Lotus zaprezentował serię 3 modelu Elise w 2010 roku, dekadę po rozpoczęciu produkcji serii 2, a była to w dużej mierze odświeżona wersja, a nie nowy model.
Lotus, podobnie jak wiele innych niszowych producentów samochodów, ucierpiał podczas światowego kryzysu finansowego. Mimo to, Elise sprzedawała się dobrze; niektórzy mogliby powiedzieć, że nie było potrzeby wprowadzania poprawek. Jednak Lotus miał inne zdanie. Ponieważ normy emisji Euro 5 miały wejść w życie w styczniu 2011 roku, brytyjski producent rozważał odświeżenie serii 2, którą wprowadził na rynek na początku 2010 roku. Oprócz pewnych zmian estetycznych, lekki samochód sportowy miał także nowe silniki pod maską oraz zaktualizowane wnętrze do codziennej jazdy.
Jedną z najbardziej oczywistych zmian w serii 3 w porównaniu do serii 2 zauważono z przodu. Model z 2010 roku był wyposażony w reflektory o kształcie przypominającym węża. Zintegrowano w nich LED-owe światła do jazdy dziennej, które pełniły również funkcję kierunkowskazów, podkreślając lampy. W efekcie, kierunkowskazy umieszczone w górnej części zderzaka zostały usunięte. W zderzaku producent zainstalował główny wlot powietrza w kształcie uśmiechu. Klienci mogli zamówić auto z dodatkowymi lampami przeciwmgielnymi, które flankowały kratkę. Niżej, po bokach, Lotus dodał parę wlotów, które chłodziły przednie tarcze hamulcowe.
Uważne oko dostrzegło różnice między serią 2 a serią 3, a najbardziej widoczne były w wlotach powietrza umieszczonych na tylnych błotnikach. Na Elise S2 producent dodał pięć poziomych żeber, które usprawniały przepływ powietrza, natomiast w S3 te elementy aerodynamiczne zostały usunięte. Ponadto, Lotus zaproponował nowy design kół, a nawet lekką wersję, która ważyła o 2.14 kilograma (4.7 funta) mniej w porównaniu do standardowych. Jednak nadal nie wprowadzono większych zmian estetycznych dla najlepiej sprzedającego się modelu Lotusa do tej pory, ponieważ Elise, w ciągu 14 lat produkcji, stanowiła 32% wszystkich samochodów Lotus wyprodukowanych od 1948 roku.
Klienci prosili Lotusa o stworzenie lekkich samochodów, ale nie z ubogim wnętrzem. W rezultacie producent zaoferował podstawową wersję, która miała jedynie kierownicę, podwójny airbag oraz system wentylacji, a nabywcy mogli wybrać dodatkowe elementy. Mogli wyposażyć auto w klimatyzację, wnętrze wykończone skórą oraz fabrycznie zainstalowane radio. Wspomaganie kierownicy nadal nie było dostępne, ale elektryczne szyby tak. W kabinie pozostało mniej odsłoniętych elementów aluminiowych, co zadowoliło klientów. Jednak za te dodatkowe udogodnienia trzeba było zapłacić wagą.
Za kabiną Lotus wprowadził gamę silników zgodnych z normami Euro 5. Co zaskakujące, producent zamontował jeszcze mniejszy silnik o pojemności przeniesionej z Toyoty. Jeśli klienci z USA mogli mieć Elise S3 w podstawowej wersji z silnikiem 1.8, Europejczycy i inni nabywcy mogli dostać wersję z silnikiem wolnossącym o pojemności 1.6. Przynajmniej obie wersje miały tę samą sześciobiegową manualną skrzynię biegów, również dostarczoną przez Toyotę, ale według specyfikacji Lotusa. Samochód standardowo wyposażony był w ABS dostosowany do jazdy torowej.
Lotus Elise zrewolucjonizował rynek samochodów sportowych 14 lat temu, gdy wprowadzono mały, lekki, zwinny dwuosobowy samochód sportowy z silnikiem umieszczonym w środku. Dzięki surowemu trzymaniu się zasad Lotusa, które opierają się na wydajności przez niską masę, Lotus Elise był w stanie osiągnąć wydajność superauta przy ekonomice samochodu miejskiego.
Debiutując na 80. Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Genewie, model Lotus Elise z 2011 roku wprowadza szereg zmian i ulepszeń, aby utrzymać swoją wiodącą pozycję w klasie.
Karoseria – ewolucja
Karoseria nowego Lotusa Elise z 2011 roku jest ewolucją ikonicznego designu Elise, zachowując charakter i styl, a jednocześnie oferując pewniejszy, bardziej zdecydowany wygląd oraz nowoczesny wygląd, który łączy go z modelem Evora. Jak w przypadku wszystkich produktów Lotusa, design jest ekscytującym połączeniem dramatycznego stylu i funkcjonalnej efektywności.
Nowa karoseria Lotusa Elise ma świeżo rzeźbiony przód, w tym nowy zderzak, przednią klapę i panel dostępu, które łącznie nadają Lotusowi Elise szerszy wygląd i większą obecność na drodze.
Z tyłu pojazdu nowy silnik został zamknięty w charakterystycznej pokrywie silnika w stylu „twin-spine”, podczas gdy niżej bardziej agresywny dyfuzor jest ściśle otoczony eleganckim nowym designem zderzaka, który teraz zawiera tylną tablicę rejestracyjną.
Nowe reflektory z charakterystycznymi rzeźbionymi prowadnicami LED (z wbudowanymi światłami do jazdy dziennej i kierunkowskazami) nadają współczesny twist temu klasycznemu designowi. Gdzie indziej, charakterystyczny „uśmiech” Lotusa i znane rzeźbione formy zostały subtelnie udoskonalone, aby nadać im ostrzejszy, bardziej dynamiczny wygląd. Przeniesienie funkcji lamp umożliwiło stworzenie szerokiej, czystej powierzchni pomiędzy błotnikami, co w połączeniu z eleganckimi wlotami w narożnikach i wyraźnymi detalami splitterów daje szerszy, bardziej stabilny wygląd.
Motyw czystości przeszedł także na otwory wentylacyjne, które zostały starannie wykończone nową, lekką siatką aluminiową, nadając samochodowi klasycznie sportowy charakter.
Tylny bagażnik otwiera się teraz z kokpitu, a nie za pomocą osobnej operacji spustowej. Wysoka jakość wykonania Lotusa Elise jest kontynuowana w całym samochodzie, z graficznym logo Lotusa wkomponowanym w nowe boczne wskaźniki kierunku LED, jak te w modelu Evora.
Pozycja za kierownicą, od perfekcyjnie umiejscowionych pedałów po kierownicę, do wygodnych i wspierających siedzeń z technologią ProBax, sprawia, że, jak w przypadku wszystkich samochodów Lotusa, kierowca staje się częścią samochodu, a nie tylko pasażerem.
Dzięki nowej smukłej karoserii aerodynamika poprawiła się, co doprowadziło do zmniejszenia współczynnika oporu powietrza o 4%.
Wreszcie dostępne są dwa piękne, lekkie wzory kół; niezwykle lekkie koło odkuwane i nowe koło odlewane dopełniają obraz tej wrażliwej aktualizacji ikony Lotusa.
Dodatkowe zmiany w 2011 roku Lotus Elise
Nowy Lotus Elise z 2011 roku ma szereg dodatkowych zmian i ulepszeń, w tym instalację nowego, zaawansowanego silnika Valvematic o pojemności 1,6 litra, spełniającego normy EURO 5. Ten nowy silnik jest o 200 cm³ mniejszy niż silnik w modelu Lotus Elise S i generuje podobną moc (136 PS, 100 kW, 134 hp przy 6800 obr/min) z maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 160 Nm (118 lb-ft) przy 4400 obr/min, ale oferuje znaczną poprawę efektywności paliwowej o ponad 23%, do 6,14 litra / 100 km (46 mpg) oraz redukcję emisji CO2 o ponad 13%. To zapewnia nowemu Lotusowi Elise najniższy poziom emisji CO2 na jednostkę mocy wśród wszystkich samochodów sportowych na benzynę na świecie. Ten nowoczesny silnik jest połączony z nową 6-biegową manualną skrzynią biegów, oferującą bliższe i bardziej wydajne przełożenia niż wcześniejsza 5-biegowa skrzynia.
Silnik 1,6 litra kontrolowany jest za pomocą dedykowanego systemu zarządzania silnikiem Lotus T6. Tempomat jest teraz dostępny w modelu Lotus Elise po raz pierwszy, z kontrolą umiejscowioną na dźwigni po lewej stronie kolumny kierowniczej.
Nowe odlewane koła zostały zaprojektowane specjalnie dla Lotusa Elise, a nowe opcjonalne koła odkuwane ważą zaledwie 29,26 kg za zestaw, czyli o 2,14 kg mniej niż zestaw lekkich wersji odlewany. Obie wersje dostępne są w kolorze srebrnym lub czarnym.
Dany Bahar, dyrektor generalny Group Lotus, powiedział: „Lotus Elise zrewolucjonizował samochody sportowe podczas swojego debiutu 14 lat temu, a teraz Lotus Elise stał się bardziej ekologiczny, oferując kierowcom dostęp do wydajności wiodącej w klasie z mniejszym poczuciem winy.”
Donato Coco, dyrektor ds. designu, stwierdził: „Lotus Elise to ikona samochodu sportowego i ważne było, aby nie komplikować jego designu, więc uczyniliśmy go bardziej czystym w wyglądzie, poprawiliśmy aerodynamikę i nadaliśmy mu nowoczesny wygląd z wysokiej jakości detalami.”
Paul Newsome, dyrektor inżynierii produktu Lotusa, powiedział: „Zawsze szukamy sposobów na utrzymanie Lotusa Elise przed konkurencją, a na rok modelowy 2011 poprawiliśmy efektywność, nie tracąc zabawy, która uczyniła Lotusa Elise legendarnym.”
Andreas Prillmann, dyrektor ds. handlowych Lotus Cars, powiedział: „W ciągu 14 lat produkcji Lotus Elise stanowił 32% całkowitej produkcji Lotusa w ciągu 61 lat, co ilustruje, jak istotny jest dla marki i jak bardzo go kochają. Nowy Lotus Elise jest bardziej ekologiczny, czystszy i bardziej pożądany, co sprawia, że jest jeszcze bardziej aktualny na dzisiejszym rynku. Nowy Elise podkreśla reputację Lotusa jako jednego z najbardziej innowacyjnych producentów samochodów sportowych na świecie.”
Silnik
Lotus Elise wprowadza nowy silnik 1598 cm³, 1ZR-FAE, dostarczany przez Toyotę. Kluczem do wydajności i efektywności tego silnika jest system Valvematic (mechanizm zmiennego skoku zaworów), który jest połączony z podwójnym VVT-i (zmienne ustawienie czasu zaworów – inteligentne). Silnik ciągle kontroluje czas otwierania/zamykania zaworu dolotowego oraz jego skok, aby zmieniać objętość dolotowego przepływu powietrza, co przynosi znaczną poprawę efektywności i ekonomiczności paliwowej. To zapewnia optymalną wydajność w oparciu o warunki pracy silnika, co pomaga Lotusa Elise osiągnąć zarówno wysoką efektywność paliwową, jak i wysoką wydajność.
Przede wszystkim maksymalna moc jest osiągana przy prawie maksymalnych obrotach silnika wynoszących 6800 obr/min, a maksymalny moment obrotowy (szanowane 160 Nm, 118 lb-ft) osiągany jest przy 4400 obr/min. To daje dobrą kombinację przyspieszenia w średnim zakresie, jednocześnie zachęcając kierowcę do rozwijania silnika do maksymalnych dozwolonych obrotów silnika wynoszących 7000 obr/min (przejrzysty limit obrotów). Jak w przypadku wszystkich samochodów sportowych Lotus Elise, są trzy kontrolki zmiany biegów, które zapalają się na desce rozdzielczej, gdy kierowca zbliża się do limitu obrotów, a gdy wszystkie trzy są zaświecone, migają, aby wskazać, że kierowca jest prawie na limicie obrotów, więc to czas na zmianę biegu!
Wysokość pokrywy silnika została podniesiona o 34 mm, aby pomieścić wyższy silnik 1ZR w porównaniu do poprzedniego silnika 1ZZ z modelu, częściowo z powodu dodatkowej technologii Valvematic w nowym silniku. To dało inżynierom Lotusa możliwość subtelnego przeprojektowania tylnej pokrywy silnika, aby dopasować ją do motywu designu z przodu i tyłu pojazdu.
Podwozie
Lotus Elise zbudowany jest wokół rewolucyjnego i nagradzanego podwozia aluminiowego, które jest wyciskane i klejone, z lekkim stalowym tylnym podwoziem. Podwozie ma wagę 68 kg (150 lbs) i ma sztywność wynoszącą 9800 Nm na stopień, co zapewnia wysoki poziom kontroli zawieszenia. Z tyłu, jako element tylnej struktury absorbującej energię przy zderzeniu, lekkie stalowe podwozie nosi silnik i skrzynię biegów. Z przodu, chłodnica i kluczowe elementy montowane są w wysokotekstowej, kompozytowej strukturze absorbującej energię przy zderzeniu, która jest zarówno lekka, jak i kompaktowa oraz ponad trzy razy bardziej skuteczna w absorbowaniu energii niż porównywalna stalowa struktura.
Jazda i prowadzenie
Legendarny styl jazdy i prowadzenia Lotusa zapewnia doskonałe osiągi, sportową jazdę, połączoną z komfortową jazdą i progresywnym prowadzeniem na granicy, co sprawia, że Lotus Elise to samochód, który wymaga prowadzenia.
Podstawowy model Lotus Elise waży 876 kg, co czyni go jednym z najlżejszych w pełni homologowanych samochodów sportowych na świecie. Ta niska waga przekłada się na efektywne osiągi przy minimalnym wpływie na środowisko pod względem emisji i zużycia paliwa. Efektywność struktury Lotusa Elise sprawia, że 136 PS (100 kW, 134 hp) zapewnia fenomenalne osiągi.
Niewiele samochodów może dorównać delikatności i precyzji kierownicy, przepustnicy i hamulców Lotusa Elise, a wszystkie te czynniki przyczyniają się do doskonałych doświadczeń z jazdy tym pojazdem.
Bezpieczeństwo
Lotus Elise jest wyposażony w wydajne zaciski AP Racing z przodu oraz zaciski Brembo z tyłu, połączone z wentylowanymi i nawiercanymi tarczami żeliwnymi o średnicy 282 mm, co zapewnia doskonałą siłę hamowania.
Lotus Elise standardowo wyposażony jest w system ABS dostosowany do toru, który został zaprojektowany, aby nie ingerować w normalnych warunkach jazdy. System ten przeznaczony jest do użytku na torze i ma wysoki próg, interweniując tylko w sytuacjach awaryjnych.
System ABS połączony jest z lekkim układem pedałów o stalowych ramionach pedałów oraz wyciskanych aluminiowych padach. Jednostka ta ma także elektroniczną (drive-by-wire) przepustnicę, co zapewnia szybką, płynną i bardziej liniową reakcję silnika.