2009 Toyota Matrix

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Pod koniec 2007 roku Toyota zaprezentowała drugą generację modelu Matrix, a sprzedaż rozpoczęła na początku 2008 roku jako model na rok 2009.

Japoński producent starał się zaoferować klientom kompaktowy hatchback, który byłby przestronny jak minivan, ale krótszy niż kombi. To był rodzaj crossovera, ale bez podwyższonego zawieszenia. Klientom nie zależało jednak zbytnio na etykietkach, lecz na dostępnych opcjach, specyfikacjach i cenach. Nie mieli żadnych wątpliwości co do niezawodności pojazdu, ponieważ Toyota cieszyła się w tym zakresie wysoką reputacją. Dodatkowo, producent pracował intensywnie nad stworzeniem bezpiecznego auta, co potwierdziły testy przeprowadzone przez NHTSA i IIHS w USA. Obie instytucje potwierdziły, że Matrix przeszedł wszystkie testy zderzeniowe z pozytywnym wynikiem. Choć nie uzyskał pięciogwiazdkowej oceny w testach bocznych i podczas dachowania, otrzymał cztery gwiazdki w tej kategorii i pięć w pozostałych trzech testach (z przodu dla kierowcy, z boku dla kierowcy oraz z przodu dla pasażera). Dodatkowo, producent oferował Matrix w kilku wersjach wyposażeniowych, w tym z napędem na wszystkie koła. Jego kuzyn, Pontiac Vibe, został zakończony na liniach montażowych w 2009 roku, mimo że produkowano go jako model na rok 2010, po decyzji GM o likwidacji całej marki Pontiac. Były to lata światowego kryzysu finansowego, kiedy producenci motoryzacyjni ponieśli ogromne straty.

Z przodu kompaktowy hatchback prezentował sportowy wygląd dzięki opływowym reflektorom, które flankowały wąski górny grill. Na dolnym zderzaku Toyota zamontowała dodatkowy otwór wentylacyjny, z parą wlotów powietrza dla dostępnych lamp przeciwmgielnych, w zależności od wersji wyposażeniowej. Dla wersji XRS, najbardziej sportowej, producent dodał specyficzną plakietkę zintegrowaną z górnym grillem z siatką.

Z profilu krótka maska była połączona ze stromą przednią szybą. Linia boczna Matrixa lekko wznosiła się od reflektorów do słupków C, a Toyota wyposażyła pojazd w przyciemnione słupki B, aby stworzyć wrażenie hatchbacka z trzema drzwiami. W zależności od wersji, opadający dach kończył się spojlerem zamontowanym na klapie bagażnika. Standardowe koła w większości wersji obejmowały 16-calowe alufelgi z opcją 17-calowych, podczas gdy wersja XRS standardowo była wyposażona w alufelgi 18-calowe. Z tyłu, lampy tylne umieszczone w rogach były zamontowane wysoko, aby lepiej chronić je przed zarysowaniami i drobnymi uderzeniami. Producent wyposażył Matrix w pojedynczy lub podwójny wydech z tyłu, w zależności od wersji.

Wnętrze charakteryzowało się deską rozdzielczą skierowaną w stronę kierowcy, gdzie konsola środkowa miała jasnoszary kolor, natomiast ta przed pasażerem była czarna. Za kierownicą, zestaw wskaźników miał styl binokularowy, z indywidualnymi otoczeniami dla centralnie umieszczonego prędkościomierza, flankowanego z lewej przez obrotomierz, a z prawej przez owalny zestaw zawierający wskaźniki paliwa i temperatury oraz wyświetlacz LCD licznika kilometrów. Z tyłu, ławka dzielona w proporcji 60/40 mogła pomieścić do trzech pasażerów. Mimo obecności tunelu przekładni, zapewniono odpowiednią przestrzeń na nogi dla osoby siedzącej na środku.

Pod maską, producent zainstalował wybór dwóch silników, które oferowały odpowiednio 132 KM (134 PS) i 158 KM (160 PS). Do wyboru były trzy skrzynie biegów, w zależności od wersji: pięciobiegowa manualna oraz cztero- lub pięciobiegowa automatyczna. Ta ostatnia była montowana w wersjach XR i XRS. Co zaskakujące, Toyota oferowała pojazd z różnymi zawieszeniami tylnymi, w tym podwójnym wahaczem dla wersji XRS.

 Toyota Matrix, sportowy pojazd pięciodrzwiowy, który pomógł na nowo zdefiniować pojęcie crossovera, został odświeżony na rok modelowy 2009, aby zaoferować osiągi, które mają znaczenie dla przyjemności z jazdy.

„Koncepcja Matrix opierała się na połączeniu funkcjonalności SUV-a, stylu, wizerunku i osiągów samochodu sportowego z przystępną ceną subkompaktowej limuzyny,” powiedział Tim Morrison, menedżer ds. marketingu w Toyota Division. „Na rok 2009, to wszystko, a nawet więcej. Może mieć nadwozie pięciodrzwiowego hatchbacka, ale ma duszę dwudrzwiowego samochodu sportowego.”

Rozwój Matrixa z 2009 roku skoncentrował się na nadaniu mu sportowego, coupe-podobnego stylu z lepszą funkcjonalnością wnętrza i poprawionymi osiągami dynamicznymi. Został poszerzony oraz obniżony w stosunku do aktualnego modelu, zachowując przy tym przestronność wnętrza. Rezultatem jest sportowy, dynamiczny kształt, który pomieści pięć osób w komfortowych warunkach. W wyniku znaczących zmian w profilu Matrixa, jego linia jest płynna i dynamiczna. Design wyraża niski środek ciężkości i styl coupe z wizerunkiem, który sprawia radość podczas jazdy. Z tyłu Matrix ma zaokrąglone tylne okna i ciągłe linie charakterystyczne, które biegną od przedniego grilla do słupka A.

Matrix będzie dostępny w trzech wersjach – Standard, S oraz XRS. Wersja S oferuje także opcję napędu na wszystkie koła (AWD). Modele S i XRS mają zintegrowany przedni spojler podwozia z dużą kratką lamp przeciwmgielnych oraz tylny spojler. Tylny spojler będzie standardem dla wszystkich modeli XRS.


Wnętrze Matrixa zostało całkowicie przeprojektowane w celu zwiększenia przyjemności z jazdy, komfortu oraz funkcjonalności.

Fotele zostały przeprojektowane, aby dostosować się do nowego, niższego profilu pojazdu, jednocześnie utrzymując wysokie standardy komfortu, a ich położenie zostało lekko obniżone, aby zapewnić odpowiednią przestrzeń nad głową. W rezultacie przestronność kabiny pozostała na poziomie poprzedniego Matrixa.

Nowa kierownica o trzech ramionach wzbogaca resztę wnętrza nowego Matrixa. Modele XRS mają standardową kierownicę obszytą skórą, która również zawiera przyciski sterowania audio i możliwość korzystania z zestawu głośnomówiącego Bluetooth®, jeśli jest wyposażona w ten system.

Kierowca i pasażer z przodu są traktowani nowymi sportowymi fotelami, które mają boczne poduszki powietrzne zamontowane w siedzeniach. Dodatkowym udogodnieniem dla pasażera z przodu będzie składany stół w oparciu fotela, co zwiększa funkcjonalność wnętrza w wersjach S i XRS. Przenośny i demontowalny element podtrzymujący kubki w przednim konsoli środkowej pomaga zapewnić wszechstronną przestrzeń do przechowywania i wygodę. Obszar uchwytu na kubki może pełnić funkcję tacy po usunięciu przegrody.

Dla pasażerów tylnej kanapy, zwiększona odległość między siedzeniami z przodu a tyłem zapewnia dodatkową przestrzeń i komfort. Składane siedzenie z podziałem 60/40 ma zagłówek dla piątego pasażera.

Matrix jest wyposażony w nowy, wydajny system klimatyzacji z większymi nawiewami, co poprawia precyzyjność kierunkową, a także zmniejsza zużycie energii oraz poprawia ogrzewanie i chłodzenie.

Model Matrix z 2009 roku oferuje wybór dwóch silników, pięciobiegowej skrzyni manualnej oraz czterobiegowej lub pięciobiegowej skrzyni automatycznej.

Silnik czterocylindrowy o pojemności 1,8 litra z 16 zaworami będzie generował 132 KM przy 6000 obr./min i 128 lb-ft momentu obrotowego przy 4400 obr./min. Silnik będzie wyposażony w system Dual VVT-i (zmienne rozrząd z inteligencją) zarówno na wałkach rozrządu dolotowych, jak i wylotowych, co pozwala osiągnąć znakomite osiągi i oszczędność paliwa.

Szacunkowe wartości zużycia paliwa według EPA wynoszą 26/32 mpg w mieście/na autostradzie dla modeli z manualną skrzynią biegów oraz 25/31 dla modelu z automatyczną skrzynią, napędzanego silnikiem o pojemności 1,8 litra.

Dla tych, którzy pragną nieco większej mocy i momentu obrotowego, Matrix oferuje silnik czterocylindrowy DOHC 2,4 litra z 16 zaworami i systemem VVT-i, który generuje 158 KM przy 6000 obr./min i 162 lb-ft momentu obrotowego przy 4000 obr./min.

Modele Matrix napędzane silnikiem o pojemności 2,4 litra z pięciobiegową automatyczną skrzynią biegów będą miały szacunkowe zużycie paliwa wynoszące 21/29 mpg w mieście/na autostradzie.

Podstawowe koło Matrixa to stalowa jednostka o średnicy 16 cali z pełnym pokryciem na sześć ramion. Charakterystyczne aluminiowe koło o średnicy 17 cali z pięcioma ramionami będzie dostępne w wersji S, a koło aluminiowe o średnicy 18 cali z podwójnym pięcioramiennym wzorem będzie standardem w wersji XRS.

Poduszki powietrzne SRS o podwójnym działaniu będą standardem dla kierowcy i pasażera z przodu. Bocznie zamontowane poduszki powietrzne w przednich siedzeniach, poduszki powietrzne wzdłużne w dwóch rzędach oraz aktywne zagłówki z przodu również są standardem.

Wydajność hamulców zostanie poprawiona dzięki standardowym hamulcom tarczowym z przodu i z tyłu we wszystkich wersjach Matrixa. Hamulce z systemem ABS (zabezpieczenie przed blokowaniem) z elektroniczną dystrybucją siły hamowania (EBD) są również standardowe. Kontrola stabilności pojazdu (VSC) z systemem TRAC oraz włącznikiem wyłączającym będzie standardem w wersji XRS, a w pozostałych wersjach będzie dostępna jako opcja. VSC automatycznie dostosowuje moc silnika oraz siłę hamowania każdego koła, gdy pojazd traci przyczepność w trakcie pokonywania zakrętów.

Forma, zabawa i funkcjonalność będą obfite dzięki bogatej gamie standardowych funkcji komfortu we wszystkich trzech wersjach. Podstawowe wyposażenie we wszystkich modelach Matrix obejmuje kolorowe, sterowane elektrycznie lusterka zewnętrzne, wspomaganie kierownicy, regulowaną wysokość i położenie kierownicy, światła dzienne, mocny odszroniacz tylnych szyb, wycieraczki przednie o zmiennej prędkości, gniazdo zasilania 12V, cztery uchwyty na kubki, gniazdo do podłączenia zewnętrznego audio, skrzynkę konsoli środkowej oraz immobilizer silnika.

Wersja S dodaje standardowe elektryczne zamki i szyby z funkcją jednego dotyku po stronie kierowcy, gniazdo zasilania 115V, tempomat, wycieraczkę tylną o zmiennej prędkości, składane siedzenie pasażera z przodu, zdalny dostęp bezkluczykowy, radio AM/FM/CD z funkcją MP3 i sześcioma głośnikami, spojlery podwozia z przodu i z tyłu oraz lampy przeciwmgielne.

Oprócz tych funkcji, wersja XRS ma standardowe opony P215/45 R18 na 18-calowych felgach aluminiowych, sportowe wzmocnienie nadwozia, VSC z TRAC i włącznikiem wyłączającym oraz trzyramienną, skórzaną kierownicę z przyciskami do sterowania audio.

Oprócz bogatego wyposażenia standardowego, dostępna będzie imponująca lista opcjonalnych elementów komfortu i funkcjonalności, które jeszcze bardziej wzbogacą doświadczenie jazdy Matrixem. Dostępne opcje będą obejmować radio AM/FM/CD z sześciogłośnikowym systemem, nawigację DVD z funkcjonalnością XM NavTraffic®, felgi aluminiowe, podgrzewane lusterka zewnętrzne, wycieraczkę tylną o zmiennej prędkości, tempomat, elektryczne zamki, elektryczne szyby oraz zdalny dostęp bezkluczykowy.

Nowy Matrix pojawi się w salonach Toyoty w lutym 2009 roku.

2009 TOYOTA MATRIX – WSTĘPNE SPECYFIKACJE

1.8L 4AT FWD (132 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1789 Cm3
Moc97 Kw @ 6000 Rpm
132 Hp @ 6000 Rpm
130 Bhp @ 6000 Rpm
Moment obrotowy128 Lb-Ft @ 4400 Rpm
174 Nm @ 4400 Rpm
Układ paliwowyDirect Fuel Injection
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika13.2 Galony (50.0 L)
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów4-biegowa Electronically Controlled Automatyczna Transmission With Intelligence (Ect-I)
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze lite
Rozmiar opony205/55R16
Długość171.9 In (4366 Mm)
Szerokość69.5 In (1765 Mm)
Wysokość61 In (1549 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)59.8/59.9 In (1
Rozstaw osi102.4 In (2601 Mm)
Prześwit5.8 In (147 Mm)
Pojemność bagażnika19.8 Cuft (561 L)
Aerodynamika (Cd)0.27
Masa własna2888 Lbs (1310 Kg)
Spalanie miasto25 Mpg Us (9.4 L/100Km)
Spalanie trasa32 Mpg Us (7.4 L/100Km)

1.8L 5MT FWD (132 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1789 Cm3
Moc97 Kw @ 6000 Rpm
132 Hp @ 6000 Rpm
130 Bhp @ 6000 Rpm
Moment obrotowy128 Lb-Ft @ 4400 Rpm
174 Nm @ 4400 Rpm
Układ paliwowyDirect Fuel Injection
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika13.2 Galony (50.0 L)
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze lite
Rozmiar opony205/55R16
Długość171.9 In (4366 Mm)
Szerokość69.5 In (1765 Mm)
Wysokość61 In (1549 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)59.8/59.9 In (1
Rozstaw osi102.4 In (2601 Mm)
Prześwit5.8 In (147 Mm)
Pojemność bagażnika19.8 Cuft (561 L)
Aerodynamika (Cd)0.27
Masa własna2844 Lbs (1290 Kg)
Spalanie miasto26 Mpg Us (9 L/100Km)
Spalanie trasa32 Mpg Us (7.4 L/100Km)

2.4L 5MT FWD (158 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność2362 Cm3
Moc116 Kw @ 6000 Rpm
158 Hp @ 6000 Rpm
156 Bhp @ 6000 Rpm
Moment obrotowy162 Lb-Ft @ 4000 Rpm
220 Nm @ 4000 Rpm
Układ paliwowyDirect Fuel Injection
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika13.2 Galony (50.0 L)
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna Transmission
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze lite
Rozmiar opony205/55R16
Długość171.9 In (4366 Mm)
Szerokość69.5 In (1765 Mm)
Wysokość61 In (1549 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)59.8/59.9 In (1
Rozstaw osi102.4 In (2601 Mm)
Prześwit5.8 In (147 Mm)
Pojemność bagażnika19.8 Cuft (561 L)
Aerodynamika (Cd)0.27
Masa własna2976 Lbs (1350 Kg)
Spalanie miasto21 Mpg Us (11.2 L/100Km)
Spalanie trasa28 Mpg Us (8.4 L/100Km)

S 2.4L 4AT AWD (158 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność2362 Cm3
Moc116 Kw @ 6000 Rpm
158 Hp @ 6000 Rpm
156 Bhp @ 6000 Rpm
Moment obrotowy162 Lb-Ft @ 4000 Rpm
220 Nm @ 4000 Rpm
Układ paliwowyDirect Fuel Injection
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika13.2 Galony (50.0 L)
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów4-biegowa Electronically Controlled Automatyczna Transmission With Intelligence (Ect-I)
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze lite
Rozmiar opony205/55R16
Długość171.9 In (4366 Mm)
Szerokość69.5 In (1765 Mm)
Wysokość61 In (1549 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)59.8/59.9 In (1
Rozstaw osi102.4 In (2601 Mm)
Prześwit5.8 In (147 Mm)
Pojemność bagażnika19.8 Cuft (561 L)
Aerodynamika (Cd)0.27
Masa własna3274 Lbs (1485 Kg)
Spalanie miasto20 Mpg Us (11.8 L/100Km)
Spalanie trasa26 Mpg Us (9 L/100Km)

S 2.4L 4AT FWD (158 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność2362 Cm3
Moc116 Kw @ 6000 Rpm
158 Hp @ 6000 Rpm
156 Bhp @ 6000 Rpm
Moment obrotowy162 Lb-Ft @ 4000 Rpm
220 Nm @ 4000 Rpm
Układ paliwowyDirect Fuel Injection
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika13.2 Galony (50.0 L)
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów5-biegowa Electronically Controlled Automatyczna Transmission With Intelligence (Ect-I)
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze lite
Rozmiar opony205/55R16
Długość171.9 In (4366 Mm)
Szerokość69.5 In (1765 Mm)
Wysokość61 In (1549 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)59.8/59.9 In (1
Rozstaw osi102.4 In (2601 Mm)
Prześwit5.8 In (147 Mm)
Pojemność bagażnika19.8 Cuft (561 L)
Aerodynamika (Cd)0.27
Masa własna3053 Lbs (1385 Kg)
Spalanie miasto21 Mpg Us (11.2 L/100Km)
Spalanie trasa29 Mpg Us (8.1 L/100Km)

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.