Audi wsłuchało się w potrzeby swoich klientów i w 2010 roku stworzyło model R8 GT – super samochód skoncentrowany na torze, który można było prowadzić tam i z powrotem bez potrzeby korzystania z przyczepy.
Zapewnienie, że samochód poradzi sobie zarówno na torze, jak i na zwykłych ulicach, było dla Audi dużym wyzwaniem. Ostatni raz udało im się to z samochodem rajdowym, a to był zupełnie inny świat. Tym razem musieli wziąć R8, uczynić go lżejszym, szybszym i mocniejszym, a jednocześnie komfortowym do jazdy po normalnych drogach. Na szczęście niemiecki producent miał ogromne doświadczenie w branży wyścigowej. W efekcie zastosowano konkretne technologie i materiały, dzięki którym udało się zredukować wagę standardowego modelu R8 V10 o około 100 kilogramów. Dodatkowo, stuningowano silnik, aby zyskać jeszcze więcej mocy, a także dostosowano zawieszenie do jazdy po torze. Na koniec produkcja ograniczyła się do zaledwie 333 sztuk, a dostępne kolory również były bardzo ograniczone. Oczywiście, wszystkie sprzedawały się jak ciepłe bułeczki.
W przedniej części samochodu wprowadzono kilka ulepszeń w porównaniu do standardowego R8 V10. Audi zainstalowało czarny grill w kształcie ramki, który był otoczony matowymi szarymi wlotami powietrza chłodzącymi przednie tarcze. Dodatkowo, producent dodał węglo-włóknowe skrzydełka w rogach zderzaka oraz podwójny spojler pod zderzakiem.
Już z profilu, uderzający wygląd włókna węglowego na osłonach lusterka oraz panelu za drzwiami jasno dawał do zrozumienia przechodniom, że to nie jest zwykłe R8. Dowodem na to były znaczki GT ozdabiające przednie błotniki, zamiast V10 z cięższego modelu. Za kabiną, na pokrywie, Audi zainstalowało stałe skrzydło, które zastąpiło chowane z innych modeli R8 Coupe. To rozwiązanie nadało R8 jeszcze lepszy wygląd super samochodu i pomogło również obniżyć wagę, ponieważ silniki podnoszące i opuszczające spoiler przestały być potrzebne. Kolejnym szczegółem unikalnym dla R8 GT były zaokrąglone końcówki wydechu, które różniły się od owalnych jak w R8 V10.
Wnętrze samochodu wymagało podjęcia kilku trudnych decyzji. Jedną z najważniejszych było zastąpienie zwykłych, komfortowych foteli sportowych w standardowym R8 nowymi. Te fotele sportowe z włókna węglowego z zintegrowanymi zagłówkami umożliwiały montaż sześciopunktowego pasa bezpieczeństwa. Dodatkowo, dzięki wymianie standardowych siedzeń Audi zaoszczędziło około 31 kilogramów. Producent wymienił również szybę i pozostałe okna na poliwęglan, co dalej obniżyło wagę R8 GT. Mimo to klienci mogli cieszyć się jazdą tym pojazdem na drogach publicznych, ponieważ ten torowy model był wyposażony w system infotainment MMI, elektryczne szyby i zamki, a także klimatyzację.
Serce R8 GT stanowił silnik V10 o pojemności 5,2 litra, spokrewniony z silnikiem montowanym w Lamborghini Gallardo. W tej wersji osiągał moc 560 PS (553 hp) zamiast 525 PS (518 hp) dostarczanych przez standardowe R8 V10. Moc trafiała na wszystkie koła za pomocą manualnej skrzyni biegów o sześciu przełożeniach lub automatycznej (jednouchwytowej) również o sześciu przełożeniach.
Teraz jeszcze bardziej potężny, lżejszy i szybszy: Audi prezentuje model Audi R8 GT – limitowaną wersję sportowego auta wysokiej wydajności Audi R8. Moc jego silnika V10 o pojemności 5.2 litra wzrosła do 412 kW (560 hp); masa pojazdu została zredukowana o około 100 kilogramów (220,46 lb). Audi R8 GT przyspiesza od zera do 100 km/h (62,14 mph) w 3,6 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 320 km/h (198,84 mph).
Samochód sportowy R8 od samego początku odnosił sukcesy. Dotyczy to zarówno modeli produkcyjnych, które zdobyły nagrodę „Światowego Samochodu Wydajności” w 2008 roku (R8) i w 2010 roku (R8 V10), jak i samochodu wyścigowego R8 LMS, który wygrał 23 wyścigi w swoim pierwszym sezonie i zdobył trzy mistrzostwa. Geny wersji wyścigowej trafiają teraz na ulice – w Audi R8 GT. Ekskluzywna seria jest ograniczona do 333 sztuk. Każde Audi R8 GT ma na gałce zmiany biegów tabliczkę z numerem produkcyjnym.
Konsekwentne zastosowanie lekkiej konstrukcji: 100 kilogramów (220,46 lb) mniej
Produkcyjne Audi R8 V10 5.2 FSI quattro jest już doskonałym przykładem filozofii lekkiej konstrukcji Audi. Jego aluminiowa nadwozie Audi Space Frame (ASF) waży zaledwie 210 kilogramów (462,97 lb). Aluminiowe panele karoserii są połączone z ramą za pomocą pozytywnych i połączeń tarciowych. Rama silnika wykonana jest z ultra lekkiego magnezu.
Nadwozie ASF jest w dużej mierze ręcznie wytwarzane w zakładzie w Neckarsulm w złożonym procesie produkcyjnym. Ekstremalnie wysoka wytrzymałość nadwozia stanowi podstawę precyzyjnego prowadzenia samochodu sportowego o wysokiej wydajności, zapewniając jednocześnie dobry komfort wibracyjny i doskonałe bezpieczeństwo w razie wypadku.
Dzięki nadwoziu ASF produkcyjne R8 5.2 FSI quattro waży tylko 1,625 kilogramów (3,582.51 lb) – z napędem quattro na stałe i opcjonalną skrzynią biegów R tronic. Utrudniało to inżynierom ponowne osiągnięcie znacznych oszczędności wagi. Przyjęli skomplikowane podejście obejmujące każdy aspekt pojazdu, a w końcu waga ustaliła się na 1,525 kilogramów (3,362.05 lb).
Szyba czołowa Audi R8 GT wykonana jest z cieńszego szkła; grodzisko między komorą pasażerską a komorą silnika oraz okno w tylnej klapie wykonane są z mocnego, lekkiego poliwęglanu. Te trzy modyfikacje zaoszczędziły dziewięć kilogramów (19,84 lb). Stałe tylne skrzydło waży dodatkowe 1,2 kilogramów (2,65 lb); cieńsza blacha i dodatkowe wycięcia odjęły 2,6 kilogramów (5,73 lb) z aluminiowej klapy bagażnika o pojemności 100 litrów (3,53 cu ft) z przodu pojazdu.
Długa tylna klapa wykonana jest z kompozytu zbrojonego włóknem węglowym (CFRP) – co daje oszczędności 6,6 kilogramów (14,55 lb). Zderzak tylny i boczne wloty powietrza z tego samego materiału zaoszczędzą dodatkowo 5,2 i 1,5 kilogramów (11,46 i 3,31 lb) odpowiednio. Dzięki minimalnej wadze i ekstremalnie wysokiej wytrzymałości, CFRP jest idealnym materiałem dla samochodu sportowego o dużej wydajności, a Audi ma szeroką wiedzę na jego temat.
Inżynierowie również walczyli o odjęcie każdego możliwego grama wagi z technicznych komponentów R8. Zredukowali jeden kilogram (2,20 lb) w systemie hamulcowym, cztery kilogramy (8,82 lb) z aluminiowych nakładek na tarcze hamulcowe oraz 9,4 kilogramów (20,72 lb) z akumulatora. Inżynierowie znaleźli również 2,3 kilogramów (5,07 lb) w module dolotu powietrza oraz 2,8 kilogramów (6,17 lb) w izolacji komory silnika.
Wnętrze również miało znaczny potencjał oszczędności wagi. Nowe, lekkie wykładziny odpowiadają za 7,9 kilogramów (17,42 lb); kubełkowe fotele z podwoziem z tworzywa sztucznego zbrojonego włóknem szklanym (GRP) ważą 31,5 kilogramów (69,45 lb). Liczne dodatkowe szczegóły skierowane były na wnętrze, zewnętrze i technologię, takie jak wyższej jakości, lżejsza stal dla rur wydechowych.
Nawet bardziej ostre i skuteczne: design
Design Audi R8 GT to wyraz skoncentrowanej mocy – piękna, techniczna rzeźba o długości 4,43 metra (14,53 ft), szerokości 1,93 metra (6,33 ft) i wysokości zaledwie 1,24 metra (4,04 ft). Zewnętrzna część przeszła liczne modyfikacje, które dodatkowo zaostrzyły wygląd. Wiele z nich również zmniejsza wagę i poprawia aerodynamikę. Audi R8 GT wytwarza jeszcze większy docisk przy szybkiej jeździe niż model produkcyjny – bez zwiększania wartości Cd (0,36) czy powierzchni frontalnej (1,99 m2) (21,42 sq ft).
Rama osłony jednego grilla, jej wsporniki i szczeliny w wlotach powietrza wykończone są w matowym tytanowym odcieniu; grill jest pomalowany na matowy czarny kolor. Splitter pod zderzakiem ma podwójne wargi i wykonany jest z węgla. Smukłe, zakrzywione flicy w rogach nosa zwiększają docisk na przedniej osi i wykonane są również z kompozytu włókna węglowego.
Jednym z najważniejszych atutów Audi R8 GT są standardowe reflektory LED, które wykorzystują diody elektroluminescencyjne do wszystkich funkcji. Produkują jasne, jednorodne światło, mają długą żywotność i niskie zużycie energii. Reflektory mają także atrakcyjny i charakterystyczny wygląd. Światła dzienne składają się z 24 diod LED i występują w postaci ciągłej taśmy. Reflektory przypominają otwarte muszle małż.
Definiującym elementem widoku bocznego są boczne wloty powietrza, które kierują powietrze do silnika i w Audi R8 GT wykonane są również z matowego włókna węglowego. Ten sam materiał jest użyty do mniejszych skrzynek lusterka bocznego, które są mocowane na aluminiowej podstawie. 19-calowe koła mają ekskluzywny design pięciu podwójnych szprych w wykończeniu w stylu tytanowym. Na przednich błotnikach umieszczono znaczki „GT”.
Modyfikacje tylnej części pojazdu są szczególnie widoczne, zaczynając od stałego skrzydła z matowego włókna węglowego. Żaluzje wentylacyjne po obu stronach tylnej klapy oraz zderzak CFRP, który integruje duże, okrągłe rury wydechowe i wentylację nadkoli, zostały przeprojektowane. Większy dyfuzor wykonany jest z kompozytu włókna węglowego; obramowanie tablicy rejestracyjnej i szerokie szczeliny z tyłu są w matowym tytanowym kolorze. Tylne światła, które również korzystają z technologii LED, mają ciemne obudowy z przezroczystymi szybami.
Audi oferuje R8 GT w wyborze czterech kolorów nadwozia: Samoa Orange metalik, Suzuka Gray metalik, Ice Silver metalik i Phantom Black perłowy efekt.
Zapierająca dech w piersiach moc: 412 kW (560 hp) 5.2 FSI
Zmodyfikowany V10, którego pokrywy głowicy cylindrów są pomalowane na czerwono, zapewnia Audi R8 GT oszałamiające osiągi. R8 GT przyspiesza od zera do prędkości autostradowej w 3,6 sekundy, a od zera do 200 km/h (124,27 mph) w 10,8 sekundy. A napór nie ustaje, aż do osiągnięcia maksymalnej prędkości 320 km/h (198,84 mph).
Zmiany w elektronice silnika wyciągnęły dodatkowe 26 kW z dziesięciocylindrowego silnika, który teraz generuje 412 kW (560 hp) przy pojemności 5,204 cm3. Krzywa momentu obrotowego osiąga szczyt 540 Nm (398,28 lb-ft) przy 6,500 obr/min, o 10 Nm (7,38 lb-ft) więcej niż w wersji produkcyjnej. V10 ma specyficzną moc 79,2 kW (107,6 hp) na litr pojemności. Jego stosunek mocy do masy wynosi 3,70 kilogramów (8,16 lb) na kW lub 2,72 kilogramów (6,00 lb) na hp. Silnik osiąga maksymalne obroty przy 8,700 obr/min.
Silnik o długim skoku (średnica x skok 84,5 x 92,8 milimetrów [3,33 x 3,65 in]), który jest ręcznie montowany w fabryce w Györ na Węgrzech, ma blok silnika wykonany z lekkiego i bardzo mocnego stopu aluminium i krzemu. Podstawka – rama dla mostków łożysk wału korbowego – dodatkowo poprawia jego sztywność. Cały silnik waży zaledwie 258 kilogramów (568,79 lb). Charakteryzuje się kątem cylindrów wynoszącym 90 stopni oraz lubrykacją suchosumpową, która wykorzystuje wysoce wydajny moduł pompy olejowej. Obie te konstrukcje obniżają środek ciężkości, co poprawia dynamikę jazdy.
Wał korbowy jest zaprojektowany jako wałek wspólny. W jednej osi łączą się tłoki przeciwległe, co skutkuje naprzemiennymi odstępami zapłonu wynoszącymi 54 i 90 stopni. Ten unikalny rytm nadaje V10 fascynujący dźwięk – wielką, techniczną muzykę przypominającą dźwięki wyścigowe. Dwa klapy w systemie wydechowym modulują jego głośność i ton w zależności od obciążenia i prędkości obrotowej silnika.
Silnik atmosferyczny zużywa średnio 13,7 litrów paliwa na 100 km (17,17 US mpg) – to bardzo dobre osiągi w kwestii zużycia paliwa, biorąc pod uwagę ogromną moc. System bezpośredniego wtrysku benzyny FSI wtryskuje paliwo do komór spalania pod ciśnieniem do 120 barów. Mieszanka turbulencyjna chłodzi ścianki cylindrów, co umożliwia osiągnięcie współczynnika sprężania wynoszącego 12,5:1. Zmienny kolektor dolotowy i ciągła regulacja wałków rozrządu napędzanych łańcuchem zapewniają, że komory spalania są całkowicie wypełnione. Klapy w portach dolotowych ułatwiają formowanie mieszanki, wprowadzając ruch wirowy do wpadającego powietrza.
Układ napędowy: bezkompromisowa przyczepność
Zmiany biegów w Audi R8 GT obsługuje sekwencyjna skrzynia biegów R tronic. Elektrohydrauliczne sprzęgło i jednostka przełączająca otrzymują swoje polecenia elektronicznie. Zmienia sześć biegów znacznie szybciej niż doświadczony kierowca mógłby to zrobić – w ciągu jednej dziesiątej sekundy przy dużym obciążeniu i prędkości obrotowej silnika.
System zarządzania elektroniką oferuje tryb automatyczny z charakterystykami Sport i Normal, a także dwa poziomy manualne. Jest sterowany za pomocą krótkiej gałki zmiany biegów na centralnym tunelu oraz dwóch łopatek na kierownicy. Maksymalny napór przy starcie zapewnia Launch Control – program, który zarządza pełnym przyspieszeniem przy wysokich obrotach silnika i minimalnym poślizgu kół podczas ruszania.
Napęd na cztery koła quattro to idealna technologia dla samochodu sportowego o dużej wydajności. Centralne sprzęgło o właściwościach lepkich, znajdujące się w przednim dyferencjale, przekazuje 15 procent mocy na przednią oś i 85 procent na tylną oś podczas normalnej jazdy. Ten podział harmonizuje idealnie z 43:57 procentowym rozkładem masy Audi R8 GT. Sprzęgło przekazuje do 30 procent mocy na przednie koła w ciągu milisekund, jeśli zajdzie taka potrzeba. Mechaniczne zablokowanie dyferencjału na tylnej osi dodatkowo poprawia przyczepność. Zapewnia do 25 procent zablokowania podczas przyspieszania i do 40 procent w trakcie zjazdu.
Chassis jeszcze bardziej napięte i precyzyjne
Audi R8 GT to maszyna do jazdy o zapierających dech w piersiach przyspieszeniach bocznych i błyskawicznych, niemal natychmiastowych reakcjach. Silnik jest umieszczony w centralnej części blisko osi pionowej; jego masa jest prawie nieodczuwalna podczas szybkiej zmiany kierunku. Audi R8 GT jest dynamiczne, precyzyjne i stabilne w prawie każdej sytuacji.
Chassis opiera się na klasycznej konstrukcji wyścigowej – podwójne wahacze wykonane z aluminium lokalizują koła. Hydrauliczne, wspomagane kierownicą ma bezpośredni stosunek 16,3:1 i łączy kierowcę blisko i precyzyjnie z drogą. Ręcznie regulowane zawieszenie typu coilover, które obniża nadwozie o maksymalnie 10 milimetrów (0,39 in), jest standardem. Wyższe kąty pochylenia przednich i tylnych kół czynią prowadzenie nieco bardziej zwinne niż w modelu standardowym.
19-calowe koła aluminiowe mają rozmiary 8,5 J x 19 z przodu i 11 J x 19 z tyłu, a opony mają odpowiednio rozmiar 235/35 oraz 295/30. Audi zamontuje opony 305/30 wraz z opcjonalnymi kołami na tylnej osi na życzenie. Opony wyścigowe, które oferują szczytowe osiągi na suchych drogach, są dostępne dla entuzjastów wyścigów.
Audi standardowo montuje wewnętrznie wentylowane, ceramiczne tarcze hamulcowe z włókna węglowego. Są one niezwykle trwałe i odporne na ścieranie, a także wyjątkowo lekkie. Razem ważą o dziewięć kilogramów (19,84 lb) mniej niż ich stalowe odpowiedniki w tym samym rozmiarze. Mają średnicę 380 milimetrów (14,96 in) z przodu i 356 milimetrów (14,02 in) z tyłu. Pierścienie cierne są przykręcone do ze stali nierdzewnej za pomocą elementów elastycznych. Czerwone anodowane aluminiowe zaciski hamulcowe – z sześcioma tłokami z przodu – są dedykowane wyłącznie dla Audi R8 GT.
Program stabilizacji ESP został specjalnie dostosowany do Audi R8 GT i można go przełączyć w tryb Sport za naciśnięciem przycisku, aby umożliwić spektakularne, ale bezpieczne poślizgi podczas przyspieszania na wyjściu z zakrętu. Kierowca może całkowicie dezaktywować system na wycieczkę na tor wyścigowy.
Ekskluzywne i dynamiczne: wnętrze i wyposażenie
W Audi redukcja wagi oznacza zwiększenie wydajności i efektywności, ale nie kosztem wygody. Audi R8 GT, które Audi sprzedaje w Niemczech za 193 000 euro, wyposażone jest w automatyczny system klimatyzacji i elektryczne szyby, system nawigacji z logiką MMI oraz mocny system audio. Opcjonalnie dostępny jest system audio Bang & Olufsen o mocy 465 watów, dziesięciu kanałach, zmieniarka CD i interfejs Audi Music. Jak zawsze w Audi, wnętrze prezentuje dbałość o szczegóły. Bogate materiały zachwycają pasażerów wyrafinowanym wyglądem i odczuciem.
Ergonomiczne wnętrze jest wykończone w sportowych odcieniach czerni i ciemnej szarości. Kierownica, podsufitka, słupki dachu, podkładka na kolana, dźwignia hamulca ręcznego oraz kubełkowe fotele pokryte są Alcantarą z kontrastującym przeszyciem. Materiał o wyglądzie skóry rekina, który jest nieco chropowaty w dotyku, zastosowano na grodzisku, wykończeniach drzwi, desce rozdzielczej oraz na desce rozdzielczej. „Monoposto” – łuk w kokpicie – wykonany jest z matowego włókna węglowego.
Zestaw wskaźników ma białe cyferblaty z oznaczeniami „R8 GT”. Nowo zaprojektowana gałka zmiany biegów wykonana jest z CFRP i aluminium; centralny tunel i wykończenia drzwi mają dekoracyjne wstawki w kolorze nadwozia. Progi drzwi mają wykończenia z matowego aluminium zdobione logo „R8 GT”.
Liczne ekskluzywne opcje dostępne są dla Audi R8 GT. Opcje zewnętrzne obejmują dwa alternatywne koła, przedni splitter w kolorze nadwozia i wykończenie komory silnika z CFRP. Elementy węgla na drzwiach, tunelu, w kokpicie i na desce rozdzielczej są dostępne jako opcje wnętrza. Inne to: wielofunkcyjna skórzana kierownica, pasy bezpieczeństwa w kolorze czerwonym, pomarańczowym lub szarym, maty podłogowe z logo „R8 GT” oraz podświetlane w czerwonym kolorze wykończenia progów drzwi z CFRP. Na życzenie Audi zamontuje fotele z ramami z węgla, które są nieco lżejsze niż skorupy CFRP. Pokrowce foteli z Alcantary są opcjonalnie dostępne z haftowanym logo „R8 GT”.