Pomimo trudnych czasów związanych z kryzysem finansowym, Porsche musiało odświeżyć linię modeli Boxster/Cayman na rok modelowy 2009, prezentując ją pod koniec 2008 roku.
Kryzys finansowy wciąż wpływał na producentów samochodów, a Porsche dostrzegło swoją szansę. Zauważyło, że osoby, które chciały zmienić swoje sportowe samochody, nie chciały wydawać na nie tak dużo pieniędzy. W efekcie zaczęły szukać bardziej przystępnych cenowo, ale wystarczająco sportowych pojazdów, a Cayman/Boxster okazał się doskonałą alternatywą, zwłaszcza w porównaniu do droższego modelu 911. Kolejnym ważnym powodem, dla którego postanowiono unowocześnić samochód, była nadchodząca norma Euro 5, która stała się obowiązkowa w Europie w 2009 roku. Ponadto, wcześniejszy silnik M96 zainstalowany w tych samochodach miał pewne problemy z niezawodnością. W rezultacie odświeżony Porsche Cayman 2009 otrzymał zupełnie nowy silnik. Dodatkowo, producent zrezygnował z wcześniejszej pięciobiegowej automatycznej skrzyni biegów Tiptronic S i zainstalował nową skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem, którą nazwano Porsche-Doppelkupplungsgetriebe, w skrócie PDK.
Jak to zazwyczaj bywa z odświeżonymi samochodami, Cayman zyskał nowy wygląd. Wyposażono go w nowe reflektory, które zintegrowały kierunkowskazy obok dostępnych lamp bi-Xenon. Na zderzaku producent zintegrował światła przeciwmgielne obok dostępnych, oddzielnych świateł dziennych LED. Dolna część zderzaka miała trapezoidalny kształt centralnego wlotu powietrza, flankowanego przez boczne wloty. Na koniec, Porsche dodało gumowy spojler na dolnej części zderzaka, aby poprawić aerodynamikę i zmniejszyć efekt przyziemny.
Porsche wprowadziło również subtelne zmiany w profilu samochodu, takie jak przezroczyste soczewki kierunkowskazów zamontowane między owiniętym plastikowym zderzakiem a nadkolami. Kolejną zmianą były zmodyfikowane progi, które zostały dostosowane tak, aby generowały mniejszy opór powietrza. Dodatkowo, ich wznoszący się kształt wprowadzał więcej powietrza do szczelin bocznych. Z tyłu producent wprowadził nowe światła tylne, które miały światła do jazdy wstecz oraz kierunkowskazy w dolnej części, pod przezroczystą soczewką wcześniej zamontowaną w górnej strefie. Przebudowany tylny zderzak miał na dolnej części dyfuzor z czterema szczelinami i zintegrowany prostokątny wydech. Warto wspomnieć, że mimo iż samochód dzielił wiele podzespołów z Boxsterem, zderzaki były inne.
Niemiecki producent samochodów sportowych wiedział, że jego klienci poszukują wysokiej jakości materiałów i doskonałego rzemiosła. W efekcie zaoferowano wnętrze na poziomie porównywalnym z najlepiej znanym modelem firmy, 911. Porsche Cayman 2009 otrzymał standardowe radio CD z pięciocalowym wyświetlaczem do plików MP3, co zapewniało godziny nieprzerwanej muzyki na jednym dysku. Łączność Bluetooth była opcją, podobnie jak system infotainment z 6.5-calowym ekranem dotykowym do systemu nawigacji. Producent zapewnił również dziewięćgłośnikowy system audio Bose dla lepszego doświadczenia dźwiękowego. Ponieważ Cayman był prawdziwym samochodem sportowym na cztery pory roku, wyposażony był w standardowe lub komfortowe fotele z opcją podgrzewania i wentylacji, w zależności od wyboru wyposażenia.
Nowy silnik sześciocylindrowy umieszczony za kabiną miał zwiększoną pojemność skokową z 2.7 do 2.9 litrów. Oferował 265 PS (261 KM) na tylne koła poprzez sześciobiegową skrzynię manualną lub siedmiobiegową automatyczną (z podwójnym sprzęgłem). Dzięki nowemu systemowi bezpośredniego wtrysku paliwa oferował lepszą efektywność paliwową niż jego poprzednik. Klienci mogli również wybrać pakiet Chrono, który obniżał zawieszenie o 10 milimetrów (0.39 cala) i zapewniał lepszą prędkość pokonywania zakrętów.
Trzy lata po debiucie, Porsche Cayman i Cayman S wchodzą w swoją drugą generację. Teraz dyskretnie udoskonalony, jeszcze bardziej sportowy wygląd kryje unikalną kombinację nowych technologii z całkowicie nowymi jednostkami napędowymi: Porsche Cayman zyskuje silnik o pojemności 2,9 litra z sześcioma cylindrami, osiągający maksymalną moc 265 KM (195 kW). W połączeniu z opcjonalną przekładnią Porsche-Doppelkupplungsgetriebe (PDK), zużycie paliwa zmniejsza się do zdumiewających 8,9 litra/100 kilometrów, co odpowiada 31,7 mpg imp – mimo nawet wyższego standardu wydajności na drodze: Wyposażony w opcjonalną przekładnię PDK, Porsche Cayman przyspiesza do 100 km/h w 5,7 sekundy, a wykonując to samo z sześciobiegową manualną skrzynią biegów oferowaną jako standard, osiąga ten wynik w 5,8 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi z kolei 265 km/h (164 mph) oraz 263 km/h (163 mph) w przypadku przekładni PDK.
Porsche Cayman S również może pochwalić się całkowicie nowym silnikiem sześciocylindrowym typu boxer, o pojemności 3,4 litra, który jeszcze raz wyznacza nowe standardy zarówno w zakresie oszczędności paliwa, jak i osiągów dzięki bezpośredniemu wtryskowi paliwa: Maksymalna moc wynosząca 320 KM (235 kW) zapewnia średnie zużycie paliwa z PDK wynoszące zaledwie 9,2 litra (co odpowiada 30,7 mpg imp) i imponujące przyspieszenie do 100 km/h w 5,1 sekundy. Z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, która jest standardem, przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 5,2 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 277 km/h (172 mph).
Na koniec, oba modele naturalnie spełniają normy emisji EU5 i ULEV.
Nowe jednostki napędowe o superiornej efektywności
Obie nowości – sześciocylindrowe silniki boxer, które debiutują na świecie w Porsche Cayman i Cayman S, bazują na nowej generacji silników Porsche, niedawno wprowadzonych w serii modeli 911. W obu silnikach mniejsza masa, mniejsze tarcie wewnętrzne i niższe masy ruchome współpracują, by zapewnić więcej mocy przy mniejszym zużyciu paliwa. Jednym z kroków wspierających efektywność jest optymalizacja systemu olejowego silnika, pozwalająca pompować olej zgodnie z aktualnym zapotrzebowaniem.
Po raz pierwszy w tej serii modeli, a zatem w segmencie silników umieszczonych centralnie, jednostka napędowa o pojemności 3,4 litra w nowym Porsche Cayman S jest wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa (DFI). Dzięki jednorodnemu formowaniu mieszanki paliwowo-powietrznej, DFI nie tylko zwiększa efektywność silnika przez zmniejszenie zużycia paliwa, ale również nadaje jednostce napędowej Porsche Cayman S jeszcze bardziej dynamiczny i sportowy charakter, odczuwalny dla kierowcy natychmiast: Wtrysk paliwa następuje ułamki sekund przed procesem spalania, co powoduje, że silnik reaguje jeszcze szybciej na najdrobniejsze ruchy pedału gazu, z dodatkową mocą.
Porsche-Doppelkupplungsgetriebe dla jeszcze większej efektywności i dynamiki
Wraz z nowymi jednostkami napędowymi, inżynierowie Porsche opracowali również całkowicie nową przekładnię typu double-clutch dla tych wyjątkowych samochodów sportowych z silnikiem umieszczonym centralnie, dostępnych jako opcja zamiast wcześniejszej Tiptronic S.
Interakcja nowych silników z tą nową skrzynią biegów jest rewolucyjna, oba samochody sportowe oferują nowe rekordy w przyspieszeniu oraz jeszcze większą oszczędność paliwa. Porsche Cayman i Cayman S wyposażone w PDK przyspieszają do 100 km/h o 0,1 sekundy szybciej niż nawet wysoko wykwalifikowany kierowca, zmieniający biegi ręcznie w sześciobiegowej skrzyni manualnej.
Postęp zapewniony w ten sposób jest jeszcze bardziej imponujący, gdy chodzi o oszczędność paliwa, która wzrosła o 16 procent: Nowe Porsche Cayman z PDK zużywa tylko 8,9 litra na 100 kilometrów, co odpowiada 31,7 mpg imp według normy EU4. To oznacza poprawę o 1,2 litra lub 11 procent w porównaniu z wcześniejszym modelem wyposażonym w skrzynię Tiptronic S. Porsche Cayman S z PDK zużywa z kolei tylko 9,2 litra na 100 kilometrów (co odpowiada 30,7 mpg imp) – 16 procent mniej niż w przypadku Tiptronic S w przeszłości. W standardzie z manualną skrzynią biegów, Porsche Cayman S również zadowala się bardzo oszczędnym zużyciem wynoszącym 9,6 litra, co odpowiada 29,4 mpg imp.
Nowa przekładnia Porsche-Doppelkupplungsgetriebe (PDK) oferuje aż siedem biegów i zastępuje wcześniejszą skrzynię Tiptronic S. PDK składa się z dwóch jednostek przekładniowych, z których każda jest połączona oddzielnym sprzęgłem z układem napędowym. Jedna jednostka przekładniowa ma biegi 1, 3, 5 i 7 oraz bieg wsteczny, druga natomiast obsługuje biegi 2, 4 i 6.
PDK zapewnia bardzo szybkie i absolutnie płynne zmiany biegów bez najmniejszego zakłócania przyczepności i siły ciągu, sprzęgło w jednej jednostce otwierane jest, podczas gdy sprzęgło w drugiej zamykane jest jednocześnie. W pozycji D na dźwigni zmiany biegów wszystko to odbywa się w pełni automatycznie, podczas gdy kierowca ma również możliwość ręcznej zmiany biegów za pomocą łopatek na kierownicy lub dźwigni zmiany biegów. W każdym przypadku jednak, sprzęgło załącza się i wyłącza bez potrzeby działań ze strony kierowcy.
Dynamicznie dopracowany, sportowy wygląd
Nowe modele Porsche Cayman wyróżniają się na pierwszy rzut oka zmodyfikowanym przodem i tyłem, a także nowymi reflektorami i tylnymi światłami z progresywną technologią oświetleniową oraz wyrazistym designem, typowym dla Porsche. Kierunkowskazy są zintegrowane w nowych halogenowych reflektorach głównych, które swoim dwururowym wyglądem przypominają Carrera GT.
Obok okrągłych reflektorów przeciwmgielnych, które są standardem, nowe lampy pozycyjne LED korzystają z technologii światłowodowej.
Nowe reflektory bi-xenonowe z dynamicznymi światłami skrętnymi oraz osobnymi LED-owymi światłami do jazdy dziennej są dostępne jako opcja. W tym przypadku białe diody LED są rozmieszczone w wyrazistym krzyżowym wzorze, nadając sportowemu coupé Porsche z silnikiem umieszczonym centralnie prawdziwie unikalny i niezapomniany profil świetlny.
Światła do jazdy dziennej zajmują miejsce reflektorów przeciwmgielnych na przodzie pojazdu, które z kolei zostały zastąpione bez jakichkolwiek wad w zakresie szerokiego oświetlenia i iluminacji po bokach przez zoptymalizowane reflektory bi-xenonowe.
Tył Porsche Cayman sports coupé, zupełnie nowy w designie, pomieścił nowo zaprojektowane tylne światła, w których wszystkie źródła światła są w technologii LED. Nowe tylne światła, zwężające się pod ostrym kątem do zewnątrz, są elegancko wkomponowane w tył pojazdu.
Pakiet Sport Chrono jako opcja, Asystent Start-Off w standardzie
Zarówno Porsche Cayman, jak i Cayman S są dostępne jako opcja z Pakietem Sport Chrono, dalszym usprawnionym w połączeniu z PCM Porsche Communication Management, tworzącym Pakiet Sport Chrono Plus. A jeśli Porsche Cayman lub Cayman S są wyposażone w PDK, Pakiet Sport Chrono Plus oferuje także nową funkcję Launch Control oraz specjalną strategię zmiany biegów, przeznaczoną do bardzo sportowego stylu jazdy, obie wybierane za pomocą przycisku Sport Plus. Launch Control to program pomocniczy dla optymalnego przyspieszenia z miejsca, umożliwiający Porsche Cayman i Cayman S wyposażonemu w PDK przyspieszenie od 0 do 100 km/h o dodatkowe 0,2 sekundy szybciej niż w inny sposób, co sprawia, że Porsche Cayman S potrzebuje tylko 4,9 sekundy na ten standardowy sprint.
Nowe sportowe coupé ma w standardzie Asystenta Start-Off, dostępnego w obu wersjach skrzyni biegów. Ta nowa funkcja ułatwia kierowcy codzienne warunki jazdy i zapobiega staczaniu się pojazdu do przodu lub do tyłu podczas ruszania pod górę, automatycznie blokując hamulce w pozycji, a następnie puszczając je w kontrolowany sposób po zwolnieniu pedału hamulca. Umożliwia to kierowcy płynne i komfortowe ruszenie pod górę bez konieczności korzystania z hamulca ręcznego.
Podwozie i zawieszenie: sportowe i bardzo komfortowe jednocześnie
Podczas gdy podwozie i zawieszenie Porsche Cayman pozostają takie same w swoim podstawowym koncepcie, zostały dostosowane do dodatkowej mocy silnika i oferują znacznie wyższy standard komfortu, pomimo jeszcze większej dynamiki pojazdu.
Opcjonalnie zarówno Porsche Cayman, jak i Cayman S mogą być wyposażone w PASM Porsche Active Suspension Management, elektronicznie sterowany system amortyzatorów. Główną zaletą PASM jest to, że łączy dwa zawieszenia w jednym: sportowe i komfortowe zawieszenie do codziennego użytku oraz szczególnie dynamiczne i sportowe ustawienie do szybkiej jazdy, na przykład na torze.
W porównaniu do standardowego zawieszenia, PASM obniża całe nadwozie o dziesięć milimetrów (0,39 cala). Jednocześnie nowa technologia PASM oferuje jeszcze wyższy standard zarządzania zawieszeniem, łącząc jeszcze większy komfort jazdy z naprawdę doskonałą dynamiką jazdy.
Porsche Cayman jest standardowo na 17-calowych kołach, nowe felgi mają szerokość 7J x 17 z przodu i 8,5J x 17 z tyłu, co sprawia, że są o pół cala szersze niż w poprzednim modelu. Wymiary opon pozostają niezmienione, wynosząc 205/55 ZR 17 z przodu i 235/50 ZR 17 na tylnej osi.
Porsche Cayman S jest standardowo na 18-calowych kołach w nowym designie, ale o tych samych wymiarach co wcześniej: 8J x 18 z przodu na oponach 235/40 ZR 18 i 9J x 18 z tyłu na oponach o wymiarach 265/40 ZR 18.
Nowo opracowane opony to szczególny atut. Wykonane z gumowych związków wolnych od PAH (wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych), zawierających mniej szkodliwych substancji i nieobowiązkowe do spełnienia do 2010 roku, nowe opony pozwalają na dalsze obniżenie ciśnienia w oponach tylnej osi, poprawiając komfort jazdy i zmniejszając opory toczenia pojazdu.
Opcjonalnie Porsche Cayman dostępny jest z nowym, szybszym systemem kontroli ciśnienia opon (TPC). Aktywowany natychmiast po otwarciu drzwi przez kierowcę, TPC jest w stanie, po przekręceniu kluczyka w stacyjce, rozpocząć sprawdzanie ciśnienia w oponach i przedstawić uzyskane wyniki na wyświetlaczu w ciągu kilku sekund.
Wnętrze: prawdziwie sportowa atmosfera
Wyszukane materiały, przyjemna atmosfera oraz równie przyjemny dotyk powierzchni potwierdzają premium pozycję sportowego dwuosobowego Porsche w wnętrzu. Środkowa konsola teraz występuje w eleganckiej czerni, a standardowe wykończenie zostało wzbogacone o nowy radioodtwarzacz CD CDR-30 z łatwym do odczytania pięciocalowym ekranem oraz odtwarzaczem CD kompatybilnym z MP3, które są dostępne w standardzie.
Opcjonalnie dostępny jest zestaw przygotowania do telefonu komórkowego Bluetooth, z radiem umożliwiającym korzystanie z zestawu głośnomówiącego zgodnie z wymogami prawnymi. Dalsze opcje to złącza dla iPoda i odtwarzacza MP3. I na koniec, opcjonalny sześciopłytowy zmieniacz CD jest teraz zintegrowany w radiu CDR-30, zastępując zmieniacz CD wcześniej umieszczony w bagażniku.
Funkcje dostosowane do kierowcy: nowy PCM, wentylowane fotele
Opcjonalnie dostępny PCM Porsche Communication Management, działający jako centralna jednostka sterująca dla wszystkich funkcji audio, komunikacyjnych i nawigacyjnych, oferuje teraz jeszcze wyższy standard wydajności i jest bardziej wszechstronny oraz łatwiejszy w obsłudze.
Główną cechą PCM jest zwiększony monitor dotykowy z 5,8 do 6,5 cala. W porównaniu do wcześniejszego modelu, liczba przycisków została zredukowana do zaledwie 16, co ułatwia kontrolę.
Również dostępny opcjonalnie moduł nawigacyjny pobiera dane mapowe z cyfrowego dysku twardego o pojemności 40 GB. W połączeniu z uniwersalnym interfejsem audio, ponownie dostępnym jako opcja, użytkownik ma możliwość sterowania zewnętrznymi źródłami audio, takimi jak iPod czy pendrive, poprzez PCM.
Dalsze funkcje udostępniane przez PCM to nowy system rozpoznawania głosu Porsche oraz elektroniczny dziennik pokładowy. I na koniec, ale nie mniej ważne, Porsche Sound Package Plus, które zawiera radio, odtwarzacz CD oraz aż dziewięć głośników, dostępnych jako opcja, tak jak system dźwiękowy BOSE Surround z dziesięcioma głośnikami oraz siedmiokanałowym wzmacniaczem cyfrowym, zaprojektowanym specjalnie dla Porsche Cayman.
W połączeniu z podgrzewaniem foteli, nowe modele z serii Porsche Cayman są również dostępne z wentylowanymi standardowymi lub komfortowymi fotelami. Aktywna wentylacja foteli zapewnia komfortowy i suchy klimat na powierzchni siedzenia, szczególnie w ciepłym sezonie, ponieważ dno siedzenia jest wentylowane w dokładnie tych miejscach, w których pasażer ma bezpośredni kontakt z fotelem.