2010 Maserati GranCabrio

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

2010 Maserati GranCabrio

Przejdź do galerii zdjęć2010 Maserati GranCabrio

Maserati zaprezentowało model GranCabrio na wystawie motoryzacyjnej we Frankfurcie w 2009 roku, a produkcję rozpoczęto w następnym roku, opierając się na tej samej platformie, co jego coupe, GranTurismo.

W 2010 roku światowy kryzys finansowy wciąż trwał, a producenci samochodów mieli trudności ze znalezieniem klientów na swoje produkty. Jednak Maserati wiedziało, że zamożni nabywcy wciąż mają wystarczająco dużo pieniędzy, aby kupować ekskluzywne, piękne kabriolety. Dodatkowo włoski producent nie próbował sprzedawać dziesiątek tysięcy GranCabrio, a jedynie kilka tysięcy rocznie. Taki cel nie był niemożliwy do osiągnięcia, więc ich jedynym problemem było znalezienie odpowiednich rozwiązań projektowych i inżynieryjnych, aby uczynić samochód jak najbardziej pożądanym. W tym modelu trafili w dziesiątkę, ponieważ był to prawdziwy kabriolet z miejscami dla czterech osób. Tylne siedzenia nie były przeznaczone tylko dla małych psów i torebek. Ponadto otwarta wersja GranTurismo była napędzana tym samym silnikiem rozwijanym przez Ferrari, który zapewniał wystarczającą moc i przyjemny dźwięk. Wysyłki rozpoczęły się na początku stycznia 2010 roku, a producent samochodów udowodnił wszystkim, że miał rację. Do momentu zastąpienia modelu w 2022 roku, sprzedaż przekroczyła 11 000 sztuk.

Włoski producent samochodów miał długą historię tworzenia zachwycająco wyglądających kabrioletów, a w przypadku GranCabrio z 2010 roku zatrudnił Pininfarinę do jego zaprojektowania. Z przodu samochód charakteryzował się szeroką kratką z zaokrąglonymi krawędziami ozdobioną pionowymi szczelinami, w której centralne miejsce zajmowała nasza zniewalająca emblemat Trident. Lampy przednie były wspólne z jego coupe, miały opływowy kształt. Pod nimi producent umieścił okrągłe światła przeciwmgielne, a poniżej zderzaka zamontował spojler.

Z profilu GranCabrio ujawniało długą maskę i zaokrąglone błotniki, na których Maserati umieściło zestaw trzech wentylacji oraz emblematy Pininfariny. Nachylona szyba przednia wspierała się na grubych słupkach A, które również pełniły funkcję bezpieczeństwa. Z zaokrągloną linią nadwozia, która wznosiła się w kierunku tylnej części, kabriolet miał elegancką i dynamiczną sylwetkę. Zasilany elektrycznie dach z materiału można było opuścić i zamknąć w około 28 sekund przy prędkości do 32 km/h (20 mph). Z tyłu Maserati zainstalowało parę szerokich, trójkątnych świateł tylnych, które wysuwały się z bocznych paneli na pokrywę bagażnika. Jednocześnie poniżej zderzaka producent dodał duży dyfuzor z czterema owalnymi końcówkami wydechu.

Wnętrze GranCabrio, wyłożone skórą, powitało swoich klientów wygodnymi fotelami kubełkowymi z przodu, oddzielonymi wysokim konsolą środkową. Przed kierowcą znajdował się analogowy panel instrumentów wypełniony dwoma dużymi wskaźnikami prędkościomierza i obrotomierza, które flankowały wyświetlacz TFT oraz mniejsze wskaźniki poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego. Na środkowym panelu producent zainstalował system multimedialny z nawigacją, odtwarzaczem CD oraz wsparciem dla łączności Bluetooth do rozmów i odtwarzania mediów. Z tyłu przestrzeni na nogi było więcej niż wystarczająco dla większości klientów.

Pod maską znajdował się ręcznie wykonany silnik o pojemności 4,7 litra dostarczony przez Ferrari, grupę, do której należy Maserati. Producent oferował GranCabrio z automatyczną skrzynią biegów o sześciu biegach, która przesyłała moment obrotowy tylko na tylne koła.

Maserati GranCabrio – cztery wygodne miejsca, komfortowe, zapraszające i otulające. Nigdy wcześniej otwarty Maserati nie oferował tak wiele. Po raz pierwszy samochód z emblematem Tridentu pozwala całej rodzinie lub czterem przyjaciołom cieszyć się podróżą na świeżym powietrzu. Magia Maserati GranCabrio zaczyna się od pierwszego spojrzenia: jest oszałamiająco piękny, zarówno z dachem, jak i bez. Oferuje zaawansowany materiał tekstylny, co ma bardzo precyzyjne uzasadnienie, które można podsumować trzema słowami: „środek ciężkości”. Materiał ten, niezwykle lekki, znacznie lżejszy od metalu, wspomaga trzymanie drogi: łączna waga systemu to zaledwie 65 kg. Dodatkowo materiał jest elastyczny, dopełnia paletę kolorów nadwozia samochodu w sześciu odcieniach, od głębokiej czerni do zaawansowanego szaro-titanowego, aż po ciepły odcień czekolady.

Dwadzieścia osiem sekund – tyle czasu potrzebuje Maserati GranCabrio, aby stać się bezpiecznym kokonem. Latającym, dzięki Cx wynoszącemu 0,35 przy dachu w górze, co wzrasta jedynie do 0,39, gdy dach jest opuszczony.

Design służy komfortowi. Czasy, kiedy pasażerowie siedzący z tyłu sportowego samochodu musieli znosić dyskomfort, już minęły: pasażerowie w Maserati GranCabrio nie są drugoplanowymi aktorami, lecz współgwiazdami podróży. Nogi, nawet dla osób powyżej 180 cm, już nie są ściśnięte, a kręgosłup nie jest zmuszany do nienaturalnej postawy, lecz wygodnie i zgodnie z fizjologią podparty na oparciach zaprojektowanych tak, aby sportowość nie musiała iść w parze z brakiem komfortu.

Design Maserati GranCabrio

Dynamika, zmysłowość i pasja zawsze były cechami, które przekształcały twórczy geniusz Pininfariny w dzieła sztuki podziwiane na drogach całego świata. Najnowsze dzieło opuszczające fabrykę Maserati, GranCabrio, ma design samochodu marzeń, ale jest prawdziwym dziełem sztuki, które czeka na miłośników pięknych aut pragnących podróżować otulonymi w wyrafinowanym i komfortowym otoczeniu.

Wyzwanie dla Pininfariny było intrygujące: nigdy wcześniej nie wyprodukowano czteroosobowego kabrioletu, który mógłby komfortowo pomieścić czterech dorosłych, nie odbierając im ani odrobiny niezrównanej przyjemności z podróży. Teraz, gdy rzemieślnicy zakończyli swoją pracę, wszystko wydaje się oczywiste: Maserati GranCabrio mogło być tylko takie. Jednak doświadczone oko dostrzega, ile mocy kryje się za imponującym, dynamicznym przodem, za krągłymi, kocimi bokami oraz tyłem, który przemawia nowoczesnym językiem technologicznym z szerokim dyfuzorem aerodynamicznym testowanym w tunelu aerodynamicznym, zwieńczonym dużymi, podwójnymi chromowanymi końcówkami wydechu.

Rzeźba, która przemawia do znawców dawnym językiem wielkich włoskich wytwórców nadwozi, piękny samochód do podziwiania zarówno w stanie otwartym, jak i podczas jazdy z dachem w górze, co nie zawsze dotyczy pojazdów tego typu. Wybór miękkiego dachu nad sztywnym systemem składania wynikał z tego, że skomplikowany system zamykania narzuciłby inżynierom i projektantom nieakceptowalne ograniczenia dla tych, którzy szukają piękna w najczystszej formie. I tak dało się zielone światło dla materiałów najwyższej jakości i nowoczesnej inżynierii, dla struktury z kręgosłupem składającym się z pięciu stalowo-aluminiowych szprych, pokrytych potrójną warstwą tkaniny dostępnej w sześciu kolorach, spełniającymi wszystkie wymagania klientów. Cały system waży tylko 65 kg, ale jednocześnie gwarantuje maksymalną efektywność aeroakustyczną i pozwala cieszyć się Maserati GranCabrio przez cały rok, dzięki najostrzejszym testom przeprowadzanym w temperaturze 30 stopni poniżej zera i 40 stopni w cieniu.

Kiedy dach miękki jest w górze, współczynnik oporu wynosi 0,35, a gdy dach jest opuszczony, 0,39. Niezwykłe wartości, znak perfekcyjnej chemii między estetyką a funkcjonalnością. Nie zapominając o jeszcze jednym absolutnym imperatywie, jakim jest komfort osób podróżujących tym kabrioletem granturismo. Opcjonalny stop wiatrowy został zaprojektowany właśnie w tym celu, aby zapewnić pasażerom doskonałą ochronę, nawet przy dużych prędkościach. Tak więc z zamontowanym stopem wiatrowym, objętość powietrza z zewnątrz spada o 70%, podczas gdy prędkość powietrza wewnątrz kabiny zmniejsza się o 50%.

Zwrócenie uwagi na komfort zawiera również szczegóły, które na powierzchni mogą wydawać się drugorzędne, takie jak urządzenie, które na polecenie rozpoczyna cykl otwierania miękkiego dachu, gdy klucz jest włożony do zamka drzwi. Oznacza to, że do samochodu można wejść, gdy dach jest już opuszczony, a ciepło, które nagromadziło się podczas parkowania w słońcu, już zniknęło. A jeśli w trakcie jazdy zagraża burza, czas reakcji Maserati GranCabrio wynosi tylko 28 sekund, tyle czasu potrzeba na zamknięcie jego miękkiego dachu.

Głos Maserati GranCabrio

Głos Maserati GranCabrio, muzykalne dźwięki jego V8 są potężne, ale stonowane przy wolnej jeździe, mogą osiągnąć siłę tenorowych wysokich tonów, gdy kierowca wymaga maksimum. Sekret takiej elastyczności tkwi w pneumatycznych zaworach sterujących, które zarządzają wydechem: zazwyczaj pozostają zamknięte, aby zapewnić, że samochód porusza się w granicach dyskrecji, ale jeśli włączony jest tryb Sport, otwierają się powyżej 3000 obr./min i dźwięk staje się potężnym rykiem, zwłaszcza przy opuszczonym dachu.

Ośmiocylindrowa orkiestra jest chórem, który śpiewa o przyjemności prowadzenia, harmonijnie prowadzonym przez 6-biegową automatyczną skrzynię biegów. Ta skrzynia biegów jest wynikiem bliskiej współpracy między Maserati a ZF, które z powodzeniem zinterpretowało ekscytujące połączenie między 323 kW (440 KM) silnika V8 a płynnością automatycznej skrzyni biegów. A jeśli kierowca chce poczuć się jeszcze bardziej jak dyrygent orkiestry, wystarczy, że wybierze tryb Manual, a dźwięk silnika będzie modulowany w rytm ręcznych zmian biegów, a nawet lepiej, gdy korzysta z łopatek na kole kierownicy.

Maserati GranCabrio domaga się uwagi, także poprzez głos swojego systemu hi-fi, opracowanego przez Maserati i Bose. Zaspokojenie nawet najbardziej wymagających audiofilów nie było łatwym zadaniem: bez dachu jako komory rezonansowej układ głośników musiał zostać całkowicie przeprojektowany. Ostatecznie zamontowano 12 głośników: jeden głośnik pośrodku deski rozdzielczej, dwa wysokotonowe i dwa niskotonowe w każdej z drzwi, jeden przedni subwoofer pod siedzeniem pasażera z przodu, dwa wysokotonowe i dwa niskotonowe na obu tylnych panelach oraz subwoofer zamontowany z tyłu, zawierający dwa głośniki niskotonowe. To głośniki niskotonowe, które reprodukują najniższe dźwięki i nadają odpowiednią głębię orkiestralnego crescendo lub rytmicznej bazy jazzowego tria, stanowią kluczowe elementy perfekcji „salonu koncertowego GranCabrio”. Subwoofer z tyłu ma na przykład niezwykły kształt, rozciągając się za oparciem i pod tylnym podłokietnikiem, aby mógł dawać z siebie wszystko.

Aby uniknąć niekończących się manualnych ustawień, które mogłyby przekształcić się w potencjalnie niebezpieczne rozpraszanie uwagi podczas prowadzenia, system automatycznie dostosowuje głośność i równoważenie dźwięku w zależności od tego, czy samochód porusza się z dachem w górze, czy w dół: ale słuchacz nie zauważa żadnej różnicy i postrzega tę samą jakość dźwięku w obu konfiguracjach.

To wszystko uzupełnia system AudioPilot®, który za pomocą małego mikrofonu zamontowanego na desce rozdzielczej monitoruje poziom hałasu wewnątrz kabiny i odpowiednio dostosowuje równoważenie dźwięku. Jest to szczególnie przydatne przy dużych prędkościach, gdy aerodynamiczne szumy się intensyfikują i zapewnia dźwięk doskonałej jakości.

Wszystko, co musi zrobić kierowca, to wybrać odpowiednią płytę CD z muzyką na nadchodzącą podróż, a Maserati GranCabrio może przekształcić się w najbardziej dynamiczny z audytoriów.

Dynamika Maserati GranCabrio jest niezbędną cechą dla samochodu, którym przyjemnie się prowadzi i który zachwyca poczuciem równowagi, osiągniętej dzięki przemyślanej dystrybucji wagi. Najnowsze dzieło Tridentu jest bezkonkurencyjne także na tym polu: przy dachu w górze 49% wagi znajduje się nad osią przednią, a 51% nad tylną, podczas gdy wartości przy dachu opuszczonym stają się odpowiednio 48 i 52%.

W codziennej jeździe te liczby przekładają się na niezawodne i przewidywalne zachowanie w każdej sytuacji, zapierające dech w piersiach przyspieszenie nawet na nierównych nawierzchniach oraz wyjątkową stabilność nawet w nagłych manewrach. Osiągnięto to dzięki umiejscowieniu silnika, zamontowanego w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów, za osią przednią. Napęd przekazywany jest na koła za pomocą dwuczęściowego wału wspomaganego przez mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (wskaźniki blokujące wynoszą 25% podczas przyspieszania i 45% podczas zwalniania).

Tysiące godzin obliczeń i jeszcze tyle samo godzin poświęcono na rozwój podwozia w prototypach. Ten wysiłek był niezbędny, aby osiągnąć maksymalną sztywność konstrukcyjną, nawet w przypadku braku dachu.

System zawieszenia Skyhook posiada ciągle regulowane amortyzatory gazowe, które dostosowują się do zmieniających się warunków drogowych. W praktyce oznacza to, że każda nierówność zostaje „ukryta” przed kierowcą, który może cieszyć się niesamowicie płynną jazdą w prawdziwym komforcie.

Ale Maserati także doskonale zdaje sobie sprawę, że nie ma dwóch takich samych kierowców: dlatego dynamiczne osiągi Maserati GranCabrio mogą być dostosowane do indywidualnych upodobań, jakby były elegancko szytymi na miarę garniturami. Naciśnięcie przycisku Sport w mgnieniu oka usztywnia samochód na zawieszeniach, przyspiesza zmianę biegów, a jego dźwięk staje się głębszy i bardziej agresywny. Następnie, z taką samą nagłością, może wrócić do trybu Normal za naciśnięciem przycisku, oferując pasażerom wszystkie udogodnienia luksusowego granturismo.

Na bezpieczeństwo jazdy czujnie czuwa system MSP (Maserati Stability Programme), który uruchamia szereg czujników, aby wykryć wszelkie anomalie w zachowaniu pojazdu, najmniejsze odchylenie od idealnej trajektorii jazdy, a jeśli uzna to za konieczne, działa na hamulce i silnik, aby ustabilizować Maserati GranCabrio i przywrócić na właściwy tor.

Innym akronimem jest HBA, co oznacza Hydraulic Brake Assist, nowa koncepcja dla Maserati. Aplikacja ta rozpoznaje, kiedy kierowca znajduje się w sytuacji panicznej, analizując zestaw parametrów, takich jak ciśnienie na serwo hamulca, prędkość kół i aktywacja trzeciego światła stopu. Gdy stan zagrożenia zostaje ogłoszony, HBA skutecznie zastępuje kierowcę i aktywuje pełną moc hamulców, aby zminimalizować drogę hamowania. Inteligentny samochód wie, jak jechać szybko, bardzo szybko, ale także wie, kiedy zwolnić, pozostawiając pełną kontrolę w rękach kierowcy.

Wnętrze Maserati GranCabrio

Smukłe i sportowe z zewnątrz, wygodne i przytulne wewnątrz. Ta formuła została udoskonalona dzięki doświadczeniu projektantów, którzy zostali poddani próbie z koncepcją Maserati GranCabrio. Koncepcja ta przewidywała, że dwoje dorosłych będzie mogło korzystać z tylnych siedzeń nawet w długich podróżach, nie cierpiąc z powodu skurczy czy zmęczenia.

W tym samochodzie podróżowanie z tyłu to prawdziwa przyjemność, dzięki ergonomicznemu ułożeniu siedzeń, które jest wygodne, a nie sztucznie wyprostowane.

Harmonijnie uformowany tunel oddzielający tylne siedzenia zawiera dwa uchwyty na kubki oraz schowek. Z przodu można wykorzystać wszystkie zalety pakietu komfortowego. Ta funkcja pozwala kierowcy zapamiętać swoją idealną pozycję za kierownicą i, w zimne dni, ogrzać siedzenie na trzech różnych temperaturach, ponieważ ciepło i zimno to także pojęcia całkowicie subiektywne. Pozycja za kierownicą jest sportowa, ale również wygodna, z górną częścią ciała i nogami odpowiednio podtrzymywanymi podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością. Zakręty pokonywane są idealnie, trzymając się skórzanej trójramiennej kierownicy o idealnej średnicy 37,5 cm.

Aktywne i pasywne bezpieczeństwo

Sto dziewięćdziesiąt milisekund, krócej niż mrugnięcie oka. Tyle czasu potrzeba, aby w sytuacji awaryjnej aktywować serce systemu bezpieczeństwa Maserati GranCabrio: wysuwane słupki rollbarowe umiejscowione za tylnymi siedzeniami. Jednostka sterująca poduszkami powietrznymi występuje, gdy dynamiczna sytuacja samochodu budzi obawy, że może się on przewrócić. Lub gdy Maserati GranCabrio doznaje poważnego bocznego uderzenia lub jest gwałtownie uderzane z tyłu, aby zapobiec uszkodzeniu słupków rollbarowych i niezdolności do ochrony kierowcy i pasażerów, gdy samochód przewróci się w późniejszym etapie.

Maserati GranCabrio jest bardzo, bardzo chroniące zarówno dorosłych, jak i dzieci. Specjalna konfiguracja słupków rollbarowych dba o pasażerów, nawet jeśli mają oni ponadprzeciętny wzrost. Specjalne mocowania Isofix zapewniają pewne trzymanie fotelików dziecięcych. A nowej generacji system poduszek powietrznych działa w zależności od rzeczywistego „rozmiaru” osób w samochodzie.

W tej samochodzie nie ma kompromisów w bezpieczeństwie, ponieważ żaden kompromis, nawet najmniejszy, nie byłby akceptowalny. Ale Maserati GranCabrio ma też drugi obowiązek: być pięknym w każdym detalu. Dlatego system poduszek powietrznych umieszczony po stronie pasażera wymagał projektu mającego na celu optymalizację wyglądu górnej części deski rozdzielczej i idealne wkomponowanie funkcji bezpieczeństwa w ogólny design wnętrza.

Podsumowując, całkowita ochrona i świadomość, że pomoc dotrze w ciągu zaledwie 190 milisekund w sytuacji awaryjnej. Fizyczna bariera i wiele elektronicznych środków bezpieczeństwa stoją na drodze kierowcy i pasażerów, chroniąc ich przed ryzykiem na drodze.

Zintegrowane systemy

Dwadzieścia pięć stopni Celsjusza i odwilżone powietrze: to właśnie eksperci uważają za idealne warunki dla dobrego samopoczucia ludzi w domu, w biurze czy podróżując samochodem. Zasada, która z pewnością nie jest bezwzględna, ponieważ każdy z nas ma swoją idealną temperaturę i podczas podróży samochodem korzysta z systemu klimatyzacji, aby ją znaleźć.

W Maserati GranCabrio kierowca musi jedynie ustawić żądaną temperaturę w zakresie od 16 do 32 stopni, a elektronika zacznie mieszać powietrze i z mikrometryczną precyzją dostosowywać intensywność strumieni, aż do momentu szybkiego osiągnięcia celu. System klimatyzacji został dostosowany, aby oferować maksymalny komfort zarówno przy dachu w górze, jak i w dół, dostosowując się odpowiednio. Wie, że musi działać zupełnie inaczej wczesnym letnim wieczorem lub w upalny dzień i jest także bardzo dobrze świadomy, że nie powinien być zbyt inwazyjny pod względem akustycznym, aby silnik mógł śpiewać do woli.

Nowoczesny system nawigacyjny jest jednym z wielu systemów informacyjnych, które Maserati GranCabrio udostępnia swojemu właścicielowi. Interfejs składa się z 7-calowego wyświetlacza o wysokiej rozdzielczości, umieszczonego centralnie na desce rozdzielczej, który pokazuje funkcje odtwarzacza CD, systemu nawigacji, radia i komputera pokładowego, dostarczając stałe informacje o podróży i wydajności samochodu.

Maserati GranCabrio jest również potężne z perspektywy IT, dziedziny, w której to gigabajty, a nie konie mechaniczne, odgrywają główną rolę: dostarczony dysk twardy może pomieścić do 30 GB i przechować do 180 godzin muzyki pozyskanej bezpośrednio z płyt CD lub pobranej jako pliki Mp3. Można również użyć własnego odtwarzacza jako źródła dźwięku, podłączając go do portu USB umieszczonego w schowku. Najczęściej używane funkcje można aktywować za pomocą przycisków na kierownicy, aby uniknąć jakichkolwiek rozpraszających uwag podczas jazdy. Oprócz tego, system audio, system nawigacji i telefon, jeżeli to konieczne, można obsługiwać za pomocą poleceń głosowych: możliwość „rozmawiania” z samochodem to maksymalne bezpieczeństwo. Ale Maserati GranCabrio potrafi także mówić: może odczytywać wiadomości SMS i dostarczać informacje o ruchu drogowym, dzięki czemu nie trzeba nawet zerkąć na wyświetlacz.

Na koniec, dostępne jest na życzenie połączenie z iPodem, pozwalające właścicielowi cieszyć się ulubionymi melodiami za pomocą nowoczesnego systemu hi-fi opracowanego przez Maserati i Bose, mającego w składzie 12 głośników do odtworzenia atmosfery sali koncertowej.

Wnętrze Maserati GranCabrio

Maserati GranCabrio ucieleśnia esencję włoskiego rzemiosła, które ma swoje korzenie w historycznych warsztatach z czasów renesansu i stopniowo ewoluowało, nie tracąc z oczu swojego szlachetnego pochodzenia. Siedzenia to pierwsza rzecz, którą docenia się, gdy siada się za kierownicą: tapicerowane skórą Poltrona Frau, są luksusowe, naturalnie miękkie i przytulne zimą, świeże i przewiewne latem. Skóra, która z czasem nabierze charakteru, jak dobre wino.

Paleta kolorów obejmuje co najmniej 10 odcieni, które można łączyć w nieskończoną liczbę kombinacji dla siedzeń, deski rozdzielczej, pokrywy bagażnika, kierownicy i dźwigni zmiany biegów, aby stworzyć dostosowane do własnych upodobań otoczenie. Każdy przycisk na kierownicy i desce rozdzielczej ozdobiony jest eleganckim chromowanym wykończeniem, co jest niepodważalnym znakiem ponadprzeciętnego stylu. Logo Tridentu jest ręcznie wypalane na oparciach, a widoczne szwy na podłokietniku są ręcznie szyte.

Wnętrze Maserati GranCabrio zdobione jest przez drogocenne drewna, które zajmują tu zaszczytne miejsce. Te ręce wygładziły te drewna z nieskończoną cierpliwością, usuwając najmniejsze zanieczyszczenia i ponownie je polerując, aby uzyskać efekt przykuwający wzrok. Drewno Carbalho pochodzi z Brazylii. Maserati poszukiwało go w odległych krajach pochodzenia, ponieważ ma wyjątkowe właściwości: każda jego część ma inny splot, coś w rodzaju odcisku palca, co gwarantuje, że każdy samochód jest unikalny.

Dla tych, którzy chcą dostosować swój samochód do granic możliwości, dostępne są dwa różne zestawy bagażu. Pierwszy, ze skóry, emanuje elegancją, podczas gdy drugi wykonany jest z materiału i skóry. Paleta kolorów jest również szeroka, obejmująca odcień czarny, niebieski, beżowy oraz Testa di Moro (bardzo ciemny brąz), a co roku do kolekcji dodawany będzie odcień interpretuje międzynarodowe trendy mody: Grigio (szary) zadebiutował w kolekcji 2010. Zestaw podstawowy składa się z dwóch bagaży na kółkach oraz dwóch kosmetycznych; dostępna jest także jedna torba zaprojektowana do umieszczenia na tylnych siedzeniach.

Otwarte dziedzictwo Maserati

Maserati GranCabrio to pierwszy czteroosobowy kabriolet Maserati, ale to nie znaczy, że nie ma szlachetnych przodków. Wręcz przeciwnie, całe rozdziały historii motoryzacji zostały zapisane przez otwarte samochody Tridentu, chociaż były one ściśle dwuosobowe.

Pierwszym jest legendarny A6G Frua Spyder, produkowany w bardzo ograniczonej serii w latach 50.: to w szczegółach różnią się poszczególne egzemplarze, szczegóły te, w unikalnym Frua, sięgają poziomu arcydzieła. Aby lepiej to zrozumieć, nie trzeba szukać dalej niż przednia część z chromowanym wykończeniem i zagłębionymi światłami przeciwmgłowymi, które kilka miesięcy później, w A6G 2000, przemieniły się w owalny grill chłodnicy, typowy dla Maserati, z dużym tridentem na środku.

Ta sama krew płynęła przez mechaniczne żyły A6G Frua Spyder, które później zaszczyciły takie samochody jak 3500 Gt Spyder od Vignale, niezrównane źródło inspiracji dla wielkich włoskich wytwórców nadwozi lat 60., którzy rywalizowali w ubieraniu ich w eleganckie garnitury ręcznie formowane przez mistrzów blacharstwa. 3500 Gt Spyder był tak piękny, że zwracał uwagę nawet w Hollywood: był wykorzystywany niezliczoną ilość razy w dużych filmach studyjnych, „grał”, na przykład, z Lee Marvinem i Johnem Cassavetesem w „Zabójcach” oraz wspólnie z Kirkiem Douglasem w „Dwie tygodnie w innym mieście”, w obu przypadkach nosząc „kostiumy sceniczne” sygnowane przez Vignale.

Legenda trwa również w latach 60.: w tym czasie wiał nowy wiatr. Stało się to pilne w 1964 roku, gdy pojawił się Mistral Spyder: w porównaniu do estetycznych reguł swojego czasu, był niemal minimalistyczny, ale każdy, kto miał szczęście go posiadać, jechał czystym rasowym koniem, zdolnym do rozpędzenia się do 255 km/h. Wiatr Mistral zamienił się w Ghibli i nawet oczarował Henry’ego Forda II, który jeździł po Detroit swoim Spyderem i na każdy komentarz o zdradzie odpowiadał: „Ghibli zniknie z mojego parkingu tylko wtedy, gdy zaprojektujecie dla mnie Forda, który będzie równie piękny”.

Przeglądając ogólną księgę Maserati, spotykamy także jeden z samochodów, który można by uznać za bezpośredniego potomka Maserati GranCabrio: Spyder z 2001 roku, samochód, który zapoczątkował renesans producenta, który można płynnie połączyć z legendarnymi nazwami i terminami takimi jak A6G 2000 GT, 3500 GT, Mistral i Ghibli. Powściągliwość, pasja i elegancja. To cechy charakterystyczne nowego Spydera, który jest więcej niż tylko prostym samochodem marzeń z wielkim temperamentem, obdarzonym technologią dodającą większego prestiżu Maserati. Na przykład skrzynia biegów znajduje się w tylnej osi w połączeniu z ograniczonym mechanizmem różnicowym. Efektem jest zrównoważona wydajność na drodze, wzmocniona automatycznym systemem zawieszenia, który dostosowuje się do drogi z dziesięciokrotnie wyższą szybkością niż systemy stosowane do tej pory.

Maserati GranCabrio: z coupé do kabrioletu

Zwykle, gdy kabriolet rozwija się na istniejącej platformie, efektem ubocznym jest zwiększenie wagi o średnio 150 kg w porównaniu do wersji coupé-limo. Wynika to z konieczności zrekompensowania eliminacji górnych struktur (dachu, zamknięcia słupa centralnego) przez wzmocnienia strukturalne umiejscowione w dolnej części podwozia i nadwozia.

W Maserati GranCabrio zwiększenie wagi zostało ograniczone do zaledwie 100 kg, dzięki zoptymalizowanej konstrukcji podwozia i części nadwozia pełniących rolę strukturalną. Nie jest to jedynie drobna poprawka, lecz pełnoprawne „odchudzanie”. Ostateczne rozwiązanie osiągnięto dzięki najnowocześniejszym technikom symulacji strukturalnej.

Jeśli chodzi o części nadwozia, zwiększono wymiary sekcji progów drzwiowych, zmodyfikowano strukturę drzwi i dodano funkcje strukturalne do elementów, które zazwyczaj nie mają wkładu (na przykład, komora przechowywania dachu, aerodynamiczne podstawy i schowki na usługi).

Na poziomie podwozia, z kolei, najważniejsze modyfikacje dotyczą:

Całkowitego przeprojektowania tylnych struktur z utworzeniem ściany skrętnej umieszczonej za tylnymi siedzeniami, która ma funkcję strukturalną.
Całkowitego rozwoju części strukturalnych słupa środkowego oraz tylnych i przednich poprzeczek umiejscowionych na podłodze.
Wstawienia w komorze silnika wzmocnienia V-ROD, dwóch metalowych prętów, które łączą górne mocowania amortyzatorów z poprzeczką pod szybą, w ten sposób utrzymując napięcie nadwozia.
Utworzenia i umiejscowienia różnych wzmocnień podwozia, które umożliwiają poprawę układu i pozwalają na zainstalowanie jednostki napędowej, przy szczególnej dbałości o włączenie funkcji redukcji wagi.

Przednie i tylne strukturalne podstawy zawierają również funkcje termo-fluidodynamiczne, utrzymując wzrost Cx pod kontrolą i kierując powietrze, aby schłodzić mechanikę samochodu. Połączenie tych udoskonaleń konstrukcyjnych umożliwiło zaprojektowanie samochodu o tak obszernych wymiarach jak Maserati GranCabrio, które ma rozstaw osi wynoszący 2 942 mm, aby osiągnąć doskonałe wartości sztywności dynamicznej, z dynamiczną częstotliwością skrętną nadwozia w konfiguracji białej (BIW) wynoszącą 27,2 Hz oraz statyczną sztywnością skrętna wynoszącą 75 000 daNm ad. Te liczby sprawiają, że samochód jest bardzo napięty pod względem strukturalnym i niezwykle responsywny na drodze, zapewniając doskonałe odczucia kierowcy w połączeniu z wysokim poziomem reakcji i całkowitym brakiem wibracji.

Jeśli chodzi o aktywną ochronę pasażerów w samochodzie, podwozie i nadwozie zostały zaprojektowane tak, aby spełniać najwyższe standardy, zgodne z najlepszymi wśród konkurencji oraz wersjami coupé-limo.

Podczas projektowania nowej geometrii progów drzwiowych i struktur bocznych słupa centralnego, a także tylnej części samochodu, włączono funkcje, obok funkcji strukturalnych, które pochłaniają i rozpraszają energię generowaną podczas uderzeń, tworząc kabinę, która pozostaje praktycznie niezmieniona.

Należy szczególnie podkreślić, że w tylnej części nadwozia Maserati GranCabrio zainstalowano aktywny system rollbarowy, chociaż nie jest to wymagane przez jakiekolwiek przepisy, a także innowacyjną koncepcję wzmocnienia strukturalnego (w aluminium i stali), które wzmacnia obramowanie szyby, dzięki czemu pasażerowie mają zapewniony obszar przeżycia w przypadku przewrócenia samochodu.

Ten kompleksowy zintegrowany rozwój podwozia i nadwozia, który umożliwia osiąganie najwyższych celów strukturalnych i bezpieczeństwa, był możliwy dzięki systematycznemu procesowi rozwoju z wykorzystaniem symulacji wirtualnych i korelacji między modelami fizycznymi (prototypy) a wirtualnymi podczas licznych testów.

Podwozie i rozkład wagi

Optymalizacja rozkładu wagi między przodem a tyłem, aby środek ciężkości był umiejscowiony w precyzyjnie określonym punkcie, zapewniając maksymalną stabilność samochodu: to kluczowy punkt, nad którym inżynierowie pracowali przy opracowywaniu Maserati GranCabrio.

W aspekcie rozkładu, cel ten odzwierciedla się w ciągłym doskonaleniu układu mechaniki i poszczególnych komponentów nadwozia. W rzeczywistości silnik jest umiejscowiony znacznie za osią przednią, a szczególną uwagę zwrócono na układ systemu dachu, który w kontekście dynamiki pojazdu waży dość dużo. 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów jest zainstalowana z przodu w połączeniu z silnikiem, podczas gdy mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu znajduje się w tylnej części z blokadami wynoszącymi 25% w trakcie jazdy i 45% w zwalnianiu, co ogranicza i zarządza stratami przyczepności poszczególnych kół napędowych, aby zawsze zapewnić maksymalną dostępność trakcji.

Napęd i moc są przekazywane między silnikiem/skrzynią biegów a mechanizmem różnicowym za pomocą wału korbowego, który jest sprzęgnięty z centralnym łożyskiem stałej prędkości zaprojektowanym w celu zminimalizowania wibracji.

Wynikiem takiego zaawansowanego projektowania jest to, że 49% całkowitej wagi rozkłada się na przód, a 51% na tył, a to pozostaje niemal takie samo, nawet gdy dach jest złożony (48% przód, 52% tył). Liczby te przekładają się na doskonałe osiągi dynamiczne, co jest korzystne dla prowadzenia pojazdu, optymalnej trakcji w każdych warunkach nawierzchniowych, doskonałego trzymania drogi i zdolności pokonywania zakrętów, osiągając ustabilizowane wartości przyspieszenia bocznego powyżej 1g.

Innymi słowy, cechy, które zawsze były wdrukowane w DNA Maserati.

Za kierownicą Maserati GranCabrio

Zbliżenie się do Maserati GranCabrio to wyjątkowe doświadczenie, które zawsze wywołuje emocje. Siadając za kierownicą, czujemy prawdziwą grację samochodu, połączoną z bezkompromisową postawą typową dla coupé, zarówno z dachem w górze, jak i w dół.

Wszystko to podkreśla przyjemność jazdy na świeżym powietrzu oraz eleganckie linie zaprojektowane przez Pininfarinę, zaznaczone materiałem z dachu, co jest wyborem projektowym związanym z tradycją Maserati, ale także efektem badań aerodynamicznych. Z opuszczonym dachem samochód ukazuje swoją urodę, pobudzając emocje kierowcy, ale przede wszystkim każdego zewnętrznego obserwatora, dzięki proporcjonalnym, oszałamiającym bokom.

Kabina, naturalne środowisko dla każdego, kto kocha prowadzenie, przypomina Maserati GranTurismo, z którego zresztą czerpie przestronność oraz pozycję za kierownicą z odpowiednio umiejscowioną pionową kierownicą i wyraźnie sportowym układem, który nie rezygnuje z komfortu.

Samochód wyposażony jest w silnik V8 o pojemności 4,7 litra – również dostępny w GranTurismo S – który osiąga moc 323 kW, umożliwiając elastyczne, komfortowe i płynne prowadzenie w trybie Normal oraz bardziej sportową i reaktywną odpowiedź w trybie Sport. Opracowanie doprowadziło do ukierunkowanych interwencji skupionych na mapowaniu skrzyni biegów, silnika, zarządzaniu przepustnicą oraz systemem zawieszenia, które uczyniły z samochodu granturismo o godnych pozazdroszczenia osiągach. Wszystko to jest wynikiem synergii działań techników, inżynierów i kierowców testowych zaangażowanych w projekt. Podczas licznych testów na różnych torach próbnych (Balocco, Vizzola, Nürburgring, Fiorano, ale także w Szwecji i Nowej Zelandii) szczególną uwagę zwrócono na interakcję między podwoziem a zawieszeniem, aby zapewnić osiągnięcie celów związanych z prowadzeniem i komfortem, nie ujmując nic z samego podwozia.

Maserati GranCabrio ma jedynie niewielką nadwagę, ale na drodze jest to niezauważalne dzięki porywającym osiągom i łatwości prowadzenia, które oferuje jego doskonały rozkład wagi: 49% na osi przedniej i 51% na tylnej. Ten rozkład wagi wykazuje szczególną skuteczność, gdy samochód jest popychany do granic możliwości, pozwalając kierowcy docenić zawsze doskonałą przyczepność, reakcję kierownicy, przewidywalną reakcję na sytuacje nad- lub podsterowności oraz wreszcie, co najważniejsze, stopniowe podejście samochodu do transjentów, które zawsze można kontrolować za pomocą kierownicy i przepustnicy. Ponieważ jest to samochód zaprojektowany do codziennego użytku, szczególną uwagę zwrócono na stabilność samochodu oraz systemy kontroli trakcji na wszystkich typach nawierzchni, niezależnie od tego, czy mają one niską lub bardzo niską przyczepność (mokre, śniegowe i lodowe) czy średnią i wysoką przyczepność (normalne nawierzchnie drogowe i tor). Dzięki temu zapewniono dobrze wyważony, zwinny samochód w „trudnych” warunkach, mający jednocześnie dostęp do maksymalnej mocy przy zachowaniu najwyższego poziomu bezpieczeństwa prowadzenia.

4.7 V8 6AT (440 KM)

ParametrWartość
CylindryV8
Pojemność4691 Cm3
Moc323 Kw @ 7000 Rpm
440 Hp @ 7000 Rpm
433 Bhp @ 7000 Rpm
Moment obrotowy361 Lb-Ft @ 4750 Rpm
489 Nm @ 4750 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna176 Mph (283 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h5.3 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów6-biegowa Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony245/35 Zr20 || 285/35 Zr20
Długość192.1 In (4879 Mm)
Szerokość72.7 In (1847 Mm)
Wysokość53.2 In (1351 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)62.4/62.6 In (1
Rozstaw osi115.8 In (2941 Mm)
Prześwit5 In (127 Mm)
Pojemność bagażnika6.1 Cuft (173 L)
Aerodynamika (Cd)0.35
Masa własna4365 Lbs (1980 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita5181 Lbs (2350 Kg)
Spalanie miasto12 Mpg Us (19.6 L/100Km)
Spalanie trasa19 Mpg Us (12.4 L/100Km)
Średnie spalanie15 Mpg Us (15.7 L/100Km)
Emisja CO2354 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.