Ford zaprezentował nową generację modelu Taurus na targach motoryzacyjnych w Ameryce Północnej w 2009 roku, zaskakując publiczność pojawieniem się wersji SHO, czyli Super High Output.
W połowie lat 80-tych, kiedy Ford był na skraju bankructwa, amerykański producent postawił swoje ostatnie pieniądze na model Taurus i wygrał. Samochód stał się ulubieńcem wszystkich i uratował firmę. Co więcej, producent zaryzykował jeszcze więcej, podpisując umowę z Yamahą na dostarczenie silników V8, co doprowadziło do powstania pierwszej generacji modelu Taurus SHO, która stała się sensacją. Kolejne generacje modelu Taurus, zwłaszcza ta o owalnym kształcie, sprawiły, że ta nazwa zniknęła z oferty producenta, aż całkowicie zniknęła w 2006 roku. Kiedy Alan Mulally został dyrektorem generalnym Ford Motor Company, nakazał przywrócenie modelu Taurus. W rezultacie, w 2006 roku producent zadowolił nie tylko swojego CEO, ale także klientów, którzy cieszyli się z powrotu swojego sedana, zwłaszcza w wersji SHO.
Taurus SHO z 2010 roku miał nieco inny przód niż jego standardowy odpowiednik. Dysponował zmienioną wersją charakterystycznej kratki Forda z trzema żebrami, z perforowanymi górnymi i dolnymi chromowanymi pasami. Na dole, w zderzaku, producent dodał szeroki wlot powietrza otoczony srebrnymi wykończeniami. Wycofane reflektory i wypukły środkowy element na masce poprawiły wizerunek samochodu, sprawiając, że średniej wielkości sedan wyglądał, jakby należał do segmentu sportowych sedanów.
Ford dodał kilka szczególnych detali w wersji SHO najpotężniejszego modelu Taurus. Wytrawne oko mogło zauważyć 19-calowe aluminiowe felgi z oponami Goodyear Eagle lub 20-calowe, na które nałożono wyczynowe opony Michelin, oferowane jako opcja. Czołowe słupki samochodu były ozdobione emblematami SHO, podobnie jak bagażnik. Ponadto, na tylnym dachu znalazł się duży spoiler, a pod zderzakiem producent zamontował boczne, chromowane wydechy. Z drugiej strony, rzeźbione panele drzwi wyglądały identycznie, a nisko opadający dach nadawał samochodowi naprawdę sportowy wygląd, niezależnie od wersji silnikowej.
Wnętrze witało klientów jednym z najnowocześniejszych kabin w segmencie. Ford stworzył luksusowe wnętrze dla modelu Taurus SHO, wyposażone w płynnie ułożoną centralną konsolę, w której znalazł się ekran dotykowy z systemem nawigacji oraz odtwarzacz CD. Połączenie skóry i zamszu na wysoko profilowanych fotelach z przodu oraz kanapie dla dwóch osób z tyłu również przewyższało standardy branżowe dla segmentu średniej wielkości sedanów. Przed kierowcą znajdowała się deska rozdzielcza z binokularowym stylem i okrągłymi, niezależnymi wskaźnikami dla prędkościomierza, obrotomierza i kilku innych zegarów. W zakresie zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, Taurus SHO był wyposażony w adaptacyjny tempomat, systemy ostrzegania przed kolizją, ABS i ESP.
Ford zamontował pod maską modelu Taurus SHO silnik V6 o pojemności 3,5 litra z turbosprężarką. Silnik EcoBoost z bezpośrednim wtryskiem paliwa sparowany był z standardową sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów (podwójne sprzęgło), która przekazywała moc na wszystkie koła.
Ford Taurus SHO, jeden z ulubionych „sleeperów” Ameryki, powraca do oferty Forda, napędzany silnikiem EcoBoost V6 z podwójną turbosprężarką o super wysokiej wydajności (SHO). Taurus SHO dołącza do rosnącej gamy pojazdów sportowych Forda na rok modelowy 2010, budując na dziedzictwie oryginału, który przez cztery lata utrzymywał się na liście 10 najlepszych według Car and Driver.
„Nowy Ford Taurus SHO dostarcza autentycznego wrażeń typowych dla 'sleepera’, ale dodaje zupełnie nowe luksusowe wykończenia, funkcje wygody oraz technologie do niezrównanej równowagi między mocą a ekonomią paliwową,” powiedział Mark Fields, prezydent Forda na Amerykę. „Ten nowy sportowy model odpowiada na wołania entuzjastów o prestiżowy sedan Forda z jeszcze większym charakterem.”
Wprowadzony w 1989 roku, Ford Taurus SHO został stworzony jako dyskretny sedan sportowy, idealnie dopasowany dla entuzjastów motoryzacji, potrzebujących przestrzeni i możliwości dużego czterodrzwiowego samochodu. Produkowany do 1999 roku, sprzedaż przekroczyła 100,000 sztuk.
Oryginalny Ford Taurus SHO zyskał lojalnych właścicieli i entuzjastów, posiadając aktywne stowarzyszenie liczące ponad 1,000 członków, internetowe forum z ponad 10,000 zarejestrowanych użytkowników oraz stronę internetową (bringbackthesho.com) poświęconą przekonywaniu Forda do przywrócenia modelu SHO. Zespół ds. rozwoju produktu Forda Taurus z 2010 roku poświęcił dużo czasu na słuchanie entuzjastów SHO.
Moc EcoBoost™ z podwójną turbosprężarką
Fundamentem nowego 2010 Taurus SHO jest silnik V6 EcoBoost z podwójną turbosprężarką o pojemności 3,5 litra. Ta zaawansowana jednostka napędowa generuje około 365 koni mechanicznych przy 5,500 obr./min oraz 350 ft-lbs momentu obrotowego przy 3,500 obr./min, co skutkuje znaczną poprawą mocy, momentu obrotowego i ekonomii paliwowej w porównaniu do większych silników o naturalnym zassaniu. To także najpotężniejszy silnik EcoBoost Forda.
Kluczową cechą tego silnika EcoBoost jest wtrysk bezpośredni paliwa. Wtrysk paliwa bezpośrednio do cylindra podczas skoku ssania, w przeciwieństwie do wtrysku portowego, pozwala na uzyskanie dobrze wymieszanego ładunku powietrzno-paliwowego. Zjawisko parowania paliwa podczas skoku ssania chłodzi powietrze, poprawiając efektywność objętości oraz obniżając ryzyko stukania.
Efekty to poprawiona reakcja na gaz, zmniejszone emisje przy zimnym rozruchu oraz lepsza ekonomia paliwowa. Schłodzony ładunek umożliwia zwiększenie stopnia sprężania, poprawiając efektywność przy częściowym obciążeniu, podczas gdy wyższy stopień sprężania pozwala na lepszą efektywność objętościową w pełnym obciążeniu. Klientom zapewnia to pełnię mocy silnika V8 bez kompromisów w ekonomii paliwowej silnika V6.
Silnik EcoBoost V6 o pojemności 3,5 litra wykorzystuje również podwójne turbosprężarki, zamiast jednej jednostki. Zmniejszona wielkość każdej turbosprężarki skutkuje mniejszą bezwładnością wewnętrzną, co pozwala tej zaawansowanej jednostce uniknąć „opóźnienia turbiny”, często występującego w turbosprężarkach wcześniejszych generacji. Z perspektywy kierowcy, efektem jest liniowe dostarczanie mocy w szerokim zakresie momentu obrotowego od 1,500 do 5,500 obr./min. Szybkie rozwijanie maksymalnego momentu obrotowego z miejsca zapewnia responsywną akcelerację.
SelectShift z kontrolkami na łopatkach i napędem na wszystkie koła
Napęd nowego Forda Taurus SHO łączy wysokowydajną, sześciobiegową skrzynię SelectShift 6F55 z zaawansowanym systemem napędu na wszystkie koła wykrywającym moment obrotowy. Te komponenty współpracują ze sobą, aby zapewnić odpowiednią przyczepność podczas przenoszenia mocy EcoBoost na drogę. Sześciobiegowa skrzynia biegów oferuje szeroki zakres przełożeń, umożliwiając dynamiczną akcelerację, a jednocześnie komfortową jazdę przy większych prędkościach, poprzez przełożenie przekładni 2,77 do 1.
SelectShift zapewnia konwencjonalne działanie automatyczne lub tryb manualny, który daje kierowcy pełną kontrolę nad wyborem biegów. Dla kierowców nastawionych na osiągi, kontrolki na łopatkach pozwalają na „dopasowanie obrotów” przy redukcji biegów i utrzymują manualnie wybrane przełożenia dla precyzyjnej kontroli. Działa intuicyjnie, a naciśnięcie jednej z łopatek zapewnia ekonomiczne przełożenie podczas przyspieszania, podczas gdy delikatne pchnięcie do przodu umożliwia płynne redukowanie biegów, synchronizując prędkości silnika i skrzyni biegów dla responsywnego i pozytywnego załączenia.
Napęd Forda Taurus SHO został unowocześniony poprzez włączenie zaawansowanego systemu napędu na wszystkie koła, który włącza się automatycznie i niezauważalnie. Jednostka ta zawiera zaawansowany zestaw elektromagnetycznych sprzęgieł wewnętrznych, aby efektywnie rozdzielać moment obrotowy na koła z optymalną przyczepnością. Standardowy napęd na wszystkie koła pozwala Fordowi Taurus SHO skutecznie przekazać swoją wysoką wydajność na nawierzchnię w różnorodnych warunkach.
„Zawieszenie Taurus SHO i układ kierowniczy zostały sportowo dostrojone, aby zapewnić wymagającym kierowcom precyzyjną kontrolę, pewne prowadzenie, komunikatywne odczucia i komfort jazdy,” powiedział Pete Reyes, główny inżynier Taurus.
Ford Taurus SHO wyposażony jest w zaawansowany system wspomagania kierownicy (EPAS), który zapewnia responsywne poczucie drogi i poprawioną równowagę przy centralnym położeniu, oferując dodatkową korzyść zwiększonej ekonomii paliwowej. SHO ma również sportowo dostrojone zawieszenie z unikalnymi amortyzatorami, sprężynami, stabilizatorami i tulejami mocującymi, które zostały specjalnie opracowane i harmonizowane, aby zapewnić najwyższy poziom trzymania drogi, zwinności w zakrętach i responsywności kierownicy dostępny w pełnowymiarowym sedanie z niebieskim owalem.
Ford Taurus SHO w pełni wykorzystuje projekt zawieszenia wielowahaczowego SR1 z tyłu. Nazwa pochodzi od współczynnika amortyzatora 1:1, ta konfiguracja zapewnia stabilną bazę dla zespołu rozwoju SHO do dalszej kalibracji w celu poprawy kontroli kierowcy i zwinności. Ponadto geometria zawieszenia SR1 zwiększa skok, umożliwiając zastosowanie 19- i 20-calowych kół oraz opon.
Dla wymagających entuzjastów motoryzacji, Ford Taurus SHO oferuje dostępny pakiet wydajnościowy SHO, który obejmuje ulepszone klocki hamulcowe, skalibrowane EPAS dla jeszcze większej responsywności, ustawienie trybu „Sport” dla elektronicznego systemu kontroli stabilności AdvanceTrac® oraz krótszy współczynnik przełożenia 3,16 do 1 dla szybszej akceleracji. W zestawie są również letnie opony o ulepszonym składzie Goodyear Eagle F1 na premium malowanych felgach.
Subtelność charakterystyczna dla SHO
Kluczowym elementem autentycznej formuły SHO jest subtelność jego unikalnych wskazówek designu zewnętrznego. Cechy obejmują sportowe, premium malowane koła, pokryte standardowymi niskoprofilowymi oponami Goodyear Eagle o średnicy 19 cali lub opcjonalnymi oponami Michelin o wysokich osiągach o średnicy 20 cali, spojler zamontowany na klapie bagażnika i podwójne chromowane końcówki wydechu. SHO ma również unikalnie wykończoną interpretację charakterystycznej dla Forda kratki z trzema poprzeczkami z osłonami lamp postojowych specyficznymi dla SHO.
„Taurus SHO zawsze był dyskretnym samochodem o wysokich osiągach,” powiedział Earl Lucas, menadżer ds. designu zewnętrznego. „Nowy SHO buduje na ekspresyjnym designie 2010 Taurus, dodając subtelne wskazówki, które go wyróżniają.”
2010 SHO jest dostępny w szerokiej gamie nowych kolorów Taurus, w tym zieleni metalicznej Atlantis, unikalnego koloru SHO inspirowanego ikonicznym odcieniem Deep Emerald Green z 1991 roku.
Nowy Ford Taurus SHO wewnątrz zachęca do sportowej jazdy. Fotele pokryte skórą z wstawkami Miko Suede, wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu, są komfortowe i luksusowe. Skórzana kierownica perforowana zapewnia kierowcy doskonały kontakt z drogą. Fotele przednie są regulowane elektrycznie w 10 kierunkach. Pedały gazu i hamulca SHO są pokryte aluminium. Konsola, tablica przyrządów i panele drzwiowe zawierają autentyczne aplikacje aluminiowe specyficzne dla SHO. Branding SHO pojawia się na unikalnych matach podłogowych oraz po stronie pasażera na tablicy przyrządów.
Taurus SHO: Wydajność i Wygoda
Ford Taurus SHO z 2010 roku oferuje imponujący zestaw standardowych funkcji wygody, a także dodatkowych opcji i wyposażenia. Standardowe udogodnienia Forda Taurus SHO obejmują:
Inteligentny dostęp z przyciskiem startu, nowa funkcja Taurus, pozwalająca kierowcom wejść do pojazdu i uruchomić silnik bez użycia tradycyjnego klucza. Kierowcy po prostu noszą breloczek, podchodząc do pojazdu, dotykają klawiatury bezkluczykowego dostępu SecuriCode™, otwierają drzwi, wchodzą do środka, naciskają pedał hamulca i wciskają przycisk, aby uruchomić silnik.
MyKey pozwala entuzjastom aktywować ograniczony tryb jazdy, przypomnienie o zapięciu pasa bezpieczeństwa Belt-Minder®, limity głośności systemu audio, wcześniejsze ostrzeżenie o niskim poziomie paliwa oraz korzystanie z aktywowanego systemu kontroli stabilności AdvanceTrac®. Maksymalna prędkość pojazdu może być ograniczona do 80 mph, a dzwonki prędkości mogą być zaprogramowane na aktywację przy 45, 55 lub 65 mph, co dodatkowo chroni ich inwestycję.
System capless Easy Fuel™, unikalna cecha, która eliminuje konieczność stosowania tradycyjnej korka paliwowego. Easy Fuel to rozwiązanie bezproblemowe, które zapewnia stałe samoczynne uszczelnienie po każdym tankowaniu.
Ford SYNC® to w pełni zintegrowany, aktywowany głosowo system komunikacji i rozrywki, standardowy w Taurus SHO. System łączy funkcje 911 Assist, raportu zdrowia pojazdu oraz funkcji opartych na GPS, w tym wyszukiwania firm i finalizacji połączeń. SYNC łączy się z odtwarzaczami MP3, iPodami, pamięciami USB i PDA. Najnowsza wersja SYNC w Fordzie Taurus SHO dodaje funkcje Ruchu, Kierunków i Informacji, zapewniając wskazówki krok po kroku oraz możliwość dostępu do i personalizacji treści.
Ambient Lighting pozwala kierowcy Forda Taurus SHO zaprogramować oświetlenie wewnętrzne z pięciu kojących kolorów, aby dopasować je do charakteru lub preferencji.
Ford Taurus SHO z 2010 roku jest standardowo wyposażony w pełen zestaw aktywnego i pasywnego wyposażenia bezpieczeństwa oferowanego w całej gamie Taurus.
Dostępne opcje w Fordzie Taurus SHO 2010 obejmują:
System kamer wstecznych, unikalna opcja SHO, aktywuje się przy wyborze biegu wstecznego, zapewniając kierowcy dodatkową widoczność z tyłu, wyświetlaną na lusterku wstecznym.
Adaptacyjny tempomat, który pozwala kierowcy ustawić prędkość cruise Forda Taurus SHO, jednocześnie korzystając z technologii radarowej do monitorowania ruchu znajdującego się do 600 stóp przed pojazdem, automatycznie dostosowując prędkość, aby utrzymać ustawioną odległość między pojazdami. Adaptacyjny tempomat współpracuje z systemem ostrzegania o kolizji z wsparciem hamulców, zapewniając widoczne i dźwiękowe ostrzeżenia, gdy wolniejszy ruch zostanie wykryty z przodu. Wsparcie hamulcowe aktywuje się, jeśli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenia, a system wstępnie ładowuje układ hamulcowy, aby przygotować pojazd do zatrzymania.
System informacji o martwym polu (BLIS™) z ostrzeganiem o ruchu poprzecznym składa się z dwóch modułów radarowych wielokrotnego promienia, po jednym dla każdego tylnego błotnika. Gdy sąsiedni pojazd wchodzi do zdefiniowanej strefy martwego pola, wskaźnik ostrzegawczy sygnalizuje kierowcy w odpowiadającym lusterku bocznym.
Ostrzeganie o ruchu poprzecznym wykorzystuje istniejące moduły radarowe BLIS, aby wyczuć nadjeżdżający ruch, gdy Ford Taurus SHO jest powoli cofa się z miejsca parkingowego. Kiedy ruch poprzeczny pojawia się w obrębie trzech szerokości samochodu, system wyświetla widoczną wiadomość na tablicy wskaźników w połączeniu z ostrzeżeniem w lusterku bocznym oraz sygnałem dźwiękowym.
Fotele wielokonturowe z aktywnym masażem™ mogą być dostosowane wspólnie z podgrzewanymi i wentylowanymi miejscami w pierwszym rzędzie w nowym Fordzie Taurus SHO. Funkcjonalność wielokonturowa zapewnia subtelny, ale ciągły masaż, aby zapobiec bólowi pleców i zmęczeniu i jest idealnie dostosowana do potrzeb kierowców pokonujących długie dystanse.
System nawigacji aktywowany głosem zawiera twardy dysk jukebox o pojemności 10 GB oraz odtwarzacz CD/DVD. Połączony z opcjonalnym systemem kamer z tyłu, wyświetlanie tylnych projekcji pojawia się na ekranie nawigacji zainstalowanym w centralnej konsoli.
System audio Sony oferuje 12 głośników, cyfrowy wzmacniacz, 390 watów mocy ciągłej (RMS), 115 dB maksymalnego poziomu ciśnienia dźwięku basu oraz technologię Dolby® Pro Logic® II surround.
Ford Taurus SHO 2010 będzie produkowany w zakładzie montażowym Forda w Chicago (Illinois) i będzie dostępny w salonach w lecie 2009 roku, zaczynając od ceny podstawowej 37,995 USD, w tym kosztów transportu.
Historia
Ford Taurus SHO był znany i lubiany za swoje wysokie osiągi i niepozorny wygląd, wprowadzony na rynek w ograniczonej produkcji, dostępny tylko z pięciobiegową skrzynią manualną, tylko na rok modelowy 1989. Reklama wprowadzająca pozycjonowała Ford Taurus SHO jako dający „moc nielicznym.”
Popyt na klasyfikujący gatunek Ford Taurus SHO był niedoceniany, ponieważ 15,519 jednostek znalazło swoich właścicieli w pierwszym roku produkcji. Najbliższym porównaniem wydajnościowym w tamtym czasie był BMW 528i, kosztujące dziesiątki tysięcy więcej niż SHO.
Oprócz znacznych możliwości wydajnościowych, Ford Taurus SHO zawierał cechy zwykle spotykane w znacznie droższych samochodach, takie jak ABS, bezkluczykowy dostęp, system audio JBL i sportowo-luksusowe wykończenie wnętrza.
Dwa kluczowe czynniki sprawiły, że oryginalny Ford Taurus SHO stał się ulubieńcem miłośników motoryzacji od samego początku. Kluczowym elementem była rozwijana przez Yamahę jednostka V6 o pojemności 3.0 litrów, dostarczająca 220 koni mechanicznych, przenosząca moc przez pięciobiegową skrzynię manualną. Twist SHO polegał na subtelności designu.
Tradycyjne amerykańskie samochody wyczynowe krzyczały swoje intencje za pomocą pasków wyścigowych, wlotów powietrza i wyciągniętych opon. Ford Taurus SHO był skromny, cichy.
Od modeli Forda V-8 z lat ’30 i ’40, przez Fairlane 500 z 1957 roku prowadzony przez Roberta Mitchuma w Thunder Road, aż po Falcon Sprint z lat ’60, wiele modeli Forda oferowało nieoczekiwaną wydajność w swoich klasach cenowych. Klient z nastawieniem na wydajność mógł skonfigurować 'sleepera’ Forda, sprytnie łącząc opcje silnika i poziomy wyposażenia. Dopóki Ford Taurus SHO się nie pojawił, wymagało to specjalnego zamówienia i modyfikacji przez dealera.
Ford Taurus SHO był OEM-ową interpretacją sprawdzonej receptury hot roda, aby uczynić samochód szybszym niż wygląda. Entuzjaści motoryzacji nazywali Forda Taurus SHO „sleeperem”, ponieważ zapewniał wydajność, która przewyższała obietnicę jego stonowanego designu. Grudniowy numer Car and Driver z 1989 roku informował o przyspieszeniu 0-60 w 6.6 sekundy, czasie pokonywania ćwierć mili równym 15 sekund oraz zaobserwowanej maksymalnej prędkości 143 mil na godzinę.
Dla niewprawionej osoby, Ford Taurus SHO był praktycznie nieodróżnialny od standardowych modeli Taurus, które wówczas były najlepiej sprzedającym się samochodem w Stanach Zjednoczonych. Ford Taurus SHO dawał entuzjastycznemu właścicielowi możliwość wtopić się w tłum. W 1991 roku wprowadzono pakiet opcji specjalnej edycji, ponieważ niektórzy właściciele Forda Taurus SHO domagali się estetycznej różnicy od normalnych modeli sedana Taurus.
Ford Taurus SHO został lekko przeprojektowany na rok modelowy 1992, ale zachował swoją subtelność. Komik Conan O’Brien często mówił o swoim osobistym Fordzie Taurus SHO z 1992 roku w swoim popularnym nocnym programie, dodając do legendy SHO. W 1993 roku wprowadzono skrzynię automatyczną na cztery biegi, co dramatycznie zwiększyło liczbę potencjalnych nabywców SHO. W tym roku sprzedano rekordowe 21,550 modeli Ford Taurus SHO.
Ford Taurus SHO został przeprojektowany na rok modelowy 1996 i otrzymał silnik V8 rozwijany przez Yamahę o pojemności 3.4 litra, połączony z czterobiegową automatyczną skrzynią biegów, dzieloną z innymi modelami Taurus. Pod koniec lat ’90 sprzedaż Forda Taurus SHO zaczęła spadać.