Lamborghini wprowadziło model Gallardo LP 570-4 Spyder Performante w 2010 roku jako wersję kabriolet Gallardo Superleggera.
Zazwyczaj kabriolety są znacznie cięższe ze względu na dodatkowe wzmocnienia w konstrukcji. Jednak Lamborghini zdołało kontrolować ten problem, opracowując zarówno wersję otwartą, jak i zamkniętą od samego początku. Co więcej, wersja Spyder Performante została wzbogacona o lekkie materiały, co sprawiło, że stała się jednym z najlżejszych pojazdów w swojej klasie, ważąc jedynie 1,485 kg. Aby to osiągnąć, producent z Sant’Agata Bolognese wykorzystał te same materiały, które znalazły się w Gallardo Superleggera.
Z przodu pojazd otrzymał nowy, niższy zderzak z szerszymi wlotami powietrza oraz splitterem, który zwiększał siłę docisku. Z boku, producent dodał wyloty powietrza, które również poprawiały aerodynamikę. Wszystkie te elementy wykonano z CFRP (kompozytu wzmocnionego włóknem węglowym), który był lżejszy od materiałów plastykowych czy ABS. Progi boczne również zostały zaprojektowane na nowo i ozdobione napisem „Performante” przed tylnymi kołami. Na pokrywie silnika, umieszczonej za kabiną, znalazł się w pełni funkcjonalny skrzydło z włókna węglowego, które zawierało również trzecie światło stop. Pod zderzakiem producent dodał zaktualizowany dyfuzor i pary okrągłych rur wydechowych, które podkreślały sportowy charakter pojazdu oraz poprawiały dźwięk silnika V10.
Producent wiedział, że klienci oczekują luksusowych kabin w swoich drogich supersamochodach. W związku z tym wykończono deskę rozdzielczą Alcantarą, co dodatkowo zmniejszało odblaski. Sportowe fotele kubełkowe z wysokimi bokami miały zintegrowane podłokietniki i kontrastowe przeszycia na skórzanym obiciu. Lamborghini nie oszczędzało na innych elementach kabiny, stosując drogie materiały na panelach drzwi i centralnym panelu. Kierowca miał przed sobą kierownicę z płaskim dnem i wstawkami z włókna węglowego. Jak w pozostałych modelach Gallardo, wersja Spyder Performante posiadała zestaw wskaźników z dużymi podziałkami prędkościomierza i obrotomierza, otoczonymi wskaźnikami poziomu paliwa i temperatury. Na środku umieszczono mały wyświetlacz TFT pokazujący dane komputera pokładowego. Konsola centralna zawierała sterowanie skrzynią biegów i była ozdobiona wykończeniem z włókna węglowego.
Jednak najważniejszym elementem auta znajdowało się za kokpitem, gdzie Gallardo 570-4 Spyder Performante dysponowało silnikiem V10 o pojemności 5,2 litra. W standardzie był on połączony z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów, podczas gdy sześciobiegowa manualna była dostępna bez dodatkowych kosztów. Moc była przekazywana na wszystkie koła z rozkładem momentu obrotowego 30/70 za pośrednictwem centralnego dyferencjału z systemem o dużej lepkości. Dodatkowo, dyferencjał tylny miał blokadę 45%, co poprawiało przyczepność. Dzięki temu auto osiągało znakomity czas na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,9 sekundy, a maksymalna prędkość wynosiła 201 mph (324 km/h).
Z nowym Lamborghini Gallardo LP 570-4 Spyder Performante, Lamborghini ustanawia nowy standard w najbardziej fascynującym segmencie motoryzacyjnym – samochodów sportowych bez dachu. Jako „Performante”, Gallardo Spyder jest jeszcze lżejsze dzięki technologii CFRP, jeszcze bardziej zwinne i dynamiczne. Nowe Spyder Performante to samochód wyczynowy, który łączy czystą doskonałość sportową i ekstremalną wydajność z jedynym w swoim rodzaju uczuciem jazdy na świeżym powietrzu, jakie oferuje tylko miękki dach rozciągający się nad dziesięciocylindrową jednostką napędową. Ostatecznie, każde przejażdżka w Spyder Performante to jak podróż w sam środek burzy.
Lamborghini Gallardo LP 560-4 Spyder już zajmuje szczyt w swoim segmencie, świadcząc o lekkiej konstrukcji stosowanej przez markę Lamborghini. Niemniej jednak inżynierowie w Sant’Agata Bolognese zdołali jeszcze dodatkowo zredukować wagę nowego Spyder Performante o 65 kilogramów (143 lbs). Otwarty supersamochód waży zaledwie 1.485 kilogramów (3.274 lbs) – nowy rekord w tym ekskluzywnym segmencie rynku, który zajmuje Lamborghini.
Tak jak jego „brat”, Gallardo LP 570-4 Superleggera, niska waga Spyder Performante wynika w dużej mierze z zewnętrznych i wewnętrznych elementów wykonanych z włókna węglowego. Te materiały kompozytowe z włókna węglowego idealnie nadają się do supersamochodów, ponieważ łączą mniejszą wagę z lepszymi właściwościami technicznymi. Dzięki niższej masie osiągi są optymalizowane, a emisja CO2 jest zmniejszana. Lamborghini lideruje branży od 30 lat w zastosowaniu CFRP, a teraz marka jeszcze bardziej zwiększa swoją przewagę.
Jednostka napędowa V10 o pojemności 5,2 litra generuje 419 kW (570 hp) w Spyder Performante i gwarantuje zapierające dech w piersiach osiągi – katapultuje otwarty LP 570-4 z 0 do 100 km/h (0-62 mph) w zaledwie 3,9 sekundy i pędzi dalej do prędkości maksymalnej 324 km/h (201 mph). Silnik z wtryskiem benzynowym „Iniezione Diretta Stratificata” dysponuje niezwykle imponującą mocą ciągu i praktycznie niekończącym się zakresem obrotów, co dostarcza stały strumień emocjonujących akustyk.
Lamborghini Gallardo LP 570-4 Spyder Performante to bezkompromisowa maszyna do jazdy. Jego podwozie, z potężnymi hamulcami, to dzieło wielkiej precyzji, a nowe 19-calowe koła z oponami sportowymi Pirelli P Zero Corsa są niezwykle lekkie. LP 570-4 Performante nadaje nowy sens pojęciu „Spyder”.
Design i aerodynamika – Piękno mocy
Elegancja każdego Lamborghini opiera się na jego ekstremalnej mocy i precyzyjnej funkcji. Design Lamborghini Gallardo LP 570-4 Spyder Performante również koncentruje się na czystej esencji języka projektowania – nadwozie to czysta rzeźba, pozbawiona zbędnych ozdób. Jego profil podąża za konturami dynamicznego klina mierzącego 4,39 metra długości, 1,90 metra szerokości przy zaledwie 1,18 metra wysokości. Otwarty czy zamknięty, dach Spyder Performante radzi sobie z najwyższymi prędkościami.
Z pierwszego spojrzenia, Spyder Performante wyraźnie rozpoznaje się jako otwartą wersję uznawanego i odnoszącego sukcesy Gallardo Superleggera. Zmiany w wyglądzie mają na celu zwiększenie efektu aerodynamiki w porównaniu do Gallardo Spyder. W bliskiej współpracy z ekspertami od tuneli aerodynamicznych, projektanci z Centro Stile Lamborghini przeprojektowali przedni zderzak – trójwymiarowe, głęboko osadzone elementy tworzą trapezoidalne ramy dla dużych wlotów powietrza. Razem z ostrym, wyraźnie zdefiniowanym nosem w kształcie litery V oraz diodowymi światłami do jazdy dziennej, czarne elementy nadają przedniej części ostry wygląd. Projekt optymalizuje również dopływ powietrza chłodzącego i poprawia docisk na przedniej osi.
Modyfikacje całkowicie zakrytego podwozia, nowe elementy progowe i przeprojektowany dyfuzor z czterema dużymi wydechami również przyczyniają się do uzyskania lepszych wyników aerodynamicznych. Duży opcjonalny tylny spojler jest również dostępny dla Spyder Performante.
Nadwozie – Inteligentna lekka konstrukcja z włókna węglowego
Jego nadwozie wykonane jest z aluminium, z odlewanych elementów węzłowych i profilów ekstrudowanych, tworząc niezwykle sztywną konstrukcję, w którą wbudowane są panele aluminiowe. Struktura ramowa jest niezwykle odporna na uderzenia i stanowi podstawę precyzyjnego prowadzenia supersamochodu.
Na tym tle, zadanie zredukowania wagi o kolejne 65 kilogramów (143 lbs) w porównaniu do Gallardo Spyder stanowiło ogromne wyzwanie dla inżynierów. Eksperci z Lamborghini poradzili sobie z tym jak zwykle – z kompetencjami hi-tech i estetycznym smakiem. Dzięki minimalnej wadze i niezwykle wysokiej sztywności, włókno węglowe jest idealnym materiałem dla supersamochodu. Duży panel zakrywający miękki dach, silnik oraz skrzynię biegów to złożony i niezwykle wysokiej jakości komponent z włókna węglowego. Inżynierowie również wybrali włókno węglowe do tylnego spojlera, progów, dyfuzora, części okładziny podwozia i eleganckich osłon lusterka zewnętrznego.
Materiały z włókna węglowego we wnętrzu
Łącznie komponenty z włókna węglowego stanowią około 40% zaoszczędzonych 65 kilogramów. W wnętrzu również inżynierowie dążyli do maksymalnego zmniejszenia wagi. Osłona centralnego tunelu, panele drzwiowe oraz okrąg dźwigni automatycznej skrzyni biegów e-gear wykonane są z włókna węglowego. Ten wysokiej jakości materiał jest również używany do skorup foteli sportowych, gdzie przyczynia się do ogólnego zmniejszenia wagi.
Tak jak reszta kokpitu, fotele sportowe są pokryte lekkim Alcantarą zamiast skóry. Jednak redukcja wagi w Lamborghini z pewnością nie oznacza poświęceń – Lamborghini Gallardo LP 570-4 Spyder Performante nadal standardowo wyposażone jest w klimatyzację i elektryczne szyby.
Wysoka wartość rzemiosła i precyzji w Lamborghini jest od razu widoczna w wnętrzu Spyder Performante. Wszystkie części są perfekcyjnie zaprojektowane i zmontowane aż do najmniejszego detalu; wysokiej jakości materiały rozpieszczają zmysły. Wnętrze zachowuje sportowy czarny wykończenie w Alcantarze. Jako kontrastowe kolory do przeszyć foteli, klienci mogą wybierać spośród zielonego, żółtego, pomarańczowego i dwóch odcieni szarości. Pasują one do zewnętrznych kolorów nadwozia w odcieniach Giallo Midas, Arancio Borealis, Grigio Telesto, Nero Noctis i Bianco Monocerus.
Silnik – 3,9 sekundy od zera do 100 km/h
W Lamborghini Gallardo LP 570-4 Spyder Performante, LP oznacza „Longitudinale Posteriore” i odnosi się do orientacji silnika V10 – który jest zamontowany wzdłuż za kierowcą, podobnie jak każdy silnik Lamborghini. Liczba 570 odnosi się do maksymalnej mocy w hp, co odpowiada 419 kW i jest dostępne przy 8 000 obr./min. Równie imponujący jest moment obrotowy – krzywa momentu osiąga szczyt przy 540 Nm (398,3 ft lbs) przy 6 500 obr./min. Zwiększenie o 7 kW (10 hp) wynika z nowej dedykowanej strategii zarządzania silnikiem.
Silnik V10 ma pojemność 5 204 cm3 i osiąga specyficzną moc 80,5 kW (109,6 hp) na litr. Specjalne cechy tego silnika o długim skoku z aluminiową miską olejową obejmują smarowanie z suchą miską olejową oraz kąt cylindrów wynoszący 90 stopni. Oba rozwiązania obniżają środek ciężkości, co poprawia dynamikę prowadzenia. Aby zapewnić idealne wypełnienie komory spalania, silnik ma regulowany kolektor dolotowy oraz ciągłą kontrolę napędzanych łańcuchem wałków rozrządu.
Wał korbowy został zaprojektowany jako wał korbowy o podwójnym płaszczyźnie – korbowody przeciwnych tłoków dzielą jeden łożysko. Taka konfiguracja zapewnia naprzemienne interwały zapłonowe wynoszące 54 i 90 stopni; wyjątkowa sekwencja, która jest powodem przekonywującego, wyścigowego brzmienia V10. W miarę wzrostu obrotów, donośne basy nakładają się na ostre harmoniczne.
Potężny V10, w połączeniu z redukcją wagi modelu, zapewnia Lamborghini Gallardo LP 570-4 Spyder Performante zapierające dech w piersiach osiągi. Przyspieszenie z zerowej prędkości do 100 km/h (0-62 mph) zajmuje zaledwie 3,9 sekundy. Jazda trwa nieprzerwanie do prędkości maksymalnej 324 km/h (201 mph).
Przekazywanie mocy – Przyczepność bez kompromisów
Lamborghini Gallardo LP 570-4 Spyder Performante standardowo wyposażone jest w skrzynię e-gear obsługiwaną przez manetki przy kierownicy. Zautomatyzowany system z elektronicznym zarządzaniem zmienia biegi w sześciu przełożeniach niezwykle płynnie i znacznie szybciej niż mogłyby to osiągnąć ludzkie odruchy.
Jednostka sterująca e-gear ma trzy tryby pracy, z których dwa są dostępne również w trybie automatycznym. „Tryb Thrust” zapewnia maksymalną wydajność startu i jest zaprogramowany do zarządzania obrotami startowymi wynoszącymi około 5 000 obr./min przy minimalnym poślizgu kół.
Każdy kilometr w Gallardo Spyder Performante to czysta ekscytacja – nie mniej dzięki nieustannej przyczepności w praktycznie każdej sytuacji. To w dużej mierze zasługa czterech napędzanych kół, co sugeruje liczba 4 w nazwie modelu.
Napęd na wszystkie koła z centralnym sprzęgłem i 45-procentowym ograniczonym poślizgiem na tylnej osi. W normalnych okolicznościach moc dostarczana przez V10 jest kierowana z proporcją 30:70 na osie przednią i tylną. Rozkład masy supersamochodu Gallardo wynosi 43/57 procent przód/tył.
W 1993 roku Diablo VT było pierwszym włoskim supersamochodem z napędem na wszystkie koła, a Lamborghini nieustannie umacnia swoją pozycję lidera od tego czasu. Dzięki doskonałej przyczepności, kierowcy Lamborghini mogą przyspieszać wcześniej po zakręcie niż kierowcy samochodów z napędem na tylne koła.
Podwozie – Jeszcze sztywniejsze, jeszcze dokładniejsze
Lamborghini Gallardo Spyder Performante to niezwykle skoncentrowana maszyna do jazdy – zachwyca zapierającymi dech w piersiach prędkościami w zakrętach i szybkimi, natychmiastowymi reakcjami. Jego prowadzenie jest zawsze precyzyjne, stabilne i przewidywalne.
Układ podwozia pochodzi bezpośrednio z motorsportu. Zawieszenie ma aluminiowe podwójne wahacze, podczas gdy precyzyjne kierowanie z użyciem zębatki i wieńca utrzymuje kierowcę w bliskim kontakcie z drogą. Jego specyficzne ustawienie pozwala podwoziu osiągnąć pełen potencjał dynamiczny.
Kolejną szczególną cechą Gallardo Spyder Performante są niezwykle lekkie 19-calowe koła – identyczne jak w Gallardo Superleggera – które oszczędzają 13 kilogramów (28,6 lb). Łożyska kół i śruby wykonane są z tytanu i są również niezwykle lekkie i sztywne. Opony to 235/35 z przodu i 295/30 z tyłu i pochodzą z serii Pirelli P Zero Corsa. Opracowane specjalnie dla nowego topowego modelu w gamie Gallardo, są ściśle związane z czystym wyścigowym gumą.
Za ogromnymi kołami znajdują się hamulce, które zapewniają bezkompromisową siłę hamowania i są zarządzane przez standardowy system kontroli stabilności ESP. Przednie koła są obsługiwane przez aluminiowe ośmio-tłoczkowe zaciski, a tylne przez cztero-tłoczkowe. Wentylowane tarcze hamulcowe mają średnice odpowiednio 365 i 356 milimetrów (ø 14,37 x 1,34 in i 14,02 x 1,26 in). Jako opcjonalne wyposażenie Lamborghini może zamontować niezwykle odporne na blednięcie i lekkie tarcze ceramiczne z włókna węglowego z sześciotłoczkowymi zaciskami z przodu. Przednie ceramiczne tarcze mają średnicę 380 milimetrów (ø 15 x 1,5 in).
Wyposażenie – Hi-tech na drogę i tor
Oprócz wyspecjalizowanych komponentów lekkich z włókna węglowego, Lamborghini Gallardo LP 570-4 Spyder Performante dostarczane jest z szeregiem innych zaawansowanych funkcji. Wyróżniają się m.in. skrzynia e-gear – manualna skrzynia biegów dostępna jest bez dodatkowych kosztów – dedykowane ustawienie podwozia, opony sportowe Pirelli P Zero Corsa oraz fotele sportowe. Wnętrze zdobią obszycia z Alcantary oraz ręcznie szyty, pokryty zamszem, kierownica.
Oferta specjalnego wyposażenia jest bardzo bogata. Dla wnętrza Lamborghini oferuje specjalne dywaniki, skórzane kierownice, pakiet do przechowywania oraz system alarmowy. Dodatkowy pakiet włókna węglowego obejmuje wykończenie konsoli środkowej i deski rozdzielczej, uchwyt hamulca ręcznego, dolną część kierownicy oraz uchwyty drzwi.
Dalsze opcje specjalnego wyposażenia zwiększają komfort i wygodę – system nawigacji multimedialnej, system podnoszenia do unoszenia przodu samochodu, otwieracz do drzwi garażowych oraz kamera tylna. Klienci pragnący spersonalizować swoje Lamborghini Gallardo LP 570-4 Spyder Performante mogą skorzystać z szerokiej oferty programu indywidualizacji „Ad Personam” Lamborghini.
Kompetencje – Nowe centrum rozwoju technologii włókna węglowego
Prezentując model Gallardo LP570-4 Superleggera podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2010 roku i odsłaniając ultra-lekkiego Sesto Elemento na Salonie Samochodowym w Paryżu w 2010 roku, Lamborghini po raz kolejny zaprezentowało swoje wyraźne przywództwo w dziedzinie technologii włókna węglowego. Tutaj Lamborghini opiera się na trzydziestoletniej historii – w 1983 roku Lamborghini wykorzystało wzmocnione tworzywa sztuczne z włókna węglowego do budowy słynnego modelu Countach. Panel pokrywy silnika Gallardo Spyder i Spyder Performante to jeden z największych komponentów CFRP o klasie A powierzchni w świecie motoryzacji. Jako 100-procentowa spółka zależna AUDI AG, włoski producent supersamochodów dodatkowo korzysta z kompetencji swojego macierzystego przedsiębiorstwa w zakresie lekkiej konstrukcji.
Firma obecnie systematycznie pracuje nad rozszerzeniem swojej światowej pozycji lidera. W nowym Centrum Badań zaawansowanych kompozytów (ACRC) w siedzibie firmy w Sant’Agata Bolognese, Automobili Lamborghini S.p.A. pracuje nad innowacyjnymi metodami budowy i produkcji elementów z włókna węglowego w projektowaniu samochodów.
Centrum Badań Kompozytów w Sant’Agata Bolognese zabezpiecza pozycję lidera w badaniach nad innowacyjnymi materiałami i metodami produkcji kompozytów z włókna węglowego o niskich nakładach produkcyjnych. Ponad 30 ekspertów pracuje tutaj nad rozwojem komponentów pojazdów różnego rodzaju i rozmiarów. Specjaliści budują prototypy oraz towarzyszące im narzędzia i opracowują optymalne metody produkcji. Dzięki skomplikowanym systemom opracowanym w dużej mierze wewnętrznie, inżynierowie mogą precyzyjnie i niezawodnie symulować właściwości techniczne i zachowanie komponentów podczas zderzenia. Dzięki szeroko opatentowanemu procesowi „RTM Lambo”, Lamborghini jest w stanie produkować części CFRP o najwyższej jakości, precyzji i wykończeniu powierzchni pod niskim ciśnieniem i w stosunkowo niskich temperaturach. Wyższe prędkości procesów, niższe koszty oraz proste narzędzia to dodatkowe zalety.
Laboratorium Zaawansowanej Struktury Kompozytowej (ACSL) na Uniwersytecie Waszyngtońskim testuje zachowanie różnych materiałów i technologii zgodnie z zasadami przyjętymi w przemyśle lotniczym. Naukowcy w Seattle ściśle współpracują z Działem Rozwoju Technicznego w siedzibie Lamborghini w Sant’Agata Bolognese.
Na Salonie Samochodowym w Paryżu w 2010 roku Lamborghini po raz kolejny wykazało swoje niezwykłe umiejętności w zakresie lekkiej konstrukcji z włókna węglowego za pomocą konceptu Sesto Elemento – zakres zastosowania innowacyjnych materiałów jest bezprecedensowy. Całkowita masa Sesto Elemento – mimo silnika V10 i napędu na wszystkie koła – została ograniczona do zaledwie 999 kilogramów. Każde nowe Lamborghini skorzysta z zaawansowanych technologii zawartych w Sesto Elemento.
Mit trwa – Supersamochody bez dachu od Lamborghini
Historia otwartych Lamborghini zaczęła się od małych wolumenów. W 1965 roku firma zbudowała zaledwie dwa egzemplarze modelu 350 GTS, otwartej wersji pierwszego modelu produkowanego w Sant’Agata Bolognese. Jeszcze bardziej tragicznie z dzisiejszej perspektywy jest to, że zaledwie jeden egzemplarz wyjątkowego P400 Miura Roadster z 1968 roku został kiedykolwiek zbudowany. Lamborghini zaprezentowało swój pierwszy produkowany seryjnie otwarty model w 1976 roku z Silhouette – jego silnik V8 o mocy 250 hp oferował wyrafinowane osiągi, podczas gdy zdejmowany dach dostarczał uczucia jazdy bez dachu. Jego następcą był Jalpa Speedster, który zadebiutował w 1986 roku. Silnik V8 o kącie banku cylindrów wynoszącym 90 stopni został znowu umieszczony za siedzeniami, chociaż powiększony do 3,5 litra – co, przy tej samej mocy, gwarantowało znacznie lepszy moment obrotowy.
W 1992 roku otwartą Lamborghini obwołano bohaterem Salonu Samochodowego w Genewie – niskoprofilowa sylwetka, ostro nachylona szyba przednia i niesamowicie mocny wygląd tylnej części, Diablo Roadster robił imponujące wrażenie na stoisku Lamborghini. Wersja produkcyjna zadebiutowała w 1995 roku – z silnikiem o pojemności 5,7 litra i napędem na wszystkie koła był prawdziwym supersamochodem. Jego moc 492 hp zapewniała prędkość maksymalną 323 km/h, niezależnie od tego, czy dach był otwarty, czy zamknięty. Następnie w 1998 roku pojawił się Diablo SV Roadster z napędem na tylne koła. Wreszcie, w 2005 roku zadebiutował Murciélago Roadster jako nowoczesna interpretacja otwartego silnika V12.