkowo poprawia przyspieszenie modeli Porsche Boxster i redukuje zużycie paliwa do jeszcze niższego poziomu.

Zasadniczo PDK składa się z konwencjonalnej manualnej skrzyni biegów i hydraulicznego systemu sterowania podzielonego na dwa odrębne jednostki napędowe. Dwa sprzęgła mokre w układzie radialnym, sterowane hydraulicznie i wykorzystujące olej zarówno do chłodzenia, jak i smarowania, stanowią serce skrzyni biegów. Jedno sprzęgło jest dla pierwszej jednostki przekładniowej z nierównymi przełożeniami (1,3,5,7) i wstecznym, a drugie sprzęgło jest dla drugiej jednostki przekładniowej z równymi biegami (2,4,6). Poprzez szereg zaworów ciśnieniowych, jednostka hydrauliczna kontroluje zarówno mokre sprzęgła jak i cylindry zmiany biegów, aktywując wymaganą przekładnię.

Zmiana biegów odczuwana przez kierowcę nie pochodzi z faktycznej zmiany biegów, lecz z pozytywnego załączenia sprzęgła. W tym przypadku, sprzęgło w jednej przekładni otwiera się lub rozłącza, podczas gdy sprzęgło w drugiej przekładni zamyka się lub załącza w tym samym procesie. Dużą zaletą jest znacznie szybsza zmiana biegów niż w konwencjonalnej manualnej skrzyni biegów lub automatycznej skrzyni biegów z konwerterem momentu obrotowego. Biegi są już 'w zazębia’ podczas zmiany, a moc silnika nie musi być przerywana w tym procesie.

PDK również minimalizuje straty mocy przekładni dzięki wysokiemu standardowi sprawności mechanicznej podwójnego sprzęgła, co objawia się poprawą wydajności paliwowej o około 13 procent w porównaniu do konwencjonalnej skrzyni biegów Tiptronic S. PDK oferuje również przewagę w zakresie wagi – pomimo dwóch dodatkowych biegów, waży o 10 kg mniej niż Tiptronic S.

Aby korzystać z różnych funkcji przekładni podwójnego sprzęgła, kierowca może zmieniać biegi za pomocą suwakowych dźwigni na ramionach nowego koła kierownicy lub za pomocą nowego dźwigni zmiany biegów. Kierowca może nacisnąć do przodu, aby zmienić bieg na wyższy, a przez naciśnięcie z tyłu zmienia bieg na niższy. Alternatywnie, pociągnięcie dźwigni zmiany biegów do przodu zmienia bieg na wyższy, a pociągnięcie jej do tyłu zmienia bieg na niższy. Opcja PDK kosztuje 1,961 funtów.

Ta zasada zmiany biegów PDK została po raz pierwszy opracowana przez Porsche dla motorsportu 25 lat temu. Kierowcy wyścigowi Porsche korzystający z tej technologii mogli przyspieszać szybciej od swoich rywali i trzymać obie ręce na kierownicy podczas zmiany biegów, unikając w ten sposób nawet najmniejszego rozproszenia podczas zmiany biegów.

Siedmiobiegowe PDK zmienia biegi nawet 60 procent szybciej niż konwencjonalna skrzynia automatyczna, a naturalnie zapewnia to modelom Porsche Boxster jeszcze lepsze osiągi. Dla tych, którzy poszukują optymalnych właściwości jezdnych, istnieje możliwość połączenia PDK z Pakietem Sport Chrono Plus, który teraz oferuje system Launch Control.

Dynamiczne zawieszenie i doskonałe hamulce – nowa opcja mechanicznej blokady dyferencjału

Zawieszenie z nową konfiguracją zapewnia następnej generacji modele Porsche Boxster połączenie jeszcze lepszej dynamiki jazdy i zwiększonego komfortu w jednym. Modyfikacja mapy sterowania zaworem w układzie kierowniczym również pomaga w redukcji sił kierowniczych, co sprawia, że Porsche Boxster ma bardziej zwrotne i spontaniczne zachowanie kierownicy.

Koła mają nowy design i są o pół cala szersze w modelu Porsche Boxster 2.9-litrowym niż w przeszłości, aby pomieścić większy system hamulcowy modeli S, które są teraz montowane na przedniej osi. Porsche Boxster i Boxster S są wyposażone w najnowszą generację Porsche Stability Management (PSM), która oferuje teraz dwie nowe funkcje: wstępne ładowanie hamulca i asystenta hamulca. Kiedy kierowca szybko odpuści pedał gazu – co jest typowe bezpośrednio przed manewrem hamowania awaryjnego – jednostka hydrauliczna PSM buduje odpowiedni poziom ciśnienia w hamulcach zanim kierowca naciśnie pedał, co powoduje, że klocki hamulcowe nieznacznie przesuwają się w stronę tarcz hamulcowych, aby zadziałać natychmiast. To znacznie poprawia reakcję hamulców i odpowiednio skraca drogę hamowania.

Gdy jednostka PSM rozpozna, że kierowca hamuje w sytuacji awaryjnej z powodu bardzo szybkiej reakcji na pedał hamulca oraz zdefiniowanej siły hamowania, aktywnie dostarcza odpowiednie ciśnienie hamowania dla maksymalnej siły zatrzymania.

Wspólnie z kołami o średnicy 18 i 19 cali, nowe modele w gamie Porsche Boxster są również dostępne z mechaniczną blokadą dyferencjału na tylnej osi. Działanie blokady wynosi 22 procent podczas przyspieszania i 27 procent podczas zwalniania. Efektem jest znaczna poprawa zarówno trakcji, jak i stabilności, co zapewnia znacznie wyższy poziom osiągów na krętych drogach, szczególnie na torze wyścigowym. Kolejną zaletą jest stabilniejsze zachowanie przy zmianie obciążenia. Równocześnie, mechaniczna blokada dyferencjału, dzięki swojej szczególnej funkcji, idealnie współdziała z elektroniczną automatyczną blokadą dyferencjału ABD dla optymalnej kontroli trakcji, a działanie blokady opóźnia tendencję do poślizgu jednego koła na śliskiej nawierzchni.

Nowe systemy audio i komunikacji

Następna generacja Porsche Boxster standardowo wyposażona jest w nowe radio CD CDR-30. Nowy system zarządzania komunikacją Porsche (PCM) 3.0 z nawigacją na dysku twardym jest dostępny opcjonalnie i w przypadku wyboru pełni rolę centralnej jednostki sterującej dla wszystkich funkcji audio, komunikacji i nawigacji.

PCM 3.0 jest teraz bardziej wszechstronny, wydajny i łatwiejszy w obsłudze niż wcześniej, a szczególnie wyróżnia się dzięki kontroli za pomocą ekranu dotykowego, która umożliwia kierowcy wybór określonych funkcji po prostu naciskając odpowiedni klawisz na większym monitorze 6.5-calowym. PCM 3.0 oferuje niezwykle wygodną kontrolę głosową i w połączeniu z opcjonalnym uniwersalnym interfejsem audio, może być teraz także używane do sterowania zewnętrznymi źródłami dźwięku, takimi jak iPod, pendrive czy Bluetooth.

Miłośnicy jazdy w każdym rodzaju pogody z otwartym dachem również docenią opcję wentylacji foteli w połączeniu z ogrzewaniem.

Następna generacja Porsche Boxster trafiła do sprzedaży w Wielkiej Brytanii i Irlandii 21 lutego 2009 roku. Cena Porsche Boxster zaczyna się od 34,420 funtów, a Boxster S od 41,250 funtów. Klienci będą mieli również możliwość odkrycia dynamicznych atrybutów swojego samochodu oraz rozwijania własnych umiejętności za kierownicą dzięki programowi Driving Experience w nowym Centrum Doświadczeń Porsche w Silverstone.

Specyfikacje Porsche Boxster

2.9L 6MT RWD (256 KM)

ParametrWartość
CylindryH6
Pojemność2893 Cm3
Moc188 Kw @ 6400 Rpm
256 Hp @ 6400 Rpm
252 Bhp @ 6400 Rpm
Moment obrotowy214 Lb-Ft @ 4400-6000 Rpm
290 Nm @ 4400-6000 Rpm
Układ paliwowyWtrysk bezpośredni
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna163.4 Mph (263 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h5.9 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów6-biegowa manualnana
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony205/55 Zr17 || 235/50 Zr17
Długość170.4 In (4328 Mm)
Szerokość70.9 In (1801 Mm)
Wysokość51 In (1295 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)58.7/60.4 In (1
Rozstaw osi95.1 In (2416 Mm)
Prześwit4.1 In (104 Mm)
Pojemność bagażnika9.9 Cuft (280 L)
Aerodynamika (Cd)0.29
Masa własna3108.5 Lbs (1410 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3604.6 Lbs (1635 Kg)
Spalanie miasto17 Mpg Us (13.8 L/100Km)
Spalanie trasa34.1 Mpg Us (6.9 L/100Km)
Średnie spalanie25 Mpg Us (9.4 L/100Km)
Emisja CO2221 G/Km

2.9L 7AT RWD (256 KM)

ParametrWartość
CylindryH6
Pojemność2893 Cm3
Moc188 Kw @ 6400 Rpm
256 Hp @ 6400 Rpm
252 Bhp @ 6400 Rpm
Moment obrotowy214 Lb-Ft @ 4400-6000 Rpm
290 Nm @ 4400-6000 Rpm
Układ paliwowyWtrysk bezpośredni
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna162 Mph (261 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h5.8 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów7-biegowa Automatyczna (Pdk)
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony205/55 Zr17 || 235/50 Zr17
Długość170.4 In (4328 Mm)
Szerokość70.9 In (1801 Mm)
Wysokość51 In (1295 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)58.7/60.4 In (1
Rozstaw osi95.1 In (2416 Mm)
Prześwit4.1 In (104 Mm)
Pojemność bagażnika9.9 Cuft (280 L)
Aerodynamika (Cd)0.29
Masa własna3009 Lbs (1365 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3682 Lbs (1670 Kg)
Spalanie miasto17.7 Mpg Us (13.3 L/100Km)
Spalanie trasa36.8 Mpg Us (6.4 L/100Km)
Średnie spalanie26.4 Mpg Us (8.9 L/100Km)
Emisja CO2214 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.