Kia zaprezentowała swoje pierwsze sportowe coupe w 2009 roku na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Nowym Jorku, próbując przyciągnąć klientów zarówno z Hondy, jak i Sciona, ale moment wprowadzenia na rynek okazał się mało sprzyjający.
Podczas gdy inni producenci samochodów starali się uniknąć bankructwa, Kia rozszerzyła ofertę modelu Forte o nietypowy segment dla koreańskiej marki: sportowe coupe kompaktowe. Producent samochodów wziął platformę z czterodrzwiowego Forte, zmniejszył zwisy i zachował tylko jeden element nadwozia: klapę silnika typu clamshell. Wnętrze, mimo że wciąż zawierało kilka części z bardziej rodzinnego odpowiednika, zostało zaprojektowane i wyposażone z myślą o młodszej generacji. Wkrótce klienci zdali sobie sprawę, że Forte Koup to nie tylko ładny wygląd, ponieważ był dostępny z sportowymi jednostkami napędowymi.
Z przodu, kanciaste reflektory były węższe od wewnętrznej strony niż od zewnętrznej, przypominając te z tamtej samej ery Hondy Civica Si. Między nimi producent zamontował kratkę o strukturze plastra miodu, na której centralnym miejscu znajdowało się logo Kia. Na dolnej części zderzaka znalazł się szeroki dolny wlot powietrza, z kwadratowymi wlotami po bokach, w których mieściły się dostępne światła przeciwmgielne.
Z profilu, wznosząca się linia nadwozia tworzyła sportowy wizerunek samochodu. W zależności od wersji, auto było wyposażone w 16- lub 17-calowe felgi aluminiowe, co dodawało mu jeszcze więcej sportowego charakteru. Drzwi przednie były długie, aby umożliwić dostęp dla pasażerów z tyłu. Samochód miał tylko dwie wersje wyposażeniowe: EX i SX. Pierwsza z nich była bardziej budżetową wersją coupe, podczas gdy druga skupiała się na osiągach, stąd większe standardowe koła. Z tyłu, reflektory montowane w rogach nawiązywały kształtem do świateł przednich i były rozciągnięte od błotników do klapy bagażnika. Niżej, w zderzaku, producent zamontował czarny zderzak dla wersji SX oraz zintegrował podwójny wydech z chromowanymi końcówkami, aby podkreślić sportowy charakter samochodu.
W środku, deska rozdzielcza nadal była wykonana z twardego plastiku. Była zapożyczona z czterodrzwiowego Forte. Przed kierowcą znajdował się panel wskaźników z trzema tarczami w stylu lornetki. Wskaźnik prędkości był pośrodku, a po lewej znajdował się obrotomierz, a po prawej wskaźniki poziomu paliwa i temperatury. Na konsoli centralnej producent umieścił system audio z sześcioma głośnikami w modelu podstawowym. Natomiast wyższa wersja otrzymała ulepszony system z diodami LED otaczającymi przednie głośniki. Kia zainstalowała również parę podwyższonych foteli dla pasażerów z przodu oraz tylna kanapę składającą się w proporcji 60/40. Miejsca na nogi z tyłu były wystarczające dla dwóch osób, ale wysokość wnętrza nie była na najwyższych standardach.
Pod maską, producent zamontował dwa silniki benzynowe: 1,6-litrowy oraz 2,4-litrowy. Oba były naturalnie aspiracyjne. Pierwszy był parowany z pięciobiegową manualną skrzynią biegów lub czterobiegową automatyczną, podczas gdy drugi był wyposażony w sześciobiegową manualną i pięciobiegową automatyczną. Obie wersje przekazywały moc na przednie koła.
Inspirując się osiągami, agresywnym i smukłym stylem, Kia Motors America zaprezentowała na całym świecie model Kia Forte Koup 2010 podczas konferencji prasowej na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Nowym Jorku (NYIAS) w 2009 roku. Do rodziny Kia Forte w ofercie KMA dołącza pierwszy w historii firmy dwu-drzwiowy coupe, który odzwierciedla obecny odważny kierunek projektowania marki, zaprezentowany po raz pierwszy w koncepcie miejskiego samochodu pasażerskiego Kia Soul w 2006 roku.
„W ślad za premierami Kia Soul i sedana Kia Forte, Kia Forte Koup reprezentuje kolejny ekscytujący krok w przekształceniu designu Kia i oferuje połączenie sportowego i emocjonalnego charakteru,” powiedział Michael Sprague, wiceprezydent ds. marketingu KMA. „Wierzymy, że nasza nowa ewolucja designu w połączeniu z standardową wartością i funkcjami bezpieczeństwa Kia będą nadal przyciągać klientów do marki Kia.”
Atrakcyjność wizualna
Opierając się na stylu koncepcyjnego modelu Kia KOUP zaprezentowanego podczas NYIAS 2008, płynne linie i zrównoważone proporcje Kia Forte Koup, które mają na celu wywołanie emocjonalnych wrażeń z jazdy, dobrze odzwierciedlają potężne wskazówki projektowe koncepcyjnego pojazdu i oferują tę samą agresywną sylwetkę z cofniętymi reflektorami, agresywnymi wlotami powietrza i niskim, smukłym profilem. Dostępna w dwóch wersjach (EX i SX), Kia Forte Koup ma muskularny, ale elegancki design. Nawet z tyłu Kia Forte Koup emanuje charakterem dzięki smukłym, owiniętym lampom tylnym, podwójnym wydechom i tylnemu dyfuzorowi.
Sportowość i wygoda są standardem w Kia Forte Koup EX z zderzakami w kolorze nadwozia, podgrzewanymi lusterkami bocznymi z wbudowanymi kierunkowskazami oraz 16-calowymi felgami aluminiowymi z oponami P205/55R16. Wersja SX oferuje jeszcze bardziej sportowy profil z 17-calowymi felgami aluminiowymi i oponami o rozmiarze P215/45R17.
Gładka i sportowa jazda
Z rozstawem osi wynoszącym 104,3 cala, całkowitą długością 176,4 cala, szerokością 69,5 cala i wysokością 55,1 cala, Kia Forte Koup jest nieco krótsza pod względem długości i wysokości niż sedan Forte, ale wciąż oferuje wygodne siedzenia dla pięciu pasażerów. Obniżona sylwetka Koup zapewnia lepszą aerodynamikę dla tych, którzy szukają bardziej ekscytującej jazdy.
Nadwozie zaprojektowane przez Kia osiąga wysoką sztywność skrętną, co daje Kia Forte Koup lepsze prowadzenie, gładszą jakość jazdy i większą finezję niż konkurenci, z odpowiednio dostrojonym zawieszeniem rozwiniętym w celu optymalizacji reaktywności na krętych drogach. Dodatkowe ulepszenia wprowadzone w całym pojeździe pomagają zapewnić komfortową jazdę przy dobrych właściwościach redukcji hałasu, wibracji i twardości (NVH).
Zbudowana na jednolitym ramach napędu na przednie koła, Kia Forte Koup wykorzystuje tę samą platformę co sedan, z niezależnym przednim zawieszeniem z kolumnami MacPhersona i belką stabilizacyjną oraz tylnym zawieszeniem z belką skrętną z kolumnami i sprężynami śrubowymi. Ta kombinacja pomaga zapewnić optymalną równowagę między prowadzeniem a komfortem. System kierowniczy z przekładnią zębatą wspomaganą elektrycznie, wrażliwy na prędkość silnika, dodaje ostatni szlif do precyzyjnego prowadzenia, aby zapewnić jak najlepszą pomoc w różnych warunkach drogowych. Wersja SX oferuje również sportowe zawieszenie, które zapewnia twardszą jazdę przy zmniejszonym przechyleniu nadwozia i poprawionym prowadzeniu.
Dynamiczne osiągi
Bardziej mocny niż Honda Civic Coupe, Ford Focus Coupe czy Chevrolet Cobalt Coupe, Kia Forte Koup EX napędzany jest przez silnik czterocylindrowy 2.0 DOHC, produkujący 156 koni mechanicznych i 144 funtów stóp momentu obrotowego, który zawiera ciągłą zmienną regulację zaworów (CVVT) i wielopunktowy elektroniczny wtrysk paliwa, co zapewnia lepsze osiągi i wydajność paliwową. Wersja SX posiada ulepszony silnik czterocylindrowy 2.4 z CVVT, który dostarcza 173 koni mechanicznych i 168 funtów stóp momentu obrotowego, więcej niż w Scion tC. Rozwijając dynamiczny wygląd i odczucie, silnik Kia Forte Koup mocno brzęczy dzięki podwójnym wydechom zamontowanym w wersjach EX i SX.
Podobnie jak sedan Forte, dostępne są dwie opcje przekładni dla obu modeli Forte Koup 2010: standardowa pięcio-biegowa manualna lub opcjonalna elektronicznie kontrolowana cztero-biegowa automatyczna (modele EX). Model SX ma standardową sześciobiegową manualną skrzynię biegów oraz opcjonalną pięciobiegową automatyczną ze Sportmatic®.
Ekonomia paliwowa Kia Forte Koup nie jest poświęcona na rzecz sportowego charakteru, ponieważ oba silniki oferują co najmniej 31 mil na galon (autostrada). Silnik 2.0 oferuje 25/34 mpg (miasto/autostrada) zarówno w połączeniu z pięcio-biegową manualną przekładnią, jak i opcjonalną cztero-biegową automatyczną. Ci, którzy wybierają mocniejszy silnik 2.4, mogą również spodziewać się ekonomicznych 22/32 mpg w połączeniu z sześciobiegową manualną i 23/31, gdy jest połączony z pięciobiegową automatyczną.
Imponujące wnętrze
Z zaskakująco przestronnym wnętrzem, Kia Forte Koup zapewnia wygodne 90,7 stóp sześciennych objętości wnętrza, więcej niż 2009 Honda Civic Coupe, Scion tC czy Chevrolet Cobalt Coupe. Kierowca i pasażerowie mają imponujące 38,7 cala przestrzeni nad głową i 43,6 cala przestrzeni na nogi w przednich siedzeniach oraz 35,3 cala przestrzeni nad głową i 33,9 cala przestrzeni na nogi w tylnych siedzeniach. Wycieczki na plażę i weekendowe wypady będą łatwe dzięki przestrzeni bagażowej o pojemności 12,6 stóp sześciennych, wystarczającej do pomieszczenia bagażu i rzeczy wszystkich pasażerów.
Kia Forte Koup kontynuuje luksusowe wykończenie z szeregiem standardowych funkcji wewnętrznych, zaczynając od wspierających, dobrze wykonanych sportowych foteli z bardziej agresywnymi podparciami na siedzisku i oparciu dla optymalnego komfortu. Klimatyzacja, regulacja wysokości fotela kierowcy, regulowane zagłówki tylnych siedzeń, teleskopowa kolumna kierownicy, podgrzewane tylne szyby, konsola centralna z podwójnymi uchwytami na kubki, lampy mapowe i zmienne wycieraczki to tylko niektóre z licznych udogodnień standardowych we wszystkich pojazdach. Standardowo we wszystkich modelach znajdują się również elektryczne szyby, elektryczne zamki z pilotem bezkluczykowym oraz tempomat z przyciskami zamontowanymi na kierownicy dla dodatkowej wygody.
Przechodząc do wersji SX, oferowane są dodatkowe standardowe detale, takie jak: unikalne sportowe fotele z tkaniny z żywym czerwonym przeszyciem, teleskopowa i regulowana kolumna kierownicy, skórzana kierownica i gałka zmiany biegów, metalowe pedały i metalowe wykończenia oraz zegary Supervision™ z komputerem pokładowym, które jeszcze bardziej podkreślają jego energetyczną osobowość. Zarówno wersje EX, jak i SX oferują również opcjonalny elektryczny szyberdach.
Opcjonalny Pakiet Skórzany jest dostępny dla obu wersji EX i SX. W połączeniu z wersją EX Pakiet Skórzany dodaje skórzane siedzenia, skórzaną kierownicę i gałkę zmiany biegów oraz podgrzewane fotele. W połączeniu z wersją SX obejmuje skórzane i podgrzewane siedzenia oprócz standardowej skórzanej kierownicy i gałki zmiany biegów.
Wyjątkowy dźwięk
Dla wewnętrznej rozrywki podczas jazdy, Kia Forte Koup jest wyposażona w standardowy system audio AM/FM/CD/MP3 z sześcioma głośnikami, który obsługuje również możliwości SIRIUS Satellite Radio z trzymiesięczną darmową subskrypcją¹. Dla większej wygody słuchania, standardowo we wszystkich modelach znajdują się również kontrolki audio na kierownicy, a także gniazda USB i AUX w konsoli centralnej z pełną kontrolą iPoda® i MP3 za pośrednictwem jednostki audio. Standardowe połączenie Bluetooth® umożliwia bezprzewodową obsługę kompatybilnych telefonów komórkowych.
Standardowe bezpieczeństwo Kia Motors
Kia Forte Koup oferuje wiodący w branży poziom standardowego wyposażenia bezpieczeństwa, z takimi funkcjami jak poduszki powietrzne z przodu, poduszki powietrzne montowane w fotelach przednich i boczne kurtyny powietrzne, czterotylne hamulce tarczowe z systemem ABS, elektroniczny system stabilizacji (ESC) oraz system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS).
Wiodąca w branży gwarancja