2010 Mercedes-Benz CL-Class

2010 Mercedes-Benz CL-Class

Przejdź do galerii zdjęć2010 Mercedes-Benz CL-Class

Mercedes-Benz zaprezentował odświeżoną wersję swojej klasy CL na Festiwalu Prędkości w Goodwood w 2010 roku, podnosząc poprzeczkę dla luksusowych coupé o wysokich osiągach.

Niemiecki producent samochodów wprowadził trzecią generację modelu CL w 2006 roku na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Paryżu jako osobiste luksusowe coupé. Oferował więcej niż zwykłe GT pod względem luksusu, ale nie brakowało mu też osiągów. Nie był jednak typowym sportowym autem. W zaktualizowanej wersji producent poprawił wygląd samochodu oraz zaktualizował jednostki napędowe, aby spełniały normy emisji Euro 5.

W przeciwieństwie do mocniejszych wersji AMG, modele CL 500 i 600 miały inny przedni zderzak. Nie dajcie się zwieść – wciąż były luksusowe i wystawne, ale nie miały tak agresywnego wyglądu. Zamiast tego wyposażono je w nowe reflektory bi-xenonowe. Dodatkowo, przedni zderzak miał diodowe światła do jazdy dziennej. Co więcej, producent oferował pakiet AMG z grillem w kształcie litery A w dolnej części zderzaka zamiast standardowego trapezoidalnego.

Oprócz luksusowego wnętrza, samochód zyskał więcej systemów bezpieczeństwa, takich jak aktywny asystent utrzymania pasa ruchu oraz funkcje asysty w przypadku bocznego wiatru. Dodatkowo, producent dodał nowy system infotainment COMMAND z unikalnym wyświetlaczem, który pozwalał kierowcy na korzystanie z nawigacji, podczas gdy pasażer mógł oglądać film na tym samym ekranie.

Jednak najważniejsze zmiany miały miejsce pod maską. Silniki wolnossące z modelu z 2006 roku zostały zastąpione mniejszymi, podwójnie doładowanymi jednostkami. W ten sposób zwiększono moc zarówno w modelach 500, jak i 600. Model CL 500 był dostępny z systemem napędu na cztery koła o nazwie 4Matic. Również w kwestii technicznej, CL oferował adaptacyjne zawieszenie dla wybranych wersji i rynków. Wszystkie pojazdy standardowo wyposażono w siedmiobiegową automatyczną skrzynię biegów.

Dzięki stylowemu, przyciągającemu wzrok designowi, ekskluzywnym wykończeniom oraz nowoczesnej technologii, znacznie zaktualizowany model Mercedes-Benz klasy CL z 2011 roku podkreśla swoją flagową pozycję w świecie luksusowych samochodów. Napędzany nowym silnikiem V8 biturbo o mocy 429 KM, który osiąga poprawę w zużyciu paliwa o 10-15% oraz redukcję emisji CO2 o 23%, model CL550 4MATIC otwiera nowy wymiar efektywności w segmencie luksusowych coupé. Ta znacząca redukcja została osiągnięta dzięki nowo opracowanej technologii BlueDIRECT z trzeciej generacji wtrysku benzyny sterowanego natryskowo, energooszczędnemu sterowaniu alternatorem, pompą paliwową, kompresorem klimatyzacji oraz systemem wspomagania kierownicy. Do wyposażenia modelu należy także zastosowanie opon o niskim oporze toczenia oraz w modelu CL600 system Active Body Control zoptymalizowany pod kątem zużycia energii. Dodatkowo, inżynierowie Mercedes-Benz wyposażyli klasę CL w nowoczesną technologię multimedialną, co pozwala temu modelowi utrzymać pozycję wzoru jakości w swojej klasie. Model MY2011 klasy CL zadebiutuje w USA jesienią 2010 roku.

Nowa generacja klasy CL podkreśla znaczenie zużycia paliwa i emisji spalin w tym ekskluzywnym segmencie. Według dr. Dietera Zetsche, przewodniczącego zarządu Daimler AG: „CL to idealny ambasador naszej marki. Łączy w sobie cechy, które charakteryzują Mercedes-Benz: fascynację, perfekcję i odpowiedzialność. Dzięki nowej generacji zrobiliśmy krok dalej, szczególnie w zakresie efektywności. Ale w kwestii designu, bezpieczeństwa, komfortu i osiągów – CL wyznacza kierunek: po prostu podążaj za Mercedesem.”

W zakresie bezpieczeństwa, połączenie nowoczesnych systemów asystujących opartych na kamerach i radarze – unikalnych w segmencie luksusowych coupé – w tym innowacyjne systemy Active Lane Keeping Assist i Active Blind Spot Assist, sprawia, że Mercedes-Benz CL staje się „myślącym” partnerem kierowcy. Zmodyfikowany Active Body Control (ABC) z systemem stabilizacji wiatru bocznego oraz system Direct-Steer także przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa i przyjemności z jazdy.

Design: muskularna, pewna obecność

Zewnętrzny wygląd nowej klasy CL charakteryzuje się napiętym profilem maski, dynamiczną kratką w kształcie litery V oraz zakrzywionymi reflektorami – detale, które dyskretnie, ale skutecznie podkreślają eleganckie, a zarazem potężne linie samochodu.

Przedni zderzak prezentuje nowy design trzech wlotów powietrza, akcentowany wyraźnym chromowanym paskiem. Taśma LED z chromowanym otoczeniem dla świateł do jazdy dziennej jest elegancko zintegrowana w bocznych wlotach powietrza do chłodzenia hamulców. Standardowe reflektory Bi-Xenon z aktywnym oświetleniem zakrętów i Adaptive Highbeam Assist oferują nowoczesne oświetlenie. LED-owe kierunkowskazy i lampy pozycyjne dopełniają nowoczesny wizerunek samochodu, podczas gdy tył pojazdu charakteryzuje się nowo zaprojektowanymi światłami tylnymi.

Nowy silnik V8 bi-turbo z innowacyjną technologią

Nowa generacja klasy CL również odgrywa pionierską rolę w zakresie układu napędowego. Pod maską modelu CL550 4MATIC nowy silnik V8 biturbo z technologią BlueDIRECT dostarcza imponującej mocy. Przy pojemności 4663 cm³ silnik ośmiocylindrowy generuje 429 KM, co oznacza, że mimo 0.8 litra mniejszej pojemności, jest o około 12% mocniejszy od swojego poprzednika, który miał moc 382 KM. Równocześnie moment obrotowy wzrósł z 531 Nm do 699 Nm – co stanowi wzrost o 32%. Nowy silnik osiąga poprawę w zużyciu paliwa o 10-15% oraz redukcję emisji CO2 o 23%. CL550 4MATIC przyspiesza z miejsca do 60 mph w jedynie 4.9 sekundy (poprzedni model: 5.4 sekundy). Podsumowując: CL550 4MATIC jest znacznie bardziej zwinny, momentowy i oszczędny niż jego poprzednik.

Pakiet technologii BlueDIRECT V8 biturbo obejmuje szereg nowych rozwiązań, unikalnych w swoim połączeniu. Warto wspomnieć o trzeciej generacji wtrysku benzyny sterowanego natryskowo z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi oraz multi-iskrowym zapłonie z maksymalnie czterema iskrami w ciągu milisekundy. Razem umożliwiają innowacyjny proces spalania nazywany „homogenicznym podziałem”. Inne czynniki przyczyniające się do wzorowo niskiego zużycia paliwa to konsekwentne zastosowanie tłoków, pierścieni tłokowych i cylindrów o niskim tarciu, kontrola pompy olejowej na żądanie oraz nowy, trójfazowy system zarządzania termicznego w obiegu chłodzenia. Luksusowe coupé steruje również alternatorem w zależności od stylu jazdy i napięcia w systemie. Energia kinetyczna jest odzyskiwana w trybie wytracania prędkości.

Model CL600, z silnikiem V12 biturbo o mocy 510 KM i momencie obrotowym 829 Nm pozostaje modelem flagowym: przyspiesza luksusowe coupé z miejsca do 60 mph w oszałamiające 4.5 sekundy.

Unikalne połączenie systemów wspomagania kierowcy

Klasa CL z 2011 roku jeszcze bardziej umacnia swoją pozycję jako motoryzacyjne arcydzieło i platforma technologiczna z najbardziej zaawansowanymi systemami wsparcia i ochrony. Te wysoce wrażliwe asystenci zamieniają coupé w „myślącego” partnera, który potrafi dostrzegać, odczuwać i błyskawicznie reagować w przypadku dostrzeżenia zagrożenia, działając autonomicznie w celu zapobiegania wypadkom lub łagodzenia ich skutków. Nowatorskie systemy wspomagania kierowcy w Mercedes-Benz CL opierają się na najnowoczesnej technologii radarowej, kamerowej i czujnikowej.

Active Lane Keeping Assist to nowy element bezpieczeństwa, który debiutuje w klasie CL Mercedes-Benz jako część opcjonalnego Pakietu Asystujących Kierowcę. Jeśli pojazd grozi przekroczeniem ciągłej linii pasa ruchu, system uruchamia silnik elektryczny w kole kierownicy, co powoduje jego krótkie wibracje – dając kierowcy dyskretną, ale skuteczną wskazówkę do natychmiastowego skorygowania toru jazdy. Aktywny system włącza się, gdy Mercedes coupe niezamierzenie przekracza ciągłą linię pasa ruchu w prawo lub w lewo. W takim przypadku samochód interweniuje, delikatnie hamując koła po przeciwnej stronie pojazdu, pomagając kierowcy pozostać na pasie. Active Lane Keeping Assist opiera się na istniejącym systemie ESP® Electronic Stability Program.

Active Lane-Keeping Assist ocenia informacje dostarczane przez kamerę zamontowaną po wewnętrznej stronie szyby przedniej. Identyfikuje kontrast między nawierzchnią drogi a oznaczeniami pasów. Dodatkowo, opcjonalny system radarowy skanuje bok jezdni w poszukiwaniu separatorów i innych oznaczeń krawędzi drogi. System ocenia również działania kierowcy i potrafi wiarygodnie określić, czy auto opuszcza pas w sposób zamierzony, czy nie. Na przykład, nie ma ostrzeżenia, jeśli kierowca przyspiesza tuż przed zmianą pasa lub podczas włączania na autostradę, lub jeśli hamuje mocno czy skręca w zakręt.

Ukierunkowana akcja hamowania: Active Blind Spot Assist

Kolejną innowacją oferowaną przez Mercedes-Benz dla klasy CL jest Active Blind Spot Assist, system, który wykorzystuje wielostopniową koncepcję ostrzegania. Jeśli system wykryje, że zmiana pasa ruchu byłaby zbyt niebezpieczna, ostrzega kierowcę, wyświetlając czerwony trójkąt w lusterku zewnętrznym. Sensory radarowe monitorują obszar tuż obok i za samochodem. Jeśli kierowca zignoruje to ostrzeżenie i na przykład włączy kierunkowskaz, generowane jest także dźwiękowe ostrzeżenie. Jeśli kierowca nadal ignoruje ostrzeżenia i zbliża się niebezpiecznie do pojazdu w sąsiednim pasie, system interweniuje: angażuje korekcyjną interwencję hamulca przez system ESP® do kół po przeciwnej stronie pojazdu. Powoduje to ruch wirujący wokół pionowej osi samochodu z powodu nierównomiernego rozkładu sił hamujących. Jeśli wypadku nie da się uniknąć, aktywny system Blind Spot Assist może złagodzić skutki kolizji poprzez uruchomienie hamulców.

Asystenci do lepszego widzenia i bycia widzianym

System Adaptive High Beam Assist jest teraz standardowym wyposażeniem w klasie CL Mercedes-Benz. Ten oparty na kamerze system potrafi rozpoznać nadjeżdżające pojazdy lub pojazdy przed nami z włączonymi światłami, a następnie subtelnie przełącza się z świateł drogowych na mijania, aby stworzyć jak najlepsze warunki oświetleniowe bez oślepiania innych kierowców. Ponadto Mercedes-Benz oferuje opcjonalny system Night View Assist PLUS dla klasy CL, wyposażony w specjalną kamerę na podczerwień do wykrywania pieszych: piesi są teraz specjalnie wyróżniani na wyświetlaczu, aby pomóc kierowcom w warunkach słabego oświetlenia.

W europejskich modelach obrazy dostarczane przez kamerę zamontowaną w szybie przedniej są również wykorzystywane przez nowy, opcjonalny system Speed Limit Assist (niedostępny w USA), który rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości i wyświetla odpowiednie ograniczenie prędkości na centralnym wyświetlaczu i na mapie systemu nawigacji.
Dla nowej generacji klasy CL, Mercedes-Benz poprawił również radar długozasięgowy i średniozasięgowy używany przez system Brake Assist (BAS PLUS) oraz system DISTRONIC PLUS kontrolujący odległość.

„Elektroniczna strefa zgniotu”: hamulec PRE-SAFE®

Mercedes-Benz oferuje kolejny system oparty na radarze dla luksusowego coupé jako część Pakietu Asystujących Kierowcę: hamulec PRE-SAFE® z automatycznym hamowaniem awaryjnym. Jeśli kierowca jest rozproszony i nie zauważa nadchodzącego niebezpieczeństwa kolizji czy ostrzeżenia systemu wsparcia, hamulec PRE-SAFE może interweniować i autonomicznie zastosować częściowe hamowanie. Jeśli kierowca nie zareaguje nawet po automatycznym hamowaniu, nowa wersja hamulca PRE-SAFE® aktywuje maksymalne ciśnienie hamulca na około 0.6 sekundy przed nieuchronną kolizją – ta interwencja awaryjna może znacznie złagodzić skutki uderzenia. Hamulec PRE-SAFE® działa zatem jak rodzaj „elektronicznej strefy zgniotu”.

ATTENTION ASSIST ostrzega sennego kierowcę

Senność jest jedną z najczęstszych przyczyn wypadków. Dlatego eksperci Mercedes-Benz opracowali system ATTENTION ASSIST, który jest częścią standardowego wyposażenia nowej klasy CL. System ciągle monitoruje ponad 70 różnych parametrów, aby zidentyfikować senność kierowcy i ostrzega przed niebezpiecznym etapem mikrosnu. Obserwacja zachowań kierowcy w zakresie prowadzenia pojazdu okazała się szczególnie mocnym wskaźnikiem: wieloletnie badania praktyczne przeprowadzone przez Mercedes-Benz wykazały, że zmęczeni kierowcy popełniają drobne błędy w prowadzeniu, które często sami szybko korygują w charakterystyczny sposób. To zachowanie prowadzenia jest rozpoznawane przez specjalny czujnik kąta skrętu. Obserwacja oczu kierowcy nie zawsze dostarcza jednoznacznych dowodów na sen, ponieważ wielu kierowców może doświadczać mikrosnu z otwartymi oczami.

Active Body Control redukuje skutki wiatru bocznego

Klasa CL Mercedes-Benz spełnia także najwyższe standardy w zakresie dynamiki jazdy i zwrotności. Jest to częściowo zasługa systemu Direct-Steer, który może zmieniać współczynnik przekładni w zależności od kąta skrętu oraz zmodyfikowanego Active Body Control (ABC) z stabilizacją wiatru bocznego (standard w CL600, CL63 AMG i CL65 AMG). Ta najnowsza faza aktywnego rozwoju nadwozia modyfikuje rozkład obciążenia kół w ciągu milisekund (w zależności od kierunku i intensywności wiatru bocznego), aby pomóc zrekompensować siły wiatru.

System zawieszenia Active Body Control – który w 1999 roku wprowadził nowe wymiary dynamiki jazdy w poprzedniej klasie CL Mercedes-Benz – jest unikatowy na całym świecie, ponieważ nie tylko reguluje przechyły, ale także ruchy pitchingowe i squattingowe, zapewniając doskonałą harmonię komfortu i stabilności jazdy. Od momentu wprowadzenia tego innowacyjnego systemu inżynierowie z Sindelfingen nieprzerwanie go udoskonalali, tak że jedenaście lat później wciąż stanowi on szczytowe osiągnięcie inżynierii motoryzacyjnej. Oprócz stabilizacji wiatru bocznego, nowe zawieszenie wyposażono w zoptymalizowaną pod kątem zużycia energii pompę hydrauliczną, która odciąża silnik, przyczyniając się do redukcji zużycia paliwa.

Dodatkowe bezpieczeństwo i zwrotność podczas dynamicznej jazdy zapewnia standardowy system Torque Vectoring Brake w nowej klasie CL – ukierunkowana, jednostronna interwencja hamulcowa na wewnętrznym tylnym kole podczas pokonywania zakrętów. Umożliwia to luksusowemu coupé precyzyjne wchodzenie w zakręt z jeszcze większą zwinnością.

Infotainment pokładowy: najnowocześniejsza technologia multimedialna

W zgodzie ze swoim spokojnym charakterem i zaawansowaną technologią, Mercedes-Benz klasy CL ustala także standardy dla pokładowego infotainmentu. Najnowsza innowacja, technologia SPLITVIEW, jest opcjonalnie dostępna dla systemu COMAND umieszczonego centralnie w konsoli środkowej. Ten innowacyjny koncept wyświetlania umożliwia kierowcy i pasażerowi na przednim siedzeniu jednoczesne przeglądanie różnych treści na tym samym ekranie. Na przykład, podczas gdy kierowca korzysta z systemu nawigacji opartego na mapach, pasażer z przodu może oglądać DVD.

Standardowy system zdalnego sterowania i wyświetlania COMAND z interfejsami Bluetooth®, USB i kartą SD oferuje klientom możliwość eksportowania zapisanych danych do innych pojazdów i urządzeń multimedialnych. Możliwe jest również przesyłanie i aktualizowanie danych nawigacyjnych. Mercedes-Benz integruje Media Interface – interfejs dla mobilnych urządzeń audio i wideo – za pomocą pomocniczego kabla umieszczonego w schowku. Standardowe wyposażenie audio obejmuje również radio, odtwarzacz CD/DVD na 6 płyt z funkcją MP3, equalizer z regulacją głośności zależną od prędkości oraz 7.2 GB MUSIC REGISTER, który umożliwia przechowywanie około 2500 plików muzycznych w formacie MP3, AAC lub WMA. System rozpoznaje pliki muzyczne odtwarzane z CD, DVD lub z MUSIC REGISTER, korzystając z własnej bazy danych Gracenote®, i wyświetla tytuł, album oraz wykonawcę na kolorowym wyświetlaczu. Nowa funkcja przeszukiwania muzyki umożliwia pasażerom przeszukiwanie kart pamięci SD, pendrive’ów, CD i DVD w poszukiwaniu konkretnych tytułów muzycznych i wykonawców.

Standardowy system nawigacji charakteryzuje się krajowym systemem mapowym przechowywanym na twardym dysku o pojemności 40 GB, co umożliwia ekstremalnie szybkie obliczanie tras. Kolejnym czynnikiem przyczyniającym się do wysokiego poziomu łatwości nawigacji jest szczegółowy wyświetlacz mapy w 3D z informacjami o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym SIRIUS.

Standardowy system kontroli głosowej pozwala kierowcy na sterowanie nawigacją, telefonem oraz urządzeniami audio za pomocą pełnych fraz – co oznacza, że kierowca nie musi już literować poleceń, ale po prostu mówi pełne słowa przy wprowadzaniu celu, wybieraniu stacji radiowej lub tytułu utworu z Music Register, lub przy przeszukiwaniu książki telefonicznej.

Stworzony wspólnie przez Mercedes-Benz oraz system dźwięku przestrzennego Harman Kardon® z technologią Discrete Logic7® zapewnia doskonałą jakość dźwięku z przestrzennym brzmieniem.

Wnętrze: starannie wyselekcjonowane materiały i pierwszorzędne wykończenie

Wnętrze klasy CL również zostało perfekcyjnie dopracowane przez inżynierów i projektantów Mercedes-Benz, zwracając szczególną uwagę na szczegóły. Cztery różne rodzaje wykwintnego drewna otwierają możliwości idealnie dopasowanych koncepcji materiałowych i kolorystycznych: do wyboru jasne lub ciemne, wysoki połysk orzecha burl, czarnego jesionu i brązowego topoli o wysokim połysku w modelu CL600. Ważne do odnotowania: zgodnie z korporacyjną filozofią zrównoważonego rozwoju Mercedes-Benz, klasa CL wykorzystuje wyłącznie drewno europejskie pochodzące z odnawialnych źródeł leśnych. Większość komponentów drewnianych jest ręcznie wykonana i indywidualnie dopasowywana pod względem koloru i usłojenia przez doświadczonych rzemieślników.

Materiały siedzeń w nowej klasie CL są najwyższej jakości. Do wyboru są cztery gustowne kombinacje kolorystyczne wnętrza pojazdu: czarna skóra premium, skóra premium w kolorze savanna/kaszmir, skóra premium w kolorze jasnoszarym/ash oraz skóra premium w kolorze saharyjskim beżowo-czarnym.

Multifunckcyjna kierownica drewniano-skórzana klasy CL Mercedes-Benz została także zmodyfikowana przez projektantów Mercedes-Benz: obręcz i moduł poduszek powietrznych są standardowo wykończone miękką skórą nappa. Nowy, bardziej płaski moduł poduszek powietrznych nadaje również sportowy charakter wielofunkcyjnej kierownicy drewniano-skórzanej, szytej złożonymi, podwójnymi szwami.

Ponadto Mercedes-Benz jeszcze częściej wykorzystuje światło jako element stylizacji wnętrza pojazdu. Standardowe podświetlenie ambientowe oferuje wybór pomiędzy trzema nastrojami oświetleniowymi: solar (bursztynowy), neutralny (biały) i polarny (lodowobłękitny).

Tradycja: ekskluzywna linia przodków

Nowa generacja klasy CL kontynuuje wielką tradycję coupé Mercedes-Benz, która sięga legendarnych samochodów z doładowanymi silnikami z lat 20. i 30. XX wieku. Od lat 50. Mercedes-Benz produkuje nieprzerwaną serię ekskluzywnych samochodów dwudrzwiowych, które łączą wyrafinowany design z nowatorską technologią – każdy model to klasyk motoryzacji. Model W 188 serii 300 S Coupé – który wszedł do produkcji seryjnej w 1952 roku – oznaczał początek. Współczesna relacja nazywała go „miarą tego, co jest możliwe w inżynierii motoryzacyjnej”.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.