2009 Porsche Cayman S (987.2C)

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

2009 Porsche Cayman S (987.2C)

Przejdź do galerii zdjęć2009 Porsche Cayman S (987.2C)

Porsche zaprezentowało odświeżoną wersję pierwszej generacji modelu Cayman w listopadzie 2008 roku, przeznaczoną na rok modelowy 2009, która była nie tylko szybsza, ale także emitowała mniej zanieczyszczeń.

W obliczu kryzysu finansowego, który rozpoczął się pod koniec 2007 roku i wciąż wpływał na sektor motoryzacyjny, Porsche musiało działać szybko i sprzedawać więcej pojazdów, aby utrzymać się na rynku. Jednocześnie ich linia modelowa Boxster/Cayman nie spełniała obowiązkowych norm emisji, które miały wejść w życie w 2009 roku, dlatego konieczna była aktualizacja. W przeciwieństwie do słabszego brata Cayman, wersja S miała już nowy silnik M97 zamontowany za kabiną, ale to nie wystarczało. W rezultacie producent musiał go poprawić, aby dostosować się do norm Euro 5. Dodatkowo, dzięki nowym skrzyniom biegów, samochód stał się nie tylko mocniejszy, ale także emitował mniej zanieczyszczeń. Oprócz tych obowiązkowych ulepszeń, Cayman S otrzymał także kilka subtelnych zmian w wyglądzie zewnętrznym i wnętrzu.

Na pierwszy rzut oka miał ten sam przód co nieodświeżona wersja samochodu, ale wprawne oko mogło dostrzec nowe reflektory. Te zawierały standardowe lampy bi-xenonowe i zintegrowane kierunkowskazy. W tym samym czasie dolny zderzak został przeprojektowany, a nowe lampy przeciwmgielne dodano obok rod-like diod LED świateł dziennych. Podobnie jak jego poprzednik, 987C, 987.2C miał centralny wlot powietrza w zderzaku, flankowany przez parę bocznych wlotów, które chłodziły przednie tarcze.

Z profilu samochód wyglądał nieco inaczej niż wersja nie-S. Choć nadal miał te same odświeżone kierunkowskazy z przezroczystymi soczewkami zamontowane pomiędzy owijającym zderzakiem a nadkolami, miał inne koła. Porsche Cayman S z 2009 roku miał standardowe 18-calowe lekkie felgi, ale opony pozostały te same: 235/40 z przodu i 265/40 z tyłu jak w poprzedniku. Inną subtelną zmianą były progi boczne, które zostały przeprojektowane i miały ku górze wygięcie, które dostarczało więcej powietrza do silnika. Z tyłu Porsche zainstalowało nowy zderzak tylny, który różnił się od tego w modelu Boxster. Miał niższy dyfuzor, który flankował umieszczone w środku podwójne wydechy. Za dużymi drzwiami bagażnika krył się również wysuwany i regulowany spojler.

Wnętrze pojazdu było porównywalne pod względem materiałów i jakości do tego, co oferował model 911. Było dostępne z standardowymi lub wysoce podparcowanymi siedzeniami, które mogły być wyposażone w ogrzewanie i wentylację. Porsche zainstalowało standardowy pięciocalowy ekran systemu audio, który integrował zmieniarkę CD i miał kompatybilność z MP3. Ponadto klienci mogli podłączyć swoje odtwarzacze MP3 i iPody do systemu i cieszyć się nieprzerwaną muzyką przez wiele godzin. Jako opcję mogli zakupić 6.5-calowy ekran dotykowy dla jednostki infotainment, który posiadał system nawigacji oparty na dysku HDD o pojemności 30 Gb. Przed kierowcą znajdowało się to samo trzycyfrowe zestawienie wskaźników co wcześniej, z trzykrotnym zakrzywieniem nad nim.

Za kabiną, Porsche Cayman S z 2009 roku miał ten sam silnik M97 o pojemności 3.4 litra i układzie sześciocylindrowym co wcześniej, ale wyposażony był w bezpośredni wtrysk paliwa. W rezultacie moc wzrosła z 295 PS (291 hp) do 320 PS (315 hp). Standardowo był połączony z sześciobiegową skrzynią manualną, podczas gdy nowa siedmiobiegowa automatyczna skrzynia (dwusprzęgłowa) była dostępna. Nowa skrzynia, znana również jako PDK, mogła zmieniać biegi szybciej i zapewniać lepsze czasy przyspieszenia niż sześciobiegowa skrzynia manualna czy poprzednia pięciobiegowa automatyczna skrzynia.

Trzy lata po debiucie, modele Cayman i Cayman S wkraczają w swoją drugą generację. Dyskretnie dopracowana, jeszcze bardziej sportowa sylwetka kryje unikalne połączenie nowych technologii oraz dwa zupełnie nowe silniki: Cayman ma teraz silnik typu bokser o pojemności 2,9 litra, który osiąga maksymalną moc 265 KM (195 kW). W połączeniu z opcjonalną skrzynią Porsche-Doppelkupplungsgetriebe (PDK), zużycie paliwa spada do zdumiewających 8,9 litra na 100 kilometrów, co odpowiada 31,7 mpg imp – pomimo jeszcze wyższych osiągów na drodze: z opcjonalną skrzynią PDK, Cayman przyspiesza do 100 km/h w 5,7 sekundy, a z sześciobiegową skrzynią manualną, która teraz jest standardem, w 5,8 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi z kolei 265 km/h (164 mph) lub odpowiednio 263 km/h (163 mph) z przekładnią PDK.

Cayman S również może się pochwalić zupełnie nowym sześciocylindrowym silnikiem bokserowym, w tym przypadku o pojemności 3,4 litra, który ponownie ustanawia nowy standard zarówno w zakresie oszczędności paliwa, jak i wydajności dzięki bezpośredniemu wtryskowi paliwa: maksymalna moc 320 KM (235 kW) zapewnia średnie zużycie paliwa z PDK wynoszące tylko 9,2 litra (co odpowiada 30,7 mpg imp) oraz imponujące przyspieszenie do 100 km/h w 5,1 sekundy. A z sześciobiegową skrzynią manualną, która jest standardem, przyspieszenie do 100 km/h wynosi 5,2 sekundy, a prędkość maksymalna to 277 km/h (172 mph).

Ostatni, ale na pewno nie mniej ważny, oba modele naturalnie spełniają normy emisji EU5 i ULEV.

Nowe jednostki napędowe o wyższej efektywności

Dwa zupełnie nowe silniki sześciocylindrowe, które debiutują w Caymanie i Caymanie S, bazują na nowej generacji silników Porsche, które zostały niedawno wprowadzone w modelu 911. W obu silnikach mniejsza waga, mniejsze tarcie wewnętrzne i mniejsze masy ruchome przekładają się na większą moc przy mniejszym zużyciu paliwa. Krokiem w stronę zwiększenia efektywności jest na przykład optymalizacja systemu olejowego silnika dzięki pompę olejową działającej dokładnie zgodnie z aktualnym zapotrzebowaniem.

Po raz pierwszy w tej serii modeli, a zatem w segmencie samochodów z silnikiem umieszczonym z tyłu, jednostka napędowa o pojemności 3,4 litra, która znajduje się w nowym Porsche Cayman S, jest wyposażona w Bezpośredni Wtrysk Paliwa (DFI). Dzięki jednorodnemu formowaniu mieszanki paliwowo-powietrznej, DFI nie tylko poprawia efektywność silnika, redukując zużycie paliwa, ale także nadaje jednostce napędowej Cayman S jeszcze bardziej dynamiczny i sportowy charakter, który kierowca poczuje natychmiast: dzięki wtryskowi paliwa w ułamkach sekundy przed procesem spalania, silnik reaguje na najmniejsze ruchy pedału gazu jeszcze bardziej spontanicznie i z dodatkową mocą.

Porsche-Doppelkupplungsgetriebe dla jeszcze większej efektywności i dynamicznych osiągów

Wraz z nowymi jednostkami napędowymi, inżynierowie Porsche opracowali również zupełnie nową skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem dla tych wyjątkowych sportowych samochodów z silnikiem umieszczonym z tyłu, która jest dostępna jako opcja zamiast dotychczasowej skrzyni Tiptronic S.

Interakcja nowych silników z tą nową skrzynią biegów jest rewolucyjna, obie odmiany sportowe oferują nowe rekordy w przyspieszeniu przy jeszcze większej oszczędności paliwa. Cayman i Cayman S wyposażone w PDK przyspieszają do 100 km/h o 0,1 sekundy szybciej niż nawet bardzo doświadczony kierowca zmieniający biegi ręcznie na sześciobiegowej skrzyni manualnej.

Postęp zapewniony w ten sposób jest jeszcze bardziej imponujący w zakresie oszczędności paliwa, która wzrosła nawet o 16 procent: nowy Cayman z PDK zużywa tylko 8,9 litra na 100 kilometrów, co odpowiada 31,7 mpg imp zgodnie ze standardem EU4. To oznacza poprawę o 1,2 litra lub odpowiednio 11 procent w porównaniu z poprzednim modelem z przekładnią Tiptronic S. Porsche Cayman S wyposażony w PDK zużywa z kolei tylko 9,2 litra na 100 kilometrów (co odpowiada 30,7 mpg imp) – o 16 procent mniej niż w przeszłości z Tiptronic S. W standardowym wykończeniu z manualną skrzynią Cayman S także zadowala się bardzo oszczędnymi 9,6 litra, co odpowiada 29,4 mpg imp.

Nowa skrzynia Porsche-Doppelkupplungsgetriebe (PDK) ma aż siedem biegów i zastępuje dotychczasową skrzynię Tiptronic S. PDK składa się z dwóch jednostek przekładniowych, z których każda jest połączona za pomocą oddzielnego sprzęgła z układem napędowym. Jedna jednostka przekładniowa obsługuje biegi 1, 3, 5 i 7 oraz bieg wsteczny, podczas gdy druga obsługuje biegi 2, 4 i 6.

PDK zapewnia bardzo szybkie i absolutnie płynne zmiany biegów bez najmniejszego przestoju w przyczepności i sile ciągu, gdy sprzęgło w jednej jednostce przekładniowej jest otwierane, podczas gdy sprzęgło w drugiej jednostce jest zamykane jednocześnie. W pozycji D na dźwigni zmiany biegów wszystko to odbywa się w pełni automatycznie, podczas gdy kierowca ma również możliwość manualnej zmiany biegów za pomocą przycisków umieszczonych na kierownicy lub dźwigni zmiany biegów. W każdym przypadku jednak sprzęgło włącza się i wyłącza bez konieczności podejmowania jakichkolwiek działań ze strony kierowcy.

Dynamicznie dopracowany, sportowy wygląd

Nowe modele Cayman wyróżniają się już na pierwszy rzut oka zmodyfikowanym przodem i tyłem oraz nowymi reflektorami i tylnymi światłami z nowoczesną technologią oświetlenia i wyrazistym wzornictwem, co nadaje im dynamiczny wygląd, typowy dla Porsche. Kierunkowskazy są zintegrowane w nowych reflektorach halogenowych, które przypominają swoim kształtem Carrera GT.

Obok okrągłych lamp przeciwmgielnych, które są standardem, nowe lampy LED do jazdy dziennej wykorzystują technologię światłowodową.

Nowe reflektory bi-ksenonowe z dynamicznymi światłami drogowymi i osobnymi diodami LED do jazdy dziennej są dostępne jako opcja. W tym przypadku białe diody LED są rozmieszczone w charakterystycznym wzorze krzyżowym, co nadaje sportowemu coupé Porsche naprawdę unikalny i niepowtarzalny profil świetlny.

Lampy do jazdy dziennej zastępują z przodu pojazdu lampy przeciwmgielne, które z kolei zostały zastąpione bez żadnych wad w zakresie szerokiego zasięgu światła i oświetlenia po bokach przez zoptymalizowane reflektory bi-ksenonowe.

Tylną część Cayman sportowego coupé charakteryzuje nowoczesny design, w którym umieszczono nowo zaprojektowane lampy tylne, gdzie wszystkie czerwone źródła światła są wykonane w technologii LED. Nowo zaprojektowane lampy tylne, które zwężają się pod ostrym kątem na zewnątrz, elegancko integrują się w tył samochodu.

Opcjonalny Pakiet Sport Chrono, standardowy Asystent Startowy

Zarówno Cayman, jak i Cayman S dostępne są opcjonalnie z Pakietem Sport Chrono, który został dodatkowo wzbogacony w połączeniu z PCM Porsche Communication Management, aby zapewnić Pakiet Sport Chrono Plus. A jeśli Cayman lub Cayman S są wyposażone w PDK, Pakiet Sport Chrono Plus oferuje również nową funkcję Launch Control oraz specjalną strategię zmiany biegów dla ekstremalnie sportowego stylu jazdy, obie wybierane przyciskiem Sport Plus. Launch Control to program wspomagający zapewniający optymalne przyspieszenie z miejsca, umożliwiający Caymanowi i Caymanowi S wyposażonemu w PDK przyspieszenie z 0 do 100 km/h o dodatkowe 0,2 sekundy szybciej niż w przeciwnym przypadku, a Porsche Cayman S wymaga zaledwie 4,9 sekundy na ten standardowy sprint.

Nowe sportowe coupé standardowo wyposażone są w Asystenta Startowego, który występuje w obu wersjach przekładni. Ta nowa funkcja dodatkowo ułatwia kierowcy jazdę w codziennych warunkach oraz zapobiega toczeniu się samochodu do przodu lub do tyłu podczas ruszania na wzniesieniu poprzez automatyczne utrzymywanie hamulców w pozycji, a następnie ich kontrolowane zwolnienie po zwolnieniu pedału hamulca przez kierowcę. Umożliwia to kierowcy płynne i komfortowe ruszanie na wzniesieniu bez potrzeby użycia hamulca ręcznego.

Podwozie i zawieszenie: sportowe i jednocześnie bardzo wygodne

Chociaż podwozie i zawieszenie nowego Caymana pozostały w swojej podstawowej koncepcji, zostały dostosowane do dodatkowej mocy silnika i oferują znacząco wyższy standard komfortu ogólnego, mimo jeszcze większej dynamicznej wydajności samochodu.

Opcjonalnie zarówno Cayman, jak i Cayman S mogą być wyposażone w PASM Porsche Active Suspension Management, elektronicznie sterowany system amortyzatorów. Główną zaletą PASM jest to, że łączy dwa zawieszenia w jednym: sportowe i komfortowe zawieszenie do codziennego użytku oraz szczególnie dynamiczne i sportowe ustawienie do szybkiej jazdy, na przykład na torze.

W porównaniu do standardowego zawieszenia, PASM obniża całe nadwozie pojazdu o dziesięć milimetrów (0,39″). Jednocześnie nowa technologia PASM oferuje jeszcze wyższy standard zarządzania zawieszeniem, zapewniając jeszcze większy komfort jazdy połączony z naprawdę wyjątkową dynamiką jazdy.

Nowy Cayman standardowo jest wyposażony w koła 17-calowe, a felgi mają nowy design i mają rozmiar 7J x 17 z przodu i 8,5J x 17 z tyłu, co oznacza, że są o pół cala szersze niż w poprzednim modelu. Wymiary opon pozostają niezmienne: 205/55 ZR 17 z przodu i 235/50 ZR 17 na tylnej osie.

Nowe Porsche Cayman S standardowo wyposażone jest w koła 18-calowe o nowym designie, ale o tych samych wymiarach co wcześniej: 8J x 18 z przodu na oponach 235/40 ZR 18 i 9J x 18 z tyłu na oponach o wymiarach 265/40 ZR 18.

Nowo opracowane opony są szczególnym wyróżnieniem. Wykonane z gumowych związków wolnych od PAH (wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych), które zawierają mniej szkodliwych substancji i nie są wymagane prawnie aż do 2010 roku, nowe opony pozwalają na dalsze obniżenie ciśnienia w oponach na tylnej osi, co poprawia komfort jazdy, jednocześnie zmniejszając opór toczenia pojazdu.

Opcjonalnie nowy Cayman dostępny jest z nowym, jeszcze szybszym systemem kontroli ciśnienia w oponach (TPC). Aktywowany natychmiast po otwarciu drzwi przez kierowcę, TPC jest w stanie, gdy kierowca przekręci klucz w stacyjce, rozpocząć kontrolowanie ciśnienia w oponach i przedstawić uzyskane wyniki w zegarach w ciągu kilku sekund.

Wnętrze: prawdziwie sportowa atmosfera

Wyszukane materiały, bardzo przyjemna atmosfera i równie przyjemny dotyk powierzchni potwierdzają premium pozycję sportowego dwuosobowego Porsche w wnętrzu. Konsola środkowa jest teraz w eleganckim czarnym wykończeniu, a standardowe wykończenie wzbogacone jest nowym radiem CD CDR-30 z łatwym do odczytania pięciocalowym ekranem i kompatybilnym odtwarzaczem CD MP3, które są standardem.

Opcjonalnie dostępny jest zestaw do przygotowania telefonu komórkowego Bluetooth®, a radio zapewnia funkcję głośnomówiącą, jak wymaga prawo. Dodatkowe opcje to również złącza dla iPoda® i odtwarzacza MP3. I na koniec, opcjonalny zmieniacz sześciopłytowy jest teraz zintegrowany w radiu CDR-30, zastępując dotychczasowy zmieniacz płyt znajdujący się w bagażniku.

Funkcje dostosowane do kierowcy: nowe PCM, wentylowane fotele

Opcjonalnie dostępne PCM Porsche Communication Management, które służy jako centralna jednostka sterująca wszystkimi funkcjami audio, komunikacyjnymi i nawigacyjnymi, oferuje teraz jeszcze wyższy standard wydajności i jest bardziej wszechstronne oraz znacznie łatwiejsze w obsłudze.

Główną cechą PCM jest większy monitor dotykowy, który zwiększono z 5,8 do 6,5 cala. W porównaniu z poprzednim modelem, liczba przycisków została zredukowana do jedynie 16, co sprzyja płynnej i łatwej obsłudze.

Opcjonalnie dostępny moduł nawigacyjny uzyskuje cyfrowe dane mapowe z 40-gigabajtowego dysku twardego. W połączeniu z uniwersalnym interfejsem audio, który również jest dostępny jako opcja, użytkownik może w ten sposób sterować zewnętrznymi źródłami audio, takimi jak iPod® lub pamięć USB za pośrednictwem PCM.

Dodatkowe funkcje oferowane przez PCM to nowy system rozpoznawania głosu Porsche i elektroniczny dziennik. I jeszcze na koniec, pakiet dźwiękowy Porsche Sound Package Plus zawiera radio, odtwarzacz CD i nie mniej niż dziewięć głośników, wszystkie dostępne jako opcja, podobnie jak system dźwiękowy BOSE® Surround Sound z dziesięcioma głośnikami i siedmiokanałowym wzmacniaczem cyfrowym zaprojektowanym specjalnie dla Caymana.

W połączeniu z podgrzewaniem siedzeń, nowe modele w gamie Cayman są również dostępne z wentylowanymi standardowymi lub komfortowymi fotelami. Aktywna wentylacja siedzeń zapewnia komfortowy i suchy klimat na powierzchni siedzenia, szczególnie w ciepłym sezonie, z wentylacją siedziska w dokładnie odpowiednich miejscach, gdzie pasażer ma kontakt z siedzeniem.

Kolejną zaletą jest możliwość korzystania z wentylacji siedzeń w połączeniu z podgrzewaniem siedzeń, co zapewnia ciągłe usuwanie wilgoci w połączeniu z przyjemną temperaturą na powierzchni siedzenia.

Nowe Sportowe Samochody Z Silnikiem Umieszczonym Centralnie: Jeszcze Mocniejsze, Jeszcze Bardziej Oszczędne

Od samego początku i na pierwszy rzut oka nowe Cayman i Cayman S przedstawiają bardzo wyraźny komunikat: druga generacja sportowego coupé Porsche jest jeszcze bardziej dynamiczna, jeszcze bardziej sportowa niż kiedykolwiek wcześniej. Za dyskretnie przeprojektowaną sylwetką kryje się szeroki wachlarz nowych technologii, które kulminują w dwóch nowych silnikach opracowanych od podstaw.

Wraz z tymi nowymi jednostkami napędowymi inżynierowie Porsche opracowali również nową skrzynię Porsche-Doppelkupplungsgetriebe (PDK) – unikalną nową technologię w sportowych samochodach marki z silnikiem umieszczonym centralnie, która teraz zastępuje dotychczasową opcję Tiptronic S.

Cayman S dysponuje sześciocylindrowym silnikiem bokserowym o pojemności około 3,4 litra, jak wcześniej. Ale wszystko inne jest zupełnie nowe, a szczególnym wyróżnikiem jest Bezpośredni Wtrysk Paliwa, który Porsche wprowadza po raz pierwszy w tym segmencie samochodów sportowych. DFI jest rzeczywiście kluczowym czynnikiem, który nadaje Caymanowi S znacznie wyższy poziom mocy, wynoszący 320 KM (235 kW), który napędza nowe sportowe coupé Porsche. Model PDK przyspiesza do 100 km/h w 5,1 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 275 km/h (171 mph). Odpowiednie dane dotyczące Porsche Cayman S z regularną skrzynią manualną to z kolei 5,2 sekundy i prędkość maksymalna 277 km/h (172 mph).

Cayman teraz dysponuje silnikiem sześciocylindrowym o pojemności 2,9 litra, osiągającym maksymalną moc 265 KM (195 kW), co wystarcza na przyspieszenie z PDK do 100 km/h w 5,7 sekundy – ponownie o 0,1 sekundy szybciej niż bardzo doświadczony kierowca zmieniający biegi ręcznie na sześciobiegowej skrzyni manualnej, która teraz jest standardem w „podstawowym” modelu. Z PDK, nawet mniej doświadczony kierowca jest teraz w stanie przyspieszyć na maksa, osiągając maksymalną prędkość wynoszącą 265 km/h (164 mph) (263 km/h lub 163 mph z PDK).

Zużycie paliwa zmniejszone maksymalnie o 16 procent

Wyposażone w PDK, oba nowe sportowe coupé osiągają nowe rekordy nie tylko w zakresie przyspieszenia, ale także w zakresie oszczędności paliwa: nowy Cayman z przekładnią PDK wymaga tylko 8,9 litra na 100 km, co odpowiada 31,7 mpg imp (zgodnie ze standardem EU4). Dla porównania, poprzedni model z Tiptronic S zużywał 10,1 litra/100 km (co odpowiada 28,0 mpg imp) na tym samym dystansie. Ta redukcja zużycia paliwa o około 11 procent oznacza zmniejszenie emisji CO2 z 242 do 214 gramów na kilometr.

Nowy Cayman S osiąga jeszcze lepsze wyniki w oszczędności paliwa, średnie zużycie paliwa w modelu PDK spadło w porównaniu z poprzednim modelem z automatyczną skrzynią Tiptronic S o znaczące 1,8 litra do 9,2 litra/100 km, co odpowiada 30,7 mpg imp. To oznacza spadek zużycia paliwa o około 16 procent, a emisje CO2 spadły z 262 do 221 gramów na kilometr.

Oczywiście obie wersje nowego Caymana już spełniają przyszły standard EU5, a w Kalifornii oba modele uznawane są za pojazdy o ultra niskiej emisji (ULEV).

Z doskonałą efektywnością jako jedną z podstawowych cech samochodu sportowego Porsche, oba Caymany zostały konsekwentnie opracowane z myślą o lekkiej konstrukcji. W rezultacie Cayman waży 1330 kg (2933 lb), a Cayman S 1350 kg (2977 lb), co oznacza, że obie wersje mają mniejszą masę własną niż bardzo dynamiczny Porsche 911 GT3, również zaprojektowany do sportu motorowego.

To przynosi korzyści nie tylko w zakresie dynamiki i oszczędności paliwa, ale również w zakresie zwinności, koncepcja silnika umieszczonego w centralnej części z idealnie zbalansowanym obciążeniem osi daje sportowym coupé Porsche z nowo skonfigurowanym zawieszeniem niemal całkowicie neutralne zachowanie w zakrętach. Opcjonalnie zarówno Cayman, jak i Cayman S dostępne są również z nowo skonfigurowanym aktywnym systemem amortyzatorów PASM, który zapewnia jeszcze bardziej wrażliwą reakcję, jednocześnie poprawiając dynamikę jazdy samochodu do jeszcze wyższego standardu.

Doskonała dynamika widoczna na pierwszy rzut oka

Nowe modele w gamie Cayman wyróżniają się na pierwszy rzut oka zmodyfikowanymi światłami z przodu i z tyłu oraz nowo zaprojektowanymi panelami nadwozia z przodu i z tyłu. Od przodu, dodatkowo duże zewnętrzne wloty powietrza z osobnymi obramowaniami podkreślają dynamiczny wygląd pojazdu, przejmując graficzne linie pokrywy bagażnika i wydłużając linie do centralnego wlotu powietrza dalej w dół.

Powyżej wlotów powietrza z boku, poziome diody LED do jazdy dziennej po prawej i lewej oraz okrągłe reflektory przeciwmgielne dodają kolejny wyrazisty akcent. Kierunkowskazy są zintegrowane w nowych reflektorach halogenowych, które w swoim wyglądzie nawiązują do Carrera GT.

Opcjonalnie dostępny jest specjalny Pakiet Świateł składający się z nowych reflektorów bi-ksenonowych z funkcją dynamicznych świateł zakrętu, osobnymi diodami LED do jazdy dziennej oraz systemem czyszczenia reflektorów. Białe diody LED mają bardzo wyrazisty krzyżowy układ, co nadaje sportowemu coupé Porsche naprawdę niepowtarzalny profil świetlny. Lampy do jazdy dziennej są umieszczone z przodu zamiast konwencjonalnych lamp przeciwmgielnych, których funkcję pełnią zoptymalizowane reflektory ksenonowe pod względem szerokiego zasięgu światła i oświetlenia po bokach.

Cayman także oferuje bardzo dynamiczny wygląd z boku, który jest dodatkowo podkreślony dynamicznie płynącymi liniami samochodu, wyraźną linią talii oraz długim rozstawem osi. A ten widok jest dodatkowo ulepszony przez koła w nowym stylu, „zwykły” Cayman wyposażony jest w 17-calowe koła Cayman II w pięcioramiennym wzorze w kształcie gwiazdy. Wariant S natomiast ma 18-calowe koła Cayman S II z turbinowym układem pięciu ramion.

Dzięki swojemu specjalnemu wzornictwu koła zapewniają również swobodny widok na hamulce w obu modelach Caymana, co pomaga zapewnić lepszy efekt wentylacji. A jak wszystkie sportowe samochody Porsche nowej generacji, Cayman również wyposażony jest w nowo zaprojektowane lusterka zewnętrzne w kształcie podwójnego ramienia, które zapewniają jeszcze lepszy i większy widok w tył oraz oczywiście spełniają wymogi prawne i standardy również w przyszłości.

Ostatnie, ale nie mniej ważne, zoptymalizowana aerodynamika minimalizuje gromadzenie się brudu i wody na lusterkach nawet w trudnych warunkach.

Reflektory w nowej technologii LED

Nowa tylna część sportowego coupé Porsche zawiera nowo zaprojektowane tylne światła, w których wszystkie czerwone źródła światła wykonane są w technologii LED. Zsuwając się pod ostrym kątem z przodu, tylne światła są elegancko zintegrowane w nową tylną część samochodu, a grafika LED zapewnia dynamiczny design światła zarówno w dzień, jak i w nocy. Rzeczywiście, nocny design tylnych świateł podąża za konturami tylnych błotników.

Podobnie jak grafiki z przodu, nowy panel przepływu powietrza na dole tylnej sekcji nawiązuje kształtem do tablicy rejestracyjnej pojazdu i obejmuje rury wydechowe umieszczone w środku, również wykonane w nowym designie. Efektem jest bardzo sportowy wygląd także z tyłu, przy czym Cayman ma jedną tylną rurę, a Cayman S podwójny wydech, który bezpośrednio prowadzi z rury pośredniej do układu wydechowego, nadając samochodowi szczególnie silny i muskularny wygląd także z tyłu.

Aerodynamika równie doskonała jak wcześniej

Chociaż nowe silniki i skrzynie biegów wymagają jeszcze bardziej wydajnego chłodzenia w pewnych warunkach, inżynierom Porsche udało się utrzymać standardy aerodynamiczne samochodów (współczynnik Cd) na tym samym wysokim poziomie, co w poprzednim modelu: utrzymując współczynnik Cd wynoszący 0,29, zarówno Cayman, jak i Cayman S w standardowym wyposażeniu nadal wyznaczają standard w porównaniu do konkurencji. Tak doskonała aerodynamika znacząco przyczynia się do bezpiecznego zachowania pojazdów na bardzo dużych prędkościach, jak również do ich wybitnej oszczędności paliwa.

Szczególnym aerodynamicznym wyróżnikiem jest podwójny skrzydło z tyłu Caymana, które unosi się o około 80 milimetrów (3,15″) przy prędkościach powyżej 120 km/h (75 mph), a następnie automatycznie opada, gdy prędkość drogowa spada do 80 km/h (50 mph). W przeciwieństwie do konwencjonalnego spojlera, podwójne skrzydło prawie całkowicie unika oporu powietrza, jednak nadal generuje odpowiedni docisk dzięki swojemu profilowi. Efektem jest wzrost docisku na tylnej osi o 14 kilogramów przy 270 km/h (167 mph), co pomaga zmniejszyć siły przechyłu i nurkowania oraz poprawia stabilność jazdy.

Nowe sześciocylindrowe silniki z DNA Porsche Carrera

Dwa nowe silniki sześciocylindrowe bokserowe, które debiutują w Caymanie i Caymanie S, ustanawiają benchmark w swojej klasie dzięki równowadze między doskonałymi osiągami a niezawodnością, większą ekonomią i mniejszymi emisjami. W swojej podstawowej konstrukcji i konfiguracji oba silniki mają identyczne cechy i charakterystyki, co nowa generacja silników wprowadzona niedawno w serii modeli 911.

W Caymanie jednostka napędowa o pojemności 2,9 litra zastępuje wcześniejszy silnik o pojemności 2,7 litra, osiągając maksymalną moc 265 KM (195 kW), co przewyższa moc wcześniejszego sześciocylindra o 20 KM. Moment obrotowy wynoszący 300 Nm (221 lb-ft) oznacza wzrost w porównaniu do poprzedniego modelu o 27 Nm (20 lb-ft).

Jednostka napędowa w nowym Porsche Cayman S, o pojemności 3,4 litra, pozostała taka sama jak wcześniej, ale teraz, korzystając z nowego bezpośredniego wtrysku paliwa (DFI) Porsche, osiąga maksymalną moc 320 KM (235 kW), co oznacza wzrost o 25 KM w porównaniu do poprzedniej wersji. Maksymalny moment obrotowy również wzrósł o 30 Nm (22 lb-ft), teraz osiągając 370 Nm (273 lb-ft).

Większa efektywność nowych silników wynika w dużej mierze z konsekwentnego ulepszania podstawowych cech technologii silnikowej: mniejsza waga, mniejsze tarcie wewnętrzne i mniejsze masy ruchome w obu silnikach sześciocylindrowych łączą większą moc z wyższą oszczędnością paliwa. Nowe silniki ważą około sześciu kilogramów mniej niż wcześniejsze jednostki napędowe, a dwuczęściowy blok zintegrowany z łożyskami korbowymi zastępuje wcześniejszy czteroczęściowy blok z oddzielnym łożyskiem. Korzyścią jest ponownie mniejsza waga i mniejsza liczba oddzielnych komponentów.

Wraz z tymi ulepszeniami inżynierowie Porsche zapewnili silnikowi jeszcze wyższy standard odporności termicznej i mechanicznej, zmieniając konstrukcję bloku silnika z otwartej na zamkniętą. Otwory cylindrów wcześniej tworzyły oddzielną jednostkę wokół uszczelki cylindrowej, więc teraz są zintegrowane w obudowie przez odlewaną płytę osłonową z wodnymi kanałami chłodzącymi. To w szczególności służy temu, by cylindry były bardziej stabilne w swoim kształcie i konstrukcji.

Kolejnym pozytywnym efektem jest redukcja zużycia oleju i, dzięki mniejszemu tarciu, poprawa oszczędności paliwa. Nowe łożyska silnika z dodatkowymi poprzecznymi blokadami i nowymi specyfikacjami łożysk zapewniają dodatkowy komfort w połączeniu z poprawioną dynamiką jazdy, a cały silnik tworzy sztywniejszą i silniejszą konstrukcję, co zmniejsza wszelkie ruchy względne w stosunku do nadwozia pojazdu.

Cayman S wyposażony po raz pierwszy w Bezpośredni Wtrysk Paliwa

Jednostka napędowa o pojemności 3,4 litra nowego Porsche Cayman S po raz pierwszy w tej serii modeli jest wyposażona w Bezpośredni Wtrysk Paliwa Porsche (DFI), zapewniający jednorodną mieszankę paliwowo-powietrzną, która jest równomiernie rozprowadzana w komorze spalania w celu optymalizacji spalania.

W zależności od obciążenia i prędkości obrotowej silnika paliwo jest wtryskiwane pod ciśnieniem do 120 bar bezpośrednio do komory spalania. Najważniejszą korzyścią osiągniętą w ten sposób jest to, że w przeciwieństwie do konwencjonalnego wtrysku kolektorowego, mieszanka paliwowo-powietrzna jest teraz tworzona bezpośrednio w komorze spalania. Podczas wtrysku pośredniego paliwo jest atomizowane częściowo przed zamknięciem zaworu dolotowego, a paliwo jest teraz wtryskiwane bezpośrednio do cylindra dopiero po otwarciu zaworu.

Wtryskiwacz umieszczony między dwoma zaworami dolotowymi celuje bezpośrednio w dwa strumienie powietrza. To eliminuje typowe straty związane z warstwą filmową, które są nieodłącznie związane z tradycyjnym procesem z powodu osadzającej się mgły paliwowej na ściankach kolektorów dolotowych. Kolejną znaczącą korzyścią jest to, że powietrze i paliwo są mieszane płynniej i skuteczniej w cylindrze, co jest ważnym warunkiem czystego i pełnego procesu spalania. Energia cieplna niezbędna do odparowania paliwa jest pobierana z powietrza spalinowego w komorze spalania, co powoduje jego schłodzenie. To zmniejsza objętość ładunku cylindrów i pozwala na wprowadzenie dodatkowego powietrza przez otwarty zawór dolotowy, ponownie poprawiając ładunek cylindrów.

Kolejną zaletą tego obniżenia temperatury jest to, że silnik staje się mniej wrażliwy na detonacje, co pozwala inżynierom zwiększyć stopień sprężania do 12,5:1, co oznacza wyższy poziom niż w poprzednim modelu.

To zwiększenie stopnia sprężania ponownie zwiększa efektywność termiczną silnika, co przyczynia się do uzyskania większej mocy przy mniejszym zużyciu paliwa.

Bezpośredni Wtrysk Paliwa pozytywnie wpływa nie tylko na efektywność silnika, ale także na typowe cechy jednostki napędowej Cayman S. I to kierowca poczuje natychmiast: dzięki wtryskowi paliwa na ułamki sekundy przed faktycznym procesem spalania, silnik jeszcze bardziej spontanicznie reaguje na najmniejsze ruchy pedału gazu.

Wzorowe zarządzanie emisjami

Obie jednostki już spełniają przyszłe normy emisji EU5 i ULEV, które mają wejść w życie w Europie i USA. Aby zapewnić efektywne zarządzanie, silnik o pojemności 2,9 litra jest wyposażony w pompę powietrza wtórnego, wspierającą proces spalania niespalonego paliwa w emisjach spalin podczas zimnego rozruchu, co przyspiesza szybkość nagrzewania katalizatora do wymaganej temperatury operacyjnej.

W przypadku jednostki o pojemności 3,4 litra podobny efekt osiąga proces uruchamiania z wysokim ciśnieniem wzbogaconym, który podobnie nagrzewa katalizator do wymaganej temperatury. W tym przypadku temperatura emisji spalin rośnie dzięki podwójnemu wtryskowi, co jak najszybciej nagrzewa katalizator. Mieszanka powietrza/paliwa jest następnie zapalana w bardzo późnym momencie, co dodatkowo zwiększa temperaturę spalin i zmniejsza emisje w fazie rozruchu. A na koniec nowo opracowany system odprowadzania spalin z dwoma pre-katalizatorami zintegrowanymi w kolektorach blisko silników oraz dwoma głównymi katalizatorami służy do oczyszczenia emisji spalin w najkrótszym możliwym czasie i na najwyższym możliwym standardzie.

Mniej ruchomych części – nowy napęd łańcuchowy rozrządu

W nowej generacji silników zastosowanie nowych, wysokotemperaturowych łańcuchów rozrządu pozwala inżynierom Porsche zrezygnować z dotychczasowego wału międzyosiowego, który napędzał łańcuchy. Ponownie, to nie tylko zmniejsza masy ruchome, ale również wagę silnika jako całości.

Kolejną zaletą jest to, że zmniejsza się odległość między kołem zamachowym a pierwszym łożyskiem korbowym, a mniejsza dźwignia sprawia, że cała struktura jest sztywniejsza i pozwala silnikowi działać jeszcze bardziej płynnie i harmonijnie. Koła na dwóch podwójnych łańcuchach napędzających wałki rozrządu są teraz umieszczone na przeciwnym końcu wału korbowego, napotykając napęd pasowy.

W trakcie opracowywania nowego silnika inżynierowie Porsche opracowali także nowe jednoczęściowe głowice cylindrowe z zintegrowanymi łożyskami wałków rozrządu i cylindrami prowadzącymi dla hydraulicznych popychaczy. W rezultacie cała struktura jest nie tylko lżejsza, ale i bardziej stabilna.

Jak w przeszłości, nowe silniki są wyposażone w sprawdzony i szeroko chwalony system regulacji wałków rozrządu VarioCam Plus, który zmienia czasowanie zaworów po stronie dolotowej i dostosowuje skok zaworu w razie potrzeby. Ta ostatnia funkcja – regulacja skoku zaworu – jest wykonywana przez hydrauliczne przełączanie popychaczy na stronie dolotowej silnika, obsługiwanych przez dwa wałki różniące się rozmiarami na wałku dolotowym.

Główną zaletą VarioCam Plus jest po pierwsze, optymalna moc i moment obrotowy silnika, kiedy tylko jest to wymagane, a po drugie, dalsza poprawa wydajności paliwa, zarządzania emisjami i wygody jazdy. W połączeniu z nowym Bezpośrednim Wtryskiem Paliwa Porsche, to zapewnia idealną symbiozę, zwiększając moc i moment obrotowy silnika, jednocześnie zmniejszając zużycie paliwa.

Jeszcze lżejszy napęd zaworu i olejowa pompa na żądanie

Aby jeszcze bardziej zwiększyć spontaniczność, ekonomikę i osiągi na wysokich obrotach silnika, inżynierowie w Weissach także przeprojektowali cały system napędu zaworowego. Średnica popychaczy przełączających dla zaworów dolotowych została zmniejszona z 33 do 31 milimetrów (1,30 do 1,22″), podczas gdy popychacze dla zaworów wydechowych zmniejszyły się z 33 do 28 milimetrów (1,30 do 1,10″). Dzięki mniejszym wymiarom i niższej wadze szybko poruszających się popychaczy, bezwładność masy została odpowiednio zmniejszona, co pozwala silnikowi działać przy jeszcze wyższych obrotach. Tak więc maksymalna moc jest teraz osiągana przy 7200 obr./min, a silnik wkręca się aż do 7500 obr./min.

Ważnym krokiem w zwiększeniu efektywności nowych silników Porsche było optymalizowanie systemu obiegu oleju. W tym procesie inżynierowie Porsche dążyli przede wszystkim do zapewnienia niezawodnego dostępu do oleju przy jeszcze wyższych przyspieszeniach bocznych i podłużnych, jednocześnie redukując tarcie i straty napędu do jeszcze niższego poziomu niż wcześniej.

Cirkulacja oleju w nowych silnikach podąża za zasadą zintegrowanego suchego smarowania, z pompą olejową zawierającą cztery pompy ssące i po raz pierwszy w pełni kontrolowanym poziomem ciśnienia. Sterowanie silnikiem dostosowuje przepływ i dostarczanie oleju w każdym momencie do bieżących potrzeb, dzięki mechanizmowi hydraulicznemu w osi, co pozwala na zmianę szerokości zębatki w interakcji ze sobą, a tym samym geometrycznej objętości zestawienia w położeniu ciśnienia. W końcowym rozrachunku pompa olejowa nie zużywa więcej energii niż jest to absolutnie potrzebne, zapewniając jednocześnie odpowiednie smarowanie w każdym momencie.

Skompresowany poziom oleju działa na jednej wspólnej osi wraz z czterema poziomami ssania wokół miski olejowej, podczas gdy pompa olejowa jest napędzana łańcuchem bezpośrednio z wału korbowego. W każdym przypadku dwa poziomy ssania pobierają olej z dwóch głowic cylindrowych i dostarczają go do miski olejowej, gdzie nowa płyta separacyjna w dużym stopniu oddziela korpus silnika i miskę olejową od siebie. To ponownie zmniejsza straty rozpryskowe w korpusie silnika i powstawanie piany olejowej w misce olejowej. Ostatnia redukcja tarcia z kolei przyczynia się do zwiększenia mocy silnika, podczas gdy zmniejszone straty piany olejowej zapewniają odpowiednie smarowanie w każdych warunkach, nawet przy maksymalnym obciążeniu.

Osobna pompa chłodząca z większą wydajnością o 20 procent

3.4L 6MT (320 KM)

ParametrWartość
CylindryH6
Pojemność3436 Cm3
Moc235 Kw @ 7200 Rpm
320 Hp @ 7200 Rpm
315 Bhp @ 7200 Rpm
Moment obrotowy273 Lb-Ft @ 4750 Rpm
370 Nm @ 4750 Rpm
Układ paliwowyWtrysk bezpośredni
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika17.2 Galony (65.1 L)
Prędkość maksymalna172.1 Mph (277 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h5.2 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów6-biegowa manualnana
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze
Rozmiar opony235/40 Zr18 || 265/40 Zr18
Długość170.9 In (4341 Mm)
Szerokość70.9 In (1801 Mm)
Wysokość51.4 In (1306 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)58.5/60.2 In (1
Rozstaw osi95.1 In (2416 Mm)
Prześwit4.4 In (112 Mm)
Pojemność bagażnika9.2 Cuft (261 L)
Aerodynamika (Cd)0.29
Masa własna2976 Lbs (1350 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3626.6 Lbs (1645 Kg)
Spalanie miasto16.3 Mpg Us (14.4 L/100Km)
Spalanie trasa32.7 Mpg Us (7.2 L/100Km)
Średnie spalanie24 Mpg Us (9.8 L/100Km)
Emisja CO2230 G/Km

3.4L 7AT (320 KM)

ParametrWartość
CylindryH6
Pojemność3436 Cm3
Moc235 Kw @ 7200 Rpm
320 Hp @ 7200 Rpm
315 Bhp @ 7200 Rpm
Moment obrotowy273 Lb-Ft @ 4750 Rpm
370 Nm @ 4750 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika17.2 Galony (65.1 L)
Prędkość maksymalna171 Mph (275 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h5.1 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów7-biegowa Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze
Rozmiar opony235/40 Zr18 || 265/40 Zr18
Długość170.9 In (4341 Mm)
Szerokość70.9 In (1801 Mm)
Wysokość51.4 In (1306 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)58.5/60.2 In (1
Rozstaw osi95.1 In (2416 Mm)
Prześwit4.4 In (112 Mm)
Pojemność bagażnika9.2 Cuft (261 L)
Aerodynamika (Cd)0.29
Masa własna3031 Lbs (1375 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3693 Lbs (1675 Kg)
Spalanie miasto16.7 Mpg Us (14.1 L/100Km)
Spalanie trasa35.6 Mpg Us (6.6 L/100Km)
Średnie spalanie25 Mpg Us (9.4 L/100Km)
Emisja CO2221 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.