2010 BMW X5 (E70)

Niemiecki producent samochodów wprowadził drugą generację modelu X5 w 2007 roku i nie czekał długo, żeby odświeżyć go zaledwie trzy lata później.

Podczas gdy inżynierowie śpieszyli się, aby dostosować silniki do standardów emisji Euro 5, zespół projektowy nie pracował zbyt intensywnie. W rzeczywistości jedynie zagorzali fani BMW mogli dostrzec różnice między wersją po liftingu a wersją bez liftingu modelu X5 (E70). Aby zachować specyfikę producenta, to był LCI (Life Cycle Impulse). Niemniej jednak, duży SAV (Sports Activity Vehicle) okazał się sukcesem i sprzedawał się w dużych ilościach, mimo że świat zmagał się z kryzysem finansowym.

Na zewnątrz, model X5 z 2010 roku miał nowy przedni zderzak z większymi wlotami powietrza, które miały za zadanie chłodzić hamulce i silnik. Dodatkowo, BMW zainstalowało satynowo-srebrne wykończenia na bocznych wlotach oraz plastikowy element przypominający osłonę na dole zderzaka. Z tyłu, X5 prezentował podobnie wyglądające lampy tylne, chociaż miały one więcej diod LED niż model z 2007 roku. Na koniec, tylny zderzak również został przeprojektowany i miał szerszy obszar w kolorze nadwozia niż jego poprzednik.

W środku, na pierwszy rzut oka, to był ten sam samochód, ale to wrażenie utrzymywało się tylko do momentu, w którym właściciele włączyli system infotainment. To była nowa iDrive, a jej menu było znacznie bardziej intuicyjne. Jednak reszta wnętrza pozostała praktycznie taka sama. BMW oferowało opcję trzeciego rzędu składanych siedzeń umieszczonych w bagażniku.

Najważniejsze zmiany miały jednak miejsce pod maską, gdzie BMW zamontowało nową gamę silników. Co więcej, producent porzucił dotychczas stosowaną sześciobiegową automatyczną skrzynię biegów, zastępując ją nowocześniejszą i lepszą ośmiobiegową skrzynią automatyczną. W zależności od wersji i opcji, X5 był wyposażony w napęd na cztery koła lub tylko na tylne koła.

BMW X5 z 2011 roku napisze najnowszy rozdział w historii pierwszego na świecie Sports Activity Vehicle® wiosną 2010 roku. Zadebiutował na rynku w roku modelowym 2000 pod koniec 1999 roku, BMW X5 na stałe zmienił krajobraz motoryzacyjny. Udowodnił, że dynamika jazdy, reakcja i liniowe sterowanie, charakterystyczne dla każdego BMW, mogą współistnieć z użytecznością, wszechstronnością i zdolnościami terenowymi. W 2011 roku modele BMW X5 zostały wzbogacone o nowe napędy i zaktualizowany design. Nowe BMW X5 zadebiutuje w Ameryce Północnej na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Nowym Jorku w 2010 roku.

Innowacyjne nowości w zakresie designu i napędów są wynikiem ponad 4000 nowych części stworzonych przez projektantów i inżynierów BMW dla BMW X5 z 2011 roku. Dwa z napędów X5 będą całkowicie nowe w 2011 roku, tworząc nowe BMW X5 xDrive50i i BMW X5 xDrive35i, obok znanego BMW Advanced Diesel X5 xDrive35d. Wszystkie modele otrzymują aktualizację designu, która podkreśla doskonałą ostrość i estetyczny wygląd marki X5.

Świeży design. Dobrze zbalansowane proporcje.

Design nadwozia BMW X5 z 2011 roku charakteryzuje się dobrze zbalansowanymi proporcjami, które podkreślają potężną obecność i zwinność pojazdu. Długa baza kół, krótkie zwisy przednie i tylne oraz duże koła ze stopów lekkich zapewniają wizualną równowagę między przodem a tyłem pojazdu. Kwadratowe, starannie wyprofilowane nadkola wskazują na napęd na wszystkie koła oraz zdolności terenowe BMW X5. Linie nadwozia swobodnie wznoszą się od przednich i tylnych kół, komunikując niemal idealny rozkład masy 50-50 z przodu i z tyłu, co jest niezwykle istotne dla legendarnej dynamiki jazdy BMW X5.

Boki BMW X5 są elegancko wydłużone dzięki mocnym poziomym liniom. Powierzchnia maski płynnie przechodzi w linię pasa, podczas gdy wyraźna, łagodnie nachylona linia konturów na poziomie klamki drzwi rozciąga się od nadkoli do tyłu pojazdu. Te linie charakterystyczne symbolizują moc, stabilność i obecność.

Z wyraźnie stylizowaną maską, dużą atrapą chłodnicy BMW i podwójnymi okrągłymi reflektorami, nowe BMW X5 prezentuje wyrazisty przód, który symbolizuje moc i obecność. Najnowsza interpretacja wyglądu BMW X5 prowadzi poprzez nowy projekt przedniej części i umiejscowienie standardowych lamp przeciwmgielnych. Dzięki zwiększeniu liczby elementów malowanych w kolorze nadwozia, przód sprawia wrażenie niższego. Jednocześnie zwiększone rozmiary zarówno centralnych, jak i bocznych wlotów powietrza sugerują podwyższoną moc silnika. Czarna ramka na dolnej krawędzi nadwozia jest teraz znacznie węższa. Matowa, srebrna osłona ochronna rozciąga się na całej szerokości centralnego wlotu powietrza, podkreślając muskularne cechy SAV i akcentując charakter nowego BMW X5.

Podwójne okrągłe reflektory Xenon Adaptive i lampy przeciwmgielne znajdują się teraz wyżej i bliżej atrapy chłodnicy. Nowe oprawy reflektorów BMW X5 podkreślają wysoką jakość i sportowe intencje. Charakterystyczne pierścienie BMW pełnią funkcję świateł pozycyjnych i dziennych.

Nowy tylny zderzak pasuje do graficznej struktury przedniej części, podczas gdy misternie zaprojektowane otoczenia podwójnych końcówek wydechu są pomalowane w kolorze nadwozia, aby podkreślić premium charakter BMW X5. W centrum matowy element ochronny podkreśla siłę i trwałość, odpowiednią do użytkowania w terenie.

Nad tylnym zderzakiem tył nowego X5 jest podzielony przez równoległe linie poziome. Skutkuje to podkreśleniem szerokości, uwypuklając możliwości sportowe pojazdu. Liniowe światła tylne w kształcie litery L, każde z dwoma bankami świateł LED, tworzą charakterystyczny dla BMW nocny wygląd tylnej części.

Wybór nowych kolorów nadwozia dostarcza dodatkowych wizualnych ulepszeń. Metaliczne kolory Deep Sea Blue, Platinum Grey i Sparkling Bronze są teraz dostępne dla BMW X5. Wewnątrz dostępna skóra Nevada może być wybrana w zachwycających nowych kolorach Oyster lub Cinnamon Brown, obok znanego Sand Beige i Black, a matowe elementy wykończenia w kolorze Satin Silver zostaną dodane, jeśli właściciel nie wybierze dostępnych wykończeń z szczotkowanego aluminium, ciemnego bambusa, jasnego topoli lub orzecha burl.

BMW X5 xDrive50i: V-8 z podwójną turbosprężarką.

Nowe BMW X5 xDrive50i jest flagowym modelem rodziny X5, osiągającym moc 400 koni mechanicznych przy 5500 obr/min oraz 450 lb-ft momentu obrotowego przy 1750 – 4500 obr/min z silnika V-8 o pojemności 4,4 litra z podwójną turbosprężarką. Wprowadzony w BMW X6 wiosną 2008 roku, ten aluminiowy silnik V-8 korzysta z technologii wysokiej precyzji wtrysku paliwa, architektury „odwróconego przepływu” zapewniającej rewolucyjną reakcję i kompaktną budowę oraz technologii zmiennych faz rozrządu VANOS BMW. Te cechy tworzą to, co można nazwać idealną równowagą między wysoką efektywnością paliwową, niską emisją, a dominującą, dynamiczną wydajnością, jakiej oczekuje się od silnika BMW V-8. Przyspieszenie od 0 do 60 mph zajmuje 5,3 sekundy.

Cena wyjściowa BMW X5 xDrive50i wynosi 59,275 USD, w tym transport i obsługa.

W ramach architektury „odwróconego przepływu” silnika V-8, podwójne turbosprężarki znajdują się w dolinie silnika „V” i oddychają oddzielnie do dwóch katalizatorów umieszczonych na górze silnika, które wydobywają się do dużego systemu wydechowego ze stali nierdzewnej przez rury wydechowe po obu stronach nowej 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów. Strumienie wydechowe pozostają oddzielone, aż spotkają się w dużym tłumiku z tyłu pojazdu i wydobywają się przez dwie duże, trapezoidalne końcówki wydechu.

BMW X5 xDrive35i: turbodoładowany silnik rzędowy-6 z Valvetronic.

BMW X5 xDrive35i otrzymuje zupełnie nowy silnik benzynowy rzędowy-6, wewnętrznie nazywany „N55”. Nowy silnik ma tę samą pojemność 3,0 litra i moc 300 koni mechanicznych co jego poprzednik („N54”), ale korzysta z jednej podwójnej turbosprężarki zamiast wcześniejszych jednostek podwójnych, o niskiej masie. Co więcej, nowy rzędowy-6 BMW X5 xDrive35i jest pierwszym rzędowym-6 BMW, który łączy rewolucyjną technologię wtrysku paliwa bez przepustnicy Valvetronic, wysoką precyzję wtrysku paliwa i doładowanie. Połączenie nowego rzędowego-6 z nową 8-biegową automatyczną skrzynią biegów sprawia, że BMW X5 ma niezwykle spontaniczną reakcję, wyjątkową moc i znakomitą efektywność. Nowe BMW X5 xDrive35i przyspiesza od 0 do 60 mph w 6,4 sekundy, co zbiega się z tym samym tempem, co poprzedni model V-8 z BMW X5 xDrive48i.

Na rok modelowy 2011 BMW wprowadził dostępność modelu X5 xDrive35i w dwóch dodatkowych wersjach wykończenia: „Premium” i „Sports Activity”.

Podstawowy model BMW X5 xDrive35i ma cenę wyjściową 46,675 USD, w tym transport i obsługa, i zawiera popularny zestaw standardowego wyposażenia, często wybieranego przez klientów BMW X5, w tym reflektory Xenon Adaptive, czujnik deszczu z automatycznym sterowaniem świateł, radio HD, automatyczną klimatyzację, światła przeciwmgielne, 18” lekkie koła, tempomat i system alarmowy. Pakiet Convenience jest opcjonalny i dodaje duży panoramiczny dach, lusterka przyciemniane automatycznie, drewniane wykończenia w kolorze Dark Burl Walnut, Bamboo lub Light Poplar, podświetlenie wnętrza BMW oraz BMW Assist z Bluetooth. Opcje dodatkowe obejmują osłony okien bocznych z tyłu, system nawigacji z informacjami o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym i poleceniem głosowym, radio satelitarne z roczną subskrypcją oraz interfejs do iPoda/USB.

BMW X5 xDrive35i Premium ma cenę wyjściową 52,475 USD, w tym transport i obsługa, i zawiera rozszerzony zestaw standardowego wyposażenia, taki jak 19” lekkie koła, belki dachowe i panoramiczny dach, regulowaną elektrycznie kolumnę kierowniczą, interfejs do iPoda/USB oraz przyciemniane szyby. Co najlepsze, zawiera standardowo skórę Nevada. Dodatkowo nabywcy modelu Premium mogą wybierać spośród czterech pakietów, w tym Pakietu Aktywnych Wentylowanych Siedzeń, Pakietu Convenience, Pakietu Zimowego oraz Pakietu Technologii. Każdy pakiet zawiera szereg funkcji, które zwiększają komfort i wygodę, pozwalając nabywcom lepiej dostosować BMW X5 do swoich indywidualnych upodobań. Trzecia rząd siedzeń, która pozwala na przewóz do 7 pasażerów, również staje się dostępna w tym modelu.

BMW X5 xDrive35i Sport Activity ma cenę wyjściową 54,975 USD, w tym transport i obsługa, i zawiera jeszcze więcej standardowego wyposażenia niż model Premium, takie jak 20” lekkie koła, fotele sportowe, wykończenie Shadowline oraz ciemnoszary sufit. Oprócz pakietów dostępnych w modelu Premium, klienci mogą dodać popularny Pakiet M Sport do modelu BMW X5 xDrive35i Sport Activity. Pakiet M Sport obejmuje 20” koła z oponami o wysokich osiągach, system Adaptive Drive, aluminiowe belki dachowe, M płyty progowe, M podnóżek, M kierownicę, M aerodynamikę oraz zwiększony ogranicznik prędkości maksymalnej (150 mph).


Nowa 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów z Steptronic.

W obu nowych modelach benzynowych BMW X5, nowa moc jest przenoszona do standardowego inteligentnego systemu napędu na wszystkie koła xDrive za pomocą nowej 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów z kontrolą Steptronic. Nowa skrzynia biegów 8-biegowa jest standardem w modelach BMW X5 xDrive50i i X5 xDrive35i, a także podnosi branżowy standard pod względem kompaktowości, wydajności i wyboru biegów. Nowa skrzynia biegów waży nie więcej niż jej 6-biegowy poprzednik, ale oferuje bliższe przełożenia w niższych biegach, co poprawia przyspieszenie oraz dwa dodatkowe „wysokie” biegi dla komfortowej i efektywnej jazdy. 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów BMW została wprowadzona w serii 5 Gran Turismo i 760Li Sedan jesienią 2009 roku.

Używając e-przełącznika na konsoli, kierowca BMW X5 może wybierać spośród trzech programów zmiany biegów: Drive, Drive Sport i Manual. W trybie Manual kierowca wybiera spośród ośmiu przełożeń do przodu za pomocą akcji + / – przełącznika (naciśnij do przodu, aby zmniejszyć bieg; pociągnij w tył, aby zwiększyć bieg). Przy dowolnej prędkości, Neutral można łatwo wybrać, popychając wybierak do przodu z trybu Drive, a gdy samochód stoi, Park wybiera się przez naciśnięcie przycisku „P” na szczycie przełącznika lub przez naciśnięcie przycisku Start-Stop silnika (naciśnięcie tego przycisku zatrzyma również silnik).

System regeneracji energii hamowania BMW jest również zamontowany w modelach benzynowych X5. W skład tego systemu wchodzi specjalna akumulatorowa bateria Glass Mat z zaprogramowanym odłączeniem alternatora, dzięki czemu w większości przypadków bateria pojazdu ładowana jest tylko podczas zjazdu lub hamowania. Z czasem system regeneracji energii hamowania może zaoszczędzić 1-2% na zużyciu paliwa. Regeneracja energii hamowania to kolejna cecha w portfolio BMW EfficientDynamics małych funkcji i dostosowań, które mają kumulacyjny wpływ na równowagę wydajności i efektywności każdego pojazdu BMW.

BMW X5 xDrive35d: Utrzymanie benchmarku dzięki technologii BMW Advanced Diesel.

BMW Advanced Diesel X5 xDrive35d zadebiutował w Stanach Zjednoczonych jako model 2009, a mimo zwiększonej konkurencji pozostaje najszybszym i najbardziej paliwoekonomicznym pojazdem z silnikiem diesla w swojej klasie. Ogromny moment obrotowy wynoszący 425 lb-ft przy 1750-2250 obr/min mówi sam za siebie; kierowcy BMW X5 xDrive35d będą zachwyceni responsywnością tego silnika przy niskich i średnich prędkościach. Szczytowa moc wynosząca 265 hp również robi wrażenie, podobnie jak czas przyspieszenia od 0 do 60 mph wynoszący 6,9 sekundy. Osiąga szacunkowe wartości EPA wynoszące 19 mpg w mieście i 26 na autostradzie.

W modelu 2011 BMW nie wprowadził zmian w nagradzanym napędzie BMW Advanced Diesel, ale raczej skoncentrował się na zapewnieniu, że BMW X5 xDrive35d korzysta z najnowszych aktualizacji designu rodziny X5. Mimo ulepszeń na nowy rok modelowy, cena wyjściowa tego modelu pozostaje na poziomie 52,175 USD, w tym transport i obsługa.

BMW Advanced Diesel z BluePerformance optymalizuje zarządzanie emisjami poprzez zastosowanie katalizatora utleniającego umieszczonego blisko silnika, filtr cząstek stałych w tej samej jednostce oraz katalizator SCR z wtryskiem mocznika. Poza filtrowaniem nawet najmniejszych cząstek z przepływu spalin, ta kombinacja zapewnia skuteczne zmniejszenie tlenków azotu (NOX) na drodze reakcji chemicznej w układzie wydechowym inicjowanej przez wtrysk niewielkiej dawki mocznika, nazywanego płynem wydechowym Diesla, do strumienia spalin. Amoniak (NH3) wytworzony w tym procesie w katalizatorze SCR następnie przekształca tlenki azotu (NO i, odpowiednio, NO2) w spalinach w ekologicznie kompatybilny azot (N2) i parę wodną (H2O).

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.