Porsche wprowadziło w 2010 roku bardziej agresywną wersję modelu Cayman, poprawiając jego osiągi na torze dzięki odchudzeniu, udoskonalonej zawieszeniu i mocniejszemu silnikowi.
Kiedy niemiecki producent sportowych samochodów zaprezentował Boxster Spyder w 2009 roku, cieszył się ograniczonym sukcesem z powodu kryzysu finansowego. Jednak ci, którzy go zakupili, docenili ulepszenia, jakie wprowadzono w aucie. W rezultacie producent zastosował podobną strategię, tworząc model Porsche Cayman R z 2010 roku. Choć na pierwszy rzut oka istniało tylko kilka wskazówek, które mogłyby ujawnić prawdziwą naturę samochodu, głębsza analiza tłumaczyła klientom producenta, dlaczego warto zapłacić więcej za lżejszy pojazd. Dzięki temu Cayman R stał się pożądanym autem, o które zabiegali ci, którzy chcieli spędzać czas na okrążaniu toru wyścigowego w przyjacielskich zawodach lub po prostu dla czystej przyjemności z jazdy.
Z przodu producent zainstalował czarne obramowanie reflektorów, co było estetyczną modyfikacją specyficzną dla modelu Cayman R, niedostępną nawet jako opcja w pozostałych wersjach. Zderzak samochodu również był inny i miał większe spoilery na rogach oraz w centralnym obszarze pod wlotem powietrza. Klienci mogli zamówić auto z diodowymi światłami do jazdy dziennej zamontowanymi w dolnych wlotach powietrza. Kolejną istotną zmianą był pokrywa bagażnika wykonana z aluminium w celu zaoszczędzenia wagi.
Profil auta robił wrażenie dzięki jego niskiemu zawieszeniu. Cayman R był o 20 mm (0,8 cala) niższy niż pozostałe modele. Dodatkowo Porsche dodało charakterystyczne naklejki na aluminiowych drzwiach, które rozciągały się od zderzaka przedniego przez błotniki. Co więcej, tylne wloty powietrza umieszczone na tylnych błotnikach były dostępne w kontrastowych kolorach: czarnym lub srebrnym, w zależności od koloru nadwozia. Unikalny zestaw 19-calowych obręczy aluminiowych dodatkowo wzbogacał wygląd samochodu, pozwalając przechodniom podziwiać większe przednie hamulce niż te zamontowane w Caymanie S. Dodatkowo Porsche oferowało zestaw tarcz węglowo-ceramicznych, a wszystkie wersje wyróżniały się czerwonymi czterotłoczkowymi zaciskami monoblokowymi. Z tyłu producent umieścił stałe skrzydło za klapą bagażnika, oszczędzając nieco wagi poprzez usunięcie mechanizmu podnoszenia, który był zamontowany w pozostałych modelach Cayman.
Wewnątrz, producent wprowadził znaczące zmiany w porównaniu do Caymana S. Zainstalowano standardowe lekkie fotele z centralnymi częściami pokrytymi Alcantarą i skórzanymi bokami. Co więcej, osłona nad trzema wskaźnikami została usunięta. Pasażerowie musieli korzystać z czerwonych pasków do wyjścia z pojazdu, ponieważ uchwyty zostały usunięte. W centralnej konsoli nie było klimatyzacji ani systemu audio, chociaż te elementy były dostępne bez dodatkowych kosztów. Klienci mogli zamówić pojazd z wnętrzem wykończonym skórą lub z sportowymi fotelami z wbudowanymi zagłówkami.
Za kabiną producent umieścił ten sam silnik M97 typu flat-six z Caymana S, ale oferował on wzrost mocy o dziesięć PS. Choć to może nie brzmieć zbyt imponująco, w połączeniu z sztywniejszym zawieszeniem i redukcją wagi o 55 kilogramów (121 funtów) dało lepszy stosunek mocy do wagi, co przyczyniło się do poprawy czasów przyspieszenia. Standardowa skrzynia biegów to sześciobiegowa manualna, podczas gdy siedmiobiegowa automatyczna (dwusprzęgłowa) była dostępna jako opcja, chociaż ważyła 25 kilogramów (55 funtów) więcej.
Alfabet Porsche’a rezerwuje literę R dla bardzo wyjątkowych samochodów sportowych: R oznacza responsywność i wyrafinowanie – ale przede wszystkim oznacza zwinność. Nowy Porsche Cayman R łączy wszystkie te cechy bez kompromisów. Z silnikiem umieszczonym z tyłu, coupe jest lżejsze i mocniejsze niż Cayman S, a tym samym szybsze i bardziej efektywne, z myślą o dynamice jazdy. Dzięki specjalnie dopasowanemu sportowemu podwoziu zapewnia jeszcze bardziej precyzyjne wrażenia z jazdy niż Cayman S.
Głównym celem podczas projektowania Porsche Cayman R było dalsze poprawienie osiągów, dynamiki jazdy i zwrotności dwuosobowego samochodu poprzez systematyczne zmniejszanie masy. W rezultacie, masa pojazdu Cayman R została zredukowana o 55 kilogramów do pustej wagi DIN wynoszącej 1295 kilogramów w porównaniu do Cayman S. Oznacza to, że inżynierowie Porsche mogli poprawić stosunek mocy do wagi coupe ze standardową manualną skrzynią biegów do 3,9 kilograma na koni mechanicznej, a wersja z PDK ma 4,0 kilograma na koni mechanicznej.
Największe oszczędności osiągnięto dzięki zastosowaniu lekkich komponentów i rezygnacji z udogodnień. Na przykład, wersja seryjna nie jest wyposażona w system klimatyzacji ani radio, co skutkuje mniejszą masą pojazdu o 15 kilogramów. Po stronie nadwozia, kolejnych 15 kilogramów zaoszczędzono dzięki zastosowaniu aluminiowych drzwi, takich jak w modelu 911 Turbo. Lekkie sportowe fotele kubełkowe nie tylko poprawiają wsparcie dla kierowcy w zakrętach, ale także przyczyniają się do dalszej redukcji wagi, oszczędzając około 12 kilogramów w porównaniu do konwencjonalnych siedzeń w Cayman S. Zredukowane wykończenie drzwi bez schowka oraz z paskiem otwierającym drzwi, rezygnacja z osłony zestawu wskaźników i uchwytu na kubek, a także wiele drobnych środków kończą pakiet odchudzający. Dla modelu 911 GT3/GT3 RS oraz Boxster Spyder dostępna jest opcjonalna bateria zbudowana z lekkich ogniw litowo-jonowych. Ponadto, topowy model w kategorii coupe z silnikiem umieszczonym z tyłu jest wyposażony w najlżejsze 19-calowe koła, jakie oferuje cały program Porsche. 10 szprych zostało tak starannie zaprojektowanych – a jednocześnie są bardzo wytrzymałe – że cały zestaw felg waży tylko 40 kilogramów.
Celem i purystyczny charakter Porsche Cayman R można zauważyć już na pierwszy rzut oka. Wydłużona sylwetka nadwozia, które zostało obniżone o 20 milimetrów w porównaniu do Cayman S, w połączeniu z wyraźnym stałym tylnym spojlerem, wysokiej jakości malowanymi na srebrno kołami i licznymi sportowymi akcentami zarówno we wnętrzu, jak i na zewnątrz zapewniają indywidualny wygląd. Lustra zewnętrzne w połączeniu z napisem „PORSCHE” z boku, bocznymi wlotami powietrza oraz górną częścią tylnego spojlera – w kontrastującym czarnym lub srebrnym kolorze, w zależności od koloru nadwozia – a także reflektory z czarną ramką czerpią inspirację z klasycznych samochodów wyścigowych Porsche.
To właśnie ten napis „PORSCHE” był znakiem towarowym pierwszego Porsche oznaczonego literą „R”, 911 R z 1967 roku. Został stworzony do użytku w sporcie wyścigowym w małej serii 19 samochodów dla wąskiego kręgu czołowych prywatnych kierowców oraz, oczywiście, dla samej firmy. „R” był prototypem opartym na seryjnym coupe z silnikiem Carrera 6 o mocy 210 koni mechanicznych i ważył tylko 830 kilogramów dzięki licznym plastikowym komponentom i niezwykle oszczędnym wykończeniom. 911 R zademonstrowało swoją stabilność i prędkość w 84-godzinnym wyścigu „Marathon de la Route” na Nürburgringu w 1967 roku, gdzie Porsche wykorzystało ten wyścig jako mile widziany test wytrzymałości dla nowego elementu seryjnego: Vic Elford, Hans Herrmann i Jochen Neerpasch zwyciężyli w 911 R wyposażonym w nową skrzynię Sportomatic. Sukcesy się kumulowały. Wprowadzony przez fabrykę, 911 R był również zwycięzcą podczas „Tour de France”, prowadzonego przez Gérarda Larrousse’a w 1969 roku.
Dynamiczny silnik sześciocylindrowy o większej mocy
Silnik Porsche Cayman R generuje o 10 koni mechanicznych więcej niż silnik o pojemności 3.4 litra w Cayman S tej samej wielkości, a dodatkowo jest znacznie bardziej spontaniczny. Głównym powodem zwiększonej mocy jest zmieniony układ wydechowy z nową rurą główną oraz zmodyfikowaną jednostką sterującą silnikiem. Tak jak w silnikach przeznaczonych do wyścigów, silnik sześciocylindrowy Porsche Cayman R skonstruowano według koncepcji wysokich obrotów i osiąga maksymalną moc 330 KM przy 7400 obr./min, 100 obr./min przed granicą obrotów. Dzięki temu kierowca może jeszcze lepiej wykorzystać przełożenia manualnej skrzyni biegów lub PDK, co pozwala na skrócenie czasów okrążeń. Aby to dopasować, charakterystyka reakcji pedału gazu została zaprojektowana z naciskiem na sport, tak aby Porsche Cayman R reagował niezwykle spontanicznie i mocno na polecenia kierowcy w interakcji ze specjalnie dopasowaną skrzynią podwójnego sprzęgła Porsche (PDK).
Silnik płaski, który został zbudowany zgodnie z klasycznymi zasadami Porsche, zapewnia optymalne warunki użytkowania w Porsche Cayman R nastawionym na dynamikę jazdy. Niska masa, płaska konstrukcja z niskim środkiem ciężkości, zredukowane tarcie wewnętrzne i niska masa ruchoma zapewniają wysoką wydajność przy jednoczesnym niskim zużyciu paliwa. Oznacza to, że Cayman R zużywa tylko 9,7 litra na 100 kilometrów (3,43 galony imp. na 100 mil) – o 0,1 litra mniej niż Cayman S. Skrzynia korbowa jest podzielona na dwie części i zbudowana w systemie zamkniętej konstrukcji. Zawieszenie silnika z dodatkowymi poprzecznymi stoperami oraz specjalne oznaczenie zawieszenia zapewniają sportowy komfort przy wysokiej dynamice jazdy, ponieważ jednostka jest mocniej ustabilizowana, co ogranicza względny ruch względem nadwozia.
Doskonała wydajność: wtrysk paliwa bezpośredniego i VarioCam Plus
Porsche stosuje również wtrysk paliwa bezpośredniego w nowym 3.4-litrowym silniku Cayman R. Zasilanie opiera się na homogenicznym działaniu wtrysku bezpośredniego. Paliwo, które jest wtryskiwane bezpośrednio do komory spalania, miesza się z świeżym powietrzem w sposób bardzo równomierny, co umożliwia optymalne spalanie. Wtryskiwacz znajduje się pomiędzy dwoma zaworami ssącymi i umieszcza swoje strumienie wtryskowe bezpośrednio w dwóch strumieniach powietrza. Dzięki temu powietrze i paliwo mieszają się o wiele lepiej w cylindrze – co jest ważnym warunkiem czystego i pełnego spalania. Wtrysk bezpośredni nie tylko pozytywnie wpływa na efektywność, ale także na charakterystyki silnika Cayman. Kierowca może to bezpośrednio odczuć: ponieważ paliwo jest wtryskiwane na ułamki sekundy przed spalaniem, silnik bardzo szybko reaguje na każdą zmianę położenia pedału gazu. Silnik zapewnia moment obrotowy wymagany przez kierowcę w całości już w następnym cyklu spalania bezpośrednio po zmianach położenia pedału gazu.
Porsche Cayman R od samego początku komunikuje swoją chęć do działania kierowcy. Oznacza to, że silnik reaguje ze szczególnym naciskiem na zwinność i wyraźnie zwieksza prędkość, gdy ciepły silnik zostaje uruchomiony. Dźwięk silnika został kolejny raz poprawiony dzięki wewnętrznym środkom silnika i dostosowany do ogólnego sportowego wrażenia. Na przykład zmodyfikowane sterowanie silnikiem tworzy znany z wyścigów dźwięk „burczenia” podczas jazdy na luzie.
Charakterystyka oddychania silników sportowych jest kontrolowana za pomocą przetestowanego przy wysokich prędkościach systemu regulacji wałka rozrządu VarioCam Plus, z jego regulacjami czasu otwarcia zaworów po stronie dolotu oraz przełączania wysokości podnoszenia zaworów. Regulacja wysokości podnoszenia zaworów odbywa się za pomocą hydraulicznie sterowanych dźwigienek na stronie dolotowej silnika, które są napędzane przez dwa różnej wielkości krzywki na wałku rozrządu dolotowego. Dzięki VarioCam Plus osiągane są optymalne wartości mocy i momentu obrotowego. Dodatkowo system ten poprawia zużycie paliwa, emisję oraz wyciszenie silnika. W połączeniu z bezpośrednim wtryskiem paliwa prowadzi to do jednoczesnego zwiększenia mocy i momentu obrotowego przy jednoczesnej redukcji zużycia paliwa.
Zawór olejowy z regulacją zapotrzebowania również przyczynia się do doskonałej efektywności silników Porsche. Obieg oleju zbudowano na zasadzie zintegrowanego smarowania z suchą miską olejową i składa się z pompy olejowej z czterema stopniami ssącymi i jednym stopniem ciśnienia regulowanego. Zarządzanie silnikiem dostosowuje wydajność pompy do aktualnych potrzeb w każdej chwili. Do tego celu wykorzystywany jest koło zębate, które może być hydraulicznie przesuwane wzdłuż swojej osi, co oznacza, że szerokość zęba chwytającego oraz objętość przesunięcia zestawu kół zębatych ulega zmianie. Dzięki temu pompa olejowa wykorzystuje tylko tyle energii, ile jest potrzebne, a jednocześnie zapewnia smarowanie, które odpowiada wymaganiom.
System dolotowy z rezonatorem i zaworami sterującymi
System dolotowy z rezonatorem oraz rurą rozdzielającą pomiędzy prawym a lewym kolektorem ssącym odpowiada za regulację świeżego powietrza dla silnika 3.4-litrowego. Sterowana klapa dostrojenia umożliwia dostosowanie drgań powietrza w systemie dolotowym do odpowiednich obrotów silnika, wysokiego momentu obrotowego nawet przy niskich obrotach, bardziej równomiernej krzywej momentu obrotowego oraz wysokiej maksymalnej mocy. Rura rozdzielająca o podwójnym przepływie z zaworem sterującym również poprawia moment obrotowy przy niskich obrotach silnika.
Doskonałe zachowanie emisji
Silnik spełnia wartości graniczne emisji zgodnie z normą Euro 5 oraz standardem ULEV (Pojazd o ultra niskiej emisji) w USA. Aby to osiągnąć, silnik 3.4-litrowy działa w systemie tzw. wtrysku stratifikowanego pod wysokim ciśnieniem przy zimnym uruchomieniu z następującą fazą podgrzewania katalizatora. Tutaj podwójny wtrysk zwiększa temperaturę spalin i w ten sposób jak najszybciej podgrzewa katalizator. Mieszanka paliwowo-powietrzna zapala się na bardzo późnym etapie, co dodatkowo zwiększa temperaturę spalin i redukuje emisje podczas fazy rozruchu. Na koniec, układ wydechowy z dwoma pre-katalizatorami zintegrowanymi w łokciach oraz dwoma głównymi katalizatorami zapewnia jak najwcześniejsze i pełne oczyszczenie spalin.
Układ wydechowy Porsche Cayman R oparty jest na tym używanym w Cayman S, ale posiada rurę główną o zwiększonej średnicy, co prowadzi do dalszego odciążenia po stronie spalin. W połączeniu z nową aplikacją silnika osiągana jest w ten sposób zwiększona moc o 10 KM przy wyższych obrotach. Podwójny tłumik Cayman R jest pokryty sportowym czarnym lakierem. Sportowy układ wydechowy, dostępny na życzenie, zapewnia imponujące wrażenia akustyczne. Jest również wyposażony w podwójny tłumik, ale w tym przypadku powierzchnia jest polerowana ze stali nierdzewnej z powłoką nano.
Manualna sześciobiegowa skrzynia biegów
Sześciobiegowa manualna skrzynia biegów, która jest standardowo montowana w Porsche Cayman R, przekazuje moc silnika na oś tylną. Przełożenia zostały zaprojektowane, aby wspierać i doskonale dopasowywać się do sportowych cech silnika, a zmiany biegów podczas przyspieszania zapewniają lepsze przyspieszenie do przodu w połączeniu z silnikiem o wysokich obrotach. Dla szczególnie sportowo nastawionych kierowców dostępny jest również krótki dźwignia zmiany biegów.
Jeszcze bardziej sportowy i jeszcze bardziej oszczędny: podwójna skrzynia biegów Porsche (PDK)
Opcjonalna siedmiobiegowa podwójna skrzynia biegów Porsche (PDK) jest również dostępna dla Porsche Cayman R, aby zwiększyć dynamikę i efektywność ekonomiczną. W zasadzie PDK to konwencjonalna skrzynia biegów ręcznej podzielona na dwie skrzynie rozdzielone z hydrauliczną jednostką sterującą. Rdzeń tej skrzyni tworzą dwie współosiowo umieszczone wielopłytkowe sprzęgła umieszczone w kąpieli olejowej, które są hydraulicznie sterowane. Jedno sprzęgło odpowiada za pierwszą szereg skrzymy z nieparzystymi biegami i biegiem wstecznym, drugie sprzęgło odpowiada za drugą szereg skrzyni z jej parzystymi biegami. Jednostka hydrauliczna steruje zarówno sprzęgłami, jak i cylindrami zmiany biegów zgodnie z wymaganą zmianą przełożeń za pomocą szeregu zaworów ciśnieniowych. Zmiany biegów odbywają się niezwykle szybko, bez szarpania i bez przerywania przepływu mocy, ponieważ sprzęgło jednej skrzyni zwalnia dokładnie w momencie, gdy drugie sprzęgło angażuje. Główną zaletą jest to, że zmiana biegów jest do 60% szybsza niż w przypadku manualnych lub automatycznych skrzyń biegów z konwerterem momentu obrotowego, ponieważ biegi zostały już włączone podczas zmiany.
Strategia zmiany biegów oferowana przez PDK została gruntownie zrewidowana dla radykalnego, purystycznego Porsche Cayman R. To prowadzi do jeszcze większej zwrotności dla mid-engine sportowego samochodu we wszystkich obszarach eksploatacyjnych. Adaptacyjne zmiany w bardziej sportowej koordynacji zmiany przełożeń teraz następują po zaledwie kilku ściśnięciach pedału gazu, a elektronika transmisji reaguje szybciej i bardziej bezpośrednio na wymagania kierowcy dotyczące sportowości. Oznacza to, że pojazd zachowuje swoją moc na wszystkich biegach, a przyspieszenie w zakrętach jest możliwe przy znacznie wyższej transferze mocy na koła, a kierowca jest bezpośrednio połączony z silnikiem i skrzynią biegów przez pedał gazu. Zwinność również została poprawiona przy manewrach hamowania tuż przed ostrymi zakrętami. Zmiany biegów przy hamowaniu są bardziej spontaniczne i przeprowadzane przy wyższych obrotach silnika, co oznacza, że są wcześniejsze. Ogólnie rzecz biorąc, poziom obrotów silnika pomiędzy luzem a prędkością zmiany na wyższy bieg został dostosowany do silnika o wysokich obrotach.
Jeśli dźwignia selektora jest ustawiona na D, zmiana biegów odbywa się w pełni automatycznie. W przeciwieństwie do innych coupe Cayman, punkty zmiany biegów zostały dostosowane znacznie później w każdym programie, aby kierowca mógł w pełni wykorzystać zakres obrotów silnika. W połączeniu z PDK, Porsche Cayman R został wyposażony w sportową kierownicę z trzema ramionami z łopatkami zmiany biegów, z których prawa łopatka odpowiada za zmianę na wyższy bieg, a lewa za zmianę na niższy. Czas reakcji skrzyni biegów w trybie automatycznym i manualnym został jeszcze bardziej skrócony w porównaniu do innych coupe Cayman, dzięki czemu kierowca może bezpośrednio kontrolować moc przekazywaną z kół na drogę. Działanie sprzęgła odbywa się bez działania kierowcy w każdym przypadku. Biegi od pierwszego do szóstego są rozłożone sportowo – Porsche Cayman R osiąga maksymalną prędkość na szóstym biegu. Siódmy bieg zaprojektowano z wyższym przełożeniem, aby zmniejszyć zużycie paliwa.
Pakiet Sport Chrono z Launch Control i strategią zmiany biegów wyścigowych
To jeszcze nie koniec. Aby maksymalnie wykorzystać potencjał nowego Cayman R, Porsche oferuje teraz pakiety Sport Chrono lub Sport Chrono Plus dla mid-engine sportowego samochodu. Przycisk sportowy w konsoli centralnej służy do aktywacji trybu sportowego zarówno dla silnika, jak i systemu zarządzania stabilnością Porsche (PSM). Jeśli pojazd jest wyposażony w PDK, przycisk Sport Plus, który programuje skrzynię podwójnego sprzęgła do wyjątkowo szybkiej zmiany biegów, jest zamontowany. Oznacza to, że aktywowany jest bezkompromisowy program zmiany biegów dla najlepszej wydajności jazdy na torze.
Dodatkowo, program Sport Plus umożliwia aktywację tzw. Launch Control dla najlepszego możliwego przyspieszenia startowego. Aby uzyskać ten sportowy start, kierowca musi nacisnąć pedał hamulca lewą nogą i użyć prawej nogi do wciśnięcia pedału gazu do końca (kick-down). To reguluje silnik do prędkości 6500 obr./min. Gdy tylko kierowca puści pedał hamulca, pojazd rusza z maksymalnym możliwym przyspieszeniem. Porsche Cayman R przyspiesza od 0 do 100 km/h (62 mph) w zaledwie 4,7 sekundy, czyli o 2/10 sekundy szybciej niż wcześniej.
Pakiet Sport Chrono Plus jest używany w modelach z opcjonalnym PCM. Oferuje dodatkowy wyświetlacz wydajności w zestawie wskaźników i indywidualne pamięci dla ustawień światła, wycieraczek i blokady drzwi.
Sportowe podwozie z bezkompromisowym strojeniem
Niezwykła dynamika nowego Porsche Cayman R jest bezpośrednio związana z rozwiniętym i dopasowanym sportowym podwoziem. Widoczne oznaki tego to fakt, że nowy topowy model w kategorii dwuosobowych coupe jest o około 20 mm niższy od Cayman S. To obniżenie jest połączone z krótszymi i sztywniejszymi sprężynami oraz dostosowanymi stabilizatorami na osiach przednich i tylnych. Dodatkowo, wysokość środka ciężkości została obniżona o kolejne dwa milimetry w wyniku działań oszczędzających wagę, co oznacza, że jest teraz o 22 milimetry niższa. Sztywniejsze strojnie również zostały zastosowane w amortyzatorach. Twórcy Porsche Cayman R przekazali szerszy rozstaw kół, który jest szerszy o cztery milimetry z przodu i o dwa milimetry z tyłu dzięki większym kołom z zmienionym przesunięciem. Niezwykle lekkie koła redukują masę nieresorowaną i dodatkowo poprawiają precyzję jazdy.
Ten projekt podwozia – w połączeniu z w dużej mierze wyrównanym rozkładem obciążenia osi oraz umiejscowieniem pasażerów i silnika pomiędzy osiami – umożliwia niezwykle dynamiczny styl jazdy z zwiększoną stabilnością jazdy i wysokim przyspieszeniem bocznym w Porsche Cayman R. Model R prowadzi się z jeszcze większą zwrotnością i precyzją niż inne coupe z silnikiem umieszczonym z tyłu. Kołysania i przechyły zostały niemal całkowicie wyeliminowane. Porównawczo długi rozstaw osi zapewnia dodatkową stabilizację, szczególnie podczas jazdy na wprost.
Przednie zawieszenie kołowe składa się z osi z kolumnami sprężynowymi z wahaczami i wahaczami. Ta konstrukcja zapewnia bardzo precyzyjne prowadzenie kół w połączeniu z wysokim komfortem jazdy. Dodatkowe sprężyny tłumiące w kolumnie amortyzatora redukują kąt kołysania, co oznacza, że coupe pozostaje bardziej stabilne nawet przy wysokich przyspieszeniach bocznych. Tylne kolumny sprężynowe są wspierane w specjalnych miejscach sprężynowych, które dodatkowo tłumią przekazywanie wstrząsów, hałasu i wibracji do nadwozia, a tym samym jeszcze bardziej zwiększają komfort jazdy.
Na obu osiach ustawiono również większy negatywny kąt pochylenia, aby zwiększyć potencjał stabilności kierunkowej. Zalety dynamiczne tych modyfikacji podwozia są optymalnie podkreślone w Porsche Cayman R. Niezwykle wysoka sztywność i sztywność skrętna nadwozia Cayman oferuje idealną podstawę dla maksymalnej precyzji kierowania. Biorąc pod uwagę purystyczny i sportowy design Cayman R, Porsche rezygnuje z opcji dodatkowej elektronicznie sterowanej systemu zarządzania zawieszeniem aktywnym Porsche (PASM).
Standardowe blokady dyferencjału na osi tylnej
Blokada dyferencjału na osi tylnej jest oczywistym elementem w sportowym samochodzie o ekstremalnie sportowym strojeniu. Została zaprojektowana z wartością blokady wynoszącą 22 procent w trakcji i 27 procent w napędzie. Oznacza to, że zarówno przyczepność, jak i stabilność zostały znacznie poprawione, co z kolei prowadzi do zauważalnych wzrostów wydajności na krętych trasach, szczególnie na torach wyścigowych. Kolejną zaletą jest bardziej stabilne zachowanie zmiany obciążenia. Dodatkowo, mechaniczna ograniczona różnica przekładni odciąża elektroniczne działanie hamulca (ABD) systemu zarządzania stabilnością Porsche (PSM) dzięki swojej zasadzie działania, ponieważ poślizg koła zostaje opóźniony na drogach o mniejszej przyczepności po stronie z blokadą.
Precyzyjne kierowanie z kołem zębatym i zębnikiem
Tak samo jak w przypadku innych sportowych samochodów Porsche z silnikiem umieszczonym z tyłu, hydraulicznie wspomagane kierowanie z zębnikiem i listwą przekazuje polecenia kierowcy ze zmiennymi przełożeniami w Cayman R. Przede wszystkim umożliwia to doskonałą zwrotność na krętych drogach, a jednocześnie zapewnia doskonałą stabilność jazdy przy bardzo wysokich prędkościach. Przełożenie kierownicy jest większe w pozycji centralnej, to znaczy podczas drobnych ruchów kierownicą. Oznacza to, że coupe zachowuje się niezwykle stabilnie, szczególnie przy dużych prędkościach. Jeśli kierownica jest skręcona o więcej niż 30°, przełożenie kierownicy staje się coraz bardziej bezpośrednie. To prowadzi do znacznie większej zwrotności na krętych drogach i lepszej kontroli, na przykład podczas skręcania, w ostrych zakrętach czy podczas parkowania. Kierownica wykonuje dwa i pół obrotu z jednego krańca do drugiego.
Wysokowydajny system hamulcowy z opcjonalnymi ceramicznymi tarczami
Perforowane i wentylowane tarcze hamulcowe zapewniają doskonałe hamowanie w standardzie. Z przodu używane są czterotłoczkowe aluminium monoblock hamulce stałe o średnicy 318 mm (12.52″) i grubości 28 mm (1.1″). Na tylnej osi stosowane są tarcze hamulcowe o grubości 24 mm (0.94″) i średnicy 299 mm (11.77″), które również są utrzymywane przez czterotłoczkowe aluminium monoblock hamulce stałe.
Opcjonalny Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) zapewnia swoim własnym wymiarom hamowania. Pakiet składa się z ceramicznych tarcz o średnicy 350 mm (13.78″) na wszystkich czterech kołach, a specjalne klocki hamulcowe zapewniają niezwykle wysokie i szczególnie stałe hamowanie w połączeniu z żółtymi sześciotłoczkowymi Aluminium monoblock hamulcami stałymi na przedniej osi oraz czterotłoczkowymi Aluminum monoblock hamulcami stałymi na tylnej osi. To gwarantuje niezwykle krótkie drogi hamowania, nawet przy ekstremalnych wymaganiach.
PSM z optymalizowanymi charakterystykami reakcji
System zarządzania stabilnością Porsche (PSM) zapewnia wysoką aktywną bezpieczeństwo w swojej nowej fazie rozwoju w standardzie. PSM obejmuje ABS (system zapobiegający blokowaniu kół), ASR (system kontroli trakcji), MSR (system kontroli hamowania silnika), ABD (automatyczny dyferencjał hamulcowy) oraz funkcje „wstępne napełnianie systemu hamulcowego” i „asystent hamowania”. Wstępne napełnianie systemu hamulcowego zwiększa gotowość hamowania i pomaga w skróceniu drogi hamowania w sytuacjach awaryjnych. Gdy tylko pedał gazu jest szybko zwalniany, co jest charakterystyczne dla nadchodzącego hamowania awaryjnego, określona ilość ciśnienia jest tworzona na hamulcach kół przez jednostkę hydrauliczną PSM, jeszcze przed naciśnięciem pedału hamulca. Oznacza to, że klocki hamulcowe są delikatnie dociskane do tarcz hamulcowych. Charakterystyka reakcji systemu hamulcowego jest zatem znacznie poprawiona i droga hamowania jest skrócona.
Asystent hamowania również odpowiada za skrócenie drogi hamowania. Gdy system wykryje hamowanie awaryjne – gdy przekroczona zostanie określona prędkość działania i zdefiniowana siła nacisku na pedał hamulca – jednostka hydrauliczna PSM aktywnie dostarcza ciśnienie hamulca potrzebne do maksymalnego hamowania. Aby jednak zapobiec niepożądanym działaniom asystenta hamowania podczas bardzo sportowej jazdy, na przykład podczas wyścigów torowych, system jest dezaktywowany, gdy PSM jest wyłączone (PSM OFF) lub jeśli naciśnięto przycisk sportowy w opcjonalnym pakiecie Sport Chrono.
Jako zasada, PSM działa w celu zapewnienia zwiększonej stabilności w krytycznych sytuacjach jazdy bliskich absolutnym granicom dzięki selektywnej aktywacji hamulców. Oznacza to, że system może oferować niezwykłe bezpieczeństwo jazdy aktywnej wraz z oczekiwaną zwrotnością, a tym samym zwiększoną przyjemność z jazdy. Aby umożliwić zwrotną jazdę w ostrych zakrętach, PSM jest włączany później przy niższych prędkościach jazdy do około 70 km/h (43.5 mph). Kierowca może również wyłączyć PSM, tak aby ponownie włączał się tylko podczas hamowania. Reaktywacja systemu następuje tylko wtedy, gdy pedał hamulca jest mocno naciśnięty i po przekroczeniu granicy regulacji ABS na przynajmniej jednym przednim kole. Sportowy kierowca może zatem cieszyć się znaczna swobodą, ponieważ nie ma interwencji PSM podczas lekkiego hamowania, co pozwala na neutralne hamowanie pojazdu w zakręty.
Wysoka sztywność dla precyzji i bezpieczeństwa
Najlepsze podwozie, najsilniejszy system hamulcowy oraz najbardziej dynamiczny napęd mogą zostać przekształcone w wysoką wydajność jazdy tylko wtedy, gdy wspólny element – nadwozie – zostanie odpowiednio przyjęty. Porsche Cayman R ma ogromną przewagę początkową w tym przypadku: jego konstrukcja oparta jest na Boxsterze, który został skonstruowany jako otwarty samochód sportowy i dlatego zapewnia niezwykle wysoką stabilność nawet bez dachu. Integracja stałego dachu coupe zaowocowała niezwykle sztywnym i sztywnym nadwoziem, które teraz wyznacza standardy w segmencie mid-engine sportowych coupe.
Ta niezwykle wysoka sztywność ma z jednej strony natychmiastowy wpływ na precyzję podwozia: nawet duże obciążenia nie mają absolutnie żadnego wpływu na geometrię struktury nadwozia, co oznacza, że geometria podwozia pozostaje niezmieniona – sportowe coupe zdaje się jeździć dosłownie po szynach. Z drugiej strony, sztywne nadwozie oznacza również wysokie bezpieczeństwo bierne. Porsche Cayman R spełnia wszystkie aktualne obowiązujące przepisy na odpowiednich rynkach w zakresie biernego bezpieczeństwa samochodu. Znajduje się znacznie poniżej wymagań ustawodawców dotyczących uderzeń czołowych, ukośnych, bocznych i tylnych oraz przewrotek.
Pokrywa bagażnika i drzwi z aluminium
Pokrywa przedniego bagażnika sportowego coupe jest strukturą z aluminium. Drzwi Porsche Cayman R to kolejne 15 kg zaoszczędzonej wagi, ponieważ w porównaniu z innymi modelami Cayman, zostały wyprodukowane z aluminium. Szeroko otwierająca się tylna klapa z dużą, podgrzewaną tylną szybą w lekkiej konstrukcji stalowej dobrze wpasowuje się w opływowe linie tyłu pojazdu. Wycieraczka tylnej szyby dostępna jest jako opcja.
Bezpieczeństwo przede wszystkim: sześć poduszek powietrznych w standardzie
Nic dziwnego, że Porsche Cayman R zapewnia taki sam pasywny system bezpieczeństwa jak wszystkie samochody sportowe Porsche. Poduszka powietrzna na głowę w połączeniu z boczną poduszką powietrzną dla klatki piersiowej po stronie kierowcy i pasażera zapewniają doskonałą ochronę przed skutkami uderzeń bocznych na całej długości regulacji siedzeń. Porsche nazywa tę kombinację POSIP, co jest skrótem od Porsche Side Impact Protection. Poduszki powietrzne pełnowymiarowe zapewniają równie dużo ochrony przed urazami spowodowanymi uderzeniem czołowym dzięki objętości 62 litrów po stronie kierowcy i 122 litrów po stronie pasażera.
Optymalizowana aerodynamika z jeszcze mniejszym unoszeniem
Stabilność prowadzenia i przyczepność odgrywają ważną rolę w bezpieczeństwie i stabilności bocznej w samochodach sportowych używanych do wyścigów, zwłaszcza przy dużych prędkościach. Z tego powodu inżynierowie Porsche szczegółowo przerobili aerodynamikę Cayman R i osiągnęli znacznie zredukowane wartości unoszenia na obu osiach. Unoszenie zostało zredukowane o około 15 procent na przedniej osi i o 40 procent na tylnej osi. To zasługa bardziej wyraźnej krawędzi przedniego spojlera i stałego spojlera z tyłu. Zastępuje on automatycznie wysuwane skrzydło dzielone, które standardowo montowane jest w innych modelach Cayman, i oparty jest na innej zasadzie aerodynamicznej. Optymalizowane łopatki odchylające dla chłodzenia powietrza do paneli nadkola również wpływają na poprawę chłodzenia hamulców. Porsche Cayman R ma współczynnik oporu powietrza Cd wynoszący 0,30 zarówno z manualną sześciobiegową skrzynią, jak i z PDK.
Wnętrze i wyposażenie
Wnętrze nowego Porsche Cayman R prezentuje sportową funkcjonalność, a jego projekt skoncentrowany jest na purystyczności, ergonomii i autentyczności. Kolor wnętrza to przede wszystkim czerń, uzupełniona o elementy w kolorze nadwozia lub akcenty w kolorze czerwonym lub srebrnym.
Wyposażenie skupione jest na istotnych elementach z powodów wagi. Zamiast radia znajduje się schowek, kieszenie w drzwiach zostały całkowicie pominięte, a uchwyt na kubek jest dostępny tylko na życzenie. Zamiast metalowych dźwigni, które zwykle występują w samochodach Porsche, Cayman R jest wyposażony w lekką tkaninę do otwierania drzwi w panelu wewnętrznym. Nawet ramka otaczająca zestaw wskaźników z czarnymi wskaźnikami była na liście cięć Porsche Cayman R. Konsola centralna oraz ozdobne elementy wokół panelu przełączników są malowane w kolorze pojazdu. Kolor wykończenia to czarny w standardzie z akcentami w kontrastowych kolorach: schemat biegów na dźwigni zmiany biegów, paski do otwierania drzwi oraz pasy bezpieczeństwa są w kolorze kontrastowym, jaskrawoczerwonym lub czarnym, w zależności od koloru nadwozia, a także dostępne w srebrnym jako opcja.
Cayman R jest standardowo wyposażony w lekkie sportowe fotele kubełkowe z siedziskiem w Alcantarze. Konstrukcja skorupy siedzenia wykonana jest z włókna szklanego wzmocnionego plastikiem wzmocnionym włóknem węglowym, co przyczynia się do obniżenia wagi o około 12 kilogramów w porównaniu do standardowych siedzeń w Cayman S. Powierzchnia skorupy siedzenia wykończona jest optycznie atrakcyjnym widocznym włóknem węglowym.
Różnorodność: opcje personalizacji
Oczywiście Porsche Cayman R oferuje każdemu klientowi możliwość dostosowania dwuosobowego samochodu do jego indywidualnych potrzeb. Dlatego prawie wszystkie opcje w programie Cayman są również dostępne dla nowego modelu R, a są to m.in. klimatyzacja, kompletny wystrój skórzany, a nawet reflektory Bi-Xenon z dynamicznymi światłami do skrętu i LED do jazdy dziennej. Fotel sportowy można zamówić bez dodatkowych kosztów jako alternatywę dla wyjątkowo lekkich standardowych foteli kubełkowych. System audio CDR-30 można również zamontować na życzenie bez dodatkowych kosztów. Jest wyposażony w łatwo czytelny monochromatyczny wyświetlacz o przekątnej 5 cali. Zintegrowany napęd CD odtwarza również muzykę w formacie MP3.
System zarządzania komunikacją Porsche (PCM) z modułem nawigacyjnym jest również dostępny opcjonalnie. Służy jako centralny kontroler dla wszystkich elementów w zakresie audio, komunikacji i nawigacji. Jego główną cechą jest 6.5 calowy ekran dotykowy. Dodatkowo, zewnętrzne źródła audio, takie jak iPod® lub pamięć USB, mogą być sterowane przez PCM z opcjonalnym uniwersalnym interfejsem audio. Zamiast standardowego napędu CD/DVD, dostępny jest opcjonalnie w PCM zintegrowany sześciokrotny zmieniacz CD/DVD, który leży w wygodnym zasięgu kierowcy.
Specyfikacja Porsche Cayman R