2010 Lexus LFA

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Po tym, jak w 2005, 2007 i 2008 roku zaprezentowano rynkowi koncept supersamochodu, Lexus w końcu ujawnił wersję produkcyjną modelu LFA podczas Targów Motoryzacyjnych w Tokio w 2009 roku.

LFA to nie był zwykły supersamochód. Był to pierwszy taki pojazd stworzony przez Lexusa oraz pierwszy samodzielny model F wyprodukowany przez japońskiego producenta. Dodatkowo korzystał z niektórych zasobów inżynieryjnych zespołu Formuły 1 Toyoty. Jego silnik V10 umieszczony z tyłu oraz sekwencyjna sześciobiegowa skrzynia biegów dostarczona przez Aisin to tylko kilka elementów, które stworzyły imponujący pojazd LFA.

Kengo Matsumoto był twórcą wyglądu samochodu. Połączył zasady formy podążającej za funkcją z estetyką futurystycznego pojazdu zaprojektowanego tak, aby przetrwać próbę czasu. Przedni pas samochodu zainspirował później Yasuo Kajino, który przewodził działowi projektowemu Lexusa w stworzeniu kratki w kształcie wrzeciona dla luksusowej marki Toyoty. Trójkątne reflektory skierowane do przodu, rzeźbione boczne panele i tylna część nadwozia stały się podstawą dla przyszłych produktów. Na koniec, trzy rurki wydechowe umieszczone z tyłu potwierdzały, że LFA to nie jest zwykły pojazd.

Wnętrze, z płaską kierownicą i wysokim konsolą środkową, wyraźnie koncentrowało się na kierowcy. Pasażer z boku zyskał z kolei dużo miejsca na nogi oraz komfort sportowego fotela. Dlatego LFA był supersamochodem. Wyposażony był w nowoczesne materiały, takie jak włókno węglowe i stopy aluminium, rozsiane po kabinie. Na koniec, jako futurystyczny akcent, panel instrumentów wypełniony był wyświetlaczami LCD, a na szczycie konsoli centralnej znajdował się duży ekran infotainment.

Za kabiną, Lexus zainstalował silnik V10 przeznaczony tylko dla modelu LFA. Został on połączony z automatyczną sześciobiegową skrzynią biegów od Aisin. Moc trafiała wyłącznie na tylne koła.

Nowy Lexus LFA to ważny moment w historii marki Lexus oraz w rozwoju supersamochodów. To prawdziwy projekt „od zera”, stworzony przez mały, pasjonujący się i zaangażowany zespół inżynierów, którzy dążyli do przekraczania granic technologii, materiałów i inżynierii na każdym etapie, aby wyprodukować auto, które nie ma sobie równych wśród pojazdów z logo Lexus.

Zbudowany z wykorzystaniem zaawansowanej technologii włókna węglowego, napędzany na tylne koła Lexus LFA korzysta z wyjątkowego, wysokoobrotowego silnika V10 o pojemności 4,8 litra i mocy 552 KM, współpracującego z tylnie umieszczoną sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów, oferującą osiągi przekraczające 200 mph.

Jak powiedział główny inżynier Haruhiko Tanahashi: „Lexus LFA to rasowy supersamochód, konstrukcja zaprojektowana z myślą o jednym celu – zapewnieniu doskonałych wrażeń z jazdy. Przez ostatnią dekadę przesuwaliśmy wszelkie granice w dążeniu do tego celu i wierzę, że stworzyliśmy najbardziej skoncentrowany na kierowcy samochód, jaki mogliśmy.”

BUDOWA Z WŁÓKNA WĘGLOWEGO

Ograniczenie wagi samochodu do minimum było jednym z kluczowych elementów rozwoju Lexusa LFA, co doprowadziło do decyzji o przejściu z konstrukcji aluminiowej na zaawansowany materiał kompozytowy z włókna węglowego (CFRP) do budowy podwozia i nadwozia.

Co więcej, Lexus zdecydował, że struktura CFRP powinna być wytwarzana wewnętrznie, zamiast zlecać to zewnętrznemu dostawcy. W tym celu wykorzystano dziedzictwo Toyota Motor Corporation w technologii tkania tekstyliów, aby rozszerzyć swoje możliwości techniczne, rozwijając nowe krosna do włókna węglowego i system laserowy do monitorowania integralności materiału.

CFRP ma cztery razy większą wytrzymałość niż aluminium, co sprawia, że Lexus LFA charakteryzuje się wyjątkową sztywnością i mocną konstrukcją, a także przynosi znaczne korzyści wagowe, oszczędzając około 100 kg w porównaniu do odpowiedniego nadwozia aluminiowego. CFRP stanowi 65% nadwozia, podczas gdy pozostałe 35% wykonano z stopu aluminium.

W przeciwieństwie do innych pojazdów na rynku, które wykorzystują konstrukcję CFRP, Lexus LFA korzysta z tej samej zaawansowanej technologii żywicy, która jest preferowana w nowoczesnych programach lotniczych ze względu na niezrównane właściwości wagowe i wytrzymałościowe.

SILNIK

Serce Lexusa LFA to jednostka V10 o pojemności 4.805 cm3, która wyznacza nowe standardy dla wymiarów kompozytowych, lekkiej architektury i oszałamiającej wydajności. Od samego początku założono, że jednostka ma mieć pojemność 4.805 cm3, rozwijać moc 552 KM i osiągać czerwono-punktowe obroty do 9.000 obr/min. Kąt 72 stopni między głowicami cylindrów zapewnia równowagę w silniku, co skutkuje wyjątkowo płynnym działaniem, a indywidualnie kontrolowane elektronicznie przepustnice dla każdego cylindra zapewniają znakomitą reakcję na gaz.

System smarowania z suchą miską olejową pozwala umieścić blok silnika głęboko w komorze silnikowej, obniżając środek ciężkości pojazdu oraz moment bezwładności, co umożliwia silnikowi radzenie sobie z wysokimi prędkościami w zakrętach.

Silnik V10 generuje 480 Nm momentu obrotowego przy 6.800 obr/min, z czego 90% jest dostępne od 3.700 obr/min aż do czerwonej linii przy 9.000 obr/min, dzięki technologii Dual VVT-i, równo-długościowym kolektorom wydechowym oraz wysokowydajnym 12-otworowym wtryskiwaczom paliwa. To zapewnia błyskawiczne przyspieszenie przy wszystkich prędkościach obrotowych silnika i na każdym biegu: osiągnięcie 0-100 km/h zajmuje zaledwie 3,7 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 202 mph.

Z masą własną wynoszącą 1.480 kg, Lexus LFA ma stosunek mocy do wagi wynoszący 373 KM na tonę, podczas gdy specyficzna moc wynosząca 115 KM na litr jest jedną z najwyższych wśród obecnych supersamochodów, wspomagana przez wysoką, 12:1 kompresję, niskie tarcie elementów wewnętrznych oraz zoptymalizowany przepływ powietrza i spalin.

Mimo swojej mocy, V10 jest przykładem kompaktowego i lekkiego pakowania, mającymi zbliżone wymiary do standardowego silnika V8 i ważącym podobnie jak konwencjonalny V6. Jest również tak samo niezawodny i wyrafinowany jak każdy inny silnik Lexusa, a także spełnia normy emisji Euro 5.

Silnik został opracowany we współpracy z firmą Yamaha w ramach ustalonej współpracy między Toyota Motor Corporation a japońską firmą inżynieryjną.

SKRZYNIA BIEGÓW

Potężna moc silnika V10 jest zarządzana za pomocą równie zaawansowanej skrzyni biegów, specjalnie zaprojektowanej sześciobiegowej automatycznej skrzyni sekwencyjnej (ASG), która napędza tylne koła przez mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Aby osiągnąć optymalne rozłożenie masy 48:52 na przód-tył, jest umieszczona w transaxle nad tylną osią.

ASG jest obsługiwana przez łopatki umieszczone na kolumnie kierownicy i zaprojektowana w celu zapewnienia wyjątkowo szybkich zmian biegów: zmiana biegów w górę może być zrealizowana w zaledwie 0,2 sekundy.

System posiada cztery tryby jazdy: Auto, Sport, Normal i Wet, aktywowane przez pokrętło na desce rozdzielczej. Każdy tryb ma swoje własne programy zmiany biegów oraz systemy logiczne kontroli silnika i hamulców, które pozwalają kierowcy dostosować osiągi samochodu do warunków jazdy.

DŹWIĘK

Akustyka Lexusa LFA, system dolotowy i dźwięk wydechu zostały specjalnie dostrojone, aby dostarczyć niesamowity „ścieżkę dźwiękową”, wyrażającą ekstremalne osiągi samochodu zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz kabiny. Nazywana przez zespół akustyczny „Harmonią Oktaw”, jest inspirowana dźwiękiem silnika Formuły 1 na pełnych obrotach i jest niepodobna do żadnego innego samochodu drogowego, z różnymi harmonicznymi jakościami powstającymi w miarę wzrostu obrotów silnika w kierunku maksymalnych 9.000 obr/min.

HAMULCE

Lexus LFA jest wyposażony w jeden z najbardziej zaawansowanych i potężnych systemów hamulcowych, które są zainstalowane w każdym samochodzie produkcyjnym, odpowiednich na potrzeby jego osiągów przekraczających 200 mph.

Tarcze hamulcowe wykonane są z materiału ceramicznego węglowego (CCM), który poza tym, że jest lżejszy od stali, zapewnia działanie bez blaknięcia w każdych warunkach. Tarcze przednie mają średnicę 390 mm i grubość 34 mm, a ich siłę docisku zapewniają sześciotłokowe aluminiowe zaciski; tylne tarcze mają średnicę 306 mm, grubość 28 mm i są wyposażone w czterotłokowe zaciski. Wszystkie wykorzystują wysokotemperaturowe mikro podkładki, wytwarzane wyłącznie do użytku z hamulcami CCM.

ZAWIESZENIE, KOŁA I OPONY

Zawieszenie dostosowane do torów wyścigowych jest wynikiem intensywnych prac rozwojowych prowadzonych przez Lexusa na torze Nürburgring, aby zapewnić jak najlepszą równowagę między kontrolą a komfortem.

Specjalnie zaprojektowane przednie zawieszenie wielowahaczowe/multilink z tyłu w szerokim zakresie wykorzystuje stop aluminiowy dla wysokiej wytrzymałości i niskiej wagi, a monotubowe amortyzatory aluminiowe są takie same jak te, które Lexus wykorzystał w swoim wyścigowym LFA podczas 24-godzinnego wyścigu na Nürburgringu.

20-calowe felgi aluminiowe BBS są założone na asymetryczne opony Bridgestone: 265/35ZR20 z przodu i 305/30ZR20 z tyłu.

AERODYNAMIKA

Lexus LFA szczyci się klasową aerodynamiką, aby zapewnić chłodzenie układu napędowego oraz doskonałe właściwości prowadzenia i stabilności przy dużych prędkościach. Rozbudowane testy w tunelu aerodynamicznym pomogły w stworzeniu profilu, który redukuje opory powietrza z współczynnikiem oporu 0.31, co jest niezwykłym osiągnięciem, biorąc pod uwagę stopień docisku, jaki auto generuje przy dużych prędkościach.

Przepływ powietrza jest precyzyjnie kontrolowany nad, pod i wokół samochodu. Węglowy dyfuzor tylni i płaska podłoga wytwarzają znaczący docisk, a aktywne tylne skrzydło, z gurney flap na przedniej krawędzi, jeszcze bardziej zwiększa ten efekt.

KIEROWNICA

Kierownica zaprojektowana z myślą o wyścigach zapewnia doskonałą reakcję i feedback, tworząc idealne połączenie dynamiczne między kierowcą a samochodem. System zębatkowy o stałym współczynniku oraz mechanizm zębatkowy korzysta z innowacyjnego systemu wspomagania kierownicy opartego na elektryczności, który nie obciąża wydajności silnika.

Duża średnica wału kolumny umieszczona jest bezpośrednio na centralnej konstrukcji podwozia, co zapewnia wyjątkową sztywność układu kierowniczego. Kierownica z włókna węglowego ma płaską dolną część i mieści przycisk uruchamiania silnika oraz przełącznik wyboru informacji o instrumentach. Można ją regulować na długość i kąt nachylenia.

DESIGN ZEWNĘTRZNY

Wyznaczony przez klasyczny układ silnika umieszczonego z przodu, długi rozstaw osi i krótkie zwisy, skomplikowana aerodynamika oraz niska kabina, linie Lexusa LFA płyną od dachu do progu w nieprzerwanej linii wypukłej do wklęsłej. Oprócz niskiej wagi i wysokiej wytrzymałości, zbrojony włóknem węglowym materiał kompozytowy (CFRP) dał projektantom więcej swobody w tworzeniu kształtów, krzywizn i krawędzi, które byłyby niemożliwe do uzyskania z metalu.

Stylizacja pozostaje jednak wierna zasadom L-finesse, które stanowią racjonalne podejście do projektowania wszystkich współczesnych modeli Lexusa. Forma podąża za funkcją, co widać w licznych wlotach powietrza i detalach aerodynamicznych, a nawet w projekcie lusterka wstecznego, zaprojektowanego tak, aby kierować powietrze przez ramiona samochodu do tylnych wlotów.

DESIGN WNĘTRZA

Niska kabina podzielona jest na trzy strefy: strefę mechaniczną, która obejmuje szkielet budowy samochodu; strefę ludzką, z dwoma miejscami siedzącymi umieszczonymi centralnie w obszarze pojazdu; oraz strefę jazdy, z nowoczesnym wyposażeniem, które łączy kierowcę z maszyną.

Kabina jest ręcznie budowana, z ergonomią skoncentrowaną na kierowcy. Fotele, wyłożone wysokiej jakości skórą i Alcantarą, zapewniają wysoki poziom wsparcia dla pleców i boków, co jest potrzebne w samochodzie osiągającym prędkości powyżej 200 mph. Wykończenia nawiązują do zaawansowanych materiałów użytych w budowie Lexusa LFA, z odsłoniętymi obszarami zarówno matowego, jak i błyszczącego włókna węglowego. Detale wykończenia są wykonane z szczotkowanego metalu, a pedały hamulca i gazu zawieszone na podłodze wykonane są ze stopowanego aluminium. Podobnie jak w wykończeniu zewnętrznym, właściciele mogą wybierać różne kolory wnętrza i detale, aby dostosować je do osobistych preferencji.

INSTRUMENTY

Kompaktowy, osłonięty panel wskaźników łączy w sobie panel wyświetlacza LCD z kolorowym ekranem TFT oraz ruchomym pierścieniem napędzanym silnikiem. Posiada jeden okrągły wskaźnik z centralnym tachometrem z cyfrową igłą LCD. Gdy prędkość obrotowa silnika przekracza 9.000 obr/min, wyświetlany obszar zmienia kolor na czerwony, aby przygotować kierowcę do zmiany biegu. Może być również zaprogramowany, aby zmieniać kolor na żółty lub zielony, gdy obroty osiągają wybrany zakres. Wskazówka zawiera również cyfrowy prędkościomierz, wskaźnik biegu, tryb skrzyni biegów, dane kontrolne pojazdu i wyświetlanie informacji o podróży.

Przełącznik wyboru informacji po lewej stronie kierownicy umożliwia kierowcy przełączanie między różnymi funkcjami, w tym personalizację wyświetlania danych, regulację podświetlenia kabiny oraz obsługę systemu stopera gotowego do jazdy po torze.

Po uruchomieniu samochodu rozpoczyna się sekwencja wyświetlania instrumentów, która tworzy poczucie wyjątkowości, kończąc na czterech cyfrowych wskaźnikach pokazujących temperatury oleju i wody, poziom paliwa oraz ciśnienie oleju, które promieniują z centrum tachometru, zajmując swoje pozycje po obu stronach centralnego wskaźnika.

BEZPIECZEŃSTWO

Pasywne i aktywne zabezpieczenia są zgodne z wyjątkowymi osiągami Lexusa LFA. Centralna struktura z włókna węglowego jest niezwykle wytrzymała i zapewnia doskonałą ochronę przed uderzeniami. Z przodu i z tyłu zamontowane są strefy zgniotu, które mają za zadanie deformować się w kontrolowany sposób w przypadku wypadku. Przednia strefa zgniotu jest wykonana z CFRP, tylna z wyciskanego aluminium. Ochrona przed uderzeniami bocznymi obejmuje silne i sztywne człony boczne z włókna węglowego oraz struktury drzwi składające się z wewnętrznego panelu aluminiowego i zewnętrznej powłoki z kompozytu wzmacnianego włóknem szklanym (G-SMC).

Lexus LFA jest wyposażony w system zarządzania dynamiką pojazdu (VDIM), który koordynuje płynne działanie systemów ABS, stabilizacji pojazdu i kontroli trakcji w miarę zbliżania się pojazdu do swoich granic wydajności, na podstawie krytycznych danych dotyczących działania hamulca, prędkości obrotowej i kątowej, prędkości kół oraz przyspieszenia podłużnego, poprzecznego i pionowego.

Pasywne systemy bezpieczeństwa obejmują dwustopniowe adaptacyjne poduszki powietrzne z przodu i poduszki powietrzne w pasach bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażera oraz poduszkę powietrzną dla kolan kierowcy.

PRODUKCJA I SPRZEDAŻ

Program Lexus LFA rozpoczął się w 2000 roku jako prosty projekt badań i rozwoju, ale zyskał na znaczeniu po mianowaniu Haruhiko Tanahashi, który poprowadził dedykowany zespół inżynierów, zaangażowanych w program rozwoju Lexusa. Pierwszy prototyp Lexusa LFA został ukończony w 2003 roku, a badanie projektu miało swoją premierę publiczną na targach motoryzacyjnych w Detroit w 2005 roku. W 2008 i 2009 Lexus LFA brał udział w 24-godzinnym wyścigu na Nürburgringu, z zamiarem przeprowadzenia intensywnych testów w trudnych warunkach przed oficjalną premierą modelu gotowego do produkcji na targach motoryzacyjnych w Tokio w 2009 roku.

Lexus LFA będzie ręcznie montowany w fabryce Motomachi w mieście Toyota. Zbudowanych zostanie tylko 500 egzemplarzy, w maksymalnym tempie 20 sztuk miesięcznie, aby zapewnić najwyższą jakość wykonania i dbałość o szczegóły. Każdy silnik V10 będzie montowany przez jednego inżyniera i będzie nosił jego podpis jako dowód unikalnego statusu każdego Lexusa LFA.

Cena uruchomienia Lexusa LFA w Wielkiej Brytanii to 368.000 euro (około 336.000 funtów). Właściciele mogą wybierać z szerokiej gamy opcji, aby spersonalizować swój samochód, w tym z 30 różnych wykończeń lakierniczych. Niektóre elementy standardowego wyposażenia mogą być również usunięte, takie jak system audio, aby zmniejszyć wagę samochodu.

SPECYFIKACJE TECHNICZNE

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.