2010 Skoda Roomster

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Po niemal zakończeniu światowego kryzysu finansowego, czeski producent samochodów miał nadzieję na ożywienie sprzedaży modelu Roomster oraz zaprezentowanie mu zasłużonego liftingu, który został ujawniony na Salonie Samochodowym w Genewie w 2010 roku.

Skoda starała się intensywniej wprowadzić swój mały MPV na rynek europejski, oferując ulepszone jednostki napędowe oraz drobne zmiany w stylizacji w gamie modelu Roomster. Dodatkowo, wprowadziła go również jako pojazd użytkowy z dwoma drzwiami, próbując zdobyć część tego segmentu rynku. Niestety, jej wysiłki okazały się daremne, a po kolejnych pięciu latach projekt został porzucony.

Czeski producent nie wprowadził znaczących zmian w kosztach związanych z pojazdem. Niemniej jednak, odświeżył niektóre elementy, które były bardziej widoczne dla klientów. Z przodu pojazdu zainstalowano ulepszone reflektory z soczewkami w zewnętrznych lampach. Poza tym, grill stał się szerszy, a zderzak zyskał nowy dolny wlot powietrza. Opcjonalne światła przeciwmgielne były także większe niż w wersji przed liftingiem. Z tyłu pojazdu zamontowano nowe lampy tylne, które były otoczone chromowaną listwą.

Wnętrze samochodu charakteryzowało się w szczególności nowym projektem kierownicy. Dodatkowo, na centralnej konsoli zainstalowano nowe opcje systemu audio. Jednakże nie były to główne atuty Roomstera; to jego ładowność była kluczowa. Po usunięciu tylnych siedzeń, oferował aż do 1,810 litrów (63,9 stóp sześciennych) przestrzeni.

Pod maską, dotychczasowe silniki benzynowe o pojemności 1.4 i 1.6 litra zostały zastąpione nową jednostką 1.2 litra, która była oferowana z turbosprężarką lub bez niej. Dodatkowo, Skoda oferowała wybór trzech silników turbo-diesel. Kolejną istotną modernizacją było zastosowanie nowej skrzyni biegów, gdzie producent zastąpił wcześniej używaną skrzynię Aisin automatyczną skrzynią siedmiobiegową (z podwójnym sprzęgłem).

 Seria Škoda Fabia stanowi solidny fundament dla pięcioosobowej oferty Škoda Auto. Rodzinne korzenie supermini są widoczne na każdym kroku. Od odważnych, eleganckich linii nadwozia po najmniejsze detale, Fabia świetnie ilustruje dbałość Škody o szczegóły dzięki prostym, inteligentnym rozwiązaniom oraz innowacjom. A teraz, wiosną 2010 roku, Škoda Fabia została całkowicie zrewidowana, z nowym wyglądem i jeszcze większym naciskiem na efektywność energetyczną oraz komfort. Zakres technicznych innowacji wykracza daleko poza zwykłe odświeżenie.

Škoda Fabia Combi oraz Škoda Roomster również zyskują odważny nowy wygląd zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, a także liczne zmiany techniczne. Jednak chociaż wygląd się zmienił, cechy tej wszechstronnej pary nie uległy zmianie. Z pojemnością bagażnika wynoszącą 505 litrów przy złożonych tylnych siedzeniach oraz 1485 litrów z nimi leżącymi, Škoda Fabia Combi wciąż oferuje przestrzeń bagażową, która przewyższa to, co normalnie oferowane jest w tej klasie. Tymczasem Škoda Roomster, z niezwykle wszechstronnym systemem tylnych siedzeń VarioFlex, nadal spełnia wymagania zarówno rodzin, jak i aktywnych osób. Jego objętość bagażnika można zwiększyć od minimum 480 litrów do 1810 litrów, co sprawia, że Škoda Roomster jest mistrzem w przewożeniu ładunków.

Nowa Škoda Fabia RS także debiutuje na wystawie motoryzacyjnej w Genewie w 2010 roku, a po raz pierwszy najdynamiczniejsza Škoda Fabia dostępna jest jako kombi. Jej połączenie silnika o wysokiej mocy 132 kW (180 KM) z niskim zużyciem paliwa wynoszącym zaledwie 6,4 litra/100 km wyróżnia ją jako lidera w swojej klasie.

Dzięki tym wariantom serii Škoda Fabia, Škoda Auto oferuje gamę modeli w segmencie małych samochodów, które spełniają prawie wszystkie wymagania klientów.

Całkowicie przeprojektowany przód pojazdu charakteryzuje się silnymi, poziomymi formami, które wizualnie obniżają Škodę Fabię mimo jej niezmienionej wysokości. Fabia wygląda teraz znacznie bardziej dynamicznie, ale bez kompromisów w zakresie komfortu. „W tej przekształceniu żaden element nie umknął naszej uwadze,” podkreśla Eckhard Scholz, kierownik ds. rozwoju, mówiąc o kompleksowym przeprojektowaniu. Powód do zmiany leży w gamie nowych, nowoczesnych, często turbodoładowanych silników, które debiutują w Škodzie Fabii, w tym jednostki z podwójnym doładowaniem. Obszerne zmiany w programie silnikowym wymusiły przeprojektowanie przodu Škody Fabii, co stwarzało okazję do odświeżenia wyglądu. Zderzak i jego mocowania, kształty reflektorów, maska oraz przednia część podłogi – nic nie pozostawiono z poprzedniej Škody Fabii.

Nowy grill i trójwymiarowo ukształtowane reflektory definiują nowy wygląd Škody Fabii, a ich poziome linie podkreślają szerokość przedniej części. „Proporcje wydają się znacznie bardziej zrelaksowane,” twierdzi główny projektant Škody, Jozef Kaba?. Nowa twarz jest bardziej pewna siebie i dynamiczna, ale także bardziej elegancka i dojrzała: teraz działa na emocjonalnym poziomie.

Mimo odnowy, istniejące zalety Škody Fabii nie zostały zapomniane. Powierzchnia okna w kształcie daszka, która obejmuje przedział pasażerski, zawsze była kluczowym elementem Škody Fabii i pozostaje nim nadal. Zachowano opcję dodatkowego malowania dachu.

Dzięki nowym reflektorom, które sięgają w tył do przednich błotników, profil boczny wydaje się wydłużony, podczas gdy eleganckie tylne światła Škody Fabii cechują się charakterystyczną dla marki grafiką w kształcie litery C. Wszystkie te cechy sprawiają, że nowa Fabia nadal doskonale reprezentuje markę.

Nowe osłony kół i aluminiowe projekty kół, a także nowe opcje kolorystyczne, takie jak Rally Green, Aqua Blue i Pacific Blue, kończą odnowienie najmniejszej Škody. Wersje hatchback Škody Fabii są teraz również dostępne po raz pierwszy z relingami dachowymi. Lekkie materiały oraz dbałość o szczegóły utrzymują ich wagę na poziomie zaledwie dwóch kilogramów.

Wewnątrz, przedział pasażerski zyskał nowe materiały oraz wizualne udoskonalenia. Wstawki z chromowanym wykończeniem w wentylach powietrznych, ramka dźwigni zmiany biegów i przycisk hamulca ręcznego oddają wysoką jakość Škody Fabii. Nowe kierownice o trzech i czterech ramionach są teraz opcjonalnie pokryte skórą i mają wielofunkcyjne sterowanie systemami audio i telefonicznymi. Atrakcyjne, oddychające pokrycia siedzeń oraz udoskonalone sterowanie klimatyzacją Climatronic nadają nowej Škodzie Fabii wrażenie auta z znacznie wyższej klasy.

Wyświetlacz informacji dla kierowcy również został przeprojektowany, a centralny ekran teraz prezentuje wskaźnik zmiany biegów, co znacząco przyczynia się do zwiększenia efektywności paliwowej. W wersjach z automatyczną skrzynią DSG wyświetlany jest wybrany bieg, podczas gdy stałe wyświetlanie temperatury zewnętrznej na centralnym ekranie stanowi istotny element bezpieczeństwa. Funkcje Tempomatu i ostrzeżenia o ograniczeniu prędkości pokazują dozwoloną maksymalną prędkość w krajach z ograniczeniami prędkości na autostradach oraz dla pojazdów z ograniczeniami prędkości spowodowanymi oponami zimowymi.

Poprzednia monochromatyczna grafika systemu nawigacji Škody Fabii została zastąpiona nowoczesnym systemem Amundsen z większych modeli Škody. Oferuje on pięciocalowy ekran dotykowy, czytnik kart SD oraz punkt podłączenia do zewnętrznych urządzeń pamięci. Dodatkowy interfejs mobilny (MDI) do użycia z iPodem, Aux-In, USB i Mini-USB jest także dostępny i umieszczony w dolnym schowku. Zastępuje on poprzedni zmieniacz płyt CD.

Przygotowanie do telefonu GSM jest również nowe. System może jednocześnie utrzymywać dwa różne połączenia Bluetooth poprzez strumieniowe przesyłanie dźwięku. Oznacza to, że można rozmawiać przez zestaw głośnomówiący podczas słuchania muzyki z dodatkowego zewnętrznego źródła. Oba połączenia można obsługiwać za pomocą przycisków na opcjonalnej skórzanej kierownicy wielofunkcyjnej. Sterowanie głosem również można aktywować za pomocą przycisku na skórzanej kierownicy wielofunkcyjnej lub na uchwycie telefonu systemu GSM II Comfort.

Rozszerzona gama silników nowej Škody Fabii stanowi serce wszystkich innowacji. Dostępnych jest łącznie siedem silników benzynowych i trzy diesla. Moc silników benzynowych wynosi od 44 kW (60 KM) do 132 kW (180 KM), podczas gdy jednostki wysokoprężne dostarczają od 55 kW (75 KM) do 77 kW (105 KM). Wszystkie silniki spełniają normy emisji spalin EU5, oferując doskonałą efektywność paliwową i, w związku z tym, niezwykle niskie emisje CO2. Wszystkie samochody z manualnymi skrzynkami biegów mają wskaźnik wyboru biegu, aby zachęcić do oszczędnej jazdy. Strzałka na ekranie wstawki deski rozdzielczej sugeruje, kiedy zmieniać biegi, aby utrzymać silnik w najbardziej efektywnym zakresie obrotów.

Jak w całej rodzinie Škody, gama silników opiera się na sztuce downsizingu. Drastycznie zmniejszone pojemności silników uzupełniane są przez doładowanie turbosprężarką lub podwójne doładowanie oraz precyzyjne bezpośrednie wtryskiwanie paliwa, aby osiągnąć optymalne połączenie wydajności oraz efektywności paliwowej. Doładowanie turbosprężarką znacząco zwiększa poziomy momentu obrotowego, szczególnie w silnikach benzynowych, podczas gdy moc ciągnąca dostępna jest z znacznie niższych obrotów niż w tradycyjnych silnikach atmosferycznych. Najmocniejszą jednostką w serii Škoda Fabia jest silnik benzynowy czterocylindrowy w Škodzie Fabii RS. Mimo pojemności zaledwie 1,4 litra, podwójne doładowanie przez turbosprężarkę z zaworem upustu i mechaniczny doładowacz zapewniają moc na poziomie 132 kW (180 KM), a maksymalny moment wynosi imponujące 250 Nm od 2000 do 4500 obrotów. Mimo muskularnych osiągów, połączone zużycie wynosi zaledwie 6,4 l/100km, a emisje CO2 to jedynie 148 g/km.

Jednak wydajność nie była jedynym celem rozwoju. Ekologiczna zgodność, płynność pracy oraz poziom hałasu silników wyznaczają nowe standardy w Škodzie Fabii. Po połączeniu z optymalizowaną siedmiobiegową skrzynią DSG – nowy silnik 1.2 TSI o mocy 77 kW (105 KM) oferuje wyjątkowo niskie koszty eksploatacji. Zużycie paliwa wynosi zaledwie 5,3 litra benzyny na 100 km (53,3 mpg), a emisje CO2 to jedynie 124 g/km, co jest wyjątkowe jak na ten poziom wydajności. Silnik 1.2 TSI jest dostępny w dwóch wariantach mocy – 63 kW (86 KM) oraz 77 kW (105 KM). Oba są standardowo połączone z płynnie działającą pięciobiegową skrzynią manualną.

Oprócz ulepszeń silnikowych, redukcja tarcia i zastosowanie lekkiej konstrukcji również zwiększają efektywność. Dla trzycylindrowych silników 1.2-litrowych opracowano nowy, lżejszy wał korbowy, który jest o 1,7 kg lżejszy od swojego poprzednika. Również zasoby są oszczędzane w produkcji: odlewanie jest o kilogram lżejsze niż wcześniej, a resztki produkcyjne są mniejsze.

Silniki wysokoprężne oferują spektrum wydajności od 55 kW (75 KM) do 77 kW (105 KM) o pojemności 1.2- i 1.6-litrowej. Wszystkie wyposażone są w filtr cząstek stałych oraz wtrysk pod wysokim ciśnieniem poprzez system common rail. Dzięki ciśnieniu wtrysku wynoszącemu do 1600 barów oraz szybkiej reakcji wtryskiwaczy piezoelektrycznych, które pozwalają na pięć wtrysków w cyklu, jakość pracy silnika ulega znacznemu poprawieniu, a zużycie paliwa oraz emisje spalin drastycznie spadają. Dodatkowe czyszczenie spalin osiąga się dzięki katalizatorowi utleniającemu oraz recyklingowi spalin w wszystkich wersjach silników wysokoprężnych serii Škoda Fabia.

Kolejny obszar rozwoju dotyczył redukcji poziomu hałasu dwóch silników trzycylindrowych 1.2 HTP. Zamiast normalnego łańcucha rozrządu w typie tulei, wybrano łańcuch z zębami, którego trójczęściowe elementy łańcucha poruszają się płynniej i ciszej na kołach zębatych. To powoduje wyraźnie zredukowane hałasy robocze, szczególnie podczas pracy silników trzycylindrowych w trybie wyłączonym, głównie przy wyższych obrotach, które wcześniej były postrzegane jako nieprzyjemne. Poziomy dźwięku w najczęściej używanym zakresie obrotów, między 1600 a 3400 obr./min., są również wyraźnie zredukowane.

Zakres silników nowej Škody Fabii:

1.2 HTP/44 kW (60 KM) – EU 5 (nie dla Roomstera)
1.2 12V HTP/51 kW (70 KM) – EU 5/EU2
1.4 16V/63 kW (86 KM) – EU 5
1.2 TSI/63 kW (86 KM) – EU 5
1.2 TSI/77 kW (105 KM) – EU 5
1.6 16V/77 kW (105 KM) – EU 4/EU 2
1.6 16V/77 kW (105 KM)(A) – EU 4/EU 2
1.4 TSI/132 kW (180 KM) – EU 5 dla RS
1.2 TDI CR DPF/55 kW (75 KM) – EU 5/EU 4
1.6 TDI CR DPF/66 kW (90 KM) – EU 5
1.6 TDI CR DPF/77 kW (105 KM) – EU 5
Szereg systemów bezpieczeństwa zapewnia ochronę wszystkim pasażerom Škody Fabii i innym użytkownikom dróg. Cztery poduszki powietrzne chronią pasażerów w każdej Škodzie Fabii, podczas gdy dodatkowe dwie są dostępne opcjonalnie. ABS z asystentem hamulca jest standardowym wyposażeniem, a w wielu krajach zamontowane jest także ESP, które obecnie obejmuje ostrzeżenie o ciśnieniu w oponach lub asystenta wjazdu na wzniesienia.

Nowy system reflektorów został zaprojektowany, aby oferować bezolśnieniowe i szerokie oświetlenie, niezależnie od tego, czy zastosowane są jednostki reflektora, czy projektora. Zintegrowany system świateł dziennych, energooszczędny, jest w nowoczesnych lampach przeciwmgłowych podwójnej komory, co mniej więcej zmniejsza ich zużycie energii o połowę. Ta technologia pozwala również na lepsze oświetlenie drogi w mgłę.

W sytuacjach awaryjnego hamowania – 7 m/s2 przy prędkości powyżej 60 km/h – światła hamulcowe lub światła awaryjne migają z częstotliwością 3 Hz, aby ostrzec nadjeżdżający ruch. Jeśli po awaryjnym hamowaniu prędkość spadnie poniżej 10 km/h i opóźnienie wynosi poniżej 2,5 m/s2, światła awaryjne zapalają się w swoim normalnym cyklu (1,25 Hz), aby ostrzec nadjeżdżających kierowców.

Aby zwiększyć bezpieczeństwo, okna Škody Fabii można kontrolować za pomocą zdalnego klucza. Można zamykać okna po wyjściu z samochodu lub otworzyć okno z daleka, aby schłodzić wnętrze, jeśli pojazd jest zaparkowany w bezpośrednim świetle słonecznym.

W każdym przypadku system zabezpieczeń w nowej Fabii stał się jeszcze bardziej odporny. Nowa generacja immobilizera skuteczniej chroni nową Škodę Fabia przed kradzieżą.

Mechanicznie, większy serwo hamulca sprawia, że nowa Škoda Fabia lepiej reaguje podczas hamowania dzięki większemu cylinderowi. Umożliwia to szybsze i, przede wszystkim, bardziej czułe hamowanie.

W połączeniu z precyzyjnie dostosowanym zawieszeniem, niezależnym zawieszeniem na czterech kołach – za pomocą kolumn McPhersona oraz triangułowych wahaczy i tylnych belki skrętnej – oraz doskonałym bezpieczeństwem w razie wypadku nadwozia, Škoda Fabia oferuje bardziej kompleksową ochronę i komfort niż kiedykolwiek wcześniej.

Wyposażenie standardowe – Classic:

Poduszka powietrzna kierowcy i pasażera,
Poduszki boczne z przodu,
ABS w tym kontrola momentu obrotowego + podwójna rata,
Kierownica czteroramienna (regulowana w pionie i poziomie),
Wspomaganie kierownicy,
Światła dzienne,
Uchwyt na butelki w schowkach przednich i tylnych drzwi,
Wyświetlacz temperatury zewnętrznej.
Wyposażenie standardowe – Ambiente (oprócz Classic):

Deska rozdzielcza z wyświetlaczem wielofunkcyjnym (komputer pokładowy),
Składane tylne siedzenia (średnio 60/40),
Centralny zamek,
Przygotowanie radio z 4 głośnikami,
Pakiet nadhead I (3 składane uchwyty sufitowe, z tyłu z hakiem na marynarkę, 2 lampki do czytania z przodu dla kierowcy i pasażera, lusterko w osłonie przeciwsłonecznej po stronie kierowcy i pasażera),
Elektryczne podnośniki szyb z przodu,
Lusterka i uchwyty drzwi w kolorze nadwozia,
Pakiet chromowany (gałka dźwigni zmiany biegów, obramowanie dźwigni zmiany biegów, regulator powietrza, przycisk blokady hamulca ręcznego).
Wyposażenie standardowe – Active (oprócz Ambiente):

Poduszki powietrzne głowy (na EU, 15 krajów),
Sygnalizacja zapięcia pasów bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażera (na EU, 15 krajów),
Przednie lampy przeciwmgłowe i dezaktywowane światła dzienne,
Mały pakiet skórzany (3-ramienna kierownica, gałka dźwigni zmiany biegów, uchwyt hamulca ręcznego),
Reflektory halogenowe projektorowe,
Etui na okulary,
Fotel kierowcy z regulacją wysokości,
Przyciemniane szyby,
Ochronne listwy boczne, czarne.
Wyposażenie standardowe – Elegance (oprócz Ambiance):

Przednie lampy przeciwmgłowe i dezaktywowane lampy dzienne,
Reflektory halogenowe projektorowe,
Etui na okulary,
Podłokietniki z przodu,
Tekstylne dywaniki podłogowe,
Centralny zamek z pilotem (składane klucze zdalne),
Klimatyzacja Climatic z automatyczną regulacją,
Podłokietniki z przodu i z tyłu siedzeń regulowane w wysokości,
Pakiet nadhead II (pakiet nadhead I i tylna lampka do czytania),
Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka drzwi,
Przyciemniane szyby,
Aluminiowe felgi, Atik 6J×14″,
Ochronne listwy boczne, czarne.
Wyposażenie specjalne:

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.