Pomimo światowego kryzysu finansowego, SEAT odważył się wprowadzić sportową wersję pięcio-drzwiowego hatchbacka Ibiza w 2009 roku, oferując gorący hatchback dla rodzin.
SEAT stworzył wersję FR dla tych, którzy potrzebowali samochodu dla rodziny, ale nie chcieli całkowicie rezygnować z osiągów. Dodatkowo, ta wersja była bardziej przystępna cenowo niż Cupra, która była najpotężniejszą wersją w gamie Ibiza.
W przeciwieństwie do reszty oferty, FR miała nowy przedni zderzak o agresywnym designie oraz kratkę w stylu plastra miodu otoczoną chromowanym wykończeniem. Na dolnym zderzaku, szeroki dolny wlot powietrza w kształcie litery V był flankowany przez parę wlotów, gdzie producent zamontował światła przeciwmgielne. W przeciwieństwie do swojego trzy-drzwiowego odpowiednika, wersja pięcio-drzwiowa miała trzeci rząd okien bocznych między tylnymi drzwiami a nachylonymi do przodu słupkami C. Jednak, tak jak jej trzy-drzwiowy brat, była wyposażona w standardowe felgi 17″. Na koniec, z tyłu SEAT dodał czarne wykończenie na tylnym zderzaku, przypominające to zamontowane na koncepcie Bocanegra z 2008 roku.
Wnętrze pojazdu wyposażono w wzmocnione przednie fotele kubełkowe o innym designie niż te oferowane w standardowej Ibizie. Dodatkowo, sportowa kierownica i łopatki zmiany biegów były obietnicą osiągów. Z tyłu, dzielona kanapa mogła pomieścić trzy osoby na krótkie trasy.
Pod maską, Ibiza FR miała silnik benzynowy o pojemności 1.4 litra, doładowany turbosprężarką i kompresorem, który przekazywał moc na przednie koła tylko za pośrednictwem siedmiobiegowej automatycznej (dwusprzęgłowej) skrzyni biegów oraz elektronicznie sterowanego dyferencjału.
Seat Ibiza FR wprowadza kilka nowości w porównaniu do poprzedniego modelu, które łącznie zapewniają intensywniejsze doznania podczas jazdy. Przede wszystkim, nowy samochód marki jest wyposażony w efektywny silnik 1.4 TSI o mocy 150 KM z podwójnym doładowaniem. Dzięki technologii najnowszej generacji, silnik ten oferuje większą elastyczność, doskonałe osiągi oraz niższe zużycie paliwa i poziomy emisji, w pełni spełniając normy UE-5 w tym zakresie.
Silnik Seat Ibiza FR współpracuje z siedmiobiegową skrzynią DSG, która ma łopatki do zmiany biegów na kole kierownicy. Podobnie jak w wersji Cupra, skrzynia biegów została opracowana z bardziej sportowym oprogramowaniem w porównaniu do modelu 1.6 w gamie Ibiza.
Dodatkowo, system XDS zapewnia większy komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy. Ten elektroniczny system współpracuje z ESP i działa jako mechanizm samoblokujący. Poprawia osiągi samochodu w momencie utraty trakcji, hamując koło, które traci przyczepność.
Nowy design Seat Ibiza FR podkreśla jego sportowy charakter zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, z nowymi zderzakami, które nadają mu bardziej agresywny wygląd, w tym przednimi osłonami w kształcie plastra miodu oraz chromowanym obramowaniem centralnej kratki w połączeniu z koncepcją Arrow Design. Inne charakterystyczne elementy zewnętrzne w wersji FR to srebrne lusterka, specyficzne 17-calowe felgi oraz podwójna końcówka wydechu umieszczona z boku.
Wnętrze również odzwierciedla wyścigowy charakter samochodu, z kształtem deski rozdzielczej z logo FR, nowym kołem kierownicy z wbudowanymi łopatkami do zmiany biegów oraz designem siedzeń, którego tapicerka przyczynia się do sportowego wyglądu.