Opel zaprezentował czwartą generację kompaktowego modelu Astra na Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 2009 roku, oferując go w kilku wersjach nadwoziowych, w tym hatchbacka, który był jedną z najbardziej oczekiwanych wersji tego auta.
W Anglii GM sprzedał ten sam model w wersji z kierownicą po prawej stronie jako Vauxhall Astra, który stał się jednym z najpopularniejszych samochodów na drogach w Wielkiej Brytanii. Wersja pięciodrzwiowa zyskała dużą aprobatę dzięki niskiej cenie zakupu, niskim kosztom eksploatacji i przyzwoitej niezawodności. Klientów nie zrażało zbytnio to, że niektóre materiały we wnętrzu samochodu nie były najwyższej jakości, pod warunkiem że auto działało i dowoziło ich z punktu A do punktu B.
Przód auta ujawniał organiczny design z zaokrąglonymi liniami. Reflektory wyposażone były w dzienne światła w kształcie litery L, które wprowadzone zostały przez średniej wielkości sedan Vauxhall Insignia w 2008 roku. Otaczała je wąska kratka, ozdobiona chromowaną listwą na górze, z logo producenta. W dolnej części zderzaka Astra miała szeroką, uśmiechniętą kratkę, po bokach której znajdowały się dwie wloty powietrza w kształcie liści, które mogły pomieścić lampy przeciwmgielne, jeśli były w opcji.
Z profilu, rzeźbione linie paneli drzwi i wznosząca się linia okien tworzyły świeży i młodzieńczy wygląd dla pięciodrzwiowego hatchbacka. W przeciwieństwie do innych producentów z tego segmentu, Vauxhall zainstalował trzeci zestaw okien za tylnymi drzwiami. Choć nie były one duże, miały kluczowe znaczenie dla designu i praktyczności, ponieważ zmniejszały martwe pole widzenia kierowcy. Z tyłu Astra miała zestaw tylnych świateł, które nawiązywały kształtem do reflektorów. Rozciągały się od błotników do klapy bagażnika.
Wnętrze prezentowało dużo wyższą jakość w porównaniu do swojego poprzednika. Projektanci GM stworzyli konsolę środkową o bardziej luksusowym wyglądzie dzięki chromowanym wykończeniom. Ponadto, okrągły pokrętło umieszczone na konsoli sterowało systemem multimedialnym, który znajdował się na górze środkowego panelu. Przed kierowcą znajdował się trójramienny kierownica, a za nią zestaw wskaźników z dużymi wskazówkami dla obrotomierza i prędkościomierza oraz wskaźnikami poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego. W porównaniu do poprzedniej generacji nowy model zyskał wskaźnik temperatury. Z tyłu, dzięki wydłużonemu rozstawowi osi w stosunku do Astry H (swojego poprzednika), wersja J oferowała lepszą przestronność na nogi. W rezultacie dzielona (60/40) kanapa była odpowiednia dla dwóch dorosłych na długich trasach.
Pod maską GM zamontował szeroki wybór silników o mocach wahających się od 87 PS (86 KM) do 180 PS (178 KM), zarówno benzynowych, jak i turbo diesla. Dla niektórych wersji silnikowych dostępne były również nowe, sześciobiegowe automatyczne skrzynie biegów.
Wprowadzony na Targi Motoryzacyjne we Frankfurcie w 2009 roku, całkowicie nowy Vauxhall Astra ma szansę podnieść poprzeczkę dla samochodów kompaktowych sprzedawanych w Wielkiej Brytanii, łącząc stylowy design, liderujące w klasie osiągi, ultraefektywne jednostki napędowe i wysoką jakość.
Już w sprzedaży, a w brytyjskich salonach od grudnia 2009 roku, nowy Astra kontynuuje tradycję Vauxhalla oferując nabywcom poziom innowacji i technologii zazwyczaj występujących w klasie wyższej, ale w cenach przystępnych dla klientów z sektora wartości. Ceny nowego Vauxhalla Astry zaczynają się od 15 675 funtów za model Exclusiv z silnikiem 1.4, 87 KM, aż do 23 695 funtów za luksusowy model Elite z automatem 2.0 CDTi 160 KM.
Dostępny początkowo tylko jako pięciodrzwiowy hatchback, nowy Vauxhall Astra będzie produkowany w zakładzie w Ellesmere Port w Cheshire, gdzie powstają wszystkie kompakty marki Vauxhall od 46 lat.
Ellesmere Port będzie odpowiedzialny za produkcję wszystkich Astr sprzedawanych w Europie, ale brytyjscy nabywcy zdobędą największą część rynku, stanowiącą 25 procent całkowitej produkcji. Nic więc dziwnego, że nawet w swojej dotychczasowej formie Vauxhall Astra jest najlepiej sprzedawanym w Wielkiej Brytanii samochodem wyprodukowanym w UK i niemal zawsze plasuje się w pierwszej trójce najpopularniejszych modeli.
Co więcej, sektor samochodów klasy niższej średniej, w którym znajduje się Vauxhall Astra, jest niezwykle istotny w Wielkiej Brytanii, odpowiadając za 17,5 procent wszystkich sprzedaży detalicznej samochodów. Z nabywcami zwracającymi coraz większą uwagę na styl, Astra odgrywa dużą rolę w tym sukcesie, przyciągając także klientów z rynku flotowego.
„Podobnie jak w przypadku Insignii, Vauxhall Astra to całkowicie nowy samochód, który kontynuuje transformację gamy produktów Vauxhalla, która rozpoczęła się pięć lat temu wraz z debiutem modelu Mk 5,” powiedział Andy Gilson, dyrektor marketingu Vauxhalla. „Podobnie jak Insignia, Astra ma na celu przyciągnięcie nowej grupy nabywców, tych, którzy wcześniej nie brali pod uwagę Vauxhalla, ale teraz postrzegają takie samochody jak nowa Astra jako oferujące cały styl i jakość premium, jak Audi A3, ale w znacznie bardziej przystępnej cenie.”
Wysokiej jakości design, materiały oraz inteligentne rozwiązania w nowym wnętrzu Vauxhall Astry
Odzwierciedlając płynne formy nadwozia, wnętrze nowego Vauxhalla Astry to znaczna zmiana w kierunku premium designu i jakości w segmencie kompaktów. Wykorzystuje powracające motywy skrzydeł i ostrzy, które po raz pierwszy pojawiły się w Insignii i są teraz używane w świeży i innowacyjny sposób.
Oświetlenie ambientowe podkreśla poczucie jakości w kabinie, z punktami świetlnymi otaczającymi okolice zmiany biegów, obszar nad konsolą centralną oraz wnęki w uchwytach drzwiowych, w zależności od poziomu wyposażenia.
Niezrównane w tym sektorze są liczne inteligentne rozwiązania do przechowywania w kabinie Astry, z niektórymi z nich opatentowanymi. Zamiast skupiać się tylko na wielkości schowków, wnętrze Astry jest wypełnione specjalnie zaprojektowanymi miejscami do przechowywania dla 20 najczęściej przewożonych przedmiotów, od odtwarzacza MP3 po butelkę napoju o pojemności 1,5 litra.
Wydajne, lecz mocne, silniki Vauxhalla Astry są niskie w emisji CO2, ale bogate w moc
Nowy Vauxhall Astra będzie dostępny w ośmiu wersjach silnikowych, od 87 KM do 180 KM, z imponującą efektywnością i 13,3-procentowym zmniejszeniem emisji w porównaniu do poprzedniej gamy Astry.
Silniki wysokoprężne mają stanowić prawie połowę wszystkich sprzedaży Vauxhalla Astry, a ich moc wynosi od 110 KM dla silnika 1.7 do 160 KM dla 2.0, jednak nigdy nie emitują więcej niż 129 g/km, gdy są wyposażone w manualną skrzynię biegów.
Kluczowym modelem będzie model ecoFLEX, z silnikiem 1.3 CDTi o mocy 95 KM, który będzie dostępny na wiosnę 2010 roku. Wyposażony w ten silnik, ecoFLEX osiągnie 109 g/km, zachowując jednocześnie komfort prowadzenia i wyrafinowanie.
Dostępnych będzie także pięć silników benzynowych, o mocach od 87 KM 1.4-litrowego do 180 KM 1.6-litrowego Turbo. W tej gamie znajdzie się nowy silnik turbo doładowany o pojemności 1.4, generujący 140 KM, zastępujący silnik 1.8, używany w poprzedniej ofercie. Ten nowy układ napędowy doskonale ilustruje filozofię downsizingu Vauxhalla, która zapewnia kierowcom osiągi większego silnika, ale z znacznie mniejszą emisją.
Innowacyjna oś tylna z linką Watta zapewnia doskonałe osiągi i optymalne rozplanowanie
Nowe osie przednia i tylna Astry zostały zwiększone o 56 mm i 70 mm odpowiednio, a rozstaw osi powiększony o 71 mm, co poprawia prowadzenie i komfort jazdy, a także zapewnia więcej miejsca i komfortu dla pasażerów.
Kontynuując trend innowacji Vauxhalla, inżynierowie połączyli korzyści związane z rozmiarem, wagą i wydajnością układu tylnego z linką Watta, która pomaga wspierać siły boczne podczas pokonywania zakrętów.
Uzupełnieniem tego systemu jest nowa wersja adaptacyjnego systemu tłumienia FlexRide Vauxhalla, który automatycznie dostosowuje charakterystykę zawieszenia w zależności od potrzeb kierowcy, oferując jednocześnie trzy programowalne ustawienia tłumienia.
Wreszcie, podstawowa struktura nadwozia, sztywniejsza niż w poprzednim modelu, jeszcze bardziej poprawia komfort jazdy i prowadzenia nowego Vauxhalla Astry, jednocześnie redukując hałas i wibracje w kabinie.
Podkreślając zaangażowanie Vauxhalla w rozwój swoich samochodów dostosowanych specjalnie do brytyjskich dróg i kierowców, nowa Astra ma opracowane na rynek UK ustawienia układu kierowniczego w porozumieniu z Centrum Inżynieryjnym Vauxhalla, z siedzibą na poligonie GM w Millbrook w Bedfordshire.
DESIGN ZEWNĘTRZNY
Nowa generacja Vauxhalla Astry wprowadza nowy wygląd w klasie kompaktowej, z mocnymi liniami przypominającymi coupe, eleganckimi powierzchniami oraz unikalną interpretacją języka designu Vauxhalla.
Przy długości 4,42 metra nowy Vauxhall Astra rośnie o około 17 centymetrów w porównaniu do swojego poprzednika, zajmując miejsce pomiędzy Corsą (4,0 metra) a Insignią (4,83 metra). Rozstaw osi zwiększa się o 71 milimetrów, poprawiając przestronność tylnych siedzeń i dodając komfortu wszystkim pasażerom.
Smukła, niska trapezowa kratka z najnowszym logo Gryfa dominuje z przodu samochodu, podczas gdy znane ostrze wyrzeźbione w bocznych panelach nowej Astry wznosi się ku górze, łącząc się wizualnie z linią okien, co równoważy proporcje samochodu.
Reflektory w kształcie jastrzębia, które obejmują wyraziste skrzydłowe światła do jazdy dziennej, łączą się z elegancką, płynącą sylwetką, która łączy muskularne linie ramion nowego samochodu z charakterystycznym obszarem tylnej klapy.
„Kontynuowaliśmy pracę, którą rozpoczęliśmy z Insignią,” mówi Mark Adams, wiceprezydent ds. designu GM w Europie. „Tym razem nadaliśmy naszemu językowi projektowania świeżą ekspresję dla segmentu samochodów kompaktowych. Można to postrzegać jakby Vauxhall Insignia i Astra były członkami rodziny. Można rozpoznać ten sam materiał genetyczny, jednak każdy samochód ma swoją osobowość i charakter.”
Przechylone słupki A prowadzą do zwężającej się linii maski, prowadzącej do wąskich jednostek lamp, w których światła umieszczono na ciemnej wewnętrznej powierzchni, co dodaje głębi i trójwymiarowego efektu. Charakterystyczna skrzydłowa grafika na światłach do jazdy dziennej znajduje się wewnątrz ostro zarysowanych reflektorów w kształcie jastrzębia.
Przednie kierunkowskazy są teraz umiejscowione osobno w wnękach zderzaka, podkreślone chromem, podczas gdy estetycznie uformowane jednostki powtarzające są osadzone w górnej części przednich błotników.
Nowy kształt nadwozia przywraca 'Ostrze’
Wyraźnie wyrzeźbiona miękka linia ramienia biegnie wzdłuż boku nadwozia w kierunku rzeźbionych tylni lamp. Powyżej nich okna samochodu w większości modeli są otoczone matowym chromowanym wykończeniem, unikalnym w klasie kompaktowej.
Wcięcie w panelu bocznym tuż przed tylnymi kołami zawiera rozpoznawalny motyw ostrza, nawiązujący do charakterystycznej cechy w drzwiach przednich Insignii. W nowym Vauxhall Astra ostrze unosi się jednak ku górze, nadając samochodowi indywidualny charakter.
W profilu smukłe proporcje samochodu są podkreślone przez trójkątny kształt tylnej bocznej szyby, opadający dach, owiniętą tylną szybę oraz wznoszący się kierunek motywu ostrza.
Styl coupé z funkcjonalnością hatchbacka
Boczny widok nowego Vauxhalla Astry sugeruje smukły, niemal coupé-owy wygląd, który maskuje obszerną przestrzeń dla pasażerów, odpowiednią dla pięciu dorosłych.
Z tyłu linia barkowa rozciąga się wzdłuż boku nadwozia w kierunku rzeźbionych tylni lamp w jednym, ciągłym nurcie. Projektanci osiągnęli muskularne tylne proporcje, tworząc mocne barki tylnego nadwozia połączone z owiniętym panelem C i zwężającą się tylną szybą.
Tylne lampy są ustawione w taki sposób, aby podkreślić szerokość pojazdu, a widziane nocą ich podwójna grafika skrzydła tworzy natychmiast rozpoznawalny wygląd. To podkreśla górny spojler tylny, który również poprawia aerodynamikę samochodu.
DESIGN WNĘTRZA
Odzwierciedlając płynne formy nadwozia, wnętrze nowej Astry to znaczna zmiana w kierunku premium designu i jakości w brytyjskim sektorze kompaktów, kontynuując ewolucję designu Vauxhalla, która rozpoczęła się pięć lat temu z poprzednią Astrą, a w zeszłym roku przeszła kolejny znaczący etap z debiutem Insignii.
Wnętrze Vauxhalla Astry korzysta z powracających motywów skrzydeł i ostrzy, które po raz pierwszy pojawiły się w Insignii i są teraz używane w świeży i innowacyjny sposób. Motyw ostrza wyrażony jest w szczegółach, takich jak kształt uchwytów do drzwi i wykończenia w obrębie zmiany biegów oraz kierownicy.
Spoglądając na owiniętą deskę rozdzielczą Astry, która obejmuje obie osoby siedzące z przodu, projekt skrzydeł jest od razu widoczny, gdy łukowato przechodzi przez kabinę w kierunku górnych wykończeń drzwi. Deska rozdzielcza ma czarną, teksturowaną powierzchnię z subtelnie odmienną fakturą w porównaniu do innych wykończeń w kabinie.
Oświetlenie ambientowe podkreślają jakość kabiny, z punktami świetlnymi otaczającymi okolice skrzyni biegów oraz zapewniającymi oświetlenie z góry konsoli centralnej oraz we wnękach uchwytów drzwiowych, w zależności od poziomu wyposażenia.
Uczucie przestronności i głębokości kabiny ilustruje centralny panel umieszczony pod kątem 30 stopni, który opada z górnej części deski rozdzielczej do konsoli centralnej, tworząc płynne powierzchnie, które obejmują zmiany biegów. Podobnie jak w Insignii, główne zegary i wskaźniki Astry są otoczone chromem, a jednostki prędkościomierza i obrotomierza są zwrócone ku kierowcy.
Szczególną uwagę poświęcono projektowaniu i inżynierii foteli Vauxhalla Astry, które obecnie oferują najlepszy w branży zakres regulacji. Ich wysokość można podnieść o 65 mm, a zakres przodu i tyłu wynosi 280 mm, co pozwala na idealne dopasowanie pozycji siedzenia dla wszystkich kierowców i pasażerów. Dodatkowo, ergonomiczne sporty fotele (standard w wszystkich modelach Elite) mają poprawioną regulację pochylenia (tylko dla fotela kierowcy), czterostopniowe wsparcie lędźwiowe, lepsze podparcie boczne oraz podkładki z pianki wspierającej.
Przechowywanie i rozmieszczenie
'Czy ludzie naprawdę wkładają rękawice do schowków?’
Korzystając z opinii z badania klientów, zespół wnętrza najpierw sporządził listę 20 najczęstszych przedmiotów przechowywanych w samochodach: długopisy, monety, latarka, mapa drogowa, dysk parkingowy, okulary przeciwsłoneczne, portfel, chusteczki papierowe, telefon komórkowy, płyty CD, cukierki, kubki, czasopisma, gazety, owoce, apteczka, kurtka, butelka napoju o pojemności 1,5/1,0/0,5 litra. I oczywiście rękawice.
Następnie zastanowili się, gdzie właściciele chcieliby trzymać te przedmioty i szukali praktycznych rozwiązań. Stwierdzili, że firmy motoryzacyjne zwykle koncentrują się tylko na wielkości schowków, co prowadzi do irytujących problemów, takich jak przechowywanie płyt CD w konsoli centralnej, co uniemożliwia całkowite opadnięcie podłokietnika.
Max Kuncl, menedżer ds. integracji wydajności zespołu, porównał to wyzwanie do układanki: „Było ważne, aby zespół nie tylko znalazł miejsca na przedmioty, ale aby nowa kabina Astry nadal wyglądała świetnie i utrzymywała wysokie standardy jakości w całej kabinie.”
To dokładne zwrócenie uwagi na szczegóły zaowocowało różnorodnymi prostymi, ale skutecznymi rozwiązaniami przechowywania. Twardy futerał na okulary przeciwsłoneczne został wbudowany nad otwarciem drzwi po stronie kierowcy; szczeliny na monety i uchwyty na długopisy są wkomponowane w wewnętrzną krawędź pokrywy schowka; a sam schowek ma dwie wyjmowane komory, podczas gdy dodano drugi mini-schowek tuż poniżej przełącznika świateł.
Dalsze innowacje w przechowywaniu pojawiają się w konsoli centralnej, która może pomieścić dziewięć pudełek CD, a także ma małą przestrzeń do przechowywania i wkładkę na dwa kubki. Istnieje również opcja szuflady pod siedzeniem pasażera, wystarczającej do pomieszczenia pary butów. Tylny pasażerowie także korzystają, z dostępnością gniazda 12-woltowego dla odtwarzaczy MP3, w dodatku do przestrzeni na butelki z napojami.
Nowy bagażnik Vauxhalla Astry również przeszedł dokładną analizę. W bocznej części bagażnika stworzono wnękę na apteczkę lub trójkąt ostrzegawczy, a opatentowane FlexFloor oferuje dodatkowe miejsce do przechowywania pod podłogą, której wysokość można dostosować.
A co z rękawicami? Zgodnie z badaniem, większość właścicieli w ogóle ich nie przechowuje w schowku. Zwykle są wrzucane do bocznej kieszeni w drzwiach, obok skrobaczki do lodu.
Materiały i jakość
„Naszym celem było uczynienie postrzeganej jakości wnętrza nowej generacji Astry równie wysokiej jak w Vauxhallu Insignii,” mówi Peter Hasselbach, odpowiedzialny za jakość wyglądu projektowania. „To jest zgodne z misją Vauxhalla, aby wprowadzać innowacje i jakość do segmentu kompaktowego.”
Jakość materiałów użytych w nowym Vauxhallu Astrze można dostrzec w takich miejscach jak teksturowane powierzchnie, panele o fakturze, elementy wykończenia w chromie oraz odczucie i działanie przycisków i przełączników. Ponadto wszystkie główne powierzchnie Astry są teksturowane wysokiej jakości materiałami i najlepszymi zestawami, aby nadać mocne, premium odczucie.
UKŁAD NAPĘDOWY
Dysponując ośmioma silnikami od momentu debiutu, nowa gama Vauxhalla Astry będzie średnio o 13,3 procenta czystsza i bardziej ekonomiczna niż jej poprzednik, nie zmniejszając osiągów żadnego konkretnego modelu. Dziewiąty silnik będzie dostępny na wiosnę 2010 roku i będzie napędzać pierwszy model ecoFLEX w gamie, jego silnik 1.3 CDTi produkuje 95 KM i osiąga łączne emisje zaledwie 109 g/km.
Downsizing był kluczowy w osiągnięciu niższych emisji i zużycia paliwa, podczas gdy wyraźny nacisk na wysokie wartości wyjściowe i moment obrotowy na niskich obrotach zapewnił, że silne osiągi zostały zachowane w całej gamie.
Nowy silnik 1.4 Turbo jest doskonałym przykładem tej filozofii, produkując 140 KM i emitując 139 g/km połączonych emisji CO2, w porównaniu do wychodzącego silnika 1.8, który produkuje tę samą moc, ale z dodatkowymi 33 g/km.
Poniżej silnika 1.4 Turbo w gamie silników benzynowych znajdują się dwa normalnie ssące jednostki 1.4, produkujące odpowiednio 87 i 100 KM. Uzupełniają je dwa silniki 1.6: jednostka bez doładowania o mocy 115 KM i turbo doładowana wersja o mocy 180 KM.
W gamie silników CDTi znajdują się dwa silniki 1.7 oraz jeden 2.0, które wszystkie wyposażone są w wspólną szynę z wielokrotnym wtryskiem paliwa i filtry cząstek stałych (DPF). Ich moc waha się od 110 KM dla najmocniejszego silnika 1.7 CDTi do 160 KM dla silnika 2.0 CDTi.
Wszystkie silniki Vauxhalla Astry spełniają normy emisji Euro 5, a każdy z jednostek czterocylindrowych jest montowany poprzecznie i ma aluminiową głowicę cylindrów, z podwójnymi wałkami rozrządu gospodarującymi czterema zaworami na cylinder.
Bloki żeliwne zostały użyte we wszystkich modelach dla wzmocnienia i zmniejszenia rezonansu hałasu, z konstrukcją o pustym rdzeniu w celu minimalizacji wagi. Odlewowa, strukturalna aluminiowa miska olejowa dodaje dodatkowej sztywności i tłumienia hałasu.
Ciągłe zmienne timingi zaworów, zarówno dla strony dolotowej, jak i wydechowej, są stosowane w wszystkich silnikach, z wyjątkiem 1.6 Turbo. Wałki rozrządu mają hydraulicznie sterowane fazery typu łopatkowego, które zmieniają kąt każdego wałka względem wału korbowego o maksymalnie 60 stopni na stronie dolotowej i 45 stopni na stronie wydechowej.
Fazy wałków pozwalają modułowi sterującym silnikiem dostosować czas otwarcia i zamknięcia zaworów w zależności od zmieniających się warunków, takich jak prędkość silnika i obciążenie. Wiele korzyści obejmuje szerszy zakres momentu obrotowego, wyższą maksymalną moc i poprawioną ekonomię paliwową. Fazy wałków są także skutecznym narzędziem do kontroli emisji spalin, zarządzając nakładką zaworową na optymalnych poziomach, eliminując potrzebę osobnej jednostki recyrkulacji spalin (EGR).
DYNAMIKA JAZDY
Nowy Vauxhall Astra nie tylko posiada dłuższy rozstaw osi i szersze osie dla lepszej stabilności i komfortu jazdy, ale także tylny system zawieszenia, łączący układ złożony z wahacza z linką Watta – pierwszy tego typu na świecie – który ma oferować kierowcom prowadzenie klasy najwyższej oraz komfort jazdy.
Osie przednia i tylna Astry zostały zwiększone o 56 mm i 70 mm odpowiednio, a rozstaw osi powiększony o 71 mm, co poprawia prowadzenie i jakość jazdy, oraz zapewnia więcej przestrzeni i komfortu dla pasażerów.
Podkreślając zaangażowanie Vauxhalla w rozwój swoich samochodów dostosowanych specjalnie do brytyjskich dróg, nowa Vauxhall Astra ma stworzone na rynek UK ustawienia układu kierowniczego opracowane w porozumieniu z Centrum Inżynieryjnym Vauxhalla, z siedzibą w Millbrook w Bedfordshire.
Kontynuując trend innowacji Vauxhalla, inżynierowie połączyli rozmiar, wagę i wydajność swojego opatentowanego układu wahacza z wtyczką Watta, która wspiera siły boczne podczas pokonywania zakrętów.
Adaptacyjny system tłumienia FlexRide, po raz pierwszy zaprezentowany w Insignii, a rzadko spotykany w klasie kompaktów, automatycznie dostosowuje charakterystykę zawieszenia w zależności od potrzeb kierowców, oferując jednocześnie trzy programowalne ustawienia tłumienia.
Uzupełniający ten zaawansowany system jest wzrost w sztywności torsyjnej nadwozia Astry o 43 procent, oraz sztywności zginań o 10 procent w porównaniu do poprzedniego Vauxhalla Astry, poprawiając prowadzenie samochodu oraz komfort jazdy, a także znacząco redukując hałas, drgania i szorstkość (NVH).
Zaawansowany projekt zawieszenia przedniego oraz sprytna linka Watta z tyłu dla doskonałej dynamiki
Nowy układ zawieszenia Astry łączy przednie zawieszenie MacPhersona z nowo opracowanym układem wahacza z linką Watta.
Zawieszenie przednie to zawieszenie MacPhersona, z oddzielonymi górnymi mocowaniami, które oddzielają ścieżki obciążenia sprężyny i amortyzatora. Aby zredukować masę niespodziewaną i poprawić rozkład wagi, połączony uchwyt amortyzatora i dolny wahacz wykonane są z aluminium, a stabilizator jest uformowany ze stali o pustym rdzeniu.
Dla optymalnej stabilności, wahacz w kształcie L jest przymocowany za pomocą dwóch tulei do przedniego subframe’u. Geometria zawieszenia oraz dostosowanie tulei, zaprojektowane są tak, aby zapewnić zarówno sztywność boczną, jak i poddanie wzdłużne, co zapewnia doskonałe prowadzenie i dobry komfort jazdy. Najdalsza tuleja wahacza L jest także hydraulicznie tłumiona, aby zapewnić doskonałą izolację drogową.
Unikalny układ tylny wahacza z linką Watta Vauxhalla Astry ma wiele zalet w porównaniu do układu wielowahaczowego, w tym lepsze rozmieszczenie, większą sztywność kąta camber oraz mniejsze tarcie dolnego zawieszenia. Tworzy także mniejsze straty kąta camber z powodu przechyłu nadwozia, podczas gdy linka Watta zapewnia, że stabilność boczna jest zachowana.
Belka skrętna opatentowanego układu wahacza z linką jest przymocowana między tylni wahaczami, w połowie drogi między tuleją osi a tylnym kołem. Otwarty, U-kształtny profil między punktami mocowania został teraz wydłużony, a grubość ścian ogólnie zwiększona, aby zapewnić większą sztywność przechyłu. Dodatkowo, belki o różnej grubości ścian są montowane, aby zaoferować wymagane cechy roll-steer.
Linka Watta jest przenoszona na mały poprzeczny człon przymocowany do spodu samochodu, tuż za osią tylnych kół. Składa się z krótkiego, pivotującego łącznika centralnego z przegubem kulowym na każdym końcu, do którego przymocowane są boczne łączniki z kół.
W linii prostej układ zapewnia doskonałą stabilność, ale podczas pokonywania zakrętów minimalizuje odkształcenia boczne w ten sam sposób, w jaki działa nowoczesny system wielowahaczowy. Inżynierowie Vauxhalla szacują, że nowe połączenie pochłania około 80 procent wszystkich obciążeń bocznych w tylnym zawieszeniu. Ponadto linka Watta redukuje obciążenie tulei osi, co pozwala na użycie miększych tulei, co dalej izoluje pasażerów od hałasu drogowego i drgań.
Specjalne ustawienia kierownicze w UK na potrzeby unikalnej infrastruktury dróg w Wielkiej Brytanii
Od samego początku rozwoju Astry, dział inżynieryjny Vauxhalla w UK uznał, że samochód musi spełniać bardzo specyficzne potrzeby brytyjskich kierowców poruszających się po nawierzchniach drogowych, które nie są odwzorowywane nigdzie indziej w Europie.
Połączenie, wsparcie, responsywność, izolacja i gładkość były wskazywane jako kluczowe fundamenty w DNA kierowniczym Astry, a po wyczerpujących testach na wymagających drogach wokół poligonu GM w Millbrook w Bedfordshire, Vauxhall opracował system, który zapewnia akceptowalny poziom wsparcia dla szerokiego spectrum kierowców, jednocześnie zapewniając, że kierowca czuje się połączony z drogą przez cały czas.
Vauxhall Astra korzysta z układu kierowniczego z przekładnią zębatą i elektrycznym wspomaganiem wrażliwym na prędkość. Aby jednak zapewnić kierowcom lepsze informacje zwrotne, elektryczny silnik systemu jest zamocowany bezpośrednio na przekładni kierowniczej, a nie u podstawy kolumny kierowniczej.
Kluczowe korzyści z wykorzystania elektrycznego wspomagania kierownicy (EPS) są dobrze znane. Przy niskich prędkościach poziom wsparcia jest zwiększany, aby zminimalizować wysiłek kierowania. Przy wyższych prędkościach wspomaganie jest automatycznie redukowane, aby zapewnić kierowcy wysoki stopień odczucia kierownicy. Drugą ważną korzyścią jest to, że ponieważ nie wymaga pompy zużywającej energię, a odpowiada bezpośrednio na zapotrzebowanie na moc w dowolnej prędkości, zużycie paliwa również się zmniejsza.
System FlexRide powraca z przyjemnością
Po raz pierwszy zaprezentowany w Insignii, a rzadko spotykany w tym sektorze, FlexRide oferuje kierowcy trzy ustawienia – Standard, Sport i Tour – i jest w pełni i ciągle adaptacyjny do zmian w stylu jazdy i prędkości pokonywania zakrętów. System jest dostępny jako opcja w modelach SE, Elite i SRi ze wszystkimi silnikami, z wyjątkiem normalnie ssącego silnika benzynowego o pojemności 1.4 litra.
FlexRide zapewnia elektroniczną kontrolę na wszystkich czterech amortyzatorach i ciągle dostosowuje ich ustawienia w ciągu milisekund, w zależności od panujących warunków drogowych, ruchów pojazdu i indywidualnych stylów jazdy, co zwiększa bezpieczeństwo kierowcy.
Dodatkowo, FlexRide oferuje trzy ustawienia, które kierowca może programować za pomocą przycisków na desce rozdzielczej. W trybie standardowym FlexRide nieustannie dostosowuje się do wszystkich warunków jazdy, ale kierowcy mogą także wybrać tryb Tour lub Sport.
Tryb Tour relaksuje ustawienia amortyzatorów dla bardziej komfortowej jazdy i zmniejsza wysiłek kierownicy, co jest korzystne podczas długich podróży.
Tryb Sport oferuje bardziej połączone doświadczenie jazdy: amortyzatory sztywnieją; kierownica staje się bardziej responsywna, a elektroniczna przepustnica oferuje szybszą reakcję na pedał. Aby podkreślić ten efekt, podświetlenie deski rozdzielczej zmienia się z białego na czerwony, a jeśli jest dostępny, system Adaptive Forward Lighting reaguje jeszcze szybciej. Samochody wyposażone w automatyczną skrzynię biegów mają także wyższe punkty zmiany biegów.
Jako dodatkowe udoskonalenie, tryb Sport zawiera menu dostosowywania, w którym kierowca może wyłączyć elementy tłumienia i wspomagania kierownicy.
Elektroniczny mózg za FlexRide to moduł sterujący trybem jazdy. Korzystając z informacji o dynamice pojazdu, DMC nieustannie monitoruje styl jazdy i warunki, w tym przyspieszenie, hamowanie i pokonywanie zakrętów, aby zoptymalizować zachowanie podwozia.
Oprócz bardziej satysfakcjonującego doświadczenia jazdy, system FlexRide oferuje korzyści w zakresie bezpieczeństwa w sytuacjach awaryjnych. Na przykład, w przypadku manewru unikania w trybie Tour, czujniki podwozia przekazują tę informację do DMC, a amortyzatory są usztywniane w ciągu milisekundy, aby zapewnić maksymalną stabilność.
Elektryczna hamulca postojowego (EPB)
Ta łatwa w użyciu funkcja, która jest standardem we wszystkich modelach SE, Elite i SRi, zastępuje konwencjonalny mechaniczny hamulec ręczny. Oprócz zapewnienia dodatkowej wygody, EPB również zwalnia cenną dodatkową przestrzeń do przechowywania w konsoli centralnej.
Zamiast pociągać dźwignię hamulca ręcznego, kierowca po prostu pociąga za przełącznik znajdujący się w pobliżu zmiany biegów. To wysyła sygnał elektryczny do siłowników w tylnych zaciskach hamulcowych. EPB jest w stanie zabezpieczyć samochód na nachyleniach nawet 30 procent i automatycznie odłącza się, gdy pojazd rusza.
EPB jest połączony z systemem wspomagania ruszania pod górę (HSA), który pomaga zminimalizować ruch samochodu w dół, gdy rusza się na stoku w górę. HSA chwilowo utrzymuje nacisk na wszystkich czterech hamulcach, aby zminimalizować możliwość ruchu pojazdu, gdy kierowca przechodzi z pedału hamulca na pedał przyspieszenia, angażując sprzęgło.
Układ hamulcowy: dwa systemy w zależności od poziomu wydajności
System hamulcowy z podwójnym obiegiem wykorzystuje dwie kombinacje tarcz hamulcowych. Specyfikacja „15-calowa” używa wentylowanych tarcz przednich o średnicy 276 mm oraz solidnych tarcz tylnych o średnicy 268 mm, zaciskanych przez zaciski jednostopniowe. Wersja „16-calowa” ma wentylowane tarcze przednie o średnicy 300 mm i solidne tarcze tylne o średnicy 292 mm z zaciskami jednostopniowymi.
Czterokanałowy system ABS (system zapobiegający blokowaniu kół) jest standardowo montowany, wraz z elektroniczną dystrybucją siły hamowania (EBD), która zapewnia optymalne przyłożenie siły hamowania na obu osiach dla maksymalnej stabilności podczas intensywnego hamowania.
Elektroniczna kontrola stabilności (ESC), w tym kontrola trakcji (TC), jest również standardowo montowana w całej gamie, oferując wysoki poziom aktywnego bezpieczeństwa. Czujnik przechyłu ESC w centrum pojazdu wykrywa ruch wokół pionowej osi, a czujnik kolumny kierowniczej mierzy zastosowany kąt skrętu. Dane z tych źródeł są następnie korelowane z prędkością samochodu. System jest zaprogramowany do wykonania jakichkolwiek działań, które skutecznie zapobiegną utracie kontroli. W zależności od sytuacji podczas jazdy, możliwe jest zastosowanie hamowania przez system ESC do jednego, dwóch lub trzech kół jednocześnie, lub, w razie potrzeby, zmniejszenie otwarcia elektronicznej przepustnicy.
Inne funkcje hamulcowe pod kierownictwem ESC to:
- Kontrola hamowania w zakręcie (CBC) aktywuje się, gdy samochód hamuje podczas pokonywania zakrętu. Ciśnienie hamulca jest indywidualnie dostosowywane pomiędzy wszystkimi czterema kołami, aby utrzymać samochód w idealnej stabilności.
- Kontrola momentu obrotowego w zakręcie (CTC) zapobiega ślizganiu się wewnętrznego koła podczas jazdy w zakręcie z przyspieszeniem. Jeśli czujniki prędkości kół wykryją początek jakiegokolwiek poślizgu, wewnętrzne koło jest spowolnione poprzez zastosowanie ciśnienia hamulca, minimalizując tendencję do podsterowności. Gdy przyczepność zostanie przywrócona, ciśnienie hamulca jest zwalniane.
- Elektroniczna kontrola momentu oporu (EDC) zapobiega utracie przyczepności, jeśli kierowca zdejmuje nogę z przepustnicy lub zbyt szybko redukuje bieg.
- System wspomagania hamowania (BAS) jest zaprojektowany, aby zapewnić kierowcy dodatkową pomoc w sytuacjach awaryjnych.
- Hydrauliczne wspomaganie hamulców (HBFA) automatycznie zwiększa ciśnienie hamulca, aby zrekompensować zjawisko „fading” hamulców w przypadku powtarzających się intensywnych hamowań.
- System stabilizacji przyczepy (TSA) jest aktywny, gdy zamontowana jest zatwierdzona przez Vauxhalla hak holowniczy. TSC przeciwdziała jakiejkolwiek niestabilności pojazdu, która może wystąpić podczas holowania przyczepy lub przyczepy kempingowej, redukując moment obrotowy silnika i stosując ciśnienie hamulca na wybrane koła. ESC uruchamia TSC, gdy jakakolwiek oscylacja z dołączonej przyczepy zostanie przekazana przez punkt holowniczy do pojazdu i wykryta jako wystarczająca do spowodowania niestabilności.
BEZPIECZEŃSTWO, INNOWACJA I WYPOSAŻENIE
Vauxhall odegrał pionierską rolę w technologii oświetleniowej w ostatnich latach, a jego adaptacyjne oświetlenie przednie (AFL+) jest teraz w trzeciej generacji. Jednak nowy Vauxhall Astra będzie pierwszym samochodem kompaktowym Vauxhalla, który przyjmie tę funkcję (opcjonalną), ilustrując premium charakter samochodu, mimo że w tradycyjnie przystępnej cenie Vauxhalla.
Dzięki reflektorom multi-ksenonowym, AFL+ może być specyfikowane we wszystkich nowych Astrach, z wyjątkiem modeli S i Exclusiv, jako część pakietu Premium Forward Lighting. Obejmuje to również system asystenta długich świateł, automatyczne przełączanie świateł, diodowe światła do jazdy dziennej oraz spryskiwacze reflektorów.
AFL+ zawiera dwie nowe funkcje – światło miejskie i światło w warunkach złej pogody – oraz dwie ulepszone funkcje – światło na autostradzie i światło na drodze wiejskiej. Razem jest dziewięć funkcji, które automatycznie włączają się w odpowiedzi na panujące profile dróg i warunki jazdy:
- Dynamiczne światło zakrętu – Oświetla powierzchnię wokół zakrętów; powiązane ze sportowym przełącznikiem w FlexRide
- Światło na drodze wiejskiej – Zapewnia jaśniejsze i szersze oświetlenie obu stron drogi
- Statyczne światło zakrętu – Oświetla obszar do 90 stopni na lewo i prawo od samochodu, aby pomóc w manewrach przy niskich prędkościach
- Światło na autostradzie – Automatycznie włącza się przy prędkościach powyżej 60 mph, zapewniając intensywniejsze i wyższe światło główne
- Światło miejskie – Działa między 20 a 35 mph, zapewniając szerszy, mniej intensywny snop światła, aby pomóc kierowcom dostrzegać pieszych po obu stronach drogi
- Światło w obszarze dla pieszych – Aktywowane przy prędkościach do 20 mph w obszarach, gdzie kierowcy muszą zachować szczególną ostrożność, takich jak strefy dla pieszych
- Światło w warunkach złej pogody – Aktywowane podczas deszczu lub śniegu, lewe reflektory zwiększają intensywność, aby podkreślić oznaczenia pasów, a intensywność prawej lampy zmniejsza się z 35 do 32 Wattów, aby uniknąć oślepiania nadjeżdżających kierowców
- Światło długie – Zapewnia maksymalne światło reflektora i zasięg, z mocą zwiększającą się z 35 do 38 Wattów
- Automatyczne przełączanie świateł – wykrywa nadjeżdżające samochody i odpowiednio aktywuje światła mijania/pełne.
Bezpieczeństwo pasażerów