Przedstawiona na Targach Motoryzacyjnych w Nowym Jorku w 2009 roku, trzecia generacja Priusa zaskoczyła swoich klientów nie tylko nowoczesną technologią, ale także odmienionym wyglądem, który na pewno nie był już nijaki.
Podczas gdy pierwsza generacja Priusa była postrzegana jako brzydkie kaczątko w rodzinie Toyoty, trzecia generacja zaskoczyła oryginalnym designem. Dodatkowo, pojazd oferował szeroki wachlarz pakietów technologicznych, co sprawiło, że klienci byli bardziej zadowoleni ze swoich samochodów. Mimo że nie oferował zbyt szybkiego przyspieszenia, był wystarczająco sprawny, by bez obaw włączyć się do ruchu na autostradzie. Ponadto, ponieważ Prius stał się globalnym fenomenem, stał się pojazdem symbolizującym walkę o czystsze środowisko. Niestety, dla japońskiego producenta kryzys finansowy, który rozpoczął się pod koniec 2008 roku, wpłynął na sprzedaż. Mimo to, trzecia generacja Priusa, znana również jako XW30, dotarła do ponad 1,6 miliona klientów, lekko przewyższając wyniki swojego poprzednika.
Z przodu najwięcej uwagi przyciągały opływowe reflektory. Miały one podwójne krzywizny na górnej części, jakby były pociągnięte przez siłę aerodynamiczną. Między nimi Toyota dodała nowoczesną osłonę chłodnicy. Dodatkowo, logo marki przeniesiono z maski na górną część zderzaka. Niżej, w dolnej części, umieszczono prostokątny wlot powietrza, który uzupełniał chłodzenie, flankowane stacked nawigacyjnymi lampami przeciwmgielnymi.
Profil samochodu nie zmienił się zbytnio w porównaniu do drugiej generacji Priusa. Jego przód miał krótki nos oraz nachyloną szybę, która prawie kontynuowała wznoszącą się linię maski. Powierzchnia szyb była nieco wyższa, ale wciąż z zakrzywionym dachem. Toyota starała się uczynić auto bardziej aerodynamicznym i osiągnęła współczynnik oporu powietrza Cd wynoszący zaledwie 0.25 dla Priusa z 2010 roku. Tylny koniec Kamback, z pochyloną szeroką tylną szybą wspomaganą niewielką szybą po pionowej stronie klapy, pomógł w osiągnięciu tego wyniku. Na profilu, rysa przebiegała od przodu do tyłu samochodu, czyniąc go bardziej atrakcyjnym. Dodatkowo, samochód był wyposażony w nowo zaprojektowane 15-calowe felgi aluminiowe.
Wnętrze kabiny również przeszło znaczące zmiany, a Toyota wysłuchała swoich klientów. Chociaż panel instrumentów pozostał umiejscowiony na górze deski rozdzielczej, bliżej szyby, centralny panel był całkowicie nowy. Wciąż miał dotykowy wyświetlacz LCD do systemu infotainment, ale wybierak biegów przeniesiono do konsoli centralnej. Przednie siedzenia zostały całkowicie przeprojektowane, mając wzmocnione strefy. Dodatkowo, samochód miał ekologiczne wykończenie, nadające mu elegancki wygląd. Z tyłu było wystarczająco dużo miejsca na głowę i nogi dla trzech dorosłych pasażerów. Jednocześnie, rozkładana kanapa mogła zwiększyć już dużą przestrzeń bagażową dla kompaktowego pojazdu.
Pod maską zaszły znaczące zmiany. Toyota zrezygnowała z wcześniej używanego silnika o pojemności 1.5 litra i zastąpiła go nowym, mocniejszym silnikiem 1.8 litra. Skrzynia biegów nie była już prostą CVT, ale eCVT, co okazało się lepszym wyborem dla hybrydowego systemu napędu. Wszystkie wersje miały systemy ABS, kontrolę trakcji oraz inne funkcje bezpieczeństwa. Dodatkowo, klienci mogli zamówić Priusa z panelami słonecznymi na dachu, tempomatem adaptacyjnym oraz systemem utrzymania pasa ruchu.
Toyota zaprezentowała nowego, trzeciego pokolenia hybrydowego modelu Prius, który osiąga wynik 50 mil na galon, na North American International Auto Show w 2009 roku.
Uznawany za wzór samochodów przyszłości, Toyota Prius oferuje doskonałą ekonomikę paliwową i ultra-niskie emisje, docierając do ponad miliona właścicieli na całym świecie przez ponad 10 lat.
Nowa, średniej wielkości wersja Prius z 2010 roku zapewni jeszcze lepsze wyniki spalania, zwiększoną wydajność i innowacyjne cechy projektowe. Będzie cichszy, przestronniejszy i wyposażony w zaawansowane standardowe oraz opcjonalne funkcje, takie jak szyberdach z panelami słonecznymi, cztery tryby jazdy, Intelligent Parking Assist (IPA) i dotykowe sterowanie na kierownicy, które wyświetlają informacje na desce rozdzielczej.
Ekologiczny Ikona
Pierwsza generacja Toyoty Priusa weszła na rynek w 1997 roku jako pierwszy masowo produkowany hybrydowy samochód na świecie. Nazwa Prius, po łacinie „iść przed”, stała się symbolem pojazdu, który został wprowadzony jeszcze przed tym, gdy świadomość ekologiczna stała się powszechnym tematem społecznym.
Od samego początku system pełnej hybrydy Toyoty był rozwijany wewnętrznie i stał się siłą napędową zaawansowanej technologii pojazdów. Ekskluzywny system Hybrid Synergy Drive został wprowadzony w 2004 roku w drugiej generacji Toyoty Priusa. Od tego czasu sprzedano ponad 670 000 egzemplarzy w Stanach Zjednoczonych.
Przy projektowaniu nowego, trzeciego pokolenia Priusa, inżynierowie Toyoty połączyli staranną modernizację istniejących systemów z agresywnym wprowadzeniem nowej technologii, niezbędnej dla przyszłości motoryzacji.
Ekonomia paliwowa i wydajność środowiskowa
Nowa Toyota Prius będzie budowana z wykorzystaniem procesów, które redukują zanieczyszczenia na każdym etapie życia pojazdu, od produkcji i jazdy po utylizację.
Trzecia generacja Toyoty Priusa kontynuuje rekord nieprzerwanej poprawy ekonomiki paliwowej. Pierwsza generacja Toyoty Priusa, która osiągnęła wynik 41 EPA w cyklu mieszanym, została zastąpiona obecnym modelem o wyniku EPA równym 46 mpg, w cyklu mieszanym miasto/autostrada. Dzięki zastosowaniu kombinacji technologii, wydajność paliwowa wzrosła do szacowanego poziomu 50 mil na galon w nowym Toyocie Prius.
Nowy Prius będzie napędzany większym i mocniejszym silnikiem czterocylindrowym o pojemności 1,8 litra w cyklu Atkinsona. W przeciwieństwie do powszechnych przekonań, większy silnik w rzeczywistości poprawia efektywność na autostradzie. Dając więcej momentu obrotowego, nowy silnik może pracować na niższych obrotach średnich na autostradzie. Pracując na niższych obrotach, nowy silnik zużywa mniej paliwa. Efektywność jest szczególnie poprawiona w warunkach zimnego startu oraz przy wyższych prędkościach.
Zastosowanie elektrycznej pompy wody oraz nowego systemu recyrkulacji spalin (EGR) również przyczynia się do efektywności silnika. Silnik 1.8-litrowy Priusa to pierwszy silnik Toyoty, który nie wymaga pasków pod maską, co przekłada się na lepszą ekonomikę paliwową i mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia awarii.
Standardowa wielofunkcyjna tablica informacyjna monitoruje zużycie paliwa i energii. Zapewnia informacje zwrotne na temat efektywności Toyoty Priusa, wykorzystując trzy różne wyświetlacze, które pomagają kierowcy w nabywaniu oszczędnych nawyków jazdy.
W przeciwieństwie do większości innych dostępnych hybryd, Toyota Prius od samego początku jest „pełną” hybrydą. Dzięki temu może jeździć samodzielnie na silniku, samodzielnie na baterii lub w kombinacji obu. System łączy najlepsze cechy równoległych i szeregowych hybryd, aby uzyskać możliwość pracy wyłącznie w trybie elektrycznym oraz ładowania akumulatorów podczas jazdy.
Patentowany system Hybrid Synergy Drive w Toyocie Prius z 2010 roku w 90 procentach został opracowany na nowo, oferując znaczne ulepszenia w stosunku do poprzednich modeli.
Transaksal jest lżejszy i zmniejsza straty momentu obrotowego o aż 20 procent w porównaniu do poprzedniego modelu. Inwerter, który przekształca prąd stały na prąd zmienny, posiada nowy system chłodzenia bezpośredniego, który redukuje rozmiar i wagę. Razem, inwerter, silnik i transaksal są mniejsze i o 20 procent lżejsze.
Nowo opracowany system elektronicznie sterowanego hamowania regeneracyjnego został przyjęty, z logiką sterowania zoptymalizowaną w celu zwiększenia regeneracji.
Nowa Toyota Prius będzie oferować trzy alternatywne tryby jazdy. Tryb EV-Drive umożliwia jazdę wyłącznie na zasilaniu akumulatorowym przy niskich prędkościach przez około milę, jeśli warunki na to pozwalają. Istnieje również Tryb Mocy, który zwiększa czułość na wciśnięcie pedału przyspieszenia dla sportowych odczuć, oraz Tryb Ekologiczny, który pomaga kierowcy osiągnąć najlepszą ekonomikę paliwową.
Nowoczesny design
W projektowaniu nowego Priusa, wydajność aerodynamiczna była istotnym czynnikiem. Celem było stworzenie pięknej sylwetki, nie rezygnując przy tym z funkcji. Projektanci zachowali dynamiczny kształt trójkąta obecnego modelu – natychmiast rozpoznawalnego jako Toyota Prius – ale dokonali zmian w ogólnym profilu, pozycji i kącie słupka. Przedni słupek, wydłużony w przód, pomaga w udoskonaleniu formy ukierunkowanej na wydajność.
Całkowita wysokość Toyoty Priusa pozostaje ta sama, ale profil dachu został zmieniony poprzez przesunięcie górnej części dachu o 3,9 cala do tyłu. Podkreśla to kształt klina, a także poprawia przestronność głowy z tyłu i aerodynamikę.
W projektowaniu przednich i tylnych kącików nowego Toyoty Priusa zastosowano ostre, sportowe i aerodynamiczne kształty. Mocne linie charakterystyczne, biegnące od przodu do tyłu, definiują oszklony geometryczny kształt. Z widoku z tyłu, szersze tylne opony zapewniają solidną, stabilną postawę.
Wymiary nowego Toyoty Priusa są takie same jak w obecnej generacji. Całkowita długość nieznacznie wzrosła o 0,6 cala, częściowo dzięki przesunięciu przedniej osłony w przód.
Najniższy współczynnik oporu na świecie
Nowy Prius przeszedł więcej godzin testów w tunelu aerodynamicznym niż jakikolwiek inny model Toyoty w historii, co zaowocowało najczystszym profilem aerodynamicznym spośród wszystkich masowo produkowanych pojazdów na świecie. Skupiając się na kształcie nadwozia, podłogi, osłony kół i kształcie kół, projektanci nowego Toyoty Priusa byli w stanie obniżyć współczynnik oporu (Cd) do 0,25, w porównaniu do 0,26 w poprzednim modelu. Przepływ powietrza pod pojazdem był dokładnie badany. Inżynierowie wprowadzili zmiany w kształcie osłony nadkola, przedniej powierzchni podłogi oraz dodali fin na tylnej pokrywie podłogi, aby zwiększyć stabilność liniową.
Zaawansowane wyposażenie dla nowej ery
Dostępny przesuwany szklany szyberdach z panelami słonecznymi, zlokalizowany nad tylną częścią kabiny, zasila nowy system wentylacji. Ten zasilany energią słoneczną system wentylacji wykorzystuje elektryczny wentylator cyrkulacyjny, który nie wymaga wsparcia silnika. System zapobiega wzrostowi temperatury powietrza w wnętrzu, gdy pojazd jest zaparkowany, co skraca czas chłodzenia, gdy kierowca wraca do pojazdu, a tym samym redukuje potrzebę korzystania z klimatyzacji.
Zdalny system klimatyzacji to pierwszy na świecie system działający wyłącznie na zasilaniu akumulatorowym, który można obsługiwać zdalnie, dzięki czemu kierowca może dostosować temperaturę wnętrza dla komfortu przed wejściem do samochodu.
W celu zmniejszenia zużycia energii w pojeździe, dostępne lampy LED (diody świecące) są wykorzystywane do świateł mijania oraz w lampach tylnych i stopu. Klimatyzacja, główny „wysysacz” energii, została przeprojektowana w celu zwiększenia wydajności i wydajności chłodzenia. Dodatkowo, system recyrkulacji ciepła spalin zmniejsza straty ciepła, podgrzewając płyn chłodzący silnika podczas zimnego uruchamiania, co poprawia wydajność. Skuteczniej także nagrzewa kabinę pasażerską.
Ulepszona wydajność pojazdu
Nowa generacja Toyoty Priusa powstała na nowej platformie, co umożliwia lepszą stabilność prowadzenia, cichsze działanie i bezpieczeństwo w przypadku kolizji. Zawieszenie składa się z przednich kolumn i tylnej belki pośredniej, jak wcześniej, ale stabilność prowadzenia została poprawiona poprzez ulepszenie układu stabilizatora, większy kąt nachylenia i dostosowanie charakterystyki tulei. Hamulce tarczowe są teraz stosowane na wszystkich czterech rogach, zastępując hamulce tarczowe z przodu i bębnowe z tyłu w obecnym modelu.
Zredukowano wagę poprzez użycie aluminium w masce, tylnej klapie, osi zawieszenia przedniego i zacisku hamulcowym oraz stali o bardzo dużej wytrzymałości w wewnętrznej części progu, słupku centralnym i wzmocnieniu dachu. Aby sprostać oczekiwaniom klientów dotyczących codziennej wydajności, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zostało poprawione do 9,8 sekundy, co jest o ponad sekundę szybciej w wewnętrznych testach.
Lepiej działająca izolacja akustyczna, współpracująca z ulepszonym tłumieniem wibracji, została zainstalowana w różnych miejscach, aby zredukować hałas drogowy.
Funkcjonalne wnętrze jest większe w środku
Dowodząc, że małe zmiany prowadzą do dużych zysków, przestrzeń bagażowa nowej Toyoty Priusa została powiększona o 0,4 cala długości i 2,2 cala szerokości dzięki zastosowaniu nowego i ulepszonego układu jednostki chłodzenia baterii.
Miejsce na nogi w tylnych siedzeniach zostało poprawione dzięki nowemu oszczędzającemu przestrzeń projektowi przednich siedzeń.
Z perspektywy kokpitu, centralna tablica płynnie przechodzi od deski rozdzielczej do konsoli. Pod lewym dźwignią zmiany biegów dodano praktyczną przestrzeń do przechowywania, korzystając z systemu zmiany biegów za pomocą przewodów elektrycznych. Proste, szczelinowe otwory wentylacyjne są zgodne z efektywnym wyglądem kabiny. Rozważne użycie srebrnych akcentów dodaje wykończenia i technicznego charakteru.
Czujniki dotykowe na przyciskach kierownicy zostały zaprojektowane w celu zredukowania ruchu oczu kierowcy dla lepszej koncentracji na drodze. Gdy kierowca dotyka przycisku audio lub informacyjnego umieszczonego na kierownicy, na desce rozdzielczej, bezpośrednio przed kierowcą, wyświetla się powielony obraz. Ten system, nazwany Touch Tracer, jest pierwszym na świecie systemem pozwalającym na wyświetlanie kontroli na kierownicy na desce rozdzielczej.
Wskaźnik ECO na wielofunkcyjnym wyświetlaczu (MID) zapewnia kierowcy informację zwrotną na temat niższego zużycia paliwa.
W dążeniu do opracowania różnych zaawansowanych technologii mających na celu osiągnięcie zrównoważonej mobilności, Toyota wykorzysta tworzywa sztuczne pochodzenia roślinnego, neutralne w emisji węgla, w Toyocie Prius z 2010 roku. Nowo opracowane tworzywa sztuczne, znane jako „plastik ekologiczny”, będą stosowane w piance wypełniającej siedzenia, osłonach bocznych, wewnętrznych i zewnętrznych oraz pokrywie bagażnika. Plastik ekologiczny emituję mniej CO2 w trakcie cyklu życia produktu (od produkcji do utylizacji) niż plastik wytwarzany wyłącznie z ropy naftowej; pomaga również w redukcji zużycia ropy naftowej.
Ulepszone aspekty bezpieczeństwa
Nowa Toyota Prius została zaprojektowana tak, aby spełniać najwyższe normy bezpieczeństwa drogowego w każdej globalnej strefie sprzedaży, a także aby dostosować się do coraz bardziej rygorystycznych wymagań w przyszłości.
Oprócz zaawansowanych poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażera z przodu, poduszek powietrznych kurtynowych z przodu i z tyłu, poduszek bocznych montowanych w fotelach kierowcy i pasażera oraz poduszki powietrznej na kolana kierowcy, standardowym wyposażeniem są również aktywne zagłówki w obu przednich fotelach, aby zredukować ryzyko urazów kręgów szyjnych w przypadku kolizji. Systemy ABS (system zapobiegający blokowaniu kół), EBD (elektroniczne rozdzielenie siły hamowania), BA (asystent hamowania), elektroniczna kontrola trakcji (TRAC) oraz kontrola stabilności pojazdu (VSC) są częścią standardowego systemu bezpieczeństwa Star Safety Toyoty.
System dynamicznego tempomatu Radar Cruise Control, wykorzystujący zaawansowane radary fal milimetrowych, jest dostępny w opcji. System ten umożliwia również Lane Keep Assist, który pomaga kierowcy bezpiecznie utrzymać się w pasie ruchu, oraz system Pre-Collision, który zwija pasy bezpieczeństwa i aktywuje hamulce w określonych warunkach, gdy zderzenie jest nieuniknione.
System Intelligent Parking Assist nowej generacji oferuje uproszczone ustawienia, które pomagają w prowadzeniu pojazdu do miejsc parkingowych.