SLS ma swoje korzenie w legendarnym modelu 300 SL „Gullwing” z lat 60., a Mercedes-Benz zaprezentował go w wersji coupe w 2010 roku.
Niemiecki producent samochodów zdjął rękawice, gdy wprowadził SLS na rynek, błyskawicznie przeskakując z pozycji konkurenta dla sportowych modeli BMW do grona rywali w segmencie supersamochodów, walcząc z Ferrari i Porsche. SLS stał się możliwy dzięki znaczącemu wsparciu ze strony AMG, sportowego oddziału niemieckiego producenta. Ten samochód utorował drogę do powstania marki Mercedes-AMG.
Z designem, który krzyczał o osiągach w każdej linii, SLS AMG charakteryzował się niską maską i płaskim przodem, który przypominał ten z jego znakomitego poprzednika z lat 60. Na przednich błotnikach producent umieścił szerokie wloty powietrza z dwoma poziomymi chromowanymi żebrami, co potwierdziło dziedzictwo samochodu. Ponadto krótka kabina z drzwiami typu gullwing oraz krótki tył zainspirowane były wcześniejszym modelem 300 SL.
Wnętrze, z klasycznym wyglądem zestawu wskaźników, było starannie wykonane z dużymi, okrągłymi analogowymi zegarami. Projekt deski rozdzielczej inspirowany był skrzydłem samolotu, a wyloty powietrza miały kształt krzyża, co przypominało silniki odrzutowe. System infotainment znajdował się na szczycie centralnej konsoli i można go było obsługiwać za pomocą pokrętła obok podłokietnika.
Pod maską Mercedes-AMG zamontował ręcznie składany silnik V8 z naturalnym ssaniem. Jego moc przekazywana była na tylne koła za pomocą siedmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT.
Mercedes-Benz SLS AMG łączy w sobie pasję do motoryzacji z nowoczesną technologią. Super sportowy samochód zachwyca purystycznym stylem, lekką konstrukcją i doskonałymi właściwościami jezdnymi. Jednocześnie Mercedes-Benz SLS AMG spełnia wszystkie oczekiwania związane z codzienną funkcjonalnością oraz najwyższym poziomem bezpieczeństwa, które charakteryzują markę Mercedes. W istocie nowy 'Gullwing’ oferuje idealną syntezę mocnych stron Mercedes-Benz i AMG.
Nowy super sportowy samochód od Mercedes-Benz i AMG to kusząca propozycja z nieporównywalnym pakietem technologicznym: aluminiowa konstrukcja z nadwoziem w kształcie przestrzennej ramy i drzwiami skrzydłowymi, silnik V8 o pojemności 6,3 litra rozwijający moc 420 kW / 571 hp, moment obrotowy 650 Nm oraz smarowanie suchą miską, siedmiobiegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem w konfiguracji transaxle, sportowe zawieszenie z aluminiowymi wahaczami i masa własna wynosząca 1620 kg według normy DIN – ta doskonała kombinacja zapewnia najwyższe osiągi jezdne. Idealny rozkład masy przód/tył wynoszący 47 do 53 procent oraz niski środek ciężkości pojazdu świadczą o bezkompromisowym koncepcie sportowego samochodu. 'Gullwing’ przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 sekundy, osiągając maksymalną prędkość 317 km/h (elektronicznie ograniczoną). Zużycie paliwa wynosi 13,2 litra na 100 kilometrów (łączone) i plasuje się w czołówce konkurencji (wszystkie dane są wstępne).
„Mercedes-Benz prezentuje emocjonujący super sportowy samochód w postaci Mercedes-Benz SLS AMG, który z pewnością przyspieszy tętno wszystkich miłośników motoryzacji. Marki Mercedes-Benz i AMG połączyły siły, aby stworzyć Mercedes-Benz SLS AMG – który ma szansę stać się jednym z najbardziej atrakcyjnych sportowych samochodów wszech czasów”, mówi Dr. Dieter Zetsche, przewodniczący zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars.
„Nasi klienci doświadczą dzięki Mercedes-Benz SLS AMG wiedzy Mercedes-AMG, zdobytej przez 40 lat wyścigów samochodowych. Niezrównany pakiet technologiczny oferuje doskonałe osiągi połączone z umiarkowanym zużyciem paliwa – to część nowoczesnego AMG”, mówi Volker Mornhinweg, przewodniczący Mercedes-AMG GmbH.
„Stylizacja nowego Mercedes-Benz SLS AMG jest wyjątkowa nie tylko dzięki ekskluzywnym drzwiom w kształcie skrzydeł. Naszym celem jest stworzenie klasyki jutra i wprowadzenie najbardziej atrakcyjnego sportowego samochodu XXI wieku. Dążymy także do stworzenia nowego ikony designu, która ukształtuje niezrównaną legendę naszej marki, obok modeli Mercedes, takich jak CLS czy SL. Równocześnie nowy Mercedes-Benz SLS AMG toruje drogę dla filozofii designu przyszłych sportowych samochodów Mercedes-Benz”, mówi Gorden Wagener, szef działu designu w Mercedes-Benz Cars.
Design: purystyczny, wyjątkowy i pasjonujący
Wyrazista stylistyka nowego Mercedes-Benz SLS AMG zachwyca swoją sportową pasją i reinterpretacją zachwycających linii legendy Mercedes-Benz 300 SL – jednej z najbardziej znanych ikon designu marki. Purystyczny design nowego SLS AMG odzwierciedla filozofię współczesnej inżynierii samochodowej: maska, która ma nieco poniżej dwóch metrów, niskie okna umiejscowione w tylnej części oraz krótki tył z wysuwanym skrzydłem przypominają o niezrównanej dynamice, podobnie jak długi rozstaw osi, szeroki rozstaw kół i duże koła. Krótkie zwisy wpływają na proporcje, tak samo jak design super sportowego samochodu z nisko umiejscowionym silnikiem i skrzynią biegów w konfiguracji transaxle. Niewątpliwym punktem kulminacyjnym stylizacji są drzwi w kształcie skrzydeł, które nadają Mercedes-Benz SLS AMG jego niezrównany urok – stanowiąc unikalne oświadczenie w tej klasie pojazdów.
Drzwi w kształcie skrzydeł nie tylko przywodzą na myśl Mercedes-Benz 300 SL; charakterystyczny szeroki grill z dużą gwiazdą Mercedesa i skrzydlate żebra z przodu nawiązują do legendarnego sportowego samochodu. Trójwymiarowa, rzeźbiona przednia część z nisko umiejscowionym, opływowym zderzakiem wkomponowanym w boki nadaje 'Gullwing’ jego mocną obecność na drodze. Sześć dużych wlotów powietrza i pionowo umieszczone reflektory z ich przyciągającym wzrok wnętrzem zapewniają dominującą aurę: centralny reflektor bi-xenonowy z metalowym skrzydłem jest otoczony na górze przez dwa wskaźniki LED oraz dolne światła do jazdy dziennej LED.
Wpływy z budownictwa lotniczego
Nawiązania do budownictwa lotniczego można dostrzec dzięki prominentnej gwieździe Mercedesa, której kształt przypomina wlot powietrza silnika odrzutowego z boku oraz długą maskę: wzrok prowadzi do przodu, a obserwator staje się bardziej świadomy krzywizny. Design czterech żeber z wykończeniem Silver Shadow, które zdobią dwa wloty powietrza na końcu maski, tworzy ten sam wizualny efekt. Te linie stylizacyjne przypominają również o przepływie powietrza – sprawiając, że Mercedes-Benz SLS AMG wydaje się niezwykle dynamiczny nawet na postoju.
Żebra na masce ześlizgują się na boki pojazdu: znawca dostrzega tutaj także charakterystyczny element stylizacji 300 SL. Napis „6.3” umieszczony między żebrami jasno odnosi się do silnika V8 o dużej pojemności. Wlot powietrza umieszczony z boku łączy się z wyraźnie zarysowaną linią stylizacyjną, która w połączeniu z wypukłymi bokami i porywającym wykończeniem powierzchni łączy estetykę z siłą. Kompaktowa kabina pasażerska jest tak samo zachęcająca jak i jednoznaczna. Z wysoką linią pasa, niskimi bocznymi szybami i stromo nachyloną przednią szybą, sprawia wrażenie rodzaj wizjera. Nachylony do przodu słupek B z elegancką, płynnie narysowaną linią do tylnej szyby emanuje czystą dynamiką.
Widok boczny zdominowany przez masywne ramiona
Z boku, wzrok przyciąga wyraźna linia ramion Mercedes-Benz SLS AMG, rozciągająca się jak napięty mięsień od przodu do tyłu. Wyraźnie wyróżniające się lekkie felgi aluminiowe o średnicy 19 cali (przód) i 20 cali (tył) wypełniają nadkola, które wyróżniają się z bocznej ściany. Trzy różne warianty kół dają wgląd w duże hamulce kompozytowe o wysokiej wydajności. Z góry widoczna jest wyraźna, nieprzerwana linia, która biegnie od ramienia do tyłu. Ten element stylizacyjny jest kontynuowany na masce, gdzie wzrok podąża za charakterystycznym konturem, który płynie przez dach między drzwiami skrzydłowymi, aż do trzeciego światła hamowania.
Tylny widok podkreślający szerokość
Tylny widok Mercedes-Benz SLS AMG emanuje również dynamiką i siłą: delikatnie opadająca pokrywa bagażnika podkreśla poczucie szerokości, co wzmacnia wyraźne ramiona pojazdu i smukłe tylne światła: z technologią LED, poziomo ułożone jednostki oświetleniowe zapewniają zachwycający widok. Skrzydlate elementy oświetlenia LED zapewniają wyjątkowe, porywające nocne wzornictwo. Lampka przeciwmgielna/tylne światło w stylu Formuły 1 umieszczona jest nisko pośrodku. Również zainspirowany wyścigami samochodowymi jest czarny dyfuzor i dwa chromowane rury wydechowe sportowego układu wydechowego. Wyraźnie zwężający się tylny zderzak zapewnia niezakłócony widok na szerokie tylne koła, nadając 'Gullwing’ pewność siebie na drodze. Spojler zintegrowany w pokrywie bagażnika automatycznie wysuwa się przy prędkości 120 km/h, aby zapewnić optymalną stabilność przy wysokich prędkościach.
Nowe kolory: „AMG ALU-BEAM silver” i dwa matowe wykończenia
Paleta kolorów dla Mercedes-Benz SLS AMG obejmuje dziewięć ekskluzywnych odcieni. Największą atrakcją jest unikalny lakier „AMG ALU-BEAM silver”: nowy, innowacyjny proces sprawia, że lakier błyszczy jak płynny metal. Pokrywa nadwozie jak metaliczna skóra, podkreślając zachwycające linie projektu 'Gullwing’ silniej niż jakikolwiek wcześniej zastosowany lakier i nadając im jeszcze większą żywość dzięki skierowanym refleksom światła. Efekt ten możliwy jest dzięki mikroskopijnym pigmentom o wymiarach od 30 do 50 nanometrów.
Dwa matowe wykończenia „designo magno allanite grey” i „AMG magno sylvanite grey” również przyciągają uwagę: dzięki matowej jedwabistej powierzchni podkreślają sportowy charakter dwuosobowego pojazdu poprzez specyficzne konturowanie linii zgięcia.
Wnętrze z nawiązaniami do budownictwa lotniczego i praktyczność wyścigową
Wystarczy otworzyć drzwi w kształcie skrzydeł w Mercedes-Benz SLS AMG i wygodnie usiąść na sportowych fotelach, aby doświadczyć całkowicie nowego poziomu wnętrza. Projektanci Mercedes-Benz inspirowali się budownictwem lotniczym przy stylizacji wnętrza – od razu przywodząc na myśl kokpit samolotu. Charakterystycznym elementem stylizacyjnym jest deska rozdzielcza, której potężny i dramatyczny kształt skrzydła sprawia wrażenie szerokości. Wyróżniająco zintegrowane w desce rozdzielczej są galwanizowane wloty powietrza z regulowanymi, krzyżowymi dyszami i wykończeniem Silver Shadow – ich kształt przypomina silniki odrzutowe. Zestaw wskaźników z LED-owym wskaźnikiem zmiany biegów oraz dwoma białymi, podświetlanymi wskaźnikami dodaje zdecydowanego sportowego akcentu z metalicznym wykończeniem Silver Shadow. Srebrne wskaźniki mają czerwone wskazówki oraz skalę prędkościomierza do 360 km/h. Jako centralny element kokpitu system multimedialny COMAND APS z 7-calowym ekranem jest zintegrowany pomiędzy dwoma centralnymi wlotami powietrza.
Wydłużona centralna konsola w matowym metalu również nawiązuje do tematu designu kokpitu samolotu. Znajduje się w niej jednostka AMG DRIVE UNIT, która jest nachylona w stronę kierowcy Mercedes-Benz SLS AMG i umożliwia mu wybór własnych ustawień pojazdu. Dźwignia E-SELECT, której stylizacja przypomina sterowanie silnikiem odrzutowym, kontroluje sportową skrzynię biegów AMG SPEEDSHIFT DCT 7-biegową. Wszystkie elementy sterujące wykonane są z solidnego metalu, z wysokopolerowaną powierzchnią Silver Shadow.
Wklęsłe wewnętrzne panele drzwi w kształcie skrzydeł, wysoka linia pasa oraz masywne panele progowe dopełniają wrażenie kokpitu, jednocześnie zapewniając poczucie ergonomii typowej dla samochodów sportowych. Wysokiej jakości materiały, takie jak skóra nappa, solidny metal i (opcionalnie) prawdziwe wykończenia z włókna węglowego podkreślają wyraźnie „indywidualny” charakter wnętrza Mercedes-Benz SLS AMG, ukazując ogromną dbałość o szczegóły. Pięć różnych kolorów skóry designo jest dostępnych, aby spełnić indywidualne preferencje: czarny, klasyczna czerwień, piasek, porcelana i jasnobrązowy.
Drzwi w kształcie skrzydeł o szerokim otwarciu dla łatwego dostępu
Pomimo niskiej pozycji siedzącej wynoszącej zaledwie 369 milimetrów w typowym, sportowym stylu, szeroko otwierające się drzwi w kształcie skrzydeł ułatwiają wsiadanie i wysiadanie z pojazdu. Na etapie projektowania dużą wagę przyłożono do jak najszerszego kąta otwarcia – wynosi on pełne 70 stopni. Również ważne jest, aby odległość między otwartymi drzwiami a nawierzchnią drogi wynosiła 1,50 metra, a otwór wejściowy między otwartymi drzwiami a górną krawędzią progów wynosił nie mniej niż 1,08 metra. Wysokość wejścia, czyli odległość między nawierzchnią drogi a górną krawędzią progów wynosi jedynie 45 centymetrów. Jako kolejny ważny kryterium dla godnego dostępu, dwa siłowniki gazowe umieszczone obok zawiasów drzwi wymagają tylko bardzo małego nacisku przy otwieraniu i zamykaniu drzwi – nawet przy bardzo niskich temperaturach otoczenia.
Drzwi w kształcie skrzydeł wymagają mniej miejsca na otwarcie niż tradycyjne drzwi typu coupé i mogą być całkowicie otwarte w normalnym garażu. Drzwi otwierają się od wewnątrz przy pomocy uchwytu w wykończeniu Silver Shadow. Sekcja uchwytu w panelu drzwi zapewnia łatwe zamykanie drzwi. Przyciski do sterowania elektrycznymi szybami, systemem centralnego zamka i regulacją lusterek zewnętrznych znajdują się również w panelach drzwi wewnętrznych dla łatwego dostępu. Poczucie komfortowej przestronności w dużej mierze wynika z hojnym miejsca na ramiona wynoszącym 1483 milimetry i miejsca na łokcie wynoszącym nie mniej niż 1606 milimetrów. W połączeniu z maksymalną wysokością nad głową wynoszącą 990 milimetrów i efektywnym miejscem na nogi dla kierowcy wynoszącym 1058 milimetrów, rezultatem jest niska, ale niezwykle relaksująca pozycja siedząca. Równocześnie celowo stromy kąt szyby zapewnia dobrą widoczność dla pasażerów.
Sportowe fotele z magnezowymi oparciami
Oparcia sportowych foteli wykonane są z magnezu, materiału nowoczesnego, który łączy lekką konstrukcję z wysoką wytrzymałością. To prowadzi do znaczących korzyści w zakresie rozkładu masy i niskiego środka ciężkości. Fotele sportowe mają tzw. poduszki siedzenia w dwóch strefach. Wyraźne boczne podparcia z twardszym wypełnieniem piankowym zapewniają optymalne wsparcie boczne, podczas gdy wewnętrzne obszary poduszki siedzenia i oparcia są miększe, aby zapewnić wysoki poziom komfortu podczas długich podróży. W połączeniu z opcjonalnym pakietem Memory, położenie przodu i tyłu, wysokość siedzenia, kąt oparcia, kąt siedziska i kolumna kierownicy są regulowane elektrycznie; można również zapisać trzy indywidualne ustawienia.
Czterostopniowe wsparcia lędźwiowe skutecznie chronią dolny odcinek kręgosłupa, podczas gdy regulowane boczne podparcia w oparciach skutecznie poprawiają wsparcie boczne na szybkich zakrętach. Trzystopniowe ogrzewanie siedzeń i rozpoznawanie zajętości miejsca pasażera/krzesła dla dzieci to również standardowe wyposażenie.
Sportowe fotele z zintegrowanymi zagłówkami i sportowym, poprzecznym tłoczeniem są tapicerowane skórą designo – dostępne są również dwukolorowe fotele w klasycznej czerwieni, piasku i porcelanie. W przypadku wyboru jasnobrązowego koloru wnętrza, sportowe fotele są tapicerowane skórą naturalną z wyjątkowo wysokiej jakości tkaną skórą na centralnych panelach siedzisk. W zależności od kombinacji kolorów fluorescencyjne lub czarne wstawki nadają dodatkowy sportowy akcent.
Skórzana kierownica Performance w trójramiennej konstrukcji ma średnicę 365 milimetrów z płaską dolną częścią, manetkami zmiany biegów i metalowym wkładem, co podkreśla autentyczny, indywidualny wygląd i zapewnia najlepszą kontrolę nad pojazdem.
Mnóstwo miejsca do przechowywania dla typowej codzienności Mercedesa
Wnętrze Mercedes-Benz SLS AMG również zachwyca praktycznym miejscem do przechowywania, które charakteryzuje się codzienną funkcjonalnością typową dla Mercedesa. Schowek o pojemności 3,7 litra z sekcją na okulary jest zintegrowany w desce rozdzielczej po stronie pasażera. Na prawo od dźwigni E-SELECT znajduje się mała taca na drobiazgi z gniazdem 12 V lub popielniczką z zapalniczką. Podłokietnik za centralną konsolą nie tylko służy do obsługi kontrolera COMAND: za naciśnięciem przycisku można go przesunąć w dwóch etapach, aby odsłonić schowek pod nim. Znajdują się w nim dwa uchwyty na kubki i uchwyt na telefon (opcjonalnie), oraz uchwyt na kluczyk zapłonu w tylnej części. Inne przedmioty można przechowywać na tylnej ścianie między siedzeniami i w siatce bagażowej w przednim przedziale pasażera. Dwa stałe haki na ubrania są przymocowane do oparć siedzeń, podczas gdy te w podsufitce składają się i są izolowane silikonem.
Przycisk do odblokowania pokrywy bagażnika znajduje się pod włącznikiem światła. Alternatywnie, bagażnik można otworzyć za pomocą klucza zapłonu. Pojemność bagażnika wynosi do 176 litrów. Na życzenie dostępny jest zestaw bagażowy na miarę, który umożliwia w pełni wykorzystanie przestrzeni bagażowej.
Aluminiowa konstrukcja przestrzenna dla lekkiej i mocnej konstrukcji
Mercedes-Benz SLS AMG także łamie schematy, jeśli chodzi o koncepcję nadwozia: po raz pierwszy Mercedes-Benz i AMG prezentują samochód z aluminiowym podwoziem i nadwoziem. W porównaniu do tradycyjnej konstrukcji stalowej, prowadzi to do znacznej oszczędności wagi, co dobitnie ilustruje masa własna wynosząca 1620 kg według normy DIN.
Nowo opracowana karoseria składa się z aluminiowej konstrukcji przestrzennej. Ten ekskluzywny design łączy inteligentne projektowanie lekkiej masy z doskonałą wytrzymałością – dostarczając niezrównane właściwości jezdne. Lekkie sekcje aluminiowe łączą węzły siłowe w solidną strukturę. Duże, nisko umieszczone przekroje tych aluminiowych elementów zapewniają wysoką odporność na moment skręcający, co skutkuje bezpośrednim przeniesieniem sił napędu, hamowania i zawieszenia. Struktura zapobiega niepożądanej elastyczności; pojazd reaguje sztywno, prawie bez skręcania i bezpośrednio.
45 procent inteligentnej, zoptymalizowanej pod kątem wagi aluminiowej konstrukcji przestrzennej wykonane jest z sekcji aluminiowych, 31 procent z blachy aluminiowej, 20 procent z odlewów aluminiowych, a 4 procent ze stali. Maksymalne bezpieczeństwo pasażerów wymaga użycia ultra-wytrzymałej, formowanej termicznie stali w słupkach A. Karoseria waży 241 kilogramów – to absolutny wzorzec w segmencie super sportowych samochodów w porównaniu do osiąganej mocy 420 kW/571 hp.
Niski środek ciężkości i poprzeczne wzmocnienia dla doskonałej dynamiki
Cała koncepcja pojazdu została zaprojektowana w celu osiągnięcia jak najniższego środka ciężkości. Dotyczy to zarówno niskiego umiejscowienia napędu, jak i osi, jak i układu struktury nadwozia istotnego dla sztywności, który utrzymywany jest jak najniżej. Przykładami są sztywne połączenia skręcające i zginające pomiędzy przednią a tylną częścią oraz komora pasażerska, które realizowane są konsekwentnie na drogach siłowych tak niskich, jak to możliwe. To skutkuje nie tylko niskim środkiem ciężkości, ale także harmonijną i zatem efektywną drogą sił w strukturze pojazdu.
Kolejnym wyraźnym znakiem charakterystycznym lekkiej konstrukcji są poprzeczne wzmocnienia z przodu i z tyłu, które są zintegrowane w strukturę nadwozia. Te elementy łączą człony boczne dokładnie w miejscu, gdzie na nadwozie działają najwyższe siły podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Korzyści z tego zaawansowanego rozwiązania obejmują niezrównaną sztywność poprzeczną oraz brak ciężkich wtórnych wzmocnień czy podpór.
Bezpieczeństwo pasywne najwyższej klasy
Oczywiście aluminiowa konstrukcja przestrzenna spełnia wszystkie wymagania dotyczące bezpieczeństwa pasywnego oraz typowej jakości nadwozia Mercedes-Benz, która obowiązuje w każdym samochodzie z gwiazdą Mercedesa. Jak najlepsze bezpieczeństwo pasywne dla pasażerów zapewniają standardowe trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, napinacze pasów, ograniczniki siły pasa oraz osiem poduszek powietrznych: po dwie adaptacyjne poduszki powietrzne i poduszka na kolana dla kierowcy i pasażera. Dostępne są również dwie poduszki boczne zintegrowane w siedzeniach oraz dwa oddzielne poduszki okienne, które wysuwają się z linii pasa drzwi.
Precyzyjnie dostrojony silnik AMG 6.3-litrowy V8 rozwijający 420 kW/571 hp
Potężny silnik ośmiocylindrowy produkcji Mercedes-AMG jest sercem nowego SLS. Precyzyjnie dostrojony silnik V8 o pojemności 6.3 litra rozwija moc 420 kW/571 hp przy 6800 obr/min, przekształcając Mercedes-Benz SLS AMG w jeden z najpotężniejszych samochodów sportowych w swoim segmencie. Stosunek mocy do masy wynoszący 2,84 kg/hp zawdzięcza się niskiej masie pojazdu. Silnik wolnossący osiąga maksymalny moment obrotowy wynoszący 650 Nm przy 4750 obr/min. 'Gullwing’ przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 sekundy, osiągając maksymalną prędkość elektronicznie ograniczoną do 317 km/h (wszystkie dane są wstępne). Silnik o wewnętrznej nazwie M 159, wysoka obrótka silnika V8 o pojemności 6208 centymetrów sześciennych zostało gruntownie przeprojektowane w porównaniu do silnika M 156 w wersji podstawowej i charakteryzuje się wszystkimi cechami mocnych silników wyścigowych.
Najważniejsze działania zwiększające moc obejmują całkowicie nowy układ dolotowy, przerobiony układ zaworowy oraz wałki rozrządu, zastosowanie optymalizowanych pod względem przepływu przewodów stalowych oraz odprowadzenie spalin. To efektywnie poprawia napełnianie cylindrów, co przekłada się na prawie dziewięcioprocentowy wzrost mocy. Silnik ośmiocylindrowy szybko reaguje na ruchy pedału gazu, prezentując znaczniejszą elastyczność przy wysokich obrotach w całym zakresie obrotów. Przejście na smarowanie suchą miską również przekłada się na znacznie niższą pozycję silnika w pojeździe. A obniżenie środka ciężkości pojazdu otworzyło również drogę do wysokiego przyspieszenia bocznego i ekscytującej dynamiki jazdy.
Idealna synteza lekkiej konstrukcji i wytrzymałości
Zastosowanie komponentów o wysokiej wytrzymałości kompensuje zwiększone obciążenie silnika związane z wyższą mocą. Wykonane z jednego kawałka tłoki, wzmocniony łożyskowanie wału korbowego, zoptymalizowana struktura karteru, wraz z poprawionym smarowaniem dzięki wysokowydajnej pompie olejowej na żądanie zapewniają optymalną trwałość. Pomimo wyższych obciążeń, masa silnika dla M 159 została jeszcze bardziej zmniejszona. Wykonane z jednego kawałka tłoki jako masy oscylacyjne odgrywają w tym szczególną rolę, prowadząc do masy własnej wynoszącej 205 kilogramów oraz, co za tym idzie, do stosunku mocy do masy wynoszącego 0,36 kg/hp – to niezrównana wartość w porównaniu z konkurencją. Wyrafinowana technologia katalizatorów umożliwia spełnienie obowiązujących i przyszłych norm emisji spalin, takich jak EU 5, LEV 2 i ULEV.
Spełnienie wymagań dotyczących zużycia paliwa
Pomimo swojego bezkompromisowego sportowego charakteru, wymagające normy dotyczące zużycia paliwa zostały spełnione. Mercedes-Benz SLS AMG zużywa 13,2 litra na 100 kilometrów (łączone, wstępna liczba), co zapewnia mu miejsce w czołówce rankingu konkurencji. Środki zwiększające efektywność obejmują znany ekskluzywny, optymalizowany pod względem tarcia, podwójny lakierowany powłoką na ściankach cylindrów, jak również zoptymalizowany na mapie olej na żądanie i inteligentne zarządzanie generatorem: podczas fazy wyłączenia silnika i hamowania, energia kinetyczna jest wykorzystywana do ładowania akumulatora, a nie marnowana tylko poprzez generowanie ciepła. Ta regeneracja pomaga kierowcy nie tylko podczas hamowania, ale również pomaga przekształcić energię hamowania w energię elektryczną. Z drugiej strony, generator jest przełączany na tryb bezobciążeniowy podczas przyspieszania, co zmniejsza obciążenie silnika.
Skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem w konfiguracji transaxle i wałem momentu
Silnik AMG 6.3-litrowy V8 przekazuje swoją obfity moc za pomocą ultralekkiego wału napędowego z włókna węglowego na tylną oś – podobnie jak w przypadku ustawienia stosowanego w wyścigowym pojeździe DTM C-Class. Skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem zamontowana jest z tyłu (zasada transaxle) i jest połączona z obudową silnika za pomocą wału momentu. Wał z włókna węglowego obraca się z prędkością silnika w wałku momentu. Zalety tego zaawansowanego rozwiązania związane są z sztywnym połączeniem między silnikiem a skrzynią biegów oraz optymalnym wsparciem dla sił i momentu generowanego.
Nowa siedmiobiegowa skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT DCT zajmuje się przenoszeniem mocy. Skrzynia z podwójnym sprzęgłem oferuje szybkie zmiany biegów bez utraty siły napędowej – w zaledwie 100 milisekund. Kierowca ma do wyboru cztery różne tryby jazdy: „C” (Controlled Efficiency), „S” (Sport), „S+” (Sport plus) lub „M” (Manual) wraz z funkcją RACESTART. W trybach Sport, Sport plus i Manual aktywna jest automatyczna funkcja podwójnego deklutchowania; wszystkie tryby można wygodnie wybierać za pomocą pokrętła w AMG DRIVE UNIT. Optymalne przyczepność zapewnia mechaniczna blokada dyferencjału, która jest zintegrowana w kompaktowej obudowie przekładni.
Zaawansowane zawieszenie z podwójnymi wahaczami
Wybrane rozwiązanie z silnikiem umieszczonym z przodu i konfiguracją transaxle zapewnia idealny rozkład masy przód/tył wynoszący 47 do 53 procent. Umiejscowienie silnika za osią przednią stworzyło idealne warunki dla doskonałej dynamiki jazdy z precyzyjnym układem kierowniczym, doskonałą zwrotnością, niską bezwładnością i znakomitą przyczepnością. Zobowiązanie Mercedes-Benz i AMG do budowy atrakcyjnego super sportowego samochodu, który łączy w sobie doskonałe osiągi torowe z typowym komfortem Mercedesa na długich dystansach, zaowocowało genialnym układem zawieszenia. Wszystkie cztery koła są umieszczone na podwójnych wahaczach z drążkiem, technologia, która sprawdziła się w wyścigach samochodowych, aż po Formułę 1. W konstrukcji z podwójnymi wahaczami lokalizacja koła i funkcja zawieszenia pozostają oddzielne; sprężyny/ elementy tłumiące są wspierane na dolnym wahaczu. Koncepcja podwójnych wahaczy z wysoką sztywnością kąta i szerokości pozytywnie lokalizuje koło przy minimalnych elastycznych ruchach, zapewniając kierowcy optymalne poczucie kontaktu z drogą podczas jazdy na granicy.
Wahacze, zwrotnice i nośniki piasty z przodu i tyłu wykonane są w całości z odkuwanego aluminium – co znacznie redukuje masy niewsprężynowe; ta konfiguracja znacznie poprawia również reakcję zawieszenia. Długi rozstaw osi wynoszący 2680 milimetrów nie tylko zapewnia doskonałą stabilność na prostych odcinkach, ale również prowadzi do niskich przemieszczeń obciążenia kół, znacznie redukując tendencję pojazdu do nurkowania i zagłębiania się. Szeroka szerokość toru – przód 1682, tył 1653 milimetrów – zapewnia mniejsze przemieszczenia obciążenia kół od wewnętrznego do zewnętrznego koła podczas pokonywania zakrętów, co umożliwia oponom zachowanie lepszej przyczepności. Duży kąt pochylenia o 11,5 stopnia znacząco zwiększa negatywne pochylenie kół podczas pokonywania zakrętów i poprawia przyczepność opon – co zapewnia również doskonałą stabilność podczas mocnego hamowania w zakręcie.
Bezpośrednie kierowanie, blokada dyferencjału i 3-stopniowe ESP®
Mechanizm kierowniczy z zębatką i przekładnią zapewnia konsekwentne bezpośrednie uczucie kierowania z stałym mechanicznym współczynnikiem 13.6:1, zgodnym z wysokimi oczekiwaniami stawianymi super sportowym samochodom. Wspomaganie kierownicy dostosowuje się do prędkości i poprawia informacje zwrotne dla kierowcy w miarę wzrostu prędkości: jest to niezbędny element do jazdy z dużymi prędkościami. Umiejscowienie mechanizmu kierowniczego przed silnikiem na integralnej podramie pozwala na bardzo niskie umiejscowienie silnika. 'Gullwing’ standardowo wyposażony jest w 3-stopniowe ESP®, które daje kierowcy dostęp do trzech trybów „ESP ON”, „ESP SPORT” i „ESP OFF” za pomocą naciśnięcia przycisku. Efektem tego jest jeszcze większa przyjemność z jazdy bez kompromisów w zakresie aktywnego bezpieczeństwa. Także w trybie „ESP OFF”, naciśnięcie pedału hamulca przywraca wszystkie normalne funkcje ESP®.
Logika trakcji systemu kontroli przyczepności (ASR) działa we wszystkich trzech trybach ESP®. Jeśli jedno z kół napędowych zaczyna się ślizgać, stosuje się określone ciśnienie hamulca, aby wyraźnie poprawić przyczepność – zwłaszcza w połączeniu z standardową mechaniczną blokadą dyferencjału. Oznacza to, że moc silnika jest skuteczniej przenoszona na drogę, nawet podczas dynamicznej jazdy.
Ceramiczne hamulce kompozytowe, innowacyjne koła formowane przepływowo
Wydajny hamulcowy system AMG z kompozytowymi tarczami hamulcowymi z przodu zapewnia ekstremalnie krótkie drogi hamowania nawet pod dużymi obciążeniami. Nowo opracowane, opcjonalne ceramiczne hamulce kompozytowe z większymi tarczami hamulcowymi gwarantują jeszcze lepsze osiągi hamulcowe. Ceramiczne tarcze hamulcowe będą działać niezawodnie nawet w wyższych temperaturach roboczych dzięki ich większej twardości, wszystko połączone z imponującą redukcją masy o około 40 procent. Ograniczenie mas niewsprężynowych jeszcze bardziej optymalizuje prowadzenie 'Gullwing’ – co przynosi korzyści szczególnie podczas szybkich zakrętów na autostradach.
Lekka konstrukcja była także kluczowa w przypadku kół: zoptymalizowane pod kątem wagi felgi aluminiowe AMG – 9.5 x 19 cali (przód) i 11.0 x 20 cali (tył) – oparte na innowacyjnym procesie formowania przepływowego zmniejszają masy niewsprężynowe przy jednoczesnym zwiększaniu dynamiki jazdy i komfortu zawieszenia. Oprócz standardowych felg aluminiowych AMG z siedmioma ramionami, opcjonalnie dostępne są również felgi 5-podwójne i 10-spokowe z odkuwanego aluminium. Opony 265/35 R 19 (przód) i 295/30 R 20 (tył) opracowane wyłącznie dla Mercedes-Benz SLS AMG zapewniają optymalne osiągi. System monitorowania ciśnienia w oponach jest standardowo wyposażony do monitorowania ciśnienia w wszystkich czterech kołach; poszczególne opony wyświetlane są na ekranie.
Nowa interpretacja legendarnego 'Gullwing’ ma zostać wprowadzona na rynek wiosną 2010 roku. Cena sprzedaży wynosi 177 310 EUR (w tym 19% VAT).
Specyfikacje techniczne