Chevrolet podjął próbę zdobycia rynku europejskich minivanów z modelem 2010 Chevrolet Orlando, ale niestety, trafił na zły moment.
Chociaż światowy kryzys finansowy wciąż wpływał na producentów samochodów, GM rozważał wykorzystanie swojego doświadczenia w produkcji minivanów i próbę sprzedaży ich w Europie. W efekcie powstał model 2010 Chevrolet Orlando. Ten rodzinny pojazd, mogący pomieścić do siedmiu pasażerów, został opracowany na tej samej platformie co Chevrolet Cruze. Podczas gdy jego sedanowy odpowiednik cieszył się dobrymi sprzedażami w Europie, Orlando miało trudności ze znalezieniem klientów. W przeciwieństwie do amerykańskich nabywców, Europejczycy nie byli tak zainteresowani MPV. Co więcej, osoby poszukujące większych pojazdów rodzinnych wolały głównie crossovery i SUV-y. Nie bez znaczenia była także pora, w której samochód zadebiutował – w momencie, gdy większość innych pojazdów marki Chevrolet z Europy została wycofana z rynku UE.
Choć nie był crossoverem, 2010 Chevrolet Orlando posiadał wysoki przód, sugerujący, że jest to pojazd przystosowany do jazdy po nieutwardzonych drogach. Jego duże, cofnięte reflektory miały kierunkowskazy umieszczone na dolnych bokach. Między nimi znajdowała się pojedyncza atrapa chłodnicy z centralnie umieszczonym znakiem firmowym w kształcie bow-tie. Niżej, na zderzaku, klienci mogli zamówić MPV z dwoma okrągłymi lampami przeciwmgielnymi, które flankowały kratkę o siatkowej strukturze z metalicznym wykończeniem na dole.
Z profilu, jedynym, co odróżniało 2010 Chevrolet Orlando od prawdziwego crossovera, była prześwit. Jednak ogólny, dwukomorowy kształt z kanciastymi liniami oraz powiększone błotniki nadawały pojazdowi muskularny wygląd. Jego rzeźbione drzwi miały uchwyty w kolorze nadwozia oraz osłony lusterek. Na dolnej części Chevrolet umieścił czarne progi, które pasowały kolorystycznie do ozdobnych listw w nadkolach. Z tyłu, producent zamontował zestaw lamp tylnych, które wychodziły z słupków D na szeroką klapę bagażnika. Metaliczna ozdoba na dolnej części plastikowego zderzaka tylnego nawiązywała do dekoracji umieszczonej pod przednim zderzakiem.
Wewnątrz minivan miał wysoko umieszczone siedzenia dla wszystkich pasażerów. Z przodu znajdowały się dwa fotele kubełkowe z indywidualnymi podłokietnikami, które wspierały swoich użytkowników. Pomiędzy nimi znajdowała się wzniesiona konsola środkowa z dźwignią zmiany biegów oraz panelem sterowania klimatyzacją. Wyżej, na centralnej konsoli, Chevrolet umieścił radioodtwarzacz. Nad nim klienci mogli wybrać system nawigacji z kolorowym wyświetlaczem. Przed kierowcą znajdował się nietypowo zaprojektowany panel wskaźników, w którym osobne zestawy dla prędkościomierza i obrotomierza flankowały wyświetlacz LCD dla komputer pokładowego oraz licznika kilometrów. Na górnej części kolejny oddzielny zestaw mieścił wskaźniki poziomu paliwa oraz temperatury płynu chłodzącego. Druga rząd siedzeń składał się z kanapy dzielonej (60/40), wystarczająco szerokiej dla trzech dorosłych. Ostatni rząd to dwa dodatkowe siedzenia, które mogły pomieścić dorosłych, chociaż głównie na krótszych dystansach z powodu braku miejsca na nogi.
Pod względem technicznym, 2010 Chevrolet Orlando korzystał z tej samej platformy co Chevrolet Cruze. Jego przednie zawieszenie McPherson oraz tylna belka skrętna zapewniały wystarczający komfort przy niskich kosztach produkcji. Pod maską producent zainstalował wybór silników wysokoprężnych i benzynowych, czterocylindrowych. Były one sparowane z sześciobiegowymi skrzyniami manualnymi lub automatycznymi. Mimo crossoverowego wyglądu, Orlando było dostępne wyłącznie jako pojazd z napędem na przednie koła.
Tysiące rzeczy do zrobienia w ciągu dnia. Zabawa, rozrywka i relaks dla rodziny i przyjaciół. To jest duch wakacji, który Chevrolet zapakował w swoim pierwszym europejskim minivanie. Podobnie jak modele Chevroleta, które niedawno wprowadzono na inne rynki, nie podąża za konwencją. Design Chevroleta Orlando – częściowo minivan, częściowo crossover – łamie zasady historycznie konserwatywnego segmentu; robi odważne wrażenie i wyróżnia się w tłumie.
Nowy kompaktowy minivan Chevroleta wprowadza pewność siebie do segmentu, przyjmując bolderowy wygląd z niską linią dachu i sylwetką inspirowaną crossoverami, jednocześnie zachowując charakterystyczny i rozpoznawalny „face” Chevroleta, przedstawiony przez podzieloną kratkę chłodnicy i emblematu w kształcie kokardy.
Opierając się na koncepcie pokazu zaprezentowanym po raz pierwszy w 2008 roku, Chevrolet Orlando jest jednak prawdziwym samochodem rodzinnym na dzisiejsze czasy, łączącym praktyczność 7-miejscowego pojazdu, elastyczność wnętrza i przestrzeń ładunkową.
„Jesteśmy pewni, że Orlando przynosi nie tylko doskonałą jakość w swojej klasie minivanów, ale jednocześnie coś świeżego – pewną funkcjonalność z charakterem, jak to ujęliśmy,” mówi Wayne Brannon, prezydent i dyrektor zarządzający Chevrolet Europe. „Uważam, że przyciągnie to także nowych klientów do marki Chevrolet.”
„Nowy Chevrolet Orlando ma kluczową rolę strategiczną w ciągłej ofensywie produktowej Chevroleta w Europie, ponieważ rozpoczyna ambitny program wprowadzenia siedmiu nowych produktów w ciągu następnych 15 miesięcy.”
Nie ma wątpliwości, że Orlando zaoferuje odświeżającą alternatywę dla wielu rodzinnych vanów dostępnych obecnie na rynku. Wyraźnie rozpoznawalna twarz Chevroleta jest uzupełniona profilem charakteryzującym się niską, opadającą linią dachu oraz muskularnymi, wystającymi nadkolami, mieszczącymi koła o średnicy 16, 17 lub 18 cali. Nadkola podkreślają wygląd „karoseria w, koło na zewnątrz”, jednocześnie zapewniając, że Chevrolet Orlando zachowuje zwinne, sportowe ustawienie.
Przestrzeń, przechowywanie i bezpieczeństwo Orlando
Chociaż zewnętrzna część nowego Chevroleta Orlando z pewnością przyciągnie wiele uwagi, wnętrze również charakteryzuje się wieloma najnowszymi wskazówkami projektowymi Chevroleta, takimi jak inspirowana Corvette podwójna kokpit oraz ambientowe niebieskie podświetlenie centralnej konsoli. Jednak wyróżniający się design nie ma sensu bez przemyślanej funkcjonalności, dlatego „teatralny” układ siedzeń w trzech rzędach, przestronny obszar ładunkowy oraz liczne rozwiązania przechowywania również przyciągną uwagę rodzinnych kierowców.
Układ siedzeń wewnętrznych nazywany jest „teatralnym”, ponieważ pomimo opadającej linii dachu projektantom udało się podnieść drugi i trzeci rząd, co pozwala pasażerom Chevroleta Orlando uzyskać jeszcze lepszy widok zarówno na przód, jak i na boki, bez kompromisów w zakresie przestrzeni na głowę. W rzeczywistości przestrzeń na głowę w trzecim rzędzie siedzeń Orlando jest lepsza niż w wielu konkurencyjnych minivanach.
Możliwe są różne konfiguracje siedzeń z niezależnie lub razem złożonymi drugim lub trzecim rzędem, aby uzyskać całkowicie płaską powierzchnię ładunkową. Drugi rząd siedzeń ma również możliwość złożenia foteli zarówno po lewej, jak i prawej stronie, co ułatwia dostęp pasażerom do trzeciego rzędu.
A kiedy nadchodzi czas na transport dużych ładunków, obszar ładunkowy Chevroleta Orlando jest jednym z najbardziej pojemnych w klasie monocab, z 1,499 litrami dostępnymi po złożeniu obu rzędów siedzeń (856 litrów poniżej linii okien).
Każdy pracujący samochód rodzinny potrzebuje dużo miejsca do przechowywania wszelkich drobiazgów, które gromadzą się wewnątrz. Podobnie jak oryginalny model koncepcyjny, finalna wersja produkcyjna Orlando oferuje szereg przegród o różnych kształtach i rozmiarach oraz różnych lokalizacjach, w tym uchwyt na monety i dwa duże uchwyty na kubki w centralnej konsoli, uchwyty na mapy i butelki zintegrowane z drzwiami przednimi i tylnymi oraz kilka indywidualnych przegród w obszarze ładunkowym.
Jednak być może najbardziej pomysłowym rozwiązaniem jest ukryty schowek za przednim panelem audio, łatwo dostępny zarówno dla kierowcy, jak i pasażera. Po raz pierwszy zaprezentowane w koncepcie Orlando, projektanci zdołali zintegrować użyteczną dużą przestrzeń, która jest ujawniana poprzez podniesienie panelu audio, wystarczającą na takie przedmioty jak odtwarzacz MP3, okulary przeciwsłoneczne i portfele. W samej przestrzeni znajduje się także standardowe gniazdo pomocnicze oraz opcjonalny port USB do podłączenia MP3 lub iPoda, w zależności od poziomu wyposażenia.
Bezpieczeństwo pasażerów pojazdu zawsze jest kluczowym zagadnieniem w tej klasie samochodów, i właściciele Chevroleta Orlando będą miały zapewnienie zarówno dbałości o szczegóły, jak i włączenia najnowszej technologii, która została uwzględniona w tym aspekcie konstrukcji samochodu. Większość konstrukcji nadwozia Orlando wykonana jest z wysokowytrzymałej stali, aby stworzyć skuteczną klatkę bezpieczeństwa pasażerów, zapewniającą ochronę w przypadku kolizji z przodu, z tyłu i z boku samochodu. W przypadku kolizji pasażerowie Orlando będą chronieni przez sześć poduszek powietrznych – podwójne przednie, boczne i kurtynowe.
Jednym z największych wyzwań, z którymi często borykają się służby ratunkowe, gdy pomagają na miejscu zdarzenia, jest pomoc osobom w pojazdach, gdy drzwi są zablokowane. Jednak to nie jest sytuacja, z którą będą musieli się zmagać właściciele Chevroleta Orlando; Orlando jest wyposażone w technologię czujników zderzeniowych, gdzie drzwi automatycznie odblokowują się po wykryciu uderzenia.
Trzy silniki, trzy poziomy wyposażenia, aby zaspokoić potrzeby każdej rodziny
Pod maską znajduje się wybór trzech silników Chevroleta o niskim zużyciu paliwa, jeden benzynowy i dwa diesla. Wszystkie silniki są zamontowane poprzecznie jako jednostki 4-cylindrowe z podwójnymi wałkami rozrządu, 16 zaworami i wielopunktowym wtryskiem paliwa lub, w przypadku silników diesla, technologią common rail. Wszystkie silniki mają żeliwny blok silnika i głowicę aluminiową.
Jedyny dostępny na wprowadzeniu silnik benzynowy to 1.8 litra, który produkuje 141 KM przy 6200 obr./min i 176 Nm momentu obrotowego przy 3800 obr./min. Maksymalna prędkość dla tej wersji wynosi 185 km/h. Emisje i zużycie paliwa w wersji 1.8 benzynowej są konkurencyjne, osiągając emisje na poziomie 172 g/km i zużycie 7,3 litra na 100 km.
Dwa silniki diesla mają tę samą pojemność, ale dostosowane do różnych mocy i charakterystyki jazdy. Serce obu silników to 2.0-litrowy silnik z 4 zaworami na cylinder i systemem wtrysku paliwa common rail. Jednak mocniejszy z nich produkuje 163 KM przy 3800 obr./min i oferuje 360 Nm momentu obrotowego przy 2000 obr./min. Druga wersja ma 130 KM i 315 Nm przy tych samych prędkościach obrotowych silnika.
Maksymalna prędkość Chevroleta Orlando dla silnika diesla o mocy 130 KM wynosi 180 km/h, a dla 163 KM 195 km/h. Emisje i zużycie paliwa wynoszą odpowiednio 159 g/km i 6 litrów na 100 km dla obu silników.
Klienci będą mieli również możliwość wyboru spośród trzech różnych poziomów wyposażenia, gdy Orlando trafi na rynek. Wprowadzenie Chevroleta Orlando oznacza zmianę dla Chevrolet Europe, gdyż przyjmuje te same nazwy poziomów wyposażenia, które są wdrażane globalnie; spodziewaj się, że poziomy LS, LT i LTZ staną się normą w przyszłych modelach Chevroleta. A w kolejnej nowości dla Chevrolet Europe, tylko samochody sprzedawane na rynkach z kierownicą po prawej stronie będą miały oznaczenie poziomu wyposażenia na karoserii.
Bez względu na to, jaki model wybiorą klienci, mają zapewniony wysoki poziom wyposażenia, z podstawowymi elementami nawet w wersji wejściowej LS, w tym elektroniczną kontrolą stabilności, sześcioma poduszkami powietrznymi i elektronicznymi lusterkami.
Wersja średniej klasy LT ma również takie elementy, jak czujniki parkowania i sterowanie dźwiękiem na kole kierownicy, podczas gdy LTZ otrzymuje większe 17-calowe koła aluminiowe, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne i elektroniczny tempomat jako przykłady.
Bazując na udanej i nagradzanej limuzynie Cruze, która już wcześniej udowodniła, że oferuje doskonałą jazdę i prowadzenie, kierowcy Orlando mogą być pewni bezpiecznej, a jednocześnie emocjonującej i satysfakcjonującej jazdy. Doskonałe ustawienie Chevroleta Orlando wykorzystuje kolumny McPhersona dla przedniego zawieszenia i układ osi skrętnej dla tylnej osi.
Naśladując udany Chevrolet Cruze, podwozie Orlando zostało dostrojone, aby zapewnić idealny kompromis między komfortem jazdy a zwrotnością. Kolumny McPhersona stosowane w przednim zawieszeniu wykorzystują hydrauliczne tuleje, które często występują w droższych pojazdach, zapewniając większą izolację jazdy dla pasażerów oraz kontrolowane pochłanianie różnorodnych nawierzchni drogowych.
Nowatorski system osi skrętnej (belki skrętnej) z tyłu został zaprojektowany, ponieważ oferuje idealny kompromis między kontrolą zawieszenia a oszczędnościami w wadze i przestrzeni. System belki skrętnej można również łatwo dostosować do różnych wag pojazdu i silnika.
Podwozie i konstrukcja nadwozia Chevroleta Orlando zostały również zaprojektowane z wysokimi rezerwami bezpieczeństwa jako kluczowe założenie. Na całej gamie zainstalowane są wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy szesnastu cali z przodu, z solidnymi tarczami o średnicy szesnastu cali z tyłu oraz z elektronicznym ABS działającym na wszystkich kołach. Wszystkie podwozia korzystają również z elektronicznej dystrybucji siły hamowania, systemu, który reguluje ilość hamowania na każdym kole, aby zapewnić najkrótsze odległości hamowania, kontrolę trakcji, aby kontrolować niezamierzoną ekscytację kierowcy, oraz w warunkach wilgotnej lub śliskiej nawierzchni, elektroniczną stabilizację i hydrauliczne wspomaganie hamulców.
Pełna produkcja Chevroleta Orlando rozpoczęła się w październiku w zakładach General Motors w Korei Południowej, a samochód zaplanowano na sprzedaż w całej Europie na początku 2011 roku.
Design
Pobieżne spojrzenie na nowego Chevroleta Orlando natychmiast poprze, że to minivan, który pragnie przełamać tradycyjny wzór rodzinnego vana, aby wprowadzić własne oświadczenie projektowe i, można argumentować, wyznaczyć tempo dla przyszłych projektów.
Powszechnie przyjęte imperatywy rodzinnych vanów w przeszłości, niezależnie od tego, czy wymagały przewozu siedmiu pasażerów, dużych ładunków, czy włączania różnych układów siedzeń, często prowadziły do jednowymiarowych, pudełkowatych designów. Z Orlando Chevrolet postanowił to zmienić i wprowadzić coś nowego i innowacyjnego na rynek. Jednak podczas tego procesu zespół projektowy Chevroleta chciał, aby ich pierwszy europejski minivan był natychmiast rozpoznawalny jako jeden z nowej generacji Chevroleta, nie rezygnując przy tym z jego funkcjonalności wnętrza i przyjazności użytkowania.
„Inspiracja dla Chevroleta Orlando wzięła się z obserwacji bardziej tradycyjnych projektów wielu MPV w Europie”, mówi Taewan Kim, wiceprezydent ds. projektowania, GMDAT. „Wiele z nich to projekty jednoboksowe, które wyglądają bardzo funkcjonalnie. Orlando to projekt dwuboksowy, częściowo MPV, częściowo SUV, który wykracza poza istniejące kategorie i przyjmuje wyraźną sylwetkę crossovera.
„Uważamy, że istnieje duży, niewykorzystany rynek w Europie dla klientów poszukujących takiego pojazdu rodzinnego, ale oczekujących czegoś innego i nowoczesnego. Jestem pewien, że Chevrolet mógłby być liderem w tej kategorii crossoverów.”
Z przodu pojazdu zespół projektowy stworzył twarz Orlando, która jest odważna i niewątpliwie nowa dla Chevroleta, z podwójną kratką podzieloną kolorystyką nadwozia i dużą emblematyczną kokardą Chevroleta, dumnie umieszczoną na środku. „Przedni panel Chevroleta Orlando jest kluczową cechą, która rozwija globalną tożsamość Chevroleta i nadaje samochodowi atrakcyjność w salonie,” mówi Taewan Kim.
Rzeźbiona maska z centralną linią zagięcia łączy się z przednimi błotnikami, które również są rzeźbione z agresywnie rozszerzonymi nadkolami, aby podkreślić projekt „karoseria w, koła na zewnątrz” Chevroleta. Orlando charakteryzuje się dolnym wykończeniem nadwozia, w tym głębokim przednim splitterem poniżej sekcji zderzaka, w którym umieszczono przednie światła przeciwmgielne; to dodatkowo zwiększa trwałość pojazdu, ale również wzmacnia jego styl SUV. Całość Orlando ma pewną i zdecydowaną postawę, gdy patrzymy na niego z przodu i z przodu z boku.
Reflektor Chevroleta Orlando z otaczającym go czarnym wykończeniem i chromowanym parabolą oraz liniowym sygnalizatorem pod reflektorem, nadaje mu premium wygląd.
Elegancko w profilu
Profil boczny charakteryzuje się delikatnie wznoszącą się linią ramion, która zaczyna się na górze przedniego nadkola i biegnie wzdłuż pojazdu do tylnej lampy. Łączy się z opadającą linią dachu, która zwęża się w kierunku tyłu, nadając Orlando charakterystyczną sylwetkę i dodając jego sportowego wyglądu na drodze. Funkcjonalne, nieprzerwane boczne szyby zapewniają maksymalną widoczność pasażerów w zależności od tego, w którym rzędzie siedzą.
Z tyłu Orlando znajduje się wiele cech, które pokazują niedawny design Chevroleta, w tym tylne lampy, które są ewolucją lamp dzielonych. Centralna lampa przeciwmgielna, umieszczona w sekcji zderzaka, jest unikalna dla Chevroleta Orlando.
Gdy patrzy się na Orlando z tyłu, projektanci nazywają nadwozie „maksymalnym kwadratowym motywem” – innymi słowy, zaprojektowanym, aby wyglądało na solidne i wytrzymałe jak SUV.
W wewnętrznych muskularnych nadkolach będą się mieścić koła o średnicy 16, 17 lub 18 cali, w zależności od wybranego poziomu wyposażenia i opcji. Koło podstawowe to 16-calowe koło stalowe z atrakcyjną szóstką, łatwe do pomylenia z aluminiowym z odległości. Wszystkie inne wersje są standardowo wyposażone w koła aluminiowe o średnicy 16 lub 17 cali oraz oponach profilowych 215/60R (16 cali) lub 225/50R. Najwyższy model LTZ można zamówić z opcjonalnym 18-calowym 5-ramiennym kołem aluminiowym, nałożonym na opony Bridgestone Potenza 235/45R.
Jednym z celów finalnej wersji Chevroleta Orlando było zapewnienie, aby kierowca i pasażerowie cieszyli się poziomem komfortu porównywalnym do sedanów, w połączeniu ze stylem crossovera i wszechstronnością minivana. W konsekwencji środowisko kierowcy jest podobne do sedana w wyglądzie i odczuciu oraz zawiera niektóre elementy projektowe użyte w modelu Cruze.
Wiele cech jest natychmiast rozpoznawalnych po wejściu do wnętrza, takich jak centralna konsola w kształcie „wodospadu” Chevroleta oraz podwójna kabina, która jest podkreślona przez podwójną klapkę, która biegnie od drzwi do drzwi, pod wskaźnikami, przez centralną konsolę i wzdłuż szerokości przedniego pasażera. Ten styl owinięcia, gdzie panel wskaźników przechodzi w wykończenia drzwi, jest obecnie ustalonym elementem języka projektowego wnętrza Chevroleta.
Wskaźniki są zagłębione i z górnymi osłonami mają mocny, sportowy wygląd, podczas gdy zintegrowany w panelu IP dźwignia zmiany biegów harmonizuje się z wyglądem centralnego stosu i konsoli. Orlando to najnowszy model Chevroleta, który używa motywu w kształcie litery V wewnątrz koła kierownicy, który znajduje się w wszystkich modelach z wyjątkiem podstawowych, a także zawiera kontrolery audio i infotainment.
Jednym z efektownych elementów wnętrza jest ambientowe niebieskie podświetlenie centralnej konsoli, które zawiera wyższe wersje wyposażenia, jak wyjaśnia Taewan Kim. „Ten styl oświetlenia nadaje kabinie wyspecjalizowany, technologiczny i elegancki wygląd – coś, co było kluczowe dla celów zespołu projektowego – ale bez utraty emocji związanych z zewnętrznym designem crossovera.
„Cieszymy się również z niektórych kombinacji kolorystycznych wnętrza, które będą dostępne. Uważamy, że przypadną do gustu głównym odbiorcom Orlando, młodym rodzinom.”
Istnieje szereg różnic w kolorach i wykończeniach użytych w niektórych częściach wnętrza, aby odróżnić poziom wyposażenia. Modele LS z poziomu podstawowego są wykończone srebrnym panelem wskaźników i konsolą drzwiową, czarnym audio i centralną konsolą oraz gładką tkanką do siedzeń; w modelu LT wnętrze zyskuje połyskujące (lub fortepianowe) wykończenie panelu wskaźników, skórzaną kierownicę (z przyciskami audio) i tkanki typu siatka dla siedzeń; najwyższe modele LTZ mają również specjalną konsolę drzwiową w kolorze srebrnym i błyszczące wykończenie wokół sterowania audio i klimatyzacją, większy ekran infotainment oraz opcję wykończenia skórzanego.
Siedem kolorów zewnętrznych jest dostępnych od wprowadzenia: Olympic White, Switchblade Silver, Carbon Flash (Czarny), Daydream Beige, Pewter Grey, Velvet Red oraz Smoky Grey.
Elastyczność wnętrza
„Funkcjonalność z charakterem” to nowe zdanie reklamowe Chevroleta Orlando i nie jest przypadkiem, że słowo „funkcjonalność” jest pierwsze. Bez wątpienia Orlando wprowadza świeże podejście do wyglądu minivanów i pewność siebie do segmentu ze swoim ekstrawaganckim zewnętrznym designem. Ale to znacznie więcej niż powierzchnia; Chevrolet jest przekonany, że stworzył prawdziwy samochód rodzinny na dziś, w którym design nie kompromituje funkcjonalności i przyjazności użytkowania, co udowadnia jego praktyczność dla 7 pasażerów, elastyczność wnętrza i przestronność ładunku.
Kierowcy Chevroleta Orlando docenią dobrze przemyślaną ergonomię. Tak więc, podczas gdy inspirowana Corvette podwójna kabina ma wiele cech estetycznych – na przykład ambientowe niebieskie podświetlenie centralnej konsoli – została również zaprojektowana w taki sposób, aby wszystkie główne kontrolki i przełączniki były łatwo dostępne, maksymalizując bezpieczeństwo i wygodę kierowcy.
Jednym z kluczowych zagadnień dotyczących komfortu pasażerów jest układ siedzeń, który jest wyjątkowy w segmencie kompaktowych minivanów. Orlando ma wszechstronność związaną z 7 miejscami i różne konfiguracje, które mogą być szybko i łatwo dostosowane do potrzeb pasażerów. W rzeczywistości konstrukcja nadwozia Orlando została zaprojektowana w celu umożliwienia zamontowania siedzeń „teatralnych”, gdzie rzędy drugi i trzeci są stopniowo podnoszone, ale bez kompromisów w zakresie przestrzeni na głowę pasażerów ani w dostępie do siedzeń.
Środkowa część podłogi Chevroleta Orlando jest wyposażona w mocną podramę, do której przymocowany jest drugi rząd siedzeń, podnoszący go o ponad 4 cm (41 mm) powyżej linii siedzeń kierowcy i pasażera. Przechodząc dalej w kierunku tyłu, podłoga sama w sobie unosi się w sekcji słupa C (i między rzędami 2 i 3), zanim wyrównuje się, aby pomieścić trzeci rząd i tylną przestrzeń ładunkową. Dodatkowa wzmocniona podramka jest zamontowana wewnątrz podłogi, aby pomieścić trzeci rząd siedzeń dwuosobowych, nadając mu podwyższoną pozycję w porównaniu do drugiego rzędu.
Oprócz pozwolenia na lepszą widoczność dla pasażerów, teatralne ustawienie umożliwia łatwiejszy dostęp, szczególnie dla rodziców przy montażu fotelików dziecięcych i małych dzieci w drugim rzędzie, co minimalizuje jakiekolwiek niewygodne pochylanie się lub sięganie.
Mogą istnieć częste sytuacje, w których właściciele Orlando nie potrzebują wszystkich siedmiu miejsc, a wiele alternatywnych konfiguracji siedzeń można szybko i łatwo zaaranżować.
Być może najbardziej typowe będzie złożenie trzeciego rzędu, aby pomieścić do 5 pasażerów i zwiększyć objętość ładunkową do 458 litrów. Składając na płasko zarówno drugi, jak i trzeci rząd, obszar ładunkowy rośnie do jednego z najbardziej pojemnych w klasie kompaktowych minivanów, wynosząc 856 litrów. A od 2013 roku przednie siedzenie pasażera również będzie korzystać z podobnej funkcjonalności, aby można je było złożyć, tworząc obszar „stołu” dla kierowcy. Nawet przy trzecim rzędzie siedzeń na miejscu, Orlando zachowuje przydatne 89 litrów dostępnej przestrzeni.
Zarówno lewy, jak i prawy skrajny fotel drugiego rzędu mają możliwość złożenia – efektywnie składając je dwukrotnie w taki sposób, że oparcie fotela i siedzisko jako jedna jednostka przylegają do oparcia fotela kierowcy lub pasażera – co ułatwia dostęp do trzeciego rzędu.
Gdy wszyscy pasażerowie Chevroleta Orlando są bezpiecznie na swoich miejscach, korzystają z przestrzeni na nogi i głowę, która jest bardzo konkurencyjna w porównaniu do innych pojazdów w tym segmencie. Przestrzeń na nogi dla pasażera z przodu i kierowcy wynosi 1034 mm, podczas gdy dla pasażerów w drugim rzędzie wynosi 917 mm, co plasuje Orlando wśród najbardziej przestronnych w klasie. Przestrzeń na głowę z przodu wynosi 1020 mm, a w drugim rzędzie 983 mm, podczas gdy pasażerowie w trzecim rzędzie będą cieszyć się 945 mm przestrzeni na głowę, co jest jednym z najlepszych w tej klasie, nawet przy opadającej linii dachu Orlando.
Wnętrze z wieloma możliwościami
Pracujący samochód rodzinny potrzebuje dużo miejsca do przechowywania wszelkich drobiazgów, które zbierają się w jego wnętrzu. Podobnie jak oryginalny model koncepcyjny, finalna wersja produkcyjna Orlando oferuje szereg przegród o różnych kształtach, rozmiarach i lokalizacjach, aby zaspokoić wspólne potrzeby rodzinne.
Właściciele Chevroleta Orlando będą miło zaskoczeni „tajnym” schowkiem za przednim panelem audio, łatwo dostępnym zarówno dla kierowcy, jak i pasażera. Ta genialna funkcja, która pozostała wierna oryginalnemu modelowi koncepcyjnemu, ujawnia się po łatwym podniesieniu panelu audio. Jest wystarczająco duża na takie przedmioty jak odtwarzacz MP3, okulary przeciwsłoneczne i portfele.
W samej przestrzeni znajduje się również standardowe gniazdo pomocnicze oraz opcjonalny port USB do podłączenia MP3 lub iPoda, w zależności od poziomu wyposażenia.
Być może nie każdy schowek może być tak genialny, ale wszystkie są równie użyteczne. Z przodu, aby uratować kierowcę i przedniego pasażera od szukania drobnych w kieszeniach czy schowkach drzwiowych, wbudowano szczelinowy schowek na monety. Konsola zawiera także dwa duże uchwyty na kubki oraz schowek między zapięciami pasów, który ma złożoną pokrywę przesuwającą się.
Schowki w drzwiach z przodu są wystarczająco duże, aby pomieścić butelkę wody i kilka map, a tylne drzwi również mają zintegrowane uchwyty na butelki. Przestronny obszar ładunkowy Orlando ma dodatkowe schowki; jeden ujawnia się po podniesieniu pokrywy wbudowanej w podłogę komory ładunkowej, w miejscu gdzie styka się z tylnym zderzakiem, a dwa inne trójkątne schowki znajdują się za każdym nadkolem.
Wreszcie, monitorowanie sytuacji w drugim lub trzecim rzędzie siedzeń nie jest łatwe, jeśli jesteś kierowcą lub pasażerem z przodu. Ale teraz, dzięki lusterku do rozmowy z tyłu Orlando, rzeczywiście możesz mieć oczy z tyłu głowy. Specjalne lusterko do siedzeń tylnych, które jest wbudowane w podsufitkę i znajduje się tuż nad normalnym lusterkiem wstecznym, umożliwia rodzicom kontrolowanie, co dzieje się z tyłu, nie odwracając wzroku od drogi.
Jazda i prowadzenie
Korzystając z wysoko ocenianej limuzyny Chevrolet Cruze jako podstawy, nowy Chevrolet Orlando otrzymał doskonały start w życiu, jeśli chodzi o jazdę i prowadzenie. Cruze był pierwszym z wielu nowych modeli Chevroleta, wykorzystujących najnowsze rozwinięcia podwozia firmy, co zaowocowało sztywnym, responsywnym układem kierowniczym i kontrolą nadwozia, ale z komfortową jazdą, dobrze dostosowaną do europejskich gustów. W konsekwencji samochód ma prawdziwy urok dla kierowców.
Kto mówi, że kierowcy i pasażerowie minivana/vanów rodzinnych nie powinni cieszyć się tymi samymi dynamicznymi korzyściami? Oczywiście, oczekiwaniem na nowy samochód rodzinny jest również zapewnienie najwyższej normy bezpieczeństwa; dlatego w Orlando wymogi zakładały osiągnięcie tych samych cech dynamicznych, nie rezygnując z aktywnego bezpieczeństwa.
W sercu doskonałego prowadzenia Orlando znajduje się struktura ramy nadwozia integralnego (BFI), która należy do najsztywniejszych w segmencie kompaktowych vanów. Sztywna struktura nadwozia, jak w Chevrolecie Orlando, stanowi podstawę dla poczucia solidności i stabilności na drodze.
Przy strukturze BFI górna część nadwozia i rama podwozia są zaprojektowane jako jeden komponent, co umożliwia znacznie większą sztywność skrętną. Izolowana podstawa silnika jest używana do zamocowania silnika, co również przyczynia się do wyciszenia Orlando oraz izolacji od hałasu i wibracji w kabinie.
Orlando ma szeroki rozstaw kół (1584 mm z przodu, 1588 mm z tyłu), co w proporcji do rozstawu osi (2760 mm) skutkuje stabilnym i przewidywalnym prowadzeniem na drodze.
Chociaż układ zawieszenia Chevroleta Orlando jest zasadniczo konwencjonalny, zawiera pewne sprytne detale, które zwiększają komfort jazdy i prowadzenie. Z przodu stosowane są kolumny McPhersona z kompensacją obciążenia bocznego, co redukuje tarcie ślizgowe spowodowane obciążeniem pod naciskiem. Kompensacja obciążenia bocznego pozwala również na przesunięcie przednich kół dalej na zewnątrz, co poprawia wygląd i stabilność.
Przednie kolumny wykorzystują unikalnie ukształtowane sprężyny zawieszenia, które lepiej pochłaniają wstrząsy drogowe, a hydrauliczne tuleje amortyzujące w przednich ramionach kontrolnych – cecha zwykle spotykana tylko w bardziej zaawansowanych pojazdach – prowadzi do dalszego wygładzenia i wyciszenia od nierówności drogi.
Ramiona kontrolne są wykonane z lekkiego aluminium, aby jeszcze bardziej zmniejszyć wagę i ułatwić szybsze, zwinniejsze prowadzenie.
Dla tylnego zawieszenia zaprojektowano zaawansowany system skrętnej belki (belki skrętnej) o podwójnej ściance o profilu w kształcie litery U. System ten oferuje dobrą równowagę między kontrolą zawieszenia, a jednocześnie znaczne oszczędności w wadze i przestrzeni.
Jedną z głównych różnic między układem skrętnej belki Orlando a innymi projektami belki skrętnej jest opatentowany proces spawania „magnetyczno-łukowego”, który jest używany do przymocowania belki do wahaczy prowadzących. Ta technologia umożliwia zmianę grubości belki skrętnej oraz różne kąty przymocowania między belką a wahaczami prowadzącymi. Te zmienne pozwalają na dostosowanie charakterystyki przechyłów i skrętu zgodnie z różnymi silnikami i wagami pojazdów. Intensywne prace rozwojowe nad właściwościami skrętnymi belki doprowadziły również do wzrostu efektu skrętu tylnego koła, co dodatkowo poprawiło responsywność podwozia.
Oszczędny układ tylnej osi Orlando przyczynia się do obniżenia środka ciężkości. To poprawia prowadzenie i oznacza, że zbiornik paliwa o pojemności 64 litrów można zamontować nisko pomiędzy kołami.
Układ kierowniczy jest wspomagany hydraulicznie (elektryczne wspomaganie dla silnika benzynowego 1.8 litra) i został dostrojony w celu zwiększenia responsywności, z dobrym czuciem w centralnym punkcie i informacjami zwrotnymi od kierowcy. Kierownica została zaprojektowana tak, aby działała szybko, przy mniej niż trzech obrotach kierownicy wymagana do przełączania; promień skrętu wynosi stosunkowo 11,3 metra.
Kolumna kierownicza może być regulowana zarówno w zakresie zasięgu, jak i kąta nachylenia, z kątem nachylenia wynoszącym plus lub minus 2,4 stopnia.
Podwozie i układ hamulcowy Chevroleta Orlando zostały również zaprojektowane z wysokimi rezerwami bezpieczeństwa jako kluczowe założenie. Hamulce tarczowe zamontowane są z przodu – wentylowane tarcze 300 mm, z tyłu solidne tarcze 292 mm, połączone z pojedynczymi zaciskami tłoczącymi.
System wyposażony jest w organiczne okładziny hamulcowe wolne od azbestu, co poprawia tempo zużycia okładzin, redukuje hałas hamulców i poprawia odczucie pedału dla kierowcy. Tylni hamulec ręczny (lub hamulec postojowy) jest napędzany kablowo.
System ABS w Orlando to czterokołowy system, który wykorzystuje dane z czujników prędkości kół, aby regulować indywidualne hamowanie na każdym kole, minimalizując odległości hamowania, jednocześnie utrzymując stabilność i kontrolę kierownicy podczas nagłego hamowania. Siła hamowania Orlando w przypadku nagłego hamowania jest dodatkowo zwiększona dzięki hydraulicznemu wspomaganiu hamulców (HBA).
Rozkład siły hamowania przód-tył, kontrolowany jest przez integralną część funkcji ABS, Elektroniczną Dystrybucję Siły Hamowania (EBD); wykorzystuje niezależną kontrolę tylną, aby poprawić stabilność i hamowanie podczas zakrętów, oraz zapewnia efektywne wykorzystanie tylnych hamulców pod dużymi obciążeniami.
System kontroli trakcji (TCS) jest standardowo montowany, aby kontrolować niezamierzone nadmierne korzystanie z możliwości kierowcy oraz w warunkach wilgotnych lub śliskich. Wykorzystuje zarówno interwencje hamulców, jak i momentu obrotowego silnika, aby zwiększyć przyczepność podczas ruszania i przyspieszania w każdych warunkach drogowych. Elektroniczna jednostka sterująca ABS wykrywa przewidywane poślizgi kół i informuje jednostkę ECU silnika, aby odpowiednio dostosowała moment obrotowy silnika; system wyczuwa, kiedy koła obracają się szybciej niż prędkość pojazdu i momentalnie stosuje jeden z przednich hamulców.
Elektroniczna Kontrola Stabilności (ESC), razem z TCS, wykorzystuje zarówno funkcje ABS, jak i TCS, aby zapewnić dodatkowy poziom aktywnego bezpieczeństwa jako część standardowego podwozia Chevroleta Orlando. Zapewnia bardziej precyzyjne i kontrolowane osiągi hamulców z systemem ABS, aby przeciwdziałać ewentualnym błędom kierowcy. ESC wykorzystuje dane z czujnika przechyłu, akcelerometru bocznego i czujnika kąta kierownicy, aby pomóc zapewnić, że pojazd podąża za kierunkiem przednich kół. Pojedyncze hamulce mogą być stosowane selektywnie, aby kontrolować wszelkie nadmierne i niedostateczne prowadzenie podczas skrajnych manewrów.
W zależności od modelu i wybranych opcji dostępne są trzy rozmiary kół, od 16 do 18 cali. Standardowe opony i rozmiary obręczy dla 16-calowego koła to 215/60R x 16, a dla 17-calowego koła 225/50R x 17. Większe 18-calowe koło jest dostępne jako opcja w modelach LTZ w rozmiarze 235/45R x 18.
Bezpieczeństwo
Dla młodych rodzin jako głównych odbiorców nowego Orlando, bezpieczeństwo z pewnością będzie na liście priorytetów każdego potencjalnego właściciela, zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów. Bezpieczeństwo przejawia się na wiele sposobów w nowym pojeździe: poprzez poszczególne pasywne i aktywne cechy, ale także w materiałach i procesach używanych w konstrukcji pojazdu.
Chevrolet podjął znaczne wysiłki, aby zapewnić, że nowy Orlando spełnia wszystkie kryteria, aby być jednym z najbezpieczniejszych kompaktowych minivanów na rynku.
Rozpoczynając od nadwozia Chevroleta Orlando, struktura ramy nadwozia integralnego (BFI), w której górna część nadwozia i rama podwozia są zaprojektowane jako jeden komponent, zapewnia wysoką sztywność. Ta sztywność skrętna interfejsu nadwozia-podwozia, nie tylko sprawia uśmiech na twarzy każdego kierowcy dzięki doskonałemu prowadzeniu; górna część nadwozia Orlando jest również wyjątkowo mocna, z ponad 70% konstrukcji ramy nadwozia wykonanej z wytrzymałej stali.
Kabina pasażerska Chevroleta Orlando jest wzmocniona we wszystkich obszarach, w tym słupach A i B, przekrojach wspierających dach oraz wzdłuż dolnych sekcji progów. Pasażerowie de facto siedzą w klatce bezpieczeństwa zaprojektowanej, aby zminimalizować wtargnięcie w przypadku uderzenia z przodu, z boku lub z tyłu, podczas gdy strefy zgniotu z przodu i z tyłu są zaprojektowane do absorbowania i rozpraszania energii, aby zminimalizować wpływ na kabinę pasażerską.
W konstrukcji samochodu użyto stali o wysokiej wytrzymałości i aluminium we wszystkich kluczowych obszarach. Z uwagi na to, że obszar przedni każdego pojazdu jest szczególnie narażony, Orlando zostało wyposażone w mocny, ale lekki aluminiowy element zderzaka dla poprzecznego członu zderzaka, który znajduje się przed podstawą silnika, z wykorzystaniem stali o wysokiej wytrzymałości dla szyn podłużnych i przedniego sub-ramy. Energia jest absorbowana przez te sekcje i równomiernie rozdzielana wzdłuż ścieżek obciążeniowych, w tym podwójnej ścieżki obciążeniowej na podwoziu pojazdu, która kieruje energię z dala od kabiny pasażerskiej.