Światowy kryzys finansowy nadal miał negatywny wpływ na rynek, ale Toyota nie mogła czekać na jego zakończenie, aby wprowadzić nowe produkty, więc w 2010 roku zaprezentowała odświeżoną wersję modelu Auris.
Toyota wprowadziła Aurisa jako wersję hatchback Corolli w 2007 roku, ale klienci nie byli zbyt zadowoleni z tej zmiany. Mimo to pojazd okazał się odpowiedni i udowodnił, że dobrze zbudowany samochód sprzedaje się dobrze, nawet jeśli jego nazwa jest nowa. Japońska marka sprzedawała Aurisa jako trzy- lub pięciodrzwiowego hatchbacka. Pierwsza wersja była głównie skierowana do osób szukających sportowego wyglądu, natomiast druga adresowana była głównie do rodzin. Ten przepis sprawdził się lepiej w tym przypadku.
Odświeżona wersja Aurisa zyskała nowy przód, który charakteryzował się szerszymi zderzakami z przodu i z tyłu. Dodatkowo, reflektory otrzymały diodowe światła dzienne oraz grille w kształcie litery V skierowane w dół. Profil samochodu pozostał niezmieniony. W niektórych wersjach, producent dodał spojler dachowy na górnej części pokrywy bagażnika. Wszystkie te zmiany przyczyniły się do poprawy współczynnika aerodynamicznego, który spadł z 0.29 do 0.273, co skutkowało niższymi emisjami.
Wnętrze pojazdu przeszło znaczną transformację, wprowadzając nowe, miększe materiały na desce rozdzielczej. Kierownica została wzbogacona o przyciski do obsługi telefonu przez Bluetooth. Ponadto, konsola centralna została nieco podniesiona, dzięki czemu kierowca miał łatwiejszy dostęp do dźwigni zmiany biegów w porównaniu do wersji sprzed faceliftingu.
Pod maską Toyota zainstalowała nowe silniki Euro 5, zarówno benzynowe, jak i turbodiesel, a także napęd hybrydowy.
Wprowadzony na rynek w 2007 roku w sercu niezwykle konkurencyjnego segmentu C w Europie, Toyota Auris zdobyła solidną reputację dzięki przestronności, komfortowi, praktyczności oraz niezawodności połączonej z bezpiecznym i ekonomicznym doświadczeniem w prowadzeniu.
Toyota Auris 2010, dostępna w całej Europie od wczesnej wiosny, wciąż będzie atrakcyjna dla tych, którzy cenią sobie spokój wynikający z podstawowych wartości rodzinnych. Jednak nowy model przyciągnie także nowych klientów, którzy docenią znaczne poprawki w stylu i jakości wnętrza, bardziej wyrafinowane doświadczenie jazdy oraz szeroki wybór ekologicznych technologii silnikowych.
W ofercie znajdują się pełne napędy hybrydowe, a także trzy jednostki benzynowe i trzy dieslowskie, oferujące zalety poprawiające osiągi i ekonomikę Toyota Optimal Drive. Silniki Toyota Auris 2010 oferują klientom najszerszy wybór układów napędowych w segmencie C.
Zastosowanie Toyota Optimal Drive w całej gamie modelowej Toyota Auris w 2009 roku już przyniosło znaczną poprawę w zakresie osiągów ekologicznych modelu, obniżając emisję CO2 do najlepszych w segmencie poziomów. Już przed wprowadzeniem w 2010 roku technologii Hybrid Synergy Drive, średnia emisja CO2 w Toyota Auris została zmniejszona z 152 g/km w 2007 roku do 142 g/km w 2009 roku.
Zaprojektowana wyłącznie dla rynku europejskiego, Toyota Auris HSD wprowadza pełną technologię hybrydową do kluczowego modelu w gamie Toyoty, będąc pierwszym krokiem w rozwoju technologii HSD (Hybrid Synergy Drive) w całej europejskiej ofercie modelowej firmy do wczesnych lat 2020.
Oprócz korzyści wynikających z wyjątkowej efektywności paliwowej i niskich emisji CO2 inherentnych w Hybrid Synergy Drive, codzienna użyteczność, komfort jazdy oraz niezwykła cisza hybrydowego układu napędowego Toyoty zapewnią klientom Auris HSD płynne i wyrafinowane doświadczenie jazdy, unikalne dla segmentu C. Dzięki technologii Hybrid Synergy Drive i Toyota Optimal Drive, Toyota Auris będzie pierwszym modelem Toyoty, który w lipcu 2010 roku spełni normy emisji Euro 5 w całej gamie modelowej. Toyota Optimal Drive obniżyła emisję CO2 w całej gamie silników Toyota Auris 2010, co przynosi znaczące korzyści dla klientów flotowych.
Z niezwykle niskimi emisjami CO2 wynoszącymi zaledwie 89 g/km, Toyota Auris HSD odgrywa istotną rolę w dalszym obniżaniu średniej emisji CO2 w całej flocie Toyoty, która, spadając o 16 g/km między 2008 a 2009 rokiem, obecnie wynosi zaledwie 130 g/km.
Segment C pozostaje kluczowym elementem rynku masowego, stanowiącym prawie 20% całkowitej sprzedaży nowych samochodów w Europie. Toyota planuje sprzedaż 101 000 modeli Toyota Auris w 2010 roku, a w 2011 roku – pierwszym pełnym roku sprzedaży z wszystkimi dostępnymi wariantami silnikowymi – 130 000 jednostek.
Design
Toyota Auris 2010 łączy dynamiczne zmiany w wyglądzie z rozbudowanymi ulepszeniami wnętrza pod względem jakości, materiałów, ergonomii, komfortu jazdy oraz atrakcyjności wizualnej. Toyota Auris HSD wprowadza kilka unikalnych detali stylistycznych, które poprawiają aerodynamikę pojazdu. Wnętrze zawiera instrumenty, elementy sterujące i tapicerki zaprojektowane specjalnie dla hybryd.
Design zewnętrzny: silniejsza, bardziej pewna obecność na drodze
Przeprojektowane zderzaki zwiększyły przednie i tylne zwisy odpowiednio o 15 mm i 10 mm. W rezultacie długość całkowita Toyoty Auris 2010 wzrosła o 25 mm do 4245 mm, podczas gdy długi rozstaw osi 2600 mm pozostał bez zmian.
Z nową poziomą kratką, bardziej agresywnymi reflektorami, światłami do jazdy dziennej LED oraz szerszym dolnym wlotem powietrza w zderzaku, cały przód Toyoty Auris 2010 został przeprojektowany, aby podkreślić stabilną postawę pojazdu i stworzyć młodzieńczy wizerunek.
Tył został wzmocniony, aby zapewnić mocniejszą i bardziej pewną obecność na drodze. Rogi zderzaka zostały wydłużone na zewnątrz, tworząc nowy profil „katamaranu”, który podkreśla muskularne proporcje Toyoty Auris 2010 oraz szeroki rozstaw kół.
Najnowszy dodatek do oferty, Toyota Auris HSD, zawiera kilka unikalnych cech zewnętrznego designu, które poprawiają ogólną efektywność aerodynamiczną i wskazują na obecność napędu Hybrid Synergy Drive Toyoty.
Górny otwór kratki został zoptymalizowany, aby pomagać powietrzu płynnie przepływać po górnej części nadwozia, a rozmiar dolnej kratki został powiększony, aby zmniejszyć opór powietrza oraz poprawić chłodzenie silnika.
Z nową konfiguracją reflektorów przeciwmgielnych, płaska, pionowa powierzchnia rogu zderzaka nie tylko wzmacnia szeroką postawę i stabilność jazdy Toyoty Auris HSD, ale także poprawia przepływ powietrza nad przednimi kołami, minimalizując turbulencje w nadkolach.
W połączeniu z obniżeniem wysokości pojazdu o 5 mm oraz wyborem celowo zaprojektowanych kół aluminiowych 15” lub 17” z zintegrowanymi aerodynamicznymi nakładkami i oponami o niskim oporze toczenia, duży, montowany na dachu spojler tylni jeszcze bardziej poprawia efektywność aerodynamiczną Toyoty Auris HSD.
Te modyfikacje specyficzne dla HSD działają w połączeniu, aby wygładzić i kontrolować przepływ powietrza nad pojazdem, redukując współczynnik oporu hybrydy Toyoty z Cd 0,290 do 0,283, co przyczynia się do obniżenia zarówno zużycia paliwa, jak i emisji CO2.
Toyota Auris 2010 jest dostępna w sześciu kolorach zewnętrznych, w tym w nowym, hybrydowym odcieniu Pearl White.
Design wnętrza: poprawa jakości, ergonomii i atrakcyjności wizualnej
Miękkie materiały pokrywają teraz górną część deski rozdzielczej kierowcy oraz górną skrytkę na rękawice, a tapicerka foteli została ulepszona w całej gamie. Wysokość schowka w konsoli centralnej zwiększono o około 50 mm, a teraz pełni on funkcję podłokietnika. Nowa, bardziej komfortowa kierownica zawiera przeprojektowane przyciski do sterowania audio i telefonem Bluetooth.
Unikalna, mostkowa konsola centralna, która zbliża dźwignię zmiany biegów, hamulec ręczny i wskaźniki jak najbliżej kierowcy, ma nowe, błyszczące metalowe wykończenie, dopasowane do uchwytów drzwi. Projekt hamulca ręcznego został zmodyfikowany, dodano nowy przycisk zwalniający, uchwyt o ergonomicznym kształcie oraz niższe położenie w pozycji zwolnienia.
Zmiany koloru panelu sterowania i wykończenia poprawiły widoczność układu przycisków, a podświetlenie wskaźników Optitron zmieniono na białe dla lepszej klarowności i widoczności.
Wraz z wprowadzeniem Hybrid Synergy Drive wnętrze Toyoty Auris HSD zawiera kilka istotnych modyfikacji. Skala instrumentów kierowcy została zmieniona, a obrotomierz zastąpiono monitorem Eco Drive Assist. Panel informacyjny znajdujący się na środku zawiera dodatkowe informacje specyficzne dla Hybrid Synergy Drive, takie jak przepływ energii i wyniki ekologiczne.
Dodano hybrydowy niebieski przycisk Smart Start po stronie deski rozdzielczej. Konsola centralna zawiera przycisk sterowania parkingiem, przełączniki trybów jazdy EV, Eco i Power oraz dźwignię przekładni zmiany biegów, która korzysta z wysokiej jakości srebrnej farby.
Oświetlenie wskaźników i elementów sterujących Toyoty Auris HSD zostało zmienione na zielonkawo-białe cyfry na niebieskim tle hybrydowym w panelu wskaźników, sterowaniu audio i klimatyzacji, a także przełącznikach Smart Start, trybów jazdy i sterowania parkingiem.
W ofercie znajdują się różne wykończenia tapicerki specyficzne dla hybryd, w tym standardowa tkanina fotelowa z niebieskimi akcentami, podczas gdy wyższe modele są wykończone panelami z Alcantary z skórzanymi obramowaniami.
Układy napędowe i dynamika jazdy
Oferta napędów Toyoty Auris 2010 obejmuje zarówno pełne napędy hybrydowe, jak i trzy silniki benzynowe oraz trzy dieslowskie, oferujące zalety technologii Toyota Optimal Drive w zakresie osiągów i ekonomiki. Wprowadzenie modelu z technologią Hybrid Synergy Drive czyni tę ofertę najbardziej wszechstronną w segmencie C, odpowiadającą na wszystkie wymagania klientów.
Dzięki technologii Toyota Optimal Drive, Toyota Auris będzie pierwszym modelem, który w lipcu 2010 roku spełni normy emisji Euro 5 w całej europejskiej gamie modelowej.
Rozpoczynając od zaledwie 118 g/km, emisje CO2 zostały obniżone w całej gamie silników, co przynosi znaczące korzyści w zakresie kosztów eksploatacji dla klientów flotowych.
Wprowadzenie Toyoty Auris HSD spowoduje istotną zmianę w postrzeganiu przez klientów technologii pełnej hybrydy. Korzyści wynikające z wyjątkowej efektywności paliwowej i niskich emisji CO2 są oczywiste. Jednak klient Auris HSD doświadczy również płynnej i wyrafinowanej jazdy – unikalnej dla segmentu C – dzięki codziennej użyteczności, komfortowi jazdy oraz niezwykłej ciszy nagradzanego hybrydowego układu napędowego Toyoty.
Z niezwykle niskimi emisjami CO2 wynoszącymi zaledwie 89 g/km, Toyota Auris HSD odgrywa istotną rolę w dalszym zmniejszaniu średniej emisji CO2 w całej flocie Toyoty, która, spadając o 16 g/km między 2008 a 2009 rokiem, obecnie wynosi zaledwie 130 g/km.
1.33 litrowy silnik Dual VVT-i z systemem Stop & Start
1.33 litrowy silnik benzynowy Dual VVT-i generuje moc 73 kW/99 DIN hp i maksymalny moment obrotowy 128 Nm przy 3800 obr./min, przy średnim zużyciu paliwa wynoszącym 6.0 l/100 km oraz emisji CO2 wynoszącej zaledwie 139 g/km.
Jednostka korzysta z licznych optymalizacji silnika Toyota Optimal Drive. Połączenie lekkiej technologii, pokrywy głowicy silnika z tworzywa sztucznego oraz kolektora dolotowego o niezwykle kompaktowej budowie przyniosło znaczne zmniejszenie wagi oraz rozmiarów silnika. Efektywność spalania została poprawiona dzięki zastosowaniu portu dolotowego o wysokiej efektywności, wysokiemu stopniowi sprężania oraz długim świecom zapłonowym.
Rozbudowane działania mające na celu redukcję tarcia obejmują zwiększoną sztywność bloku silnika oraz okrągłość cylindrów, poprawiony projekt rolkowego mechanizmu zaworowego z nowym profilem wałka rozrządu, małe, lekkie tłoki z powłoką o niskim tarciu, olej o niskiej lepkości oraz przestrzeń w układzie chłodzenia.
Technologie ekologiczne Toyota Optimal Drive są reprezentowane przez zastosowanie szerokiego, 6-biegowego manualnego układu przekładni oraz opcjonalnej technologii Stop & Start System.
Ten innowacyjny system automatycznie wyłącza silnik po zatrzymaniu pojazdu. Mechanizm zębatkowy z pierwszym na świecie na stałe zaangażowanym pierścieniem umożliwia automatyczne uruchomienie silnika w ciągu pół sekundy po podniesieniu sprzęgła, znacząco redukując hałas przy uruchamianiu silnika oraz wibracje siedzeń.
Dzięki tym osiągom, zużycie paliwa i emisje CO2 dla jednostki 1.33 litrowej Dual VVT-i są jeszcze niższe, wynoszące tylko 5.9 l/100 km i 136 g/km odpowiednio.
Silniki benzynowe 1.6 i 1.8 Valvematic
Silnik 1.6 litrowy Valvematic generuje 132 DIN hp oraz prowadzący w klasie maksymalny moment obrotowy wynoszący 160 Nm przy tylko 4400 obr./min. Po zamontowaniu 6-biegowej manualnej skrzyni biegów jednostka uzyskuje średnie zużycie paliwa wynoszące 6.6 l/100 km oraz generuje emisję CO2 wynoszącą zaledwie 152 g/km. Przekładnia MultiMode dodatkowo redukuje zarówno zużycie paliwa, jak i emisje, do 6.3 l/100 km i 146 g/km odpowiednio.
Silnik 1.8 litrowy Valvematic generuje 147 DIN hp i maksymalny moment obrotowy wynoszący 180 Nm przy 4000 obr./min, a jednocześnie średnie zużycie paliwa wynosi tylko 6.7 l/100 km, a emisje CO2 to 155 g/km. Dzięki technologii Toyota Optimal Drive oba silniki korzystają z tej samej lekkiej technologii, kompaktowej konstrukcji oraz optymalizacji efektywności spalania co jednostka 1.33 litrowa.
Dodatkowo, środki redukcji tarcia obejmują poprawiony projekt rolkowego mechanizmu zaworowego z nowym profilem wałka rozrządu, małe, lekkie tłoki z powłoką o niskim tarciu, zwiększoną sztywność bloku silnika oraz okrągłość cylindrów, a także olej o niskiej lepkości.
Technologie ekologiczne Toyota Optimal Drive są reprezentowane przez zastosowanie szerokiego, 6-biegowego manualnego skrzynia biegów oraz opcjonalną przekładnię MultiMode dostępną w jednostce 1.6 litrowej.
Oferując prowadząca w klasie efektywność, moc i moment obrotowy, Valvematic to dalszy rozwój bardzo udanego systemu zmiennego czasu otwarcia zaworów Toyoty Dual Variable Valve Timing-intelligent (Dual VVT-i).
Dodając kontrolę podnoszenia i czasu otwarcia do zmiennego czasu otwarcia zaworów dolotowych, Valvematic dostarcza więcej mocy przy mniejszym zużyciu paliwa oraz zmniejsza emisję CO2, a także redukuje tarcie i straty w pompowaniu przy niewielkich obciążeniach silnika, co dodatkowo zmniejsza zużycie paliwa.
Silniki diesla
Trzy silniki diesla w ofercie modelowej Toyoty Auris 2010 również korzystają z szerokiego zastosowania technologii Toyota Optimal Drive.
Lekka technologia oraz kompaktowa konstrukcja doprowadziły do znacznego zmniejszenia wagi i rozmiarów silnika. Liczne działania mające na celu zwiększenie efektywności spalania obejmują niższy stopień sprężania, zoptymalizowane wymiary komory spalania, zwiększoną wydajność chłodnicy recyrkulacji spalin (EGR) oraz stalowe kolektory wydechowe z blisko umieszczonymi filtrami cząstek stałych (DPF).
Zastosowanie wtryskiwaczy piezoelektrycznych ma szczególne znaczenie. Ich szybka reakcja umożliwia wielofazowy wtrysk wysokiej prędkości. Ma to za efekt zarówno obniżenie szybkości rozprężania spalania, jak i bardziej pełne spalenie w komorze, co dodatkowo redukuje emisje cząstek stałych, NOx i CO2.
Silnik 2.2 litrowy również korzysta z technologii Toyota Diesel-Clean Advanced Technology (Toyota D-CAT), która zawiera filtr redukcji cząstek stałych NOx (DPNR).
Silnik diesla 1.4 D-4D 90
Silnik 1.4 litrowy D-4D generuje moc 90 DIN hp i maksymalny moment obrotowy 205 Nm przy zaledwie 1800 do 2800 obr./min, a może być wyposażony w filtr cząstek stałych (DPF), co prowadzi do jednej z najniższych emisji CO2 w segmencie C.
W wersji z manualną skrzynią biegów i CCo silnik 1.4 D-4D 90 osiąga średnie zużycie paliwa wynoszące 4.7 l/100 km i generuje emisję CO2 wynoszącą zaledwie 124 g/km. Wersje manualne z DPF uzyskują jedynie 4.5 l/100 km i niezwykłe 118 g/km.
Ten niezwykły wynik emisji CO2 na poziomie 118 g/km został osiągnięty dzięki połączeniu technologii Toyota Optimal Drive z różnymi rozwiązaniami mającymi na celu maksymalizację aerodynamicznych i paliwowych właściwości Toyoty Auris 1.4 D-4D 90, takimi jak obniżone zawieszenie i opony o niskim oporze toczenia.
Silniki diesla 2.0 D-4D 125 i 2.2 D-4D 180
Wyposażony w DPF jako standard, silnik 2.0 D-4D 125 dostarcza 126 DIN hp i maksymalny moment obrotowy wynoszący 310 Nm od 1800 do 2400 obr./min. Średnie zużycie paliwa wynosi 5.2 l/100 km, a emisje CO2 wynoszą 138 g/km.
Potężny turbodiesel 2.2 litrowy Toyoty korzysta również z technologii Toyota Diesel-Clean Advanced Technology (Toyota D-CAT), która zawiera filtr redukcji cząstek stałych i NOx (DPNR). Jednostka 2.2 D-4D 180 dostarcza 177 DIN hp i imponujący maksymalny moment obrotowy wynoszący 400 Nm między 2000 a 2800 obr./min. Natomiast średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 5.9 l/100 km, a emisje CO2 tylko 154 g/km.
6-biegowe manualne i przekładnie MultiMode
Każdy silnik w ofercie Toyoty Auris 2010 jest sparowany z 6-biegową manualną przekładnią Toyota Optimal Drive, która posiada szeroki zakres przełożeń zaprojektowanych w celu optymalizacji zużycia paliwa i obniżenia poziomu CO2.
Opcjonalna przekładnia MultiMode jest dostępna dla modeli 1.6 Valvematic i 1.4 D-4D 90 w wersji diesla. MultiMode to zautomatyzowana manualna skrzynia biegów z całkowicie automatycznym trybem zmiany biegów i bez pedału sprzęgła. Oferuje kierowcy wybór dwóch całkowicie automatycznych trybów zmiany biegów lub ręczną, sekwencyjną zmianę biegów z łopatkami zmiany biegów umieszczonymi na kierownicy.
Ulepszona zawieszenie i układ kierowniczy dla lepszych wrażeń z jazdy
Dzięki bliskiej współpracy zespołów badawczo-rozwojowych Toyoty w Europie i Japonii, wdrażaniu opinii klientów z regionu oraz rozbudowanym testom w Europie, system zawieszenia Toyoty Auris został dostosowany specjalnie do klientów i dróg europejskich. Łączy stabilne osiągi przy dużych prędkościach z pewnym prowadzeniem i doskonałym komfortem jazdy.
Elektryczne wspomaganie kierownicy Toyoty Auris, które reaguje na prędkość, zostało także zmienione i ulepszone, aby zapewnić lepsze odczucia i poprawić zwinność pojazdu. Toyota Auris HSD po raz pierwszy wprowadza na rynek europejski niezwykle wyrafinowane, płynne i ciche doświadczenie Hybrid Synergy Drive do modelu Toyoty mainstreamowego.
Ulepszone specyfikacje wyposażenia
Każdy model Toyoty Auris 2010 powyżej klasy Terra korzysta teraz z bezprzewodowego połączenia Bluetooth do zestawu głośnomówiącego – niezależnie od opcjonalnego systemu nawigacji – umożliwiając odtwarzanie dźwięku połączeń przychodzących przez głośniki pojazdu. W pełni zintegrowany system audio zawiera teraz terminal mini jack USB/AUX umieszczony w górnej skrytce, umożliwiający bezpośrednie połączenie odtwarzaczy MP3 z systemem audio.
Tapicerka foteli również została poprawiona, a pięć nowych wykończeń jest dostępnych dla głównych wstawek; jedna tkana, ciemnoszara tkanina, trzy dzianiny Tatami – ciemnoszara z szarymi lub rubinowymi akcentami z pomarańczowym ściskiem lub greige z szarym ściskiem, ciemnoszara tkanina Kaze, dwie skórzane – ciemnoszara i greige – oraz jedna częściowa skóra/Alcantara w ciemnoszarym kolorze.
Automatycznie poziomujące reflektory mogą być wyposażone w opcjonalne światła HID (wysokiej intensywności), a opcjonalna tylna kamera z wyświetlaczem zintegrowanym w lusterku wstecznym kierowcy będzie dostępna w późniejszym terminie.