2010 Audi R8 Spyder V10

2010 Audi R8 Spyder V10

Przejdź do galerii zdjęć2010 Audi R8 Spyder V10

Audi cieszyło się z sukcesu swojego modelu R8 na rynku, zwłaszcza po wprowadzeniu wersji V10, dlatego zdecydowało, że ścięcie dachu w swoim supersamochodzie to dobry pomysł.

Audi zdobyło miejsce przy stole producentów supersamochodów dzięki wersji coupe, ale to nie wystarczało niemieckiemu producentowi. Po tym, jak światowy kryzys finansowy zaczął ustępować, a segment motoryzacyjny zaczął wracać do formy, firma wprowadziła model R8 Spyder jako konkurenta dla innych potężnych, drogich pojazdów. W końcu, samochód dzielił wspólne podzespoły z Lamborghini Gallardo, które również oferowane było w wersji kabriolet. Ponieważ jednak nazwa Cabriolet brzmiała zbyt zwyczajnie, Audi użyło nazwy Spyder. To określenie było uznawane za charakterystyczne dla pojazdów o wysokich osiągach, a R8 idealnie pasował do opisu.

Z przodu, producent umieścił charakterystyczny element, nazywany osłoną chłodnicy w stylu singleframe. Otoczono go chromowaną ramką i ozdobiono siatką w stylu kratki. Cała konstrukcja została zwieńczona reflektorami LED, które miały perłowe światła do jazdy dziennej po zewnętrznej stronie dolnej. Pod nimi Audi zainstalowało wloty powietrza, które chłodziły przednie tarcze hamulcowe i ozdobiło je dwoma szczelinami, charakterystycznymi dla wersji R8 z silnikiem V10.

Z profilu, model R8 bez dachu miał grube słupki A, które również pełniły rolę ochronną podczas przewrócenia się samochodu. Stworzyło to również nową przestrzeń do przechowywania składanej tkaniny dachu, którą przykryto aerodynamicznie ukształtowaną pokrywą z dwoma małymi wybrzuszeniami. W przeciwieństwie do coupe, które miało wloty powietrza w kontrastowych kolorach, R8 Spyder miał wloty w kolorze nadwozia. Ogólne faliste kształty pojazdu rozciągały się ku tyłowi i kończyły niemal płaskim, pochylonym ku przodowi tyłem. Tam producent zamontował tylne światła z widocznymi prostokątnymi blokami świetlnymi w środku. Pod zderzakiem, samochód miał szerokie otwory wentylacyjne z dwoma poziomymi i dwoma pionowymi szczelinami. Na koniec, na dolnej części przedniego zderzaka, po bokach dyfuzora, znajdowały się dwa owalne wydechy.

W kabinie, dwuosobowy kabriolet oferował sportowe fotele z wysokimi boczkami. Przed kierowcą znajdował się przyrząd w stylu binokularu z dużymi wskaźnikami prędkościomierza i obrotomierza oraz mniejszymi dla wskaźników temperatury płynu chłodzącego i poziomu paliwa. Dodatkowo, czerwony wyświetlacz TFT pokazywał dane z komputera pokładowego samochodu. Audi zainstalowało mechanizm elektrycznego otwierania dachu, a kierowca mógł otworzyć lub zamknąć kabinę w 19 sekund przy prędkości do 50 km/h.

Za kabiną i komorą dachu, Audi zainstalowało silnik V10 o pojemności 5,2 litra. Dzięki systemowi wtrysku paliwa bezpośredniego, rozwijał moc 525 PS (518 hp), którą przesyłał na wszystkie koła za pomocą sześciobiegowej skrzyni manualnej lub sześciobiegowej automatycznej.

Fascynacja na nowym poziomie intensywności: Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro łączy oszałamiającą wydajność z doznaniami jazdy bez dachu. Silnik V10 o mocy 386 kW (525 hp) przyspiesza sportowy samochód z lekkim materiałowym dachem do 100 km/h w 4.1 sekundy w drodze do maksymalnej prędkości 313 km/h. Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro oferuje fascynujący zestaw technologii, w tym Audi Space Frame (ASF) wykonany z aluminium i kompozytu włóknistego, stały napęd na wszystkie koła quattro, reflektory LED oraz innowacyjny mikrofon w pasach bezpieczeństwa.

Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro zachwyca od pierwszego spojrzenia. Jego linie oferują unikalną interpretację dynamiki i emocji sportowego samochodu o wysokich osiągach. Dwa charakterystyczne srebrne przykrycia, w które wkomponowane są duże otwory wentylacyjne, nadają długiemu tyłowi potężny profil. W przeciwieństwie do Coupé, Audi R8 Spyder ma klasyczne wloty powietrza za drzwiami. Boczne panele tylne oraz duża pokrywa nad schowkiem na materiałowy dach wykonane są z kompozytu włóknistego.

Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro ma materiałowy dach w klasycznym stylu Audi. Waga dachu wynosi jedynie 42 kilogramy; dzięki temu całkowita masa pojazdu jest niska, a środek ciężkości znajduje się na odpowiedniej wysokości. Gdy dach jest zamknięty, harmonijnie wkomponowuje się w linię designu – kończy się w dwóch smukłych płetwach, które rozciągają się ku tyłowi i mają kontur podobny do twardego dachu Audi R8 Coupé.

Dach nadaje się do jazdy z dużymi prędkościami i jest cichy. Dzięki standardowemu silnikowi elektrohydraulicznemu, dach otwiera się i zamyka w ciągu 19 sekund, nawet przy prędkości do 50 km/h. Podgrzewane szklane okno jest osobno zintegrowane w grodzi i można je podnosić oraz opuszczać za pomocą przełącznika, zarówno przy dachu w górze, jak i w dół. Audi dostarcza również deflektor wiatru, który można zamontować w zaledwie dwóch krokach.

Grodź zawiera zintegrowaną ochronę przed wywróceniem w postaci dwóch napiętych płyt. Nadwozie Audi R8 Spyder wykonane w technologii Audi Space Frame (ASF) jest wzmocnione w kluczowych miejscach, a jego waga wynosi jedynie 216 kilogramów – tylko sześć kilogramów więcej niż w Coupé. W wersji z manualną skrzynią biegów, sportowy samochód waży zaledwie 1,720 kilogramów.

Ogromna moc: napęd

Nowe Audi z najwyższej półki oferuje niesamowite osiągi. Wolnossący silnik V10 z aluminiową miską olejową wyposażony jest w bezpośredni wtrysk paliwa. Stosunek sprężania 12.5:1, który umożliwia koncepcja FSI, przyczynia się do wysokiej wydajności i dobrego współczynnika efektywności. Lubrykacja z suchą miską olejową, kolejna technologia wyścigowa, zapewnia niezawodne dostarczanie oleju nawet przy maksymalnych przyspieszeniach bocznych i podłużnych.

Silnik o pojemności 5.2 litra generuje 530 Nm momentu obrotowego przy 6,500 obr/min i 368 kW (525 hp) przy 8,000 obr/min. Jego specyficzna moc wynosi 100.9 hp na litr pojemności; każdy koń mechaniczny musi poruszać jedynie 3.3 kilogramy wagi. Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro przyspiesza od zera do 100 km/h w 4.1 sekundy, osiągając maksymalną prędkość 313 km/h. Silnik oferuje niesamowity ciąg i trzyma się gazu w każdej sytuacji, towarzyszy mu niezapomniany dźwięk dziesięciocylindrowego Audi.

Audi oferuje jako opcję skrzynię biegów R tronic z sześcioma przełożeniami. Posiada ona tryb automatyczny oraz manualny, w którym kierowca może zmieniać biegi w mgnieniu oka za pomocą łopatek na kierownicy. Launch Control zarządza załączaniem sprzęgła dla maksymalnego przyspieszenia. Permanentny napęd na wszystkie koła quattro koncentruje moc na drodze z najwyższą łatwością. Wraz z blokadą dyferencjału na tylnej osi, zapewnia znacznie lepszą przyczepność, stabilność, prędkość w zakrętach i precyzję.

Technologia wyścigowa znalazła również swoje miejsce w podwoziu Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro. Na wszystkich czterech kołach są podwójne trójkątne wahacze wykonane z aluminium, a hydrauliczne wspomaganie kierownicy przekazuje bardzo precyzyjne odczucie drogi. Standardowe zawieszenie obejmuje technologię Audi magnetic ride, w której amortyzatory dostosowują swoje reakcje do warunków na drodze i stylu jazdy w ciągu milisekund. Zawieszenie sportowe z konwencjonalnymi amortyzatorami jest dostępne jako opcja.

Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro porusza się na 19-calowych kołach z oponami 235/35 z przodu i 295/30 z tyłu. Cztery tarcze hamulcowe są wentylowane wewnętrznie i perforowane, a hamulce obejmują w sumie 24 zaciski. Audi oferuje również duże tarcze węglowo-ceramiczne, które są lekkie, wytrzymałe i długowieczne. System stabilizacji ESP ma tryb Sport i może być całkowicie dezaktywowany.

Komfortowe: wnętrze, wyposażenie i wykończenie

Otwarty dwuosobowy samochód oferuje przestronne wnętrze. Kierownica sportowa, pokryta skórą, ma spłaszczoną dolną część, a elektryczne fotele idealnie prowadzą i wspierają ciało. Jakość wykonania jest wyjątkowa; kontrolki są jasne i logiczne; a system informacji dla kierowcy obejmuje stoper. Tylny grodzik zawiera schowek z trzema pojemnikami, a bagażnik z przodu pojazdu może pomieścić 100 litrów bagażu.

Wśród wyróżniających się elementów wyposażenia znajduje się doskonały system audio od Bang & Olufsen, luksusowa automatyczna klimatyzacja oraz podgrzewane fotele. Pokrycia skórzane są specjalnie barwione, aby zredukować nagrzewanie się pod wpływem promieni słonecznych. Standardowy system nawigacji plus z logiką sterowania MMI charakteryzuje się imponującą rozdzielczością i szybkim obliczaniem tras.

W standardzie w Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro znajdują się reflektory LED – diody emitujące światło są wykorzystywane do świateł mijania, świateł drogowych, świateł do jazdy dziennej i kierunkowskazów. Reflektory LED nie tylko wyglądają jak dzieła sztuki technologicznej, ale także oferują znaczne praktyczne korzyści ze względu na świetną dystrybucję światła, długą żywotność i niezwykle niskie zużycie energii.

Wśród ekskluzywnego opcjonalnego wyposażenia Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro znajduje się innowacyjny mikrofon w pasach bezpieczeństwa, który umożliwia prowadzenie rozmów telefonicznych nawet przy otwartym dachu na autostradzie. W każdej z dwóch pasów zintegrowane są trzy małe mikrofony; czwarty zamontowany jest na ramie szyby. Audi zacznie sprzedawać otwarty dwuosobowy model w Niemczech w ciągu najbliższych dni, w cenie podstawowej wynoszącej 156,400 euro.

Dach i nadwozie

Dach Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro wykonany jest z materiału – klasyka Audi i bezkompromisowe rozwiązanie dla sportowego samochodu o wysokich osiągach. Waga dachu wynosi zaledwie 42 kilogramy; dzięki temu całkowita masa pojazdu jest niska, a środek ciężkości znajduje się na odpowiedniej wysokości. Gdy dach jest zamknięty, harmonijnie wkomponowuje się w linię designu – kończy się w dwóch eleganckich, wąskich płetwach, które rozciągają się ku tyłowi i mają kontur podobny do twardego dachu Audi R8 Coupé. Płetwy umożliwiają ciasne ściągnięcie materiału.

Dach składa się z zewnętrznej powłoki z tekstyliów odpornych na wyciek. Podsufitka pokrywa ramę, dużą część, której wykonano z odlewanego magnezu i aluminium. Materiałowy dach nadaje się w pełni do jazdy z dużą prędkością i jest akustycznie bardzo komfortowy. Przy prędkości 130 km/h z zamkniętym dachem, poziom hałasu w Audi R8 Spyder jest jedynie nieznacznie wyższy niż w Coupé, a przy dużych prędkościach jest niższy niż w autach konkurencji.

Materiałowy dach ma prosty silnik elektrohydrauliczny, który jest cichszy i lżejszy niż powszechnie stosowane elektrohydrauliki. Pompa zamontowana na podwoziu Audi R8 Spyder działa z ciśnieniem 120 bar.

System cylindrów napędowych, zawiasów i haków otwiera i zamyka dach w 19 sekund, nawet przy prędkości do 50 km/h. Procedura rozpoczyna się za pomocą klucza w zamku drzwi lub przełącznika na tunelu środkowym. Ze względów bezpieczeństwa przyciski należy przytrzymać, gdy pojazd jest w spoczynku, ale wystarczy krótko nacisnąć przycisk, aby otworzyć dach przy prędkości 6 km/h lub wyższej.

Przy otwieraniu dachu najpierw opuszczają się szyby, następnie płetwy materiałowego dachu unoszą się ku górze. Duża pokrywa schowka, przymocowana do dwóch zawiasów siedmio-linkowych, porusza się w górę i w krzywej ku tyłowi. Materialowy dach składa się w kształt litery Z i pozostaje jako trójwarstwowy, płaski pakiet w swoim schowku nad silnikiem V10. Ostatecznie pokrywa zamyka się ponownie, najpierw z przodu, a potem z tyłu.

Podgrzewane szklane tylne okno, które jest oddzielone od materiałowego dachu, opuszcza się w grodzi za siedzeniami. Można je podnosić i opuszczać za pomocą oddzielnego przełącznika, niezależnie od pozycji dachu. Gdy materiałowy dach jest otwarty, okno wznosi się tylko na 15 centymetrów – idealne do tłumienia turbulencji. Miło jest również opuścić okno, gdy dach jest zamknięty. Kiedy słońce jest gorące, opuszczenie okna poprawia wentylację w wnętrzu, nie powodując nieprzyjemnych przeciągów.

W bagażniku Audi R8 Spyder znajduje się torba z deflektorem wiatru z solidną ramą. Można go w prosty sposób zamontować w gniazdach na grodzi. Deflektor wiatru utrzymuje wnętrze prawie wolne od przeciągów przy prędkościach do około 200 km/h.

Całkowite bezpieczeństwo: ochrona przed wywróceniem

Oprócz dużej części napędu dachu, w grodzi zintegrowane są również dwie mocne, sprężynowe sekcje aluminiowe, które służą jako ochrona przed wywróceniem. W momencie aktywacji napinacza pasa lub poduszki powietrznej, włączniki magnetyczne zwalniają blokady i sekcje niezależnie unoszą się w górę w ciągu 0.20 sekundy, łapiąc się na prowadnicach.

Poduszki powietrzne chroniące głowę/klatkę piersiową w tylnych oparciach chronią pasażerów w przypadku uderzenia bocznego. Pełnowymiarowe poduszki powietrzne są gotowe w przypadku czołowego zderzenia. W przypadku kolizji z tyłu, integralny system podparcia głowy Audi zmniejsza ryzyko urazów szyi.

Dach z systemem napędowym, schowek, pokrywa i system ochrony przed wywróceniem tworzą prefabrykowany zespół. Montowany jest w pojeździe podczas produkcji rzemieślniczej w zakładzie Audi w Neckarsulm, gdzie budowany jest Audi R8 Spyder. Moduł zapewnia dodatkową sztywność nadwozia ASF, przyczyniając się tym samym do dynamicznego prowadzenia, większego bezpieczeństwa pasywnego oraz doskonałego komfortu drgań w kabinie.

Ultra lekka: nadwozie ASF

Aluminiowe nadwozie Audi R8 Spyder jest najlepsze w swojej klasie pod względem jakości lekkiej konstrukcji – stosunek wagi do wielkości i sztywności skrętnej. Nadwozie w białym kolorze składa się z trzech elementów przekształconych: Ekstrudowane sekcje aluminiowe stanowią 75 procent; węzły odlewane próżniowo 8 procent; a panele aluminiowe zintegrowane w tym szkielecie za pomocą połączeń tarciowych stanowią 17 procent. Panele wykonane są z stopów utwardzanych w wysokiej temperaturze – osiągają swoją finalną twardość podczas procesu malowania, który obejmuje suszenie w piecu.

Audi wykorzystało swoje wszechstronne doświadczenie do budowy nadwozia. Struktura ASF integruje półpodporową ramę silnika wykonaną z ultra lekkiego magnezu. Tunel podłogowy jest wzmocniony niestandardowymi, szczególnie lekkimi blachami dopasowanymi.

Grubość poszczególnych paneli zmienia się w zależności od potrzeb. Łączone są one metodą spawania tarciowego – nową metodą charakteryzującą się wyjątkową szczelnością, wysoką precyzją wymiarową i minimalnym odkształceniem.

Nadwozie Spydera dzieli około 70 procent części z nadwoziem Coupé. Krytyczne obszary – takie jak tunel centralny i grodź – zostały specjalnie wzmocnione, aby były bardziej sztywne. Słupki A i B oraz progi mają grubsze sekcje; w centralnej części podłogi zintegrowano poprzeczkę i płyty aluminiowe działające jako płyty oporu. Aluminiowa płyta jest również przymocowana do spodu, co dodatkowo poprawia sztywność boczną. Dodatkowe elementy w drzwiach służą jako drogi obciążeniowe w przypadku zderzenia czołowego.

Pomimo wszystkich tych wzmocnień, nadwozie waży jedynie 216 kilogramów, tylko sześć kilogramów więcej niż Coupé. W wersji z manualną skrzynią biegów, Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro waży zaledwie 1,720 kilogramów, a w wersji R tronic tylko pięć kilogramów więcej.

Panele boczne oraz duża pokrywa schowka na dach również przyczyniają się do tej pozytywnej wartości. Wykonane są z kompozytu włóknistego produkowanego nową metodą. Oprócz tego, że jest szybsza i bardziej energooszczędna niż tradycyjna produkcja w autoklawie, formowanie wtryskowe żywicy (RTM) również zapewnia lepszą jakość powierzchni. Wzmocniony włóknem plastik stosowany jest do pokrywy komory silnika i tylnego spojlera; termoplasty do zderzaków.

Większość nadwozia jest starannie wykonana ręcznie w zakładzie w Neckarsulm. Przednia część, centralna podłoga i tylna część są montowane osobno. Po połączeniu w strukturę podporową dodawane są słupki i duże metalowe panele – przede wszystkim dach, ściany boczne, drzwi i panele osłonowe. Wysoce wykwalifikowani pracownicy wykonują spawy, których łączna długość wynosi 107 metrów. 814 samoprzebijających nitów i 188 automatycznie umieszczanych wkrętów samogwintujących łączy panele strukturalne z szkieletem ASF.

Prace te charakteryzują się najwyższą precyzją. W pełni automatyczny system pomiarowy sprawdza dokładność wymiarów każdego nadwozia z dokładnością do dziesiątej części milimetra. Skanner działa bezkontaktowo i używa 95 czujników laserowych do sprawdzania 220 punktów w ciągu pięciu sekund. Tomograf komputerowy, w którym Audi przeprowadza kontrole losowe, mierzy jeszcze dokładniej. Jego promieniowanie rentgenowskie jest w stanie wykrywać odchylenia w skali tysięcznych części metra.

Design

Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro ma długość 4.43 metra, szerokość 1.90 metra i wysokość 1.24 metra – ma szeroką, osadzoną na drodze sylwetkę, jakby gotową do skoku. Dynamiczne proporcje, rzeźbiarski design i kabina pasażerska umieszczona daleko z przodu z płaską szybą wizualnie podkreślają koncepcję silnika umieszczonego w środku.

Jak w każdym Audi, charakterystycznym elementem jest osłona chłodnicy w kształcie pojedynczej ramy – jest szeroka, niska i pomalowana na wysoki połysk. Wąskie paski chromowe ozdabiają poziome i pionowe szczeliny osłony. Wargę przedniego zderzaka i wloty powietrza kierujące powietrze przez trzy chłodnice również pomalowano na wysoki połysk. Wloty mają tylko dwa poprzeczne pręty, co sprawia, że wyglądają na duże i głodne.

Ekskluzywnym technologicznym elementem wyróżniającym są standardowe reflektory LED Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro. Audi jest pierwszym producentem samochodów na świecie, który wykorzystuje diody emitujące światło do świateł mijania, świateł drogowych, świateł do jazdy dziennej i kierunkowskazów. Z temperaturą barwową 6,000 Kelvinów, światło LED jest bardzo zbliżone do światła dziennego, co utrzymuje oczy w gotowości podczas jazdy w nocy. Doskonała dystrybucja światła i długa żywotność diod LED to dodatkowe zalety, a także znacznie mniejsze zużycie energii niż w tradycyjnych lampach halogenowych.

Reflektory to techniczne dzieła sztuki. Każde z świateł do jazdy dziennej składa się z 24 diod LED ułożonych w falę wzdłuż dolnej krawędzi reflektorów, które wyglądają jak jednolity pasek dzięki plastikowej obudowie umieszczonej przed diodami LED. Odbłyśnik reflektora przypomina otwarte muszle małży.

Atrakcyjnie rzeźbione: wloty powietrza

W przeciwieństwie do Coupé, Audi R8 Spyder nie ma bladek bocznych przed tylnymi kołami. Zamiast tego posiada duże pionowe wloty, które są atrakcyjnie uformowane z boków. V10 oddycha głęboko przez te wloty – teoretycznie 750 kilogramów powietrza na godzinę każdy przy pełnym obciążeniu. Drzwi mają nową listwę wykończeniową z wznoszącymi się krawędziami; cień konturu tylnej części tworzy wyraźną, dynamiczną falę nad kołami.

Wyprofilowane progi boczne tworzą dodatkowe akcenty świetlne i rzeźbią boki.

Eliptyczny fałd okala długi tył i nadaje mu wizualną strukturę. Gdy patrzymy na niego z góry, łączy kabinę pasażerską i silnik w jedną całość. Dwa duże przykrycia w błyszczącym srebrze wypuszczają powietrze przez grodź. Zmniejszają się w miarę wydłużania się ku tyłowi i mają pionowe otwory wentylacyjne. Szeroka wylot w projekcie umieszczony jest pomiędzy przykryciami. Jest otwarty, gdy samochód jest w spoczynku, i zamknięty podczas jazdy, aby nie zakłócać aerodynamiki.

Przepływ powietrza oddziela się od samochodu bardzo precyzyjnie na lekko wznoszącej się krawędzi tylnej. Dyfuzor podwozia ssie Audi R8 Spyder do drogi podczas jazdy – siła docisku odgrywa większą rolę niż opór podczas rozwoju aerodynamiki. Przy współczynniku oporu powietrza 0.37 i małej powierzchni przedniej 1.99 m2, sportowy samochód o wysokich osiągach i tak gładko przemieszcza się przez wiatr. Audi wdrożyło wiele wiedzy zdobytej w motorsporcie do przepływu powietrza wokół i przez nadwozie Audi R8 Spyder.

Tylne wloty powietrza mają również dwa poprzeczne pręty. Układ wydechowy kończy się dwoma dużymi, owalnymi końcówkami, a w pełni wyłożone podwozie kończy się uniesionym dyfuzorem, który jest pomalowany na czarno. Tylni spojler, nieco zmodyfikowany w porównaniu do Coupé, automatycznie wysuwa się przy prędkości 100 km/h. Jest zaprojektowany w ten sposób, że gdy nie jest rozłożony, odprowadza ciepło z obszaru wydechu.

Liczne detale pokazują miłość, jaką projektanci Audi wkładają w każdy detal Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro. Rama szyby ma błyszczące wykończenie z anodowanego aluminium, do którego zamocowane są mocowania ze stali nierdzewnej dla dachu, co tworzy atrakcyjny kontrast. Odznaki V10 na bokach sugerują moc silnika. Czarna powierzchnia między światłami tylnymi podkreśla szerokość pojazdu. Ich komory mają ciemnoczerwony kolor, a diody LED generują trójwymiarowy wzór światła.

Audi oferuje Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro w wyborze trzech kolorów – czarnym, czerwonym i brązowym – dla dachu. Nadwozie dostępne jest w solidnych kolorach Ibis White i Brilliant Red; w metalicznych odcieniach Suzuka Gray, Teak Brown, Ice Silver, Jet Blue i Aurum Beige; oraz w perłowych kolorach Daytona Gray, Sepang Blue, Lava Gray i Phantom Black. Klienci poszukujący większej ekskluzywności mogą wybierać z około 100 specjalnych kolorów lub zlecić zmiksowanie własnego odcienia.

Silnik

Ogromna moc, chęć reakcji i potężne przyspieszenie, niezwykła wolność obrotów i emocjonujący dźwięk – Audi R8 Spyder zapewnia doznania sportowego samochodu, które przyprawiają o dreszcze. Na biegu jałowym i podczas toczenia się, jego silnik V10 o pojemności 5.2 litra odtwarza charakterystyczną melodię Audi – donośny ryk. Warczące basy i wesołe trąbki dołączają, gdy prędkość obrotowa silnika wzrasta, dobiegając do kulminacji.

V10 o pojemności 5,204 cc ma charakter silnika wyścigowego. Nic dziwnego: przy minimalnych modyfikacjach, silnik zasila również samochód wyścigowy GT3, który oparty jest na zamkniętym R8. Jego maksymalny moment obrotowy wynoszący 530 Nm jest dostępny przy 6,500 obr/min; maksymalna prędkość obrotowa silnika wynosi 8,000 obr/min, gdzie generuje 386 kW (525 hp). Elektroniczny ogranicznik obrotów nie interweniuje do prędkości 8,700 obr/min, kiedy to tłoki przemieszczają się o 26.91 metra na sekundę.

Dziesięciocylindrowy silnik ma specyficzną moc wynoszącą 100.9 hp na litr pojemności. Każdy koń mechaniczny musi poruszać jedynie 3.28 kilogramów. W wersji z manualną skrzynią biegów, otwarty sportowy samochód Audi waży zaledwie 1,720 kilogramów.

Osiągi są oszałamiające. Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro startuje z miejsca do 100 km/h w 4.1 sekundy. Wersja z przekładnią R tronic potrzebuje tylko dodatkowych 8.3 sekundy, aby przekroczyć 200 km/h. A przyspieszenie utrzymuje się aż do maksymalnej prędkości 313 km/h.

Dziesięć cylindrów: maksymalna dynamika

Dziesięć cylindrów to idealna konfiguracja dla maksymalnej dynamiki. W porównaniu do V8 o tej samej pojemności, V10 ma mniejsze i lżejsze tłoki oraz korbowody, co pozwala mu łatwiej i wyżej wchodzić na obroty. Z kolei w porównaniu do V12, ma mniej komponentów, co utrzymuje niską masę ruchomą oraz wewnętrzny tarcie. V10 jest niezwykle kompaktowy – łącznie ze wszystkimi częściami dodatkowym ma tylko 646 milimetrów długości, 737 milimetrów szerokości i 696 milimetrów wysokości.

Jak prawie wszystkie silniki V od Audi, dziesięciocylindrowy – ręcznie montowany w zakładzie w Győr, na Węgrzech – ma kąt cylindrów 90 stopni. Tak szerokie otwarcie daje niski środek ciężkości. Dwa przeciwstawne banki są przesunięte o 18.5 milimetra. Średnica wynosi 84.5 milimetra, a skok 92.8 milimetra.

Wał korbowy wykonany jest ze stali kutej, skonfigurowany jako wał o wspólnym pinie – każda para przeciwstawnych korbowodów angażuje ten sam pin. Taki projekt łączy maksymalną sztywność z minimalną wagą, a także zapewnia, że V10 zapala w odstępach 54 i 90 stopni, co odgrywa dużą rolę w jego dźwięku wywołującym dreszcze.

Miska silnika jest wykonana w technologii odlewu niskociśnieniowego, złożonej metody, która zapewnia szczególnie jednorodną strukturę. Jej stop aluminium-krzem łączy niską wagę z wysoką wytrzymałością. Wysoka zawartość krzemu sprawia, że cylindry są niezwykle odporne na zużycie. Cały silnik waży jedynie 258 kilogramów.

Miska silnika została skonfigurowana jako konstrukcja typu bedplate: Dolne łożysko wału korbowego zintegrowane jest w wspólnej ramie dla maksymalnej sztywności i optymalnego zachowania wibracji. Ponieważ wykonane są z żeliwa, redukują rozszerzalność cieplną obudowy i utrzymują luz w zakresie tolerancji na głównym łożysku wału korbowego. Kuty wał korbowy oraz korbowody ze stali kutej łączą wysoką wytrzymałość z niską wagą. Tłoki wykonane są z wysokowytrzymałego stopu aluminium.

Dostarczanie oleju jak w motorsporcie: lubrykacja z suchą miską olejową

V10 korzysta z lubrykacji z suchą miską olejową – rozwiązanie, które umożliwia niską pozycję montażu i odpowiedni środek ciężkości pojazdu. Zewnętrzny zbiornik oraz pompa olejowa, która działa w pięciu różnych fazach ssania i wydania w celu efektywności, zapewniają smarowanie w każdych warunkach. Pompa jest zaprojektowana na przeciążenia boczne wynoszące 2 g, jakie występują w motorsporcie. Pobiera olej silnikowy oddzielnie z komory korbowej, skrzyni łańcuchowej i głowic cylindrów, a dwa chłodniki obniżają temperatury oleju.

Wałki rozrządu, a także pompa olejowa, pompa wody i kilka auxilii, są napędzane bezobsługowymi łańcuchami umieszczonymi na tylnej ścianie silnika. Wszystkie cztery wałki rozrządu mogą być poruszane w zakresie 42 stopni obrotu wału korbowego. Umożliwia to szeroki zakres czasowy dla 40 zaworów, które są uruchamiane za pomocą wałków rolkowych. Zawory wydechowe są napełnione sodem, co zapewnia lepszy efekt chłodzenia.

V10 zarządzany jest przez zaawansowany system zarządzania silnikiem, który działa w konfiguracji master-slave z dwoma komputerami. Jego system bezpośredniego wtrysku paliwa działa według zasady FSI opracowanej przez Audi. To idealne rozwiązanie zarówno na drogi, jak i do motorsportu, w którym od dawna udowodniło swoją przewagę: Samochód wyścigowy Audi R8 wygrał wyścig 24 Godziny Le Mans w czterech na pięć startów z mocą FSI.

System wspólnego szynowania jest odpowiedzialny za rozprowadzenie mieszanki. Wtryskuje paliwo do komór spalania pod ciśnieniem do 120 bar przez dysze umieszczone w boku głowicy cylindrów. Mieszanka paliwowa jest intensywnie wirowana, co chłodzi ściany. Umożliwia to bardzo wysoki współczynnik sprężania wynoszący 12.5:1, co przyczynia się do wysokiej wydajności i bardzo dobrej efektywności. W połączeniu z R tronic, dziesięciocylindrowy silnik spala średnio 13.9 litrów paliwa na 100 km. Zbiornik o pojemności 80 litrów zapewnia długi zasięg.

Droga wlotowa powietrza została zoptymalizowana pod kątem niskich strat. Kolektor dolotowy, wykonany z lekkiego tworzywa sztucznego, charakteryzuje się zoptymalizowaną geometrią przepływu. Wloty sterowane przez system zarządzania silnikiem mają wbudowane klapy wirujące. Przy niskim obciążeniu i prędkości obrotowej silnika, powodują, że wciągane powietrze porusza się w ruchu wirującym („tumble”), co dodatkowo zwiększa wydajność procesu spalania.

Po stronie wydechowej, niski opór i skomplikowany kolektor zapewniają wymianę gazów z maksymalną dynamiką. Dwie sterowane podciśnieniem klapy dźwiękowe w rurze wydechowej modulują głośność i barwę V10 w zależności od obciążenia i prędkości obrotowej silnika.

Napęd

Przy średnicy zaledwie 215 milimetrów, sprzęgło w Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro jest bardzo kompaktowe, co również wynika z niskiej pozycji montażu silnika. Standardowo zainstalowana jest sześciobiegowa skrzynia manualna. Dźwignia działa precyzyjnie i lekko z krótkimi skokami przez ozdobną, otwartą stalową bramę – typowe dla Audi.

Audi oferuje również R8 Spyder z opcjonalną nowoczesną skrzynią biegów – sekwencyjną R tronic. Krótka dźwignia zmiany biegów i aluminiowe łopatki na kierownicy zapewniają autentyczne uczucie wyścigowe. Prędkość zmiany biegów dostosowuje się do potrzeb: Zmiana biegów jest komfortowa podczas umiarkowanej jazdy; przy wyższych obciążeniach silnika i prędkościach, zmiana biegów odbywa się w mniej niż jedną dziesiątą sekundy. Polecenia kierowcy są przekazywane elektrycznie. Jednostka zmiany biegów ma własny obieg płynu hydraulicznego, który jest ciśnieniowany na poziomie 40 do 50 bar. Hydraulika zarządza sprzęgłem i zmienia biegi.

R tronic to wszechstronny system, oferujący zarówno tryb ręczny, jak i w pełni automatyczny. W obu przypadkach kierowca może wybierać spośród dwóch programów. R tronic jest najbardziej komfortowy w trybie „Automatycznym Normalnym”, a największą dynamikę oferuje w trybie „Ręcznym Sportowym”.

Standardowa funkcja startu umożliwia rakietowe starty. Aktywuje się ją prostą i ekscytującą procedurą: Wybierz tryb S, wyłącz kontrolę trakcji ASR, wrzuć bieg, wciśnij hamulec, przyciśnij pedał gazu i czekaj, aż ustabilizuje się stała prędkość obrotowa silnika. Kiedy kierowca zwolni hamulce, zaawansowany system startowy zarządza załączeniem sprzęgła w milisekundach, a V10 przekazuje całą swoją moc na drogę z idealnym poślizgiem opon. Audi R8 to jedyny pojazd, w którym Audi oferuje tę funkcję z manualną skrzynią biegów.

Więcej przyczepności: stały napęd na wszystkie koła quattro

Dodatkowa przyczepność, która pozwala Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro oderwać się od rywali, zapewnia stały napęd na wszystkie koła quattro – doskonała technologia dla sportowych samochodów o wysokich osiągach. Cztery napędzane koła znajdują lepszą przyczepność przy wyjściu z zakrętu niż dwa, co umożliwia kierowcy wcześniejsze przyspieszenie. Dynamika boczna i stabilność także korzystają na napędzie quattro. Audi R8 Spyder porusza się bezpiecznie i niezawodnie.

Koncepcja silnika umieszczonego w środku serii modeli R8 wymaga specjalnego układu dla napędu quattro. Jeden wał napędowy biegnie od skrzyni biegów, zamontowanej poprzecznie za V10, przez silnik do przedniego dyferencjału, gdzie sprzęgło lepkościowe rozdziela moc między osiami. W normalnej eksploatacji przesyła około 85 procent momentu obrotowego na tylną oś i może przesłać do 30 procent na przednią w ciągu milisekund, w razie potrzeby. Mechaniczne blokady dyferencjału na tylnej osi dodatkowo poprawiają przyczepność. Zapewnia wartość blokady do 25 procent podczas przyspieszania i do 40 procent podczas hamowania.

Podwozie

Koncepcja silnika umieszczonego w środku jest idealnym rozwiązaniem dla sportowego samochodu Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro. Umożliwia to rozkład obciążenia osi w proporcji 43:57 między przodem a tyłem, a silnik umieszczony jest w środkowej części pojazdu, blisko pionowej osi. To niemal eliminuje bezwładność masy silnika podczas szybkich zmian kierunku. Zbiornik paliwa znajduje się blisko silnika, w obszarze chronionym przed wypadkami, za siedzeniami. Ilość paliwa ma znikomy wpływ na rozkład obciążenia osi.

R8 Spyder 5.2 FSI quattro to zintegrowany system prędkości i skrajnych emocji osadzonych w doskonałych umiejętnościach technicznych. Sportowy samochód Audi skręca spontanicznie, niemal natychmiast w zakręty i radzi sobie z nimi ze stoickim spokojem, precyzyjnie prowadzony przez wrażliwą kierownicę.

Granica jest niezwykle wysoka i łatwa do opanowania, a wszystkie cztery koła wczepiają się w asfalt na wczesnym etapie podczas wyjazdu z zakrętu. Napęd quattro dosłownie łączy samochód z drogą.

Jednak zawieszenie jest zaskakująco komfortowe na długiej trasie. Podwójne trójkątne wahacze na wszystkich czterech kołach – klasyczna zasada w motorsporcie – są wykonane z aluminium, aby zredukować masy niesprężynowe. Łożyska gumowo-metalowe rozpraszają siły boczne do nadwozia z dokładnie zdefiniowaną precyzją, zapewniając jednocześnie dobrą elastyczność podłużną i filtrując większość niepożądanych drgań od drogi. Rozstaw osi wynosi 1.64 metra z przodu i 1.60 metra z tyłu.

Hydrauliczne wspomaganie kierownicy z bardzo zróżnicowanym, wrażliwym odczuciem przyczynia się w dużej mierze do poczucia bezkompromisowej precyzji podczas prowadzenia pojazdu. Charakteryzuje się sportowym i bezpośrednim stosunkiem 16.3:1. Audi dostosowało zawieszenie i jego ustawienie przez 9,000 kilometrów testów w najtrudniejszym laboratorium świata – Północnej Pętli toru wyścigowego Nürburgring.

Wyszukane tłumienie: Audi magnetic ride

Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro w standardzie jest wyposażone w kolejną funkcję najwyższej klasy – Audi magnetic ride nieustannie dostosowuje funkcję zawieszenia do profilu drogi i stylu jazdy kierowcy. Kontroler, który otrzymuje sygnały z zaawansowanego systemu czujników, nieustannie oblicza optymalne wartości dla każdego z koł.

Gdy Audi R8 Spyder wchodzi w zakręt, siła tłumienia na najbardziej zewnętrznym kole zostaje zwiększona, co zmniejsza tendencję nadwozia do przechylania się, a reakcja staje się jeszcze bardziej spontaniczna. Kierowca może wybierać między dwoma podstawowymi charakterystykami – trybem normalnym a sportowym.

W amortyzatorach krąży syntetyczny olej węglowodorowy zawierający mikroskopijne cząstki magnetyczne o średnicy od 3 do 10 tysięcznych milimetra – dziesięciokrotnie cieńsze od ludzkiego włosa.

Gdy prąd jest aplikowany do cewki, generowane jest pole magnetyczne, w którym cząstki układają się w prostopadłym kierunku do przepływu oleju w kanałach tłoka, co zapobiega jego przepływowi. Proces ten trwa zaledwie kilka milisekund, znacznie szybciej niż w konwencjonalnych systemach adaptacyjnych.

Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro toczy się na 19-calowych, kutych felgach aluminiowych z atrakcyjnym wzorem w kształcie litery Y z dziesięcioma szprychami. Opony mają rozmiary 235/35 z przodu i 295/30 z tyłu, a funkcja kontrolna monitoruje ciśnienie w oponach. Linia Audi exclusive obejmuje felgi w tym samym rozmiarze z pięcio-podwójnymi szprychami oraz powierzchnią w szaro-tytanowym lub wysoki połysk.

Niezwykłe osiągi: hamulce

Ekstremalna moc wymaga bezkompromisowej siły hamowania – Audi R8 Spyder wyposażone jest w potężny system hamulcowy. Z przodu zamontowane są zaciski hamulcowe ośmio-tłokowe, a z tyłu czterotłokowe.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.