Grupa Volkswagen usilnie starała się zdobyć fundusze podczas światowego kryzysu finansowego i wprowadziła do oferty SEAT-a model Exeo jako odnowioną wersję Audi A4 B7. W 2009 roku do oferty dołączyła również wersja kombi o nazwie ST.
Choć produkcja pojazdów różniących się jedynie emblematami w ramach tej samej grupy samochodowej nie jest niczym dziwnym, zazwyczaj dotyczy to aut z tej samej generacji. Volkswagen podjął jednak odważne kroki z modelem Exeo, ponieważ oparty był na tej samej platformie co wcześniejsze Audi. Co więcej, na początku nie planowano produkcji wersji kombi, ale z uwagi na niewielkie różnice w kosztach, ostatecznie zdecydowano się na nią; jednak wprowadzono ją na rynek w 2009 roku, ponad sześć miesięcy później niż wersję sedan.
Logika wskazywała, że hiszpański producent powinien zachować tę samą przednią część nadwozia co w wersji sedan. Profil był natomiast inny. W wersji z długim dachem, Exeo miało trzeci rząd bocznych okien za tylnymi drzwiami oraz pochyloną ku przodowi klapę bagażnika. Przypominało to A4 Avant z poprzedniej generacji. Tył samochodu zyskał inny design, z kanciastymi lampami tylnej, które występowały z tylnych błotników.
Zgodnie z oczekiwaniami, wnętrze było podobne do tego w wersji sedan, ale z różnicami za słupkiem B. Dzięki temu dzielona kanapa dla pasażerów z tyłu pozwalała na powiększenie przestrzeni bagażowej z 442 litrów do 1,184 litrów.
Pod maską Exeo zainstalowano nową generację silników diesla. Zrezygnowano z jednostek 1.9 TDI na rzecz 2.0 TDI. W przypadku silników benzynowych oferowano trzy opcje: 1.6-litrowy, 1.8-litrowy z turbosprężarką lub bez oraz 2.0-litrowy wolnossący. Wszystkie one były połączone ze standardową, 6-biegową skrzynią biegów. Jako opcję oferowano 6- lub 7-biegową automatyczną skrzynię, a także CVT w zależności od silnika.
Hiszpańska marka SEAT rozszerza swoją sportową gamę sedanów o model SEAT Exeo ST, czyli funkcjonalne kombi, które łączy luksus, komfort i przestronność z tradycyjną sportową filozofią, charakterystyczną dla wszystkich modeli SEAT.
Nowy SEAT Exeo ST stawia krok dalej w zakresie praktyczności i funkcjonalności wnętrza. Dzięki rodzinnej sylwetce nadwozia oraz nowemu tylnemu hatchbackowi, ładowność została znacznie zwiększona, a załadunek stał się znacznie łatwiejszy. Co więcej, z wprowadzeniem modelu ST, gama Exeo zyskała jeszcze więcej wyposażenia oraz nowe systemy, które poprawiają bezpieczeństwo i komfort podczas jazdy, wzmacniając pozycję nowego modelu SEAT w segmencie B średniej wielkości sedanów.
Jedną z głównych nowości w standardowym wyposażeniu SEAT Exeo jest system audio BOSE z 10 precyzyjnymi głośnikami, które gwarantują znakomitą akustykę w kabinie pasażerskiej, dopełniając atrakcyjną ofertę, która obejmuje kilka systemów infotainment. Innym wyróżniającym elementem w Exeo jest system zmiennej konserwacji WIV, który znacznie wydłuża czas między przeglądami technicznymi i informuje kierowcę o pozostałej odległości do kolejnej wizyty w serwisie.
Nowy SEAT Exeo ST wygląda bardzo podobnie do wersji sedan z czterema drzwiami. Różnice polegają jedynie na długości nadwozia, które wynosi 4,666 metra, oraz pojemności bagażnika, która wynosi 442 litry, z większą ładownością po złożeniu tylnych siedzeń. Inne elementy, które identyfikują nową wersję rodzinną, to relingi dachowe, które ułatwiają transport większych przedmiotów.
Nowy SEAT Exeo ST będzie początkowo dostępny z trzema silnikami benzynowymi – 1.6 o mocy 102 KM, 1.8 o mocy 150 KM oraz 2.0 TSI o mocy 200 KM, a także z dwoma jednostkami Diesla – 2.0 o mocy 143 i 170 KM (wersja 120 KM będzie dostępna we wrześniu 2009). Wszystkie silniki są wyposażone w filtr cząstek stałych DPF i technologię common rail. Zostały one połączone z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, która w pełni spełnia przepisy dotyczące emisji EU5, które wejdą w życie w 2011 roku.
Obszerna oferta wyposażenia
SEAT Exeo ST jest dostępny w trzech wersjach wyposażeniowych – Reference, Style i Sport.
Już w podstawowej wersji Reference, gama zawiera 7 poduszek powietrznych w standardzie, z możliwością dodania dwóch poduszek na klatkę piersiową z tyłu. Inne standardowe wyposażenie w wersji Reference obejmuje podwójną klimatyzację, ABS + TCS, ESP z systemem hamulcowym EBA, wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, ostrzeżenie o zapięciu pasa bezpieczeństwa kierowcy, system zmiennej konserwacji WIV, zoptymalizowane zagłówki, wskaźnik zmiany biegów (z wyjątkiem silnika 1.6 o mocy 102 KM), opony 205/55 na stalowych obręczach 16 cali, komputer pokładowy, elektryczne szyby z przodu i z tyłu, elektrycznie podgrzewane lusterka boczne, relingi dachowe, boczne listwy w kolorze nadwozia, sportowe zawieszenie, światła przeciwmgielne, zdalnie sterowane centralne zamki, schowki pod przednimi siedzeniami, rolowana zasłona bagażnika, dzielona tylna kanapa, podświetlenie schowka, lampki do czytania z przodu i z tyłu, radio CD MP3 z wejściem aux, cztery głośniki oraz punkty mocowania Isofix w siedzeniach pasażera i tylnych z Top Tether, między innymi.
Wersje Style rozwijają wyposażenie Reference, dodając następujące elementy: wysoko regulowane siedzenie pasażera, przednie fotele z podparciem lędźwiowym, tempomat, pakiet oświetleniowy, pakiet dla palaczy, chromowane relingi dachowe, lusterka boczne z parkowaniem, czujnik parkowania z tyłu, czujniki deszczu, automatyczne włączanie świateł, lusterko wsteczne przeciwdziałające oślepieniu, akustyczna szyba, przednia szyba z zielonym pasem przeciwdziałającym oślepieniu, Coming Home, podłokietnik z przodu/tyłu z schowkiem + 2 uchwyty na kubki, chromowane ramki okien + błyszczące słupki B/C + aluminiowe wstawki na progach drzwi, chłodziarka w schowku, skórzana kierownica i gałka zmiany biegów, siatka rozdzielająca ładunek, przyciski sterujące na kierownicy, 4 dodatkowe głośniki, alarm volumetryczny z czujnikiem przechyłu, ostrzeżenie o niskim ciśnieniu w oponach oraz opony 205/55 na 16-calowych aluminiowych obręczach.
Wersja Sport bazuje na wyposażeniu wersji podstawowej, wzbogacając ją o przyciemnione szyby, sportowe fotele, wysoko regulowane siedzenie pasażera, przednie fotele z podparciem lędźwiowym, tempomat, podłokietnik z przodu/tyłu z schowkiem + 2 uchwyty na kubki, pakiet dla palaczy, skórzaną kierownicę i gałkę zmiany biegów, przyciski sterujące na kierownicy, 4 dodatkowe głośniki, alarm volumetryczny z czujnikiem przechyłu, sportowe listwy drzwiowe, ostrzeżenie o niskim ciśnieniu w oponach oraz opony 225/45 na 17-calowych aluminiowych obręczach.
Pełna lista opcjonalnego wyposażenia
SEAT Exeo ST oferuje długą listę opcjonalnego wyposażenia, które znacznie zwiększa komfort i bezpieczeństwo na pokładzie.
Nowy samochód dostępny jest z tak interesującymi opcjami jak specjalne pakiety Convenience (w wersji Reference), Style Plus (w wersji Style) oraz Sport Plus (w wersji Sport). Pierwszy zawiera wielofunkcyjną kierownicę, tempomat, Bluetooth, ręczną regulację wysokości siedzeń kierowcy i pasażera oraz przedni centralny podłokietnik, podczas gdy drugi obejmuje 17-calowe lekkie obręcze, drewniane wstawki wewnętrzne, podwójne reflektory ksenonowe + AFS, spryskiwacze reflektorów, światła do jazdy dziennej z asystentem, Coming Home i Bluetooth.
Pakiet Sport Plus to wyższa klasa z 18-calowymi obręczami, podwójnymi reflektorami ksenonowymi + AFS, światłami do jazdy dziennej, Bluetooth oraz pakietem elektrycznym 1, który zawiera lusterka boczne z parkowaniem, czujniki parkowania z tyłu, czujniki deszczu, automatyczne włączanie świateł, lusterko wsteczne przeciwdziałające oślepieniu, akustyczną szybę, zielony pas przeciwdziałający oślepieniu na przedniej szybie oraz Coming Home.
Oprócz wyżej wymienionego pakietu elektrycznego 1 (dostępnego w standardzie w wersji Style i jako opcja w wersji Reference oraz Sport), dostępny jest także pakiet elektryczny 3 na Style i Sport, który obejmuje czujnik parkowania z przodu, czujnik jakości powietrza oraz kolorowy wyświetlacz panelu przyrządów.
Pakiet przechowywania jest również dostępny w SEAT Exeo ST we wszystkich trzech wersjach wyposażeniowych, w tym elastyczny uchwyt po prawej stronie bagażnika oraz torba na narty. Dostępny jest także pakiet oświetlenia wnętrza (w standardzie w wersji Style i opcjonalnie w wersji Sport), który obejmuje światło na przednim podłokietniku, światła w przednich i tylnych popielniczkach, podświetlenie progów drzwiowych, światła na klamkach oraz lampki sufitowe, które włączają się po otwarciu drzwi.