Mercedes-Benz zaprezentował potężną wersję E63 czwartej generacji klasy E na targach motoryzacyjnych w Nowym Jorku w kwietniu 2009 roku, co wywołało emocje u entuzjastów motoryzacji.
Była to ostatnia wersja E63 AMG z silnikiem wolnossącym, zanim trend downsizingu zmusił niemieckiego producenta do wprowadzenia technologii bi-turbo. Tak jak wiele innych sedanów średniej lub wyższej klasy od Mercedes-Benz, łączyła w sobie moc sportowego auta z komfortem limuzyny. I robiła to w sposób bezbłędny. Podobnie jak jej nie-AMG odpowiednik, zwykły model W212, zaskoczyła świat nowym wizerunkiem.
W wersji AMG, sedan miał inną przednią zderzak, wyposażoną w dolny grill w kształcie litery A, w porównaniu do reszty gamy W212. Po bokach znajdowały się dwa wloty, a górne części były ozdobione LEDowymi światłami do jazdy dziennej. Profil samochodu wizualnie poprawiały 18-calowe obręcze z lekkich stopów, z opcją na 19-calowe. Ostatecznie był subtelny, ale tył pojazdu zdradzał cztery prostokątne rury, które wystawały spod zderzaka.
Jako wersja o wysokich osiągach W212, nie był wyposażony w standardowe fotele. Producent zamontował na przednich siedzeniach kubełkowe fotele z wysokim oparciem, obite skórą, a z tyłu znajdowała się kanapa profilowana na dwie osoby. Deska rozdzielcza miała wciąż kanciaste kształty i dzieliła większość swoich elementów z resztą gamy klasy E, ale konsola centralna była charakterystyczna dla wersji AMG. Była zapełniona dodatkowymi przyciskami do strojenia zawieszenia, skrzyni biegów oraz ustawień ESP. Niemniej jednak, w normalnym trybie, jeździła jak zwykła klasa E, choć z agresywnym brzmieniem V8 spod maski.
Jej silnik o pojemności 6.2 litra był dostrojony do generowania 63 mkg (465 lb-ft) momentu obrotowego, stąd nazwa, i współpracował z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów (wet-clutch, a nie z konwerterem momentu) o nazwie SPEEDSHIFT. Moc przekazywana była wyłącznie na tylne koła przez otwarty dyferencjał, z możliwością zastosowania blokady osi.
Krótko po premierze nowej Klasy E, AMG rozpoczyna nowy sezon motoryzacyjny 2009 wprowadzając model Mercedes-Benz E63 AMG. Ten dynamiczny sportowy sedan, idealny do codziennego użytku, zachwyca wyjątkowymi osiągami, emocjonującymi właściwościami jezdnymi oraz transferem technologii z wydajnego roadstera SL63 AMG.
Nowy Mercedes-Benz E63 AMG wyróżnia się na tle standardowych modeli Klasy E dzięki zupełnie nowemu sportowemu zawieszeniu AMG RIDE CONTROL z elektronicznie sterowanym tłumieniem oraz nowej osi przedniej, a także autonomicznemu designowi zewnętrznemu i wewnętrznemu. Jednocześnie Mercedes-AMG osiągnął redukcję zużycia paliwa o prawie 12 procent w nowym modelu E63 AMG, dzięki skoordynowanemu zastosowaniu działań zwiększających efektywność paliwową. Dzięki unikalnej kombinacji nowatorskich systemów wspomagania kierowcy, Mercedes-Benz E63 AMG umacnia wiodącą pozycję marki w dziedzinie bezpieczeństwa samochodowego.
Silnik AMG o pojemności 6.3 litra V8 w nowym Mercedes-Benz E63 AMG generuje moc 525 KM oraz moment obrotowy wynoszący 630 Nm, co odpowiada doskonałym osiągom modelu SL63 AMG. Oprócz tego wydajny roadster przekazał swojemu następcy 7-biegową skrzynię biegów AMG SPEEDSHIFT MCT. Zrezygnowano w niej z konwencjonalnego konwertera momentu obrotowego na rzecz kompaktowego, mokrego sprzęgła startowego. W połączeniu z czterema indywidualnymi trybami jazdy oraz funkcjami przyspieszenia z kontrolą przepustnicy i RACE START, bezpośrednie połączenie z jednostką napędową zapewnia niezwykle emocjonalne i dynamiczne wrażenia z jazdy.
Układ napędowy jest unikalny w swojej klasie i zapewnia sportowe osiągi: Mercedes-Benz E63 AMG przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4.5 sekundy, osiągając prędkość maksymalną 250 km/h (ograniczoną elektronicznie). Silnik o wysokich obrotach, zasilany naturalnie, o pojemności 6208 cm³, imponuje zwinnością, mocnym przyspieszeniem i dużą elastycznością. Nowo opracowany dźwięk silnika AMG to emocjonująca towarzysząca atrakcja przez każdy kilometr, a płynna praca silnika gwarantuje typowy komfort podróżowania na długich dystansach, charakterystyczny dla Mercedes-Benz. Nowy system chłodzenia wodą zapewnia maksymalną wytrzymałość nawet pod ogromnym obciążeniem dynamicznym toru wyścigowego.
Redukcja zużycia paliwa o prawie 12 procent
Pomimo dodatkowych 11 KM w porównaniu do poprzedniego modelu, zużycie paliwa nowego Mercedes-Benz E63 AMG zostało znacznie poprawione. Teraz wynosi 10.6 l/100 km, o 0.9 l więcej niż w poprzednim modelu (łączone zużycie NEDC, wartość szacunkowa), a model ten prowadzi w swojej klasie sportowych sedanów o mocy powyżej 500 KM. Ten postęp był możliwy dzięki pakietowi działań zwiększających efektywność. Obejmuje on dostosowane wtryskiwanie paliwa oraz zarządzanie generatorem z odzyskiem energii hamującej podczas zwalniania, które są standardem w nowym modelu Mercedes-Benz E63 AMG. Opory mechaniczne w silniku zostały również zredukowane dzięki ekskluzywnej dla AMG technologii natrysku podwójnym łukiem na ściankach cylindrów.
Skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 7-biegowa również ma decydujący wpływ na oszczędność paliwa: mokre sprzęgło startowe działające w kąpieli olejowej zastępuje dotychczasowy konwerter momentu obrotowego. Ta jednostka reaguje niezwykle szybko, dynamicznie i bez strat typowych dla skrzyni biegów z konwerterem momentu, dzięki niskiej bezwładności obrotowej. Skrzynia biegów wyposażona jest w cztery tryby jazdy: „C” (Controlled Efficiency), „S” (Sport), „S+” (Sport plus) oraz „M” (Manual), które można wybierać za pomocą elektronicznego przełącznika obrotowego w jednostce napędowej AMG. Częściowe wyłączenie pojedynczych cylindrów poprzez przerwanie zapłonu i wtrysku podczas zmiany biegów pod pełnym obciążeniem prowadzi do znacznie szybszych czasów zmiany biegów. W trybie M skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 7-biegowa umożliwia zmianę biegów w 100 milisekund.
W jeszcze bardziej oszczędnym trybie jazdy Controlled Efficiency skrzynia biegów zmienia biegi wyjątkowo płynnie, a jednostka sterująca skrzyni biegów jest zaprogramowana do wczesnych zmian biegów, aby utrzymywać obroty silnika na jak najniższym poziomie. Jednocześnie skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 7-biegowa spełnia najwyższe wymagania dotyczące dynamiki jazdy: szybkie i precyzyjne wielokrotne redukcje biegów zapewniają doskonałą zwinność w połączeniu z automatycznym przyspieszaniem oraz funkcją RACE START: to umożliwia kierowcy Mercedes-Benz E63 AMG maksymalne wykorzystanie potencjału przyspieszenia.
Elektronicznie sterowany system tłumienia i nowa oś przednia
Sportowy czy bardziej komfortowy? Kierowca nowego Mercedes-Benz E63 AMG nie musi w tej kwestii iść na żadne kompromisy. Zawieszenie AMG RIDE CONTROL doskonale radzi sobie zarówno z zwinnością na torze wyścigowym, jak i komfortowym, stonowanym prowadzeniem. Wysoka wydajność i typowy komfort Mercedes-Benz na długich trasach idą w parze w modelu Mercedes-Benz E63 AMG, co jest możliwe dzięki nowo opracowanemu zawieszeniu sportowemu AMG RIDE CONTROL. Nowe stalowe sprężyny zastosowane na osi przedniej, a tylnie zawieszenie korzysta z powietrznych sprężyn specyficznych dla AMG. Zaletą tego rozwiązania, które jest ekskluzywne dla AMG, jest to, że przednie sprężyny zapewniają bardziej czułe reakcje, podczas gdy tylne sprężyny powietrzne z automatycznym systemem kontrolującym poziom utrzymują pojazd na stałej wysokości niezależnie od obciążenia.
Nowy, elektronicznie sterowany system tłumienia automatycznie różnicuje właściwości tłumienia w zależności od sytuacji na drodze, redukując kąt przechyłu nadwozia. Rezultatem jest błyskawiczne dostosowanie, które zapewnia maksymalny komfort jazdy oraz jak najwyższą zwinność. Dodatkowo kierowca ma możliwość wyboru między trzema trybami zawieszenia: Comfort, Sport i Sport plus za naciśnięciem jednego przycisku. Mercedes-Benz E63 AMG jest również wyposażony w nowo opracowaną, dedykowaną oś przednią ze szerszym rozstawem kół o 56 mm, nowym stabilizatorem rurowym, nowymi wahaczami, nowymi łożyskami kół, nową elastokinamatyką oraz nową lokalizacją kół dla większego negatywnego kąta pochylenia – co zapewnia lepszą przyczepność podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością. Specyficzna dla AMG kinematyka zapewnia także znacznie większą precyzję. Jest to bardzo zaawansowany projekt osi, którego zasady już sprawdziły się w modelu C 63 AMG. Oś tylna również ma większy negatywny kąt pochylenia, zoptymalizowaną elastokinamatykę i nowy montaż podwozia dla większej stabilności w ekstremalnych warunkach.
Nowo opracowane wspomaganie kierownicy i indywidualne 3-stopniowe ESP®
Dla bardziej bezpośrednich reakcji, nowy, wrażliwy na prędkość system kierowniczy typu zębatkowego to również nowość. Przełożenie kierownicy wynoszące 14:1 jest o 22 procent bardziej bezpośrednie niż w standardowych modelach produkcyjnych, podczas gdy sztywniejsza kolumna kierownicza oraz przeprogramowana charakterystyka wspomagania w zależności od prędkości zapewniają lepszą precyzję kierowania i poprawiony kontakt z drogą.
3-stopniowe ESP® znane z modelu SL63 AMG i C63 AMG umożliwia wybór indywidualnych ustawień – co przynosi wyraźne korzyści w zakresie przyjemności z jazdy przy zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Klucz ESP® w jednostce napędowej AMG pozwala kierowcy na wybór między „ESP ON”, „ESP SPORT” i „ESP OFF” – z aktualnie aktywnym trybem wyświetlanym w centralnym wyświetlaczu zestawu wskaźników AMG. Perfekcyjne hamowanie nawet podczas szybkiej jazdy zapewnia system hamulcowy AMG o wysokiej wydajności z wewnętrznie wentylowanymi i perforowanymi tarczami hamulcowymi o średnicy 360 mm. Szczególnie odporna, przetestowana w motorsporcie technologia kompozytowa stosowana jest na osi przedniej. Doskonałą przyczepność zapewniają 18-calowe obręcze AMG z lekkich stopów o szerokości 9 i 9.5 cala oraz mieszane rozmiary opon 255/40 R 18 z przodu i 285/35 R 18 z tyłu.
Wyraźnie dynamiczny wygląd wnętrza i nadwozia
Wyraźnie dynamiczny design Mercedes-Benz E63 AMG doskonale współgra z bezkompromisowo sportową technologią. Przednia część wyróżnia się 17 mm szerszymi nadkolami z napisem „6.3 AMG”, nowym przednim zderzakiem AMG z dużymi wlotami powietrza oraz specyficznymi dla AMG światłami dziennymi LED. W połączeniu z standardowym systemem Intelligent Light, Mercedes-Benz E63 AMG wyposażony jest w przyciemnione główne reflektory. Uderzającą wizualną obecność wzmacniają również boczne progi AMG oraz tylny zderzak AMG z czarnym dyfuzorem. Wyróżnikiem marki jest system wydechowy AMG z dwoma nowo zaprojektowanymi, chromowanymi końcówkami wydechowymi.
Nowo zaprojektowane wnętrze Mercedes-Benz E63 AMG to ekscytujące połączenie wysokiej jakości materiałów i funkcjonalnej sportowości. Ekskluzywne cechy obejmują dedykowane, elektrycznie regulowane sportowe fotele AMG z poprawionym wsparciem bocznym oraz sportową kierownicę AMG w czteroramiennym designie z łopatkami do zmiany biegów AMG. Jako całkowicie nowa cecha, ekskluzywna dla Mercedes-Benz E63 AMG, dźwignia wyboru AMG ma logikę jednego dotyku. Bezpośrednio obok niej w konsoli centralnej znajduje się jednostka napędowa AMG, która umożliwia regulację przełożeń w skrzyni biegów MCT, funkcji ESP, ustawień zawieszenia oraz trybów jazdy AMG. Standardowe wyposażenie obejmuje również wysokiej jakości skórzaną tapicerkę nappa w trzech różnych kolorach, zestaw wskaźników AMG z głównym menu AMG, progi drzwiowe z logo AMG oraz sportowy zestaw pedałów – wszystko w szczotkowanej stali nierdzewnej.
Jeszcze więcej indywidualności dzięki szytym na miarę akcesoriom AMG
Klienci poszukujący jeszcze większej sportowej indywidualności mogą skorzystać z oferty AMG PERFORMANCE STUDIO: Mercedes-Benz E63 AMG może zostać dynamicznie wzbogacony o Pakiet Wydajności. Obejmuje on:
- Lekkie, kute obręcze AMG o średnicy 19 cali z oponami 255/35 R 19 z przodu oraz 285/30 R 19 z tyłu
- Zawieszenie AMG Performance o sztywniejszym ustawieniu
- Tylny mechanizm różnicowy z blokadą o działaniu 40 procent
- Skrzydło AMG na pokrywie bagażnika
- Kierownica AMG Performance w trójaramiennym designie
Opcjonalne akcesoria z AMG PERFORMANCE STUDIO są również dostępne indywidualnie:
- Lekkie, kute obręcze AMG o średnicy 19 cali z oponami 255/35 R 19 z przodu oraz 285/30 R 19 z tyłu
- Tylny mechanizm różnicowy z blokadą o działaniu 40 procent
- Pakiet Carbon zewnętrzny AMG
- Kierownica AMG Performance w trójaramiennym designie
- Wnętrze wykończone włóknem węglowym AMG
- Podświetlane progi drzwiowe AMG
- Dywaniki AMG
Aktywne i pasywne bezpieczeństwo na nowym poziomie