2009 Porsche Boxster Spyder (987.2)

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

2009 Porsche Boxster Spyder (987.2)

Przejdź do galerii zdjęć2009 Porsche Boxster Spyder (987.2)

Porsche postanowiło odchudzić model 987.2 Boxster S, tworząc Spydera, który był najlżejszym autem w ofercie producenta, a samochód ten szybko stał się obiektem pożądania kolekcjonerów.

Pomimo że kryzys finansowy zaczął zbierać swoje pierwsze żniwo w przemyśle motoryzacyjnym, Porsche wiedziało, że są klienci, którzy wciąż mogą zapłacić więcej za samochód sportowy dla dwóch osób, który można prowadzić na zwykłych drogach. Co więcej, auto to nie powinno kosztować zbyt wiele w porównaniu z innymi modelami w tej samej kategorii. Dlatego też zaprezentowało Boxstera Spydera na Los Angeles Auto Show w listopadzie 2009 roku. Chociaż samochód korzystał z większości podzespołów Boxstera S, miał również kilka unikalnych części, które odróżniały go od innych modeli. Porsche było tak zdeterminowane, aby uzyskać lekkie auto, że nawet jednostka multimedialna i klimatyzacja były dostępne opcjonalnie. W tym samym czasie producent samochodów oferował standardowe niższe zawieszenie, sztywniejsze ustawienia amortyzatorów oraz mechaniczny dyferencjał, który pomagał w osiąganiu doskonałych wyników na torze.

Pomimo że nie było znaczących różnic estetycznych między przodem Boxstera S a Boxsterem Spyderem, wprawne oko mogło je dostrzec. Porsche zainstalowało te same wloty powietrza po bokach obu samochodów, ale w Spyderze były one ozdobione satynowo-szarymi wykończeniami zamiast lakierowanych, jak w zwykłym Boxsterze. Choć zastosowano te same reflektory, diody LED do jazdy dziennej zostały usunięte z wyposażenia standardowego i oferowane jako opcja.

Niskoprofilowa sylwetka samochodu robiła wrażenie na klientach swoim sportowym stylem. Porsche zamontowało niższe okna w drzwiach jako część planu redukcji wagi. Jednak najbardziej uderzającą różnicą było to, co działo się za kabiną, gdzie producent zainstalował aluminiowy dekiel z podwójnymi wypukłościami przypominającymi te z potężnego Carrera GT. Dodatkowo umieścił trzecie światło stopu pomiędzy tymi dwoma garbami. Z tyłu producent usunął automatycznie chowane skrzydło oraz cały jego mechanizm, instalując stałe. Niżej, pod zderzakiem, Spyder miał ten sam podwójny wydech co Boxster S. Na koniec producent zainstalował aluminiowe drzwi oraz pokrywę bagażnika, aby zredukować wagę. Aby uczynić auto jeszcze bardziej wyróżniającym się wśród pozostałych modeli Boxstera, Porsche zainstalowało unikalne 19-calowe felgi aluminiowe, które nie były dostępne w żadnym innym modelu producenta.

Wnętrze samochodu zostało wyposażone w sportowe fotele obite skórą i włóknem węglowym. Większość schowków i uchwytów na kubki została usunięta, a Porsche dodało elementy w kolorze nadwozia zamiast nich. Dodatkowo nie było kieszeni w panelach drzwiowych, a klamki zostały zastąpione czerwonymi paskami do ciągnięcia, jak w prawdziwym samochodzie wyścigowym. Kolejnym rozwiązaniem oszczędzającym wagę było usunięcie pokrywy zespołu wskaźników, przez co trzy wskaźniki pozostały na wierzchu.

Boxster Spyder, znany również jako RS60, był o 80 kg (176 funtów) lżejszy od Boxstera S. Jego niemal idealny rozkład masy 50/50 sprawiał, że był doskonałym pojazdem torowym, a jednocześnie komfortowym na otwartych drogach. Jego silnik o pojemności 3,4 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa pochodził z Boxstera S, ale przeszedł pewne modyfikacje, dzięki którym dostarczał dziesięć dodatkowych koni mechanicznych. Klienci mogli wybierać między sześciobiegową skrzynią manualną lub siedmiobiegową automatyczną (z podwójnym sprzęgłem) PDK. Dodatkowo dostępne były również hamulce węglowo-ceramiczne oraz pakiet Chrono.

Nowy Porsche Boxster Spyder to lekka wersja roadstera z silnikiem umieszczonym centralnie, która została zaprezentowana na Targach Motoryzacyjnych w Los Angeles w 2009 roku. Jego charakterystyczny design i specyfikacje techniczne reprezentują prawdziwą, purystyczną formę sportowego samochodu Porsche – lekkiego, mocnego, z otwartym dachem i bardzo efektywnego.

To właśnie ta receptura była stosowana przy tworzeniu najbardziej udanych samochodów sportowych i wyścigowych w historii Porsche, począwszy od legendarnego Porsche 550 Spyder z lat 50., aż po odnoszący sukcesy w motorsporcie samochód wyścigowy RS Spyder Le Mans Prototype.

Ważąc 1275 kg, Porsche Boxster Spyder jest najlżejszym modelem w ofercie Porsche i kontynuuje tę wyraźną filozofię w formie, która oferuje pełną homologację do jazdy po drogach, co odzwierciedla wspólne pragnienie wyrażane przez klientów Porsche.

Nowy model staje się trzecią wersją w rodzinie Boxster, obok Boxstera i Boxstera S, jednak już na pierwszy rzut oka wyróżnia się spośród innych wersji roadstera z silnikiem centralnym, ponieważ Spyder został stworzony przede wszystkim do jazdy na świeżym powietrzu. Nisko osadzony, lekki miękki dach sięga daleko do tyłu i chroni kierowcę oraz pasażera przed silnym słońcem, wiatrem i deszczem. Po zamknięciu, miękki dach, w połączeniu z dodatkowymi niskimi bocznymi szybami i dwoma wyjątkowymi, efektownymi wypukłościami na jednoczęściowej tylnej pokrywie, tworzy wydłużoną i smukłą sylwetkę, przypominającą Porsche Carrera GT.

Co istotne, nowy model waży 80 kg mniej niż Porsche Boxster S, co w połączeniu z niższym środkiem ciężkości i zmodyfikowanym zawieszeniem, nadaje Porsche Boxster Spyder dynamikę jazdy, która doskonale odzwierciedla unikalny wygląd tego samochodu.

Porsche Boxster Spyder wyposażony jest w dostosowaną wersję sprawdzonego silnika typu „boxer” o pojemności 3,4 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa, umieszczonego przed osią tylną. Maksymalna moc wynosi 320 KM, co stanowi o 10 KM więcej niż w modelu Boxster S.

Wyposażony w dwusprzęgłową skrzynię biegów Porsche-Doppelkupplungsgetriebe (PDK) oraz pakiet Sports Chrono, Porsche Boxster Spyder, korzystając z Launch Control, przyspiesza z miejsca do 62 mph (100 km/h) w 4,8 sekundy. Również przy opcjonalnym PDK, zużycie paliwa wynosi jedynie 30,4 mpg (9,3 litra/100 km) w nowym europejskim cyklu jazdy (NEDC), a maksymalna prędkość wynosi 166 mph (267 km/h) – przy zdjętym dachu.

Jeśli chodzi o jego podstawową koncepcję, cała rodzina Boxster jest kontynuacją legendarnego 550 Spyder, który powstał w 1953 roku. Oba modele dzielą tę samą koncepcję roadstera z silnikiem centralnym, oferując niską wagę, doskonałą zwrotność oraz wyjątkową przyjemność z jazdy – w istocie, prawdziwe doświadczenie roadstera.

550 Spyder był pierwszym sportowym samochodem Porsche z Stuttgartu, opracowanym specjalnie do wyścigów, ale także dopuszczonym do ruchu drogowego. Ważący zaledwie 550 kg, ten niezwykły Spyder odniósł liczne zwycięstwa w latach po jego produkcji na torach wyścigowych i w popularnych wyścigach drogowych tamtego czasu. Po 550 Spyderze pojawiły się inne niezwykle udane modele Porsche Spyder, takie jak 718 RS 60 w 1960 roku.

W 2004 i 2008 roku Porsche wprowadziło limitowaną edycję specjalnych Boxsterów z dodatkowym mianem Spyder, inspirowanych tymi legendarnymi samochodami wyścigowymi. Natomiast nowy Porsche Boxster Spyder to regularny, specjalnie opracowany i ulepszony model produkcyjny z daleko idącymi modyfikacjami w stosunku do Boxstera i Boxstera S.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.